Středa 23. července 1919

Schůze zahájena v 10 hod. 30 min. dopol.

Přítomni:

Předseda: Tomášek.

Místopředsedové: Dula, dr. Hajn, Konečný.

Zapisovatelé: Bradáč, dr. Stojan, větší počet členů Národního shromáždění.

Zástupcové vlády: Předseda vlády: Tusar a členové vlády: Habrman, dr. Horáček, Prášek, Stříbrný, Švehla, dr. Veselý, dr. Winter.

Z kanceláře sněmovní: JUDr. Haasz, tajemník sněmovní, zástupce jeho JUDr. Trmal.

Denní pořad

67. schůze Národního shromáždění československého ve středu dne 23. července 1919 o 10. hod. dopol.

1. Zpravodaj Brodecký: Zpráva výboru státně-zřízeneckého o vládní osnově zákona (tisk č. 1167) o připočtení válečných let státním zřízencům (tisk č.1369).

2. Zpravodaj dr. Bouček: Zpráva právního výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 1280), jímž se zřizují trestní sborové soudy I. stolice (tisk č. 1347).

3. Zpravodaj Smrtka: Zpráva kulturního výboru o návrhu člena Národního shromáždění Udržala a soudr. (tisk č. 36) na zatímní upravení služebních platův a právních pomerův učitelů-legionářů, vojínův a jejich rodin (tisk č. 1359).

4. Zpravodaj Buříval: Zpráva státně-zřízeneckého výboru o návrzích členů Národního shromáždění Buřívala a soudr. (tisk č. 744, 745 a 746) na změny zákona a nařízení ze dne 25. ledna 1914, ř. z. č. 16 nebo nařízení ze dne 22. listopadu 1908, ř. z. č. 234 o úpravě příjmův a započítání předchozích dob služebních, jakož i o zařadění sluhů do stupnice podúřednického schematu, ve které jsou jako sluhové před jmenováním podúředníky, a dále zařadění, resp. převzetí venkovských poštovních sluhů do kategorie sluhů státních podle zákona ze dne 25. ledna 1914, ř. z č. 15 (tisk č. 1075).

5. Zpravodaj dr. Weyr: Zpráva ústavního výboru o návrhu dra Matouška a soudr. (tisk č. 770) na úpravu právních a hmotných poměrův úředníkův obecních a okresních (tisk č. 1362).

6. Zpravodaj Teska: Zpráva imunitního výboru o žádosti mor.-slezského vrchního soudu zemského, s podáním trestního soudu v Brně, by bylo svoleno trestně stíhati člena Národního shromáždění Rudolfa Mertu pro přečin urážky na cti, spáchané tiskem podle §§ 491. a 493. tr. zák. (tisk č. 1339).

7. Zpravodaj inž. Nekvasil: Zpráva technického výboru o návrhu člena Národního shromáždění inž. Bečky, inž. Nekvasila a soudr. (tisk č. 63), aby bylo zřízeno oddělení pro vodní dopravu při ministerstvu pro veřejné práce (tisk č. 823).

8. Zpravodaj dr. Kubíček: Zpráva právního výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 689) o zákonné ochraně československé republiky (tisk č. 1382).

9. Zpravodaj dr. Matoušek: Zpráva právního výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 590) o snížení věku nezletilosti (tisk č. 1383).

10. Zpravodaj dr. Klouda: Zpráva právního výboru o vládním návrhu (tisk č. 506), aby byl vydán zákon, kterým se nařizuje příročí o přerušení sporů pro pohledávky ze smluv s bývalým c. k. erárem, c. a k. erárem a král. uherským erárem (tisk. č. 1367).

11. Zpravodaj dr. Budínský: Zpráva školského výboru o návrhu člena Národního shromáždění dra Velicha, dra Srdínka, dra Krejčího, Housera, dra Lukavského a soudr. (tisk č. 516), aby byla zřízena československá státní vysoká škola obchodní v Praze a o peticích číslo 340, 345, 357, 374, 388, 394, 396, 406, 412, 443, 446, 461, 469, 532, 622 a 662, které žádají by byla zřízena tato škola (tisk č. 1366).

12. Zpravodaj G. Navrátil: Zpráva státně-zřízeneckého výboru o návrhu člena Národního shromáždění Gustava Navrátila a soudr. (tisk č. 596) o finanční úhradě úpravy služebních poměrů kancelářských zaměstnanců státních drah (tisk č. 1387).

13. Zpravodaj Buříval: Zpráva státně-zřízeneckého výboru o návrhu člena Národního shromáždění Buřívala a soudr. (tisk č. 808), aby byly přiznány zvýšené drahotní vedlejší požitky a přídavky na činži pro veškeré dělnictvo československých drah, jakož i pro veškeré provisorní, skladištní a staniční zaměstnance a dále, by byl přiznán dlouholetý úvěr za mírných splátek na opatření potravin, oděvů, prádla a obuvi (tisk č. 1388).

14. Zpravodaj dr. Viškovský: Zpráva zásobovacího výboru o návrhu člena Národního shromáždění Jos. Šamalíka a soudruhu (tisk č. 1004), aby byla uvolněna zemědělská výroba a sklizeň, jakož i o peticích, aby byl uvolněn obchod s obilím, a aby byly zrušeny příslušné ústředny (tisk č. 1384).

15. Zpravodaj dr. Viškovský: Zpráva výboru pro pozemkovou reformu o návrhu člena Národního shromáždění Bradáče, dra Viškovského, Vraného a soudr. (tisk č. 1405) v příčině změny zákona ze dne 11. června 1919 o pozemkovém úřadě, číslo 330 sb. zák. a nař. (tisk č. 1423).

16. Zpravodaj dr. Viškovský: Zpráva výboru pro pozemkovou reformu o návrhu člena Národního shromáždění Bradáče, dra Viškovského, Vraného a soudr. (tisk č. 1406) v příčině náhrady propachtovatelům zemědělské půdy za doby válečné propachtované (tisk č. 1424).

Předseda (zvoní): Národní shromáždění je schopno se usnášeti: Zahajuji schůzi.

Omluvili se:

churavostí: dr. Vladimír Fáček (na neurčito), Janoška (na neurčito), Kvapil (na neurčito), dr. Kyjovský (na týden), dr. Malínský (na 14 dní), Rudolf Pilát (na neurčito), Rouček (na neurčito), dr. Zahradník (na neurčito), dr. Preis;

zaměstnáním: Biňovec (do 10. srpna), Klindera (na neurčito), Němeček (do 26. července), Paulíny (do konce prázdnin), dr. Jur. Slávik (na neurčito), Josef Špaček (do 10. srpna), Parák (do 31. července), Karel Svoboda (pro dnešek a zítra), Beran, Rudolf Tayerle (na 14 dní), Skurský (na 14 dní), Pik, Petrovický, Adolf Prokůpek (na dnešní schůzi);

dále Sís, Prokeš, Jaromír Špaček, Udržal, dr. Vrbenský;

účastí při mírovém jednání v Paříži: Mečíř;

trvalým zaměstnáním ze slovenského klubu: dr. Ivanka, Makovický, dr. Medvecký.

Výborům byly přikázány z předsednictva tyto návrhy:

Sněm. tajemník dr. Haasz (čte):

Výboru kulturnímu (tisk 1377):

Návrh čl. N. S. Fr. Zeminové, Zatloukalové-Coufalové, Ecksteinové, dra Srdínka, dra F. Krejčího, Fr. Housera, prof. Maxy a spol., aby byly sestátněny, reorganisovány a rozmnoženy odborné ženské školy průmyslové a hospodyňské, by byla svolána anketa odborníků, kteří by řešili naléhavé tyto problémy, a aby byly rychle upraveny právní i hmotné poměry učitelstva těchto škol podle analogie, platné na odborných školách mužských v republice Československé.

Ústavnímu výboru (tisk 969):

Vládní návrh zákona o řádu volení pro Národní shromáždění Československé republiky.

Tiskem rozdáno (tisk 1386):

Odpověď ministra pošt a telegrafů na dotaz člena N. S. Buřívala a soudr. o zrušení nařízení býv. ministerstva obchodu č. 28 ex 1914 (systém telegraf. poslíčků).

Předseda: Z předsednictva přikazuje se vládní návrh zákona, jímž se upravují nároky rozloučených manželek na zaopatřovací požitky (č. t. 1344), výboru právnímu.

V návrhu se žádá, by výbor projednal tuto věc ve lhůtě 8denní.

Jsou snad proti tomu námitky? (Nebyly.)

Není tomu tak. Osmidenní lhůta jest přijata.

Přistoupíme

k dennímu pořádku

a to k prvnímu odstavci, jímž jest:

1. Zpráva výboru státně-zřízeneckého o vládní osnově zákona (tisk č. 1167) o připočtení válečných let státním zřízencům (tisk č. 1369).

Zpravodajem jest p. kol. Brodecký; uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Brodecký: Vážené Národní shromáždění! Zákonem, který jest předložen k projednání, a jak doufám, k jednohlasnému odhlasování, započítává se státním zaměstnancům a zaměstnancům ve státních podnicích a fondech za zvláštní utrpení a opotřebování ve službě válečné za každý rok válečný půl roku. A sice: pokud ve službách vojenských ztráveny byly v tomto válečném roce nejméně 3 měsíce, nebo pokud nastala invalidita, neschopnost k službě následkem přímé vojenské služby, započítává se za každý rok další rok do pense nebo provise, čili za jeden válečný rok, takto ztrávený, dva roky. V civilní válečné službě ztrávených 6 měsíců jednoho válečného roku započítává se za celý rok válečné služby a připočítá se půl roku do pense a provise. Pro veškeré zaměstnance, i ty, kdož sloužili ve vojenském kabátě anebo v civilní státní službě, připočítá se dále za válečný rok do postupu do nejblíže příštího stupně půl roku zkrácené postupové lhůty.

Tímto zákonem docilujeme, že minus na možnosti služby, které jistě je značnější než zákon připočítává, bude aspoň zčásti nahrazeno pro ty, kdož ve službě byli, 21/2 roky či skoro jedním postupem do platu a pěti, eventuelně 21/2 lety do pense či provise. Vláda předložila na základě resoluce z 15. května osnovu zákona, kterou bude nutno doplniti. Chci jen docela stručně poznamenati, že do zprávy vsunula se chyba, a to v § 1. ve 3. řádce od spoda má místo "1. listopadu" stát "1. října".

V § 2. odst. 2. v 1., 4. a 3. řádce se shora, tedy na 3 místech celkem, má státi rovněž "1. října" místo "1. listopadu". Pak jest stylistická změna.

V § 4. je v důvodové zprávě zvláště podotknouti, že ustanovení §§ 1.-3., kde stojí "civilní úředníky státní, kteří sice byli v státní službě ustanoveni po 1. list. 1918, ale přestoupili do ní z jiné služby veřejné", že tento paragraf má na mysli zvláště - ač to neuvádí - přeřaděné oficianty po 1. listopadu a dále třídní poštovní zaměstnance po 1. listopadu přeřaděné, také železniční zřízence, pokud přeřaděni byli ze služby železniční do služby státní, což je nutno zvláště k vyvarování snad pozdějších omylů konstatovati.

Pokud se týče dalšího: v § 5. odst. 4. se praví: "Ustanovení tato platí obdobně i pro všechny ostatní státní zřízence, počítajíc i veškeré zaměstnance ve státních závodech i podnicích státem spravovaných." Zde je nutno rovněž k vyvarování případných omylů podotknouti, že sem náležejí i horníci příbramští a na severu, pokud jsou v režijních podnicích státních, a že sem patří také zaměstnanci režijních tabákových továren.

V tomto paragrafu poslední odstavec nutno zvláště podtrhnouti a sice on praví: "Příznivější postupové, povyšovací a jmenovací podmínky, jakož i jiné sem náležející výhody těchto zaměstnanců musí zůstati zachovány." To jest nutno z dvojího důvodu podtrhnouti a sice: 1. k vůli tomu, aby snad výhody, kterých se různým přeřaděným státním zaměstnancům po 1. listopadu dostalo - a já znova připomínám oficianty a oficianty poštovní a třídní zaměstnance poštovní, celá řada takových kategorií jest - že jest smysl zákona ten, že tato mimořádná zlepšení zařaďování dlužno považovati za vyrovnání oproti starým neudržitelným poměrům. Zákon o příznivějším započítání 21/2 let má sám o sobě statuovat teprve malé zlepšení, kterého mají býti účastni veškeří zaměstnanci, tedy i ti, kteří dříve byli v příznivějším postavení než ti později zařadění, takže vlastně nelze takové zařadění odpočítávat od 21/2 let, poněvadž tím by se zákon prostě stal illusorním. S této stránky jest důležito smysl zákona dobře chápat a bude nutno specielně při jeho výkladě odstavec tento míti na paměti zvláště při vypočítávání zpětné platnosti účinků zákona. 2. jedná se také o to, že jest celá řada ustanovení, na př. u železničních zaměstnanců a jiných kategorií, jež jsou rozlišné a které mají různé zvláštní výhody, na př. zkrácení postupových lhůt za určitých předpokladů platných, dále různá ustanovení ohledně krácení lhůt postupových v případech velmi dobré kvalifikace, dále pravidelné krácení služební doby pro započítávání do pense či provise, jako jest u personálu strojního, vlakového a pošinovacího na železnicích a tak podobně. Všechna tato ustanovení platí dále a mají zůstat úplně nedotčena příznivějším počítáním válečných let služebních z tohoto zákona.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP