Čtvrtek 4. prosince 1919

Zpravodaj posl. Jonáš (pokračuje): A praví v případě tom dále, že subvence, která se dosud uděluje, naprosto by nestačila, ano že by bylo nebezpečí, že, kdyby mělo při této subvenci zůstati, že by se síly učitelské rozutekly a ústav by zakrněl, nebo docela zanikl, což by bylo po 108 létech velkou ostudou pro náš národ. Praví dále ministerstvo, že třeba bylo by tuto subvenci zvýšiti až na 900.000 K, tedy asi na sumu, která pro počátek stačila by pro sestátnění. Mluvil jsem také s p. ministrem financí a ten naprosto souhlasí s postátněním této školy. To znamená, že chce náležitou sumu na ústav ten věnovati. Když takto šetrné ministerstvo financí samo jest pro sestátnění této školy, co my máme dělati? Máme býti papežštějšími, než sám papež? Ne. Prosím vás tedy, pánové, abyste vyslovili souhlas jak s návrhem zákona, tak i se dvěma resolucemi a sice jednou, kterou podal pan prof. dr. Lukavský, a druhou pan prof. dr. Weyr. Prosím vás znovu co nejdůtklivěji, abyste hlasovali jak pro zákon, který Vám byl předložen, tak pro resoluce, neboť tím vykonáte jak velký čin sociální, tak také velký čin kulturní. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): K tomuto předmětu denního pořadu podal resoluční návrh pan kolega dr. Weyr tohoto znění:

"Vláda se vyzývá, aby se vším urychlením zahájila přípravné kroky k postátnění konservatoře hudby v Brně." Resoluční tento návrh nese dostatečný počet podpisů a jest předmětem jednání.

K slovu není k tomuto odstavci denního pořadu nikdo přihlášen, debata jest s končena, přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

Poněvadž zákon obsahuje pouze tři paragrafy a není podán žádný pozměňovací návrh, dám o něm hlasovati v celku. Námitek proti tomu není. (Nebylo.)

Kdo souhlasí s paragrafy 1., 2., 3., jakož i s nadpisem zákona, jak jest obsažen ve správě kulturního výboru, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, zákon jest schválen v prvém čtení.

Přeje si pan zpravodaj slova ke druhému čtení?

Zpravodaj posl. Jonáš: Ne.

Předseda: Kdo souhlasí se zákonem právě v prvém čtení přijatým, také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, zákon jest schválen také ve čtení druhém.

Přistoupíme k resolucím. Přeje si pan zpravodaj k resolucím slova?

Zpravodaj poslanec Jonáš: Připojuji se k prvé i druhé.

Předseda: Pan zpravodaj navrhuje přijetí obou resolucí a to resoluce, obsažené ve zprávě výborové, i resoluce, podané panem kolegou Weyrem, kterou jsem právě teď přečetl. Dám hlasovati o obou najednou, nebude-li proti tomu námitek. (Námitek nebylo.) Není.

Kdo souhlasí, aby obě resoluce byly přijaty, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, obě resoluce jsou schváleny. Tím tento odstavec denního pořadu jest vyřízen.

K odstavci druhému navrhuji po dohodě s pány předsedy klubovními, aby tento odstavec byl projednán jako poslední odstavec dnešního denního pořadu. Námitek proti tomu není (Nebylo), a přistoupíme hned k dalšímu odstavci denního pořadu, jímž jest

3. zpráva živnostenského výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 896) na zřízení instruktorátu pro podniky k přechovávání cizinců (tisk č. 1893).

Zpravodajem jest pan kolega Hatlák. Uděluji mu slovo.

Posl. Hatlák: Slavné Národní shromáždění!

Živnostenskému výboru předložen byl vládní návrh zákona na zřízení instruktorátu pro podniky k přechovávání cizinců. O tomto vládním návrhu jednal živnostenský výbor v několika svých schůzích a možno říci, že jej přijal s naprostým souhlasem všech súčastněných činitelů.

Instituce instruktorů hotelových vyplynula čistě ze Svazů pro povznesení návštěvy cizinců. My na Moravě ze Svazu pro povznesení návštěvy cizinců měli hotelového instruktora po několik roků a můžeme říci, že výsledek jeho činnosti byl dobrý, takže jsme vládu přiměli k tomu, aby podobného instruktora vydržovala sama ze svých prostředků. Takový instruktor podle intence tohoto zákona má býti rádcem, důvěrníkem a učitelem hostinství ve všech otázkách zakládání, vybudování a vedení podniků.

Vážené Národní shromáždění, kdo zná hotelové zřízení u nás, v Československé republice, ví, že je nutno, aby instituce podobná byla zřízena, máme-li míti záruku, aby návštěva cizinců byla u nás udržena. Instruktor má odstraniti vady, nedostatky a zlořády hotelové, které se doposud podle vládního návrhu jevily a o kterých možno říci, že zde skutečně byly.

Instruktorát hotelový nemá však dle návrhu zákona přesné analogie ve stávajících dohlédacích a kontrolních orgánech státních. Jde tu o novou instituci, jejímž účelem jest povznesení úrovně naší hotelní živnosti na mezinárodní niveau se stanoviska zvelebování cizineckého ruchu, ne prostředky donucovacími, nýbrž jen upozorňováním, radou a podporou při zakládání, vedení a vybudování podniků k přechovávání cizinců.

Působnost instruktorova je v odůvodňovací zprávě vládního návrhu zevrubněji vylíčena a já odkazují pp. členy Národního shromáždění, interesují-li se o věc, aby si ji řádně přečetli.

Instruktorovi nebyla dána žádná výkonná moc z toho důvodu, aby instituce tato nebyla pociťována jako nějaká tyranie pro hostinské a hoteliery. Nedostatek donucovacích prostředků má nahraditi uznání ministerstva obchodu a úřední evidence dobrých podniků, od kterýchž opatření si lze slibovati nejlepších výsledků, neboť obě budou nesporně pobídkou k příčinlivosti hotelových podnikatelů.

Název "instruktor" zvolen byl po pečlivé úradě. Proti názvu "dozorce" ohražoval se živnostenský inspektorát, název pak "poradce" jest příliš úzký, jelikož nevystihuje dobře všechny stránky jeho činnosti. Postavení jeho jako státního úřadníka usnadní jemu velmi styk s úřady a má upevniti také jeho autoritu u podnikatelů, kteří v něm uvidí neodvislého a nestranného zastánce svých zájmů u státních úřadů.

Instruktor hotelový má dále za povinnost, aby doplnil síť orgánů zvelebovací akce živnostenské; není a nemá být tudíž jedině proto zřízen, aby snad (Posl. Petrovický: Hostinské šikanoval!) řekněme, hostinské šikanoval dle vašeho mínění. Já myslím, že tomu tak nebude, ale aby také doplnil vzdělání našich hostinských, a to pořádáním odborných kursů ve prospěch zvelebení živností hostinských, aby pořádal pro hostinské přednášky o hotelových zřízeních v cizině i doma atd.

Proto také živnostenský výbor, když jednal o této záležitosti, beze všeho přičlenil k ní ustanovení v § 3., že hotelový instruktor má být v úzkém kontaktu s ústavem na zvelebování živností, s odbornými organisacemi hostinských a hotelierů a se svazy pro povznesení návštěvy cizinců.

Vážení pánové! Máme-li vůbec mluviti o povznesení návštěvy cizinců, musíme si uvědomiti jedno: že nepomůže nám pouze tato instituce hotelového instruktorátu, ale že budeme muset soustředit celou akci pro povznesení návštěvy cizinců v republice československé vůbec.

Čeho je nám třeba k vybudování cizineckého ruchu v československé republice? My jsme si zřídili u nás hned po ustavení republiky cizinecký úřad. Mimo tento máme v ministerstvu obchodu zvláštní odbor pro povznesení návštěvy cizinců, existují svazy pro povznesení návštěvy cizinců a jiné a jiné instituce, které mají mít za úkol, lákat k nám cizince, k nám je přivádět. Samozřejmým důsledkem je, že, chceme-li někoho uhostit, musíme hledět, abychom ho měli také kde umístit. Doposavadní zkušenosti mluví o tom, že naše hotelové zřízení není na tom stupni, jako je v cizině. (Posl. Petrovický: A čí je to vina?) Vina spočívá v okolnostech i ve věci samé.

A já neříkám, že jsme na tom hůře, nežli cizina vůbec. Naši cestovatelé, kteří jezdí po Německu, Francii, Anglii, mohl bych říci, jen z přímého jakéhosi nadšení, mluví o tom, že hotelová zřízení německá, francouzská, anglická jsou lepší, než v republice, resp. v bývalém Rakousku. Já dle své zkušenosti mohu říci, že tomu tak de facto není. Kdo byl účasten různých vyjížděk, zejména zástupců hotelových, potom zástupců spolku pro zahradní města, kdo byl v Anglii, řekněme v Birminghamu, Hullu, Manchestru, Liverpoolu a jiných městech, musí doznati, že naše hotely nejsou na tom o nic hůře, než právě v těchto jmenovaných městech. Co je podkladem a co je nutno vyzvednout u těchto hotelů, jest, že jsou čisté a že skýtají cizinci pohodlí. To schází našim hotelům, to schází našim zařízením hotelovým, to musíme si zcela otevřeně říci; vidíme to na Slovensku zejména, a slovenští kolegové v živnostenském výboru to plně doznali, že tam není možno vůbec do takového hotelu přijíti, poněvadž vydržován jest židovskými krčmáři, kteří těchto hotelů používají ke všemu jinému, jenom ne k přechovávání cizinců, totiž - k nekalému svému řemeslu.

Vážení pánové, to má býti u nás, v československé republice, odstraněno a my starati se máme o to, aby náš turista, náš návštěvník z ciziny, náš student, který cestuje v době prázdnin, skutečně cítil se v místech, do kterých se dostane, také jako doma.

Nebudu se zmiňovati široce a dlouze o hospodářském významu cizineckého ruchu, přes to přese všechno dovolím si upozorniti na to, že na př. Švýcarsko mělo hrubého příjmu z návštěvy cizinců 1151/2 mil. franků ročně; má 1024 hotelů se 133.840 postelemi a zaměstnává v tomto cizineckém ruchu hotelovém 33.000 zřízenců. Investice švýcarských hotelů obnášejí 777 mil. franků.

Paříž sama má celkem 163.211 pokojů hotelových a 3097 nábytkem opatřených appartements; hrubý příjem z tohoto hotelového podnikání pařížského činí 3 miliardy korun. V Italii cizinecký ruch vynáší asi 300 mil. lir hrubého příjmu. Ve starém Rakousku činil tento obnos 50 mil., průměrně 48-50 mil., v Čechách počítá se v posledních létech, že výnos tohoto cizineckého ruchu činil 28-30 mil., tudíž obnos pranepatrný.

Vmyslíme-li se v postavení matičky Prahy, pokud se týče cizineckého ruchu, musíme říci, že Praha po této stránce není vybavena. Viděli jsme to o výstavách pražských, kdy cizinecký ruch býval pro Prahu značný. Viděli jsme to při návštěvách na př. v r. 1908 při komorní jubilejní výstavě, že počet cizích návštěvníků 142.497 musil býti rozdělen nejen mezi hotely, ale i po soukromých domácnostech, a vidíme to ostatně dnes po převratu v československé republice, že Praha trpí nedostatkem hotelových zařízení, že trpí nedostatkem zařízení pro povznesení návštěvy cizinců vůbec.

Podíváme-li se jen na pražská nádraží, nemusíme dále vůbec o věci hovořiti. Ta mluví za celou kroniku toho, že zde v Praze bude musiti ať ministerstvo obchodu, nebo cizinecký úřad a ostatní organisace pro povznesení návštěvy cizinců velmi mnoho vzíti do ruky, aby Prahu vybudovaly tak, jak jest toho zapotřebí. (Posl. Petrovický: Vláda staví velký hotel o 500 pokojích!) To snad stačí, ale já myslím, že ne. Myslím, že cizinecký ruch musí povznášeti se nejen z cizineckého úřadu, ze svazů pro povznesení návštěvy cizinců, ale že k tomu musí přistoupiti také obce, též veškerá naše ministerstva, která s cizineckým ruchem ve spojení jsou, to jest: ministerstvo železnic na př. příslušnou lepší úpravou jízdních řádů, lepší dopravou do různých míst (Tak jest!), dále myslím, že ministerstvo železnic má nejlepší prostředky také v tom, že když se staví nádraží, může ihned vystavěti k tomu t. zv. hotelové zařízení na nádražích, jak to vidíme také v cizině. Při té příležitosti vzpomínám, že také bývalé Rakousko v Bosně a Hercegovině stavělo t. zv. státní hotely. Také tato otázka jest tak ožehavá, že bude nutno se jí zabývati v našich útvarech pro povznesení ruchu cizineckého a že budou tyto nuceny přistoupiti k tomu, aby, když ne stát sám, tedy za pomoci soukromých podnikatelů nebo za účasti těchto soukromých podnikatelů k něčemu takovému přistoupil. Ministerstvo post jest zde povoláno neméně k tomu, aby návštěvy cizinců povznášelo. Vy víte, pánové, že máme na př. na Moravě a v Čechách snad také obce tak vzdálené od dráhy, od dopravních prostředků, (4 až 5 hodin cesty) a jsou to zvláště ty nejkrásnější kraje, je to naše Slovensko, kam není vůbec možno se dostati, - že tedy ministerstvo pošt může svou akcí, automobilovými spojeními, tyto kraje cizineckému ruchu učiniti přístupnějšími.

Vážení pánové! Sledujeme-li celou záležitost cizineckého ruchu a sledujeme-li také otázku hotelového instruktora, jak ji nadhodila vláda a jak nám ji dala do živnostenského výboru, musíme přivítati tento první krok vlády čsl. republiky v tomto směru a dovoluji si vám proto navrhnouti jménem živnostenského výboru, aby připojená vládní osnova byla schválena a aby jí dána byla sankce. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen. Debata je skončena. Přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

Také o tomto zákoně, majícím pouze 5 paragrafů, dám hlasovati v celku. Námitek proti tomu není? (Nebyly.)

Kdo souhlasí s §§ 1., 2., 3., 4. a 5. zákona, jakož i s nadpisem jeho, jak jest obsažen ve zprávě živnostenského výboru, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Zákon je schválen v prvém čtení.

Přeje si pan zpravodaj ke druhému čtení slova?

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP