Úterý 24. června 1919

Kdo je vinen věcmi, které byly zanedbány? Bylo poukazováno sem a bylo poukazováno tam a jistě nepomohlo nám celkem, jestliže jsme se snažili, aby převalena byla vina s jedné osoby, s jednoho činitele na druhého. Řekneme si však poctivě, že celý národ má do jisté míry vinu na vývoji událostí, neboť nebylo tu silného veřejného mínění, které by bylo žádalo a vynutilo si silnou obranu vlasti, a býti toho veřejného mínění na všech stranách, pak by bylo muselo zvítěziti a bylo by si muselo tuto pevnou obranu jistě vynutiti.

Co dalšího je třeba, to jsou trvalá opatření pro věc míru. A tu vzpomínám myšlenky Svazu národů, která jest předmětem jednání na dlouho jíž trvající pařížské mírové konferenci, a přál bych si, aby tato myšlenka přešla jíž brzy z přání do skutků, z theorie do prakse. Bohužel ještě příliš málo slyšíme o konkrétním provádění, o konkrétních formách pro uskutečnění této, tak veliké, krásné a smělé myšlenky. My jistě ve styku s ostatními národy nemůžeme nic sleviti se své samostatností politické a nemůžeme připustiti ani nejmenší omezení naší suverenity v jakémkoliv způsobu. Jest-li že nám vnucovány byly z některé strany myšlenky nějakého hospodářského svazu s národními státy, které vznikly na půdě zmizelého Rakousko-Uherska, jest-li že vnucována nám byla myšlénka na nějakou celní unii, pak myslím, že přímo instinktivně byly naším národem, který trvá na své suverenitě, myšlenky tyto s největší rozhodností odmítány potud, pokud myšlénky a projekty tyto jsou v rozporu s plnou a bezpodmínečnou suverenitou našeho státu. Avšak jisto jest, že jest třeba, abychom za účelem zabezpečení svého a zajištění míru pěstovali a navázali styky s národy, které alespoň jsou nám kmenově blízké, a abychom těchto styků využitkovali pro myšlenku míru. Budou to prozatím v prvé řadě styky rázu hospodářského, směny nutných potřeb, ale myslím, že v další budoucnosti svazy a jejich vzájemné seřadění nebude se jen říditi podle hospodářských styků, nýbrž že budou to myšlenky sociální, větší nebo menší míra sociálního cítění, které budou sbližovati státy mezi sebou. Jedno musí býti jisto, že styky mezi národy na příště nemohou se říditi starými diplomatickými methodami, že nemohou se říditi podle spřátelení anebo sblížení se diplomatů těch aneb oněch národů, nýbrž že tyto styky mohou se říditi jen úzkým sblížením sociálního, národnostního a jiného cítění vlastních celých národů.

Jednomu nutno zabrániti naší zahraniční politikou: aby totiž mezi národy, vzniklými na půdě bývalého Rakouska, nenastaly tak neurčené styky, že bychom mohli dospěti k tomu, aby na této půdě vznikl snad nový balkánský labyrint, který vedl k dlouholetým sporům, jaké jsme viděli na Balkáně samotném. Žíti a nechati žíti a na druhé straně však uplatniti zdravý egoismus samostatného národa, to myslím jsou principy, kterými musíme se nechati vésti v politice zahraniční a ve styku s ostatními národy.

My v našem státě, jako snad v celé řadě států s námi sousedících, jsme a budeme státem malých a drobných existencí. To také dokázaly volby obecní, o kterých nechci snad říci, že by byly naskrz plným obrazem politického smýšlení státu, ale ve kterých přece jen velmi značně - a v té příčině chci opraviti tvrzení svého pana předřečníka - obrazí se smýšlení lidu.

My representujeme sami velkou skupinu těchto drobných existencí na půdě, těchto pracovníků půdy. A tu myslím, že řekneme-li, že volby ukázaly uplatnění se těchto malých existencí a jejich požadavků vůči státu, pak nemůžeme říci, že toto uplatnění dlužno veskrze ztotožňovati se socialismem a zejména se socialismem krajním. Volby ukázaly dle mého názoru v první řadě silně národní tón a silné přiznání se lidu pro stát a pro republiku. Již pořádek, v jakém tyto volby byly provedeny, tento imposantní pořádek, který musí jistě před celým světem dáti čest našemu národu, ukazuje, jaký smysl mají široké vrstvy naše pro pořádek ve státě a pro život v republice. Ale volby také uplatnily, jak jsem pravil, to velké chtění drobných existencí pro sociální a hospodářské zlepšení jejich stavu; volby ukázaly, že tento malý lid neztotožňuje se s nějakým status quo, že nechce udržení toho, co mají oni beati possidentes, nýbrž že hledá nové cesty ku zlepšení, jak pravil jsem, jak na poli hospodářském, tak i sociálním. Kdyby podpora malých drobných existencí, kdyby emancipace ujařmených měla se nazývati socialisací, pak ovšem řekl a přiznal bych, ze tyto volby měly silný socialistický akcent. Ale tu musím přece jen říci jedno: že v této příčině jest celá řada drobných, malých existencí, které přihlásily se volbami ku směru jinému, které přihlásily se k samostatnosti, třeba malé existenci, ale k samostatné existenci, jakožto samostatní drobní pracovníci na půdě. To jsou ti, kteří jsou soustředěni v našich řadách a kteří tuto samostatnost dovedou také trvale hájiti. Půda má svoji zvláštní, vlastní sociální otázku. A právě tak, jako nebudeme vnucovati velikým továrnám, hutím, hornickým závodům nějaké principy správní, které na tyto se naprosto nehodí a které hodí se na drobné existence, drobné závody, tak musíme si také říci, že na půdu nehodí se principy socialisace, které byly vymyšleny v ovzduší úplně jiném, v ovzduší fabrik, v ovzduší hornictví, v ovzduší monopolistických závodů, v ovzduší velikého kapitálu. (Výborně!) Chalupy nedají se v tomto smyslu socialisovati, a jestliže snad chalupník dočasně půjde voliti s jinou skupinou, jestli půjde voliti se sociálními demokraty aneb s jiným socialistickým směrem, pak to neznamená ještě, že proud socialistický zachvacuje snad celé malé drobné zemědělství. Toto zemědělství bude vždy hledati ještě formy zcela zvláštní, bude míti ještě zcela zvláštní potřeby sociální a půjde zcela zvláštním svým vývojem.

Jedno jest ale jisto: že svět nezastaví se tam, kde začala válka, a tím méně, že svět nebude se točiti zpět. Mír pařížský nebude zdaleka ještě ukončením účtů války, nýbrž tu dlužno počítati s těmi velkými hnutími lidu, která se budou na dále uplatňovati v národech. Otázky sociální stávají se otázkami světovými a otázkami mezinárodními. Ale také otázka půdy musí se státi otázkou mezinárodní a otázkou světovou. Neboť zde jedná se o ochranu a podporu milionů drobného trpícího lidstva a otázka rentability zemědělství a ocenění zemědělské práce jest podmínkou pro existenci a zlepšení existence těchto milionů.

Velevážení! Chci jenom stručně dotknouti se některých bodů rozpočtových, ku kterým ve specielní debatě budou mluviti jednotliví naši řečníci. Chci konstatovati zde jíž nyní, že rozpočet ministerstva zemědělství nemůže zdaleka nás uspokojiti ani v celku, ani v detailech, neboť neodpovídá velikým potřebám zemědělství, vypleněného a vykořistěného válkou až na kořeny. Za této války bylo zemědělství vypleněno více než kterákoli jiná hospodářská odvětví. Jestliže bylo odborníky konstatováno, že přibližně 29 miliard bylo vypleněno z našeho zemědělství, pak jsou to cifry, nad kterými musíme se pozastaviti více než nad těmi ciframi, které jakožto osudné důsledky války ve způsobu deficitu nám citoval pan ministr financí. To je ztráta, se kterou musí počítati ministr financí právě tak, jako se svým velikým deficitem, a která bude hráti neobyčejnou roli v jeho rozpočtu. Jestliže nedojdeme k tomu, aby věnována byla největší a systematická péče restauraci našeho zemědělství z této jeho ubohosti a bídy, pak jdeme vstříc velmi těžkým dobám. Ale o jedné věci jsem přesvědčen: že zemědělství naše má vnitřní sílu, že zemědělství naše má pevnou vůli, zdokonaliti a zlepšiti svou těžbu a přenésti se k lepším mírovým poměrům. Úkol tento bude jistě neobyčejně těžký. Ale jedna podmínka zde jest:

Jest třeba, aby vláda ujistila zemědělské kruhy, že nyní jest konec již toho loupeživého hospodářství a že zemědělství může již nyní přistoupiti k řádným investicím, že může přistoupiti k přechodu do mírových poměrů. A nesmí v té věci býti nějaká úzkoprsost. Jest třeba, aby investovány byly velké částky do našeho zemědělství a sice částky, které nejen půjdou z domácí výroby a prostředků, nýbrž ke kterým bude potřebí také přívozu z ciziny. A tu nesmí ministr financí s hlediska toho neb onoho býti příliš úzkoprsý a zavírati hranice proti přívozu potřeb, zejména umělých hnojiv, přívozu dobytka atd. Bylo by špatným hospodářstvím, aby ten, jehož statek vyhořel, anebo byl jinak vypleněn a měl dříve na př. 50 kusů dobytka, a zbylo mu jen 5 kusů, řekl: já budu rozmnožovati těchto 5 kusů dobytka tak, až jednou přijdu zase na těch 50 kusů. To by bylo jistě špatné hospodaření, neboť tímto způsobem by se dostal k řádným poměrům a k řádné rentabilitě poměrně pozdě. Ale bohužel my v našem státním hospodářství tímto způsobem hospodaříme, nepřipouštíme, aby zemědělství přešlo k mírovým poměrům poněkud rychleji. My dokonce provádíme takový způsob těžby, zásobování, že každý zemědělec musí se báti dnes investovati něco na nový kus dobytka, aby mu nebyl ihned za krátkou dobu za poloviční i nižší cenu rekvírován. Za těchto poměrů není možno na nějaký návrat k lepším poměrům hospodářským mysleti.

K čemu jest dále poukázati, jest potřeba vybudování sociální péče pro náš venkov a bude úkolem našeho řečníka v této debatě, aby také na tuto okolnost zvláště blíže poukázal.

Co žádáme dále v těžké situaci, kde zemědělství musí vykonávati vážné úkoly pro zásobování vyšších vrstev lidových, jest ochrana práce a ochrana úrody proti veškerým škůdcům, ať pocházejí odkudkoliv. Jestliže bojujeme proti lichvě, pak musíme si také říci, že musíme vésti ten nejrozhodnější boj proti všem, kteří ruší dobrou vůlí a ochotu k práci a že musíme vésti také rozhodný boj proti každému, kdo ruší a ničí plody práce na půdě anebo kdo odnímá je těm, kterým plody této půdy náležejí. (Výborně!)

Doba vyměřená mé řeči se končí. Pravil jsem, že jednotlivé skupiny rozpočtu budou předmětem úvah našich řečníků ve specielní debatě. Tento rozpočet, který leží před námi, jest rozpočtem prvním a takřka jen náběhem, jest to jen první pokus, který činí náš stát a naše finanční správa, choditi v tomto labyrintu rozpočtových cifer.

Příští rozpočet představujeme si bohdá jiným způsobem. Ten rozpočet musí se hlásiti k jistému pevnému, zejména hospodářskému a sociálnímu programu, ten rozpočet musí míti jistý velký, pevný styl. On musí míti v první řadě silné akcenty pro hospodářskou obrodu, pro sociální a kulturní pokrok. Dnešní rozpočet je v těchto směrech příliš nestejnoměrný a jeho ráz je poměrně málo jednotný.

Jak jsem pravil, stojíme v naší republice před neobyčejně velkým úkolem, neboť bude třeba stavěti a budovati naší ústavu. Byli jsme jednotni, když jsme bořili, je nutno, abychom byli silni a sorganisováni, když nyní chceme stavět. A jestliže běží nyní o to, abychom vykořistili svého vítězství, pak myslím, že nejlepší příležitost a nejlepší možnost jest k tomu nyní, nyní když budeme budovat ústavu, abychom upevnili se vnitřně na celá desítiletí, abychom se konsolidovali jako pevný národnostní stát. Naše strana republikánská chce poctivě přiložiti ruku k dílu a chce dáti republice to, čeho ona ke svému vývoji potřebuje a co jest jejího. (Výborně! Potlesk.)

Předseda: Uděluji slovo dalšímu řečníku zapsanému, panu kol. dru Hajnovi.

Posl. dr. Hajn: Paní a pánové!

Rozpočet státní, který právě projednáváme, by rozhodně zasluhoval, aby se byl dostal do doby světlejší a radostnější, než-li je doba, kterou právě prožíváme, neboť dnešní doba není radostná a veselá, ani našimi vnitřními poměry, řekněme politickými a strannickými, ani na venek, a byla, řekl bych, korunována - můžeme-li slova "korunovati" užíti - vpádem Maďarů na Slovensko.

Nebudu dlouze mluviti o tomto vpádu - mnozí řečníci již o tom hovořili - i sám ministr financí. Řeknu zde jen tolik: Naše Nár. shromáždění není jen sborem zákonodárným, je také sborem kontrolujícím, a přál bych si, aby tohoto práva i povinnosti kontrolovati užilo plně, jmenovitě, pokud mluvím o vpádu Maďarů na Slovensko, i na poli naší armády. Doporučoval a žádal bych branný výbor, aby zde skutečně konal svou povinnost a využíval svého práva, aby prováděl svědomitě revise, beze všech strannických a řekl bych záludných zámyslů, bez osobních tendencí, jen čistě věcně a z lásky k republice, revisi veškeré obranné moci, žádné složky nevyjímaje, až po tu vojenskou naši aviatiku.

Jinak tato otázka vyvolala již tolik vzrušujících chvil v této sněmovně, jinak ke dvěma demisím ministrů připojila ještě třetí demisi a snad ještě dále bude působiti, při čemž ovšem nesmí býti jednoho radostného zapomenuto: jak opravdu náš národ miluje Slovensko, a jak cítí, oč tam běží, a proto tolik obětavého a vlasteneckého nadšení.

Přeji ještě, abych ukončil tuto kapitolku, všem činitelům, totiž ministerstvu Nár. obrany, brannému výboru a celému Nár. shromáždění, aby se jim konečně podařilo vybudovati nám jednotnou armádu, aby nebyla již žádná složka legionářská, žádná složka t. zv. rakouských vojáků, žádná složka snad vojáků - sokolů nebo tělocvičných dělnických družstev atd., nýbrž aby bylo všechno jednotná armáda, jednotná armáda statečnosti legionářské, smýšlením republikánská a disciplinou opravdu československá. (Výborně! Potlesk.)

Státní rozpočet ohromil svými ciframi a ohromil také cifrou svého deficitu; náš ministr financí opětně k němu připojil poznámky dnes se stejnou upřímností jako minule, která připomíná Tolstého, a s tak velkou otevřeností, s jakou by snad ani nejostřejší řečník z nejkrajnější oposice byl nemluvil, a je to přece sám ministr financí, kterýž podává tuto předlohu.

Ale, paní a pánové, vedle tohoto státního rozpočtu jsou přece ještě jiné rozpočty v naší republice, jsou zemské rozpočty; nedávno vyšel v novinách zemský rozpočet našich Čech, a ten vykazuje potřeb 276 milionů; pak jsou ještě zemské rozpočty moravský a slezský. (O Slovensku ještě nemůžeme hovořiti vzhledem k situaci, v jaké jest.) Konečně jsou rozpočty okresní a rozpočty obecní. A teď to všechno dejte dohromady a dostanete obrovskou sumu další, - snad zase miliardy - že si řeknete: tato země jest opravdu zemí vyspělou hospodářsky a vyčleněnou i sociálně, jest zemí bohatou, když všechno to může rozpočtově přinášeti, a není možno, abychom při náležité svědomitosti a ostražitosti a také při důrazném kárání vad a při pevné vůli nevyšli z dnešních trudných dob a abychom se nedostali tam, kde bude opravdu radostno, v takové republice hospodařiti veřejně. (Souhlas.)

Rozpočet tento mně připomněl, že jsem v první své řeči zde v tomto Národním shromáždění dal dvě otázky řečnické: zdali naše republika - a to jsem mluvil již před mnoha měsíci - nebude tak zorganisována, že bude musiti býti řešena otázka, není-li snad její správa dražší, nežli byla správa celého státu cislajtanského. A dnes jsme vlastně již u toho; dnes jsme u nadbytku úřednictva, u nadbytku úřední byrokracie! Vždyť si toho všimly i cizí listy a vypočítaly, že na př. ministerstvo orby má již více úředníků nežli mělo ministerstvo orby v Cislajtánii. Všiml jsem si poměru mezi úřednictvem t. zv. manipulačním a konceptním a viděl jsem, jak v některých ministerstvech jest obvyklý zdravý poměr mezi těmito dvěma kategoriemi porušen, jak jest obrovská převaha konceptního úřednictva a malý počet manipulačního úřednictva. Co potom vlastně dělají? Anebo manipulační úředníci nemohou pak stačiti všem konceptním úředníkům, aby to všecko zpracovali a vyexpedovali. (Hlas: Ale přece stačí!) Ale neměli by podle toho stačiti.

Tento velký nadpoměrný počet úředníků konceptních našel jsem v ministerstvu školství a zásobování. Druhá řečnická otázka tenkráte zněla, nebudeme-li nuceni vývojem věcí dáti si otázku, nestala-li se naše republika při tom velkém počtu úředníků také byrokratickou, zda-li v ní nevládne byrokratismus jako v Cislajtánii. A pánové, co bychom si tajili; vidíme mnoho známek toho, co skutečně jest byrokratismem, až, řekl bych, do toho pozdního a nepořádného chození do úřadu. Já to docela veřejně zde vytýkám. (Hlas: Správně!) Řeknu vám ještě jeden případ. Bylo to minulý pátek, divisijní soud zasedal. Na 9. hodinu bylo nařízeno přelíčení, bylo obesláno 9-10 svědků a mezi nimi 2 vysokoškolští profesoři, kteří k vůli tomu odřekli přednášky. Všichni tam už byli včas. Teď se sháněl státní zástupce vojenský; telefonovalo se, posílalo se a konečně se ve čtvrt na 11. sehnal a přišel a začal. Pánové, tak to nejde. To se musí zde kárati a když jsme kontrolujícím sborem konáme jen svou povinnost, káráme-li to. (Souhlas.)

Četl jsem pozorně všechny zprávy z rozpočtového výboru a všiml jsem si, jak v jednom sezení, kde se jednalo o rozpočet školský, státní tajemník dr. Drtina mluvil o otázce školného a jak mluvil pro to, aby se zrušilo vůbec a aby se jaksi z poměrně progressivní daně z příjmu školné uhrazovalo. Já jen jaksi mimochodem, protože mám jiný plán se školným, chci jen upozorniti, že myslím, ze by se mohlo disputovati o tom, aby školné zůstalo, ovšem při stejném systému osvobozovacím atd. a aby se výnosu školného použilo na podporu sociální i kulturní studentstva. Výnos kolejného v Čechách, na Moravě a ve Slezsku na vysokých školách středních a odborných obnáší celkem 1,289.364 K. Tato položka, pánové, by pomohla živořícím našim podpůrným spolkům studentským neobyčejně mnoho a zde by pak boháči a zámožní konali jaksi svoji povinnost k méně zámožným. (Souhlas.)

Mluvím o rozpočtu a nemohu také, než se zde rozšířiti, pokud v generální debatě je možno, o rozpočtu zahraničního ministerstva. Tento rozpočet, velectění pánové, podrobili jsme v zahraničním výboru asi ve třech schůzích zvláštnímu jednání a byla zvolena také zvláštní komise, aby sestavila jiný rozpočet podle svého nejlepšího svědomí. Řídili jsme se asi těmito názory:

Úřední zastoupení našeho státu v cizině má účel politický a hospodářský; vykonávání obojího tohoto úkolu zároveň nazýváme zahraniční politikou. Náš obnovený stát vedle "Svazu národů" tak, jak jej utvoří mírová konference, potřebuje míti pro sebe ještě i specielní, t. j. svůj vlastní svaz. Odpůrci naši v Evropě, zjevní i tajní, musí věděti, že nejsme státem osamoceným, jehož bezpečnost jest více méně lhostejná, naopak musí věděti, že určitým státům v Evropě i mimo Evropu obzvláště záleží na zabezpečenosti našeho státu. S tohoto stanoviska naše zahraniční ministerstvo svou činností a svými vyslanectvími roztroušenými po celém světě vykonává týž úkol, jaký vykonává naše ministerstvo Národní obrany svým vojskem; vojsko zabezpečuje branně stát pro všechny případy, zahraniční politika, získávajíc přátele a spojence, zdržuje odpůrce ode všech intrik a úkladův i od přímých útokův.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP