Zásadní rozdíl jeví se již v
tom, že v organisaci politické správy na Slovensku
nesetkáváme se s vysloveným dualismem správy,
jenž jest tak charakteristický pro organisaci politické
správy v zemích někdejšího Rakouska.
V Uhrách není totiž dvojího organismu
správního - na sobě zásadně
neodvislého totiž zvláštního organismu
správy státní se strany jedné a zvláštního
organismu správy autonomní se strany druhé.
V Uhrách obstarávají veškeru správu
politickou zásadné samosprávné (autonomní)
korporace, tak zv. municipia, pokud se týče v jistém
směru také obce; toliko pro obstarávání
jednotlivých agend politické správy zřízeny
jsou v Uhrách zvláštní orgány
státní.
Těžiště správy politické
leží tedy v municipiích, jež jsou produktem
dlouholetého historického vývoje:
A. Municipia (jurisdikce) jsou veřejnoprávní
korporace, jež spravují si nejen své vnitřní
záležitosti, nýbrž obstarávají
také veřejnou správu státní
(politickou), pokud obstarávání její
není svěřeno jiným orgánům.
Nynější organisace municipií spočívá
zejména na zákonech: čl. XXI.: 1886, čl.
VI.: 1876, čl. I. a XV.: 1883 a čl. XX.: 1901, čl.
X.: 1904, čl.: LVII.: 1912.
Rozeznávají se dva druhy municipií:
a) komitáty (slovensky: stolice, župy),
b) města s právem municipálním.
Každý komitát tvoří správní
území a v obvodu tohoto území vztahuje
se pravomoc komitátu na všechny obce v obvodu tom
ležící. Z obvodu komitátního
jsou však vyňata města s právem municipálním,
jež na svém okrsku vykonávají tatáž
práva, jež příslušejí komitátům.
Správní území komitátů
jsou pak rozdělena na okresy. Také každé
město s regulovaným magistrátem, tvoří
zvláštní správní okres podřízený
správě komitátu. (Nyní jest na Slovensku
17 komitátů, 4 města s právem municipálním:
Bratislava, Košice, Šťávnice a Komárno
a 36 měst s regulovaným magistrátem.)
Municipia jsou podřízena přímo ministru
vnitra.
Municipia mohou býti utvořena pouze zákonem,
zákon stanoví též jich obvod i případné
změny obvodu, jakož i sídlo správy municipií.
Obvody správních okresů, na něž
komitáty jsou rozděleny, stanoví komitáty
samy ve valné hromadě municipálního
výboru, komitáty určují také
sídlo správy okresní.
I. Zákonným representantem municipia jest municipální
výbor, jenž vykonává jménem municipia
veškerá práva vrchnostenská, pokud zákon
výminečně nepřikazuje výkonu
těchto práv orgánům jiným (§
21-55 zák. čl. XXI.: 1886).
Počet členů municipálního výboru
v komitátech pohybuje se mezi 120 až 600 podle velikosti
komitátu.
Municipální výbor skládá se:
a) z poloviny virilistů (t. j. státních občanů,
kteří v obvodu municipia platí nejvyšší
přímou daň státní),
b) z poloviny ze členů volených na 6 let
ve volebních okresích, jež municipium samo
určuje, polovina členů volených vystupuje
každým třetím rokem.
Kromě toho přísluší předním
municipálním úředníkům
místo i hlas ve valných hromadách municipálního
výboru.
Municipální výbor usnáší
se ve valných hromadách (řádných,
jež konají se alespoň dvakrát do roka,
neb mimořádných).
Předsedou valné hromady municipálního
výboru jest vrchní župan, zástupcem
jeho místožupan.
V komitátech, nikoliv však v městech s právem
municipálním, volí valná hromada municipálního
výboru ze svého středu na 3 léta stálý
výbor, jenž připravuje pro valnou hromadu všechny
důležitější záležitosti
(jako statuty, rozdělení správních
okresů, systemisování úřadů
a pod.), jemuž však nepřísluší
právo rozhodovací.
Předsedou stálého výboru jest vrchní
župan.
II. Úředníci municipální, (§
67 až 88 zák. čl. XXI.: 1886.) Zvláštností
municipálního zřízení jest,
že municipia sama volí si většinu svého
úřednictva, pouze některé úředníky
a zřízence municipální jmenuje vrchní
župan.
Úředníky municipální volí
valná hromada municipálního výboru,
zásadně na dobu 6 let a to z osob, jež navrhuje
t. zv. kandidátní výbor, jehož předsedou
jest vrchní župan a jenž sestává
ze 3 členů volených municipálním
výborem a ze 3 členů jmenovaných vrchním
županem. Volby úředníků municipálních
slovou restauracemi.
K voleným úředníkům municipálním
náležejí zejména:
a) úředníci ústřední
správy komitátní, zřízené
v sídle komitátu: místožupan, vrchní
notář a notáři, vrchní fiskál
a fiskálové, předseda stolice sirotčí
s přísedícími;
b) úředníci správy okresní (zevnější), kteří sídlí v jednotlivých okresích, na něž komitáty jsou rozděleny:
vrchní slúžný a slúžní.
Naproti tomu náležejí k úředníkům
municipálním, jež jmenuje vrchní župan
doživotně:
a) z úředníků ústřední
správy komitátní, vrchní fysik, archivář,
evidenční úředník sirotčí
stolice;
b) z úředníků správy okresní:
okresní a obvodní lékaři, správní
praktikanti, okresní kancelisté, a veškeren
personál výpomocný a manipulační
a to, jak správy ústřední, tak i správy
okresní.
Zvěrolékaři jsou jak ve správě
ústřední, tak i ve správě okresní,
orgány státními. (Zák. čl.
XVII.: 1900.)
Rovněž službu účetní a pokladniční
obstarávají v komitátech orgánové
státní a to při správě ústřední
účtárny přidělené státním
finančním ředitelstvím, v okresích
pak okresní účetní. (Zák. čl.
III.: 1902.)
Úředníci municipální a to i
ti, jež municipia sama volí jsou placenými
úředníky, kteří jsou zařaděni
do platových tříd, jež odpovídají
platovým třídám státních
úředníků. Zákony čl.
X.: 1904 a čl. LVII.: 1912 bylo stanoveno minimum platů
úředníků municipálních;
municipia jsou však oprávněna se svolením
ministra vnitra stanoviti vyšší platy, nežli
jakých požívají státní
úředníci téže platové
třídy. Municipia jsou povinna postarati se o pensijní
zaopatření svých úředníků
- pensijní řady, municipiemi vydané, schvaluje
ministr vnitra.
Pro některá úřednická místa
v municipiích vyžaduje zákon čl. I.:
1883 zvláštní kvalifikace odborné (právnickou),
zejména pro místa místožupana, notáře,
vrchního notáre, fiskála, vrchního
fiskála, slúžného, vrchního slúžného,
předsedy sirotčí stolice.
Působnost jednotlivých důležitějších
úředníků municipálních
jest v zákonech blíže vymezena:
a) Úředníci správy ústřední:
1. Místožupan jest prvním voleným úředníkem
municipálním, jenž jménem municipia
řídí veřejnou správu vnitřní
(politickou), a vykonává usnesení valné
hromady municipálního výboru i nařízení
vládní, jakož i rozkazy, které vrchní
župan vydá uvnitř své působnosti
dohlédací a kontrolní. Místožupan
rozhoduje ve všech záležitostech, jež nejsou
přikázány do působnosti valné
hromady, správního výboru neb jiných
orgánů, nařizuje politickou exekuci, vydává
poukazy na municipální pokladnu, podepisuje listiny
vydané jménem municipia a podává zprávy
valné hromadě i vrchnímu županovi.
2. Vrchní notář jest zákonným
zástupcem místožupanovým, a tvoří
spolu s notáři konceptní personál
místožupanův.
3. Vrchní fiskál jest právním konsulentem
municipia, zástupcem jeho v soukromoprávních
záležitostech, veřejným žalobcem
ve věcech disciplinárních, zastupuje fiskus,
jsa oprávněn podávati proti usnesením
municipálním odvolání k příslušným
ministerstvům. Vrchnímu fiskálovi jsou přiděleni
fiskálové.
4. Předseda sirotčí stolice s přísedícími
tvoří poručenský úřad
(agenda poručenská jest v Uhrách vyňata
z kompetence soudní).
5. Vrchní fysik jest odborným orgánem municipia
ve věcech zdravotních.
b) Úředníci správy okresní:
1. Vrchní slúžný jest první správním
úředníkem v okresu, podřízeným
přímo místožupanovi. Slúžný
a správní praktikanti tvoří konceptní
personál vrchního slúžného; postavení
vrchního slúžného v Uhrách lze
v celku srovnati s postavením okresního hejtmana
(přednosty okresního politického úřadu)
v zemích někdejšího Rakouska.
V městech s regulovaným magistrátem přísluší
purkmistrům naproti komitátu v celku totéž
postavení jako vrchním slúžným
v okresích.
2. Okresní lékař jest odborným orgánem
okresu ve věcech zdravotních.
III. Vrchní župan (§§ 56. až 66. zák.
čl. XXI.: 1886).
V čele municipia stojí vrchní župan,
jejž jmenoval a propouštěl k návrhu ministra
vnitra panovník. Vrchní župan není však
orgánem správy municipální, nýbrž
důvěrníkem vlády. Jest podřízen
přímo vládě, pokud se týče
ministru vnitra. Vrchní župan jest zástupcem
výkonné moci v municipiu a hlavou veškeré
vnitřní správy v municipiu, jest předsedou
valné hromady municipálního výboru,
stálého výboru i výboru správního,
jest opatřen velmi dalekosáhlým právem
dohledu a kontroly a to nejen vůči municipiu, nýbrž
i vůči veškerým úředníkům
správy vnitřní (politické), municipální
a státní. Z význačných práv,
jež příslušejí vrchnímu
županovi za účelem účinného
výkonu zmíněného dohledu a kontroly
sluší zejména uvésti:
1. právo konati před valnou hromadou municipálního
výboru t.. zv. skontrální schůze,
za účastenství vyšších úředníků
ústřední správy municipia a dvou členů
municipálního výboru, volených každoročně
valnou hromadou; na základě výsledků
schůzí skontrálních činí
vrchní župan příslušná opatření
a podává zprávu ministru vnitra,
2. právo činiti za spolupůsobení kandidátního
výboru, jehož jest vrchní župan předsedou,
návrhy valné hromadě, ohledně obsazování
úřednických míst, která obsazuje
volbou valná hromada municipálního výboru.
3. právo jmenovati některé úředníky
a zřízence municipální,
4. právo zkoumati úřední působnost
úředníků, zavésti disciplinární
řízení proti úředníkům
nedbalým, pokud nejsou členy správního
výboru,
5. právo vydávati nařízení
místožupanovi a purkmistrům,
6. právo v případě, že podle
jeho mínění usnesení valné
hromady municipálního výboru příčí
se zákonu neb ministerskému nařízení
předložiti takové usnesení ministrovi
a zastaviti výkon takového usnesení.
Vrchní župan požívá platu jako
státní úředník V. hodnostní
třídy, a má nárok na pensi, pokud
se týče na odbytné. Pro úřad
vrchního župana nevyžaduje se odborné
kvalifikace.
Organisace správního výboru spočívá
na zákoně čl. VI.: 1876. Správní
výbory co do své organisace jsou orgány smíšenými,
neboť skládají se jednak z úředníků
státních, jednak z úředníků
municipálních a jednak ze členů volených
municipálním výborem.
Správní výbor čítá 21
členů a to:
a) 6 jmenovaných úředníků státních,
jimiž jsou: vrchní župan, školdozorce, finanční
ředitel, předseda stavebního úřadu,
státní zástupce a správce hospodářského
inspektorátu;
b) 5 municipálních úředníků,
jimiž jsou: místožupan, vrchní notář,
vrchní fiskál, vrchní fysik a předseda
sirotčí stolice,
c) 10 členů municipálního výboru
volených na 2 léta.
Předsedou správního výboru jest vrchní
župan, jeho zástupcem místožupan. Správní
výbory rozhodují způsobem kolegiálním.
Schůze konají se zpravidla měsíčně.
Členové správního výboru, kteří
jsou úředníky, jsou ve schůzích
správního výboru odbornými referenty.
Správní výbory tvoří ze sebe
zvláštní komise pro některé správní
odvětví, zejména komisi poručenskou,
vězeňskou, lesní a disciplinární.
Správní výbory jsou stálým
pojítkem mezi orgány státními a municipálními
a mají pečovati o jednotnost správy v celém
území municipia jakož i o to, aby byla harmonie
a vzájemná podpora orgánů státních
a municipálních.
Města s právem municipálním.
Organisace měst s právem municipálním
jest v celku vybudována na týchž základech
jako organisace komitátů. Zejména jest také
v čele městského municipia vrchní
župan. Podstatné odchylky od organisace komitátů
jsou však zejména tyto:
1. Počet členů municipálního
výboru pohybuje se mezi 48 až 400 podle velikosti
města.
Předsedou valné hromady municipálního
výboru jest stejně jako v komitátu vrchní
župan, náměstkem jeho však purkmistr.
V městech s právem municipiálním není
však stálého výboru; na místo
stálého výboru vstupuje však v těchto
místech magistrát, jehož členy jsou:
purkmistr, městský policejní hejtman, magistrátní
radové, vrchní notář, vrchní
fiskál. Předsedou magistrátu jest purkmistr.
2. Úředníci jsou sice rovněž
z valné většiny voleni municpiálním
výborem. V celku mají města s právem
municipálním tytéž úředníky
jako komitáty, není však v těchto městech
místožupanů a také ne úředníků
správy okresní. Kromě úředníků,
jež v komitátech volí municipální
výbory, volí municipální výbor
v městských municipiích také ještě
úředníky účetní a pokladniční
a dále personál výpomocný a manipulační.
V městských municipiích pak jmenuje vrchní
župan kromě úředníků,
jež také v komitátech jmenuje vrchní
župan doživotně ještě také
městského policejního hejtmana.
3. Purkmistr v městech s právem municipálním
jest prvním voleným úředníkem
a má v celku totéž právní postavení
jako v komitátech místožupani; jest tudíž
také členem správního výboru,
v němž také zastupuje předsedu (vrchního
župana). Některé věci, jež v komitátech
náležejí do působnosti místožupanů,
patří však v městských municipiích
do kompetence magistrátu, po případě
do kompetence městského policejního hejtmana.
4. Platy úředníků městských
municipií jsou určeny v statutech jednotlivých
měst, zákonem čl. LVlII.: 1912 upraveny byly
platy úředníků měst vůbec
(tedy nejen měst s právem municipálním,
nýbrž i měst s regulovaným magistrátem)
v ten způsob, že úředníci měst
byli zařaděni do platových tříd
státních úředníků. Také
pro úřad purkmistra vyžaduje zákon čl.
l..: 1883, zvláštní odborné kvalifikace
(právnické).
Municipia
a) "vykonávají autonomií",
b) "sprostředkují správu státní",
c) mohou se zabývati i jinými záležitostmi
veřejného zájmu, jsouce oprávněna
obraceti se ve formě peticí na říšský
sněm.
Do působnosti municipií (komitátů
i měst s právem municipálním) v oboru
jich vnitřních záležitostí náleží
zejména:
1. právo vydávati municipální statuty,
t. j. obecně závazné normy, statuty podléhají
schválení ministra vnitra, resp. musí býti
opatřeny "podací" doložkou ministra
vnitra;
2. právo organisovati a obsazovati místa úřednická,
pokud jednotlivé úředníky nejmenuje
vrchní župan;
3. právo dohledu k obcím, záležející
zejména ve schvalování důležitých
usnesení obcí ve věcech správy hospodářské
a majetkové;
4. obstarávání majetkové, hospodářské
a finanční správy municipia, v tomto směru
sluší zejména vytknouti, že municipia
stanoví náklady správy komitátní
a pečují o úhradu těchto nákladů
a to komitáty podle zákona čl. XV.: 1883,
města s právem municipálním podle
zákona obecního čl. XXII.: 1886, komitáty
jsou oprávněny vypisovati přirážky
k státním daním;
5. péče o zájmy národohospodářské
(zejména též komunikační), o
veřejné ústavy vyučovací, zdravotní
a humanitní, upravena specielními zákony.
O záležitostech spadajících do oboru
správy vnitřních záležitostí
municipia usnáší se - pokud by zákon
jinak neustavoval valná hromada municipálního
výboru.
Municipia podléhají také v oboru správy
vnitřních svých záležitostí
(tedy své autonomie) účinnému státnímu
dozoru. V tomto směru sluší zejména
uvésti:
1. důležitá usnesení municipií,
zejména ve věcech správy majetkové,
hospodářské a finanční, podléhají
schválení ministerstva vnitra, jež jest také
oprávněno kontrolovati zvláštními
orgány hospodářství municipií;
2. vrchní župan jest oprávněn předložiti
každé usnesení municipální, jež
podle jeho názoru příčí se
zákonu neb ministerskému nařízení
aneb se nesrovnává se státními zájmy,
ministerstvu vnitra, jež může usnesení
to zrušiti, neb změniti (§.57., čl. XXI.:
1886, § 11., čl. XX.: 1901.).
Municipia obstarávají svými orgány
veškeru politickou správu pokud by obstarávání
jednotlivých odvětví její nebylo přikázáno
do kompetence zvláštních orgánů,
po většině státních. Takovéto
zvláštní orgány politické správy
jsou zřízeny na příklad pro správu
záležitostí horních (státní
horní úřady, totiž horní hejtmanství
a vrchní horní úřady), pro správu
lesní (státní úřady lesní
a podřízené jim lesní okresní
správy), pro správu vyučovací (státní
školdozorci, dále školní stolice - orgány
to obstarávající správu a dohled nad
národními školami, jež vydržují
obce neb náboženské společnosti - školní
kuratoria - orgány zřízené pro správu
a dohled nad národními školami státními),
pro správu komunikační (státní
úřady stavební). Při tom municipia
hradí i náklady s obstaráváním
politické správy spojené, a to: municipia
městská zcela, komitáty pak pouze částečně;
větší část nákladů,
jež vzcházejí komitátům z obstarávání
agend politické správy, hradí se z dotace
státní, jež vkládá se do státního
rozpočtu (§ 1. zákon čl. XV.: 1883).
Municipální výbory jako takové nejsou
ovšem instancí (t. j. orgánem rozhodujícím).
ve věcech politické správy. Jako instance
ve věcech politické správy fungují
toliko tyto orgány municipální, pokud se
týče obecní (v městech s regulovaným
magistrátem):
a) v komitátech: vrchní slúžný,
místožupan, správní výbor; v
městech s regulovaným magistrátem funguje
jako instance politické správy v určitých
záležitostech také městský policejní
hejtman, jenž však není orgánem municipálním,
nýbrž orgánem obecním;
b) v městech s právem municipálním:
purkmistr, magistrát, městský policejní
hejtman, správní výbor.
V nejvyšším stupni fungují jako instance
politické správy namnoze také ministerstva,
tedy orgány ústřední správy
státní a to jak ve věcech, jež v nižších
instancích obstarávají orgány municipální,
tak i ve věcech, jež v nižších instancích
náležejí do působnosti zvláštních
orgánů státních.
Působnost jednotlivých orgánů obstarávajících
povšechně poltickou správu lze charakterisovati
takto:
1. Vrchní slúžný obstarává
agendu politické správy v I. instanci, pokud by
některé záležitosti této agendy
nebyly v prvé instanci přikázány do
působnosti místožupana neb správního
výboru, nebo (zejména věci trestní
pravomoci ohledně policejních přestupků)
městského policejního hejtmana. Jest tudíž
vrchní slúžný pravidelnou l. instancí
ve věcech politické správy v okresích,
na něž jsou komitáty rozděleny. Z rozhodnutí
vrchního slúžného jde odvolání
k místožupanovi.
2. Místožupan obstarává:
a) zpravidla agendu politické správy v II. instanci
ve věcech, jež v I. instanci obstarává
vrchní slúžný v okresích, neb
městský policejní hejtman v městech
s regulovaným magistrátem, zejména obstarává
místožupan v II. instanci záležitosti
živnostenské, honební, sporné záležitosti
mezi zaměstnavateli a čeledí hospodářskou,
některé záležitosti policejních
přestupků. Místožupan rozhoduje v II.
instanci také o odvoláních, podaných
na rozhodnutí, jež učinil v I. instanci vrchní
slúžný aneb (zejména v záležitostech
některých policejních přestupků)
městský policejní hejtman v městech
s regulovaným magistrátem. Místožupan
jest tudíž pravidelnou II. instancí ve věcech
politické správy;
b) výjimečně obstarává místožupan
některé agendy politické správy přímo
v I. instanci, na př. některé záležitosti
vodní, a některé věci disciplinární
úředníků municipálních,
neb úředníků obecních. Z rozhodnutí,
jež učinil místožupan v instanci I. neb
v instanci II. jde odvolání zpravidla k správnímu
výboru, výjimečně k ministerstvu (viz
níže 4 b.).
3. Správní výbory fungují podle ustanovení
zákona čl. VI.: 1876, jakož i podle řady
specielních zákonů pozdějších:
a) jako instance I. zejména na př. ve věcech
správy železniční, správy školské
(dohled nad školstvím národním), lesní
správy (zejména ve věcech přestupků
lesního zákona), v některých věcech
disciplinárních;
b) jako instance II. ve věcech, jež v I. instanci
obstarává v komitátech místožupan
a v městech s právem municipálním
magistrát; sem spadají zejména některé
záležitosti vodní, některé záležitosti
správy vyučovací, správy zdravotní,
správy lesní, správy poručenské;
dále rozhodují správní výbory
v II. instanci o řadě záležitostí
obecních; rovněž správní výbory
rozhodují v II. instanci o odvoláních, jež
podána byla do rozhodnutí, jež učinil
v I. instanci místožupan v komitátech, neb
magistrát v městech s právem municipálním.
c) Jako instance III. rozhodujíce o odvoláních
na rozhodnutí, jež učinil v II. instanci místožupan,
pokud rozhodnutí jeho učiněné v lI.
instanci jest odchylné od rozhodnutí instance I.
Z působnosti správních výborů
jest výslovně vyloučen obor majetkové
správy municipií (§ 13., odst. 2. zák.
čl. VI.: 1876).
Z rozhodnutí, jež učinil správní
výbor v instanci I. neb II., jde odvolání
k ministerstvům.
4. Ministerstva, tedy orgány ústřední
správy státní obstarávají politickou
správu v nejvyšší1n stupni a fungují
zejména také jako:
a) instance II. v záležitostech, v nichž jako
instance I. rozhodovaly správní výbory, aneb
jako
b) instance III. ve věcech, v nichž jako instance
II. fungovaly správní výbory, neb místožupan
(poslednější na př. ve věcech
policejních přestupků, o nichž v první
instanci rozhodoval městský policejní hejtman
v městech s regulovaným magistrátem).
Ministerstva rozhodují tudíž také o
odvoláních, jež podána byla na rozhodnutí,
jež učinily správní výbory v
instanci I., neb v instanci II., v poslednějším
případě ovšem pouze tehdy, jestliže
rozhodnutí instance II. odchyluje se od rozhodnutí
instance I.
B. Orgány v městech s právem municipálním.
O působnosti orgánů měst s právem
municipálním, v oboru politické správy,
platí v celku tytéž zásady, jež
uvedeny byly shora A o komitátech.
Modifikace těchto zásad jsou zejména tyto:
a) na místě místožupana funguje jako
instance ve věcech politické správy purkmistr,
pokud by některé agendy politické správy
nebyly přikázány do kompetence městského
magistrátu, neb do kompetence městského policejního
hejtmana (do kompetence tohoto orgánu náleží
zejména pravomoc trestní ve věcech policejních
přestupků);
b) z rozhodnutí magistrátu jde odvolání
k správnímu výboru neb k ministerstvu;
c) z rozhodnutí městského policejního
hejtmana jde odvolání k magistrátu.
Z uvedeného přehledu působnosti jednotlivých
orgánů, obstarávajících povšechně
agendu politické správy, vychází,
že pořad instanční lest v různých
záležitostech správních různě
upraven. V celku lze alternativy pořadu instancí
vyznačiti schematicky takto:
buď: | I. instance: | vrchní slúžný, |
II. instance: | místožupan, | |
III. instance: | správní výbor; | |
aneb: | I. instance: | městský policejní hejtman (v městech s regulovaným magistrátem), |
II. instance: | místožupan, | |
III. instance: | ministerstvo; | |
aneb: | I. instance: | místožupan, |
II. instance: | správní výbor, | |
III. instance: | ministerstvo; | |
aneb: | I. instance: | správní výbor, |
II. instance: | ministerstvo. |