Podle § 10. al. d. prozatímní ústavy
(zákon ze dne 23. května 1919, sb. z. a nař.
č. 271), jest president republiky povinen předložiti
sjednaný mír Národnímu shromáždění
ke schválení. Nynější
mírové smlouvy potřebují ostatně
také souhlasu Národního shromáždění
i podle al. a. cit. §., poněvadž z nich pro stát
a jeho občany plynou břemena majetková i
osobní, zvláště i vojenská (na
př. čl. 16. a), poněvadž obě
mírové smlouvy se dotýkají státního
území.
Podle závěrečné klausule obou mírových
smluv zavazují se smluvní strany, že složí
ratifikace v Paříži jak možno nejdříve.
Poněvadž pak pro výpočet lhůt
ve smlouvách uvedených je rozhodný den, kdy
sepsán bude v Paříži protokol o složení
ratifikací Německa resp. Rakouska a tří
z pěti čelných mocností spojených
a přidružených (Spojených Států,
Britanie, Francie, Italie a Japonska), jest v zájmu hospodářského
života v republice, aby její ratifikace nebyla složena
mnohem později, poněvadž tím by se lhůty
k jednotlivým úkonům vyhražené
mohly pro nás stát a naše příslušníky
zkrátiti.
Jsouc tedy zavázána složiti jak možno
nejdříve ratifikace mírových smluv
v Paříži, předkládá vláda
podle zmíněných ustanovení ústavy
Národnímu Shromáždění:
1. Mírovou smlouvu mezi Mocnostmi spojenými i přidruženými
a Německem, podepsanou ve Versailles dne 28. června
1919 a
2. Mírovou smlouvu mezi Mocnostmi spojenými i přidruženými
a Rakouskem, podepsanou ve St. Germain-en-Leye dne 10. září
1919.
3. Smlouvu mezi Čelnými mocnostmi i spojenými
a přidruženými a Československem, podepsanou
v St. Germain-en-Laye dne 10. září 1919 k
schválení.
Smlouvy tyto jsou, jak známo, výsledkem více
než osmiměsíčního složitého
jednání nejdříve mezi státy,
které válku vedly po boku Dohody, později
mezi těmito státy a státy poraženými.
Hlavní předpoklady, na nichž toto jednání
spočívalo, byly tyto:
1. že Německo, jež imperialistickou a militaristickou
svou politikou ohrožovalo již po desetiletí světový
mír, bylo státy bojujícími po boku
Dohody po nesmírných útrapách a obětech
vojensky poraženo tak, že musilo podrobiti se podmínkám
států vítězných; nejvěrnější
spojenec Německa říše Rakousko-Uherská,
pak že se rozpadla a největší část
jeho území buď se ustavila v samostatné
státy, nebo se připojila k sousedním státům
dohodovým:
2. že právě tato světová válka
ukázala, na jak slabých základech spočívalo
dosavadní mezinárodní společenství
států, když poměrně podružný
spor Rakousko-Uherska se Srbskem mohl poskytnouti vojenské
straně v Německu dostatečnou příležitost,
aby téměř celý svět strhla
do nejkrutější války, jakou vykazují
dějiny; války, jež počavši se porušením
mezinárodního závazku k setření
neutrality Belgie se strany Německa, stala se řetězem
stále se stupňujících provinění
proti všem snad předpisům, jimiž dosavadní
mezinárodní právo se snažilo udržeti
lítici války v mezích lidskosti.
K těmto dvěma momentům pak přistoupilo:
3. že sociální převrat, jenž po
pádu carismu nastal v Rusku i události, jež
v Německu následovaly po vojenské prohře,
spolu s podstatnými přeměnami, jež dlouhým
trváním války nastaly ve výrobních
i obchodních poměrech všech států
světa, posunuly ku konci světové války
otázku sociální tak do popředí
obecného zájmu světového, že
nebylo možno při novém uspořádání
mezinárodních vztahů ji nechati nepovšimnutou.
Za tohoto stavu věcí mírová konference,
jež se sestoupila v Paříži dne 18. ledna
t. r., musila se zabývati otázkami velmi různorodými.
Zhruba bychom je asi mohli rozvrhnouti do těchto 6 skupin:
I. Vlastní mírová smlouva, totiž upravení
právních poměrů mezi státy
vítěznými a poraženými, pokud
jde
1. postoupení území,
2. o ztrátu jiných práv a zřeknutí
se zájmů,
3. o snížení vojenské moci poražených
států,
4. o náhradu škod válečných a
finanční otázky s tím souvisící.
II. Úprava otázek, vyplývajících
z uznání nových států.
III. Uspořádání mezinárodní
dopravy, jako důsledek jednak mírové smlouvy,
jednak uznání nových států.
IV. Uspořádání právních
vztahů soukromoprávních, válkou zasažených.
V. Utvoření mezinárodní organisace
práce a
VI. mezinárodní organisace států ve
Společnosti Národů.
Rozumí se, že toto rozlišení má
jen usnadniti první přehled o ustanoveních
mírových smluv; ve skutečnosti zasahují
vzájemně tyto otázky do sebe tak, že
mnohá ustanovení mírových smluv týkají
se různých otázek nahoře rozlišených.
Tak nepochybně vlastní mírové podmínky
by byly bývaly stanoveny jinak, kdyby nebylo současně
šlo o to, neznemožniti aspoň pro budoucnost Společnost
národů, obejímající také
státy nyní poražené; naopak uspořádání
právních vztahů soukromoprávních,
válkou zasažených, nese na sobě velmi
patrné znaky smlouvy mírové, mající
vítězům zabezpečiti výhody
na útraty poražených. Celkem však možno
říci, že ustanovení, jež máme
na mysli pod II. - VI., jsou myslitelna i bez předchozí
války, nesnažíce se v přední
řadě vymeziti poměr mezi vítězi
a poraženými, nýbrž majíce spíše
býti základnou budoucího obecného
mezinárodního práva. S tohoto stanoviska
můžeme lišiti:
A ustanovení mezinárodního práva ústavního
(II., VI.),
B mezinárodního práva soukromého (IV.),
C dvou důležitých oborů mezinárodního
práva správního, totiž:
1. práva dopravního (III.),
2. práva pracovního (V.).
Ustanovení o odpovědnosti původců
války a těch, kdo se provinili proti zákonům
a zvykům válečným, můžeme
označiti jako
D první počátky mezinárodního
práva trestního a zároveň součást
ustanovení, jež mají čistě ráz
smlouvy mírové a jež nahoře shrnujeme
pod I.
Mírová konference tedy vystupuje v těchto
smlouvách ve dvou funkcích dosti rozdílných,
jež nutno právě při posuzování
těchto smluv pokud možno přesně lišiti,
totiž:
1. ve funkci mezinárodního zákonodárce,
jenž v zájmu budoucího trvalého míru
stanoví obecná právní pravidla pro
mezinárodní vztahy; a
2. ve funkci soudce, jenž podle určitých právních
zásad upravuje v důsledku této války
budoucí vztahy mezi válčícími
stranami.
Důsledkem tohoto dvojího stanoviska jest potom,
že mnohá z ustanovení mírových
smluv nutno posuzovati jako výron snahy dojíti k
trvalému mezinárodnímu stavu právnímu,
tak jako důsledek války, jejž poražená
strana musí na sebe vzíti. Jen uvědomíme-li
si tuto dvojí funkci mírového kongresu, můžeme
čeliti možným námitkám buď
že určitý stát, ač je členem
vítězné skupiny, nedochází
úplného uspokojení svých, s egoistického
stanoviska oprávněných nároků,
nebo že pravidla mezinárodního právního
řádu tu proponovaná neodpovídají
snad zásadně abstraktní spravedlnosti. Nesmí
se právě zapomínati, že přítomné
mírové smlouvy jsou výsledkem namnoze velmi
ostrých myšlenkových rozporů mezi dvojím
pojetím mezinárodních vztahů. Na jedné
straně stáli ti, jimž stát jest stále
ještě nejvyšší formou lidského
společenství a kteří dovedou omluviti
každý egoismus, děje-li se ve jménu
státu. Na druhé stáli ti, kteří
poučeni historií, zvláště posledních
desítiletí před válkou si uvědomili,
že trvání státu jen tehdy jest zabezpečeno,
podřídí-li se světovému společenství
právnímu. Jako individuelní svoboda jen tím
může býti zabezpečena, že každý
respektuje svobodu ostatních, a jako slovo "občanská
svoboda" stává se prázdným zvukem
tam, kde všichni nepodřídí se obecně
platným normám, tak i suverenita státu jen
tím jest zabezpečena, šetří-li
se i suverenity států ostatních, a stává
se prázdným zvukem, nepodřídí-li
se společnému nadřaděnému řádu
právnímu. Nynější mírové
smlouvy jsou prvním pokusem o tento řád.
Ale vzduch je ještě příliš naplněn
vzájemnou nedůvěrou a odporem, jenž
je důsledkem každé delší války.
Bylo nutno počítati s psychickou disposicí
národů, kteří příliš
dlouho se válečně potírali, než
aby mohli na ráz se cítiti rovnoprávnými
členy jediného společenství.
Mírové smlouvy jsou kompromisem mezi tímto
dvojím stanoviskem. Není to jejich slabostí,
nýbrž silou. Kdyby mírové smlouvy se
byly postavily na stanovisko separovaných států
jen svými egoistickými tendencemi se řídících,
byly by dílem zpátečnickým, neodpovídajícím
již nazírání a potřebám
většiny civilisovaných národů.
Kdyby byly zcela pominuly rozdíl mezi vítězi
a poraženými, a pracovaly jen o ideálním
společenství všech národů, byly
by dílem jen teoretickým, jež by nemělo
opory ve skutečných nynějších
poměrech. Právě jen kompromisem mezi tímto
dvojím stanoviskem dosáhla mírová
konference, že předložila národům
dílo, vyhovující i dnešním skutečným
poměrům, i umožňující,
aby dalším vývojem postupně byly odkládány
důsledky starých řádů, jak
zvlášť bolestně se ukázaly v této
válce, a byly nahražovány novým řádem,
jehož základy se již v těchto smlouvách
rýsují.
Z tohoto stanoviska posuzovala tyto smlouvy také vláda
republiky. Jest si vědoma, že v mnohém směru
smlouvy zůstávají za očekáváním,
jež tu a tam bylo i u nás projevováno. Má
však za to, že možnosti budoucího vývoje,
jež i naší republice tyto smlouvy přinášejí,
daleko vyvažují okamžité výhody,
jež snad z toho neb onoho stanoviska by byly žádoucí.
Doporučujíc předložené smlouvy
ke schválení, vychází vláda
republiky z názoru, že smlouvy, jež jako předložené
smlouvy mírové upravují na staletí
právní řád celého světa,
se nesmějí posuzovati s úzkého hlediska
dočasných zájmů, nýbrž
pod zorným úhlem osudové odpovědnosti,
již by nynější generace vzala na sebe
proti svým potomkům, kdyby své dočasné
zájmy stavěla nad takovou úpravu mezinárodních
vztahů, jež příštím generacím
zaručiti má a může bezpečný
a klidný vývoj ve společnosti civilisovaných
národů. Přistupujíce s tohoto stanoviska
k posouzení jednotlivých ustanovení mírových
smluv, přidržíme se v zájmu přehlednosti
pořadí jednotlivých paragrafů. [Aby
usnadnilo první orientaci o obsahu a dosahu smluv k schválení
předložených, vyžádalo si ministerstvo
věcí zahraničních odborný výklad,
který předkládá s názvem "důvodové
správy" jako soukromou práci a vědecké
mínění podepsaných autorů.
Ministerstvo si vyhrazuje zaujati ke každé otázce
v dané době svoje, po případě
odchylné stanovisko.]
podává v obvyklé formě mezinárodních
smluv výpočet smluvních stran a jejich zmocněnců
a vyjadřuje tyto zásady:
1. činí rozdíl mezi "Čelnými
mocnostmi spojenými a přidruženými"
(Spojené státy americké, říše
Britská, Francie, Italie a Japonsko) a mocnostmi ostatními,
čímž se dává právní
sankce rozdílu, jenž dosud trval jen fakticky, nebyl
však právně uznán, totiž mezi velmocemi
a mocnostmi druhého řádu. Z mocností,
které byly doposud za velmoci pokládány,
odpadají ovšem Rakousko-Uhersko, Německo a
Rusko. Za to uznávají se za velmoci Japonsko a Spojené
státy severoamerické, což ostatně jest
jen důsledkem postavení, jež tyto státy
již od roku 1894 resp. 1898 v mezinárodních
vztazích zaujímaly.
2. Anglické osady, mající samosprávu
(Kanada, Australie, Jihoafrická Unie, Nový Zéland
a Indie) uznávají se za samostatné subjekty
mezinárodního práva, ovšem v rámci
Britské říše.
3. Uznávají se nové státy za války
vzniklé, totiž Hedžas, Polsko, stát Srbsko-Hrvatsko-Slovinský,
stát Československý a ve smlouvě s
Rakouskem i republika Rakouská.
4. Ve smlouvě s Rakouskem uznává se právní
zánik mocnářství Rakousko-Uherského.
5. Zjišťuje se právně, že světová
válka počala se vypověděním
války Srbsku Rakouskem dne 28. července 1914 a vypověděním
války Rusku a Francii Německem, jakož i vpádem
Německa do Belgie.
Jinak stanoví úvod jen v obvyklé formě
ukončení válečného stavu a
zahájení normálních mezinárodních
vztahů mezi válčivšími státy
od okamžiku, kdy smlouva počne působiti.
6. V míru s Německem jest zdůrazněno,
že zástupcové německé říše
jednají a zavazují se nejen jménem říše,
nýbrž i jménem každého jednotlivého
Německého státu. [Překladatelé
smluv mírových nepokládali se za oprávněny
odstraniti stylistickou vadu, jíž stižen je jak
francouzský, tak anglický text úvodní
formule, spočívající v tom, že
v ní chybí hlavní věta. V italském
textu smlouvy s Rakouskem je tato vada odstraněna a jmenování
zmocněnců je formulována jako věta
hlavní.]
jest v obou mírových smlouvách ovšem
doslovně stejná. Jdeť tu o základní
zákon mezinárodního právního
společenství, jehož cílem, jak v úvodě
slavnostní formou se prohlašuje, jest:
1. omezení možnosti válek;
2. veřejnost a jasnost mezinárodních vztahů,
tedy vyloučení tak zvané tajné diplomacie
a umělých nejasností v mezinárodních
úmluvách;
3. uznání mezinárodního práva
za závaznou normu pro jednání vlád
vůbec;
4. nejsvědomitější šetření
závazků smluvních a uznání
zásad spravedlnosti.
Nedochází tu tedy ještě k utvoření
nadstátního společenství, jež
by mělo ráz spolkového státu, totiž
bylo vypraveno samostatnou mocí zákonodárnou,
výkonnou a soudní a mělo orgány, jimiž
vůle celého společenství jako celku
by se projevovala. Společnost národů myšlena
jest prozatím právě jen jako společnost,
v níž každý člen jen za sebe jest
činný, a jež má toliko umožniti
pravidelnou kooperaci mezi státy vzájemně
neodvislými, nikoliv však podříditi
je nadstátnímu nějakému společenství.
Přes to nelze nepostřehnouti jakési náběhy
k přechodu od pouhého sloučení států
smlouvou k jejich splynutí v nadstátní jednotu.
Tak vidíme jakýsi počátek zákonodárné
moci sp n. v oněch ovšem výjimečných
ustanoveních, podle nichž je platné usnesení
i nedosáhlo-li se souhlasu všech členů;
počátky moci výkonné v utvoření
trvalých orgánů a - ovšem prozatím
dobrovolné - pomoci, již si členové
sp. n. mají poskytnouti; konečně počátky
moci soudní ve Stálém mezinárodním
dvoru soudním, jenž ovšem prozatím má
ráz toliko soudu rozhodčího. Tyto počátky
skutečného mezinárodního společenství
nadstátního poskytují alespoň možnost,
aby během doby došlo k těsnějšímu
sloučení států, jež by poskytovalo
bezpečnější záruku dosažení
vytčených cílů, než volné
sloučení dnešní.
Členy společnosti národů jsou jednak
signatáři mírových smluv, mezi nimi
tedy i republika československá, jednak mohou se
jimi státi pouhou přihláškou určité
státy neutrální a konečně mohou
býti usnesením dvoutřetinové většiny
Shromáždění přijaty za členy
i jiné státy, poskytnou-li určité
záruky, že upřímně zamýšlejí
dodržeti své mezinárodní závazky
a přijmou-li úpravu své moci vojenské
a námořní, již určí sp.
n. Jde tu především o státy nepřátelské,
ale i o státy, jež vzniknou na půdě
bývalé říše ruské. Samostatným
státům kladou se na roveň kolonie těšící
se samosprávě, čímž ovšem
vliv říše britské ve sp. n. bude nemálo
posílen. Podle přílohy k Úmluvě
čítá nyní společnost národů
32 členů a pouhou přihláškou
může členství získati dalších
13 států. Termín, kdy také státy
nyní nepřátelské a státy, jež
mimo Polsko se utvoří na území bývalé
říše ruské, budou přijaty do
spol. n., bude záviseti na tom, kdy dvoutřetinová
většina Shromáždění uzná,
že státy tyto poskytují svrchu umíněné
záruky.
Toto řešení otázky rozšíření
sp. n. na celý soubor civilisovaných národů,
třeba by se bylo setkalo i ve státech dohodových
tu a tam s odporem, možno uznati za správné,
uvážíme-li, že sp. n. bude zvláště
s počátku musiti překonávati mnohé
vnitřní nesrovnalosti mezi svými členy,
a že se tedy nedoporučuje tuto úlohu ještě
ztěžovati připuštěním členů,
proti nimž by předem zavládala jakási
nedůvěra.
Každý člen má možnost po dvouleté
výpovědi ze společnosti vystoupiti, ovšem
dostojí-li závazkům, jež na sebe vzal.
Orgány sp. n. jsou Shromáždění,
Rada a Úřad tajemnický.
upravují složení a kompetenci těchto
orgánů. Nedostatek zákonodár. pravomoci
sp. n. jeví se v tom, že obor otázek, jimiž
na jedné straně Shromáždění,
na druhé Rada se mohou zabývati, je vymezen stejně,
že žádné z těchto korporací
není přiřčeno právo rozhodovati,
nýbrž jen nalézati či zabývati
se (connaitre), a že z pravidla platnost má jen usnesení
jednomyslné. To je důsledek dosavadní zásady
mezinárodního práva, že stát
může býti vázán jest vlastním
souhlasem. Proto výjimky z požadavku jednomyslnosti,
jež stanoveny jsou v článku 5. a porůznu
v jiných článcích (na př. v
čl. 4. od. II., v čl. 6. od. II., v čl. 15.
posl. od., v čl. 26. § 40. přílohy k
článkům 50., 213., 280. míru s Německem
a jim odpovídajících ustanoveních
míru s Rakouskem), týkají se převážně
jen otázek rázu procesuálního. Mnohé
podstatné otázky, jako období, kdy Shromáždění
se má pravidelně scházeti, způsob
voleb a funkční období zástupců
mocností druhého řádu v Radě
i konečný počet těchto zástupců,
vyhrazeny jsou pozdějšímu usnesení.
Důsledkem zásady, že stát může
býti zavázán jen vlastním souhlasem,
je předpis čl. 4. odst. 5., že i stát,
jenž nemá zástupců v Radě, musí
býti přibrán k takovým poradám,
jež se dotýkají jeho zvláštních
zájmů.
Ustanovení čl. 4. odst. 2. má umožniti,
aby časem další státy, na př.
Německo, Rusko, byly přijaty mezi velmoci, a aby
číselný poměr mezi velmocemi a zástupci
ostatních států byl přizpůsobován
skutečným poměrům mocenským.
poskytuje orgánům společnosti národů
i místnostem jimi používaným výsad
diplomatických.
řeší ožehavou otázku omezení
zbrojení, jež členové společnosti
n. pokládají za nutné k dosažení
předního cíle společnosti, totiž
udržení míru.
Zbrojení se má omeziti na minimum, jehož třeba
jest k zabezpečení státu a k vynucení
mezinárodních závazků společným
podnikem. Jest věcí každého státu,
aby sám toto omezení provedl. Sp. n. mu bude k tomu
jen nápomocna tím, že dá svou Radou
vypracovati plány tohoto omezení, jež předloží
jednotlivým vládám k prozkoumání
a rozhodnutí. Tyto plány, při nichž
vezme se zřetel k zeměpisné poloze a zvláštním
podmínkám každého státu, budou
přezkoumávány nejméně každých
10 let. Byly-li státem přijaty, nesmí míra
zbrojení v nich udaná býti překročena
bez souhlasu Rady.
Původně se zamýšlelo zakázati
soukromou výrobu válečného materiálu
a střeliva vůbec, patrně aby se zabránilo
vlivu, jejž před válkou i za války tak
zvaný těžký průmysl vykonával
na válečnou náladu zvlášť
v Německu. Když však bylo uváženo,
že jednotlivé státy nejsou s to, aby si samy
vyráběly tyto předměty, nahražen
tento zákaz ustanovením ne právě jasným,
že Rada uváží a vyjádří
se o prostředcích, jak zabrániti neblahým
účinkům této výroby.
Důležitým prostředkem k zachování
míru bude povinnost členů Společnosti,
vyměňovati si upřímné a úplné
zprávy o svých vojenských poměrech.
zřizuje při Radě zvláštní
poradní komisi pro věci vojenské a námořní.
Citace čl. 1. v tomto článku vztahuje se
patrně na omezení zbrojení, jemuž se
podrobiti musí stát, který budoucně
bude chtíti býti přijat do Společnosti
národů.
snaží se snížiti možnost válek,
jednak vzájemnou pomocí proti útoku, jednak
úpravou otázky, jak vyřizovati mezinárodní
spory cestou právní.
Členové sp. n. si vzájemně zaručují
svou nynější územní celistvost
a politickou neodvislost proti každému vnějšímu
útoku. Věcí Rady jest, aby nejen v případě
útoku, nýbrž i v případě
hrozby neb nebezpečí útoku pamatovala na
prostředky, jimiž by bylo lze vynutiti splnění
tohoto závazku. Má tedy Úmluva o Společnosti
národů ráz garanční smlouvy,
jež zvláště pro nově vytvořené
a obnovené státy, jež jistě budou s
počátku musiti čeliti irredentistickým
hnutím ve státech sousedních, může
nabýti značné praktické ceny. Aby
žádný stát nemohl se omlouvati, že
nechce výstrahou před hrozícím útokem
zasahovati do věcí státu jiného, nebo
že se nechce vydávati výtce nepřátelského
neb nepřívětivého jednání
se strany státu, proti jehož útočným
zámyslům na jiný stát zakročuje,
vyslovuje článek 11. zásadu, že každá
válka i hrozba válkou, ať se přímo
dotýká neb nedotýká kteréhokoliv
člena Společnosti národů spadá
do kruhu zájmů celé Společnosti národů
a že je přímo její povinností,
aby učinila opatření vhodná k zabezpečení
míru. Tím rozšířena zásada
o právu k "přátelské intervenci",
vyslovená již v čl. 3. od. 3. haagských
konvencí o smírném vyřizování
sporů z roku 1899 a 1907. Rozdíl spočívá
v tom, že podle Úmluvy o Společnosti národů
nejde již o nabízení "dobrých služeb"
svářícím se stranám, nýbrž
o zakročení Rady proti straně útočící
neb útokem hrozící. Dále pak v tom,
že toto zakročení jest přípustné
nejen v případě války propuknuvší
nebo hrozící, nýbrž v každém
případě, kdy se vyskytnou skutečnosti,
jež by mohly působiti na mezinárodní
vztahy takovým způsobem, že by mohly vésti
k porušení míru nebo "dobrých vztahů
mezi národy, jež jsou podmínkou míru".
Další rozdíl proti dosavadnímu mezinárodnímu
právu spočívá pak v tom, že toto
zakročení u Rady nemá již ráz
sprostředkování mezi stranami, jaké
bylo upraveno článkem 4. - 8. zmíněných
haagských konvencí, nýbrž přenechává
se Radě, aby podnikla kroky, jaké uzná za
nejúčinnější.
Podobně zdokonaleno i řízení, jež
nastati má v případě, že skutečně
dojde mezi dvěma státy ke sporu, jejž nelze
urovnati jednáním diplomatickým. Z dosavadního
práva bylo převzato rozlišování
mezi vyřizováním sporů vyšetřovací
komisí a rozhodčím soudem.
Mezinárodní vyšetřovací komise
byly zavedeny haagskou konvencí z roku 1899 (čl.
9. - 14.), řízení před ní upraveno
do podrobností konvencí z roku 1907 (čl.
9. - 36.). Hlavní nedostatek těchto komisí
spočíval v tom, že řízení
před nimi nebylo obligatorní, nýbrž
že je konvence jen doporučovala jako užitečné
a žádoucí, a to ještě jen v případech,
jež se "nedotýkají ani cti, ani podstatných
zájmů sporných stran". Dále pak
v tom, že bylo přenecháno stranám, aby
v každém případě se dohodly o
vyšetřovací komisi a že i pro řízení
před ní platily předpisy konvence z roku
1907 jen potud, pokud strany se nedohodly na něčem
jiném. Konečně v tom, že podle článku
35. konvence z r. 1907 (jako ostatně již podle čl.
14. konvence z r. 1899), referát komise se musil omeziti
jen na zjištění skutečností,
neměl účinků nálezu rozhodčího
a ponechával stranám úplnou volnost co do
důsledků, jež z tohoto zjištění
míní vyvoditi.
Ve všech těchto směrech Úmluva - přikloňujíc
se k Bryanovým návrhům z r. 1913, jež
již před touto válkou zvláštními
smlouvami mezi jednotlivými státy byly přijaty
- vyhovuje lépe potřebě zabezpečiti
mír, než konvence haagské.
Především činí řízení
před vyšetřovací komisí obligatorním
pro všechny členy spol. n. a pro všechny případy
sporů, jež se nehodí pro řízení
před soudem rozhodčím, nečiníc
rozdílu, zda spor se dotýká cti a podstatných
zájmů některé sporné strany,
nebo ne. Jen v případě, že některá
strana tvrdí, a Rada uzná, že spor se týká
otázky, jíž mezinárodní právo
přenechává výhradně pravomoci
této strany - tedy zvláště otázky,
jež spadají do oboru vnitřních záležitostí
onoho státu - Rada to jen zjistí, ale zdrží
se všelikých meritorních pokynů (čl.
15. odst. 8.).
Za druhé činí Radu společnosti národů
stálou vyšetřovací komisí a upravuje
řízení před ní pro všechny
případy.
Za třetí pak Rada nemá se omeziti na pouhé
zjištění skutečnosti, nýbrž
má především se snažiti o smírné
vyřízení sporu; vystupuje tedy podle Úmluvy
Rada nejen jako vyšetřovací komise podle čl.
9. - 36., nýbrž i jako mocnosti pověřené
"zvláštním zprostředkováním"
podle čl. 8. konvence z roku 1907.
Konečně ani v případě, že
se jí nezdaří zprostředkování,
nemá se Rada omeziti na zjištění skutečnosti
a přenechati stranám, aby z toho vyvodily důsledky,
nýbrž má ve svém referátě
připojiti k vylíčení skutkové
podstaty návrh řešení, jež doporučuje
jako nejslušnější a za daných okolností
nejpřiměřenější. Tento
referát, byl-li usnesen jednomyslně, má pak
účinek nálezu rozhodčího soudu
potud, že se členové Společnosti n.
zavazují, že nesáhnou ke zbrani proti straně,
jež této radě vyhoví. Toliko nedojde-li
Rada k jednomyslnému nálezu, přenechává
se členům sp. n., aby postupovali tak, jak uznají
za nutno k zachování práva a spravedlnosti.
Rada může a k návrhu některé
strany musí spor přenésti na Shromáždění,
na něž pak přecházejí funkce
Rady s tou úchylkou, že referát, na němž
se usnesou členové Rady a většina ostatních
členů Shromáždění, má
stejný účinek, jako jednomyslný referát
Rady. Rozumí se, že při hlasování
se v žádném případě nepočítají
hlasy zástupců sporných stran.
Obšírné předpisy o řízení
před rozhodčím soudem, jež byly dány
v čl. 37. - 90. haagské konvence z r. 1907, nahražuje
Úmluva jediným čl. 13. I tu však je
patrná snaha zdokonaliti dosavadní právní
stav. Čl. 38. zmíněné konvence omezuje
se na to, že doporučuje dovolati se rozhodčího
soudu v mezinárodních sporech, v nichž jde
o otázky právní, především
o otázky výkladu a použití mezinárodních
úmluv a to ještě jen "pokud to okolnosti
připouštějí". Pravomoc rozhodčího
soudu a to i stálého rozhodčího soudu
v Haagu, jehož složení a způsob jednání
konvence do podrobností upravovala, spočívala
vždy jen na dohodě stran. Rovněž i závazek
splniti výrok rozhodčího soudu opíral
se jen o ustanovení čl. 37. odst. 2., podle něhož
dovolávání se rozhodčího soudu
obsahuje v sobě závazek podříditi
se věrně a poctivě nálezu rozhodčích.
I čl. 13. nynější Úmluvy přenechává
úvaze stran, pokládají-li spor za takový,
že by mohl býti řešen rozhodčím
soudem; rozšiřuje však kruh případů,
o nichž smluvní strany předem prohlašují,
že je pokládají za vhodné k tomuto způsobu
řešení. Nejsou to již jen otázky
týkající se výkladu a použití
mezinárodních smluv, nýbrž i otázky
práva mezinárodního vůbec, a pak velká
skupina sporů o to, jsou-li dány skutečnosti,
jež by znamenaly porušení převzatého
závazku, a konečně spory o rozsah a způsob
náhrady, již jest poskytnouti za takové porušení.
Hlavně však odmítnutí vznésti
spor na rozhodčí soud neznamená již
odmítnutí mezinárodního řešení
sporu vůbec, nýbrž jen nastoupení jiného
řízení, totiž řízení
před Radou nebo Shromážděním
jako vyšetřovacími komisemi. Organisace nového
Stálého mezinárodního dvoru soudního
jest vyhrazena pozdějším úmluvám.
Dosavadní stálý rozhodčí soud
v Haagu nebyl asi proto obnoven, že na něm účastenství
měly i státy, jež prozatím ze Společnosti
národů jsou vyloučeny, a na něž
tedy zmíněné předpisy kompetenční
a procesuální se nevztahují.
Výkon rozsudků rozhodčích soudů
je zabezpečen stejně jako výkon jednomyslného
doporučení obsaženého v referátě
Rady, totiž toliko negativně: že členové
sp. n. se zavazují, že nesáhnou ke zbrani proti
členu, jenž nálezu se podrobí. Možnost
války tedy není ani touto Úmluvou vyloučena,
je však značně snížena. Právně
přípustna bude válka jen proti státu,
jenž nevyhoví rozsudku rozhodčího soudu,
nebo jednomyslnému doporučení Rady co do
vyřízení sporu, dále pak bude přípustna
ve sporech, v nichž Rada resp. Shromáždění
nedospěly k jednomyslnému resp. kvalifikovanou většinou
opřenému referátu. Avšak i v těchto
případech možnost války jest snížena
předpisem, že smluvní státy nesmějí
počíti válku dříve, než
uplynou tři měsíce od rozsudku rozhodčího
soudu nebo referátu Rady. Poněvadž pak k podání
tohoto referátu vyměřena je v čl.
12. lhůta 6 měsíců pro vynesení
pak rozsudků vůbec "přiměřená
lhůta", uplyne vždy mezi propuknutím sporu
a dobou, kdy po právu smí nastati stav válečný,
dosti dlouhá lhůta, aby rozvášněné
mysli se uklidnily, a aby nalezeno bylo nějaké východisko,
jak spor vyrovnati smírně.
Největší nedostatek dosavadního práva
mezinárodního spočíval v tom, že
mezinárodní společenství nemělo
výkonné moci; následkem toho i stát,
jenž byl v právu, mohl se spoléhati jen na
vlastní moc a moc svých přátel, jako
na druhé straně největší bezpráví
mohlo býti uskutečněno, získal-li
stát, jenž je provésti chtěl, dostatečné
k tomu moci. Přes četné návrhy, jež
byly učiněny k odstranění tohoto základního
nedostatku, nepodařilo se nynější Úmluvě
jej překonati. Byly to hlavně ústavní
obtíže, jež bránily jednotlivým
státům, zvláště Americe, aby
přistoupily k zřízení mezinárodní
moci výkonné, jež by v případě
potřeby vynucovala dodržování předpisů
mezinárodního práva a úmluv mezinárodních.
Jakousi náhradou za tuto mezinárodní výkonnou
moc jest allianční smlouva, jíž členové
sp. n. uzavírají mezi sebou podle čl. 16.
proti každému členu, jenž by se dal do
války bezprávné, to jest proti členu,
jenž by nevznesl dříve spor buď na rozhodčí
soud nebo před Radu, nebo jenž by nevyčkal
uplynutí zmíněných lhůt.
Válka takto protiprávně počatá
zakládá závazek všech členů
Společnosti národů přerušiti
ihned s provinilým státem i s jeho občany
všechen obchodní, finanční i osobní
styk a zabrániti i jiným státům v
tomto styku, mimo to pak účastniti se v míře
Radou navržené společného vojenského
podniku proti tomuto státu. Mimo to poskytnou si smluvní
státy vzájemně podporu, aby každý
z nich snáze snášel nepříznivé
účinky zmíněných hospodářských
opatření i protiopatření, jež
by snad učinil stát provinilý.
Mimo případ protiprávné války
má porušení závazků z této
Úmluvy plynoucích jen za následek vyloučení
ze sp. n., usnese-li se na tom Rada jednomyslně (nepočítaje
ovšem hlasů provinilého státu).
Tyto kautely předpisů Úmluvy nutno ovšem
označiti za opatření dosti pochybné
ceny praktické, neboť zvláště přepadne-li
protiprávně velký stát stát
malý, může tento malý stát býti
na desítiletí hospodářsky zničen
dříve, než počne velký stát
pociťovati následky hospodářského
boje, nebo než Rada vypracuje plán o míře,
v jaké mají přepadenému státu
pomoci ostatní státy. Přes to dlužno
vítati v těchto ustanoveních první
známky vědomého souručenství
mezinárodního a doufati, že překážky,
jež se stavěly v cestu vytvoření účinné
mezinárodní moci výkonné, odpadnou
dříve, než bezúčinnost prostředků
nyní navrhovaných podryje důvěru ve
sp. n.
Tato opatření, mající snížiti
možnost válek, platí ovšem toliko v poměru
mezi členy sp. n. Poněvadž státy, jež
nejsou členy sp. n., nejsou podrobeny omezení zbrojení,
jež členové podle čl. 8. na sebe béřou
zůstává nebezpečí válečných
srážek mezi členem a nečlenem, nebo
mezi nečleny téměř nezmenšené.
Tomu snaží se Úmluva čeliti tím,
že v případě sporu mezi takovými
stranami má stát, jenž není členem,
býti vyzván, aby za účelem vyřízení
sporu vzal na sebe závazky, jakým podléhají
členové, ovšem za modalit, jež podle okolností
případu určí Rada. Bude tedy také
nečlenu obrátiti se se sporem na rozhodčí
soud nebo na Radu jako vyšetřovací komisi.
Nevyhoví-li cizí stát této výzvě
a pustí-li se do války, naloží se s
ním jako se členem sp. n., jenž protiprávně
sáhl ke zbrani. Výjimečnou pravomoc ve volbě
prostředků k vyrovnání sporu má
Rada v případě sporu mezi nečleny,
kteří oba by odepřeli podříditi
se ustanovením Úmluvy o vyrovnávání
mezinárodních sporů.