Pátek 5. prosince 1919

Přecházíme tedy od individuelní smlouvy pracovní, kterou v podstatě diktoval hospodářsky silnější podnikatel, přes kolektivní smlouvy, jež sjednávaly strany samy, neustále připravené na výluku a stávku, do nové fáse a dospíváme k soudní úpravě pracovních poměrů. Opouštíme i na poli hospodářském dobu, která, neznajíc zákonných institucí pro úpravu pracovního poměru, byla nucena, utíkati se k hospodářskému pěstnímu právu, a dostáváme se do epochy, která vytvořila si potřebnou instituci a zříká se proto pěstního práva. Když soudy se vžily, žádnému normálnímu člověku v civilisované společnosti ani nenapadne, spory, které nyní možno vyříditi dohodou, vyřizovati jinak, než před soudem; jsem přesvědčen, jakmile se vžije tato nová instituce, že bude oběma stranami považováno za samozřejmé, že tato instituce bude rozhodovati o pracovním poměru, když nebude možno docíliti dohody.

Přiznávám se, že jsem si tuto osnovu představoval jinak. Pracuji na osnově zákona o úpravě pracovního poměru vůbec, nebylo mne však dosud možno, tuto osnovu s veřejnosti sděliti. Nechci rozhodovati, zda tato osnova není ještě pro veřejnost zralá, nebo zda naše poměry nejsou ještě zralé pro obsah osnovy. Nerad jsem vytrhoval z celku tuto část, ale byl jsem k tomuto kroku donucen, když stávkou úřednictva v kovodělném průmyslu hrozilo velké nebezpečí pro celý náš hospodářský život a když dohody stran nebylo možno ani za sprostředkovací činnosti ministerstva sociální péče docíliti. Když však se tak již stalo, soudím, že činnost rozhodčích komisí brzy se rozšíří, zejména přijme-li Nár. shromáždění osnovu zákona o domácké práci, jež byla již ve výboru sociálně-politickém schválena a jež bude v nejbližších dnech plenu Nár. shromáždění předložena.

Má-li však, sl. Nár. shromáždění, nová instituce nabýti významu, který od ní očekáváme, jest zapotřebí, aby obě strany, zaměstnavatelé i zaměstnanci, uznali, že je, nehledíc ani k státnímu celku a k národohospodářství celkovému, pro obě strany výhodnější, aby vyřizovaly své spory před takovýmito nestrannými soudy, než aby je vyřizovaly nějakým stavem pěstního práva. K tomu bude, soudím, především zapotřebí, aby vyjasnily si svůj poměr k nové instituci odborové organisace dělnické.

K odborovým svazům je v poslední době obrácena zvýšená pozornost veřejnosti, protože dostaly se spory odborových organisací do ohniska vnitropolitické situace. Já soudím, pánové, že ujasnění poměru odborových organisací k instituci rozhodčích komisí bylo by způsobilé, rozřešit i nynější konflikt, který v odborových organisacích vzplanul, a že ujasnění tohoto poměru znamená také ujasnění o postavení odborových organisací v nynější době vůbec.

Já jsem jistě poslední, který by nechápal význam odborových organisací a který by snad význam odbor. organisací a jejich činnost podceňoval. Rozhlédnete-li se dnes kolem sebe nejen ve svém nejbližším okolí, nýbrž po celém civilisovaném světě, najdete všade dělníky, kteří řídí statisícové odborové organisace, shledáte se s jinými dělníky, kteří spravují, a sice znamenitě spravují ve prospěch celku družstevní instituce s mnoha milionovými obraty. Shledáte jinde dělníky, kteří zasedají v zákonodárných sborech a zaujímají tam místa jistě nikoli podřadná a poslední, dělníky, kteří zaujímají místa přímo na křeslech vládních a kteří řídí politiku celého státu.

Pánové, porovnejte s těmito dnešními dělníky dělníka, jak pro naše poměry jej vylíčil náš sněmovní kolega p. prof. Horáček ve své záslužné práci "O počátcích dělnického hnutí v Čechách". Doba, kterou v tomto spise líčí, jest od nás vzdálena nějakých 50, 60, 70 let, tedy časový prostor, který docela nic neznamená v životě mas a v životě národů. Že pak v tak krátké době bylo možno dělníka tak od základů přetvořiti, že bylo možno ze tvora, jak ho líčí prof. Horáček, vytvořiti dělníka dnes typického, to je právě zásluhou odborových organisací, které právem mohou se nazývati páteří dělnického hnutí. Odborové organisace dělnické - o tom není sporu - byly svého času jediným prostředkem, kterým dělnictvo mohlo zlepšiti své postavení a kterým se mohlo povznésti ve všech směrech. Kdyby nebylo bývalo odborových organisací, nebyla by dělnictvu pomohla žádná filantropie sebe lépe smýšlejícího podnikatele (Výborně!), kdyby nebylo dělnických odborových organisací, bylo by dělnictvo jako třída nezbytně klesalo hmotně a sociálně a byli by se z dělnictva vytvořili oni podzemní tvorové, které líčí Wells v jednom ze svých známých románů. Odborové organisace to byly, které dopomohly dělnictvu ke vzduchu a slunci, které z něho vytvořily teprve kulturního člověka; největší zásluhou XIX. století, zejména jeho konce, je právě toto povznesení dělnické třídy. (Výborně!)

Úspěchů, jakých odborové organisace na celé čáře se domohly, nedomohly se, jak jsem již řekl, žádnou filantropií, nýbrž domohly se jich tuhou prací a fakticky neustálým zápasem. Každý halíř, o který byla zvýšena mzda, dříve naprosto nestačící na živoření, musel býti vybojován; každá minuta, o kterou byla zkrácena pracovní doba, dříve nekonečná, musela býti vybojována (Výborně!). Jest proto psychologicky docela pochopitelno, že odborové organisace nabyly velmi bojovného rázu, že se u jejich činovníků vytvořila myšlenková konstrukce, zařízená právě na tuto bojovnou činnost.

Odborové organisace měly za úkol, zorganisovati dělnickou třídu, poskytnouti potřebné opory politickým akcím dělnické třídy a dopomoci dělnické třídě k místu na slunci. Tento účel, myslím, že dělnické odborové organisace v čestné míře, v plné míře již splnily. Odborové organisace dopomohly dělnictvu k politické moci v době, kdy válka a tíseň jí způsobená na druhé straně ukázala nad slunce jasněji význam práce. Tím pak, že dělnictvo dosáhlo politické moci, jaká odpovídá jeho počtu, stal se stát spoluvlastnictvím dělnictva a hospodářství státní stalo se součástí vlastního hospodářství dělnictva. Dělnická třída má dnes docela jiný zájem na hospodářství celkovém, nežli měla ještě přímo před několika měsíci. Dělnická třída má dnes zájem na zdárném hospodářství, nejen jako třída, která z práce žije, nýbrž i jako třída, která spoluovládá stát, která přejímá a nese vědomě spoluzodpovědnost za stát. Zdar tohoto hospodářství však předpokládá, že vývoj jeho nebude vydán poruchám; aby jim pak nebyl vydán, k tomu jest třeba, aby pracovní poměr, nemůže-li býti upraven dohodou, nebyl vyrovnáván zápasem a bojem, nýbrž aby byl vyrovnáván rozsudkem instituce nejpovolanější. Já jsem si toho vědom, že, když tato instituce zevšeobecní, přesune se tím těžiště činnosti odborových organisací, které pozbudou svého bojovného rázu. Jest přirozeno, že tento stav nemůže zůstati bez vlivu na vnitřní strukturu odborových organisací, že nemůže zůstati bez vlivu na methody jejich pracovní činnosti i na psychu odborářů. Máme-li tyto perspektivy před očima, nabudeme jistě potřebné distance od události dne a vzchopíme se k chladnějšímu a klidnějšímu posuzování jejich. Jako každý soud má za následek klid mezi stranami, i když strany nejsou s rozsudkem spokojeny, tak doufám, že i tato instituce, o které nepochybuji, že se velmi dobře osvědčí, sice možná v počátcích své činnosti neuspokojí ani zaměstnavatele, ani zaměstnance, ale přispěje k uklidnění na obou stranách, k uklidnění našeho celého státního života a tím vykoná dílo, které já aspoň od ní očekávám. (Výborně! Potlesk!)

Místopředseda posl. Konečný: Debata je skončena. Přeje si snad pan zpravodaj doslovu?

Poněvadž si pan zpravodaj slova nepřeje, přistoupíme k hlasování. Prosím pány, aby zaujali svá místa. (Děje se.) Dám o projednávané zprávě hlasovati tímto pořadem: Nejprve o §§ 1.-13. podle návrhu výboru sociálně-politického, pak o § 14. podle návrhu sociálně-politického, doplněného návrhem dr. Matouška v tomto znění:

"Ministr sociální péče se zmocňuje, aby v dohodě se súčastněnými ministry rozšířil nařízením působnost tohoto zákona "od případu k případu" i na spory, které by v budoucnu vznikly ze služebního poměru mezi zaměstnavateli a zřízenci v kovodělném průmyslu".

Bude-li tento návrh zamítnut, bude hlasováno podle návrhu sociálně-politického výboru.

Konečně o §§ 15.-16. a nadpisu zákona podle návrhu sociálně-politického výboru.

Jest proti tomuto způsobu, mnou navrženému, nějaká námitka? (Nebyla).

Budeme tedy pokračovati, jak jsem naznačil. Prosím ony pány členy N. S., kteří souhlasí s §§ 1.-13., podle návrhu sociálně-politického výboru, aby povstali se svých míst. (Děje se.) To je většina, §§ 1.-13. podle zprávy výboru sociálně-politického jsou schváleny.

Dám teď hlasovati o § 14. podle návrhu sociálně-politického výboru doplněného návrhem dra Matouška, jejž jsem před chvíli právě byl přečetl. Kdo souhlasí s § 14., jak jest ve zprávě výborové, doplněným návrhem p. dra Matouška, prosím, aby povstal se svého místa. (Děje se.) To jest většina. I § 14. se schvaluje.

Konečně prosím ony pány, kteří souhlasí s §§ 15.-16. podle zprávy výboru sociálně-politického, jakož i s nadpisem zákona, aby povstali se svých míst. (Děje se.) To jest většina. §§ 15. a 16., jakož i nadpis zákona podle zprávy výboru sociálně-politického se schvalují. Tím jest tato osnova vyřízena v prvém čtení.

Přeje si pan zpravodaj slova k textovým změnám? Ne. Přistoupíme k hlasování v druhém čtení o této zprávě.

Kdo souhlasí se zákonem sociálně-politického výboru, právě v prvém čtení přijatým, také ve druhém čtení, prosím, aby povstal se svého místa. (Děje se.)

Návrh ten je v druhém čtení přijat a tím je tento bod denního pořádku vyřízen a přistoupíme k následujícímu bodu denního pořádku, jímž jest.

2. zpráva ústavního výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 1401), kterým se zřizuje kancelář presidenta republiky československé (tisk 1940).

Zpravodajem jest občan dr. Bouček, uděluji mu slovo.

Zpravodaj dr. Bouček: Slavné Nár. shromáždění!

Dovozovati nutnost kanceláře presidenta republiky. . .

Místopředseda Konečný (zvoní): Prosím o klid!

Zpravodaj dr. Bouček (pokračuje) potřebí není, ale jde o složení kanceláře. Zřizujeme jednotnou kancelář presidenta republiky a činíme tak podle textu zákona zcela vědomě a úmyslně. Tato jednotná kancelář má míti 2 oddělení, civilní a vojenské. Úmysl jest ten, aby nemohlo si vojenské oddělení kanceláře presidenta republiky osvojovati právo, pokládati sebe za nějakou samostatnou kancelář, která by mohla jednati docela o své újmě. Takovéto tendence se projevovaly, ale já bych zdůraznil, že ne snad právě tím členem tohoto vojenského oddělení, kterého bychom mohli pokládati za šéfa jeho, ale se strany orgánů jemu podřízených takovéto tendence byly zřejmy. Musí si tedy i členové tohoto vojenského oddělení kabinetní kanceláře uvědomiti, že jsou podrobeni přednostovi této jednotné kanceláře, že jsou mu ve všem podřízeni a povinni, příkazům jeho se podrobiti. To jest jedna věc.

Druhá věc je tato: V čele kanceláře kabinetní jest přednosta její. Nynější přednosta má titul kancléřský, a právě tento titul, ale pak jistě vynikající osobnost nynějšího přednosty kanceláře zavdaly příčinu k určitým pochybnostem. Jednání ústavního výboru neslo se za jedním cílem: aby v kabinetní kanceláři, zejména v osobě kancléřově, nevznikla nějaká vedlejší vláda. Zodpověden za řízení státu jest předseda ministerstva s odbornými ministry a vedle toho nemůžeme a nesmíme strpěti žádné vlády vedlejší. (Výborně!)

Řekl jsem již, že právě praeponderantní osoba jistě velice ušlechtilé povahy dra Šámala zavdala příčinu k tomu, že jsme uvažovali, jaké má býti postavení přednosty této kanceláře. Pokládám titul kancléřský, který mu byl udělen, za osobní vyznamenání, při kterém jistě bylo přihlíženo k činnosti, kterou vyvinul za války, a která jistě vyžaduje k jeho osobě naprosté úcty a vážnosti. Ale jeho nástupce nemusí míti toto postavení, a snad, jak dovodím, možná, že ho ani nebude moci míti.

Musíme si uvědomiti jedno: nynější kancléř vystupuje při různých státních aktech. Dočetli jsme se na př. v novinách, že je přítomen přijímání vyslanců. Tu nám musila vzniknouti pochybnost o tom, jestli právě tato účast nenaznačuje, že přednosta kabinetní kanceláře byl by politickou osobností, která by měla určitý vliv na některé akty státní. A konečně nemohli jsme se uzavříti jednomu přesvědčení: že denní styk přednosty kanceláře umožňuje přece, aby určitý vliv na rozhodování presidenta republiky sobě osvojil. Může to býti tím způsobem, jak přednáší některé věci, může to býti způsob, jak podrobnosti zdůrazňuje nebo snad potlačuje. Může se tedy p. presidentu republiky dostati zkreslený obraz těch věcí, o kterých se mu přednáší. Vznikly různé návrhy, nemá-li přednosta kanceláře prostě odstupovati s každou vládou, neboť přednostovi ministerstva nemůže být lhostejno, kdo je právě v takovém bezprostředním denním styku s presidentem. Rozumí se samo sebou také, že na všechen způsob přednosta kanceláře odstoupí, bude-li si toho přáti některý novy president, nástupce nynějšího presidenta. A tu již jsme měli určité zjevy z jiných států, ve státech s velmi jemně vyvinutým smyslem ústavním jako je právě Anglie. Bylo to tak v letech 40tých století XIX., kdy odstoupila vláda liberální a povolán byl královnou Wallpole, aby sestavil ministerstvo konservativní. V okolí královnině byly dvorní dámy z kruhů liberálních, a tu Wallpole, když sestavoval ministerstvo, položil požadavek, že tyto dvorní dámy musí odstoupiti a že musí se do blízkosti královniny dostati dvorní dámy z kruhů konservativních, a odůvodnil to tím, že nemůže trpěti, aby s královnou v denním styku byly a stále na ni působily se svých hledisk příslušnice aristokracie liberální. Královna nechtěla se podrobiti tomuto požadavku a Wallpolovi prostě odepřela svolení, ministerstvo sestaviti. Královna zřejmě pod vlivem těchto kruhů kolem sebe pověřila liberálního ministra, tuším Russela, aby sestavil nové ministerstvo liberální. Ale poněvadž většina parlamentu byla proti tomu, královně nezbylo, než aby sáhla zase k ministru representantu většiny sněmovní a tu došlo na tento kompromis: královna vyprosila si, aby jedna z těchto dam, která jí byla nejmilejší, zůstala v jejím okolí. Jest viděti, jak citliví jsou Angličané, i také v tomto směru nechtějí, aby na representanta jejich státu bylo působeno takovými vlivy vedlejšími.

Informace, kterých se nám dostalo o postavení přednosty kanceláře, jsou ty, že nemá naprosto žádné funkce politické, že není ničím jiným, než vykonavatelem vůle páně presidentovy, a já od muže tak loyálního, jako jest kolega Šámal, když takovéto informace dostanu, - a byly potvrzeny i jiným způsobem ještě, každou z pochybností vylučujícím - nemám příčiny, pochybovati o tom, že ani nynějšímu kancléři nepřísluší naprosto žádné právo, působiti jakýmkoliv způsobem na rozhodnutí páně presidentovo. Ale řekl bych ještě přece toto: My, poněvadž to přání vychází od tvůrce naší republiky, od nynějšího presidenta, který jistě zaujímá stanovisko naprosto výjimečné, a poněvadž jde také o osobu nesmírně ušlechtilé povahy, jakou jest kolega Šámal, můžeme nynější stav snášeti.

Ale žádnému jinému presidentovi bychom nepřipustili, aby do své blízkosti přibíral osobnost, jejíž politické přesvědčení mohlo by býti v rozporu s tím stanoviskem, které zaujímá ta která vláda, protože nedovedl by se žádný president - vždyť ústavu nečiníme přece jen pro nynějšek, pro nejbližší léta, nýbrž na léta dlouhá a dlouhá - uvarovati toho, aby přece jen z toho denního styku s přednostou kanceláře nevzniklo působení, které by mohlo křížiti záměry zodpovědné vlády. Proto jsme pojali ustanovení do tohoto zákona, že titul i hodnost přednosty kanceláře presidenta republiky určovati bude president sám. Nemusí býti příště přednosta této kanceláře hodnostářem v druhé třídě hodnostní, může býti i ve třetí neb čtvrté třídě, a tím, že bude zařazen do nižší třídy hodnostní, zůstane jaksi omezen jenom na ten pravý svůj úkol, aby nepečoval o nic jiného, než aby spisy, které mají býti předloženy panu presidentovi, jemu také předloženy byly, a aby také to, co pan president nařídí, kanceláří bylo obstaráno.

My právě touto formulací chtěli jsme docíliti toho, co jsem s počátku zdůraznil: aby z kabinetní kanceláře nevyvinula se kancelář podobná kanceláři, která byla v Rakousku, kde státní rada Braun byl prostě nad ministry a rozhodoval do jisté míry i o jejich osudech, nýbrž aby to nebylo nic jiného, než pomocný úřad presidenta republiky.

K paragrafu 2. podotkl bych toto: "Úředníci a zřízenci kanceláře presidenta republiky jsou státními úředníky a zřízenci; jmenovati je přísluší presidentu za spolupodpisu ministerského předsedy."

Stalo se již za existence naší republiky, že úředník ve vysoké hodnostní třídě byl dosazen tím způsobem, že přišel se pokloniti, - ne ovšem presidentu republiky - že byl uvítán a že mu hned bylo řečeno: "Tak, prosím, posaďte se zde, dostanete toto místo." My jsme se obávali, - ovšem pří nynějším presidentu každý stín pochybnosti zůstává vyloučen, ale že by v budoucnosti mohl býti zvolen nějaký president, který by chtěl snad zaopatřiti lidi, kteří se prostě nehodí pro žádný úřad, kde je zapotřebí určitých vědomostí, a že by mohl prostě rozmnožiti svou kabinetní kancelář na 100 nebo 200 členů, aby mohl zaopatřiti lidi sobě milé. Proto jsem řekl, že ke každému jmenování člena kanceláře presidenta republiky jest zapotřebí spolupodpisu předsedy ministerstva, který nese zodpovědnost před Národním shromážděním, a kdyby shledal, že určité místo v této kanceláři má býti zřízeno jen proto, aby někdo byl zaopatřen, tedy jistě bude jeho povinností, aby podpis odepřel a, kdyby president republiky na takovém jmenování trval, pak ovšem ví předseda u vědomí své zodpovědností, jaké důsledky z takových rozporů musí vyvoditi.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP