a) při okresních politických úřadech:
úřady cejchovní, jež v ohledu administrativním
jsou podřízeny přednostovi okresního
politického úřadu, v ohledu technickém
vyšším orgánům cejchovním;
právní poměry orgánů cejchovních
byly naposledy upraveny zákonem ze dne 13. května
1919, č. 249 sb. zák. a nař.;
b) při zemských politických úřadech:
cejchovní inspektoři, kteří jsou státními
úředníky, a jichž působnost vztahuje
se na určitý obvod t. zv. cejchovní inspektorát.
Jako nejvyšší cejchovní orgán pro
území československé republiky byl
nařízením ministerstva veřejných
prací ze dne 20. listopadu 1918, č. 52 sb. zák.
a nař., zřízen při ministerstvu veřejných
prací československý inspektorát pro
službu cejchovní.
(Počet cejchovních úřadů činí
v Čechách 96 a 24 expositury, na Moravě 37
a 5 expositur a ve Slezsku 10 a 2 expositury; pro Čechy
jest zřízen cejchovní inspektorát
v Praze, pro Moravu a Slezsko jediný cejchovní inspektorát
v Brně.)
Jako orgány stavební fungují v základě
nařízení bývalého státního
ministerstva ze dne 8. prosince 1860, č. 268 ř.
z.: a) při okresních politických úřadech:
okresní inženýr, zřízený
pro t. zv. stavební okres. jenž vztahuje se zpravidla
na několik politických okresů;
b) při zemských politických úřadech:
zvláštní stavební odbory zemských
politických úřadů.
(Počet stavebních okresů jest v Čechách
28, na Moravě 9, a ve Slezsku 3).
§ 15. zák. o organisaci politických úřadů
z 1868 odkazuje na nar. z 8. prosince 1860, č. 268 ř.
z., čímž odčiňuje vytýkaný
nedostatek zvláštního určení,
kdy nařízení ono začalo působiti.
Podle zákona ze dne 17. června 1883 čís.
117 ř. z. jsou pro dohled nad prováděním
předpisů, jež vydány jsou k ochraně
osob zaměstnaných v podnicích živnostenských,
zřízeni zvláštní odborní
orgánové politických úřadů
t. zv. živnostenští inspektoři.
Každému živnostenskému inspektoru jest
vykázán určitý obvod úřední;
působnost živnostenského inspektora vztahuje
se pak zásadně na všechny živnostenské
podniky, jež se nacházejí v jeho úředním
obvodu; výjimečně mohou býti určité
podniky vyňaty z obvodu dotčených živnostenských
inspektorátů a podrobeny dohledu zvláštních
živnostenských inspektorů.
V Čechách jest 12 živnostenských inspektorátů
a 1 speciální živnostenský inspektorát,
na Moravě 5 živnostenských inspektorátů
a ve Slezsku 2 živnostenské inspektoráty.
Státní úřady vyžadují
si o některých otázkách, k jichž
rozhodování jest zapotřebí zvláštních
odborných znalostí a zkušeností, odborné
posudky také od zvláštních poradních
sborů. Poradné sbory ty jsou zřízeny
jako stálá kolegia (výjimečně)
při zemských, politických úřadech
nebo (z pravidla) při úřadech ústředních.
Rozdílem od odborných orgánů, zmíněných
sub III., jež jsou přičleněny organisačně
k jednotlivým státním úřadům,
stojí poradné sbory úplně mimo organisaci
úřadů státních. Poradné
sbory nemají povahy úřadů, nepřísluší
jim právo rozhodovati o otázkách správních;
ony podávají toliko odborné posudky.
Síť poradných sborů jest neobyčejně
rozvětvená. Stačí zde uvésti
toto:
Jako poradné sbory fungují při politických
zemských úřadech zejména;
1. zemské komise pro záležitosti vinařské,
zřízené v Čechách a na Moravě;
2. censurní rady zřízené u všech
zemských politických úřadů;
3. poradné sbory pro záležitosti živnostenského
vyučování, zřízené u
všech politických zemských úřadů;
4. komise pro dohled nad všeobecnou nemocnicí v Praze;
5. divadelní komise bezpečnostní zřízená
v Praze na základě § 38. zák. ze dne
27. března 1887, č. 27 z. z. pro Čechy;
6. komise pro obnovu hradu Karlova Týna, zřízená
v Praze;
7. komise pro regulaci řek v Čechách, se
sídlem v Praze;
8. komise k provedení kanalisace řek Vltavy a Labe,
se sídlem v Praze;
9. komise pro zalesňování území
Horní Bečvy na Moravě.
Po převratu nenastala v organisaci té žádná
změna, nejvýše možno vytknouti, že
název místodržitelství a zemské
vlády se nahrazuje názvem zemské politické
správy.
Hlavní zásady, na nichž organisace státních
úřadů, obstarávajících
správu politickou spočívá, jsou tyto:
1. Politická správa jest ve všech instancích
oddělena od soudnictví (§ 1. zákona
ze dne 19. května 1868, č. 44 ř. z.).
2. Politické úřady státní obstarávají
veškeru politickou správu, pokud by obstarávání
jednotlivých odvětví politické správy
nebylo výslovně, zvláštními předpisy
přikázáno zvláštním úřadům
státním neb orgánům samosprávným
(buď orgánům samosprávy místní,
neb orgánům samosprávy zájmové,
odborové).
3. Státní úřady obstarávají
politickou správu prostřednictvím úředníků,
jež jmenuje a platí stát. Výjimka z
této zásady nastává pouze u některých
státních úřadů zvláštních,
jež mají charakter t. zv. úřadů
smíšených, t.j. úřadů,
jež složeny jsou jednak z orgánů státních,
jednak ze zástupců samosprávných korporací;
takovými úřady jsou na př. úřady
školské a zemské komise pro agrární
operace.
4. Pro působnost povšechných úřadů
státních platí zásada, že každá
země tvoří pro sebe zvláštní
správní obvod (§§ 2. a 3. zák.
z r. 1868). Každá země jest rozdělena
na politické okresy (§ 10. t. zák.). Města
s vlastním statutem jsou samostatnými okresy.
V čele politické správy v každé
zemi stojí zemský šéf (§ 2. t.
z.). Pod vedením zemského šéfa obstarávají
pak politickou správu v zemi jednak zemský politický
úřad, jednak okresní politické úřady,
pokud se týče orgány obecní samosprávy
v městech s vlastním statutem. (§ 4. cit. zák.)
Zemskému šéfovi jsou podřízeny
také některé zvláštní
úřady státní (na př. policejní
ředitelství); zemský šéf jest
rovněž předsedou smíšených
úřadů zřízených pro
celou zemi, na př. zemské školní rady,
zemské komise pro agrární operace.
Také některé úřady zvláštní
jsou zřízeny vždy pro celou zemi, na př.
zemské školní rady, zemské komise pro
agrární operace.
5. Státní úřady jsou organisovány
buď podle principu personálního, neb (výjimečně)
podle principu kolegiálního.
Ze zvláštních úřadů státních
jsou organisovány podle principu personálního;
všechny úřady policejní, a místní
komisaři pro agrární operace. Podle principu
kolegiálního jsou ze zvláštních
úřadů státních organisovány:
všechny úřady školské a zemské
komise pro agrární operace.
6. Pro pořad instanční platí zásada
tří instancí, při čemž
jako III. instance fungují ministerstva. Modifikace této
zásady nastávají potud, že o některých
záležitostech rozhodují úřady,
jez fungují jako pravidelná II. instance, s platností
konečnou a dále potud, že o některých
záležitostech rozhodují v I. instanci úřady,
jež fungují jako pravidelná II. instance, takže
v lI. instanci o těchto záležitostech rozhodují
ministerstva.
U úřadu pro agrární operace funguje
jako III. instance zvláštní ministerská
komise pro agrární operace.
7. Živel občanský má účastenství
na rozhodování záležitostí politické
správy (nehledíme-li k orgánům obecní
samosprávy v městech s vlastním statutem,
obstarávajícím v těchto městech
agendu politické správy) zcela výjimečně,
tak v úřadech školských a v zemských
komisích pro agrární operace.
Korporace samosprávy územní jsou:
I. jednak korporace všeobecné,
II. jednak korporace kausální.
Samosprávnými korporacemi všeobecnými
jsou v Čechách: obce, zastupitelské okresy
a země, na Moravě a ve Slezsku: obce a země.
Samosprávnými korporacemi kausálními
jsou na Moravě a ve Slezsku konkurenční silniční
okresy.
Všechny uvedené korporace samosprávy územní
jsou veřejnoprávními korporacemi, jež
obstarávají jak správu svých vnitřních
záležitostí, tak i určité agendy
správy státní (politické) z vlastního
práva prostřednictvím representantů
volených na určité časové období.
Zásady organisace a působnosti obcí jsou
obsaženy v říšském zákoně
obecním ze dne 5. března 1862, č. 18 ř.
z., jenž vydán byl pro všechny země tehdejšího
Předlitavska. Na základě zásad v tomto
zákoně obsažených byly pak vydány
pro jednotlivé země zvláštní
zákony zemské t. zv. obecní zřízení
(spolu s řády volení do obcí). Tato
obecní zřízení platí pro všechny
obce té které země vyjma města s vlastním
statutem (čl. XXII. říšského
obecního zák.); tyto zvláštní
statuty městské byly vydány, pokud se týče
doplněny zákonodárstvím zemským.
Pro jednotlivé země vydána byla tato obecní
zřízení: pro Čechy zemský zákon
ze dne 16. dubna 1864, č. 7 z. z., pro Moravu zemský
zákon ze dne 16. března 1864, č. 4 z. z.
a pro Slezsko zemský zákon ze dne 15. listopadu
1863, č. 17 z. z.; k těmto obecním zřízením
přistupuje pak řada zemských zákonů,
jimiž předpisy uvedených obecních zřízení
byly v některých směrech pozměněny
a doplněny. Po utvoření samostatného
státu československého doznaly pak předpisy
v obecních zřízení a také předpisy
městských statutů v nejednom směru
podstatných změn zákony ze dne 7. února
1919, čís. 75 a 76 sb. z. a nař. (volební
řád do obcí a novela k obec. zřízení).
Poněvadž organisace politické správy
se platné organisace obecní nedotýká,
není třeba se o ní zmiňovati.
Okresy zastupitelské zřízeny jsou toliko
v Čechách. Počet jich činí
218.
Základy organisace zastupitelských okresů
jsou obsaženy v zákoně o zastupitelstvech okresních
ze dne 25. července 1864, č. 27 z. z. pro Čechy,
k němuž vydáno bylo několik zemských
zákonů, jimiž ustanovení uvedeného
zákona byla částečné pozměněna
a doplněna.
Působnost orgánů zastupitelského okresu
vztahuje se na všechny obce, jež leží v
jeho obvodu; z působnosti těchto orgánů
jsou vyjmuta toliko města s vlastním statutem. Obvody
působnosti orgánů v okresu shodují
se zásadně s obvody okresních soudů,
nikoliv však - bohužel - s obvody státních
politických úřadů; změna obvodu
může se státi toliko zákonem zemským
(§ 2. cit. zák. o okr. zast.).
a) Organisace okresů.
Okresní zastupitelstvo skládá se ze zástupců
skupin zájemníků, totiž ze zástupců
velkostatkářů, největších
poplatníků obchodu a průmyslu, ze zástupců
měst a městysů a ze zástupců
obcí venkovských (§ 6. cit. zák.). Členové
okresního zastupitelstva jsou voleni na dobu 3 let (§
40. cit. zák.) Počet členů okresního
zastupitelstva jest různý podle počtu obyvatelstva
v okresu a činí (§ 8. cit. zák.):
v okresích až do 20.000 obyvatelů | 18 |
v okresích s více než 20.000 až do 30.000 obyvatelů | 24 |
v okresích s více než 30.000 až do 40.000 obyvatelů | 30 |
v okresích s více než 40.000 obyvateli | 36 |
Zastupitelstvo okresní volí ze sebe na 3 léta
starostu a okresní výbor.
Orgány zastupitelského okresu jsou:
a) okresní zastupitelstvo,
b) okresní výbor.
Okresní zastupitelstvo jest orgánem poradním
a usnesení činícím; nemá moci
výkonné (§ 50. cit. zák.).
Okresní výbor jest orgánem spravujícím
a vykonávajícím, jemu náleží
zastupovati okres na venek (§§ 59. až 61. cit.
zák.).
Okresní zastupitelstvo i okresní výbor vyřizují
záležitosti jim přikázané kolegiálně
(§§ 70. a 74. cit. zák.).
Okresní starosta předsedá schůzím
okresního zastupitelstva a okresního výboru,
má povinnost zastaviti výkon usnesení okresního
zastupitelstva neb okresního výboru, jež podle
jeho mínění překročuje působnost
okresního zastupitelstva neb okresního výboru
aneb jest protizákonné, a má si pak vyžádati
od zemského politického úřadu rozhodnutí,
zdali lze usnesení vykonati čili nic. (§§
72. a 74. odst. 2. cit. zák.).
b) Působnost okresů.
Podle § 50. cit. zák. náležejí
k působnosti okresního zastupitelstva veškeré
záležitosti vnitřní, jež se dotýkají
společného prospěchu okresu a jeho příslušníků.
Zákon sice nerozeznává samostatné
a přenesené působnosti okresu, leč
z povahy jednotlivých agend působnosti okresu plyne,
že lze podobně jako působnost obcí tak
i působnost okresu zastupitelského roztříditi
na samostatnou a přenesenou.
a) Samostatná působnost okresu zastupitelského
zahrnuje v sobě:
aa) jednak hospodářskou činnost okresu, záležející
ve správě jmění okresu a hospodářství
jeho (§ 51 cit. zák.).
bb) jednak činnost okresu v oboru veřejné
správy; do tohoto oboru působnosti spadá
zejména působnost okresu ve věcech obecních
(také dohled nad obce mi), zemědělských,
honebních, komunikačních, zdravotních,
v oboru péče chudinské, sociální
a kulturní; některé záležitosti
spadají do kompetence okresního zastupitelstva některé
náležejí však do působnosti okresního
výboru, jenž funguje zejména jako instance
odvolací, na jejíž rozhodnutí jde stížnost
k zemskému výboru.
B) Přenesená působnost okresu vztahuje se
na záležitosti správy vojenské, soudní
a finanční.
c) Dohled k okresům.
Dohled k okresům vykonávají:
1. jednak vyšší samosprávný orgán;
zemský výbor, pokud se týče zemský
sněm,
2. jednak orgány správy státní (politické
úřady okresní, po případě
zemské).
1. Zemský výbor
a) rozhoduje jako instance o stížnostech podaných
na rozhodnutí, jež učinila okresní zastupitelstva
neb okresní výbory (§ 77. cit. zák.);
b) schvaluje důležitější usnesení
okresního zastupitelstva v oboru hospodářské
jeho činnosti (sr. zejména §§ 54., 55.,
56. cit. zák.);
c) bdí z povinnosti úřední nad tím,
aby kmenové jmění okresu a okresních
ústavů zůstalo neztenčeno (§
76. cit. zák.).
2. Orgány správy státní vykonávají
dohled nad činností okresů a to jak v oboru
samostatné působnosti, tak i v oboru působnosti
přenesené.
V oboru samostatné působnosti okresu: politické
úřady
a) dohlížejí na okresní zastupitelstvo
a okresní výbor, za tím účelem,
aby z mezí své působnosti nevybočovaly
a nepodnikaly ničeho, což by se příčilo
zákonu (§ 78. cit. zák.);
b) rozhodují o stížnostech na rozhodnutí
okresního zastupitelstva, jimiž by byl porušen
neb mylně vyložen zákon (§ 79. odst. 1.
cit. zák.);
c) mají právo a povinnost zastaviti usnesení
okresního zastupitelstva a okresního výboru,
jímž by tyto orgány přestoupily meze
své působnosti neb jež se příčí
zákonu (§ 79. odst. 2. cit. zák.); politické
úřady rozhodují také o tom, má-li
se vykonati rozhodnutí okresního zastupitelstva
neb okresního výboru, jehož výkon byl
zastaven okresním starostou (§§ 72. a 74. odst.
2. cit. zák.);
d) jsou oprávněny přidržeti okresní
zastupitelstvo k plnění úkolů, jež
mu zákony ukládají a to v ten způsob,
že zjednávají odpomoc na náklad okresu
(§ 80. cit. zák.);
e) mají právo rozpustiti okresní zastupitelstvo
(§ 81. cit. zák.). V některých případech
vykonávají politické úřady
zmíněné právo dohledu k okresům
v dohodě se zemským výborem.
Podle ustanovení zřízení zemských,
vydaných pro jednotlivé země fungují
země nejen jako veřejnoprávní korporace
obstarávající agendy správy veřejné,
nýbrž i jako veřejnoprávní korporace
(státní fragmenty) nadané mocí zákonodárnou.
Orgány zemí jsou podle zřízení
zemských:
a) jednak zemské sněmy,
b) jednak zemské výbory, jež jsou podle §
11. zřízení zemského, spravujícími
a vykonávajícími orgány zastupitelstev
zemských.
Působnost zemských sněmů zahrnuje
v sobě jednak činnost zákonodárnou,
kteráž nyní přešla na Národní
shromáždění, jednak činnost správní,
zejména v oboru vlastního hospodářství
zemského.
Pokud jde o správní činnost zemských
sněmův, padá tu - pro účely
osnovy v úvahu schvalování jistých
usnesení obcí v oboru majetkové správy,
dále některá zásadní opatření
v oboru školství odborného, na př. hospodářské
školy, v oboru železnic nižšího řádu
a posléze spolupůsobení ve státní
správě finanční (v oboru daně
pozemkové a při sestavování určitých
komisí podle zákona o přímých
daních osobních).
Zemské výbory skládají se podle zřízení
zemských z určitého počtu členů
(přísedících) volených ze sněmu
na dobu 6 let, z předsedy. V Čechách a na
Moravě skládal se zemský výbor z 8
členů, ve Slezsku ze 4 členů; předsedou
zemského výboru jest v Čechách nejvyšší
maršálek zemský, na Moravě a ve Slezsku
zemský hejtman.
Zemské výbory vykonávají záležitosti
jim přikázané v poradách kolegiálních;
nejvyšší maršálek zemský (zemský
hejtman) má právo a povinnost zastaviti výkon
usnesení zemského výboru, jež se příčí
obecnému dobru neb zákonům, jsa povinen vyžádati
si rozhodnutí panovníkovo. (§ 42 zemského
zřízení).
1. Zemský výbor obstarává podle instrukcí
sněmem vydaných správu vlastních zemských
záležitostí; sem patří zejména
správa vlastního jmění, správa
fondů a ústavů zemských.
2. Zemské výbory jsou nejvyšší
instancí ve věcech, v nichž v nižších
instancích rozhodují orgány nižších
korporací samosprávy, místní, fungují
tudíž zemské výbory jako instance odvolací,
rozhodujíce o stížnostech jež podány
byly v Čechách do rozhodnutí okresních
výborů (okresních zastupitelstev), neb orgánů
měst s vlastním statutem, na Moravě a ve
Slezsku do rozhodnutí obecních (městských)
zastupitelstev, neb okresních silničních
výborů.
3. Zemské výbory vykonávají dohled
k činnosti nižších korporací samosprávy
místní.
4. Dále vykonávají zemské výbory
dalekosáhlou činnost v řadě oborů
správy vnitřní, aniž mají proto
podklad zákonný. Činnost tato jest různá,
podle poměrů té které země,
v tomto směru sluší zmíniti se o úspěšné
činnosti zemí v oboru meliorací, v oboru
elektrisace, v oboru péče humanitní a sociální
na poli zemědělského školství,
v oboru úvěrnictví, pojišťování.
K samosprávným korporacím kausálním
náležejí na Moravě a ve Slezsku konkurenční
silniční okresy; v Čechách se tyto
korporace nevyskytují.
Základy organisace a působnosti těchto korporací
jsou obsaženy pro Moravu v zákonech ze dne 30. listopadu
1877, č. 38. z. z., jenž byl pozměněn
částečné zákonem ze dne 10.
března 1887, č. 55 z. z., a zákonem ze dne
20. prosince 1908, č. 1 ex 1909, pro Slezsko v zákoně
ze dne 30. listopadu 1868 č. 37 z. z., jenž byl částečně
pozměněn zákonem ze dne 13. února
1887, č. 15. z. z.
Orgány konkurenčních silničních
okresů jsou:
1. okresní silniční výbor,
2. starosta.
Okresní silniční výbory skládají
se na Moravě z 11, ve Slezsku z 9 členů volených
na dobu 6 let skupinami zájemníků (velkostatkářů,
největších poplatníků obchodu
a průmyslu měst a venkovských obcí).
Okresní silniční výbor volí
pak ze sebe starostu a jeho náměstka.
Okresní silniční výbor jest orgánem
usnášení činícím a dohlížejícím,
starosta jeho pak orgánem výkonným.
Do působnosti okresních silničních
výborů náleží provádění
staveb, jakož veškerá technická a ekonomická
správa okresních silnic. Zemský výbor
vykonává dohled nad činností okresních
silničních výborů, a rozhoduje také
o stížnostech podaných na rozhodnutí
neb opatření okresních silničních
výborů.
Okresních silničních výborů
jest na Moravě 82, ve Slezsku 21.
Organisace korporací samosprávy místní,
jež obstarávají v Čechách, na
Moravě a ve Slezsku část vnitřní
(politické) správy, spočívá
na těchto zásadách:
1. Samosprávné korporace obstarávají
agendy vnitřní správy skrze representanty
volené na určité časové období.
Volení representanti vykonávají své
funkce zásadně jako úřad čestný.
K obstarávání prací do působnosti
těchto korporací náležejících
mohou korporace ty ustanoviti úředníky, kteří
však nemají moci rozhodující, nýbrž
jsou pouhými pomocníky zákonných orgánů
těchto korporací, a konají toliko přípravné
práce pro zákonné orgány korporace,
v jejíž službách jsou ustanovení.
Výjimka nastává pouze podle předpisů
některých městských statutů
potud, pokud úředníci magistrátu mají
hlas rozhodující.
2. Působnost zemských výborů jakožto
nejvyšších instancí ve věcech samosprávy
místní vztahuje se vždy na dotyčnou
zemi; výjimka jest pouze ohledně t. zv. moravských
enkláv ve Slezsku potud, že působnost zemského
výboru moravského vztahuje se i na moravské
enklávy ve Slezsku.
3. Orgány korporací samosprávných,
jež obstarávají v nižší instanci
správu vnitřní, nejsou vůbec služebné
podřízeny orgánům korporace, jež
funguje jako vyšší instance.
4. Korporace samosprávné vyřizují
záležitosti, do jich působnosti přikázané,
kolegiálně, výjimka jest potud. že obecní
starosta obstarává sám některé
záležitosti (zejména záležitosti
spadající do oboru přenesené působnosti
obcí.)
5. Nad nižšími korporacemi samosprávnými
vykonávají dohled jednak vyšší
orgány samosprávné, jednak orgány
správy státní, dohled ten však není
dohledem služebním.
6. Živel občanský má podstatné
účastenství v rozhodování o
záležitostech správy vnitřní,
jež jsou přikázány do působnosti
orgánů korporací samosprávných.
Po převratu byl zemský výbor v Čechách
nahrazen zemským správním výborem
(zákon ze dne 13. listopadu 1918, č. 38 sbírky
zákonů a nařízení), zemský
výbor ve Slezsku pak zemskou správní komisí
(zákon ze dne 16. dubna 1919, č. 212 sbírky
zákonů a nařízení), také
ve složení zemského výboru na Moravě
provedena byla změna (zákon ze dne 27. května
1919, č. 288 sbírky zákonů a nařízení).
Nad to bylo učiněno opatření, aby
okresní zastupitelstva byla rozpuštěna a agenda
jich svěřena okresním správním
komisím, jichž složení by odpovídalo
poměrům stran v okresu.
Organisace politické správy na Slovensku liší
se v mnohých směrech velmi podstatně od oněch
zásad, na nichž spočívá organisace
politické správy v Čechách, na Moravě
a ve Slezsku.