Usnesení poslanecké sněmovny stane se zákonem
přes odchylné usnesení senátu. když
se sněmovna poslanecká usnese nadpoloviční
většinou všech svých členů
na tom, že setrvává na svém původním
usnesení. Zamítl-li však senát tříčtvrtinovou
většinou všech svých členů
osnovu v poslanecké sněmovně přijatou,
stane se osnova zákonem, setrvá-li poslanecká
sněmovna na svém usnesení třípětinovou
většinou všech svých členů.
Návrhy senátu dodávají se poslanecké
sněmovně. Zamítne-li je, a setrvá-li
senát na svém původním usnesení
nadpoloviční většinou všech svých
členů, dodá své usnesení znovu
poslanecké sněmovně. Zamítne-li poslanecká
sněmovna usnesení senátu nadpoloviční
většinou všech svých členů
po druhé, nestane se usnesení senátu zákonem.
Osnovy takto zamítnuté nemohou býti v žádné
sněmovně před uplynutím jednoho roku
znovu podány. Změní-li některá
sněmovna usnesení sněmovny druhé,
rovná se to zamítnutí.
Má-li se některá sněmovna znovu usnášeti
o osnově zákona, na které se již jednou
usnesla, anebo znovu jednati o osnově zákona v druhé
sněmovně přijaté (§ 44. 2. odst.),
a byla-li ona sněmovna rozpuštěna neb uplynulo-li
mezi tím její volební období, nežli
mohla se usnésti po druhé, pokládá
se nové její usnesení za druhé usnesení
podle § 44.
Zamítlo-li Národní shromáždění
vládní návrh zákona, může
se vláda usnésti, aby hlasováním lidu
bylo rozhodnuto, má-li se zamítnutý vládní
návrh státi zákonem. Usnesení vlády
musí býti jednomyslné.
Hlasovací právo má každý, kdo
jest oprávněn voliti do poslanecké sněmovny.
Podrobnosti upravuje zákon.
Hlasování lidu není přípustné
o vládních návrzích zákonů,
jimiž má býti měněna nebo doplněna
ústavní listina a její součásti
(čl. I. uvoz. zák.).
President republiky má právo vrátiti s připomínkami
zákon usnesený Národním shromážděním
do měsíce počítajíc ode dne,
kdy usnesení Národního shromáždění
bylo dodáno vládě.
Setrvají-li obě sněmovny při hlasování
podle jmen na vráceném zákonu nadpoloviční
většinou všech svých členů,
zákon budiž vyhlášen.
Nebylo-li dosaženo takové souhlasné většiny
v obou sněmovnách, zákon budiž vyhlášen,
když se na něm při opětném hlasování
podle jmen usnesla sněmovna poslanecká většinou
tří pětin všech svých členů.
Jde-li o zákon, k jehož přijetí je třeba
vyšší přítomnosti členů
a většiny zvláště vyznačené,
je třeba, aby vrácený zákon byl přijat
za této vyšší přítomnosti
a vyznačenou většinou. Ustanovení §
45. platí obdobně.
K platnosti zákona je třeba, aby byl vyhlášen
a to způsobem, jak ustanovuje zákon.
Zákony se vyhlašují touto větou: »Národní
shromáždění republiky Československé
usneslo se na tomto zákoně«.
Zákon budiž vyhlášen do osmi všedních
dnů po uplynutí lhůty stanovené v
§ 47. Užije-li však president republiky svého
práva tamže uvedeného zákon budiž
vyhlášen do osmi všedních dnů po
té, kdy opětné usnesení Národního
shromáždění (§ 48.) bylo vládě
oznámeno.
V každém zákoně sluší uvésti,
kterému členu vlády se ukládá
jeho provedení.
Zákon podpisuje president republiky, předseda vlády
a ministr výkonem zákona pověřený.
Nemá-li zaneprázdněný nebo churavý
president náměstka, podpisuje zaň předseda
vlády.
Předseda vlády je při podpisování
zákonů zastupován způsobem určeným
v § 71.
Každá sněmovna jest oprávněna
interpelovati předsedu a členy vlády ve věcech
jejich působnosti, zkoumati správní úkony
vlády, voliti výbory, jimž ministerstva poskytujtež
informace, usnášeti se na adresách a resolucích.
Předseda a členové vlády jsou povinni
odpovídati na interpelace členů sněmoven.
Výkon kontroly státního hospodářství
finančního a státního dluhu upravuje
zákon.
(1) V době od rozpuštění některé
sněmovny neb od uplynutí jejího volebního
období až do opětného sejití
sněmoven, dále po dobu, po kterou zasedání
jejich jest odročeno neb ukončeno, činí
neodkladná opatření, i když by k nim
jinak bylo třeba zákona, a koná dozor na
moc vládní a výkonnou 24členný
výbor, do něhož zvolí ze sebe 16 členů
a tolikéž náhradníků sněmovna
poslanecká a 8 členů a tolikéž
náhradníků senát vždy na jeden
rok. Náhradník se volí pro určitého
člena.
(2) První volby vykonají se ihned, jakmile se obě
sněmovny ustaví. Členové předsednictva
v obou sněmovnách hlasují. Když byly
vykonány volby do některé sněmovny,
volí se v nově ustavené sněmovně
členové výboru, i když jednoroční
doba dosavadních členů neuplynula.
(3) Volí se podle zásady poměrného
zastoupení. Sdružování stran je přípustné.
Dohodnou-li se všecky strany, koná se volba výboru
z plena. Odpor nejvýše 20 poslanců nebo 10
senátorů není tomu na překážku.
(4) Členové výboru podrží své
funkce, až noví budou zvoleni. Náhradníci
nastupují za členy, kteří trvale nebo
přechodně své funkce nemohou vykonávati.
Ubude-li některý člen nebo náhradník
ve volebním období, konají se za ně
na zbytek období volby doplňovací. Nově
zvolený člen musí náležeti téže
skupině jako člen ubylý, leč by skupina
ta buď nenavrhla kandidáta nebo odepřela voleb
se zúčastniti.
(5) Člen vlády nemůže býti členem
nebo náhradníkem výboru.
(6) Jakmile výbor byl zvolen, zvolí předsedu
a druhého místopředsedu z členů
zvolených sněmovnou poslaneckou a prvního
místopředsedu z členů zvolených
senátem.
(7) Pro členy výboru platí ustanovení
§§ 23 až 27. úst. listiny.
(8) Výbor je příslušný ve všech
věcech náležících do zákonodárné
a správní působnosti Národního
shromáždění, ale není oprávněn:
a) voliti presidenta republiky nebo jeho náměstka;
b) měniti zákony ústavní (čl.
I. uvoz. zák.) a příslušnost.úřadů,
leč by šlo o rozšíření působnosti
úřadů už zřízených
novými úkoly;
c) ukládati svými opatřeními
nové trvalé finanční povinnosti občanům
a rozšiřovati brannou povinnost, trvale zatěžovati
státní finance nebo zcizovati státní
majetek;
d) dávati souhlas k vypovědění
války.
(9) K opatření, k němuž by jinak bylo
třeba zákona, nebo má-li býti schváleno
vydání nebo úhrada mimo rozpočet,
je třeba sou souhlasu nadpoloviční většiny
všech členů.
(10) Ve všech ostatních případech stačí
k usnášení přítomnost polovice
členů výboru a nadpoloviční
většina všech přítomných.
Předseda hlasuje jen při rovnosti hlasů.
(11) Neodkladná opatření, k nimž by
jinak bylo třeba zákona, jsou přípustna
jen k návrhu vlády schválenému presidentem
republiky.
(12) Opatření výboru v předešlém
odstavci uvedená mají prozatímní platnost
zákona, musí býti vyhlášena s
poukazem na § 54. úst. listiny ve sbírce zákonů
a nařízení a podepisuje je president republiky,
předseda vlády nebo jeho náměstek,
a aspoň polovice ministrů. Opatření,
kterým president republiky odepřel souhlas, nelze
vyhlásiti.
(13) Působnost ústavního soudu vztahuje se
na opatření, k nimž by jinak bylo třeba
zákona, a buďtež mu vládou předložena
zároveň s vyhlášením ve sbírce
zákonů a nařízení. Ústavnímu
soudu náleží, aby rozhodl, zda-li opatření
jemu předložená vyhovují odst. 8. lit.
b.
(14) Předseda výboru a jeho náměstek
podávají v nejbližší schůzi
poslanecké sněmovny a senátu zprávu
o činnosti výboru a to, i když členy
poslanecké sněmovny nebo senátu býti
přestali.
(15) Opatření, kterých neschválí
obě sněmovny do 2 měsíců od
sejití, pozbývají další platnosti.
Nařízení vydávati lze jen ku provedení
určitého zákona a v jeho mezích.
Jest volen Národním shromážděním
(§ 38.).
Volen může býti státní občan
Československé republiky, který je volitelný
do sněmovny poslanecké a dosáhl 35 let věku
(§ 67.)
Ku platnosti volby jest třeba přítomnosti
nadpoloviční většiny úhrnného
počtu členů sněmovny poslanecké
i senátu v čas volby a třípětinové
většiny přítomných.
Nevedla-li dvojí volba k cíli, koná se užší
volba mezi těmi kandidáty, kteří obdrželi
nejvíce hlasů. Zvolen je, kdo obdržel nejvíce
hlasů. Jinak rozhoduje los.
Podrobnosti upravuje zákon.
Volební období počítá se ode
dne, kdy nově zvolený president vykonal slib podle
§ 65.
Volební období trvá sedm let.
Volba se koná poslední 4 neděle, nežli
volební období úřadujícího
presidenta uplyne.
Nikdo nemůže býti více než dvakráte
po sobě zvolen. Kdo byl presidentem po dvě, po sobě
jdoucí volební období, nemůže
opět zvolen býti, dokud od skončení
posledního období neuplyne sedm let; ustanovení
toto nevztahuje se na prvního presidenta československé
republiky.
Dřívější president zůstává
ve své funkci, pokud nebyl zvolen president nový.
Zemře-li president anebo vzdá-li se své funkce
ve volebním období, vykoná se nová
volba podle ustanovení §§ 56. a 57. na dalších
7 let. Národní shromáždění
(§ 38.) budiž k tomu konci svoláno do 14 dnů.
Pokud nový president není zvolen (§ 59.), nebo
je-li president zaneprázdněn nebo churav tak, že
nemůže vykonávati svého úřadu,
přísluší výkon jeho funkcí
vládě, která může pověřiti
svého předsedu jednotlivými úkony.
Je-li president déle než 6 měsíců
zaneprázdněn nebo churav (§ 60.), a usnese-li
se na tom vláda za přítomnosti tří
čtvrtin svých členů, Národní
shromáždění (§ 38.) zvolí
náměstka presidentova, jehož úřad
trvá, dokud překážka nepomine.
V době, kdy někdo podle § 58. nemůže
býti presidentem, nemůže býti ani jeho
náměstkem.
Pro volbu náměstka platí totéž,
co pro volbu presidenta.
President republiky nesmí býti zároveň
členem Národního shromáždění.
Kdyby náměstkem presidentovým byl zvolen
člen Národního shromáždění,
nesmí potud, pokud je náměstkem, vykonávati
mandátu v Národním shromáždění.
Hlavním sídlem presidentovým je Praha.
President republiky:
1. zastupuje stát na venek. Sjednává a ratifikuje
mezinárodní smlouvy. Smlouvy obchodní, dále
smlouvy, z kterých pro stát neb občany plynou
jakákoli břemena majetková nebo osobní,
zejména i vojenská, jakož i smlouvy, jimiž
se. mění státní území,
potřebují souhlasu Národního shromáždění.
Pokud jde o změny státního území,
souhlas Národního shromáždění
se dává formou ústavního zákona
(čl. I. uvoz. zák.);
2. přijímá a pověřuje vyslance;
3. vypovídá s předchozím souhlasem
Národního shromáždění
válku a předkládá mu sjednaný
mír k vyslovení souhlasu;
4. svolává, odročuje a rozpouští
Národní shromáždění (§§
28. - 31.) a prohlašuje zasedání sněmoven
za ukončené;
5. má právo vraceti s připomínkami
usnesené zákony (§ 47.) a podpisuje zákony
Národního shromáždění
(§ 51.), sněmu Podkarpatské Rusí (§
3.) a opatření výboru podle § 54.;
6. podává ústně nebo písemně
Národnímu shromáždění
zprávu o stavu republiky a doporučuje mu k úvaze
opatření, která pokládá za
nutná a účelná;
7. jmenuje a propouští ministry a stanoví jejich
počet;
8. jmenuje vysokoškolské profesory vůbec, dále
soudce a státní úředníky počínajíc
VI. hodnostní třídou a všecky důstojníky;
9. uděluje dary a pense z milosti k návrhu vlády;
10. má vrchní velitelství veškeré
branné moci;
11. uděluje milost podle § 103. Veškerá
moc vládní a výkonná, pokud ústavní
listinou nebo zákony Československé republiky
vydanými po 15. listopadu 1918 není a nebude výslovně
vyhrazena presidentovi republiky, přísluší
vládě (§ 70.).
President republiky slibuje před Národním
shromážděním (§ 38.) na svou čest
a svědomí, že bude dbáti blaha republiky
i lidu a šetřiti zákonů.
President republiky není odpověden z výkonu
svého úřadu. Z projevů jeho souvisících
s úřadem presidentovým odpovídá
vláda.
Trestně může býti stíhán
jen pro velezradu a to před senátem na obžalobu
sněmovny poslanecké (§ 34.). Trestem může
býti jen ztráta úřadu presidentského
a způsobilosti tohoto úřadu později
znovu nabýti. Podrobnosti upravuje zákon.
Jakýkoli presidentův úkon moci vládní
nebo výkonné potřebuje k své platnosti
spolupodpisu odpovědného člena vlády.
Ustanovení o presidentovi republiky platí také
o jeho náměstkovi (§ 61.).
Předsedu a členy vlády (ministry) jmenuje
a propouští president republiky.
Pravidelným sídlem vlády je Praha. (§
6. II.)
Vláda volí ze sebe náměstka předsedova,
který předsedu zastupuje. Nemohl-li by ho zastupovati
ani náměstek, činí tak věkem
nejstarší člen vlády.
President republiky.stanoví, který z členů
vlády řídí jednotlivá ministerstva.
Členové vlády skládají do rukou
presidenta republiky slib na svou čest a své svědomí,
že budou svědomitě a nestranně konati
své povinnosti a budou šetřiti ústavy
a zákonů.
Žádný člen vlády nesmí
býti členem představenstva nebo dozorčí
rady, ani zástupcem akciových společností
a společností s ručením omezeným,
pokud tyto společnosti se zabývají činností
výdělkovou.
Vláda je odpovědna poslanecké sněmovně,
která jí může vysloviti nedůvěru.
K usnesení je třeba přítomnosti nadpoloviční
většiny poslanců, nadpoloviční
většiny hlasů a hlasování podle
jmen.
Návrh na vyslovení nedůvěry musí
býti podepsán nejméně sto poslanci
a přikáže se výboru, který o
něm podá zprávu nejdéle do osmi dnů.
Vláda může podati v poslanecké sněmovně
návrh na vyslovení důvěry. O návrhu
tom se jedná, aniž byl přikázán
výboru.
Vyslovila-li poslanecká sněmovna vládě
nedůvěru anebo zamítla-li vládní
návrh na vyslovení důvěry, musí
vláda podati demisi do rukou presidenta republiky, který
určuje, kdo vede vládní věci, pokud
nová vláda nebude ustavena.
Došlo-li k demisi vlády v době, kdy není
ani presidenta ani jeho náměstka, rozhoduje o demisi
vlády a činí opatření o prozatímním
vedení vládních věcí výbor
uvedený v § 54.
Poruší-li předseda nebo členové
vlády úmyslně nebo z hrubé nedbalosti
v oboru své úřední působnosti
ústavní nebo jiné zákony, jsou trestně
odpovědní.
Právo k obžalobě přísluší
sněmovně poslanecké (§ 34.). Trestní
řízení provádí senát.
Podrobnosti upravuje zákon.
Vláda rozhoduje ve sboru, který je schopen usnášeti
se, je-li přítomna mimo předsedu nebo jeho
náměstka (zástupce) nadpoloviční
většina ministrů.
Vláda rozhoduje ve sboru zejména:
a) o vládních předlohách pro
Národní shromáždění, o
vládních nařízeních (§
84.), jakož i o návrzích, aby president republiky
užil svého práva podle § 47.;
b) o všech věcech politické povahy;
c) o jmenování soudců a státních
úředníků od VIII. třídy,
pokud přísluší ústředním
úřadům, neb o návrzích na jmenování
funkcionářů, které jmenuje president
republiky. (§ 64. č. 8.).
President republiky má právo býti přítomen
a předsedati schůzím vlády, vyžádati
si od vlády a jednotlivých jejích členů
písemné zprávy o každé věci.
která náleží do oboru jejich působnosti.
President republiky má právo pozvati vládu
neb její členy k poradě.
Každé nařízení vládní
podpisuje předseda vlády nebo jeho náměstek
(zástupce) a ministři pověření
jeho provedením, nejméně však polovina
ministrů.
Působnost ministerstev upravuje se zákonem.
V nižších státních úřadech
správních budiž podle možnosti zastoupen
živel občanský a budiž postaráno
při správních úřadech o nejvydatnější
ochranu práv a zájmů občanstva (správní
soudnictví).
Nikdo nemůže býti zároveň voleným
členem úřadu nižšího a úřadu,
který je úřadu nižšímu nadřízen
nebo vykonává nad ním moc dohlédací.
Výjimky z této zásady stanoví zákon.
Soudní ochranu proti správním úřadům
poskytuje v nejvyšší stolici soud složený
z neodvislých soudců a zřízený
pro území celé republiky.
Podrobnosti upravuje zákon.
Jak jsou ustrojeny nižší úřady
státní správy, určuje se v zásadě
zákonem, jenž podrobnou úpravu může
svěřiti nařízení.