Do oboru moci nařizovací náleží
zřizovati a organisovati státní úřady
obstarávající jen správu hospodářskou
bez jakékoli výsostné pravomoci.
Složení a působnost svazů samosprávných
upravují zvláštní zákony.
Pokud stát ručí za škodu způsobenou
nezákonným výkonem veřejné
moci, určuje zákon.
Veřejní zaměstnanci dbejtež v úřední
své činnosti ústavních a jiných
zákonů. Totéž platí o občanských
členech správních úřadů
(sborů).
Soudnictví vykonává se státními
soudy; zákon stanoví jejich organisaci. příslušnost
věcnou i místní, jakož i řízení
před nimi.
Nikdo nesmí býti odňat svému zákonnému
soudci.
Jen v řízení trestním mohou býti
zavedeny soudy výjimečné a to pouze v případech
zákonem předem stanovených a na dobu obmezenou.
Soudní moc v civilních právních věcech
přísluší soudům civilním
a to buď řádným anebo mimořádným
a rozhodčím, soudní moc v záležitostech
trestních přísluší občanským
soudům trestním, pokud není přikázána
trestním soudům vojenským nebo pokud záležitosti
tyto nemají býti podle všeobecných předpisů
projednávány v trestním řízení
policejním nebo finančním.
Pro celé území československé
republiky zřízen jest jediný nejvyšší
soud.
Příslušnost a působnost porot upravují
zvláštní zákony.
Působnost poroty může býti na čas
zastavena v případech zákonem stanovených.
Pravomoc soudů vojenských může býti
rozšířena na obyvatelstvo civilní podle
zákonných ustanovení jen v době války
a to jen pro činy spáchané v této
době.
Soudnictví jest ve všech stolicích odděleno
od správy. Řešení sporů o příslušnost
mezi soudy a úřady správními upravuje
zákon.
Zákon stanoví podmínky nutné k dosažení
úřadu soudce z povolání. Služební
poměry soudců upraví zvláštní
zákon.
Veškeří soudcové vykonávají
svůj úřad neodvisle, jsouce vázáni
jen zákonem.
Přísahou služební soudcové přislibtež,
že budou zachovávati zákony.
Soudcové z povolání jsou ustanovováni
na svá místa vždy trvale; proti své
vůli mohou býti přeloženi, sesazeni
nebo do výslužby dáni jen v případech
nové organisace soudní po dobu zákonem stanovenou
nebo na základě pravoplatného disciplinárního
nálezu; do výslužby mohou býti dáni
na základě pravoplatného nálezu také,
když dosáhnou stáří zákonem
stanoveného. Podrobnosti ustanovuje zvláštní
zákon, jenž též stanoví, za jakých
podmínek mohou býti soudcové suspendováni
z úřadů.
Senáty u sborových soudů I. a II. stolice
jsou po celý rok stálé; výjimky stanoví
zákon.
Soudcové z povolání nesmějí
zastávati jiných funkcí placených
stálých neb občasných, pokud zákon
nestanoví výjimky.
Rozsudky vyhlašují se jménem republiky.
Líčení před soudy jest ústní
a veřejné; rozsudky ve věcech trestních
prohlašují se vždy veřejně; veřejnost
při přelíčení smí býti
vyloučena jen v případech zákonem
stanovených.
V řízení před soudy trestními
platí zásada obžalovací.
Soudcové mají právo, řešíce
určitou právní věc, zkoumati platnost
nařízení; při zákoně
mohou jen zkoumati, byl-li řádně vyhlášen
(§ 51.).
Presidentu republiky přísluší právo
udíleti amnestii, promíjeti nebo zmirňovati
tresty a právní následky odsouzení
trestními soudy, zvláště též
ztrátu volebního práva do Národního
shromáždění a jiných zastupitelských
sborů, jakož i - s vyloučením trestních
činů soukromožalobních - nařizovati,
aby soudní trestní řízení nebylo
zahajováno nebo nebylo v něm pokračováno.
Tato práva nepříslušejí presidentovi
republiky, jde-li o členy vlády obžalované
neb odsouzené podle § 79.
Jak ručí stát a soudcové za náhradu
škody, kterou tito způsobili tím, že porušili
právo u konání svého úřadu,
stanoví zvláštní zákon.
Ve všech případech, ve kterých úřad
správní podle zákonů o tom vydaných
rozhoduje o nárocích soukromoprávních,
volno jest straně tímto rozhodnutím dotčené
po vyčerpání opravných prostředků
dovolávati se nápravy pořadem práva.
Podrobnosti upravuje zákon.
Výsady pohlaví, rodu a povolání se
neuznávají.
Všichni obyvatelé republiky Československé
požívají v stejných mezích jako
státní občané této republiky
na jejím území plné a naprosté
ochrany svého života i své svobody nehledíc
k tomu, jakého jsou původu, státní
příslušnosti, jazyka, rasy nebo náboženství.
Úchylky od této zásady jsou přípustny
jen, pokud právo mezinárodní dovoluje.
Tituly smějí býti udíleny jen, pokud
označují úřad nebo povolání.
Toto ustanovení netýká se akademických
hodností.
Svoboda osobní se zaručuje. Podrobnosti upravuje
zákon jako součást této ústavní
listiny.
Omezení nebo odnětí osobní svobody
je možné jen na základě zákona.
Rovněž jen na základě zákona
může veřejná moc od občana požadovati
osobních výkonů.
Každý státní občan československý
může se usazovati na kterémkoli místě
Československé republiky, nabývati tam nemovitostí
a vykonávati výdělkovou činnost v
mezích všeobecných právních ustanovení.
Omezení tohoto práva je možné jen v
zájmu veřejném na základě zákona.
Soukromé vlastnictví lze omeziti jen zákonem.
Vyvlastnění je možné jen na základě
zákona a za náhradu, pokud zákonem není
nebo nebude stanoveno, že se náhrada dáti nemá.
Právo vystěhovati se do ciziny může
býti omezováno jen zákonem.
Daně a veřejné dávky vůbec
mohou se ukládati jen na základě zákona.
Rovněž jen na základě zákona
možno tresty hroziti a je ukládati.
Právo domovní je neporušitelné.
Podrobnosti upravuje zákon jako součást té
to ústavní listiny.
Svoboda tisku, jakož i právo klidně a beze
zbraně se shromažďovati a tvořiti spolky
jsou zabezpečeny. Jest proto v zásadě nedovoleno
podrobovati tisk předběžné censuře.
Výkon práva spolčovacího a shromažďovacího
upravují zákony.
Spolek může býti rozpuštěn jen,
když jeho činností byl porušen trestní
zákon nebo veřejný pokoj a řád.
Zákonem mohou se zavésti omezení zvláště
pro shromáždění na místech sloužících
veřejné dopravě, pro zakládání
spolků výdělečných a pro účast
cizinců v politických spolcích. Tímto
způsobem může se stanoviti, jakým omezením
podléhají zásady předcházejících
odstavců za války nebo tehdy, vypuknou-li uvnitř
státu události ohrožující zvýšenou
měrou republikánskou státní formu,
ústavu nebo veřejný klid a pořádek.
Právo spolčovací k ochraně a podpoře
pracovních (zaměstnaneckých) a hospodářských
poměrů se zaručuje.
Všeliké činy jednotlivců nebo sdružení,
jež se jeví úmyslným rušením
tohoto práva jsou zakázány.
Právo petiční přísluší
každému; právnickým osobám a
združením jen v mezích jejich působnosti.
Tajemství listovní je zaručeno.
Podrobnosti upravuje zákon.
Každý může v mezích zákona
projevovati mínění slovem, písmem,
tiskem, obrazem a pod.
Totéž platí o právnických osobách
v mezích jejich působnosti.
Výkon tohoto práva nesmí nikomu býti
na újmu v jeho pracovním nebo zaměstnaneckém
poměru.
Vědecké badání a hlásání
jeho výsledků, jakož i umění
jest svobodné, pokud neporušuje trestního nebo
jinakého zákona.
Veřejné vyučování budiž
zařízeno tak, aby neodporovalo výsledkům
vědeckého badání.
Zřizovati soukromé vyučovací a vychovávací
ústavy je dovoleno jen v mezích zákonů.
Státní správě přísluší
vrchní vedení a dozor na veškeré vyučování
a vychovávání.
Svoboda svědomí a vyznání jest zaručena.
Nikdo nesmí býti ani přímo ani nepřímo
nucen k účasti na jakémkoli náboženském
úkonu s výhradou práv plynoucích z
moci otcovské nebo poručenské.
Všichni obyvatelé republiky Československé
mají v stejných mezích jako státní
občané republiky Československé právo
vykonávati veřejně i soukromě jakékoli
vyznání, náboženství nebo víru,
pokud výkon ten není v neshodě s veřejným
pořádkem a řádem nebo s dobrými
mravy.
Právo spravovati své vnitřní záležitosti
a své jmění odvozují náboženské
společnosti toliko z propůjčení státního.
Zákon upraví jim výkon tohoto práva
obdobným způsobem, jako jinakým združením.
Všecka náboženská vyznání
jsou si před zákonem rovna.
Vykonávati určité náboženské
úkony může býti zakázáno,
odporují-li veřejnému pořádku
nebo veřejné mravnosti.
Manželství, rodina a mateřství jsou
pod zvláštní ochranou zákonů.
Každý způsobilý státní
občan republiky Československé je povinen
podrobiti se vojenskému výcviku a uposlechnouti
výzvy k obraně státu.
Podrobnosti upravuje zákon.
Všichni státní občané republiky
Československé jsou si před zákonem
plně rovni a požívají stejných
práv občanských a politických nehledíc
k tomu, jaké jsou rasy, jazyka nebo náboženství.
Rozdíl v náboženství, víře,
vyznání a jazyku není žádnému
státnímu občanu republiky Československé
v mezích všeobecných zákonů na
závadu, zejména pokud jde o přístup
do veřejné služby, k úřadům
a hodnostem, aneb pokud jde o vykonávání
jakékoli živnosti nebo povolání.
Státní občané republiky Československé
mohou v mezích všeobecných zákonů
volně užívati jakéhokoli jazyka ve stycích
soukromých a obchodních, ve věcech týkajících
se náboženství, v tisku a jakýchkoli
publikacích nebo ve veřejných shromážděních
lidu.
Tím však nejsou dotčena práva, jež
státním orgánům v těchto směrech
příslušejí podle platných nebo
budoucně vydaných zákonů z důvodů
veřejného pořádku a bezpečnosti
státní i účinného dozoru.
Právo užívati určitého jazyka
u úřadů upravuje zvláštní
zákon tvořící součást
této ústavní listiny.
Pokud státním občanům přísluší
podle všeobecných zákonů právo
zakládati, říditi a spravovati vlastním
nákladem ústavy lidumilné, náboženské
a sociální, školy a jiné ústavy
výchovné, jsou státní občané.
nehledíc k národnosti, jazyku, náboženství
a rase, sobě rovni a mohou v těchto ústavech
volně používati svého jazyka a vykonávati
svoje náboženství.
V městech a okresích, v nichž jest usedlý
značný zlomek státních občanů
československých jiného jazyka než československého,
zaručuje se dětem těchto československých
občanů ve veřejném vyučování
v mezích všeobecné úpravy vyučovací
přiměřená příležitost,
by se jim dostalo vyučování v jejich vlastní
řeči, při čemž vyučování
československé řeči může
býti stanoveno povinným.
Pokud ve městech a okresích, v nichž jest usedlý
značný zlomek státních občanů
československých náležících
k menšinám náboženským, národním
a jazykovým, mají býti určité
částky vynaloženy na výchovu, náboženství
neb lidumilnost z veřejných fondů podle rozpočtu
státního, rozpočtů obecních
neb jiných veřejných, zabezpečuje
se těmto menšinám v mezích všeobecných
předpisů pro veřejnou správu platných
přiměřený podíl na požitku
a používání.
Provedení zásad §§ 131. a 132. a zvláště
vymezení pojmu »značného zlomku«
vyhrazuje se zvláštním zákonům.
Jakýkoli způsob násilného odnárodňování
je nedovolený. Nešetření této
zásady může zákon prohlásiti
za jednání trestné.