Čtvrtek 8. dubna 1920

Jest dále nepopíratelno, že za dnešního právního stavu dochází k tak zvanému řetězovému zdanění, které spočívá v tom, že týž objekt (úroky z kontokorrentních pohledávek) jest u různých ústavů několikráte zdaňován.

Všem těmto závadám se zabrání, bude-li do zákona ze dne 27. května 1919, čís. 292 sb. z. a n. pojato ustanovení, že od srážky daně z důchodů jsou osvobozeny také úroky, které se vyplácejí, nebo ve prospěch připisují podnikateli, jenž sám podle zákona jest povinen srážkou daně z důchodů.

Podobné ustanovení jest obsaženo také v zákoně republiky rakouské ze dne 3. února 1919, č. 150 st. z.

Aby pak předešlo se nesprávnému výkladu, jako by podniky veřejně účtující a společnosti s obmezeným ručením byly povinny srážkou daně z důchodů bez rozdílu, vsouvá se dále na počátku bodu 3., odstavec 3., článek I. zák. shora citovaného slovo "Oněmi," čímž má býti vyjádřeno, že i podniky a společnosti stíhá povinnost srážky jedině tenkráte, provozují-li po živnostensku obchody bankovní.

Jménem rozpočtového výboru dovoluji si sl. Národnímu shromáždění navrhnouti zákon ten v tom znění, jak jej rozpočtový výbor přijal.

Místopředseda Konečný: K slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá, přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

Míním dáti hlasovati o navržené předloze zákona, jež čítá pouze 2 články, najednou. Myslím, že není odporu. (Nebylo.)

Kdo souhlasí s navrženou osnovou zákona a sice s čl. I. a II., jakož i s nadpisem a úvodní formulí tohoto zákona, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, čl. I., II., nadpis i úvodní formule tohoto zákona se schvalují.

Přeje si pan zpravodaj ke druhému čtení slova?

Zpravodaj posl. Rud. Pilát: Beze změny.

Místopředseda Konečný: Přistoupíme ihned k hlasování ve druhém čtení o tomto zákonu. Kdo souhlasí se zákonem, jakož i s jeho nadpisem a úvodní formulí, jak jsme jej právě přijali ve čtení prvém, také ve čtení druhém, prosím aby povstal. (Děje se.) Zákon se schvaluje i ve druhém čtení a tím jest tento odstavec denního pořadu vyřízen.

Dalším bodem jest

9. zpráva rozpočtového výboru o vládní osnově zákona (tisk číslo 2267) o dávce z majetku a přírůstku na majetku (tisk č. 2751).

Zpravodajem jest občan dr. Gustav Heidler, uděluji mu slovo.

Zpravodaj dr. Gustav Heidler: Slavné Národní shromáždění!

Předkládaje zprávu rozpočtového výboru o dávce z majetku a přírůstku na majetku, činím tak se značnými rozpaky. Nemám totiž vnitřní jistoty, že to, co jsme v rozpočtovém výboru vypracovali, jest správné ve všech důsledcích. Dávka z majetku a přírůstku na majetku jest skutečně velmi těžkou daní. Těžkou také již z toho důvodu, že jest jenom s krátkou splatností a zasáhne velmi hluboko do všeho našeho hospodářského života a nemůžeme dnes přehlédnouti, jaký účinek bude míti ve směru hospodářském, sociálním a řekněme i národnostním. Rozpočtový výbor neměl vyzkoušených vzorů, neměl spolehlivého podkladu statistického, neměl jistoty o dalším vývoji našeho hospodářství a neměl konečně času k všestrannému šetření a uvažování o možnostech a důsledcích dávky. Rozpočtový výbor jest si vědom toho, že nepředkládá Národnímu shromáždění díla dokonalého a že ještě řada otázek vznikne při provádění tohoto zákona a není vyloučeno, že snad i některé zásady zákona samotného budou ještě změněny.

Chtěl bych předem zodpověděti několik otázek, které z věci samé každému vyplývají. Předně jde o to, proč dávku z majetku provádíme dnes, za druhé, co jí chceme docíliti, a za třetí, jak si představujeme její provádění hlavně co do oceňování a co do placení.

Pokud tedy jde o první otázku, proč dávku provádíme nyní, tu dlužno upozorniti na to, že dávka jest opatřením, připravovaným již od února minulého roku, jest logickým pokračováním jednou zahájené akce k nápravě měny a jest požadavkem lidu. Lid ji požaduje proto, že v ní vidí vyrovnání válečných křivd, hospodářský život proto, že chce míti již jednou konečně jasno, a proto všichni naléhají na rychlé vyřízení této věci. Každý průtah jest nebezpečím a to i po stránce technické, poněvadž celý systém dávky z majetku a z přírůstku opírá se o datum prvního března 1919 a každé další oddalování zvyšuje jen obtíže vyšetřovací a ukládací. Konec konců nejsou jistě bez významu ani důvody politické, které naléhají na to, aby otázka tato vyřízena byla ještě v tomto Národním shromáždění. Je-li možno činiti po této stránce nějakou výtku, může býti činěna jen výtka ta, že dávka projednává se tak pozdě a že se musí v pravém slova smyslu promrskávati.

Pokud jde o druhou otázku, kterou jsem již naznačil, co chceme dávkou docíliti, jaký účel dávka tato sleduje, dlužno uvážiti toto:

Přesné vymezení účelu dávky a její funkce předpokládá přesné rozpoznání choroby dnešního stavu hospodářského.

Válka po 5 let z valné části spotřebovala a ničila výsledky práce, současně ubývaly zásoby surovin, potravin, zboží, chátraly a znehodnocovaly se prostředky výrobní; na druhé straně ti, kdož pracovali pro válku, ať přímo nebo nepřímo, zejména pak majitelé produktivních kapitálů, pracovali za velmi dobrou odměnu, jejich důchod i majetek rostl; válka skončila ve znamení příkrého rozporu mezi snížením zásob statků hospodářských a naduřelou kupní silou jednotlivých hospodářství soukromých; z první složky vyvěral první impuls k stoupání cen, jenž tvořením se nových důchodů a majetků u jedněch doznal mohutné podpory a to v době, kdy druzí, t. j. většina obyvatelstva a zejména ti, kdož odkázáni byli na pevné důchody peněžní, přinášeli oběti na zdraví, majetku, a stoupající drahotou těžce trpěli.

Přesun dosavadní rovnováhy ve složkách hospodářství národního jeví se v nejhlavnějších bodech: na straně těch, kdož přímo neb nepřímo využili konjunktury válečné ve fiktivních hodnotách - fiktivních proto, poněvadž hodnotám těmto dávno neodpovídá zásoba věcných statků -, v papírovém bohatství (bankovky, vklady, válečné půjčky, pokladniční poukázky Rak.-uh. banky), na straně státu v převzatém dědictví převýdaje papírových peněz, neboť vláda bývalé monarchie financována byla z největší části tiskem bankovek, nikoliv jako v Anglii vysokými daněmi, které zvýšenou kupní sílu jednou pro vždy obmezovaly, ani jako v Německu, kde převýdej bankovek paralysován byl více nežli v bývalém Rakousku výsledky půjček válečných.

Hospodářský vývoj po převratu dne 28. října 1918 nedoznal zlepšení (motivy str. 40), naopak pohyboval a pohybuje se ve znamení zvyšování mezd, platů, nákladů výrobních; výroba při pokleslé pracovitosti nepřenesla se dosud vesměs přes mrtvý bod. hospodářství státu zápasí s velikými deficity.

Jest nyní otázkou, jaký úkol lze při tomto stavu situace hospodářské přikázati s hlediska státně-politického dávce z majetku, jež v podstatě sahá na kmen majetku samého.

Svého času, když zahájen byl soupis majetku zákonem ze dne 25. února 1919, čís. 84 sb. z. a n., jako průpravný krok k dávce z majetku, kladla vláda na účel nápravy měny největší důraz, prohlásivši, že výtěžků dávky použije se pouze k nápravě měny.

To by bylo ovšem předpokládalo zcela jiný vývoj hospodářský, - od převratu čítajíc - než ve skutečnosti byl, neboť pokles koruny a stoupání hospodářských čísel pokročilo mezi tím již příliš daleko; vláda vyličujíc v motivech (str. 41), "jak by se asi jevily účinky dávky, kdyby se jich užilo ve značné míře k stažení bankovek", přichází k tomu důsledku, že "opatrnost káže vytknouti si cíl poněkud skromnější", a slibuje si od stažení bankovek, podle toho, jak poměry dovolí, "více, nežli pouhý krok k tak nutnému stabilisování měny"; podle § 1. osnovy jest dávka "určena v prvé řadě k vyrovnání břemen převzatých po Rak.-Uh. bance jako předpoklad ku příští nápravě měny".

Rozpočtový výbor zabýval se sám také těmito otázkami a dovoluji si jeho názory formulovati asi takto:

Je-li v problému nynější krise - vedle řady jiných okolností - nejmarkantnějším rysem: pokles výroby a stoupnutí kupní síly obyvatelstva, tu nápravu čekati lze v podstatě jen od stoupnutí výroby a zmenšení důchodů či jmění.

Povznesení výroby, pracovitosti, spořivosti, zkrátka tvoření nových hodnot, jest otázka, kteráž pro každého, kdož vážně se na budoucnost dívá, je věcí primární; zde nutno nasaditi veškeré páky, neboť nedostaneme-li se ze začarovaného kruhu dnešní stagnace, nevykoná ani dávka z majetku a přírůstku na majetku svoje poslání, bude snad marnou obětí, nebude lépe, nýbrž čím dále tím hůře; skutečné oživení výroby závisí ovšem od zcela jiných faktorů, nežli je a může býti dávka z majetku, leč by se snad uplatnila psychologická vzpruha k reprodukci majetků dávkou odňatých.

Jistě velmi nezdravým zjevem na našem hospodářském poli jest thesaurace peněz, která podle úsudku znalců života hospodářského dosahuje rozměrů, pro hospodářství státní velmi nebezpečných; jenom thesaurace peněz nese vinu na tom, že na jedné straně naříkáme na inflaci, a že na druhé straně ukazuje se často tísnivý nedostatek peněz, jenž stlačuje úvěr a pod.; thesaurované peníze jsou likvidním kapitálem, který se může kdykoliv státi kupní silou, může ustoupiti na trh, a tvoří nevítanou reservu, která dovoluje zvedání cen; vyssátí těchto reserv jest předním úkolem dávky.

Totéž platí, byť i v zmenšené míře, o žírových účtech a pokladničních poukázkách Rak.-uherské banky, neb i ony mohly by se státi pokladem pro rozmnožení oběživa.

V dnešním stadiu kupní síly jednotky peněžní není ovšem náprava měny v tom smyslu, že by zmenšení oběživa mělo za následek zvýšení kursu koruny a tudíž klesnutí cen v témže poměru, dobře myslitelná, za to snad čekati lze, že dávka, předpokládajíc, že by účinek její nebyl paralysován jinými protichůdnými tendencemi, na př. dalším zadlužováním státu, poklesem výrobnosti, stoupáním mezd a pod. - přispěje stažením jisté kvoty oběživa k uvolnění vzestupné tendence mezd, platů, cen, nákladů výrobních atd., a k docílení jistého stálejšího vrchole; již to, že by kupní síla koruny nekolísala, neklesala a spíše odolávala nárazům, bylo by v době, kdy nová vlna drahoty nastává, značným národohospodářským ziskem a výsledkem, jenž by oživil důvěru v možnost klidného vývoje uvnitř státu, posílil by důvěru ve stát náš i v cizině.

Stažení části oběživa podnítí podnikání na úvěr, a umožní, aby bankovní sazba nabyla svého vlivu jako pružný regulátor oběhu peněz a stanovení cen.

Rozpočtový výbor souhlasí s navrženým zněním § 1 osnovy, pokud se v něm vymezuje použití výtěžků dávky "v prvé řadě" k zmíněným již účelům valutárním jako "předpoklad pro nápravu měny".

Méně naléhavým jest - a přichází teprve v druhé řadě v úvahu - placení státních dluhů, kteréž by sledovalo účel ulehčiti rozpočtu a odstraniti trvalé břemeno úroků a amortisace.

Účelu tomuto bude věnován zbytek výtěžků dávky, bude-li jaký; vymezení, které dluhy by tu přišly v úvahu, jest ovšem nanejvýše nesnadným; osnova vyměřuje v § 1. celkem správně kriteria dluhů, jichž úhrada z výnosu dávky jest přípustna, ponechává však volbu těch kterých dluhů volnému uvážení vlády; rozpočtový výbor doporučuje, aby zvláštním zákonem bylo v rámci §u 1. stanoveno, který dluh in concreto z výnosu dávky lze hraditi, a dále, aby vedle kontroly nejvyššího kontrolního úřadu byla do zákona pojata i zostřená kontrola parlamentární; nelze dosti důraz na to klásti, aby přísnými kautelami bylo dostatečně o to postaráno, aby dávka z majetku, kterouž lze jen jednou vybrati, byla jenom k účelům jí specielně vyhrazeným skutečně použita.

A dlužno - a to jest také stanovisko rozpočtového výboru - se vším důrazem brániti se tomu, aby nebyl učiněn pokus, použíti výtěžku dávky k úhradě běžného schodku rozpočtového.

Rozpočtový výbor uvažoval také o návrhu, aby jakákoliv změna §u 1. vázána byla zvláštní kvalifikovanou presencí a většinou; k tomu, ježto by v podstatě šlo o změnu ústavní listiny, bylo by potřebí zvláštního ústavního zákona, jenž sám by byl musil býti kvalifikovanou presencí a většinou odhlasován.

A proto také rozpočtový výbor konec konců od této zamýšlené kautely upustil.

Tím jest asi v celku vyčerpáno, co možno říci ve vší stručnosti o účelu dávky, a obrátil bych se nyní k další otázce, to jest k otázce ocenění jednotlivých předmětů dávce podléhajících.

Oceňování bylo nejtěžší partií osnovy zákona, s kterou se jak subkomitét, tak i rozpočtový výbor velmi důkladně zabýval.

Jde v podstatě o problém, aby oceňování všech majetků bylo

1. stejnoměrné a

2. přiměřené.

Pokud jde o stejnoměrnost, upozorňovalo se stále, - a ty stížnosti jsou známy - že u všeobecné daně výdělkové jest ukládání daně prováděno velmi nestejnoměrně, různě od okresu k okresu, což ovšem není zrovna zvláštním důvodem k uklidnění a spokojenosti poplatnictva.

Těchto nezdravých zjevů dlužno se rozhodně vyvarovati, ať již jde o majetky různých kategorií anebo téže kategorie; zástupce vlády dal ujištění, že ministerstvo financí bude všemi administrativními prostředky k tomu pracovati, aby zjevy takové stlačeny byly na míru nejmenší.

Pokud jde o přiměřenost odhadu, tu dlužno podotknouti, že oceňování, opírajíc se o pevný bod, může vycházeti zpravidla jedině z ceny prodejní ke dni 1. březnu 1919, jež tvoří všeobecné objektivní měřítko cen; pouze u majetků nabytých během války jest spravedlivou cena nabývací; při jednání se však poukázalo na to, že by skutečná cena prodejní při nezměněných sazbách, jak jsou v § 30. jak co do dávky z majetku, tak i co do dávky z přírůstku navrženy, vedla u nejhlavnějších kategorií majetkových k příkrostem, kteréž by byly s to, výrobnost a prosperitu hospodářského podnikání ohroziti. Tendence, se sazbami navrženými osnovou nehýbati, vedla tudíž ke snaze, vůči osnově vládní již do zákona vložiti jistá schematická vodítka, kteráž by pro široký průměr případů sloužila za směrnici.

Vládní osnova vychází totiž při cenění z podstatně různých hledisek: u majetku zemědělského navrhuje se použíti násobku katastrálních čistých výnosů pro stanovení ceny předválečné, u domů má zase za podklad sloužiti zdanitelný činžovní výnos pro zjištění jmění předa poválečného; operuje-li se tedy u těchto majetků s kombinací momentu výnosového, vychází se v osnově vládní u jmění výdělečného, ježto podobných ciferních pomůcek není po ruce, přímo z prodejní ceny dne 1. března 1919. Není pochyby, že by tento majetek bez zřetele k výnosu byl proti majetku zemědělskému a domovnímu ve značné nevýhodě; ocenění majetku prvnějšího k 1. březnu 1919 ponechává se odhadním komisím bez jakéhokoliv vodítka.

Jest na snadě, že se ihned při majetku zemědělském vyskytla otázka, o kolik procent by bylo přípustno majetek tento výše oceniti k 1. březnu 1919, je-li východiště, t. j. cena jeho z doby předválečné dána.

Je-li nutno, aby proces ocenění byl individualisován, aby oceňování s hlediska berní spravedlnosti bylo přizpůsobeno co nejvíce hodnotám majetku a berní výkonnosti poplatníkově, právě tak jest v zájmu stejnoměrnosti dávky a rychlého technického provedení nutno, aby cenění bylo mechanisováno a aby odhadním komisím pro jejich postup dány byly jisté průměrné směrnice.

Problém, kterým se rozpočtový výbor zabýval, tedy zněl: Je-li nějakým způsobem umožněno, přibližně zjistiti jmění předválečné, jak vysokou průměrnou procentuelní přirážkou vyjadřuje se přibližně cena k 1. březnu 1919 - pokud samozřejmě jde o majetky, které zůstaly v držení týchž majitelů.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP