Úterý 24. června 1919

Náš stát musí se zabezpečiti také bohatým a spořádaným vnitřním hospodářským životem, aby mohl spláceti dluhy, které převezme po Rakousko-Uhersku a které mu vzejdou z prvého období poválečného, a aby jeho hospodářský život poskytnul obyvatelstvu poměrný blahobyt a umožnil i pronikavou sociální politiku - a to vše bude znamenati vnitřní jeho zabezpečenost - k tomu máme všechny potřebné podmínky. Jako před válkou země české participovaly na celkové výrobě Rakousko-Uherska lvím podílem, stejně tak mocně participovaly i na rakousko-uherském vývozu. Nemá-li náš stát hospodářsky ani sociálně živořiti, musí býti povinností všech dotyčných činitelů, umožniti a zabezpečiti mu nejen pouhou obnovu výroby, nýbrž i obnovu vývozu a to prostřednictvím konsulátův.

Naše vyslanectví i naše konsuláty musí býti všude, kde to bude možno, zde se nesmí šetřiti, zde by přílišná šetrnost byla vlastně plýtváním penězi. Co by se malými dávkami uspořilo, přišlo by vlastně na zmar, poněvadž náš zahraniční úřad málo dotovaný byl by málo platen, byl by vlastně hoden politování mezi druhými úřady a zástupci států druhých, dotovanými tak bohatě. (Souhlas.)

Ukáže-li se ve státním rozpočtu nepoměr mezi cifrou výdajů ministerstva Národní obrany - to je jedna páka naší bezpečnosti - a mezi cifrou výdajů ministerstva zahraničního, - to je druhá páka - mohlo by se říci již předem, že je zde při nejmenším nějaké nedopatření a omyl. A takový případ máme před sebou, neboť rozpočet ministerstva Národní obrany, znamenaný 673 miliony, činí 11.3 procenta celkového rozpočtu výdajův, rozpočet ministerstva zahraničního, obnášející 17 milionů korun, činí 0.29 procent celkového rozpočtu výdajů, tedy ani ne jedno procento! Ale při tom, ctěné shromáždění, v těchto 17 milionech je 10 milionů na mírovou konferenci, tedy vlastní opravdový rozpočet na všechna vyslanectví a konsuláty je 7,242.000 čili 0.12 procent celkového rozpočtu výdajů. Vidíte tedy, že to je skutečně maličkost, když chceme mluviti o šetření. To je poměr opravdu křiklavý; rozpočtová rovnováha mezi těmi dvěma pákami státní bezpečnosti - vojskem a zahraniční politikou - je těžce porušena. (Souhlas.)

Zahraniční výbor, když sestavoval svůj vlastní rozpočet, byl si toho vědom, že všechna vyslanectva a konsuláty jsou v cizině a že naše koruna v cizině moc málo znamená. A jestliže v našem zahraničním rozpočtu jest položka třeba 30.000 K zdánlivě veliká v našich korunách, za hranicemi to znamená ve francích, lirách, dolarech nebo shilingách neobyčejně malou položku; podle tohoto rozpočtu vyslanec naší republiky by tam byl na úrovni státního úředníka, - kdyby tam měli třídy jako my - třeba lX. aneb X. hodnostní třídy. (Souhlas a různé projevy.) Tedy vidíte, ctěné shromáždění, že tady skutečně se stala chyba.

Vedle toho jsme usuzovali ještě takto: V rozpočtu zahraničního ministerstva jsou vyslanectva v Paříži, v Londýně, Washingtonu a Římě postavena sobě na roveň; šablonovitě se odměřují všechny položky stejně, a přece to s nimi není stejné. Tato místa se musí vážiti a ne počítati (Souhlas). Na př. vyslanec ve Washingtonu bude míti zcela jiné postavení než v Římě, neboť v Severoamerické republice jest obrovská 3/4 milionová naše minorita; to již není menšina, to je kus národa československého, a ten bude přirozeně ustavičně se uchylovati ku svému vyslanci, tamější náš vyslanec stane se quasi ministrem krajanem, i bude si musiti vybudovati přímo velikou kancelář, a ta kancelář bude potřebovati zase velikého nákladu; ale ten náklad bude produktivní, neboť v této válce se ukázali naši Češi američtí neobyčejně zdatnými a prospěšnými pro náš národ a chtějí se ukázati a ukáží se takovými pro naši kulturu i hospodářství i v dobách míru! (Výborně!)

Ale i celkový rozpočet zahraničního výboru byl mírně čítán; všeho všudy asi 80 milionů. Rozpočtový výbor však, jenž obdržet zavčas od zahraničního výboru jeho nový rozpočet, setrval na původním rozpočtu vládním, opíraje se o to, že jej vypracovala sama Paříž; avšak jak my jsme byli informováni, Paříž navrhovala jej ve zlatých korunách, kdežto do státního rozpočtu Národnímu shromáždění předloženého pojat byl v korunách papírových, a odtud ta difference! Ukazuji na to bez nejmenšího zdání neb úmyslu polemiky jen proto, abychom si byli toho vědomi, že vládní rozpočet zahraniční, jak jest, nemůže býti žádným praejudicem a základem pro vybudování příštího rozpočtu našeho zahraničního ministerstva. (Souhlas.)

Pánové, půjdeme dále. Dne 15. června byly volby do obcí. O tom již také mnozí řečníci zde mluvili. Řeknu jen stručně dvojí pozorování. Poprvé, že všechny strany, které kandidovaly, byly tentokráte opravdu nejen mravně spokojeny, nýbrž byly spokojeny, zdá se, i ve skutečností. A to jest opravdu vzácné divadlo. (Veselost.) Nebudu usuzovati proč, atd., faktum jest, že všichni bylí spokojení. Na základě pak druhého pozorování vyvozuji přání, aby po uplynutí nějakého času také naše obce mohly říci, že jsou spokojeny s těmito obecními volbami. (Výborně!) A tu - nechci býti žádným sýčkem - vidíme již dnes mnoho nesnází v obcích, kde je ku př. pět stran a dostaly týž počet a kde otázka, koho zvoliti starostou, dělá strašidelné obtíže. (Souhlas.) Když vidíme, jak dělají jíž některé strany - ústředny pro komunální záležitosti, atd., tu se bojím, že naše obec řekne si potom: Lepší to bylo, když jsem byla méně politickou jednotkou než dnes, když jsem byla opravdu jen jednotkou hospodářsko-sociálně-kulturní a ničím jiným. (Souhlas.) Ale teď se to s obcí a v obcí rozpolitisovalo všude všechno až do poslední vesničky!

Myslím dále, ctěné shromáždění, že volby na základě tohoto obecního volebního řádu byly první, ale také poslední, že se tady ukázala absurdnost... (Hlas: Vázanost listin!) Vázanost listin, to jest jedno monstrum.... a že se to musí změniti. Aby mi bylo dobře rozuměno. Chci, aby se volilo do obcí na základě všeobecného práva hlasovacího, ale myslím a věřím, že se najde pro zastoupení menšin taková forma, aby nebyl ohrožen pravidelný a organický chod v našich obcích.

Pánové, obecní volby přivedly jednu věc, a té si musíme nesmírně vážiti, zkorigovaly nám úřední sčítání lidu, neboť předběžné sčítání výsledku voleb do obcí ukázalo, že německá menšina v Čechách obnáší 20 % a německá menšina na Moravě všeho všudy 19 % (Slyšte!), takže na Moravě máme 80 % české většiny, 19 % menšiny německé a asi 11/2 % Zionistů, kteří hlasovali zvláště, čili teď se ukázalo, jestliže jsem ve svém referátě o odpovědi na poselství presidentovo odhadoval úhrn menšiny německé, maďarské a polské v naší republice nejvýše na 30 %, ze odhadoval jsem příliš vysoko.

Dovolte mi, když jsem zde tato data již uvedl, abych zde vůbec promluvil podrobněji o Němcích a jejich politice a jejich stanovisku k naší republice.

Neříkám, že jest v našem státě otázka německá, to si říkají Němci, anebo někteří čeští jednotlivci, po případě některé české strany. Německá otázka jest ta, která se týká bývalého císařství německého. Zde u nás jest jen otázka menšiny německé, nic více, a ovšem otázka rovného práva národnostního, jazykového atd. Vytýkává se nám i z našich českých kruhů, že se stala chyba, že jsme hned 28. října nepovolali Němcův a neumožnili jim přístup do Národního shromáždění.

Ctěné shromáždění, my jsme mohli zde při té stranické rozrůzněnosti utvořiti se a pracovati jen díky koalici. Kdo nám zaručuje, že by Němci šli do té koalice? Naopak máme známky, kdybychom byli k Němcům přišli a jich prosili, že byli by to odmítli, poněvadž byli nepřáteli na život a na smrt celému útvaru Československé republiky. Byli bychom zde vykonali to, co jsme již vykonali, a při tom by bylo stále nebezpečí, že by německý živel byl našel nějaký sukkurs po případě v českých stranách. (Souhlas.)

Važme si toho, že jsme zde sami, jen se nebojme tohoto postavení náležitě využíti. (Souhlas.) Podívejte se, ctěné shromáždění, co se týče těch Němců u nás; co se jim vzalo, jak se s nimi nakládá a naložilo hned 28. října? O tom svědčí také data. Německé oddělení zemské školní rady zůstalo u nás v platnosti. Nikdo si ani nevzpomněl, aby to zrušil a přece to pochází z punktací. Zůstalo německé oddělení Zemědělské rady, nikomu z nás nepřipadlo, aby je zrušil. Nic se tedy nestalo Němcům špatného. Dále si račte uvědomiti, že každého sociálního zlepšení, každého nového kulturního zákona i hospodářského, který jsme zde odhlasovali a který nám president podepsal, byli Němci právě tak účastni jako my. Ani při jednom zákoně nebylo stanoveno výjimky, že ho Němci nesmějí používati, ani nám to nikomu nepřipadlo. Upravily se na př. platy učitelstvu našemu. Na prospěchu tom budou participovati němečtí učitelé jako čeští.

Upravily se platy vysokoškolských profesorů. Právě tak profesoři německých škol, německé university, německé techniky na tom participují jako čeští a nikomu z nás ani z daleka nepřipadla myšlenka, abychom Němce potrestali tím, že bychom je nechali při starých "rakouských" platech. Všelijakých opatření, drahotních přídavků bylo německé úřednictvo účastno bez rozdílu. Té veliké sociální reformy, osmihodinové doby pracovní, účastno jest německé dělnictvo právě tak jako české. Zákona o podporách nezaměstnaných užívají němečtí dělníci právě tak jako čeští. (Hlasy: Ještě více... poněvadž toho nadužívají!) Zákona o reformě práva manželského použili resp. budou používati němečtí rozvedení muži a ženy jako čeští muži a ženy; žádná výjimka se nestala. A zákon o novém volení do obcí byl připraven a presentován právě tak německému obyvatelstvu jako českému. Jen tomuto obecnímu zákonu mají Němci co děkovati, že se po padesáti letech dostali do města Prahy a do některých obcí předměstských atd. (Souhlas.) A nikomu z nás ani nepřipadlo, toto zdůrazňovati, jak my opravdu spravedlivě a rovnoprávně smýšlíme. (Hlas: Což Němci v Dolních Rakousích?) Kdybychom si brali, pánové, příklad z Dolních Rakous, pak by Němci teprve viděli, jak oni rozumějí tomu rovnému právu a pak by mohli křičeti, ale teď ne.

Vidíte, tak jsme byli spravedliví, že, když se ukázala nutnost, - proč, to vy dobře víte - aby v území t. zv. smíšeném byly prohlášeny výminečné zákony, aby to Němce nebolelo, že prohlásili jsme je v celé republice a že jsme preventivní censuře podrobili nejen iredentistické listy neněmecké, nýbrž i nejvládnější listy české. Tedy i k nim jsme ukázali docela stejnou spravedlnost.

Teď, pánové, máme rozpočet naší vlády, který právě projednáváme. Načrtl jsem si rychle několik číslic. Vzal jsem si rozpočet ministerstva školství. Co jsem tam nenašel? My o druhou universitu na Moravě kolik desítiletí zápasíme, a jak dlouho jsme zápasili za Riegra o českou universitu v Praze, a hle - tento český rozpočet najednou dává Němcům úplnou německou universitu, a oni pořáde dělají drahotu; dává jim také dve německé techniky. Všechno, jak to bylo dříve, náš rozpočet přebírá a Němcům dává a nám ani nepřipadne, abychom zde dělali remedury. Dále Němci dostávají najednou tímto rozpočtem 80 německých středních škol, kdežto my máme pouze 94 středních škol. Vidíte, jak nespravedlivě se jedná - s námi Čechy. Němcům dává se 25 obchodních škol a my jich máme pouze 31, dává se jim 15 učitelských ústavů a my jich máme pouze 14 ve svém vlastním státě! Žádal bych, aby se tyto cifry sdělily celé Evropě, aby se vědělo, jakým způsobem se zde jedná s Němci.

Náklad na německou universitu v Praze jest o 72.000 K větší v tomto českém rozpočtu, než byl rozpočet za Rakouska roku 1915. Rozpočet na německou techniku v Praze je teď větší o 100.000 korun, než byl rozpočet za Rakouska roku 1915. (Posl. dr. Velich: My máme 5000 posluchačů a oni jen 900 a při tom říkají, že jsou tu utiskováni!) Rozpočet německé techniky v Brně jest v tomto českém rozpočtu o 119.000 K větší, než byl v rakouském rozpočtu 1915. A rozpočet německých středních škol v Čechách jest o půl milionu v tomto českém rozpočtu větší, než byl za Rakouska roku 1915. (Slyšte!) Naše vláda, naše tisková kancelář, naše zahraniční ministerstvo měly by všecky tyto číslice sděliti veřejnosti evropské. (Výborně!) Co chtějí tedy Němci, co chtějí naši lidé čeští, kteří mluví o vyrovnání s nimi? Jaké vyrovnání? Já tomu ovšem dobře rozumím. Němci chtějí a někteří naši čeští lidé snad to připouštějí, aby zde byli pokládáni za jakousi zvláštní veřejnoprávní jednotku, jako jsme my, jako jest náš národ, jednotku veřejnoprávní a pak teprve, aby se mezi oběma jednalo, aby dostali nějaké samosprávné území atd.

Na to na všechno odpověď jest více psychologická; ani Němci v Čechách se neodrakouštili, ani my. Němci se neodrakouštili v tom smyslu, že se pokládají stále za národ, který vede, jako vedl v Rakousku; celé tehdejší Rakousko bylo jejich státem. My Češi jsme se neodrakouštili v tom smyslu, že si nemůžeme uvědomiti, že my jsme národem panujícím a vládnoucím a že pořád myslíme a pokládáme Němce za stejného činitele jako v Rakousku..

Ale, pánové, celá tato otázka jest již rozřešena v mírovém aktu versailleské mírové konference. Neboť čteme v míru nadiktovaném Německu - a naši zástupci také jej podepsali - v oddělení VII., že konference zná a uznává jen jediné samosprávné území v českém státě, samosprávné území ruské, jižně od Karpat. To tam jest expressis verbis. O žádném jiném území se tam nemluví, které by mělo samosprávné postavení.

Dále se tam čte, že národní příslušnost - "nationalité tchéchoslovaque" - se přiznává a vyhražuje německému obyvatelstvu, ale "nationalité" jest pojímati ve smyslu francouzském, to jest v politickém smyslu, že německé obyvatelstvo jest občanstvem naší republiky a našeho státu jako Čech, Polák a Maďar, jako rovný občan vedle rovného, ale žádné zvláštní národnostní postavení z toho naprosto nevyplývá.

Přál bych si, abychom ústavu, volební řád, základní zákony si udělali ještě zde bez Němců sami předem a abychom Němcům to tak presentovali, jako jsme jim presentovali volební řád do obcí. Jinak, kdybychom, ctěné shromáždění, zde to chtěli rozřešiti, až zde budou zástupci cizích národnostních menšin, bojím se, že potom neuděláme nikdy nic a že uvidíme, jak jsme jednali nemoudře i v zájmu těch menšin jinonárodních samotných!

Končím, ctěné shromáždění, doslovem, který se týká krise ministerské, t. zv. koalice, a mluvím zde jménem našeho klubu. Náš klub doposud se drží prvního projevu, se kterým oznámil důvody demise svých 2 ministrů, drží se doposud i prohlášení, že jest hotov zase obnoviti koalici, ale na základě přísné a loyální revise její organisace i jejího účelu. Ta koalice musí se vybudovat s přesným programem politickým. Zásadou hlavní tohoto politického programu bude, že my známe stát český jedině jakožto poctivou demokratickou republiku s vyloučením veškerého terroru a třídního panství (Výborně!), jejíž správa bude uvnitř spořádaná a silná a takového ducha, že veškeré sociální reformy, i sebe pronikavější, budou možny, ale v dohodě všech a nikoli snad diktátem nebo násilím. (Výborně!) Tedy žádná diktatura třídní ani ne třídní proletářská, ani ne koalice agrárně-sociální, či jak kol. dr. Meissner ve svém interviewu s redaktorem "Reichenberger Zeitung" jí nazval "strannickopolitickou antantou".

Dovolte mně, abych zase zde opakoval, že politická revoluce, ke které došlo dne 28. října, jak jsme viděli, nevylučovala, ani žádným způsobem neohrožovala sociální pokrok, ale sociální revoluce mohla by nám zabíti všechny vymoženosti politické revoluce říjnové a ohroziti i celou naší republiku.

Dále musí si tato koalice vypracovati přesný program pracovní pro Národní shromáždění a pro vláda samu, a nic jiného nesmí se jíž dávati na denní pořádek tohoto Národního shromáždění, nežli co bude umluveno, že ještě Národní shromáždění má absolvovati. V pracovním tom programu ovšem bude ústava, volební řád do sněmu a ovšem i řada otázek finančních, abychom si dali do pořádku své vlastní finanční hospodářství.

A také bychom předpokládali, jako něco samo sebou se rozumějícího, ne jako nějakou podmínku, nýbrž řekl bych jako důkaz loyality, že si každá strana udělá pořádek ve svých řadách a že se zbaví všech těch, kdo jsou proti tomuto krédu, že naše republika musí býti republikou všech tříd s vyloučením teroru a diktátu.

Dále, co se týče vlády, chceme, aby do vlády šli a byli do ní povolávání jen silní jednotlivci. (Post. Ant. Němec: To ano!) Pardon! (Posl. Ant. Němec: Jen s vaší strany!) Hned to, pane kolego, uslyšíte. (Posl. Ant. Němec: Kteří mají velké jmění, velkou wertheimku!) Tedy jednotlivci silní odborně a politicky, silní svou vůlí a silní svou loyalitou. Když by se takto zrekonstruovala koalice a vláda a byl sdělán i pracovní program, pak bychom, ctěné shromáždění, vzhledem k situaci vnitřní i vnější nemusili hned předem zamítnouti otázku, zda by Národní shromáždění, jako obdařilo nedávno silnější mocí presidenta, nemělo obdařiti silnější mocí i zrekonstruovanou vládu.

Dále, ctěné shromáždění, kdyby takto vláda byla opatřena a kdyby mohl president do ní svobodněji zavolati takovéto osoby, pak by snad tato vláda již nemusela ani býti sestavena podle tak zv. klíče, podle kterého jest zbudováno Národní shromáždění a podle kterého musí trvati i na dále. Naříká se na šestnáct ministerstev. Toto číslo 16 vzniklo však jen proto, že jest jedině možným a schopným číslem, učiniti zadost klíči; menší číslo dělalo by již křivdy. Když však bychom to vše takto zrekonstruovali, mohli bychom klidně pro vládu samu klíč pozměniti, nebo snad jej vůbec i opustiti.

Také se skutečně mluví o zmenšení počtu ministerstev a tu bych jen jedno žádal, prosil a vřele se přimlouval; aby se nechtělo skutečně přikročiti k tomu, aby bylo zrušeno jedno ministerstvo, které jsme tak rádi uviděli, neboť k jeho zřízení došlo konečně po zboření Rakouska v našem státě, to jest ministerstvo zdravotnictví, neboť byla by to těžká újma pro věc, tím více, že jsme v nebezpečí těžkých, takřka epidemických nemocí, a máme ještě další programy na poli zdravotnickém.

Končím tím, ctěné shromáždění, že eventuelně obnovená koalice a nová vláda samotná musí míti ne jednou barvou, nýbrž dvěma barvami, bílou a červenou, napsáno jako heslo, a nejen jako heslo, ale jako zákon a jako přísahu: Naším nejvyšším zákonem je blaho republiky. Náš klub bude hlasovati pro rozpočet a bude ovšem také hlasovati pro všechny finanční předlohy a zákony. (Výborně! Potlesk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP