Čtvrtek 22. května 1919

Jsem upozorňován, abych neztratil čas, abych se zabýval otázkou rozluky. Já jsem pro úplné rozloučení manželství. Vyslovím se a budu hlasovati pro resoluční návrh přítele dra Bartoška, aby manželství, která již dnes jsou rozvedena, byla rozlučitelna i když nesouhlasí obě strany, když by souhlasila jenom jedna. Odstraňujte všechno, co jest neštěstím v životě národa, odstraňujte všechno to, co překáží klidnému rozvoji, co překáží, aby republika i národ československý dostal se na onu výši, aby byl opravdově zářným příkladem druhým. Národ český na svém historickém vývoji má mnoho dobrých napomenutí. Dokud byl císařským a římským, byl národem otroků, národem lokajů. Jakmile vstoupil na půdu demokratismu a přijal velikou ideu socialismu, byl národem svobodným. A proto prosím: Republika československá musí prováděti opravy ve všech směrech a otázka manželského práva, otázka rodiny jest jednou z nejdůležitějších otázek, je otázka, která tvoří základ veškerého rozvoje, veškerého života republiky a my musíme míti republiku zdravých, rozumných, vědomých a po kráse a životě toužících občanů. A to můžeme učiniti jenom tehdá, když nastane odluka od církve, od Říma a připoutání se k sobě vzájemným teplem ušlechtilé lásky na podkladě pravdy, dobra a krásna.

Prohlašuji, že sice budu vzhledem k usnesení hlasovati pro návrh zákona, ale budu hlasovati také pro resoluce, opravující, zlepšující tento zákon, abychom tím rychleji dostali se na půdě reformy, na půdě změny řádu společenských ku předu. (Výborně! Potlesk.)

Místopředseda Konečný: Uděluji slovo dalšímu řečníku občanu Rýparovi.

Posl. Rýpar: Slavné Národní shromáždění! Velevážení pánové, velevážené dámy!

Žalostným zjevem dnešní doby jest mravní úpadek, který se jeví po světové válce na všech stranách. A nejvíce tento mravní úpadek zasahuje rodinu, základ každého, i našeho státu, po rodině pak dítko, chloubu našeho národa. Jest jistě potřebí, abychom uvažovali o tom, jak možno napraviti tento ubohý dnešní mravní stav, abychom povznesli rodinu, abychom povznesli mravní úroveň dítka. Než, bohužel, mnozí, ba přemnozí chtějí povznésti mravní úroveň dítka a rodiny tím, že chtějí zavésti v našem státě bezpodmínečnou rozluku manželskou, že chtějí podříditi rodinu zákonu občanskému bez jakéhokoliv vztahu, bez jakéhokoliv ohledu na náboženské názory toho neb onoho, na náboženské přesvědčení té neb oné společnosti, čili jinými slovy řečeno, chtějí odkřesťaniti rodinu, sesvětštiti stav kněžský a přinésti jak rodinu, tak také stav kněžský na čistě materialistické stanovisko.

A proti tomu stavíme se velice rozhodně! Nestavíme se snad proti tomu, jak nám zde pan kolega Stránský vytkl, z nedostatku dobré vůle, z nedostatku opravdového pochopení svobody občanské, nýbrž proto, poněvadž chceme zachovati rodinu a dítko - a to na základě pevných zásad, ať se to týká té neb oné náboženské společnosti. Pevné zásady náboženské, jak nám ukazují dějiny - a přečtěte si jen, velectění pánové, dějiny světa, našeho národa a zvláště Jednoty bratrské, - dodávají právě státu a společnosti sílu a pomáhají povznésti mravní úroveň.

Předpokladem společnosti lidské, jejíž hlavní formou jest rodina a stát, jest manželství řádné, t. j. trvalé společenství muže a ženy za účelem plození a výchovy potomstva. Jsouc jediným právním svazkem, určeným k rozmnožování pokolení lidského, manželství vedle živlů fysických, které po řádu přirozeném vzrůst a zachování pokolení lidského podmiňují, má také vyšší živly duchovní, které spočívají ve zušlechtění společenstva pohlavního láskou, trpělivostí, věrností a přítulností, a tím, velectění, po své přirozené stránce i po své nadpřirozené stránce vztahuje se manželství ke svému původci Bohu. Odtud žáden z vás, kteří jste zde řečnili, neupřel, že manželství má základ náboženský, hluboký základ mravní a vedle toho významný základ občanský, pro stát velmi důležitý, z čehož vyplývá, že je třeba, aby tyto dva ohledy na všech stranách byly skutečně hodnoceněny a v našem zákonodárství tyto dva ohledy skutečně stejně na vážky byly vzaty.

Manželství svým původem jak od přirozenosti, tak také nadpřirozenosti - poněvadž má účel nejen zploditi dítky, ale vychovati, vychovati na mravním základě - má již ve svém základním jádru zákon nerozlučitelnosti, který právě my hájíme. Nejenom je třeba dítko zploditi, ale třeba je i vychovati, vychovati je mravně, vychovati je dobře a k tomu potřeba... (Hluk.) Přejete-li si, velectění, já se budu zrovna tak veřejně hájit, jak se hájil pan dr. Bouček, který řekl: " Komu se nelíbí, ať jde ven. (Posl. Hrizbyl: Co my bychom chodili ven? To by mohl také pan řečník jíti ven!) To, prosím, řekl pan dr. Bouček, já to neříkám a hájím se jen toutéž zbraní.

Předseda: Prosím, aby nebyl pan řečník vyrušován!

Posl. Rýpar (pokračuje): To je, velectění, nejen - jak tu bylo řečeno panem drem Stránským a jinými řečníky - učení katolické církve, to je přesvědčení všech náboženských společností, ať to bylo kdekoliv, to je přesvědčení veškerého lidstva, které, dle nynější vědy počítáme, žije přes 20.000 let na tomto světě, a není to jen zákonem sněmu tridentského, jak zase zde tvrdil pan dr. Stránský a bohužel i pan ministr spravedlnosti dr. Soukup, nýbrž výronem přirozenosti a požadavkem nadpřirozené posvátnosti stavu manželského. A proto výtka, která nám zde byla učiněna, neplatí nám, nýbrž platí neznalosti dějin pánů, kteří tuto větu zde vyslovili.

Svazek manželský, který po 20.000 let byl pramenem posvěcení, štěstí rodin, nemůže býti příčinou úpadku a proto svazek manželský není třeba v jeho jádru opravovati, nýbrž příčinu úpadku je třeba hledati někde jinde: že se nezachovává při uzavírání manželství, velectění to, co vyslovili pohanští filosofové: "Sustine, abstine!" - snášej a vystříhej se! - nebo co řekl Spasitel Kristus v písmě svatém: "zapři sama sebe a následuj mne!" čili, že chybí příliš mnoho lásky v manželství, ježto se naše manželství uzavírají - ne, jak řekl tu můj pan předřečník - podle slov Goethových s rozvahou, ale v tanečních síních, na parketách, uzavírají se manželství z hmotných, čistě materialistických důvodů, pro materialistické výhody bez lásky a rozumového rozhodnutí. Tam jest příčina, tam nutno hledati ten rozvrat a to třeba skutečně odčiniti. (Hluk.)

Velectění, tedy jest potřeba, aby zde učiněna byla náprava, ale nesmějí se podvrátiti při tom pevné zásady mravní té neb oné náboženské společnosti, nesmí se býti dotknuto toho mravního základu, na němž spočívá lidstvo, rodina a stát. A tento základ podvrací se tím, že v návrhu má se uzákoniti znásilnění manželství, dle náboženských předpisů uzavřených, čímž podrývají se pevné náboženské zásady, působí se rozvrat ve společnosti lidské.

My zde mluvíme česky, ne římsky, jak řekl pan dr. Stránský, a my přejeme si, aby v této otázce měl každý svobodu, nejen svobodu v uzavírání manželství fakultativního, ale i ochranu ve svém manželství, které uzavřel dle svých náboženských předpisů, a také aby dle svých náboženských předpisů mohl dále žíti a v tom také, aby skutečně byl chráněn. My, velectění, přejeme si svobodu americkou. Tam jest netoliko fakultativní manželství, tam jest také úplně zaručena svoboda manželství dle předpisů náboženských společností. A tuto svobodu hájíme, tuto svobodu chceme a ne jen svobodu zkrácenou, jen z té svobody polovinu, tu nepodstatnou, ale podstatnou, která hájí pevné, mravní zásady náboženské společnosti, ať je to společnost kterákoliv, na nichž spočívá mravnost veškerého lidstva a státu.

Slova pana dra Bartoška, mého pana předřečníka, že v Americe prý netvoří církev katolická takový stát ve státě jako u nás, nejsou pravdiva. Zrovna tak, jako u nás církev katolická netvoří státu ve státě, netvoří v Americe církev státu ve státě, nýbrž jest pouze svobodnou ve svobodném státě. A toto si přejeme, my katolíci, čímž, velectění, nikoho na svobodě neobmezujeme, necháváme každému jeho přesvědčení náboženské, ať si dle svého přesvědčení náboženského jedná, žádáme však, abychom ve svém přesvědčení tak, jak jest to v Americe, byli chráněni nejen my, nýbrž veškeré náboženské společnosti, poněvadž na pevných zásadách náboženských spočívá mravnost rodiny a veškerého lidstva. (Výborně!)

Proto také se nás nemile dotklo, že zde pan ministr spravedlnosti dr. Soukup tak velmi mnoho řečnil, ale při tom řečnil tak nesprávně a tak dotkl se našeho stanoviska, ale při tom nepokládal za záhodno ani uznati, jako mnozí jiní řečníci, jak v právním výboru, tak i zde v tomto slavném Národním shromáždění naše právní stanovisko, které hájíme, od přirozenosti již k tomu nuceni a také dle svého náboženského přesvědčení. Mluvil zde o lásce dítěte k rodičům a rodičů k dítkám, ale ve své řeči svou chladnou rukou přímo setřel ten pel přirozené a nadpřirozené této lásky tím, že doporučoval, aby rozluka byla uzákoněna, a jako ministr spravedlnosti ani slovíčkem neřekl, že bylo by potřebí, aby mravní, pevné zásady náboženské, jak je to ve svobodné Americe, přece byly chráněny. Toto stanovisko náboženské svobody hájíme, velectění pánové, a hájiti ho budeme vždycky a všude, poněvadž je to stanovisko přirozené, je to stanovisko náboženského přesvědčení a lid náš žádá za tuto ochranu, žádá nejen v několika dvacetitisících, jak vy jste se o nich zmínili, nýbrž žádá to v milionech, které jsou po našich krásných vlastech, které právě volají, aby se ponechala svoboda těm, kteří si přejí této svobody, ale aby oni také byli chráněni ve svém náboženském přesvědčení, a aby se nedopouštělo, by rodina byla všelijakým způsobem rozrývána a tím také podrýván mravní základ společnosti, rodiny a státu. (Posl. Čuřík: je smutné, že musíme se teprve dovolávat této svobody!)

Velectění pánové, nazvali jste se zde několikráte národem Husovým a národem Chelčického, kteří zastávali se nerozlučitelnosti manželství a kteří, zejména Chelčický, vystupovali proti manželství kněžskému, a teprve když Jednota upadala, teprve tehdy zaváděno bylo manželství kněží Jednoty bratrské. Uvažte, co by na to snad oni řekli! (Posl. dr. Herben: V Jednotě nikdy nebylo kněží, to znáte špatně historii! Kněží, to byli docela jiní! Hluk.) Bratří měli kněze, když je světili skládáním rukou podle vzoru apoštolů. (Posl. dr. Herben: Kněz byl prostředníkem mezi Bohem a člověkem, hierarchie Bratři neměli nikdy neudíleli svátosti! Čistota historie žádá mluvit pravdu! Hluk.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid!

Posl. Rýpar (pokračuje): Hierarchie to jistě nebyla, to máte pravdu, ale byli to kněží, ne sice svátostně svěcení, jak vám přiznávám, ale svěcení skládáním rukou jak první, tak i ostatní; dokazuje to ostatně ve své knize Goll i Bidlo, kde jasně se ukazuje, jak se za tím prvním svěcením sháněli, aby to první svěcení dostali. A to, že, jak říkáte, byli jen kazatelé, a že i pro ty kazatele žádali bezženství, tím více podporuje názor katolické církve. (Výborně! Potlesk. Dr Herben: Nikdo na nich nežádal bezženství!) Já vám mohu říci, že na př. do mého rodiště Hranic, můžete se o tom přesvědčiti, v pamětní knize města Hranic, která jest uložena v museu městském, přicházeli kněží, aby se tam oženili a že Hranice byly pro bratrské kněze tím, jako pro mnohé byly dříve Sedmihrady. V Hranicích spravoval církev Strejček, onen známý bratrský kněz, jenž horlil pro manželství kněží bratrských proti bratrskému úřednímu jeho zákazu.

Tím, že zastáváme se nerozlučitelnosti manželství, není nijak, velectění, snižována žena, naopak dostává se jí ochran a rovnocenností, a to adresuji členu N. S. paní Štychové a členu N. S. panu Austovi. Jest-li chce paní kol. Štychová citovati písmo svaté, tak ať si ho vezme, já jí ho půjčím a tam u sv. Pavla jest velmi zajímavé místo, kde mluví, prosím, o ženě a mužovi a praví se tam: "Avšak v Pánu ani muž není bez ženy, ani žena bez muže. Neboť jako jest žena z muže, tak jest i muž skrze ženu, všecko pak z Boha" (I. ke Kor. (11-13.)

Žena jest postavena úplně na roveň mužovi a to také již naznačuje hned první strana P. Sv., kde pěkným alegorickým způsobem se naznačuje, že žena má býti mužovi úplně rovna a nemá býti služkou jeho, nýbrž úplně vzájemně mu rovnou. (Hlas: Posl. Štychová: Já mám starou bibli, pane kolego, a ta je věrohodnější!) Za to já nemohu!

Dále berete za bernou minci místo u sv. Pavla Timoteovi, hl. 2, 1-15, a zapomínáte, že se tam nejedná o nějaký právní poměr ženy a muže, nýbrž, že tam pouze sv. Pavel popisuje tehdejší zvyk, jaký byl tehdy zaveden při bohoslužbě a to dobře musíte věděti z dějin, že jest to pouze zvyk podle vzoru římského, kterým se nijak právní poměr pro ženu neurčuje a tím méně pro dnešní dobu. (Hlas: Proč nemůže být žena papežem, když jest rovnoprávna? Veselost.)

S díkem přijímám, že přiznala se ze své strany k volné lásce se všemi jejími důsledky a dokonce k zločinnému ničení plodu (Hlasy: Kdo? Kdo?)... A to není proti republice, to jest hygienické? (Hlas: Kdo to byl? Posl. Štychová: Promiňte, tomu nerozumíte, to není pravda!)

Posl. Rýpar (pokračuje): Dle lékařů jest to ničení zdraví... (Hluk.)

Místopředseda Konečný (zvoní): Prosím o klid.

Post. Rýpar (pokračuje): ... zdraví a života ženy a já doufám, že jest to snižování... (Posl. Štychová: Ne. to jest povýšení ženy. Vy ji snižujete!)

Církev nikdy nečinila z ženy otrokyni, ale společensky úplně rovnou mužovi. (Smích.) A tuto rovnost muže a ženy bude hájiti katolická církev vždy a všude, (Posl. Štychová: Před volbami! Smích!)... vždy a všude a bude hájiti také proti bohatým jako chudým, proti chudým i bohatým, jak hájila ji zvláště při nerozlučitelnosti manželské.

Můj pan předřečník Rouček zde uvedl několik případů... (Hluk.)

Místopředseda Konečný (zvoní): Prosím o klid.

Posl. Rýpar (pokračuje): ... a uvedl tu několik případů, kde prý církev jednala s bohatými zcela jinak a s chudými zase jinak, když se jednalo o rozluce manželské. Uváděl případ Oldřichův. Než universitní profesor Novotný píše v prvním díle svých dějin na str. 701. až 702. toto: " Vraceje se jednou z potulky, (totiž kníže Oldřich) spatřil v jakési dědině selskou ženu neobyčejné krásy, ana u studně pere prádlo, a zahořel k ní prudkou vášní, která nezná překážek. Jako Oldřich byl ženat, tak Božena byla vdaná, její muž slul Křesina. Nedbaje toho, Oldřich zmocnil se jí a učinil ji svou - legitimního manželství svého arci nerozvázal."

A dále praví: Poněvadž však při smrti Boženině kronikáři jmenují ji chotí Oldřichovou, jest možno, že po odpadnutí překážek bylo manželství uzavřeno. Kde jest tu řeč o nějaké dispensi církevní anebo o pastýřském slovu? A tak se zneužívá dějin. Karel Veliký pojal za manželku Desiderátu, dceru langobardského krále Desideria. Na radu papežovu poslal ji domů, aby si mohl vzíti jinou. Bohužel, zde je zamlčeno, že je tomu pravý opak. Karel Veliký byl před tím ženat a měl za manželku Himeltrudu; tuto zapudil, když zamiloval se do Desideráty, dcery langobardského krále Desideria. Papež doléhal na něj, až ho přinutil, aby tuto nelegitimní propustil a vzal nazpět Himeltrudu, legitimní svou manželku, a tak hájil nerozlučitelnost manželskou proti Karlovi.

Proti tvrzení, že Karel prohlášen byl svatým, podotýkám, že nebyl prohlášen od papeže římského, katolické církve, nýbrž od Paschala III., vzdoropapeže Bedřicha Barbarosy; což jest každému historikovi známo. (Posl. dr. Bouček: Proč ho máte v kalendáři?)

Za to já nemohu, že ho tam knihkupci dali. (Posl. dr. Velich: A co Napoleon?) K tomu přijdu.

Místopředseda Konečný (zvoní): Prosím, aby nebyl pan řečník vyrušován.

Posl. Rýpar (pokračuje): Právě tak hájil papež nerozlučitelnost manželství Lothara II., když zapudil Theubertu, právě tak hájil je proti Jindřichu IV., když zapudil Bertu, zrovna tak hájil Řehoř VII. a Urban VI. nerozlučitelnost manželství. Známo jest vám, s jakou přísností vystupoval papež proti Jindřichu VII. a dopustil raději, aby celý anglický národ odpadl, než aby dovolil rozluku manželskou.

A co se týče onoho - mám ho tu také - Napoleona, i zde hájil papež civilně uzavřený sňatek mezi Josefinou a Napoleonem jako nerozlučný, a přes úsilí, které na něho bylo činěno, a přes věznění, nikdy neuznal sňatku manželského mezi Marií Louisou a Napoleonem, uznal ho nouze metropolitní pařížský sněm, ale od Říma to nikdy uznáno nebylo. (Hlas: Papež byl za to pronásledován!) A těchto případů, které vědecky vypadají takto, jest zde z tohoto důležitého místa zneužíváno při tak vážné debatě, jako jest debata o rozlučitelnosti anebo nerozlučitelnosti manželství.

Přicházím k důležité otázce, která se dotýká zvláště kněží, k otázce onoho celibátu a onoho tak posměšně vyslovovaného panenství, (Hlas: Panictví! Veselost).) anebo panictví. I zde člen Národního shromáždění Rouček prohlašuje, že prý církev... (Hluk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP