Tento zákon o zřízení župních
a okresních úřadů, jakož i řád
volební uvedený v § 13. a 70. tohoto zákona
začnou účinkovati ode dne a v mezích,
jež budou určeny vládním nařízením.
Vládním nařízením bude ustanoveno,
kterým dnem a které úřady okresní
a župní zahájí svou činnost a
kterým dnem a pokud korporace a úřady v §
9. uvedené svou činnost zastavují a se zrušují.
Týmže způsobem budou vydána ustanovení
přechodná.
Vládním nařízením bude ustanoveno,
kdo bude až do další úpravy vykonávati
práva, jež příslušela v oboru správy
1. politickému zemskému úřadu nebo
jeho chefovi naproti zemské školní radě,
státním úřadům policejním,
úřadům poštovním a jiným,
2. zemskému sněmu a zemskému (správnímu)
výboru naproti zemským ústavům pro
celou zemi zřízeným nebo v komisích,
v nichž země měla zastoupení.
Práva, jež příslušejí okresnímu
náčelníku v okresní školní
radě, bude vykonávati přednosta onoho okresního
úřadu, který bude určen ministerstvem
vnitra v dohodě s ministerstvem školství a
národní osvěty.
Práva, jež příslušela chefovi politického
zemského úřadu v oboru jmenování
úřednictva a zřízenectva státního,
přecházejí na ministerstvo vnitra; toto ministerstvo
může však nařízením některá
z těchto práv svěřiti přednostům
župních úřadů.
Jestliže rozhodování o nějaké
záležitosti přísluší podle
dosud platných předpisů z toho důvodu,
že záležitost ta se vztahuje na několik
okresů, zemskému politickému úřadu,
jsou, pokud okresy ty leží v jedné župě,
k rozhodování povolány župní
úřady. Úřední jednání
pro území několika žup, pokud nemají
býti prováděna jediným župním
úřadem, anebo několika župními
úřady ve vzájemné dohodě, náleží
konati příslušnému ministerstvu.
Vláda jest zmocněna, aby nařízením
podrobila města se zvláštním statutem
v Čechách, na Moravě a v Slezsku obecnímu
zřízení v oněch zemích všeobecně
platnému a aby města municipální a
města se zřízeným magistrátem
na Slovensku prohlásila za velké obce.
Zemské zákony a nařízení pro
jednotlivé země vydaná zůstávají,
pokud tomuto zákonu neodporují, v platnosti.
Obce, v nichž úřady okresní nebo župní
budou zřízeny, jsou povinny opatřiti a státu
do vlastnictví odevzdati budovy s místnostmi pro
úřad potřebnými.
V obcích, kde jest sídlo okresního úřadu,
buď k umístění podle možnosti použito
budov, jež náležely zrušené autonomní
korporaci, nejsou-li nějakému zvláštnímu
účelu přikázány.
Provedením tohoto zákona pověřuje
se ministr vnitra v dohodě se zúčastněnými
ministry.
Prováděcí nařízení v
připojeném zákoně předpokládaná
nabudou účinnosti zároveň se zákonem
samým.
Vnitřní správu v republice československé
vykonávají, pokud není nebo nebude zvláštními
právními ustanoveními svěřena
úřadům jiným, ve svém obvodu
v mezích platných zákonů, nařízení
a předpisův úřady župní
a jim podřízené úřady okresní.
Úřady tyto jsou služebně podřízeny
ministerstvu vnitra, jsou však povinny ve věcech,
jež v nejvyšší instanci spadají do
působnosti jiných ministerstev, šetřiti
i nařízení, předpisův a pokynů
těchto ministerstev a je prováděti.
Který místní obvod mají župní
úřady, a kde jest jejich sídlo, určuje
příloha A. Které okresní úřady
jsou jim podřízeny, který jest obvod těchto
okresních úřadův a kde mají
sídlo, bude určeno nařízením
vlády.
Obvody a sídla župních úřadů
mohou býti změněny jen zákonem; v
prvých pěti letech působnosti tohoto zákona
jest však vláda zmocněna, aby menší
změny obvodů prováděla nařízením,
vyslechnouc dříve zúčastněná
župní zastupitelstva.
Slučovati a rozlučovati okresní úřady,
měniti jejich obvody a sídla přísluší
vládě nařízením; vláda
jest povinna poskytnouti zúčastněným
župním zastupitelstvům a okresním výborům
možnost, aby se o změnách těch vyjádřily.
Při tom buď šetřeno zásady, že
každá obec může náležeti vždy
jen do obvodu jednoho okresního úřadu a že
hranice okresních úřadů nesmějí
býti obvodem župního úřadu přerušeny.
Při změně obvodů župních
a okresních úřadů buď hleděno
k tomu, aby mezi zúčastněnými župními
zastupitelstvy a okresními výbory došlo dohodou
k majetkovému vypořádání. Dohoda
tato vyžaduje schválení ministerstva vnitra.
Nedojde-li k dohodě, stanoví vypořádání
to vláda.
Soukromoprávní nároky třetích
osob nejsou vypořádáním tím
dotčeny.
Nastanou-li mimořádné poměry, může
vláda vyslechnuvši župní zastupitelstvo
župní úřad zcela nebo z části
přeložiti dočasně do jiného místa
župy. Ustanovení dvou posledních odstavců
§ 8. platí i pro tyto případy.
Města se zvláštním statutem v Čechách,
na Moravě a v Slezsku vykonávají ve svém
obvodu podle svých zřízení svými
obecními orgány zároveň správu
okresního úřadu.
Hlavní město Praha vyňato jest ze svazku
župního. Postavení hlavního města
Prahy a jejího zájmového území
upraví zvláštní zákon.
Okresní úřady vykonávají ve
svém obvodu vnitřní správu (§
1.), jež podle předpisů dosud platných
příslušela v Čechách okresním
hejtmanstvím a zastupitelským okresům, na
Moravě a v Slezsku okresním hejtmanstvím
a silničním okresům anebo tímto zákonem
nebo zvláštními zákony byla nebo bude
okresním úřadům přikázána.
Ve správě té účastní
se občanstvo podle ustanovení zákona, jednak
okresními výbory (§ 69. a následující),
jednak okresními senáty (§ 93.).
Župní úřady vykonávají
v svém obvodu vnitřní správu (§
1.), pokud podle ustanovení dosud platných příslušela
zemským politickým správám, zemským
sněmům a zemským výborům, anebo
tímto zákonem nebo zvláštními
zákony byla nebo bude župním úřadům
přikázána.
Ve správě té účastní
se občanstvo podle ustanovení zákona, jednak
župními zastupitelstvy (§ 11. a následující),
jednak župními senáty (§ 58.).
Na Slovensku a v území Podkarpatské Rusi
vykonávají podle ustanovení § 4. a 5.
a) okresní úřady tu působnost,
která podle platných předpisů příslušela
dosud slúžnovským úřadům
(vrchním slúžným, slúžným),
b) župní úřady tu působnost,
která podle platných předpisů příslušela
komitátům, jejich orgánům a správním
výborům.
Města s municipálním právem, jakož
i města s regulovaným magistrátem, vykonávají
jako okresní úřady nadále svými
orgány a ve svém území působnost,
která jim podle platných předpisů
přísluší a není správou
jejich vnitřních záležitostí,
s těmito výminkami:
a) v městech s municipálním právem
přechází agenda, kterou dosud vykonávaly
správní výbory těchto měst,
na župní úřad, v jehož obvodě
město jest;
b) župní úřad jest v městech
s municipálním právem a v městech
s regulovaným magistrátem dozorčí
a odvolací instancí naproti purkmistrovi, magistrátu
a městskému policejnímu hejtmanovi těchto
měst.
Vláda jest zmocněna nařízením
některé záležitosti, jež dosud
příslušely slúžnovským nebo
župním úřadům, svěřiti
úřadům jiným.
Přednostou okresního úřadu jest okresní
náčelník, přednostou župního
úřadu župan. Oba jsou úředníci
státní. Okresní náčelník
jest služebně podřízen županovi.
Zvláštními předpisy bude ustanoveno,
jakou mají služební hodnost a jaké zvláštní
požitky (služební byt, paušál a pod.)
jim příslušejí.
Okresnímu a župnímu úřadu bude
přidělen potřebný počet konceptních
i odborných úředníků, úředníků
účetních, kancelářských
i jiných zřízenců státních.
Nutná osobní opatření budou v mezích
rozpočtu provedena zvláštními předpisy.
Veřejná služba odborná bude upravena
zvláštními zákony.
Přednostové úřadů jsou za řádnou
správu svých úřadův a ústavů
jim podřízených odpovědni podle jednacího
řádu, který vydá nařízením
ministerstvo vnitra v dohodě se zúčastněnými
ministerstvy.
Ministerstvo vnitra jest v dohodě se zúčastněnými
ministerstvy oprávněno v prvých 5 letech
působnosti tohoto zákona nařízením
ustanoviti, aby k zjednodušení a sjednocení
správy:
1. některé záležitosti, jež spadají
do působnosti okresních úřadů,
byly svěřeny úřadům župním
nebo naopak;
2. některé záležitosti, jež spadají
do působnosti okresních výborů, byly
svěřeny župním zastupitelstvům
nebo naopak;
3. některé záležitosti, jež spadají
do působnosti župních úřadů,
byly pro několik žup nebo jejich částí
obstarávány jedním župním úřadem,
nebo obdobně některé záležitosti,
jež spadají do působnosti župních
zastupitelstev, byly obstarávány jedním župním
zastupitelstvem.
Z týchž důvodů může vláda
podle zvláštního zákonného zmocnění
naříditi, aby některé z těchto
záležitostí byly přeneseny na příslušné
ministerstvo.
Vláda jest povinna nařízení podle
odstavce čís. 1. až 3. vydaná předložiti
Národnímu shromáždění
do 4 neděl po nejbližší jeho schůzi
ke schválení.
Odepře-li Národní shromáždění
schválení, pozbývají nařízení
ta platnosti dnem odepření.
Dosavadní okresy zastupitelské v Čechách,
silniční okresy na Moravě a v Slezsku a župy
na Slovensku a všechny orgány těchto korporací,
zejména okresní zastupitelstva a výbory v
Čechách, silniční výbory na
Moravě a v Slezsku, správní výbory,
župní i slúžnovské úřady
na Slovensku, dále zemské a okresní politické
správy v Čechách, na Moravě a v Slezsku,
se zrušují a zastavují svou činnost
(čl. 2.). Rovněž jako právnické
osoby se všemi svými orgány pomíjejí
země česká, moravská a slezská.
Jmění, fondy i závazky země české,
moravské a slezské, dále dosavadních
okresních zastupitelstev, okresů silničních
a žup, přecházejí s výhradou
práv třetím osobám na nich váznoucích
a s výhradou určení a zachování
účelu do vlastnictví státu a do správy
státní, kterou provádí příslušné
ministerstvo. Toto ministerstvo jest však v dohodě
s ministerstvem vnitra a financí jménem státu
oprávněno jmění to, zejména
takové, jež jest určitým účelům
věnováno, (jako školy, ústavy, komunikace,
dráhy, nadace a pod.), odevzdati vzhledem k úkolům,
jež župní zastupitelstva a okresní výbory
podle tohoto zákona obstarávají, do správy
nebo vlastnictví oněm župním zastupitelstvům
nebo okresním výborům, v jichž obvodu
jmění to jest, neb účelům jeho
bylo nebo má býti věnováno. Při
tom dluhy jednoho zastupitelského nebo silničního
okresu mohou býti přeneseny jen na ten okres, do
jehož obvodu zrušený zastupitelský nebo
silniční okres náleží.
Bližší předpisy o zjištění
jmění samosprávných korporací
a jeho odevzdání budou ustanoveny nařízením.
Stejné zásady platí, pokud jde o další
vedení správy samostatných fondů,
nadací atd., jež jsou ve správě zrušených
korporací.
Úředníci a zřízenci autonomních
korporací, jež se tímto zákonem zrušují,
přecházejí dnem, kdy korporace ty se zrušují,
se všemi nabytými právy do služby státní,
pokud práva ta nepřevyšují míry
jednotlivých druhů práv a nárokův,
jež v den přestupu úředníkům
a zřízencům státním stejné
nebo rovnocenné kategorie příslušejí.
Při tom jsou u úředníkův a
zřízencův okresních zastupitelstev
a silničních výborů rozhodny minimální
nároky stanovené v zákonech ze dne 23. července
1919, čís. 444. sb. z. a nař., ze dne 30.
září 1919, čís. 536. sb. z.
a nař., a ze dne 17. prosince 1919. čís.
17. sb. z. a nař. z r. 1920.
Podrobnější předpisy o převzetí
a o zařazení budou vydány nařízením.
Jsou-li dosavadní stálé požitky (služné,
příbytečné nebo místní
přídavek jako náhrada za příbytečné),
jež převzatým zaměstnancům z
jejich služebního poměru podle úprav
nejpozději dnem 15. února 1920 usnesených
příslušejí, vyšší nežli
stálé požitky u státních zaměstnancův,
budiž jim ona částka, o kterou požitky
ty překročují stálé požitky
státních zaměstnancův, placena, pokud
jde o zaměstnance zemské, z prostředků
dotčeného zemského župního svazu,
pokud pak jde o zaměstnance ostatních zrušených
korporací, z prostředkův onoho okresu, do
jehož území zrušená korporace náleží.
Zemské župní svazy i okresní výbory
mohou se však do 6 měsícův ode dne svého
ustavení usnésti, že neuznávají
oné vyšší částky, která
vyplývá z úpravy rázu mimořádného,
neodpovídající způsobilosti a služební
době dotčených zaměstnancův
se zřením k rovnocenné službě
státní.
U zaměstnanců, kteří za trvání
republiky Československé do služeb zrušených
autonomních korporací buď přestoupili
ze služby státní nebo nově nastoupili,
buď postupováno podle stejných zásad,
jako by byli zůstali, anebo byli ustanoveni ve službě
státní.
Úředníci a zřízenci zrušených
autonomních korporací, kteří vstoupili
na odpočinek po 15. únoru 1920, posuzují
se co do svých nároků zaopatřovacích
od toho dne, kdy korporace byly zrušeny, podle pravidel všeobecně
pro státní zaměstnance platných. Ustanovení
odstavce 3. a 4. má platnost i co do nárokův
zaopatřovacích.
Úředníci, kteří ve službách
zrušených autonomních korporací dokonali
aspoň 5 let služby s dobrou kvalifikací, sprošťují
se povinnosti skládati odborné zkoušky, předepsané
k nabytí místa toho druhu ve službě
státní.
U každého župního úřadu
jest zřízeno pro obvod jeho župní zastupitelstvo.
Župní zastupitelstvo jedná jednak ve schůzích
plenárních, jednak ve výborech župních.
Župní zastupitelstvo má 35 volených
členů; má-li župa více než
700.000 obyvatelů, buď na každých dalších
20.000 obyvatelů voleno o 1 člena více.
V župách čís. XV až XX může
vláda, vyžadují-li toho v některé
z nich zvláštní poměry, jmenovati na
určité volební období další
členy župního zastupitelstva, jichž počet
nesmí však převyšovati jednu třetinu
členů volených. Toto jmenovací právo
pomine dnem 1. ledna 1940.
Kdo má právo do župního zastupitelstva
voliti a kdo může býti do něho volen,
jakož i jak se řízení volební
provádí, stanoví zvláštní
zákon.
Členové župního zastupitelstva jsou
volení na 6 let.
Jinak členství v župním zastupitelstvu,
výboru i komisích zaniká:
a) vzdáním;
b) tím, že vzejde, nebo dodatečně
na jevo vyjde nějaká okolnost, pro kterou by člen
ani původně nebyl mohl býti volen. O ztrátě
členství rozhoduje volební soud;
c) sesazením podle § 100.;
d) rozpuštěním zastupitelstva župního
(§ 61.).
Člen župního zastupitelstva pozbývá
výrokem volebního soudu členství v
župním zastupitelstvu, přestal-li býti
z důvodů nízkých a nečestných
příslušníkem strany, z jejíž
kandidátní listiny byl zvolen.
Na místo volených členů. jichž
členství před koncem volebního období
zaniklo, nastupují na zbytek období náhradníci,
na místo členů jmenovaných mohou býti
provedena nová jmenování (§ 12. odst.
2.).
Župní zastupitelstvo schází se na pozvání
županovo do sídla župního úřadu
aspoň jednou za čtvrt roku. Župan jest oprávněn
župní zastupitelstvo svolati také, kdykoliv
jindy jest toho třeba, jest však povinen je svolati
do 14 dnů, žádá-li za to aspoň
pětina členů župního zastupitelstva,
udávajíc předmět jednání.
Předsedou župního zastupitelstva jest župan:
jest však oprávněn předsednictví
ve schůzích župního zastupitelstva svěřiti
některému členu župního výboru
nebo některému úředníku úřadu
župního.
Předseda župního zastupitelstva svolává
župní zastupitelstvo aspoň na 8 dní
napřed a určuje předměty jednání,
které zároveň s pozváním buďtež
sděleny členům i ministerstvu vnitra.
O předmětech, jež nebyly dány na pořad
jednání, může býti jednáno
jen, souhlasí-li většina všech poslancův.
Nesejde-li se tolik členů, aby mohlo župní
zastupitelstvo platná usnesení činiti, buď
svoláno znovu do 14 dnů s týmž pořadem
jednání a může se usnášeti
za každého počtu členů.
Jde-li však o věci v § 23. odstavci 2. uvedené,
může se župní zastupitelstvo v této
druhé schůzi o nich usnášeti jen za
přítomnosti nadpoloviční většiny
všech členů; jinak buď svoláno
do 14 dní župní zastupitelstvo ku projednání
těchto věcí po třetí a může
se pak usnášeti za každého počtu
členů.
V pozváních buď na tato ustanovení výslovně
poukázáno.
Úředníci župního úřadu,
županem určení, mají právo a
k žádosti župního zastupitelstva i povinnost
býti přítomnu jednání župního
zastupitelstva a za souhlasu předsedy župního
zastupitelstva účastniti se rokování.
Pokud mohou se schůzí účastniti i
úředníci jiní, na příklad
úředníci samostatných odborných
úřadů v župě, bude ustanoveno
jednacím řádem. Právo hlasovací
má však nejvýše 5 úředníků
županem k tomu určených.
Předseda župního zastupitelstva (§ 17.)
zahajuje schůze župního zastupitelstva, stanoví
pořad jednání, řídí
a uzavírá je. Věci, jež nenáležejí
do působnosti župního zastupitelstva. má
z jednání vyloučiti, proti čemuž
může kterýkoli člen župního
zastupitelstva do 14 dnů podati u župního úřadu
odvolání k ministerstvu vnitra.
Předseda župního zastupitelstva pečuje
o zachování klidu a pořádku při
jednání a o jeho nerušený průběh
a jest oprávněn posluchače, kteří
by jednání, ačkoli byli napomenuti, rušili,
bez újmy dalšího jich stíhání,
ze zasedací síně mocí odstraniti.
Schůze župního zastupitelstva jsou veřejné.
Předseda zastupitelstva župního může
však k žádosti aspoň pětiny členů
anebo z vlastního podnětu, ale vždy za souhlasu
župního zastupitelstva, z důležitých
důvodů jednání o určitých
předmětech, vyjímajíc rozpočet
a účty, prohlásiti za důvěrné.
Souhlas nebo nesouhlas projevuje po odstranění posluchačů
župní zastupitelstvo pouhým hlasováním
bez debaty.
Ku platnosti usnesení župního zastupitelstva
jest třeba, není-li v tomto zákoně
nic jiného ustanoveno, aby bylo přítomno
více než polovina členů a aby se usnesení
stalo nadpoloviční většinou přítomných.
Hlasování jest zpravidla veřejné;
za kterých podmínek může býti
konáno hlasovacími lístky, určuje
jednací řád. Všechny volby se konají
hlasovacími lístky. Předseda nehlasuje; při
rovnosti hlasů pokládá se návrh za
zamítnutý. Předsedá-li člen
župního výboru (§ 17.), má právo
při volbách hlasovati. Je-li rovnost hlasů
při volbách, rozhoduje los. Úředníci,
kteří mají právo hlasovati (§
20.), při volbách nehlasují.
Usnesení, které vyžaduje vyššího
schválení, může býti učiněno,
jen jsou-li aspoň dvě třetiny členů
přítomny.
Podrobnější předpisy o jednání
zastupitelstev župních budou ustanoveny jednacím
řádem, který vydá vláda nařízením.
Změny jeho mohou býti usneseny župním
zastupitelstvem se schválením ministerstva vnitra.
V řádě tom může býti ustanoveno,
že mohou býti pro některé záležitosti
utvořeny výbory (komise) a za jakých podmínek
usnesení těch výborů, jež se
skládají ze členů župního
zastupitelstva, jest pokládati za usnesení župního
zastupitelstva.
O jednáních zastupitelstva župního vede
zápis úředník župního
úřadu županem k tomu určený.
Zápis buď podepsán předsedou schůze,
zapisovatelem a aspoň 2 členy župního
zastupitelstva, jež k tomu konci župní zastupitelstvo
na počátku schůze zvolí. Zápis
o každé schůzi buď oznámen ministerstvu
vnitra, a pokud nejde o schůzí tajnou (§ 22.),
uveřejněn. (§ 101.)
Každý obyvatel župy má právo do
zápisů o schůzích veřejných
nahlížeti a opisy z nich si pořizovati.
Každé župní zastupitelstvo volí
ze sebe na své volební období stálý
župní výbor o 8 členech a 8 náhradnících
podle zákona o volbách župních zastupitelstev.
Volby buďtež provedeny v prvé schůzi nově
zvoleného župního zastupitelstva. Vedle toho
účastní se jednání župního
výboru i úředníci župního
úřadu, jimž bylo svěřeno samostatně
vyřizovati záležitosti do působnosti
župního zastupitelstva spadající. Hlasovati
může zpravidla jeden, nejvýše dva úředníci,
jež určí župan.
Pro volby, jež vykonává župní výbor,
platí ustanovení § 23.
Župnímu výboru předsedá župan,
jest však oprávněn předsednictví
svěřiti i některému členu župního
výboru nebo některému úředníku
župního úřadu.
Župní výbor schází se na pozvání
županovo do sídla župního úřadu,
kdykoliv jest třeba, nejméně však jednou
za měsíc. Žádají-li o to písemně
aspoň 3 členové župního výboru,
udávajíce předmět jednání,
jest župan povinen svolati župní výbor
nejdéle do 5 dnů.
Schůze župního výboru jsou neveřejné.
O řízení schůzí a udržování
pořádku i o hlasování platí
obdobné předpisy § 21. a 23.
Zápis o schůzích župního výboru
vede úředník župního úřadu
županem k tomu určený.
Župní zastupitelstvo může pro správu
a dozor nad jednotlivými župními ústavy
a podniky, jakož i pro obstarávání jednotlivých
župních věcí zříditi podle
potřeby zvláštní výbory (komise)
ze členů župního zastupitelstva nebo
z občanů v župě usedlých a do
župního zastupitelstva volitelných. Předsedou
výborův a komisí těch jest župan,
může však předsednictvím pověřiti
některého úředníka župního
neb okresního úřadu nebo některého
člena výboru župního nebo komise samé.
Výbory a komise obstarávají práce
své pod dozorem župana a župního výboru.
Bližší povinnosti těchto výborů
a komisí budou ustanoveny zvláštními
řády, jež vydá župní zastupitelstvo.
Jednání a hlasování v župním
zastupitelstvu, ve výborech a komisích, nesmí
býti přítomen aniž se ho účastniti
člen tohoto sboru, jde-li o zvláštní
osobní ať soukromý nebo veřejný
zájem jeho samého, jeho manžela nebo manželky,
neb osob s ním příbuzných a sešvakřených
do druhého stupně.
Totéž platí o zákonných zástupcích,
o členech správní rady akciových společností,
o jednatelích společností s ručením
obmezeným, o členech představenstev hospodářských
a výdělkových společenstev, o advokátech,
notářích, stavitelích, civilních
technicích a pod., jde-li o zvláštní
osobní soukromý nebo veřejný zájem
osob a korporací, jež zastupují.
Členové župního zastupitelstva, výborů
nebo komisí nesmějí za zastupování
župního zastupitelstva ve sporech žádati
více než náhradu skutečných,
jim vzešlých výloh, nesmějí udíleti
právní rady stranám ve sporech proti župnímu
zastupitelstvu, nesmějí ani přímo
ani nepřímo zúčastniti se dodávek
a prací župním zastupitelstvem nebo výborem,
župními ústavy, nebo podniky zadávaných
a nesmějí pachtovati vybírání
dávek župních a pod.
Ve výjimečných případech může
ministerstvo vnitra k návrhu župního výboru
povoliti úchylky od těchto zásad.