Zasedání Národního shromáždění československého roku 1919.

Tisk 1208.

Zpráva

výboru železničního o doplnění sítě železniční

stavbou drah místních.

Z návrhů na doplnění sítě místních železnic, jež v Národním shromáždění byly podány a železničnímu výboru přikázány, jest návrh č. t. 64 poslanců Ing. Bečky, Ing. Nekvasila a soudr. rázu všeobecného; navrhovatelé konstatují, že od roku 1905 uvázlo podporování a stavba železnic vůbec a místních drah zvláště a navrhují vzhledem k tomu, že je nutno:

"1. doplniti jednak síť železniční a tím zlepšiti národohospodářské poměry krajů, jež postrádají železnic,

2. získati práce, při nichž by nezaměstnaní případně mohli najít obživy,

aby byla vláda vyzvána, by

a) s možným urychlením, pokud se tak nestalo, skoncovala s interesenty (soukromými i zemskými správami) finanční vyjednávání o projektech nejvíce pokročilých, připravila je k zadání a se stavbou případně započala;

b) celé ostatní budoucí podnikání staveb železničních ihned usměrnila určitým programem stavebním, sestaveným na základě potřeb trvajícího provozu železničního se zřetelem k národohospodářským potřebám jednotlivých oblastí."

Ostatní návrhy týkají se určitých projektovaných tratí místních drah.

Jsou to návrhy:

č. t. 202 posl. Vincence Ševčíka, B. Pospíšila, Josefa Šamalíka, V. Zbořila, F. Navrátila a soudr. stran realisování železničních projektů a vybudování potřebných sítí drah, jakož i stran zamezení nezaměstnanosti dělnictva. Navrhuje se, vyzvati vládu, aby skončila jednání o připravených projektech železničních a postarala se o vybudování železnic, zvláště tam, kde hrozí nebezpečí nezaměstnanosti. Podle návrhu jsou to mimo jiné následující projekty:

1. Spojovací dráha Vyškov-Blansko-Černá Hora-Lysice-Tišnov;

2. Vsetín-Valašské Klobouky;

3, Bystřice pod Hostýnem-Přerov-Hostějov-Krumlov-Sloup-Boskovice-Kunštát-Olešnice;

4. Uherský Brod-Nové Město na Slovensku;

5. Třebíč-Želetava-Telč;

6. Holešov-Frýšták-Zlín.

K uskutečnění právě jmenovaných projektů směřují též návrhy:

č. t. 189 posl. dra Budínského, dra. Bulína, Jana Jílka, Jaroslava Marchy, Františka Němce a Františka Svobody, aby byla jako stavba z nouze vybudována železná dráha z Jindřichova Hradce na Telč, Želetavu s pokračováním na Třebíč a Moravské Budějovice;

č. t. 190 posl. Josefa Šamalíka, A. Jandy, V. Ševčíka a soudr. na provedení stavby dráhy Vyškov-Blansko k odstranění nezaměstnanosti dělnictva;

č, t. 205 posl. V. Zbořila, Ing. Pospíšila, V. Ševčíka, F. Navrátila a soudr. na stavbu dráhy ze stanice Skalice-Boskovice přes Prostějov-Přerov-Bystřici p. Hostýnem s připojením na Slovensko jako stavby z nouze;

č. t. 267 posl. dra Stojana, Kadlčáka a soudr., aby byla provedena dráha z Valašských Klobouk do Vsetína.

Jiných projektů týkají se další návrhy:

č. t. 305 posl. Biňovce, Buřívala a soudr., aby byla ihned zahájena stavba spojovací železnice mezi stanicí Velvary na trati Kralupy-Velvary a stanicí Hospozínem na trati Roudnice-Zlonice;

č. t. 306 posl. Biňovce, Buřívala, a soudr., aby ihned byly zahájeny přípravy pro stavbu spojovací železnice mezi Jenšovicemi a Mělníkem;

č. t. 315 posl. dra Rambouska a soudr. na nouzovou stavbu místní dráhy Český Brod-Mochov-Čelakovice;

č. t. 341 posl. Otmara Hrejsy, a soudr. na připojení lokální dráhy Otrokovice-Zlín-Vyzovice ku dráze Vsetín-Valašské Klobouky-Bilnice;

č. t. 343 posl. Josefa Šamalíka, Jana Jílka a soudr. na stavbu drah Velké Meziříčí-Nové Město-Jimramov-Polička a Jihlava-Měřín-Velké Meziříčí Křižanov-Velká Byteš-Tišnov;

č. t. 363 posl. Václava Donáta a soudr., aby byla provedena místní dráha Zruč-Dolní Kralovice-Pelhřimov;

č. t. 371 posl. K. Sáblíka a soudr., na stavbu dráhy z Velkého Meziříčí přes Nové Město do Litomyšle, jako stavby nouzové;

č. t. 384 posl. Fr, Hrdličky a soudr. na provedení téže dráhy;

č. t. 402 posl. dra Karla Viškovského a soudr., aby byly vystavěny místní dráhy Tábor-Mladá Vožice-Vlašim-Rataje a Zruč-Štěpánov;

č. t. 434 posl. Špačka, dra Velicha a soudr., na vybudování místní dráhy z Říčan do Kostelce nad Černými lesy, případně až do Českého Brodu nebo Kouřimi;

č. t. 446 posl, Vojty a soudr., na stavbu spojky dráhy mezi Bechyní a Týnem n./Vlt.;

č. t. 457 posl. Václava Johanise a Josefa Šády na stavbu dráhy ze Sedlčan do Příbrami s odbočkou do Dobříše;

č. t. 463 posl. Holejšovského, Slavíčka a soudr., aby byl změněn směr stavby dráhy z Dolních Kralovic do Čechtic a do Pelhřimova;

č. t. 469 posl. Jaroslava Marchy, Rudolfa Malíka, dra Vojtěcha Kyjovského a spol. na stavbu dráhy ze Sokolnic přes Těšany, Diváky, Martinice, Polehradice, Morkůvky, Brůmovice do Čejči a vybudování trati z Čejče do Hodonína a do Holiče na trať prvořadou;

č. t. 478 posl. dra Františka Lukavského a soudr. na stavbu dráhy z Plzně přes Manětín do Nečtin;

č. t. 511 posl. Jaroslava Marchy, dra Vojt. Kyjovského a spol. na stavbu dráhy z Bilovic n. Sv. přes Konice, Křtiny, Jedovnice, Lípovec, Rozstání, Drahany a Plumlov do Prostějova;

č. t. 592 posl. Emila Špatného a soudr., na zřízení dráhy z Prahy přes Jesenici, Jílové, Netvořice, Neveklov, Sedlčany do Milevska;

č. t. 612 posl. Slavíka, Klindery, Hübnera a soudr., na stavbu spojovací dráhy z Jenšovic do Mělníka;

č. t. 621 posl. dra Kubíčka a soudr. na nouzovou stavbu místní dráhy z Jaroměře do Josefova, Nového Města n. Met., Olešnice, Deštné a do Solnice.

č. t. 861 posl. J. Malypetra a soudr. na stavbu místní dráhy Slané-Lužná-Lišany a spojení trati Praha-Most s tratí Kralupy-Třebichovice.

č. t. 957 posl. Fr. Zeminové, Emila Špatného, Fr. Buřívala a J. Slavíčka na stavbu dráhy z Milevska do Týna n./Vlt.;

č. t. 1059 posl. dra Budínského, Hatláka, Nohela, Krále, V. Votruby a spol. na stavbu místní dráhy z Moravských Budějovic do Želetavy.

Konečně přikázány byly výboru železničnímu petice čís. 244, 251, 252, 253, 254, 255, 27o, 277, 278 a 279 za stavbu dráhy Jindřichův Hradec-Telč-Želetava-Třebíč;

petice č. 502 a 764 za stavbu dráhy Týn n./Vlt.-Bechyně-Jistebnice-Mladá Vožice;

petice č. 329 za stavbu dráhy Bilovice n. Sv.-Křtiny -Jedovnice-Plumlov-Prostějov;

petice č. 1037 a č. 1078 za stavbu trati Praha - Jesenice-Jílové-Netvořice-Neveklov-Sedlčany-Milevsko;

petice č. 1 263 za prodloužení trati místní dráhy Čejč - Žďánice do stanice Haluzice.

Železniční výbor, uvažuje o vybudování drah místních, dospěl k přesvědčení, že nelze otázku tuto řešit od případu k případu se zřetelem k jednotlivým projektům, nýbrž že nutno k ní zaujati stanovisko zásadní a položiti základ pro další budování místních drah v našem státě.

V Rakousku hledělo zákonodárství říšské povzbuditi zřizování místních drah tím, že poskytovány byly podnikatelům všeobecné úlevy stavební, provozní, berní a poplatkové i různé jiné výhody. Stalo se tak nejprve říšským zákonem o drahách místních z roku 1880, jenž byl nahražen zákonem z roku 1887, později zákonem o drahách nižšího řádu z roku 1894, na jehož místo vstoupil zákon ze dne 8./8. 1910 č. ř. z. 149, jehož platnost byla článkem 2. zákona ze dne 28. října 1918 čís. 11 až zák. a nař. zatímně uznána pro republiku československou.

Poskytnouti jiné přímé finanční podpory k stavbě místních drah zůstávalo však vždy vyhraženo v každém jednotlivém případě zvláštnímu zákonu.

Vedle toho ve většině zemí rakouských byly vydány zemské zákony o podporování drah nižšího řádu (v Čechách z roku 1892, na Moravě a ve Slezsku z roku 1895), z nichž v zemích českých toliko zákon český vedl k dalekosáhlé akci železniční.

Zřízeno pak bylo v Rakousku na základě zmíněných zákonů v létech 1880 bis 1916 celkem 8905.90 km drah místních, což činí 38.64% celé rakouské sítě železniční, měřící 23.058 km.

Stát sám zřizoval místní dráhy na vlastní náklad jen výjimečně. Byly tudíž dráhy místní valnou většinou staveny jako dráhy soukromé a to v první době celkem bez značnější podpory státu neb zemí od společností drah soukromých a od soukromých podnikatelstev; později, když soukromá podnikavost při stavbách železničních ponenáhlu přestávala, vstupuje do popředí od roku 1892 zřizování místních drah pomocí garancie státní neb zemské.

Dráhy zřízené tímto systémem garančním jsou sice formálně podniky akciové, tedy soukromé, co do podstaty sluší je však považovati za železnice státní neb zemské, neboť stát či země, jež se zaručily za zúrokování a za umořování značné částky nákladu stavebního, nesou celé risiko podniku právě tak, jako by dráhu samy byly zřídily a na vlastní účet provozovaly a musí si tudíž zabezpečiti výlučný vliv na financování, stavbu i provozování její. Forma akciové společnosti při těchto drahách jest jen následkem toho, že místní činitelé složili své příspěvky k stavbě dráhy ve způsobu základního akciového kapitálu.

Tímto systémem garančním zřízeny v Čechách 33 dráhy v délce 1092 km s nákladem K 127,664.100.-, jehož část korun 92,871.300.- = 72.75% země garantovala. Stát v Čechách takto zabezpečil 14 drah v délce 620.2 km s nákladem K 81,976.400.-, jehož část K 62,341.400.- = 76.48% garantoval.

Na Moravě zřízeny pomocí státní garancie tři dráhy v délce 101.52 km s nákladem korun 10,650.000.-, z něhož část K 7,870.000.- = 73.89% stát garantoval. Zemskou garancií nebyla na Moravě zřízena žádná dráha.

K posouzení skutečného břemena garančního budiž uvedeno, že Čechy byly jím zatíženy za rok 1917 sumou korun 3,959.429.2 a že celková suma poskytnutých garančních záloh zemských za všecka léta od počátku provozování jednotlivých drah až do konce 1917 činí s úroky v Čechách K 64,462.461.35.

Z těchto dvou posledních cifer vysvítá nepatrná výnosnost místních drah, která za pětiletí 1913-1917 činila průměrně pouze 1.24% upotřebeného kapitálu; mnohé z těchto drah dokonce vykazují stálé provozní schodky.

Vedle poskytování garancie súčastnil se stát i země v zemích českých značnou měrou též při opatřování akciového kapitálu drah místních.

Na Slovensku místní dráhy, pokud je nezřídil stát anebo soukromá společnost dráhy hlavní, byly zakládány kapitálem soukromým se značnými ztrátami při opatřování peněz, které činí průměrně čtvrtinu celkového nákladu. Provoz, pokud není obstaráván hlavní soukromou drahou, převzaly uherské státní dráhy na základě t. zv. normální smlouvy provozní asi za 50% hrubých příjmů, z kteréhožto druhu zakryté státní garancie vzniká státním drahám značné roční břemeno.

Obrátíme-li po tomto stručném přehledu posavadního vývoje zřetel k stanovisku, jež sluší zaujati k dalšímu zřizování drah místních v našem státu, nutno nejprve přesně vymeziti pojem t. zv. drah místních. Říšské zákony z r. 1880, 1867 a 1894 kromě pojmenování (dráhy místní, sekundární, vicinální) nepodávají bližší definice; teprve zákon z roku 1910 označuje místní dráhy jako dráhy, které technickým založením a výkonností jsou za hlavními drahami, avšak sprostředkují dopravu v širším obvodu, zejména dovoz k hlavním drahám, a jsou v koncesní listině označeny jako místní dráhy. Jako zvláštní druh železnic nižšího řádu definuje zákon z roku 1894 a po něm zákon z roku 1910 drobné dráhy jako dráhy, které jsou menší důležitosti pro všeobecnou železniční dopravu a zejména sprostředkují hlavní místní dopravu v některé obci nebo mezi sousedními obcemi.

Správněji roztřídíme železnice, přihlédneme-li k tomu, jaké místo zaujímá určitá trať v celkové síti železniční. Buď jest podstatnou částí sítě, nebo nemá pro ni podstatného významu. V prvním případě buď spojuje významná střediska hospodářská a politická a má býti vybudována technicky co nejdokonaleji, aby sprostředkovati mohla čilou dopravu mezi takovými středisky; pak nazývá se drahou hlavní. Nebo spojuje pouze méně významná střediska a netřeba ji založiti pro velkou výkonnost, a pak ji označíme jako dráhu vedlejší. Všecky ostatní železnice, které nejsou podstatnou částí sítě železniční, nýbrž sprostředkují pouze připojení k dráze v krajinách, které jsou již pojaty do železniční dopravy drahami hlavními a vedlejšími, sluší pokládati za dráhy drobné.

Lze tedy v klasifikaci železnic rozeznávati:

1. dráhy hlavní,

2. dráhy vedlejší, které však vzhledem k posavadnímu názvosloví, v zákonech užívanému, chceme nazývati též drahami místními,

3. drobné dráhy.

Valná část drah, o jichž zřízení v době nejbližší běží, náleží do kategorie 2. mezi dráhy místní.

Sluší o tom pochybovati, že by se takové dráhy příště stavěly na náklad soukromých podnikatelů; nepatrná rentabilita nynějších lokálek nasvědčuje tomu, že by se neobešly bez pomoci veřejné. I kdyby se jich ujala soukromá podnikavost, nastala by nepoměrná ztráta na kapitálu při financování jich. Podané návrhy a žádosti poukazují vesměs k pomoci státní.

Nebylo by však radno zřizovati místní dráhy i nadále pomocí státní garancie. Shora bylo již k tomu poukázáno, že co do podstaty jest železnice státem garantovaná vlastně železnicí státní, od které se liší pouze formou. Tato forma má však v zápětí mnohé závady. Garantující stát musí vzíti do svých rukou financování i stavbu; po zřízení akciové společnosti nutno jest kontrolovati a vésti její agendy, účtovati přesně příjmy i vydání místní dráhy, jejichž provoz obstarávají státní dráhy; to vše vyžaduje mnoho práce a značného nákladu.

Úvahy tyto vedou nutně k úsudku, že bude se stanoviska finančního účelno opustiti systém garanční a zřizovati místní dráhy jako tratě státní. Je to v souhlasu se systémem státních drah, k jehož výhradnému použití při doplňování sítě železniční poukazuje vývoj železnictví v našich zemích.

Pro zřizování místních drah nákladem státním lze též uvésti, že tyto dráhy rozmnožují dovoz a tudíž i výnos na hlavních liniích, které již nyní z velké části jsou a příště zajisté veskrze budou ve vlastnictví státu.

Utvoří se tak jednotná síť státních drah hlavních a vedlejších, v níž malá výnosnost posledních vyrovnává se zvýšenou výnosností prvních.

Tím není řečeno, že stát má nésti sám veškerý náklad. Celý posavadní způsob zřizování místních drah, dále úvaha, ze dráhy místní, byť i znamenaly podstatné doplnění sítě železniční, přece jen přinášejí značný prospěch krajinám, jimiž probíhají, konečně nezbytný ohled k financím státu, vedou nutně k úsudku, že i nadále bude spravedlivo, aby k stavbě jich, jako posud se dálo, přispívali též interesenti místní. Nelze také přehlédnouti, že i při nejbedlivějších úvahách o prospěšnosti některé místní dráhy bude ochota interesentů k poskytnutí příspěvků často jedním z hlavních důkazův o tom, že trať jest skutečnou potřebou celé krajiny.

Interesenty místní dráhy budou v první radě jednotlivci a podniky, jichž prospěch z dráhy plynoucí lze často přesně odhadnouti, dále však také obce i okresy, jichž účastenství bude vyjadřovati všeobecný zájem celého atrakčního obvodu trati.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP