Pátek 5. prosince 1919

Schůze zahájena v 11 hod. 35 min. dopol.

Přítomni:

Předseda: Tomášek.

Místopředsedové: Dula, dr. Hajn, Konečný, Udržal.

Zapisovatelé: Jar. Marek, Emil Špatný;

větší počet členů Národního shromáždění.

Zástupcové vlády: Předseda vlády Tusar a členové vlády: dr. Heidler, Staněk, dr. Veselý, dr. Winter.

Z kanceláře sněmovní: JUDr. Haasz, tajemník sněmovní, zástupce jeho JUDr. Trmal.

Denní pořad

95. schůze Národního shromáždění československého v pátek dne 5. prosince 1919 o 11. hodině dopolední.

1. Zpravodaj Jaroš. Zpráva sociálně-politického výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 1869), kterým se zřizuje rozhodčí komise pro úpravu služebního poměru v kovodělném průmyslu (tisk č. 1915).

2. Zpravodaj dr. Bouček. Zpráva ústavního výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 1401), kterým se zřizuje kancelář presidenta republiky československé (tisk č. 1940).

3. Zpravodaj Pik. Zpráva I. výboru právního,

zpravodaj dr. Bartošek. Zpráva II. výboru pro Velkou Prahu o návrhu členů Národního shromáždění F. Síse, dra Matouška a soudr. (tisk č. 119) o vyvlastnění pozemků v Praze a v okolí Prahy (tisk 1924).

4. Zpravodaj Skorkovský. Zpráva imunitního výboru o žádosti zemského co trestního soudu v Praze za vydání členů Národního shromáždění Stříbrného a Vraného pro přestupek § 522 tr. zák. (tisk č. 1925).

5. Zpravodaj Teska. Zpráva imunitního výboru ve věci Josefa Stivína, redaktora v Praze, pro přestupek § 21. tisk. zákona k žalobě Ant. Petrboka v Zlonkovicích (tisk č. 1926).

6. Zpravodaj dr. Soukup. Zpráva imunitního výboru o žádosti okresního soudu trestního v Brně o vydání člena Národního shromáždění Rud. Merty pro přestupek § 52., č. 4. zákona o právu původcovském (tisk č. 1927).

7. Doplňovací volba 16 členů rozpočtového výboru.

Předseda (zvoní): Národní shromáždění jest schopno se usnášeti. Zahajuji schůzi.

Omluvili se:

churavostí: dr. Juriga (na neurčito), dr. Metelka (na neurčito), Vojta (do 10. prosince), dr. Zahradník (do 10. prosince), Donát;

zaměstnáním: Chaloupka (pro tento týden) Kadlčák (na neurčito), Tayerle (na neurčito), Hrdlička (pro tento týden), Brožík (do 5. prosince), Malík, Marcha, Měchura, Dubický, Tomášek Josef; dále Cingr, Kléga, Lukeš, Sladký, Štěpánek, dr. Witt, Zíka (všichni na neurčito).

Návrh členů Národního shromáždění dra B. Vrbenského, Pika a soudr., jak řešiti nouzi bytovou a uvolniti stavební ruch (tisk čís. 1608), který přikázán byl výboru pro pozemkovou reformu, přikazuje se též výboru právnímu.

Výkonný výbor československé sociálně-demokratické strany v Praze vysílá na uprázdněný mandát po dr. Alici Masarykové Johanu Kaňovou, dělnici v továrně na tabák, Báňská Štiavnica, Hoňťanská župa.

Přistoupíme

k dennímu pořadu

a to nejprve ke:

1. zprávě sociálně-politického výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 1869), kterým se zřizuje rozhodčí komise pro úpravu služebního poměru v kovodělném průmyslu (tisk č. 1915).

Zpravodajem jest pan kolega Jaroš. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Jaroš: Vážení pánové! Předloha zákona, kterou dnes má Národní shromáždění schváliti, děkuje svůj původ poslednímu sporu úředníků v kovodělném průmyslu s jejich zaměstnavateli.

Spor, který nebylo možno urovnati a ze kterého eventuelním zasáhnutím dělnictva hrozila vypuknouti stávka jednoho z největších průmyslových odvětví, a jejíž důsledky mohly náš mladý stát, který jen těžce dostává se do kolejí hospodářského života, poškoditi, nemohl býti ani zasáhnutím vlády prostým způsobem urovnán.

Proto vláda u vědomí vážnosti situace navrhla stranám zřízení rozhodčí komise, s čímž obě sporné strany vyslovily souhlas. V rozhodčí komisi - vedle 6 zástupců obou sporných stran - zasedati mají tří osoby nestranné, které nepatří žádné z těchto skupin a mají potřebné znalosti a schopnosti, posouditi poměry v kovodělném průmyslu. Zástupce obou sporných skupin jmenuje ministr sociální péče a ministr obchodu po návrzích dotyčných súčastněných sdružení. Tři zástupce skupiny třetí jmenuje ministr obchodu, sociální péče a veřejných prací.

Komisi přísluší dělati sprostředkovatele mezi spornými stranami, má však také právo, rozhodnouti spor nálezem. Komise má právo, vyslechnouti v ústním řízení zástupce súčastněných organisací, případně svědky i znalce. Dále komisi zákonem je dáno právo, donucovati přísedící k dostavení se pořádkovými pokutami, jakož i právo, vydati v druhém sezení nález bez ohledu, zdali ta neb ona strana k sezení se dostavila čili nic.

Po provedeném řízení vydá komise nález, který po schválení ministerstva sociální péče bude vyhlášen, a jehož účinnost nabývá platnosti za měsíc po doručení.

Ministru sociální péče dáno zákonem právo, rozšířiti nařízením působnost zákona i na spory v budoucnu vzniklé v kovodělném průmyslu. Usnášeti zákon pouze pro jedno průmyslové odvětví zdá se sice absurdním, leč naléhavý případ kovodělných závodů nedovoloval řešení se stanoviska všeobecného. Vláda i výbor během jednání projevily snahu, na počaté cestě pokračovati, a bude-li v tomto prvém případě docíleno výsledku, bude to jenom pobídkou k upravení zákona pro všechny odbory.

Našemu mladému státu je velmi těžko uspořádati hospodářské poměry válkou rozrušené. Jedině klid a intensivní výroba může finanční i hospodářské poměry republiky zlepšiti. Dělnictvo i úředníci zajisté v posledním roce prokázali, že mají pochopení pro potřeby státu a, budou-li míti záruku naprosté spravedlnosti a nestrannosti, projeví tím více dobré vůle.

Nejedná se také o zřeknutí se práva na stávku, zejména dnes, kdy stávka není jíž výlučnou zbraní pouze dělnictva a kdy není téměř ani odboru, který by byl stávky jako účinný prostředek k dosažení svých cílů nevyužil.

Jde jen o vyvarování škod a ochranu národního jmění. Dělnictvo i zaměstnavatelé, zejména ve větších průmyslových odvětvích, mají bohaté zkušenosti ze stávek. Také stávky v poslední době nejsou časté, a i když k nim dojde, stane se tak po náležité rozvaze. Jak stávka dovede ochromiti celý veřejný život, máme důkaz z velké stávky uhlokopů před 17 lety. Stávka ta se strany dělnictva byla jistě oprávněnou, čehož svědectvím byla přízeň, které se dělnictvu se strany celé české veřejnosti dostalo. A jenom vinou státu, že včas nezasáhl, a nepřinutil tehdy majitele dolů k povolnosti, došlo k stávce a k ohromným hospodářským poruchám a škodám. Statisíce byly vyplaceny na podporách, miliony činila ušlá mzda, miliony zaplatili konsumenti ve zdraženém uhlí, a do milionů šla škoda, způsobená průmyslu, který nemohl vyrábět. Je málo, říci, že stávka ta stála čtvrt miliardy, peníz to na tehdejší dobu ohromný. To však bylo v době normální. Jaké následky by taková stávka měla dnes, při nedostatku uhlí, nedostatku vagonů, nedá se vůbec ani odhadnouti. Sebe obtížnější spor lze vyříditi, je-li dostatek dobré vůle, a, není-li možno spor vyříditi mezi súčastněnými, je třeba zde instituce, která by spor nestranně rozhodla. Podmínkou je, aby rozhodčí měli dostatek sociálního cítění a rovněž dostatek ohledu na potřeby dělnictva, státu i průmyslu.

Zavedení smírčích komisí není ničím novým ve sporech a stávkách. Není to nová myšlenka. V Anglii v posledních dobách byly již takové smírčí komise zavedeny. Vzpomínám jen velké stávky uhlokopů, do které vláda smírčí komisí zasáhla, a rovněž velké stávky přístavního dělnictva. A uznává-li tak velký, mocný a bohatý stát, jako jest Anglie, zasáhnouti ve stávku a uvarovat se tak velkých škod, je tím více oprávněnosti u nás, aby stát včasným zasáhnutím hleděl znemožniti stávku, která by celý veřejný a hospodářský život podlomila. Je jisto, že k stávkám nerozvážným dnes nedojde. Obě strany si jistě dovedou dnes uvědomit dosah takové stávky a budou míti vždy snad společnou snahu spor urovnati. Leč přece jen by se mohlo státi, že někdy by k takové stávce mohlo dojíti, a tu je povinností, aby bylo učiněno náležité opatření. Zejména u nás, kde konečně již přetřásá se otázka podílů dělnictva na zisku a správě závodů, kde je dosti dobré vůle, řešit otázku socialisace nějakým způsobem, je také třeba, aby po té stránce stát nebyl rozrušován stávkami, aby tedy i po této stránce byla učiněna náležitá opatření.

Sociálně politický výbor, projednav předloženou osnovu, neučinil na ní žádných velkých podstatných změn a ani proti tomu malému návrhu, který jest zde podán, aby totiž v § 14. za slovo "zákon" bylo vloženo "od případu k případu", nečiní žádných námitek.

Prosím pány, aby předlohu přijali tak, jak byla navržena sociálně pol. výborem i s dodatkem dra Matouška. (Výborně!)

Předseda (zvoní): K věci byl podán dodatečný návrh kol. dra Matouška a soudruhů na doplnění § u 14. návrhu zákona, kterým se zřizuje rozhodčí komise pro úpravu služebního poměru zřízenců v kovodělném průmyslu.

Návrh má toto znění:

"Ustanovení § 14. budiž doplněno tímto dodatkem: Za slova: tohoto zákona budiž vloženo "od případu k případu".

Návrh je opatřen dostatečným počtem podpisů a jest předmětem jednání.

Ke slovu se přihlásil pan ministr pro sociální péči dr. Winter. Uděluji mu slovo.

Ministr sociální péče dr. Winter:

Slavné Národní shromáždění! Osnova zákona, kterou výbor soc.-politický jednomyslně schválil, je malá svým rozsahem a poměrně malá svým dosahem. Ale tímto zákonem dostává se naše zákonodárství sociálně politické na zcela nové pole; považuji proto za příkaz politické loyálnosti, abych na tento moment upozornil a abych několika poznámkami naznačil účel a cíl, ke kterým toto zákonodárství vede.

Pánové, kdo se zabývá hospodářskými poměry, tomu jistě od počátku byl nápadný jeden zjev: že podnikatel, který snažil se opatřovat suroviny a přípravky pro výrobu pokud možno ve velkém, poněvadž věděl, že toto opatřování ve velkém jest v jeho prospěchu, ten opatřoval si pracovní sílu, jejíž mzda přece je jednou z nejdůležitějších součástí výrobních nákladů, tak dlouho, jak mohl, v malém. Smlouva pracovní byla sjednávána s každým jednotlivým dělníkem, každý jednotlivý dělník byl zvlášť najímán. Trvalo hodně dlouho a stálo to těžké boje, nežli podnikatelé uznali vůbec přípustnost, aby jejich dělníci stali se členy sdružení dělnických. Trvalo dlouho a stálo to ještě tužší boje, než podnikatel uznal, že tyto organisace jsou oprávněnými mluvčími a zástupci dělnictva u nich zaměstnaného a nežli s nimi sjednal za dělnictvo své smlouvy buď pro jednotlivý podnik, nebo smlouvy kolektivní.

Tento odpor proti uznání organisací jako zástupců dělnictva vyplýval z principielního nazírání. Podnikatel chtěl tak dlouho, jak mohl, zůstati pánem ve své továrně. Toto nazírání mělo za následek, že odpor dělnictva vypukal ve stávkách. A říkalo-li se o carském ruském režimu, že je to absolutismus, mírněný politickými vraždami, bylo zcela oprávněno, říkati o naší hospodářské organisaci, že je to tovární absolutismus, mírněný stávkami. My ještě dnes nemůžeme se dostat z tohoto absolutistického nazírání, které má za to, že nikdo nemá co mluvit do toho, co v továrně se děje, že nikdo nemá co mluvit o způsobu výroby, že nikdo nemá co mluvit do toho, co se má vyráběti a jakým způsobem se má vyráběti, a jak se má nakládati s výrobky. To pozorujeme nejen v průmyslu, ale v poslední době i v zemědělství. Proti tomuto stavu je stát úplně bezbranný, pokud toto nazírání zásadně uznává za správné.

Ale za války musil stát od tohoto nazírání, které původně sám sdílel, upustiti. Za války byl stát nucen, prohlásiti se za suverénního pána nad celou výrobou. Stát nařizoval, že se má vyráběti, stát nařizoval, co se má vyráběti, a stát nařizoval, jakým způsobem se má nakládati s výrobky. Stát tím implicite prohlásil, že sice nynější formu výroby, kterou se využívají výrobní prostředky, chrání, dokud je pro účely veřejné potřebna a výhodna, že se však považuje za oprávněna, tuto formu změniti, nebude-li vyhovovat veřejným zájmům. Dnes vidíme, pánové, a cítíme více než jindy, že každé přerušení výroby má za následek určité poruchy. Jsou to poruchy buď všeobecného rázu: nezaměstnanost se všemi průvodními zjevy velmi nebezpečnými; nebo jsou to poruchy speciálního rázu, jako právě stávka, která dala podnět k tomuto zákonu. My jsme v tomto případě ztratili výrobu železa za celý týden, kterého náš průmysl nezbytně potřeboval; my jsme utrpěli naprosto nenahraditelnou ztrátu dvou set vagonů železničních, které za ten týden mohly býti vyrobeny a kterých jest nezbytně zapotřebí k oživení našeho hospodářského života. Nemůžeme ani ciferně vystihnouti, jaké hospodářské škody tento jeden týden stávky v kovodělném průmyslu právě v nynější době způsobil. Z tohoto případu bylo viděti, že porucha ve výrobě nemusí nastati jenom proto, že podnikatel z nějakých osobních důvodů nechce vyráběti to, čeho jest třeba, nýbrž že porucha může vzniknouti z konfliktu pracovního. Takovýto konflikt pak může sice způsobiti za normálních poměrů veliké hospodářské ztráty, ale za poměrů hospodářsky i sociálně tak rozjitřených, v jakých žijeme, může se dotknouti přímo základu státní existence. Proto jest přirozeno, že stát musí do podobných konfliktů zasáhnouti a hledati prostředek, jak by jim mohlo býti zabráněno.

Až dosud stát v konfliktech pracovních vystupoval pouze jako sprostředkovatel. Když ta neb ona strana, podnikatel nebo dělníci, dovolávala se státu, aby sprostředkoval, tedy živnostenští inspektoři zasahovali a hleděli spor urovnati. Tato činnost živnostenských inspektorů za působnosti republiky nejen nebyla zmenšena, nýbrž naopak byla zvětšena. Ministerstvo sociální péče se snaží, aby nyní zprávy živnostenských inspektorů vycházely poněkud rychleji, dříve, než tomu bylo za dřívější éry, a proto doufám, že zpráva o činnosti živnostenských inspektorů za r. 1919 vyjde hned v prvních měsících příštího roku. Z této zprávy bude, pánové, viděti, jak živnostenských inspektorů bylo letos používáno, jak často bylo zapotřebí, aby zasáhli, jak úspěšnou byla jejich činnost a jak důležitou instituce živnostenských inspektorů i na tomto poli hospodářského života našeho jest.

Považuji za svou povinnost, při této příležitosti živnostenským inspektorům za jejich opravdu namáhavou a úspěšnou činnost v tomto směru poděkovati.

Nabyli jsme však zkušenosti, že, čím častěji stát intervenuje a čím více jest používáno živnostenských inspektorů jako činitelů, kteří mají v konfliktech pracovních sprostředkovati, tím více celá instituce a jejich činnost sevšedňuje, tím menší ochota se vyskytuje u obou stran, podvoliti se sprostředkovací činnosti živnostenských inspektorů, po případě jejich rozhodčí činnosti. Tím více pak vzrůstá nebezpečí, že činnost živnostenských inspektorů skončí neúspěchem.

Pro ten případ pak stát potřebuje nového opatření. Tím jsou rozhodčí komise, které závazně mají konflikt pracovní rozřešiti a které závazně mají, prozkoumavše věc, stanoviti pracovní podmínky a jejichž nález, resp. smír před nimi uzavřený má nahrazovati individuelní smlouvy pracovní, pokud pro zaměstnance nejsou příznivější.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP