Čtvrtek 8. dubna 1920

Jak co do rozlišení majetku do kategorií: majetek zemědělský (lesní), domovní atd., tak i co do nutnosti jistých směrnic pro oceňování nebylo žádných rozporů; za to stanovení směrnic samých nešlo samozřejmě hladce, uváží-li se různé zájmy různých kategorií majetkových, zejména pokud jde o majetky výrobní.

Se strany zemědělské poukazováno bylo na neobyčejnou důležitost tohoto odvětví produkčního pro celý stát, na finanční význam výroby pro stát (vývoz cukru, lihu atd.), na větší znehodnocení kapitálů výrobních, než u průmyslu, a na státně-politickou i státně-finanční nutnost, výrobu tuto nepodlamovati; ceny 2-3násobné byly sice placeny, ale osobami, které za každou cenu hleděly vyzískané peníze bezpečně uložiti.

U domů bylo zase uplatňováno, že jde o majetek, jenž během války, vázán jsa ochranou nájemníků, nemohl se zúčastniti na konjunktuře, značně se znehodnotil a dávku tak zaplatil již ušlým ziskem; nescházelo ovšem hlasů, které zase na to poukazovaly, že držba domovní, kteráž již dnes proto, že se nestaví a neprodává, dociluje ohromných cen, a že stoupnutí hodnot jde při notorické bytové krisi značné konjunktuře vstříc, kteráž bude s to, třeba sukcesivně, ale přece jen v budoucnosti majetek tento za oběť dávky odškodniti.

Z kruhu majitelů domů učiněn byl návrh na zavedení čtverého tarifu podle různých možností realisace jmění (nejvyšší na hotovosti a vklady, menší na cenné papíry, ještě menší na nemovitosti, jež lze zpeněžiti bez podstatného ohrožení celku - venkovské domy, a nejmenší na domy, jichž části nelze zpeněžiti a z nichž lze daň platiti pouze výpůjčkou, prodejem neb odevzdáním do rukou státu); myšlenka tato nedoznala u rozpočtového výboru jak ze zásadních, tak i z technických ohledů ohlasu.

S větším ještě důrazem poukazováno zástupci průmyslu na životní zájem státu na zachování prosperity průmyslu, jenž se nemůže obejíti bez úvěru, zejména úvěru cizího, dbáti na ohromné obtíže, s nimiž oceňování při nepřehledné rozmanitosti podniků bude zápasiti; žádné jmění totiž neprodělalo tolik změn, jako právě tento druh majetku; ani pro dobu předválečnou nedá se nějaké pevnější východiště zachytiti.

Subkomitet, uznávaje neobyčejnou důležitost věci této, ponechal rozhodnutí o výši průměrných procentuelních přirážek rozpočtovému výboru, jenž projednal otázku tuto jako celek v dohodě s vládou a shodl se na tomto kompromisu.

Původní návrhy doznaly tím jistého zvýšení; rozpočtový výbor navrhuje, aby cena k 1. březnu 1919 zjištěna byla průměrnou přirážkou k ceně předválečné a to u

1. pozemků trvale zemědělské výrobě věnovaných 75 % a

2. u domů 60 % (hodnota předválečná = 25nás. činže) a aby

3. u majetku výdělečného čistá hodnota ke dni 1. března zjištěná započítána byla nikoliv 100 %, nýbrž 70 %.

Pokud jde o jmění, které není ani pozemkové, ani domovní, ani výdělečné, tedy i jmění povahy kapitálové, toto jmění zdaňuje se v plné zjištěné hodnotě bez jakékoliv srážky. U tohoto bodu lze snad namítati, že těmito přirážkami se nevystihuje plně dnešní prodejní cena, neb prodejní cena předmětů majetkových ke dni 1. března 1919. Tato námitka jest ovšem jenom z části správná.

Rozpočtový výbor byl postaven před určitou pevnou škálu sazební, se kterou nemohl a nechtěl hýbati a tak nezbylo mu nic jiného, než přizpůsobiti oceňování této škále, chtěl-li se na druhé straně zase vyvarovati tomu, aby nevznikly příliš těžké otřesy hospodářské. Ke konci nemůžeme také zapomínati, že jsme zaslepeni dnešními cenami, které cenám před rokem placeným již daleko neodpovídají, nýbrž daleko a daleko je převyšují, takže náš úsudek o přiměřenosti příslušných přirážek jest dnes trochu již dnešními poměry zakalen.

Co se týče zvláště cenění jmění výdělečného, ukázalo se již při soupisech nařízených minulého roku, že pro stroje, budovy a zařízení, jakož i pro celkové hodnocení podniků zejména tam, kde jde o větší skupiny průmyslového podnikání, možno nalézti určitá kriteria, a vláda závazně slíbila, že bude i pro vyšetřování podkladu dávky majetkové hleděti opatřiti si příslušná schemata v součinnosti s organisacemi průmyslovými.

Je-li jisto, - co se často zaměňuje - že dnešní ceny nejsou ceny 1. března 1919, tu nesmí se na druhé straně přehlížeti, že v podstatě cenění se přizpůsobuje tarifu, a že hodnoty, které takto budou dávce za základ položeny, budou namnoze mnohem nižší, nežli by podle stavu dne 1. března 1919 býti měly; tato úchylka jest ovšem diktována jen ohledy na to, jak nedozírné následky by musila míti dávka a zejména relativně ostrá dávka z přírůstku v kritickém stadiu, jejž celý náš hospodářský život prodělává.

Zvláštní kapitolou při oceňování jest konečně také i otázka přírůstků. O tom, má-li býti přírůstek zdaňován anebo nemá-li, byly velmi vážné a obšírné debaty. Ale konec konců rozhodl se rozpočtový výbor, že by to odporovalo zcela prostému citu spravedlnosti jak daňové, tak sociální, kdyby na přesuny majetkové nastalé za války, kdyby na obohacení jedněch za války, kdy druzí obětovali všechno, neměl býti při vyměřování daně z majetku brán žádný zřetel.

Ohledy techniky berní, zejména nemožnost, vymeziti pojem zisků "následkem války" nabytých, nemožnost rozlišovati skutečné rozmnožení jmění od pouhého stoupnutí hodnoty následkem vzácnosti statků na jedné a znehodnocení peněz na druhé straně, dále nutnost odděleného dvojího vyměřování dávky vedou k tomu, že vláda navrhuje (motivy str. 46) vyměření dávky z veškerého jmění podle stavu a hodnoty dne 1. března 1919 a vedle toho z diference mezi konečným a počátečným, tj. z přírůstku na jmění.

Rozdíl v hodnotě nepochází původem svým pouze ze znehodnocení měny, nýbrž i z větší vzácnosti statků hospodářských, kteráž jest zase důsledkem veliké poptávky a malé nabídky; jest ovšem nemožno tuto složku přírůstku percentuelně vyjádřiti, jistě však tvoří při dnešní pokleslé výrobě značnou kvotu. Stejně však jest se stanoviska rychlého vyměření dávky, zejména v případech složitějšího seskupení jmění, přímo technickou nemožností rozlišovati přírůstek na hodnotě od skutečného přírůstku na jmění.

Konečně nelze přehlížeti, že i když by časem výroba na jedné a kupní síla na druhé straně stoupla, pokles hodnot věcných nedosáhne nikdy více úrovně předválečné, tak že i z tohoto hlediska není nijak celý přírůstek fiktivní, nýbrž má do značné míry reelní pozadí.

Stejně závažným jest i druhý fakt, že peněžní majetky, hotové peníze, vklady atd., na hodnotě nezískaly, a že jím se žádné úlevy neposkytují; dojde-li však k nápravě měny, aspoň částečné, dlužno očekávati, že po této stránce se jejich cena, jejich hodnota zase zvýší.

Rád bych se zmínil ještě o jedné, třetí věci, kterou jsem naznačil, to jest otázka placení. Otázka, kdy a jak dávku zaplatiti, jest vlastně jednou z nejdůležitějších. Má-li dávka splniti svůj úkol, který v první řadě jí náleží, jest třeba, aby splácení stalo se co nejrychleji. Kdyby to bylo možno, bylo by v zájmu věci žádat splacení okamžité. Osnova sama předpisuje splacení v šesti pololetních dávkách, a vedle toho ještě 15 % do jednoho měsíce od předepsání dávky, tedy v sedmi částkách. Že by bylo možno platiti celou dávku hotovými, tomu odporuje skutečnost, že nemáme tolik hotových platidel, kolik dávka asi vynese. Máme dnes v oběhu přes sedm miliard bankovek, respektive státovek. Na jedné straně si naříkáme sice na inflaci, ale na druhé straně pozorujeme, že máme skutečně nedostatek oběžních prostředků. Poukazujeme na to, že dnes naše peněžní ústavy zápasí s nedostatkem hotovostí a jsou dokonce nuceny i tam, kde by šlo skutečně o dobrý podnik, odepříti úvěr z nedostatku pohotových prostředků. Tento nedostatek lze z velké části vysvětliti thesaurací, o níž jsem se již zmínil, která podle odhadů finanční správy zadržuje z oběhu za 1 až 2 miliardy státovek. Řekl jsem již dříve, že účelem dávky z majetku jest také čeliti této thesauraci bankovek a že proto by bylo nutno starati se o to, aby dávka byla placena v první řadě hotovými. Osnova sama také k tomuto stanovisku se přiklonila a žádá placení hotovými. Ale ovšem opatření to se může vztahovati jenom na první 15 %ní splátku a pak na první z dalších šesti lhůt. Premie na placení hotovými stanovena jest 5 %.

S tím ovšem nesmí býti směšována bonifikace, určená pro dobrovolné platy, konané před splatností té které splátky nebo celé dávky. Vzhledem k poměrům na trhu peněžním nebyla bonifikace tato již nyní pevně určena, ale jest dána možnost, aby nařízením byla stanovena od 6 do 10 %, bylo by si jenom přáti, aby se vláda rozhodla hned pro stanovení této bonifikace plnými 10 %.

Druhým platidlem pro dávku z majetku jsou vkladní listy vydané při zadržení bankovek podle § 1. zákona ze dne 25. února 1919, čís. 84 Sb. z. a n., kde výslovně připuštěna možnost jimi platiti. Ovšem ale současně stanoveno, že nejsou převoditelny. Poněvadž jest citovaným zákonem spolu ustanoveno, že splacení jejich závisí od vůle státu, nastal by poměr, že v případech, kdy majiteli takového vkladního listu dávka buď vůbec není předepsána, nebo jest předepsána částkou menší, zadržené bankovky zůstanou i na dále vázány, ačkoliv jest v zájmu státu, aby břemene tohoto co nejdříve se zbavil. Navrhuje se tedy, aby pro účely placení dávky byly tyto vkladní listy převoditelny, což upraviti bylo by cestou nařizovací, ovšem ale omeziti jen na ty případy, ve kterých majitel dávku těmito vkladními listy zcela zaplatil.

Třetím velice pohodlným způsobem placení bude převod vázaných zůstatků žírových účtů a vázaných pokladničních poukázek Rakousko-uherské banky, převzatých ministrem financí do správy.

I zde však nutno učiniti opatření, aby poplatník, který svou dávku takovým způsobem vyrovnal, mohl případného zbytku užíti k tomu, aby jím jiná osoba mohla dávku zapraviti. Jsou na př. banky, které mají vázány zůstatky žírových účtů ve značné výši. Ty, zapravivše vlastní dávku mohou pak zbytkem disponovati ve prospěch svých komitentů rovněž dávkou, povinných.

Všechny uvedené tři způsoby placení jsou zvláště výhodny, poněvadž nezmenšují rušivě potřebného množství oběživa.

Jest však nutno počítati s tím, že těmito způsoby placení nevystačíme, počítáme-li, že zadržené bankovky, pak žírové účty a pokladniční poukázky činí celkem asi 42 miliardy.

Při soupisech bylo sice prohlašováno, že se bude moci dávka platiti všemi i nejrůznějšími předměty majetkovými. To však jest vyloučeno, poněvadž by se stát stal takto držitelem předmětů, jichž by buď vůbec nemohl zpeněžiti, nebo jichž správa by mu působila ohromné nesnáze a výdaje; výsledek dávky však by byl zcela jistě ohrožen. Ostatně není úkolem finanční správy, aby zabývala se obchodem nemovitostmi a pod.

Nutno tedy přemýšleti, jak by bylo umožniti placení dávky i těm, kdož nemají prostředků posud vyjmenovaných. Bude proto použíti zbytků vázaných vkladů, při čemž však nelze se spokojiti s tím, že by prostě předána byla dotyčná vkladní knížka nebo vkladní list, nýbrž nutno žádati, aby státu dostalo se skutečně dotyčné valuty. Připouští se tedy v tomto smyslu jen placení realisovanými převody vkladů, nikoli však vkladními knížkami, o jejichž splatnosti mohly by pak vzniknouti námitky.

Navrhováno bylo dále s různých stran, aby se připustilo platiti dávku všemi cennými papíry. Proti takovému všeobecnému prohlášení cenných papírů za platidlo pro dávku z majetku mluví však, že by se mohlo státi, že by se takto dostalo státu rovněž mnoho papírů nevalné vnitřní hodnoty. Proti připuštění státních papírů k placení dávky bylo namítáno, že tento způsob placení nebylo by po případě možno uvésti v soulad s § 1. tohoto zákona a účelu dávky.

Rozpočtový výbor měl totiž obavu, že by mohl nastati takový stav, že by finanční správa neměla dosti pohotových prostředků k tomu, aby mohla na zvláštní účet dávky z majetku odvésti také ony obnosy, které obdrží jako platbu na dávku z majetku, a že by tím jaksi mařen byl účel dávky, poněvadž by se užívalo výnosu dávky k hrazení běžného schodku a běžných potřeb hospodářství státního. Na druhé straně zase nechtěl rozpočtový výbor státní papíry z placení dávky vyloučiti vůbec, poněvadž by to bylo momentem, který by mohl znepokojovati a zneklidňovati, a proto usnesl se na kompromisu, kterým vloženo do zákona zmocnění pro ministra financí, aby určil podle potřeby, které ze státních dluhopisů a do jaké míry připustí k placení dávky, přihlížeje zejména k době jejich splatnosti. Tímto zmocněním je vyřízena zároveň i otázka připouštění převzatých dluhů rakousko-uherských, pokud budou převedeny na papíry naše. Státní dluhopisy, vydané bývalou vládou rakouskou neb uherskou, jsou však z placení vyloučeny, zejména t. zv. válečné půjčky. Zásadně však trvá se na tom, že státní dluhopisy, vydané bývalou vládou, jsou z placení vůbec vyloučeny.

Rozpočtový výbor se netajil tím, že by bylo velmi příjemno a věci prospěšno, kdyby také otázka válečných půjček byla vyřízena před anebo aspoň současně s předlohou o dávce majetkové. Proto vložil, poněvadž nemohl tohoto přání dosáhnouti, do zákona ustanovení, že pokud jde o oceňování válečných půjček, bude toto oceňování provedeno zvláštním zákonem.

O tom, v jaké hodnotě cenné papíry mají býti přijímány, nelze dnes s konečnou platností rozhodnouti. Jednak musí býti teprve rozhodnuto o ocenění cenných papírů pro přiznání (§ 15.), jednak nelze připustiti spekulaci, jaká by se případně v tom směru vyvinula. Věcí finanční správy bude, aby čas od času stanovila kursy cenných papírů, kterými bude možno dávku zapravovati. Bylo uvažováno i o tom, neodporučuje-li se, aby omezena byla možnost platiti cennými papíry jen na ty případy, když je poplatník měl 1. března 1919 ve své držbě, aby tak zabráněno bylo veškeré spekulaci. Upuštěno však od toho v úvaze, že možností danou finanční správě, aby rozhodovala, přijme-li takové hodnoty vůbec a v jaké ceně, opatřeny jsou dostatečné jistoty proti možným náhlým poruchám na trhu cenných papírů. Možnost zapraviti dávku nemovitostmi redukována byla v důsledku úvah již prve uvedených na majetky zabrané podle zákona ze dne 16. dubna.1919, čís. 215 Sb. z. a n.

Jest ovšem jisto pro každého, kdo jen trochu zná naše hospodářské poměry, že těmito všemi prostředky na splacení dávky majetkové se nevystačí. Zejména proto ne, že dávka majetková má býti splacena do konce 3 let a že jen výjimečně prodlouží se splatnost dávky na dobu 5 let. Bude tedy věcí finanční správy, aby organisovala poskytování úvěru lombardního výhradně k účelům placení dávky, aby zavedeny byly jakési daňové asignáty, jež by ten který ústav vydal poplatníku úvěr hledajícímu, aby jimi dávku zapravil. Avšak ani organisace úvěru lombardního, ani jakákoliv jiná organisace nestačí po případě a jest nutno starati se také o jeden poslední ventil a to jest dlouhodobý úvěr hypotekární.

Kde by však ani tato opatření nestačila, nezbude než sáhnouti k úvěru dlouhodobému - hypotece. Tomu ovšem nelze rozuměti tak, že by stát prostě spokojil se s vtělením své pohledávky na tu kterou nemovitost a dával si ji v určité dlouhé řadě let spláceti. Státu musily by býti potřebné prostředky dány hned, úvěr musily by poskytovati ústavy, zabývající se již poskytováním úvěru hypotekárního, kterým by ovšem za úvěry takto poskytnuté musily býti dány zvláštní záruky. A proto stanoveno v osnově, že v takových případech pohledávkám těchto ústavů přiznává se stejně jako pohledávce státu z dávky z majetku do určité míry právo přednostní a že za závazky těchto ústavů vůči majitelům zástavních listů jimi vydaných ručí stát.

S některých stran bylo poukazováno také na příklad německý a rakouský, kde pro splacení dávky stanoveny byly lhůty dlouhé. Naproti tomu rozhodl se rozpočtový výbor přece jen pro návrh osnovy, pro splatnost poměrně krátkou vzhledem k tomu, že účel dávky u nás jest jiný, než účel dávky v Německu, nebo jaká má býti dokonce také v Rakousku. U nás slouží dávka z majetku k účelům nápravy měny, v Německu a Rakousku má dávka sloužiti k úhradě státních potřeb.

Vedle toho však nutno upozorniti na to, že dávka, jejíž splacení by bylo rozvrženo na celou řadu let, přestala by již býti dávkou jednorázovou, jaká byla zamýšlena, a zvrhla by se v daň z příjmu a to v daň z příjmu již v základech svých nemožnou, odporující základním zásadám berní spravedlnosti. Taková daň neřídila by se berní mohoucností subjektu daňového v době, kdy se má platiti, nerespektovala by změn v majetku, příjmech, poměrech rodinných poplatníka, nýbrž byla by stanovena podle základu z doby dávno minulé. V některých případech by poplatníka, jehož poměry se zhoršily, nesnesitelně tížila, v jiných, kde poplatník finančně sesílil, by ve významu svém v jeho hospodářství nezaslouženě klesla. Také by více zatěžovala poplatníky v budoucích dobách, jsouc nyní ukládána ve valutě znehodnocené.

To jest tedy třetí věc, která se jako zásadní otázka naskýtá při posuzování celkové předlohy.

Pokud jde o jednotlivá ustanovení předlohy samé, tu chci poukázati zvláště na zdaňování osob fysických a osob právnických, tedy společností, a na rozdíly a důvody těchto rozdílů, a potom ještě zvláště na orgány ukládací.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP