Čtvrtek 20. března 1919

Schůze zahájena ve 2 hod. 25 min. odpol.

Přítomni:

Předseda: Tomášek.

Místopředsedové: dr. Bella, dr. Hajn, Konečný, Udržal.

Zapisovatelé: dr. Němec, dr. Stojan;

větší počet členů N. S.

Zástupcové vlády: Členové vlády: Habrman, dr. Hruban, Klofáč, Prášek, dr. Rašín, Staněk, dr. Soukup, dr. Stránský, Stříbrný, Švehla, dr. Winter, dr. Vrbenský.

Z kanceláře sněmovní: JUDr. Haasz, tajemník sněmovní, zástupce jeho JUDr. Bartoušek.

Denní pořad

38. schůze Národního shromáždění československého ve čtvrtek, dne 20. března 1919 o 2. hod. odpolední.

1. Zpravodaj dr. Weyr. Zpráva ústavního výboru o vládním návrhu zákona o zřízení a působnosti nejvyššího účetního kontrolního úřadu, (tisk 606).

2. Zpravodaj Pik. Zpráva branného výboru o návrhu člena N. S. Slavíčka a soudr., aby byly zlepšeny existenční podmínky invalidů, (tisk 601).

3. Zpravodaj dr. Veselý. Zpráva finančního výboru o návrhu dra O. Srdínka a soudr., aby byli podporováni a vybaveni z dluhů učitelé a úředníci nižších tříd platových, kteří válkou nezaviněně byli ochuzeni neb nuceni se zadlužit, (tisk 628).

4. Zpravodaj dr. Engliš. Zpráva finančního výboru o návrhu dra Engliše na změnu odst. 4. a 5. § 3. stanov "Zemědělské banky markrabství Moravského", (tisk 596).

5. Zpravodaj dr. Weyr, dr. Dolanský. Zpráva finančního a ústavního výboru o vládní osnově zákona, jímž se odděluje správa finanční od správy politické, (tisky 508 a k č. 508).

Případně:

6. Zpravodaj Vojta. Zpráva poštovního a státně-zřízeneckého výboru o návrhu členů N. S. Vojty, dra Lukavského, Buřívala, Brodeckého a soudr., aby bylo zařaděno úřednictvo poštovního a telegrafního ústavu do úřednických tříd hodnostních i platových, (tisky 605 a k č. 605).

7. Zpráva finančního výboru o vládním návrhu zákona, jímž se upravuje příslušnost soudů pro řízení o činech trestních, stanovených v nařízeních, vydaných podle zákona ze dne 25. února 1919 č. 84 sb. zák. a nař. (tisk 655).

Předseda (zvoní): Národní shromáždění je schopno se usnášeti. Zahajuji schůzi.

Omluvili svoji nepřítomnost v dnešní schůzi:

churavostí: Chaloupka (do 31. března), Frant. Navrátil (na neurčito), Eckšteinová;

zaměstnáním: Horváth (na delší dobu), Prokeš (na delší dobu), Rouček (na tento týden), Janoška (na delší dobu), Valoušek (na týden), Nádvorník Robert, dr. Alice Masaryková, Stivín a Hampl;

účastí při mírovém jednání v Paříži: Laube, Mečíř, dr. Rambousek, Tayerle;

trvalým zaměstnáním ze slovenského klubu: dr. Dérer, dr. Hálek, Houdek, dr. Ivanka, Makovický, dr. Medvecký, Stodola, ministr dr. Šrobár, Štefánek.

Členství v Národním shromáždění se vzdal Bohuslav Rosenkranz.

Místo něho zvolen byl Ant. Sládek, který vykoná slib.

Žádám pana zapisovatele, aby přečetl formuli a nového člena, aby povstal a pronesl "slibuji."

Je zde pan kol. Sládek? Není-li, odložím slib do příští schůze.

Tiskem v 38. schůzi Národního shromáždění československého byly rozdány tyto tiskopisy: žádám, aby byly přečteny.

Sněm. tajemník dr. Haasz střídavě s nám. sněm. taj. dr. Bartouškem (čte):

Tisk 637. Odpověď zástupce předsedy vlády na dotaz členů N. S. dra Boučka, Slavíčka, Hrizbyla a spol. o výkladech člena vlády pro správu financí, týkajících se úpravy valuty a vydá´vání cestovních pasů.

Výborům přikázáno z předsednictva:

Výboru státně-zřízeneckému:

Tisk 638. Návrh člena N. S. Buřívala a spol. na zařadění poštovního dopravního úřednictva a úřednictva účetního do skupiny B.

Tisk 639. Návrh člena N. S. Buřívala a spol. na zařadění celního úřednictva na základě vskutku odborné vyšší zkoušky do skupiny B státních úředníků služební pragmatiky.

Výboru kulturnímu:

Tisk 642. Návrh členů N. S. St. K. Neumana, dra Uhlíře, L. Landové-Štychové, Slavíčka a soudr. na zavedení veřejných zkoušek pěveckých.

Výboru školskému:

Tisk 643. Návrh člena N. S. Rud. Mlčocha, K. Dědice, Felixe Časného a soudr. o způsobu rozdávání školních pomůcek zdarma.

Výboru živnostenskému:

Tisk 644. Návrh člena N. S. Rud. Mlčocha, K. Dědice, Felixe Časného a soudr. na zastoupení živnostnictva ve všech zásobovacích komisích.

Tisk 645. Návrh člena N. S. Rud. Mlčocha, K. Dědice, Felixe Časného a soudr. na zrušení pivovarského kartelu.

Tisk 646. Návrh člena N. S. Rud. Mlčocha, K. Dědice, Felixe Časného a soudr. na vrácení zadrženého provozovacího kapitálu maloživnostnictvu. (Současně přikázán též výboru finančnímu.)

Výboru poštovnímu:

Tisk 647. Návrh člena N. S. dra Karla Vyškovského a soudr. stran vybudování telefonní sítě na venkově. (Současně přikázán též výboru finančnímu.)

Výboru finančnímu:

Tisk 653. Návrh člena N. S. dra J. Schiessla a soudr. na zavedení státní daně ze zábav.

Předseda: Z předsednictva byla přikázána výboru zásobovacímu:

Podle §u 3. zákona ze 24. července 1917 č. 307 ř. z. předsednictvem ministerské rady předložené 18. března 1919 pod čís. 4812, 4814, 4813:

nařízení ministra pro zásobování lidu

z 10. prosince 1918 č. 67 sb. z. a n. o zřízení československé komise drožďárenské;

z 3. prosince 1918 č. 73 sb. z. a n. o výrobě marmelád a hospodaření jimi v zásobovacím období 1918/19.

Nařízení ministra pro zásobování lidu a súčastněných ministrů

z 3. ledna 1919 č. 5 sb. zák. a nař. o státním obilním ústavu.

Předsednictví ve výboru pro vodní hospodářství vzdal se člen N. S. Udržal. Předsedou zvolen Kuneš Sonntág.

Přistoupíme

k dennímu pořádku,

a to:

1. zprávě ústavního výboru o vládním návrhu zákona o zřízení a působnosti nejvyššího účetního kontrolního úřadu. Tisk č. 606. Zpravodajem jest člen N. S. dr. Weyr; uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Weyr: Slavné Národní shromáždění! (Hluk. Předseda zvoní.)

V bývalém Rakousku byly dva ústřední účetní úřady, a to nejvyšší účetní dvůr pro Předlitavsko a společný nejvyšší dvůr účetní pro celou monarchii. Předlitavský účetní dvůr byl zřízen ministerským nařízením z r. 1866. Toto ministerské nařízení neupravovalo však pouze organisace tohoto nejvyššího úřadu, nýbrž jednalo také o organisaci celkové účetní služby. Zmíněné ministerské nařízení, když srovnáme je se stavem před r. 1866, znamená krok zpět ve vývoji účetnické služby. Před r. 1866 totiž platila zásada přesného oddělení účetní služby od politické služby a veřejné správy vůbec za tím účelem, aby kontrola účetní mohla býti náležitě konána. Nařízení z r. 1866 stav tento změnilo, a sice tak, že bylo upuštěno od samostatnosti účetních úřadů mimo nejvyšší instance včleněním jich do veřejné správy ostatní.

Dovolte, pánové, abych přečetl o té věci krátký pasus z pamětního spisu výkonného výboru všech českých úředníků účetních o zřízení kontrolní účetní komise v Československém státě. Praví se tam: "Za neblahé vlády císaře Františka Josefa následovaly však pravidelně po krátkých dobách jakéhosi pokroku opět dlouhé doby tím horší reakce. Taková reakce stihla i kontrolní a účetní službu. V roce 1866, v době zrušení ústavy a zavedení absolutismu, trvajícího až do uzavření uherského vyrovnání r. 1867, vydáno bylo císařské nařízení, jímž zrušen byl nejvyšší účetní úřad, jakož i jemu podřízené zemské účtárny. Na místě nejvyššího účetního úřadu zřízen byl nejvyšší účetní dvůr, postavený na roveň ministerstvům a podléhající přímo císaři, a místo zemských účtáren, od administrativy neodvislých, zřízeny byly účetní departementy, přidělené jednotlivým zemským správním úřadům. Tyto účetní departementy tvořily součást správních úřadů, jimž byly přiděleny a podřízeny, takže skutečnou kontrolu nemohly vykonávati.

Skutečnou kontrolu měl obstarávati pouze nejvyšší účetní dvůr, který nebyl zodpověden parlamentu, nýbrž v duchu čistě absolutistickém podléhal přímo císaři, jemuž měl podávati každoročně zprávu."

Jest přirozeno, že s tímto stavem nebyli spokojeni odborné kruhy účetnické, ani theoretikové, ani praktikové, a nejsou dosud spokojeni. Musil jsem to předeslati, abych mohl ospravedlniti postup vlády a ústavního výboru, o kterém se ihned zmíním.

Co se týče našeho návrhu, nehodlám zde pojednávati o jednotlivostech, které jsme probrali v ústavním výboru, protože zpráva ústavního výboru, kterou máte v rukou, jedná o těchto podrobnostech a možno se tedy v této zprávě poučiti o nich a o důvodech, které vedly ústavní výbor k tomu, že změnil to neb ono ustanovení. Co se změn týče, jsou dvě zásady hlavní, a sice za prvé zásada, o které jsem se již zmínil, totiž uspořádání celkové účetní služby v našem státě. Vláda a ústavní výbor neměnily nic na tomto stavu. Zůstává tedy nadále při odvislosti účetní služby od ostatní veřejné správy. Kladu na to důraz, abych zde prohlásil, že tím nemá býti řečeno, že vláda a ústavní výbor snad si nebyly vědomy těchto nedostatků a nežádají změny nynějšího stavu. Doufám, že v dohledné době dojdeme k jeho reorganisaci a změně. Když vláda a ústavní výbor se nemohly odhodlati ihned v tomto zákoně změnu tuto provésti, učinily tak proto, poněvadž nechtěly zdržovati zřízení nejvyššího účetního a kontrolního úřadu, jehož zřízení je nutností neodkladnou. Proto tedy jedná naše osnova pouze o zřízení nového nejvyššího účetního kontrolního úřadu.

Za druhé chtěl bych se zmíniti o otázce kompetence nového úřadu. Zde měly vláda a ústavní výbor na výběr dvě hlediska, a sice jednak hledisko, dle něhož by byla kompetence nejvyššího účetního úřadu zásadně omezena na formální kritiku hospodářství státního, což znamená, že by mu příslušela pouze kontrola účetnická a kontrola ústavní. Druhé hledisko jest širší a zahrnuje ještě vedle této formální působnosti také působnost materielní, totiž možnost materielní kritiky hospodářství státního, tedy zkoumání, zda stát chová se a jedná hospodárně při různých počinech, které mají hospodářský význam. Vláda a též ústavní se rozhodly, že přiřknou nejvyššímu kontrolnímu úřadu tuto širší kompetenci, a ústavní výbor vyslovil naději, že náš nový nejvyšší kontrolní úřad tuto kompetenci skutečně vykonávati bude, poněvadž, jak známo, bývalý rakouský nejvyšší účetní dvůr, ačkoliv tuto kompetenci měl, přece jí ve skutečnosti nevykonával, omeziv se pouze na formální účetní kontrolu účtů vládních. Nebude to ovšem úkolem jednoduchým, bude to vyžadovati organisace velice důkladné, jak služby účetní vůbec, tak nejvyššího účetního kontrolního úřadu, ale doufám pevně, že bude nový úřad s to, vykonati svou rozšířenou působnost, kterou mu osnova ukládá. Prosím, aby slavné Národní shromáždění udělilo osnově ústavní schválení. (Výborně! Potlesk.)

Předseda: K slovu není nikdo přihlášen. Debata jest skončena. Přistoupíme k hlasování. Prosím pány, aby zaujali svá místa.

Hlasovati budeme tímto způsobem. Ježto je předloha obsáhlejší, rozdělíme materii na 4 oddíly, a sice nejprve budeme hlasovati o oddílu I., totiž o §§ 1.-4. - to jsou ustanovení o zřízení a organisaci. Potom o oddílu II. §§ 5.-11. o působnosti, potom o oddílu III. §§ 12. a 13. o jednacím řádu a kontrole, a konečně o oddílu IV. §§ 14.-15., to jsou závěrečná ustanovení jakož i nadpis zákona.

Jsou snad proti tomu námitky? (Nebyly.) Nejsou. Budeme hlasovati, jak jsem právě uvedl. Prosím, kdo souhlasí s §§ 1.-4., aby povstal se svého místa. (Děje se.) To jest většina. §§ 1., 2., 3. a 4. jsou přijaty.

Kdo souhlasí s §§ 5.-11., podle zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina. §§ 5.-11. jsou přijaty.

Kdo souhlasí s §§ 12. a 13. podle zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina. §§ 12. a 13. jsou schváleny.

Kdo souhlasí s §§ 14. a 15., jakož i s nadpisem zákona, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina. §§ 14. a 15., jakož i nadpis zákona jsou schváleny.

Přeje si pan zpravodaj slovo ke druhému čtení? Textové změny nejsou žádné.

Kdo souhlasí s přijatým právě zákonem v prvním čtení, také ve druhém čtení, prosím, by povstal. (Děje se.) To jest většina. Zákon je schválen také ve druhém čtení. Tím jest tento odstavec denního pořádku vyčerpán, a přistoupíme k odstavci

2., zprávě branného výboru o návrhu člena N. S. Slavíčka a soudr., aby byly zlepšeny existenční podmínky invalidů (tisk 601).

Zpravodajem jest člen Národního shromáždění pan kolega Pik. Uděluji mu slovo.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP