Tyto důvody musily rozhodovat
a námitka, že by tu byl strach před tím,
že by automaticky stouply platy úředníků
státních, nemohla rozhodovati. Námitka ta
není správná a věcně odůvodněna.
Není pravda, že by proto státní úřednictvo
žádalo za zvýšení platů,
že by bylo žárlivo na ostatní zřízence
a úředníky zemské a okresní
samosprávy, nýbrž jsou tu hlubší
důvody, proč žádá úřednictvo
a bude muset žádati zvýšení platů.
Nejsou to důvody stavovské, jsou to také
důvody, tkvící přímo v naší
administrativě. Chceme-li míti administrativu silnou,
musí býti úředník hmotně
zabezpečen. Jak on může rozhodovat, rozkazovati,
nařizovati, když od těch, kterým má
nařizovati, často podloudným způsobem
musil dostávati životní potřeby proto,
poněvadž byly tak sporé. Národní
důvody jsou to, řekl bych, které žádají
dnes, abychom hmotně podpořili státní
úřednictvo. Poukazuji jen na jednu věc z
organisace soudní: když ze 390 okresních soudců
máme 115 Němců, ze 215 soudců 110
Němců, ze 180 auskultantů 96 Němců
a ze 79 praktikantů 44 Němců, pak se ptám,
kam to vede a jaké jsou tu důvody, proč naši
čeští lidé utíkají od
justice. Prostě proto, že nejsou tak hmotně
zabezpečeni jako Němci. Upozorňuji, jak nám
v Rakousku bylo vítáno, že jsme měli
tak mnoho úředníků a soudců
v úřadech, když státní správa
rakouská stála proti nám, co jsme via fakti
provedli v jazykové otázce a co nám hrozí,
když těmto věcem neučiníme přítrž
tím, že umožníme našim lidem, aby
mohli zůstati v těch úřadech, které
jsou pro náš národní vývoj a
budoucnost velmi důležity.
Tedy nejen hmotný zájem,
nýbrž přímo zájem státní,
zájem národní to žádá,
abychom státní úřednictvo podporovali.
Vedle těchto státních a národních
důvodů jsou to důvody, které úzce
jsou spjaty s hospodářským a finančním
stavem naší republiky. Řekněme si docela
upřímně: kdyby 28. října k
nám státním úředníkům
byla přišla republika a řekla: "musíte
dát rok pokoj republice a nesmíte žádati
zvýšení platů", jistě že
by úřednictvo bylo tak vlastenecké a řeklo:
nechceme nic, počkáme, zvláště,
když i ostatní přinesou oběti. Ale to
se nestalo, naopak všem ostatním vrstvám bylo
umožněno, aby zvýšily si své důchody
a jedině gážisté, osoby s fixním
platem, byli jediní, kteří si nemohli zvýšiti
důchody na úroveň důchodů ostatních.
Dnes má správa státní, prostě
bych řekl, 2 cesty: buďto zvýšiti cenu
koruny na výši předválečnou,
buďto odbourati ceny životních potřeb
- a když se jí to nepodaří a nebude-li
míti vůbec ani chuti k tomu, pak nezbude státní
správě nic, než zvýšiti hladinu
důchodovou na normální důchodovou
hladinu ostatních zaměstnanců.
Připouštím, že
to bude spojeno s velikými obětmi finančními,
které budou činiti veliké obtíže
republice, ale nezbude nic jiného, když první
podmínka nebude splněna. Úřednictvo
doufalo, že skutečně státní správě
se podaří zvýšiti cenu koruny, že
se jí podaří aspoň letošního
podzimku odbourati cenu nejnutnějších životních
potřeb a proto bylo spokojeno - řeknu - s polovinou
toho, co by mu dle důchodové hladiny ostatních
důchodců v našem státě patřilo.
Ale když dnes úřednictvo vidí, že
se nepodařilo státní správě
podstatně zvýšit cenu koruny, když slyší
z úst ministra financí, že on se dokonce nebojí
poklesnutí ceny koruny na mezinárodním trhu,
když dále státní úřednictvo
vidí, že státní správa nejen
že nepřikročuje k energickému odbourávání
cen, nýbrž že dnes jest nebezpečí,
že budou ještě zvýšeny ceny nejnutnějších
životních potřeb, tu, pánové
a dámy, nedivte se, že naše strana, když
vidí, do jakých důsledků může
přijíti republika, se snažila v poslední
chvíli dáti jaksi státu výstrahu,
aby si v této věci stát nehrál a prostě
pamatoval, kam povede každé zvyšování
cen nejnutnějších potřeb životních.
Že ten náš včerejší
návrh byl od stran a jejich řečníků
brán jaksi na lehkou váhu, že byl nazván
demagogickým, to jest konec konců právo stran,
aby kritisovaly i politické tendence, třeba mylně
podvrhované. Bylo mně toho líto, poněvadž
ve státně zřízeneckém výboru
jsem slyšel docela jiné řeči. Tam jmenovitě
kol. Buříval řekl docela otevřeně,
že nám, státním úředníkům
a zřízencům, nic nezáleží
na tom, jaké budeme mít platy, nýbrž
na odbourání cen. Úředník nechce
míti vysoké mzdy, nýbrž chce míti
laciné živobytí. S tím souhlasil celý
státně-zřízenecký výbor
a byly snášeny doklady k tomu, a to i od deputací,
které do výboru přicházely. Jak jsem
již pravil, že od těchto věcných
úvah se včera přikročilo k pouhému
bagatelisování našeho návrhu, to jest
právem stran, ale jest nutno odsouditi to, že vláda
sama, na niž byl dotaz adresován a která má
povinnost, aby každý návrh věcně
posuzovala, že tato vláda ve výkřicích
ústy pana ministra vnitra Švehly kritisovala
tento návrh jako demagogický, ba ještě
více: když jeden člen tohoto Národního
shromáždění snažil se našeho
referenta věcně opravovati, pan ministr Švehla
ho od této skutečně slušné a
správné cesty kritiky odvracel řka: "Nemluvte,
jest to demagogie." (Tak jest!) Z rakouského
parlamentu se, velectění pánové, pamatujete,
že rakouská vláda i když nejhorší
návrhy a dotazy na padaly třeba s osobními
invektivami, nikdy si netroufala takovýmto způsobem
bagatelisovati a paušálně odsuzovati nějaký
návrh nebo dotaz. (Výborně!) To se
musí naprosto odsouditi a myslím, že žádný
člen Národního shromáždění
s tím nemůže souhlasiti. (Tak jest!)
Abych dokázal nemožnost tohoto stavu, ptám
se: co byste řekli, velectění pánové,
kdyby předseda tohoto Národního shromáždění
řekl: "Prosím, pane zapisovateli, přečtěte
tento demagogický návrh." Tu by musela s hrůzou
povstati celá sněmovna a brániti právo
parlamentu. A od člena vlády musíme žádati
také takovou nestrannost. (Výborně!)
My tedy víme, že za války
jistě všichni trpěli, my také chápeme,
že i zemědělec následkem 8hodinové
doby pracovní a všech reformních návrhů,
které zde byly přijaty, trpí a že jeho
náklady výrobní jsou jistě značné,
ale já se táži: Když srovnáme hospodářské
postavení toho zemědělce s hospodářským
postavením gážisty, komu jest hůře?
A má-li míti stát zájem na tom, aby
i gážista mohl býti živ - připouštím,
že v cenách, které bychom navrhovali, nebude
celý náklad výrobní obsažen -
a když již dnes musíme přejíti
do normálních poměrů, musí
někdo nésti oběti! A má je nésti
ten gážista, který tolik trpěl? (Hlas
z republikánské strany venkova: O snížení
ostatních cen nemluvíte!) Dnes se jednalo
jen o ceny zemědělců. Až dojde na druhé
ceny, budeme také pro to, aby byly sníženy.
Ale když mluvíme o snížení cen
zemědělců, jest nesprávno od vás,
když voláte: buďte také pro snížení
ostatních cen. (Hluk. Různé výkřiky).
Jest nepochybno, že toto stanovisko, když stát
sám nestará se o odbourání cen, povede
přirozeně k tomu, že ti, kteří
jsou na fixní plat odkázání, za každou
cenu budou žádati zvýšení, že
to povede jistě k finančním nesnázím
republiky. To musí vláda sama věděti
a musí to věděti i strany, které jsou
v dnešní vládní koalici shromážděny.
Proto lituji, že náš návrh byl tak bagatelně
přijat a ne věcně kritisován.
Já tedy chtěl v několika
svých poznámkách pouze dokázati, že
námitka, že by státní zřízenectvo
a úřednictvo pouze snad ze žárlivosti,
nebo z nějakého štrébrovství
hledělo získati vyšších platů,
poněvadž jiným zřízencům
a úředníkům se lépe vede, že
tento důvod nestačí, že jsou tu důvody
hlubší, které doufali jsme, že na podzim
odpadnou. Ony však neodpadnou, poněvadž vláda
sama se nestará o to, aby odpadly, nýbrž ještě
ten cenový kruh dále upevňuje zvyšováním
cen životních potřeb. (Výborně!
Potlesk.)
Místopředseda posl.
Konečný: Občan Hrouda se vzdává
slova, přihlásil se však dále občan
Ulrich k slovu. Uděluji mu je.
Posl. Ulrich: Velectěné
Národní shromáždění!
Mám dojem, že toto slavné
Národní shromáždění ocitá
se na naprosto nesprávné a nezdravé cestě.
Tak se mi zdá, že my zde budeme činiti každý
vážný zákon, každou vážnou
otázku v první řadě a především
předmětem debat a předmětem (Hlas:
Útoků!) útoků, - ano, správně
bylo to řečeno - které vážnosti
tohoto slavného shromáždění nikterak
nepřidají. Já mám dojem, že v
tomto slavném Nár. shromáždění
konstituuje se skupina, jíž více nežli
na faktické práci a na vážném
provádění zákona záleží
na tom, aby zde mluvila agitační řeči
pro příští volby a že jí
záleží na tom, aby podporovala ony elementy,
které právě této skupině mohou
se státi nebezpečnými. Velevážené
Nár. shromáždění! Již včera
bylo z úst našeho kolegy proti tomuto způsobu
protestováno, a my varujeme vážně, aby
tento ton byl do tohoto váženého Nár.
shromáždění zanášen. My
bychom zejména rádi viděli od oné
skupiny, která ten ton sem zanáší, aby
projednávání vážných otázek,
jakou je zajisté otázka upravení hmotných
a právních poměrů obecních
a okresních úředníků, nezneužívali
způsobem nezdravým a neseriosním. My jsme
mohli otázku upravení právních a hospodářských
poměrů obecních a okresních úředníků
jenom uvítati a bude také zásluhou tohoto
Nár. shromáždění, že k otázce
této tak důležité bylo také záhy
přikročeno. O tom není sporu, že hospodářské
poměry - já zde nechci mluviti ani tak o právním
postavení obecních a okresních úředníků
že hospodářské poměry těchto
lidí a této kategorie úřednické
byly naprosto neudržitelny. (Hlas: To jste tam, kde
je pan předřečník!) Zajisté
jsem tam, kde je pan předřečník, ale
není přece, pánové, naší
vinou, že hospodářské poměry
těchto lidí obcemi až dosud nebyly upravovány.
Jedno si musíme doznati: že
minimum platů, které bylo uzákoněno
ve starém zákoně o obecních a okresních
úřednících stalo se maximem.
Ale bylo přece právem
a plnou mocí obecních zastupitelstev, aby z tohoto
zákona, který měl na zřeteli minimum,
nečinily maximum. Bylo také možností
těch, kdož až dosud v obcích rozhodovali,
aby přihlížejíce k těm faktickým
hospodářským poměrům, dle toho
poměry hospodářské obecního
a okresního úřednictva upravili a je také
poněkud uspokojili. Nám tudíž po této
stránce zajisté nemožno činiti výtku
a jestliže tato otázka byla sem zanesena, pak ovšem
jest to zajímavé, že přinesl jí
sem mluvčí oné strany, která až
dosud povšechně na radnicích rozhodovala (Posl.
Mattuš.: Vždyť to není pravda! Naše
strana trvá teprve rok!) a která v první
řadě z minima služného u obecních
úředníků učinila si maximum.
Bylo by zajisté lépe sloužilo, kdyby, přihlížejíc
k těmto skutečně válkou zaviněným
poměrům, bylo dle toho služné obecních
úředníků upraveno a nebylo čekáno
jen na to, až služné bude upraveno zákonem.
My upravení hospodářských a právních
poměrů obecních úředníků
uvítali jsme s povděkem a my také budeme
naléhati na to, aby vedle hospodářského
a právního upravení poměru úřednictva
v nejbližší době bylo přikročeno
k upravení poměrů zřízenců
obecních.
Velectění pánové!
Jestliže již hospodářské postavení
úřednictva obecního bylo neutěšené,
pak jest zde ještě další kategorie lidí,
a sice jsou to obecní a okresní zřízenci.
Pan referent poukázal zde na to, že stejně
neudržitelny jsou poměry čestmistrů
na Moravě. Ale, pánové, jakými jsou
poměry našich okresních cestářů?
Musíme si uvědomiti, že většina
těchto lidí ještě dnes má praeliminováno
v okresních rozpočtech 20 neb 30 K měsíčního
platu. (Posl. dr. Bouček: To nestačí ani
na tabák!) Ano, pane kolego, to není ani na
tabák. A že také měsíční
100 % přídavky k tomuto služnému nejsou
daleko s to, aby mohly poskytnouti takovému zřízenci
dostatečnou obživu pro jeho vlastní osobu,
natož pak, aby takovýto zřízenec mohl
si dopřáti pak takového luxusu, aby měl
rodinu a dítky. My k upravení těchto poměrů
obecních a okresních zřízenců
v nejbližší době musíme neodkladně
také přikročiti.
Jest zde ještě další
jedna kategorie, a sice jsou to lékaři v obecních
službách a obvodní lékaři okresních
výborů. I tato kategorie veřejných,
nad míru důležitých činovníků,
vyžaduje, aby jejich právní a hospodářské
postavení v budoucnosti, pokud možno nejbližší,
bylo řádně zákonem také upraveno.
My jsme také ochotni, abychom
v tomto směru všem seriosním a vážným
návrhům a vážné práci
podali ruce.
Velevážení pánové!
Jedno si při té otázce musíme uvědomiti.
Já nechci zanášeti zde otázku upravení
hospodářských poměrů zřízenců
na cestu politické debaty, chtěl bych však
zde poukázati na aktuelní otázky, týkající
se úpravy základních poměrů
hospodářského postavení našich
obcí. V prohlášení vlády bylo
řečeno, že musíme v nejbližší
době přikročiti k řešení
finanční základny našich obcí.
My zajisté všichni jsme
si vědomi toho, že vydáním tohoto zákona
našim obcím připadnou mimořádná
břemena a my zajisté jsme si také všichni
vědomi i toho, že finanční poměry
našich obcí již před válkou byly
krajně tísnivé. Znalci samosprávy
obecní a zejména znalci finančních
poměrů obecních již před válkou
povážlivě kroutili hlavou nad tím, jak
finance obcí vypadají a je samozřejmou věcí,
že válka financí obecních neozdravila.
Je zde celá řada příčin, které
působily k tomu, by finanční zatížení
obce stoupalo. Vydání aprovisační,
mimořádně zvětšená agenda
našich obcí. (Posl. Brodecký: Vydání
na vily aprovisačních komisarů!) Na tohle
já nechci reagovati, zajisté však nutně
přispělo i to k zatížení našich
obcí.
Ale tu a tam také nutné
zvýšení nebo zlepšení hospodářského
postavení obecních zřízencův
a úřednictva obecního obce mimořádně
zatěžovalo. Velectění pánové!
Až toto sl. Národní shromáždění
dá impuls k tomu, by se strany vlády bylo provedeno
řádné, přesné a podrobné
šetření o stavu financí našich
obcí, až si uvědomíme, jak zadlužení
našich obcí stouplo, pak mám ten dojem, že
budeme zde postaveni před velmi těžký
a naléhavý úkol, jejž řešiti
a vyřešiti nelze zajisté nějakou demagogickou
politickou debatou, ale bude úkolem vážné,
poctivé, svědomité a namáhavé
práce.
Já chci také v souvislosti
s tímto právě poukázati k tomu, abychom
si tyto finanční poměry našich obcí
uvědomili a aby bylo též pamatováno
a pracováno k tomu, aby se strany vlády bylo provedeno
podrobné šetření o finančních
poměrech v našich obcích, abychom zjistili
také, z jakých důvodův a z jakých
příčin obce byly finančně zatíženy
a jaké právní důvody toto zatížení
má. To nutno je také proto, poněvadž
v nejbližší budoucnosti přikročíme
k úpravě právního postavení
obce v našem státě. My již v novele k
obecnímu zřízení poukazujeme k tomu,
že celá řada úkolův obecní
správy má býti přenesena na širší
teritoria, na okresní samosprávné sbory,
nebo na jiné, dnes ještě ne dosti přesně
známé veřejno-právní korporace
a z části také na stát. Já
mám ten názor, že ještě než
k provádění tomuto dospějeme, bude
nutno, bychom si uvědomili finanční poměry
našich obcí. Mám také ten dojem, že
bude třeba, abychom přikročili k řešení
tohoto finančního problému našich obcí
a bude nutno, abychom si uvědomili, že nebude možno
finance obecní ozdraviti a udržeti na basi, na které
se nalézají dnes. Ano, my pro finance obecní
budeme musit získat poněkud širší
základnu, opatřit obcím poněkud větší
samostatný zdroj příjmů i přes
to, že v budoucnosti přesunem určitou část
agendy obecní na širší teritoria nebo
snad na stát, čímž část
vydání a sice značná část
vydání, obcím odpadne.
To jsou otázky, které
jsou velmi naléhavé. Naší obecní
a naši okresní úředníci upravení
a provedení zákona tohoto uvítají
zajisté s povděkem. Velectění pánové,
já bych ale pro svou vlastní osobu rád viděl,
kdyby bylo bývalo možno upraviti přesněji
poměr našeho samosprávného úřednictva
k těm poměrům právním, které
povstanou jaksi kodifikací samosprávy se státní
správou. Ten poměr mnohým dosud není
jasný a myslím, že také není
dosud jasným kollegům z ústavně právního
výboru, ač se mi to zdá být otázkou
velmi důležitou a naléhavou, ježto my
přece, spojujíce první instanci politické
správy s dohlédacím úřadem
samosprávy, t. j. okresním výborem, dospějeme
zde k tomu, že budeme přebírati řadu
samosprávných úředníků
do státní správy, ač nerad říkám:
do státní správy, poněvadž bych
zásadně řekl, že není zdrávo
a není ani účelno, abychom dnes, za nových
právních a ústavních poměrů
v naší Československé republice činili
rozdílu mezi samosprávou a státní
správou. Tedy já bych řekl: Budeme přejímati
řadu těchto činitelů do veřejné
správy a tu bude důležito, jakým způsobem
přechod onen upravíme.
Tedy to bych pro svou vlastní
osobu byl považoval za velmi důležité
a velmi naléhavé. Já zejména chtěl
bych upozorniti na jednu věc: že my pro budoucnost
budeme musiti počítati s tím, jak bychom
umožnili obecním úředníkům
postoupiti do vyšších kategorií správních
služeb. V řadách obecních úředníků
jest řada výtečných správních
činitelů. Jsou to osoby nejvýše nadané.
Mám na zřeteli zejména onen typ obecních
úředníků, kteří, přicházejíce
po absolvování právnické fakulty do
služeb obce nezůstali seděti, duševně
se vyvíjeli a stali se tak důležitými
činiteli nejen v oboru samosprávy, ale v oboru veřejné
správy vůbec. Řada těchto lidí
má dnes své dobré vědecké jméno,
těší se vážnosti i ve vědeckém
světě, zejména ve světě, který
zabývá se správními otázkami.
Velectění pánové, a tu jest zajisté
nezdravo a já bych řekl, není to ani účelno,
jestliže řada těchto důležitých
činitelů jest odsouzena do své smrti působiti
v poměrně úzkém okruhu malé
obce, ježto činitelé tito mohli by se výborně
uplatniti i v širším oboru veřejné
správy. To jsou tedy otázky, které myslím,
že jsou jaksi v souvislosti s řešením,
anebo předlohou zde podanou, já jsem chtěl
také v souvislosti s tím na ně upozorniti
a ku konci bych chtěl prohlásiti jedno: Klub náš
samozřejmě pro návrh zákona bude hlasovati.
Bude hlasovati v tom předpokladu, že také v
nejbližší době přikročeno
bude k upravení hospodářských a právních
poměrů obecních a okresních zřízenců
a že zejména také v této otázce
toto slavné Národní shromáždění
najde tolik pochopení, jako našlo pochopení
pro obecní úředníky a úředníky
okresní. (Potlesk!)
Místopředseda Konečný
(zvoní): Řečnická listina jest
vyčerpána, pan zpravodaj si slova nepřeje,
přistoupíme k hlasování. Než
to učiníme, dovolím si slavnému Národnímu
shromáždění přečísti
resoluční návrh (čte):
Úpravou hmotných poměrů
úředníků obecních vzniknou
zvláště velkým obcím nové
povinnosti výdajové a zákonná povinnost
úhrady.
Ježto téměř
všechny obce jsou zadluženy a nemohou krýti svých
potřeb z příjmů přirážkových,
jest důležito, aby byl získán obcím
nový zdroj příjmů, aby svým
povinnostem zadost učiniti mohly.
Z té příčiny
navrhujeme:
"Národní shromáždění
žádá československou vládu, aby
v nejkratší době svolala anketu o sanaci obecních
financí a získání trvalých
nových příjmů pro finanční
hospodářství obcí.