Úterý 27. května 1919

Zpravodaj posl. dr. Viškovský. Slavné Národní shromáždění!

Běží o osnovu zákona, která jest pokračováním práce, která vykonána byla prvním zákonem o reformě pozemkové. Tímto zákonem zabrány byly velkostatky ve značné rozloze za tím účelem, aby jednak republice získána byla suverenita nad půdou velkostatkářskou, jednak za tím účelem, aby půdy dostalo se širokým vrstvám lidu k rozdělení, aby tím půda byla zlidověna, aby zabezpečena byla nejširším kruhům, které touží na této půdě se usaditi a ji zvelebovati. (Výborně.)

Při usnesení slavného Národního shromáždění o této osnově byla zároveň dána pozemkovému výboru úloha, aby jakožto nejbližší osnovu připravil osnovu zákona o převedení půdy pachtovní drobným pachtýřům. Pozemkový výbor zhostil se v krátké době tohoto úkolu. Běží tedy o jistý zvláštní výsek z celé materie půdní, který má býti řešen ještě dříve, nežli otázka půdní ve svém gros, ve své velikosti bude rozřešována cestou řádnou, t. j. pozemkovým úřadem.

Zde jedná se o celou řadu, o tisíce případů, kde otázka zajištění a přidělení půdy jednotlivcům jest již naprosto zralá, tak jako zralé ovoce, které lze již se stromu vzíti a odevzdati spotřebě. Běží o takové případy, kde již půda, po které kdo touží, nachází se po léta a desítiletí v úzké souvislostí s určitými osobami. Podmínky, za kterých může zabezpečena býti půda pro pachtýře, jsou jednak ty, že půda tato sama o sobě již dlouhou dobu nacházela se v pachtovním poměru, jednak že týž pachtýř buď sám nebo jeho předchůdcové právní nacházeli se na téže půdě. Jestliže tyto podmínky jsou zde splněny, pak jest zde jistě velmi silný morální nárok na to, aby dotyčný dlouholetý pachtýř, který buď sám anebo se svou rodinou pracoval na dotyčné půdě, mohl tuto půdu také získati ve své vlastnictví. Na druhé straně tím, že půda po dlouhou dobu nebyla obdělávána samotným majitelem, nýbrž že tato půda byla přenechávána v trvalém pachtu, jest dokázáno, že majitel nemá buďto zájem anebo vůli, tuto půdu jako vlastní obdělávati a proto že má tato půda právem býti přenechána pachtýři.

O jakou půdu má zde běžeti? Jde tu jednak o půdu ze zabrané půdy velkostatků, dále běží o půdu nadační a dále běží o půdu církevní.

Termín, od kterého má prokázána býti držba půdy pachtované, stanoví se zákonem od 1. října 1901, při čemž, poněvadž během války a také před převratem nastaly četné případy, kde půda byla odňata bezdůvodně pachtýři, a tím by pachtýř byl skutečně zkrácen, stanoví osnova zákona, že k takovým změnám držby, které nastaly od propuknutí války r. 1914, nemá se přihlížeti. Také nemá se přihlížeti k porušení držby, které netrvalo déle nežli jeden rok.

Toto požadovací právo má se vztahovati na pozemky jen do jisté míry. Jakožto taková míra maximální ustanovuje se zákonně 8 ha půdy a sice půdy pachtovní včetně také půdy vlastní. Tím jest míněna půda zemědělská. Jestliže běží o jinou půdu než zemědělskou, tedy na př. lesní neb pastviny a pod., pak tato půda nevčítá se do těchto 8 ha. Dále však máme takové případy, kde neběží pouze o zemědělskou půdu, nýbrž kde běží také o půdu stavební, na které sdělány byly budovy buďto obytné, neb hospodářské plně, nebo z části. Jsou to stará emfyteutická práva, která způsobila veliké rozpory tím,... (Hluk.)

Předseda (zvoní): Prosím pány kolegy, aby zachovali klid a nevyrušovali pana referenta.

Zpravodaj post. dr. Viškovský: ... že majitel budovy má tuto budovu postavenou na pozemku cizím a následkem toho cítí se ve svém právu vlastnickém obyčejně nejistým. Aby těmto dlouholetým poměrům, velmi neutěšeným, sociálně tíživým, mohlo býti odpomoženo, ustanovuje zákon nyní konečně, že jest možno, aby ten, kdo postavil si s dovolením majitele na cizím pozemku budovu obytnou neb hospodářskou, mohl vykoupiti si také tento pozemek. (Hlasy: To jest správné!)

Pokud se týče náhrady, ustanovuje osnova bližší podmínky o tom, jak tato má býti vyměřena a jak má býti placena. V té příčině ustanovuje se, že náhradu stanoví soudce, vyslechnuv dle potřeby znalce. V četných případech nebude toho zapotřebí tam, kde poměry hodnoty pozemků jsou velmi dobře známy, anebo kde již celá řada podobných případů bude na př. v téže obci rozřešena a kde by nebylo třeba, aby poznovu byla cena odhadována.

Výplata náhrady bude se díti po splátkách, avšak s tím, že kupující pachtýř může eventuelně také tyto splátky dříve zaplatiti při kterémkoli platebním termínu splátky.

Jsou případy, na které zvláště bylo upozorněno při provádění této osnovy, že pachtýř nebude snad míti zájmu na tom, aby půda byla mu odevzdána do vlastnictví, avšak že bude si přáti, aby mu byl zabezpečen trvalý pacht. Případy, vyplývající z našeho hospodářského a sociálního cítění, převážně směřují k zabezpečení vlastnictví, avšak poněvadž mohou býti takové případy, kde by někdo trval na tom, aby jen pacht pro delší dobu mu byl trvale zabezpečen, připouští osnova zákona, aby dlouholetý pachtýř, který splňuje podmínky, které jsou zákonem dány pro výkup pozemků, mohl žádati přes to jen udržení pachtu na dlouhou dobu. (Poslanec Sechtr: Těch bude málo!) Jsem o tom přesvědčen, ale chtěli jsme vyhověti i této možnosti.

Kromě toho má se pachtýřům podle osnovy zákona dostati také zvláštní ochrany zákonné vůbec. Osnova zákona, kterou ráčíte mít v rukou, jest mimořádně velmi komplikovaná a dosti obsáhlá. Myšlenka sama, odevzdání drobného pachtu dlouholetým pachtýřům, jest jistě neobyčejně prostá a svojí prostotou tak přesvědčivá, že jistě nebude nikoho, kdo by jí odporoval. Zdá se mně to takřka něčím, co odpovídá téměř evangelické pravdě, evangelické spravedlnosti, avšak zákonně technické provedení věci, nemá-li dojíti k nejistotám a sporům, jest méně jednoduché a jen to jest omluvou výboru, jestliže předkládá pro vyjádření této myšlenky osnovu zákona poněkud delší, než by se zdálo býti potřebno. Osnova obsahuje 32 paragrafů, ale přes to všechno mohu ujistiti, že ani jediný z nich není zbytečný, běží-li o to, aby nárok dlouholetého pachtýře byl skutečně zabezpečen, aby tento nárok byl jasný, aby nevznikly spory, aby věc mohla cestou mimo spornou v nejkratší době býti vyřešena.

Byly jisté pochybnosti o tom, zdali jest správnější, aby dříve, nežli pozemková reforma bude uvedena v pohyb, již tato otázka byla řešena, a tu jsme si řekli, že tato otázka, jak jsem pravil, jest naprosto zralá a že by bylo téměř hříchem, kdyby republika, je-li možno, aby tyto pozemky byly pachtýřům odevzdány, zdržela tuto otázku ne snad o několik měsíců, nýbrž i jen o týden. Jest zde ohromná skupina lidí, kteří nejen mají skutečně dlouholeté právo na své pozemky, nýbrž kteří ukázali také neobyčejnou schopnost půdu obdělávati, kteří také ukázali neobyčejnou vytrvalost trvati na své půdě.

A, velectění, nebylo to vždycky malé umění, udržeti se na té půdě! (Tak jest!)

S jakými obtížemi pracovali, s jakými intrikami a s jakým často záštím, zápasili, jak nesnadno museli hájiti tu píď půdy, která jim byla panstvím svěřena, a co vše musili obětovati! Neběželo snad jen o ten malý nebo větší pacht, který musili platiti, nýbrž s těmito pozemky souvisela z velké části úplná robota v nejpravějším slova smyslu, jako robota před rokem 1848. (Výborně!) A jestliže dnes, velevážení, se usnesete na tomto zákoně, pak můžete si býti vědomi také jedné věci, že totiž splácíte - dodatečně a velmi opožděně - jeden ohromný dluh, který tak zvaná revoluce r. 1848 v ohledu půdním zůstala tomu nejzuboženějšímu člověku dlužna. (Tak jest!)

Výbor byl si vědom toho, že touto věcí není ještě rozřešen celý jeho úkol, že musí pokračovati také v dalších osnovách zákona, které podle zákona o pozemkové reformě a o zabrání statků velkých mu byly uloženy. Jako jeden z prvních těchto úkolů dlužno jmenovati aktivování pozemkového úřadu. A v tom smyslu usnesl se výbor na resoluci, kterou předkládá slavnému Národnímu shromáždění, ve kteréžto vyzývá se pozemkový výbor, aby v nejkratší době předložil osnovu zákona o pozemkovém úřadu. Pak by bylo možno řešiti, na základě tohoto úřadu pozemkového další veliké úkoly, které pozemková osnova o zabrání velkých pozemků uložila tomuto úřadu. Je snad možno, že tento zákon nebude s to, pro některé formálnosti vyhověti v každém ohledu, a hlavně pro tento případ chci konstatovat, že pak jako doplněk přichází provádění zákona o záboru půdy, kde bude pak možno korigovat a doplnit ještě to, co tímto zákonem splněno býti nemohlo. Přes to přese všecko v té chvíli, kdy usnesete se na této osnově zákona, vytvoříte desetitisíce samostatných existencí, které oddechnou si od tohoto pocitu nejistoty, který dnes je svírá a které budou se cítit od té chvíle šťastnými a uspokojenými občany. A v tomto smyslu dovoluji si odporučiti osnovu k schválení. (Výborně! Hlučný potlesk.)

Předseda (zvoní): K slovu není nikdo přihlášen. Debata je skončena. Přistoupíme k hlasování. Prosím pány, aby zaujali svá místa. (Děje se.)

Hlasovati budeme tímto způsobem: Nejprve o oddílu I., a to o §§ 1. až 7., ustanovujících, kdo a co může požadovati, potom o oddílu II., §§ 8. až 11., o přejímací ceně, pak o odd. III., o §§ 12. až 30., o řízení přejímacím a konečně o odd. IV., §§ 31. a 32., to jsou závěrečná ustanovení a nadpis zákona.

Jsou snad nějaké námitky proti tomuto způsobu hlasování? (Nebyly.) Není jich. Budeme hlasovati, jak jsem právě uvedl.

Kdo souhlasí s oddílem I., a to §§ 1., 2., 3., 4., 5., 6. a 7. podle zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina, §§ 1. až 7. jsou ve smyslu zprávy výborové přijaty.

Kdo souhlasí s odd. II., a to §§ 8., 9., 10. a 11., podle zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. §§ 8. až 11. jsou podle zprávy výborové schváleny.

Kdo souhlasí s odd. III. a §§ 12. až 30. incl., podle zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina, §§ 12. až 30. incl. jsou přijaty ve smyslu zprávy výborové.

Kdo konečně souhlasí s §§ 31. a 32., jakož i s nadpisem zákona podle zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. §§ 31. a 32. i nadpis zákona jsou schváleny.

Přeje si pan zpravodaj slovo ke druhému čtení?

Zpravodaj posl. dr. Viškovský: V § 15. šestá řádka zdola, prosím, aby místo "sohlas" - což je tisková chyba - se opravilo "souhlas".

Předseda (zvoní): Kdo souhlasí se zákonem přijatým právě v prvním čtení, také ve druhém čtení, a sice s korekturou v § 15., právě nyní doporučenou panem zpravodajem v odst. 6., aby místo "sohlas" stálo "souhlas", prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, zákon jest schválen také ve druhém čtení. (Výborně! Potlesk.)

Přeje si pan zpravodaj slova k resoluci?

Zpravodaj posl. dr. Viškovský: Resoluci dovolil jsem si již doporučiti a prosím, aby byla schválena.

Předseda: Kdo souhlasí s resolucí, navrženou panem zpravodajem, obsaženou ve zprávě výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Také resoluce výborová jest schválena a tím jest tento odstavec denního pořadu vyčerpán. Přistoupíme k dalšímu, jímž jest:

3. Zpráva výboru ústavního o návrhu člena Národního shromáždění K. Vaňka, Konečného, E. Buriána a soudr. (tisk č. 222) na změnu zemského zřízení pro Moravu (tisk č. 1085).

Zpravodajem jest pan kol. dr. Dolanský; uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl.dr. Dolanský: Vážené Národní shromáždění!

Členy N. S. Vaňkem, Buriánem a Konečným podán byl dne 16. prosince 1918 návrh, kterým změněno býti mělo zemské zřízení pro Moravu a pro markrabství Moravské zřízen býti měl zemský správní výbor. Návrh ten obíral se některými zásadními, hluboko jdoucími změnami zemského zřízení moravského. Mezi jiným ustanovoval především, že pro výkon prací zemského výboru moravského zříditi se má zemská komise správní. Složení této komise mělo býti obdobné klíči, podle kterého vzniklo Národní shromáždění. Volba díti se měla toliko na jeden rok. Pro úřadování zemského výboru podle návrhu kol. Vaňka a soudr. platiti mělo zemské zřízení dosavadní a instrukce dané pro zemský výbor. Již v zásadě samé vzbuzoval návrh pánů navrhovatelů velké pochybnosti v ústavním výboru, jmenovitě potud, pokud trval mezi stranami zásadní rozpor o otázce zemské autonomie. Strany nezaujaly do té doby žádného rozhodného stanoviska v otázce zemské autonomie, až na jedinou stranu lidovou, která svým zástupcem prohlásila, že nemůže ze zásadních důvodů hlasovati pro návrh kol. Vaňka a soudr. Návrh totiž pomíjel úplně zákonodárnou činnost dosavadního zemského výboru a omezoval se prostě na agendu správní. Také klíč, podle kterého měly zemský výbor moravský a jej zastupující zemská správní komise složeny býti, byl předmětem dlouhého jednání mezi stranami. Své zásadní stanovisko projevily později jednotlivé strany při jiné příležitosti, když se totiž jednalo o úpravu zemské samosprávy pro Slezsko. Při této příležitosti byla nucena také vláda zaujmouti k návrhu pp. navrhovatelů stanovisko zásadní. Tím se také vysvětluje, že až doposud návrhy přesné od stran podány nebyly. Když dále ústavní výbor nevyřizoval otázku zemské samosprávy moravské, byly to strany dělnické, a sice Československá sociálně-demokratická strana dělnická, Česká strana socialistická a Česká strana sociálně-demokratická, které poháněly vyřízení otázky autonomie moravské a otázky úpravy zemského výboru, resp. správní komise, Karlem Vaňkem a soudruhy navrhovaných, a předložily také svým podáním z 18. března 1919 klíč, dle kterého si představovaly, že má býti zemský výbor rekonstruován. Podání to a konečné prohlášení vlády k návrhu Karla Vaňka a soudr. mělo na následek, že složil referát dr. Franta ze zásadních důvodů a přivodilo za to jen postupnou dohodu mezi stranami.

Při tom připomínám výslovně, že dosud zasedali v zemském výboru zástupcové velkostatku, poněvadž moravský výbor zemský jako ostatní zemské výbory, které zatím byly zrušeny neb zanikly, zakládal se na systému kuriátním. V moravském zemském výboru napříště nemá zastoupen býti velkostatek a má zůstati netknutou otázka zastoupení krajanů německých, kteří dosud mají dva zástupce v zemském výboru. Aby nemuselo dosavadnímu zemskému zřízení jakýmkoli způsobem zásadním býti prejudikováno prve, než rozhodne Národní shromáždění samo o ústavách říšských i zemských, došlo k dohodě stran v tom smyslu, že na místo tří dosavadních zástupců velkostatku nastoupí do zemského výboru stávajícího, tak, jak vyšel volbou z posledního zemského sněmu, tři zástupcové stran dělnických. (Výborně!)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP