II.

Dříve však než tyto budou v hrubých rysech vylíčeny, zbývá ještě stručně se dotknouti zřízení krajského na Moravě, které se vyvíjelo v úzké souvislosti s rozvojem instituce této v Čechách,

Na Moravě máme prvé zaručené zprávy o krajích teprve v XV. století a to nejprve o kraji Olomouckém a Brněnském, jež však měly význam pouze pro soudnictví a desky zemské, jakož i částečně pro bernictví. Pokus podniknutý na počátku XVI. století zříditi 6 krajů se nezdařil.

Teprve za prvých Habsburků byly zavedeny kraje i na Moravě a to původně čtyři, později pět: Brněnsko, Hradišťsko, Jihlavsko, Olomoucko, Znojemsko, k čemuž přibyl v XVIII. století kraj šestý Přerovský.

V čele kraje stál jeden, později dva hejtmané voleni původně sněmem, funkce jejich byla z počátku ryze vojenská, později však zasahovali pozvolna i do jiných oborů veřejné správy, hlavně bernictví.

V třicetileté válce zavedeno na Moravě krajské zřízení podobně jako v Čechách, nenabylo tam však nikdy takového významu jako v království, poněvadž mu chyběla historická tradice. V organisaci krajské správy na Moravě převazoval již od počátku živel zeměpanský, čímž se též vysvětluje, že mnohé reformy byly tam zavedeny dříve než v království, tak na př. ustanovování jen jednoho hejtmana, placení jeho z pokladny státní, přidělování pomocných sil atd.

Změny za Marie Terezie a Josefa II. pohybovaly se celkem v týž hranicích jako v Čechách, pouze sluší vytknouti, že když za Josefa II. Morava se Slezskem byly sloučeny v jediný správní celek, byly zavedeny konečně i ve Slezsku kraje a sice dva: v Těšíně a Krnově, později místo toho v Opavě. Změny za Leopolda II., jakož i pozdější dotkly se krajského zřízení jen nepatrně, hlavně měněny hranice krajů, ba někdy i sídlo krajského hejtmana.

III.

Krajské zřízení v novodobém státě rakouském, až do jeho zrušení v letech šedesátých.

Velikým převratem ústavním, jejž přinesl rok 1848, byla i celá vnitřní správa postavena na nový základ, jest tudíž přirozeno, že změny tyto zasáhly v prvé řadě i zřízení krajské, které bylo dosavad úhelným kamenem vnitřní správy.

Zajímavo jest, že již v ústavě Pillersdorfové z 25. dubna 1848, byla povšechné slíbena zvláštní municipální zařízení k hájení interesů krajů a okresů.

1. Velmi podrobné bylo jednáno o krajském zřízení v ústavním výboru Kroměřížského sněmu, kdež střetly se i v otázce této dva směry, centralisticko-německé většiny, jež přála si co největší vybudování krajů na úkor zemí, chtějíc též touto cestou rozřešiti otázku národnostní, a autonomisticko slovanské menšiny, která navrhovala kraje jen s působností správní v rámci zemské ústavy a otázku národnostní snažila se rozluštiti národními kuriemi na sněmu. Konečný návrh ústavy, v němž jest jednáno též o zřízení krajském, jest dílem kompromisu; byť by pak tato ústava nikdy nebyla vstoupila v platnost, jest přece záhodno blíže se o ní zmíniti, poněvadž jest prvým pokusem řešiti otázku krajů v rámci novodobé ústavy.

Podle předloženého návrhu mělo býti šest větších zemí říše rozděleno v kraje a to Čechy v devět, Morava pak ve čtyři a při jich ohraničování mělo býti pokud možno přiblíženo k národnostem. Zde poprvé setkáváme se v návrhu zákona o zřízení krajském s momentem národnostním, jenž se pak táhne po 70 let jak červená nit všemi osnovami zřízení krajského a vystupuje při tom čím dále do popředí. V každém kraji měl zasedati krajský sněm, jehož členové by byli voleni současné se zemskými poslanci stejným způsobem, leč na dobu dvojnásobnou. Sněm měl svolávati šéf zemské nebo krajské vlády. rozpouštěti však jen místodržitel. V oboru působnosti krajských sněmů měly náležeti některé záležitosti obligatorně (mezi tím v prvé řadě vydání obecního zřízení v mezích zákona říšského, dále správní záležitost obecní, komunikační atd.), jiné pak fakultativně a to v rámci zákonů říšských a zemských, pokud by to krajské sněmy pokládaly.za nutné v zájmu krajů (na př. školství, chudinství, humanitní ústavy, podpora zemědělství atd.); dále příslušelo by krajským sněmům voliti po jednom zástupci do komory zemí a konečně vypisovati krajské přirážky. Jak patrno, byla činnost krajských sněmů sice převážné správní, leč příslušela jím výminečné i funkce zákonodárná a to pokud se týká obecního zřízení, velmi důležitá.

2. Když sněm Kroměřížský byl počátkem března roku 1849 rozehnán, byla současně publikována nová ústava říšská, ze dne 4. března 1849, č. 150 ř. z. zvaná Stadionova, jež v § 34. stanovila, že okresní nebo krajské obce mají býti zřízeny zvláštním zákonem, což se skutečně za krátko stalo a sice provisorním zřízením obecním ze dne 17. března 1849, č. 170 ř. z. Podle třetí hlavy tohoto zákona měla býti zřízena krajská zastupitelstva a to na rozdíl od dříve zmíněných krajských sněmů jakožto pouhé orgány správní bez moci zákonodárné a výkonné, jakož i bez práva vypisovati přirážky; zastupitelstva ta měla býti jednak poradním sborem pro kraj presidenta a místodržitele, jednak pak vyšším orgánům autonomním, jemuž příslušelo hlavně rozhodovati v záležitostech obecních a okresních. Skládati se měla z poslanců volených na tři léta okresními výbory, starosta měl býti volen zastupitelstvem z jeho středu. Krajský president byl zástupcem vlády při jednání tohoto sboru.

Krajská zastupitelstva zřízená provisorním zřízením obecním se vůbec nesešla, neboť provedení provisorní ústavy bylo ministerským výnosem ze dne 2. října 1849, č. 440 ř. z. zastaveno; pokud měla zastupitelstva krajská fungovati jako odvolací instance v některých záležitostech obecních, byla funkce tato svěřena krajským presidentům.

3. Když sylvestrovskými patenty z roku 1851 byla Stadionova ústava vůbec zrušena, tu sice v "zásadách pro organická zařízení korunních zemích císařství rakouského" bylo v bodě 36 slíbeno zřízení poradního sboru pro krajské úřady, v němž by byli zastoupeni statkáři velcí i malí, šlechta a průmysl, leč k provedení návrhu tohoto vůbec nedošlo.

4. V říšském zákoně obecním ze dne 5. března 1862, č. 18 ř. z., jest pomýšleno na zřízení zastupitelstev okresních, župních, nebo krajských, krajská zastupitelstva podle zákona tohoto však nikde zřízena nebyla. V pozdějších zákonech krajské instituce samosprávné nepřicházejí již vůbec, takže lze stručně říci, že pokusy obnoviti krajskou samosprávu setkaly se po roce 1848 s nezdarem.

5. Jiný byl běh události, pokud se týká zřízení krajského ve správě zeměpanské.

Prvou reformu provedl tu v polovině roku 1849 hrabě Stadion, císařským rozhodnutím ze dne 26. června 1849 byly schváleny současné v říšském zákoníku pod č. 295 publikované nové zásady organisace politických úřadů, mezi jinými bylo tu ustanoveno, že větší země mají býti rozděleny v kraje; to se stalo též v Čechách ministerským výnosem ze dne 9. srpna 1849, č. 352 ř. z. Čechy rozděleny v sedm krajů a sice: Budějovice, Cheb, Jičín, Česká Lípa, Pardubice, Plzeň, Praha, jež se skládaly ze 79 hejtmanství, zvaných český úřady podkrajskými; na Moravě podle výnosu ministerstva vnitra z 9. srpna 1849, č. 335 ř. z. byly kraje dva (Brno, Olomouc) a 25 hejtmanství; ve Slezsku pak podle téhož výnosu kraj jeden a sedm hejtmanství, počet obyvatel jednotlivých krajů kolísal mezi 467 (celé Slezsko) 542 (Česká Lípa) a 897 (Jičín) a konečně 944 (Olomouc) tisíci. Město Praha podléhalo přímo krajskému presidentovi a nebylo s ostatními obcemi kraje Pražského v žádném svazku.

V čele každého kraje postaven krajský president a úřady tyto hojné vybaveny úřednictvem, kdežto personál místodržitelství co nejvíce redukován.

Podle této Stadionovy organisace mělo v krajských vládách spočívati těžiště politické správy, na ně přeneseny skoro veškeré funkce bývalého gubernia, instanční pořad upraven pak tak, že prvou instancí byla hejtmanství, druhou krajské vlády, třetí pak ministerstva. Věcný obor působnosti byl v Čechách určen podrobně místodržitelskou vyhláškou z 19. května 1850, č. 103 ř. z., a sice tím způsobem, že místodržitelství ponechány jen některé záležitosti taxativně vytčené, hlavně zastoupení vlády na sněmu státní policie, dozor nad krajskými vládami, předkládání rekursů z jich rozhodnutí na ministerstva, rozhodování v záležitostech, týkajících se celé země v záležitostech oněch, k nimž je ministerstvo delegovalo.

Kdyby tato organisace, jejiž původce je Stadion, proveditelem Bach, byla se udržela, byly by se z krajů těchto za krátko vyvinuly zajisté zcela samostatné departementy podřízené přímo ministerstvu a království České bylo by bývalo roztrženo v sedm správních obvodů. Leč stalo se jinak.

6. Po zrušení ústavy Stadionovy bylo již záhy pomyšleno na to, aby opět byla povznesena instituce místodržitelství a aby kraje byly zařízeny celkem podle starého historického typu.

Stalo se tak v prostřed let šedesátých minulého století, kdy několika ministerskými nařízeními (ze dne 21. dubna 1854, č. 103 a 104 ř. z., jakož i ze dne 9. října 1854, č. 274 ř. z.) vydanými na základě min. nař. z 19. ledna 1863, č. 10 ř. z., zavedeny celkem podle vzoru úpravy provedené v Uhrách v zemích koruny české nové krajské úřady, jež byly nadřízenu úřadům okresním. Krajů bylo v Čechách 13: Budějovice, Čáslav, Cheb, Chrudim, Jičín, Král. Hradec, Litoměřice, Mladá Boleslav, Písek, Plzeň, Praha, Tábor, Žatec se 219 tisíci (Žatec) až 443 tisíci (Praha) obyvatelů a v celku s 207 okresními úřady; na Moravě bylo krajů šest: Brno, Hradiště, Jihlava, Nový Jičín, Olomouc, Znojmo se 197 (Znojmo) až 441 (Brno) tisíci obyvatel s 76 okresními úřady; ve Slezsku pak byly kraje dva: Opava, Těšín s 22 okresními úřady. Město Praha bylo přímo podřízeno místodržitelství. V čele každému kraji byl postaven krajský představený v hodnosti místodržitelského rady.

Tyto nové krajské úřady byly nadány pravomocí daleko menší než jich předchůdci; hlavní rozdíl proti úpravě z roku 1849 spočíval - nehledě k tomu, že krajů bylo více a že tyto neměly korolátu v krajské samosprávě, v tom, že pravomoc jich byla velice ztenčena, příslušelo jim po případě jen:

a) dozírati na podřízené úřady okresní,

b) předkládati rekursy proti rozhodnutí úřadů okresních na místodržitelství;

c) rozhodovati v prvé instanci v některých taxativně vytčených záležitostech;

d) výminečně rozhodovati v některých pilných záležitostech v instanci druhé, v kterémžto případě bylo místodržitelství instancí třetí a konečnou. Byly to však celkem jen nepříliš důležité výminečné případy.

Jak patrno, byl obor působnosti krajských úřadů co nejvíce súžen. Vláda sama charakterisovala (r. 1900) stav tento následovně: "Třeba myšlenka krajského rozdělení co do formy byla zachována, bylo ono přece svého administrativního obsahu zbaveno, nový krajský úřad s krajským přednostou v čele byl stlačen na neduživou střední stolici a těžiště veřejné moci přeneseno na místodržitelství".

7. Nepřekvapuje nás tudíž, že krajské úřady v nové době se neosvědčily, pročež záhy bylo pomyšleno na jich zrušení, k čemuž nabádala též finanční situace státu.

V Čechách byly kraje zrušeny nařízením státního ministerstva 23. října 1862, č. 73 ř. z., na Moravě již min. nař. z 5. června 1860, č. 142 ř. z., působnost jejich, jakožto instance rozhodující byla rozdělena mezi místodržitelství a úřady okresní.

8. Nová úprava správy politické provedena zákonem z 19. května 1868, č. 44 ř. z., v nichž nebylo již místa pro krajské úřady; jedinou reminiscencí na ně bylo zmocnění dané v § 9. vládě, jež zní:" Aby práce snadněji šly před se, lze svěřiti úředníkům, kteří jsou stále zřízeni vně sídla místodržitelství, práce místodržitelské jménem místodržícího, zvláště přihlížení k orgánům nižším, nebo zastupování vlády naproti zastupitelstvu zemskému, aneb kde toho zvláštní okolnosti vyhledávají administrativní rozhodování v druhé instanci. Širší vyměření v příčině toho vydána budou v jedné každé případnosti způsobem nařizovacím".

U provedení tohoto nařízení byli v Čechách ministerským nařízením ze dne 31. července 1863, č. 114 ř. z. okresní hejtmani v sídlech bývalých krajských úřadů pověřeni pouhým dozorem nad hejtmanstvími dřívějšího krajského obvodu; veškeré meritorní rozhodování bylo výslovně vyloučeno. Nikdo tehdy netušil, k čemu vláda rakouská za padesát let zmíněného zákonného zmocnění zneužije.

IV.

Návrhy na znovuzavedení krajského zřízení v Čechách.

Zrušením krajů usnul problém krajského zřízení jen na krátko, neboť již uprostřed sedmdesátých let minulého století přichází on znovu na přetřes; stalo se tak již roku 1876 v poslanecké sněmovně a ve sněmu království Českého roku 1886 a 1889.

a) Do nového proudu přišla otázka zřízení krajů svatodušním programem Němců z roku 1899, jakož i za krátko na to publikovanými návrhy Plenerovými a Ulbrichovými. Plener navrhoval kraje pokud možno národnostně ohraničené asi toho způsobu, jaké byly zavedeny roku 1849 Stadionem, jenže menší s krajskou vládou v čele, jež měly býti duší politické správy; současné měla býti vybudována krajská samospráva v podobě krajských sněmů; v krajských výborech, jež měly fungovati jako správní soudy, měl býti zastoupen živel samosprávní i správy státní.

Návrh Ulbrichův lišil se od něho hlavně v tom, že krajské sjezdy jakožto representanti samosprávy měly míti větší kompetenci než svrchu uvedené krajské sněmy: Plenerovy: správním soudnictvím měly se zabývati krajské komise, v nichž opět měla býti zastoupena obojí správa.

b) Tyto návrhy, jež vycházely se strany soukromé, byly ideovým podkladem prvé nové předloze vládní, již ministrpresident Dr. Koerber předložil roku 1900 (č. 605 příloh ke stenografickým protolům poslanecké sněmovny říšské rady sesse XVI.) parlamentu. Osnova vládní navrhovala zřízení deseti případně čtrnácti krajů (Budějovice, Cheb, Chrudim, Jičín, Král. Hradec, Liberec, Litoměřice, Praha, Plzeň, Tábor, event. též Krumlov, Slané, Písek, Žatec), pokud možno národnostně ohraničených, v čele krajské vlády měl býti krajský hejtman. Praha měla býti z krajské úpravy vyloučena. Krajům měly býti přikázány zásadné ony záležitosti, v níž dosud prvou nebo druhou instanci bylo místodržitelství, event. i některé záležitosti spadající dosud v kompetenci hejtmanství; pokud bylo dříve místodržitelství instancí konečnou, měly se jí státi nyní kraje, o odvolání z rozhodnutí krajských vlád rozhodovala ministerstva; rekursy však jím měly býti předkládány prostřednictvím místodržitelství. Okruh působnosti místodržitelství byl velice súžen, příslušely mu jen záležitosti týkající se jen celé země nebo několika krajů a dále rozhodování v poslední instanci o určitých taxativně vytčených záležitostech. Na zavedení samosprávy krajské nebylo v návrhu tomto pamatováno.

Osnova tato, jež značí opětné přeložení těžiště správy politické z místodržitelství do krajů a porušení jednotnosti zemí jakožto správního celku, nebyla vůbec poslaneckou sněmovnou projednána.

Také jednání mezi Čechy a Němci vedené koncem roku 1902, které se dotklo též zřízení krajského, nevedlo k cíli.

c) Těmito neúspěchy se však ministr president Koerber nedal nikterak odstrašiti a již roku 1904 předložil veřejnosti "Studie o reformě vnitřní správy". Návrhy ve studiích těchto skizzované týkaly se celého Předlitavska a obsahovaly pokud se týče krajského zřízení tyto hlavní zásady: V oboru správy státní navrhovalo se zříditi kraje s krajskou vládou v čele; té by příslušelo v druhé a poslední instanci rozhodovati ve všech záležitostech správy státní, které v prvé instanci náležely okresním úřadům: též mohly býti krajským vládám přikázány některé záležitosti příslušející dosud úřadům okresním nebo zemským. Odvolání od krajských úřadů mělo jíti k zemské vládě, jež by rozhodovala v poslední instanci. Přednosta krajské vlády s titulem krajského hejtmana měl současně býti přednostou krajského sněmu a krajského výboru; měl prováděti usnesení těchto samosprávných korporací a měl míti právo případně usnesení tato zastaviti; v důležitějších záležitostech správy státní byl by vázán na dobrozdání krajského výboru. Zavádí tudíž Koerberova studie na rozdíl od návrhu předchozího kraje způsobu takového, by jimi nebyla rušena celistvost zemí.

Současně však studie zmíněná pomýšlela i na zavedení zřízení krajské samosprávy a to způsobem následujícím: měly býti utvořeny samosprávné kraje objímající několik okresů s výjimkou větších měst statutárních, orgány jich měly býti krajské sněmy, jakožto orgán usnášející. a krajské výbory, které by hlavně rozhodovaly v okresních záležitostech v II. a obecních v III. instanci a to pravidelně s konečnou platností.

Konečně bylo též pamatováno na vy budování správního soudnictví, v jehož rámec by zapadal i krajský správní soud: přednostou jeho měl býti krajský hejtman, členové byli by vládou jmenováni.

Tyto dalekosáhlé ovšem jen zběžně načrtnuté návrhy nesetkaly se však se žádným výsledkem.

d) Za krátkou dobu předstoupila nová vláda opět před sněmovní forum s návrhem krajského zřízení, a sice předložil Bienert roku 1909 příslušnou osnovu, jež s nepatrnou odchylkou byla předložena po druhé a potřetí (Sesse XVIII., č. 1. 354, sesse XIX., č. 4. a XX., č. 6. příloh ke stenograt. protokolům posl. sněmovny.)

Osnova navrhovala celkem 20 krajů a to: Budějovice, Čáslav, Cheb, Chrudim, Jičín, Klatovy, Král. Hradec, Krumlov, Lanškroun, Liberec, Litoměřice, Ml. Boleslav, Most, Písek, Plzeň, Praha a okolí, Slané, Tábor, Trutnov, Žatec; město Praha bylo z navrženého krajského zřízení vyňato.

V čele krajských vlád měli býti postaveni krajští vládní presidenti, kompetence krajských vlád pak byla stanovena následovně: krajským vládám měla býti přikázána celá agenda místodržitelství, tudíž i rozhodování o rekursech proti rozhodnutí politického úřadu I. instance a to převážnou většinou s konečnou platností. Místodržitelství měly býti vyhrazeny jednak záležitosti týkající se celé země, nebo několika krajů, dále pak 15 skupin záležitosti taxativně vytčených; rekursy podané proti rozhodnutí krajských vlád měla místodržitelství vyřizovati s platností konečnou, styk jeho s hejtmanství měl se díti přímo, nikoliv prostřednictvím krajských vlád. V osnově jest zvlášť zajímavo, že kompetence ministerstev byla poněkud súžena ve prospěch místodržitelství a sice při instančních rozhodování a že v tomto návrhu kraje nikterak nevystupovaly z rámce ústavy zemské.

Bienert pomýšlel též na opětné zavedení zřízení krajského v samosprávě, pročež podal vládě v druhém zasedání Českého sněmu v roce 1908 (tisk číslo XVII.) mezi jinými vládními předlohami upravujícími národnostní otázku v Čechách též podrobně propracovanou osnovu zákona o zřízení krajských zastupitelstev v král. Českém. Obvod krajských zastupitelstev měl se krýti s obvodem krajských vlád; okresní zastupitelstva měla býti celkem ponechána. Krajská zastupitelstva měla se skládati z krajského sněmu, v jehož čelo by byl krajský starosta panovníkem jmenovaný a náměstek od sněmu volený, z výboru krajského; členové krajského sněmu měli býti voleni na 6 roků a sice od okresních zastupitelstev. Sněm měl svolávati nejméně jednou v roce místodržitel, jemuž příslušelo i právo sněm rozpouštěti a vypisovati nové volby. Zvláštní předpisy byly pro volby v krajích národnostně smíšených. Krajskému sněmu mělo příslušeti usnášeti se o hospodářských záležitostech kraje, dále o podnicích obecně prospěšných najmě kulturních, humanitních, zemědělských a komunikačních, konečně pak vypisovati krajské přirážky. Krajský výbor měl zastupovati krajské zastupitelstvo na venek, vésti běžnou správu dohlédati na podřízené autonomní orgány a rozhodovati o rekursech z jich rozhodnutí. Určité taxativně, zřejmé záležitosti měly příslušeti i nadále zemskému výboru.

e) Také v jednání komise pro reformu vnitřní správy byl přetřásán problém krajského zřízení, stalo se tak jednak v r. 1912. v obsáhlé anketě, kde jednotliví experti vyjadřovali se o jednotlivých otázkách veřejné správy, dotýkajíce se při tom i světlých i stinných stránek krajského zřízení, jednak pak specielně roku 1914, kdy tajný rada Haerdtl podal obšírný referát o základních rysech reformy organisace vnitřní správy. V návrhu svém odporučuje ve všech větších zemích zavedení krajů a to druhu dvojího: Jednak chtěl pro správu politickou zříditi kraje skládající se z několika politických okresů, jež hranicemi svými měly býti přizpůsobeny pokud možno národnostním poměrům. Kompentence krajů těchto byla vytčena jen v hrubých rysech a to celkem shodně s osnovou Bienertovou. Též podle návrhu tohoto měl instanční postup končiti pravidelně u zemských vlád, které byly také povolány rozhodovati o rekursech proti rozhodnutím vlád krajských.

Krom toho navrhoval však Haerdtl též zřízení krajů pro samosprávu, a tu poprvé setkáme se s momentem nový, kraje tyto měly býti zřízeny pouze v zemích národnostně smíšených bez ohledu na jich velikost, a to tak, by obsahovaly obce stejné národnostní majority, nehledě k místní souvislosti. Tak poprvé opouští se systém přísně teritoriální a uzavírá se kompromis se systémem personálním. Autor osnovy připouští výslovně, že by pro totéž území mohly býti zřízeny kraje dva pro rozličné národnosti. Kdežto kraje ve správě politické měly ulehčiti místodržitelství, měly kraje v samosprávě sloužiti v prvé řadě k vybudování autonomie národní. S tím souviselo též vymezení jich kompetence, principem mělo býti, že krajským zastupitelstvím měly příslušeti ony věci, kde individium jest objektem činnosti správní na rozdíl od věcí, kde věcným předpokladem správní činnosti jest řešení podle teritoria. (Základní rysy str. 14.), byly to tudíž hlavně záležitosti kulturní, veřejných ústavů dobročinných, školství a záležitosti obecní. Tak by se byla nynější kompetence přesunula tím způsobem, že by byly připadly krajským zastupitelstvím záležitosti okresních zastupitelství, jež měla býti zrušena, většina záležitostí zemských výborů, jakož i správní činnosti sněmu. Kraje měly býti representovány krajským zastupitelstvem, voleným podle kurií zájmových s poměrným zastoupením; ze středu jich měl býti volen krajský výbor, jakož i předseda císařem potvrzený. Vláda měla míti právo zastaviti jich usnesení, jakož i zastupitelstvo rozpustiti. Finančně měla kraje podporovati země, pokud vsak šlo o záležitosti kulturní týkající se jen jediné národnosti, měl kraje podporovati pouze stát.

Návrhy tyto však byly v jednání pléna komise v březnu 1914 zamítnuty, ale byly podány jakožto minoritní votum. Za krátko na to vypuknutím války skončila komise pro reformu správy svojí činnost, aniž by byla korunována v některém směru - nejméně ovšem v záležitosti zřízení krajského - nějakým positivním výsledkem.

f) Dočasná hegemonie Německá, jež na se strhla ve světové válce v Rakousku veškerou moc, snažila se konečně v Čechách uskutečniti krajské zřízení, ovšem zcela podle přání Němců, vrcholícím v tom, by zřízení krajského bylo použito nejen k národnostnímu rozdělení Čech, ale i k roztrhání království v menší správní celky. Po pokusu vlády Clamovy na jaře roku 1917, jenž nebyl vůbec publikován a se v poslední chvíli ztroskotal, odhodlala se k tomu činu - přidržujíc se celkem návrhu svého předchůdce - konečně vláda Seidlerova, jež uskutečnila krajské zřízení v Čechách pouhým nařízením ministerstva vnitra Toggenburga ze dne 19. května 1918, č. 175 ř. z. Krajské vlády tu zřízeny na základě nesprávného ba možno přímo říci vědomě nesprávného a protizákonného výkladu § 9. zák. z 19. května 1868, č. 44 ř. z. Čechy byly rozděleny na dvanáct krajů a to: Budějovice, Čáslav, Cheb, Jičín, Králův Hradec, Liberec, Litoměřice, Písek, Plzeň, Praha okolí, Tábor,.Trutnov; město Praha s přilehlými obcemi zůstalo přímo podřízeno místodržitelství. V ohraničení krajů jeví se přímo chorobná snaha vyhověti i nejpřepjatějším přáním Němců. V čele kraje stál krajský hejtman, jemu byla podřízena krajská vláda; této přikázány veškeré záležitosti patřící dosud místodržitelství s výjimkou některých, jež jsou ve 14 bodech taxativně vytčeny a byly ponechány zemské vládě; mimochodem se poznamenává, že místodržitelství byla vyhrazena celkem kompetence menší než podle osnov Bienertových. Místodržitel měl právo kteroukoliv z věcí vyhrazených místodržitelství postoupiti k vyřízení krajskému hejtmanu, nebo naopak vyhraditi si rozhodnutí ve věcech příslušejících krajským vládám, pokud strany ovšem neměly nárok na instanční rozhodnutí. Důležitou změnou proti osnovám předchozím však bylo, že rekursy rozhodnutí krajských vlád šly přímo na ministerstvo. Jak se vláda snažila, by co nejvíce ponížila myšlenku jednoty země a povznesla instituci krajskou, patrno z toho, že styk politických úřadů s místodržitelstvím měl se díti prostřednictvím krajských vlád, kdežto styk těchto s ministerstvem měl se díti pravidelně, přímo s obejitím místodržitelství. Nařízení toto, podle něhož měly býti kraje zřizovány nejdéle od 1. ledna 1919, značí vrchol snah po správním i národnostním roztržením země, a ono zůstane jednom z nejsmutnějších památek, na jaké zcestí přišly vládnoucí kruhy rakouské, snažíce se jednostranně vyhověti přáním jen jediného národa.

V.

Přehled municipálního zřízení v Uhrách.

Veřejné právo uherské zná instituci podobající se českým krajům, jsou to komitáty (slovensky stolice), jež možno definovati jako samosprávné obvody podléhající přímo ministerstvu a obstarávající kromě funkcí samosprávných též současně správu státní. Kdežto však v Čechách správa krajská byla časem úplné postátněna a krátce po ústavním převratu v polovici minulého století zcela zanikla, bral se vývoj obdobné instituce v Uhrách jinými cestami.

Zřízení komitátní rozvíjelo se až do nejnovější doby na základě samosprávním dále, správě státní nepodařilo se nikdy trvale tuto instituci postátniti a zbyrokratisovati, naopak komitáty zachovaly si vždy právní i politickou samostatnost jsouce v ústavních bojích pevnou zárukou zemské svobody a poslední baštou zemské ústavy.

Uhry byly až do roku 1848 organisovány jakožto středověký stavovský stát a k tomu odpovídalo i tehdejší zařízení komitátní. Celé státní území bylo rozděleno asi v půldruhého sta komitátů, z nichž některé netvořily ani souvislé teritorium; orgány jich byly jednak kongregace stavů, jakožto orgán usnášející a dohledající, jednak pak magistrát, jakožto úřad výkonný.

Generální kongregace byly valnou hromadou čtyř privilegovaných stavů stolice, šlechta zúčastnila se jich osobně, kdežto města byla zastoupena volenými zástupci. Na kongregacích rokovalo se o všech veřejných záležitostech, voleni zástupci do nižší sněmovny; kongregacím příslušelo prováděti usnesení sněmu, měly však z druhé strany právo odepříti vládě vybírání rekrutů a berním sněmem nepovolených, v čele komitátu stál vrchní župan jmenovaný králem ze šlechty ve stolici usedlé, jenž zastupoval též komitát ve sněmovně magnátů. Týž měl původně dosti neomezenou moc politickou, soudní i vojenskou, s rozvojem kongregací byl však časem obmezen celkem na funkce dozorčí a representativní. Jakožto úřad výkonný stál mu po boku magistrát, jehož jednotliví členové byli voleni od kongregací na tří léta; prvým úředníkem magistrátu byl místožupan, jenž byl skutečnou hlavou veřejné správy. Za Josefa II.,jakož i později v prvé polovině XIX. století staly se opětně pokusy komitátní zřízení odstraniti úplné nebo aspoň částečně a nahraditi je byrokratickou správou státní; leč veškeré tyto pokusy selhaly a komitáty vyšly z bojů těchto vítězně, zvláště pak politické postavení jich bylo upevněno.

Převrat roku 1848 přinesl ve zřízení komitátním tu podstatnou změnu, že do stálých výborů, jež nastoupily místo generálních kongregací byli povoláni i zástupci obyvatelstva, s čím ovšem souviselo, že zaveden v nich systém representativní; jiné větší změny tehdy nenastaly a komitáty byly v staré své podobě v následujících letech (1851-1860) nejdůležitější zbraní v zápase proti absolutismu vlády vídeňské; pokus o zbyrokratisování správy komitátní, jejž Bachova vláda v tu dobu podnikla, zmizel úplné beze stopy.

Teprve když Uhři dosáhli roku 1867 značné politické samostatnosti, přikročila uherská vláda k tomu, by zmodernisovala zřízení komitátní. Stalo se tak hlavně zákony z r. 1876 (čl. 6 a 33), 1866 (čl. 21) doplněným 1901 (čl. 20) a 1907 (čl. 60).

Počet komitátů snížen na méně než polovinu (63), území uceleno, současně pak upravena jich organisace a jím na roven postavena města s vlastní jurisdikcí v počtu 24. Oboje tyto samosprávné korporace mají společný název municipium. Celková tendence úprav těchto byla, aby zřízení municipální bylo přizpůsobeno požadavkům novodobého státu a aby sice vliv správy státní na tyto samosprávné korporace byl posílen, avšak pouze do té míry, by to nebylo na újmu politickým právům municipií, tak že tato mohla i nadále býti účinnou zbraní v případném boji proti vládě. Ku konci minulého století pomýšlelo se sice na plné skoro postátnění municipií, avšak přijetí předlohy této bylo v parlamentě předně zmařeno obstrukcí, konečně pak vítězný ústavní boj v letech 1905 - 1906 upevnil opět dosavadní svobodné postavení municipií.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP