Středa 23. července 1919

Sem nutno také zvláště podotknouti, že jest tu na mysli, že platí ten 21/2 roku nejenom pro postup do vyšší stupnice platové, ale tento 21/2 roku platí pro všechny zvyklosti tam, kde určitá řada let byla podmínkou jmenování, povýšení nebo přejmenování z kategorie do kategorie. To bych chtěl míti zvláště podotknuto proto, poněvadž státně zřízenecký výbor se snažil, aby do zákona dostal ustanovení, ve kterém se praví: "nejenom pro postup do nejblíže vyššího stupně platového, ale také pro jmenování, povýšení a přejmenování aby byly ty 21/2 roku počítány." Vláda stála na stanovisku, že není nutno toto zvláště v zákoně konstatovat, poněvadž jde pouze o některé kategorie a ne o celek a že stačí, když referent ve své zprávě na to zvláště upozorní. Tedy pro ty kategorie, které mají zvláštní výhody, že se jim každá doba započítává do doby čekací při jmenování, povyšování a přejmenování, zůstává v platnosti ustanovení a oněch 21/2 roku jim přichází k dobru i v této věci. To jest nutno zvláště konstatovati.

Dále v §u 8. navrhovala vláda, aby byly výplaty na tento zákon se zpětnou platností poskytnuty od 1. listopadu a vycházela ze stanoviska, že teprve od 1. listopadu slouží dotyční lidé republice. Státně zřízenecký výbor stál na opačném stanovisku: není možno v tomto případě opírati se o datum převzetí dotyčného personáIu do služby, zvláště proto ne, poněvadž se zde přece nepočítají léta ve službách republiky ztrávená, nýbrž se tu započítají léta ztrávená ještě ve staré říši rakouské. A byl by to do jisté míry nonsens, kdybychom řekli: za službu v Rakousku dáváme určité výhody, ale tyto výhody neplatí pro celou tu službu v Rakousku, nýbrž platí o jeden měsíc méně. Tedy to vakuum bylo zde naprosto nemožné již proto, poněvadž původní zákon z 15. května, který mluví také o těch lhůtách, totiž zákon o 50 procentním připočítávání první stupnice drahotního přídavku, také statuuje 1. říjen 1918 jako den počínající výplatami.

Bylo toto ustanovení proto změněno a vláda na konec prohlásila svůj souhlas. Bylo nutno sem také podotknouti, že započítávání se děje bez dodatečného uhražování příspěvků, a sice ze dvou důvodů, jednak z toho, že to nebudou platiti státní zřízenci, nemohlo to býti proto požadováno pro zřízence, který platí do bratrské pokladny nebo do provisních fondů železničních a z druhého důvodu bylo vsunuto státně zřízeneckým výborem toto ustanovení proto, poněvadž za dobu válečnou platí příspěvky do těchto fondů správa železnic, správa podniků atd.

Nemám více, co bych k věci poznamenal. Chci jenom ještě zvláště poukázati k tomu, že 21/2 roku příznivějšího počítání pro postupy má se dostati všem státním zřízencům, o kterých nebude prokázáno, že válkou nebyli vůbec poškozeni. To musí dokázat ovšem správa, poněvadž na jednotlivá udání služebního přednosty neb pod. se nemůže dát. Tedy tím jest řečeno, že všechna přeřadění, všechna povýšení mimořádná nespadají do započítávání této doby a že jest tu nutno velice přesně vykládat § 2. odstavec 1, kde se říká: "Ona část půlletí, jež při prvém postupu podle § 1. tohoto zákona provedeném nebyla spotřebována, bude započítávána při dalším postupu do vyšších platových stupňův a do platů vyšší třídy", a pak zvláště jest nutno velice opatrně jednat u odstavce druhého:

"Úředníkům, kteří po 1. listopadu 1918 dosáhli jmenováním požitků vyšší hodnostní třídy, započítá se ona část stejné doby, jako byla podle § 1. započtena, která od 1. listopadu 1918 ještě neuplynula, do dalšího postupu v této hodnostní třídě. Toto započítávání nemá místa u těch úředníků, kteří od 1. listopadu 1918 byli povýšeni o dvě hodnostní třídy. Omezení tato neplatí pro úředníky podle zákona o oficiantech zařaděné", aby to nebylo vykládáno v ten rozum, že kdo byl mimořádně přeřaděn, nemá už proto míti nároku na ty 2 a půl roku, abychom se zvláště ohledně zpětné platnosti tohoto zákona na postupy, jmenování, povýšení a přeřadění zaměstnanců nedostali do sporů, které by snad vedly až ke správnímu soudu.

Státně zřízenecký výbor v debatě o jednotlivých bodech předlohy byl uveden v pokušení, do zákona ještě vložiti jednotlivé dodatky, nové paragrafy, a kde viděl, že by nebylo dobře možno tyto dodatky v zákon sám přivésti, navrhuje, zpracovav tyto dodatky ve dvou resolucích, tyto resoluce k schválení, ovšem v předpokladu, že vláda těmto resolucím opravdu vyjde vstříc a že to bude tak, jakoby to bylo přímo v zákoně, kam to nešlo dáti jen z formálních důvodů.

První resoluce zní:

"Státně zřízenecký výbor Národního shromáždění československého žádá, aby jednotlivé resorty služby státní, státních podnikův a fondů spravovaných státem, byly zmocněny, aby pro zaměstnance, jimž zabráněno bylo vojenskou službou ve válce nastoupiti do služby státní, ač jinak měli plnou kvalifikaci a učinili za dost podmínkám přijetí do této služby, po návratu z vojska se pak ihned ucházeli o službu státní, individuálně použily zásad uvedených v hořejším zákoně."

Uvedu na př. konkrétní případ: Profesor ucházel se o státní službu a byl přijat, ale poněvadž nebylo místa, nemohl nastoupiti. Zatím nastoupil místo jako učitel školy "Komenského" ve Vídni a tam čekal, až bude povolán do státní služby. Podmínkám přijetí do služeb státu vyhověl. Byl však povolán z učitelské služby u "Komenského" na vojnu a nyní se vrací a je povolán do státní služby jako profesor. Kolegové, kteří přišli po něm, mají všechny výhody ve válce vysloužených let a k tomu ještě mají počítan ten 11/2 roku za 1 rok služební. Mohou proto býti dnes až v 71/2 služebním roku, kdežto on jest nováček. U něj jde o to, že může mít 10 roků služebních do pense vpočítatelných, poněvadž má 5 let vojenských a 5 let se mu má započítati. Byla by to nespravedlivost na těchto lidech a je nutno, aby jim to bylo počítáno. (Výborně!)

Druhá resoluce zní:

"Vláda vydej podle článku II. a § 25. zák. ze dne 23. května 1919, č. 274 prováděcí ustanovení, kterým se uloží zemím, aby výhody o započítání služebních let z tohoto zákona vzešlé byly přiznány učitelstvu škol obecných a občanských na veřejných školách."

To, myslím, není třeba odůvodňovati, poněvadž to vysvítá již jaksi ze smyslu zákona již přijatého.

Končím svou zprávu velmi silným apelem na vládu a orgány vládní, aby při prováděcích nařízeních a při provádění vykládali zákon co možná liberálně (Výborně!), by přihlíželi k tomu, že zákonodárce neměl možnosti propracovati zákon tak, aby se všestranně zajistili proti eventuelním zkrouceninám se strany jednotlivých, zvláště horlivých resortních přednostů sIužebních, že zákon počítal s tím, že vláda dnes vůči státním zaměstnancům uzná alespoň v tomto málu těžkou zodpovědnost a službu, kterou dělali, a nebude se snažiti případné nedostatky a nejasnosti zákona využitkovávati proti zaměstnancům, nýbrž nedostatky, pokud by se tady objevily, že využitkuje ve prospěch stálých zaměstnanců jako velice maličkou splátku na tu obrovskou námahu a obětavost, kterou státní zaměstnanci dosud republice prokazovali. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): K slovu není nikdo přihlášen. Debata je skončena. Přistoupíme k hlasování. Prosím pány, aby zaujali svá místa. (Děje se.)

Hlasovati budeme tím způsobem, poněvadž pan zpravodaj v dohodě s výborem a s vládou učinil pozměňovací návrh, týkající se dat obsažených v jednotlivých paragrafech, že o těchto paragrafech, ve kterých bude změna obsažena, budeme hlasovati zvláště. O ostatních, v nichž není žádných změn, budeme hlasovati souborně. Je snad proti tomu nějaká námitka? (Nebyla.) Není. Budeme hlasovati, jak jsem uvedl.

Kdo souhlasí s § 1., ve kterém ve 3. řádce zdola na 1. stránce místo "1. listopadu" má státi podle návrhu p. zpravodaje "1. října", ve smyslu zprávy výborové takto upraveným, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. § 1. s touto změnou je schválen.

V § 2. je také změna toho data obsažena v 1. řádce 2. odst. místo "1. listopadu" "1. října", potom v 5. řádce téhož odst. zase místo "1. listopadu" "1. října" a konečně v 3. řádce zdola v témž odst. má státi "1. října" místo "1. listopadu"; dále v posledním odstavci v 1. řádce má státi místo "příští stupnice" "příštího stupně".

Kdo souhlasí s § 2 takto upraveným ve smyslu návrhu pana zpravodaje, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. § 2. je schválen.

V §§ 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9. a 10. není žádných změn.

Kdo souhlasí s těmito paragrafy, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. §§ 3.-10. jsou schváleny.

Kdo souhlasí také s nadpisem zákona, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Také nadpis zákona je schválen.

Přeje si pan zpravodaj slovo ke druhému čtení?

Zpravodaj posl. Brodecký: Ne.

Předseda: Není tomu tak.

Kdo souhlasí s přijatým právě zákonem v prvém čtení, také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Zákon je schválen také ve druhém čtení. (Hlučný potlesk.)

Kdo souhlasí také s oběma resolucemi, obsaženými ve zprávě výborové, a usneseními ve výboru, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Obě resoluce jsou také schváleny.

Tím tento odstavec denního pořádku je vyčerpán a přistoupíme k druhému, jímž je

2. Zpráva právního výboru o vládním návrhu zákona (tisk č.1280), jímž se zřizují trestní sborové soudy I. stolice (tisk č. 1347).

Zpravodajem je p. kol. dr. Bouček. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Bouček: Vážené shromáždění!

K této osnově nemám vlastně, co bych podotkl.

Navrhuji, aby Národní shromáždění přijalo ji tak, jak mu byla předložena.

Předseda: K slovu není nikdo přihlášen. Debata jest skončena. Přistoupíme k hlasování.

Prosím pány, aby zaujali svá místa.

Poněvadž předloha sama má pouze čtyři paragrafy, materie jest jednotná, žádný pozměňovací návrh nebyl učiněn, budeme hlasovati o ní v celku. Námitek proti tomu není? (Nebylo.)

Kdo souhlasí s § 1., 2., 3. a 4. zákona, jakož i s nadpisem jeho a úvodní větou, ve smyslu zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. §1.-4., jakož i nadpis zákona a úvodní věta jsou schváleny.

Kdo souhlasí s přijatým právě zákonem v prvém čtení, také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Zákon jest schválen také ve druhém čtení a tím jest vyřízen odstavec druhý.

Přistoupíme ke třetímu, ke

3. Zprávě kulturního výboru o návrhu člena Národního shromáždění Udržala a soudr. (tisk č. 36) na zatímní upravení služebních platů a právních poměrův učitelů-legionářů, vojínův a jejich rodin (tisk č. 1359).

Zpravodajem jest pan kol. Smrtka, uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Smrtka: Slavné Národní shromáždění!

Návrh, který jest vám předložen, byl podán již 21. listopadu 1918 ve IV. schůzi Národního shromáždění. Intencí návrhu bylo, aby se poskytla učitelstvu vůbec pomoc zatímní co nejrychleji. Navrhovatelé měli na zřeteli, aby na prvém místě tato pomoc byla poskytnuta učitelům, kteří se postavili do služeb národa za vlast, učitelům-legionářům, jich vdovám a sirotkům, a potom učitelům-vojákům, kteří sloužili v rakouské armádě. Není vinou kulturního výboru, že návrh ten přichází k projednání teprve dnes, školský výbor svůj návrh připravil již v prosinci a předložil praesidiu sněmovnímu, ale návrh nemohl býti ústavně projednán proto, poněvadž byla proti němu podána námitka se strany vlády z důvodů kompetenčních.

V základě tom byl návrh školskému výboru vrácen a musila býti nastoupena dlouhá cesta byrokratická, která záležela v tom, že bylo třeba vyžádati si dobrého zdání zemských školních rad, zemských výborů a ministerstev.

Tím se stalo, že teprve dnes jest možno vykonati akt, který se stal již dávno nesmírně naléhavým, neboť týká se těch, kteří přinesli národu oběť největší, kteří vstoupili do služeb vlasti, aby dobyli naší svobody, a týká se těch, kteří se stali obětí nešťastné války.

Školský výbor a kulturní výbor, majíce na zřeteli poměry učitelů-legionářů a vojínů, kteří byli svých služebních míst sproštěni, jimž bylo služné zastaveno, jejichž vdovy a sirotci byli odkázáni na ubohé alimentace, pokládají za svou povinnost, aby aspoň, pokud se poměry ty neupraví definitivně, byly učitelům-legionářům, k nimž přidáni jsou i učitelé, kteří se postavili do služeb vlasti v boji, který jsme vedli na Slovensku proti Maďarům, ponechány jejich dosavadní příjmy ve výši, na jakou mají dle platného zákona nárok, a to do té doby, než se poměry jejich upraví definitivně, a bez ohledu na to, mohou-li svoji službu školní zastávati, či stali-li se invalidními. Totéž platí podle navrhované osnovy tolikéž pro vdovy a sirotky.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP