VII. Působnost okresního výboru.

1. Působnost hospodářská.

§ 78.

Do působnosti okresních výborů náležejí všeliké záležitosti vnitřní, jež se dotýkají společného prospěchu okresu a jeho obyvatelů, nebo jež přesahují zájem jednotlivých obcí, nebo jejich silami nemohou býti obstarány, pokud záležitostí těch nepojalo župní zastupitelstvo do své činnosti.

V této své působnosti může okresní výbor z důvodu veřejného zájmu zřizovati různá zařízení a ústavy pro uspokojení potřeb svého obyvatelstva, musí však šetřiti pokynů jemu župním výborem nebo zastupitelstvem daných.

K lepšímu obstarávání úkolů výše uvedených může býti i několik okresních výborů usnesením župního zastupitelstva se souhlasem županovým spojeno ku provedení společných zařízení nebo opatření.

Se schválením ministerstva vnitra a veřejných prací mohou se okresní výbory třebas v různých župách ležící sdružiti k společnému provádění podniků pro výrobu a rozvod elektrické energie.

Zúčastněným okresním výborům a v případě odstavce čtvrtého i župním zastupitelstvům budiž poskytnuta možnost, aby se vyslovily.

Podrobnější předpisy o sdružení tom a o provádění společných zařízení vydá župan, v případě odst. čtvrtého ministerstvo vnitra v dohodě s ministerstvem veřejných prací.

§ 79.

Pokud by příděly jednotlivým okresům ze státních prostředků nebo župním zastupitelstvem povolené, nestačily na úhradu nákladův do působnosti okresního výboru náležejících, může se okresní výbor usnésti na vybírání poplatků, příspěvků. dávek a naturálních plnění v okresu.

Dávky však mohou býti usneseny jen potud, pokud jiné příjmy na úhradu potřeby nestačí. Ustanovení § 32. odstavce třetího platí i pro okr. výbory.

§ 80.

Ustanovení § 34. až 40. platí obdobně i pro okresní výbory s tou změnou, že potřebné vyšší schválení (§ 39.) udílí župan vyslechnuv župní výbor a že odvolání podle § 40., jež sluší podati u okresního úřadu, jde k župnímu úřadu.

§ 81.

Okres jest, pokud jde o úkoly v § 78. až 80. tohoto zákona okresu přikázané, právnickou osobou a může jako okres samostatně práv nabývati i samostatně se zavazovati.

§ 82.

Jmění okresu náležející nebo v jeho správu odevzdané spravuje okresní výbor za dozoru. okresního náčelníka.

§ 83.

Usnesení okresního výboru:

1. o tom, má-li býti nemovité jmění nebo nemovitá práva okresu náležející zcizena, trvalým břemenem ztížena nebo zavazena nebo propachtována z volné ruky vůbec nebo dražbou na dobu delší 12 let,

2. o tom, má-li býti učiněna výpůjčka nebo převzato ručení za dluh cizí,. vyžadují k své platnosti schválení župního výboru.

§ 84.

Správní rok okresního výboru se shoduje se správním rokem státním. Okresní výbor může se však se souhlasem župního výboru a župana usnésti, aby pro hospodářství okresu bylo zavedeno správní (účetní) období dvouleté.

§ 85.

Okresní výbor sestaví o všech příjmech a vydáních do působnosti okresního výboru náležejících na správní období (§ 84.) předběžný rozpočet.

Rozpočet ten buď aspoň 2 měsíce před novým správním obdobím u okresního úřadu na 14 dní veřejně k nahlédnutí vyložen a o tom učiněno obcím v okresu včas oznámení k vyhlášce s podotknutím, že k rozpočtu mohou podati u okresního úřadu do lhůty 14 dní své připomínky osoby fysické i právnické, které v okresu mají řádné bydliště nebo jimž v okresu byla daň přímá předepsána.

Rozpočet buď zaslán současně s vyložením župnímu úřadu, který může rovněž podati k němu své připomínky.

Po prošlé lhůtě usnáší se o rozpočtu okresní výbor přihlížeje k podaným připomínkám.

Usnesený rozpočet buď zaslán župnímu výboru ku schválení.

§ 86.

Okresní výbor jest povinen sdělati účty do 4 měsíců po skončení správního období. Účty ty buďtež projednány podobně jako předběžné rozpočty (§ 85.).

§ 87.

Ustanovení § 83. až 86. vztahují se i na fondy a ústavy v majetku nebo správě okresní.

§ 88.

Při každém okresním výboru buď zřízena komise finanční. Počet členův a její složení jakož i jednací řád bude určen statutem, který vydá župní výbor vyslechna okresní výbor. Předsedu volí finanční komise ze sebe. Při sdělání statutu buď šetřeno zásady, že nejvíce jedna polovina členů smí býti volena okresním výborem, kdežto ostatní členové jsou jmenováni župním výborem se schválením županovým a že většina členů nesmí býti členy okresního výboru a že jest pokud možno do komise přibrati odborníky.

Předseda okresního výboru předloží rozpočty a účty finanční komisi nejpozději současně s jich veřejným vyložením, aby je prozkoumala a o nich se vyjádřila. Komise musí vyjádření podati ve lhůtě 8 dní, ač-li jí nebyla pro zvláštní okolnosti povolena okresním výborem lhůta jiná; jinak se k vyjádření nehledí.

Finanční komise jest oprávněna v mezích statutu kontrolovati veškero hospodářství okresní do působnosti okresního výboru náležející a podávati okresnímu výboru i okresnímu náčelníkovi zprávy a návrhy.

Finanční komise má právo bráti v odpor usnesení okresního výboru povahy finanční. Odvolání buď podáno předsedou komise u okresního úřadu ve lhůtě 14denní ode dne usnesení okresního výboru a má, bylo-li usneseno dvěma třetinami všech členů komise, účinek odkladný. O odvolání rozhoduje župní úřad.

§ 89.

Okresní výbor provádí hospodářství okresní v mezích rozpočtu.

Nová vydání v rozpočtu neuhrazená mohou býti okresním výborem usnesena jen tehdy, když se o nich vyslovily okresní náčelník a ve lhůtě okresním výborem ustanovené (§ 88., odst. 2.) i finanční komise a když byla zároveň schválena i potřebná úhrada.

Totéž platí o zastavení nebo snížení rozpočtového příjmu.

Jenom v případech naléhavých a nepředvídaných může okresní výbor za přítomnosti dvou třetin svých členův a se souhlasem okresního náčelníka vydání ta sám učiniti, musí však usnesení své předložiti do 3 dnů finanční komisi.

§ 90.

Okresní náčelník připravuje a provádí usnesení okresního výboru a podává okresnímu výboru zprávu o tom, jak byla provedena jeho usnesení. Okresní výbor může se usnésti, že zprávy té a z jakých důvodů nebéře na vědomí. Usnesení to buď do 14 dnů předloženo županovi k rozhodnutí. Ustanovení § 52. o hlasování úředníkův platí obdobně.

§ 91.

Okresnímu výboru přísluší usnášeti se na tom, zda ke správě ústavů a podniků, jež okresní výbor podle § 78. zřídil nebo spravuje, třeba ustanoviti zvláštní úředníky nebo zřízence a jaká místa a s jakými požitky mají býti na náklad okresu systemisována. Jinak řídí se služební poměry jejich obdobnými ustanoveními o státních zaměstnancích stejné nebo rovnocenné kategorie.

Usnesení to vyžaduje k své platnosti schválení županova.

Jmenovati úředníky a zřízence přísluší okresnímu výboru a vyžaduje schválení županova. Při tom budiž za stejných podmínek přihlíženo v prvé řadě k zaměstnancům těch ústavův a podikův, jež byly ve správě zrušených korporací. Nevysloví-li se župan do 1 měsíce potom, co mu bylo usnesení o systemisaci nebo jmenování oznámeno, pokládá se usnesení nebo jmenování za schválené.

2. Působnost pomocná.

§ 92.

Okresní výbor jest povinen zúčastňovati se při provádění usnesení župního zastupitelstva způsobem, který určen jest těmito usneseními nebo nařízením župního úřadu.

3. Působnost ve správním soudnictví.

§ 93.

Jak okresní výbor spolupůsobí při rozhodování veřejnoprávních sporů (okresní senáty), určuje zvláštní zákon.

4. Působnost poradní.

§ 94.

Okresní výbor jest poradním sborem okresního náčelníka i župana a župního zastupitelstva ve věcech veřejné okresní správy a podává o nich k jejich žádosti posudky a návrhy.

K tomu buď poskytnuta okresnímu výboru přiměřená lhůta.

Okresní výbor jest oprávněn i samostatně činiti jim i jiným úřadům návrhy a podněty, pokud se dotýkají zájmův okresu nebo jeho obyvatelstva.

§ 95.

Okresní náčelník zastupuje okres jako právnickou osobu (§ 81.) na venek a podpisuje všechny písemnosti jménem okresu. Listiny o právních jednáních, jimiž se okres naproti třetím osobám zavazuje, jakož i plné moci musí býti podepsány okresním náčelníkem a jedním členem okresního výboru a opatřeny pečetí okresního úřadu. Listiny opírající se o usnesení podle § 83., buďtež kromě toho podepsány ještě jedním členem okresního výboru.

§ 96.

Jestliže okresní výbor neschválil včas rozpočtu nebo neučinil opatření, aby úkoly, jež mu podle zákona příslušejí, byly řádně plněny, náleží okresnímu náčelníku, aby učinil na náklad okresu, čeho třeba k řádnému vedení správy.

Proti opatření tomu může každý člen okresního výboru podati do 14 dnů stížnost u okresního úřadu k úřadu župnímu. Stížnost má, není-li nebezpečí v prodlení, účinek odkladný. Takto vzešlý náklad s vedením správy sluší hraditi okresními přirážkami, k nimž není třeba vyššího schválení.

§ 97.

Má-li okresní náčelník za to, že usnesení okresního výboru nebo okresních komisí příčí se zákonu nebo vybočuje z mezí působnosti okresního výboru nebo komise, jest oprávněn i povinen usnesení to zastaviti a věc do 14 dnů předložiti županovi k rozhodnutí, zda usnesení to má býti v platnosti ponecháno či zrušeno. Nerozhodne-li župan do 4 neděl potom, zůstává usnesení v platnosti.

Rovněž i župan sám může takové usnesení z úřední povinnosti zrušiti.

O zrušení usnesení buď učiněno v nejbližší schůzi okresního výboru nebo dotyčné komise sdělení.

Bylo-li zrušeno usnesení okresního výboru nebo komise, může kterýkoli člen dotčeného výboru nebo komise nastoupiti stížnosti k ministerstvu vnitra, kterou jest podati u okresního úřadu do 14 dní ode dne učiněného sdělení.

§ 98.

Ministerstvo vnitra může okresní výbor rozpustiti, jest však povinno vypsati nové volby tak, aby byly provedeny nejdéle do 2 měsíců. Županovi přísluší učiniti prozatímní opatření k dočasnému vedení správy na dobu, než se ustaví nový okresní výbor.

VIII. Všeobecná ustanovení.

§ 99.

Okresním výborům v Čechách příslušejí nad obcemi s výhradou správního soudnictví a pokud tento zákon nic jiného neustanovuje, táž dozorčí práva, jež podle všeobecných zřízení obecních byla dosud vykonávána okresními zastupitelstvy (výbory).

Okresním výborům na Moravě a v Slezsku příslušejí pak v týchž mezích táž dozorčí práva nad obcemi, pokud byla vykonávána dosud zemskými výbory.

Pokud podle zvláštních zemských zákonův, týkajících se působnosti obcí, jednala okresní zastupitelstva (okresní výbory) nebo zemské výbory v dohodě s politickým úřadem, nastupuje, pokud tento zákon nic jiného neustanovuje, a s výhradou správního soudnictví na místo okresního politického úřadu okresní náčelník a na místo zemského politického úřadu župan. Totéž platí obdobně, pokud jde o zemský výbor, na jehož místo nastupuje župní výbor.

Pokud bylo třeba slyšení okresního zastupitelstva (výboru) nebo zemského výboru, nastupuje v onom případě slyšení okresního výboru, v tomto župního výboru.

Župním výborům příslušejí nad okresními výbory, pokud tento zákon nic jiného neustanovuje a s výhradou správního soudnictví, táž dozorčí práva, jež vykonával dosud zemský výbor.

Pro Slovensko bude vydán zvláštní zákon.

§ 100.

Členové župního zastupitelstva, výboru a komisí, kteří by bez dostatečné omluvy povinností úřadu svého neplnili, zejména schůzí se neúčastnili, buďtež županem na plnění povinností svých upozorněni a jestliže přes to i nadále trvale bez dostatečné omluvy zanedbávají svých povinností, z úřadu svého sesazeni. Nežli župan vysloví sesazení, buď župnímu výboru i takovému členu sboru poskytnuta možnost, aby se vyjádřil. Sesazený člen může se proti opatření tomu odvolati k ministerstvu vnitra. Odvolání buď podáno do 14 dnů u župního úřadu a nemá účinku odkládacího. Nabude-li sesazení právní moci, pozbývá sesazený člen pro příští volební období volitelnosti.

Podle stejných zásad buď postupováno okresním náčelníkem proti členům okresního výboru nebo okresních komisí. Sesazený člen může podati do 14 dní stížnost u okresního úřadu, o níž rozhoduje s konečnou platností župan, vyslechna župní výbor.

Jestliže by se župní zastupitelstvo, župní, okresní výbor nebo komise neustavily anebo staly se k usnášení nezpůsobilými, přísluší, jde-li o župy, županovi, jde-li o okresy, okresnímu náčelníku, aby učinil potřebná opatření k vedení správy.

§ 101.

Župan vyslechna župní zastupitelstvo a okresní náčelník vyslechna okresní výbor, určí, pokud tento zákon nic jiného nenařizuje, jakým způsobem mají býti ve veřejnou známost uváděna usnesení župního zastupitelstva a okresního výboru, jež lest veřejně prohlašovati.

Resoluce.

Vláda se vyzývá, by spojení železniční se sídly žup upravila co nejvýhodněji i pokud stavby i pokud vlakového spojení se týče.

l spojení autobusové budiž, kde toho v zájmu úspěšné správy jest třeba, účelně vybudováno.

Resolúcia.

Nové podelenie žúp na Slovensku vzniklo na základe uváženia všetkých spoločenských, hospodárských a zemepisných pomerov jednotlivých krajov. Komunikačné záujmy Slovenska boly maďarským režimom dôsledně zanedbávané. Aby táto krivda odčiněná bola a župy vyhovely i z tohoto ohľadu všetkým požiadavkám, aby všetky kraje jednotlivých žúp maly ľahký pristup do sídel žúp, je nevyhnutelne potrebné bezodkladné vybudovanie niektorých železničných čiar.

Preto ústavný výbor upravuje vládu, aby ihneď učinila všetky prípravy ku čím skoršej výstavbe železničných čiar Dobšina - Poprad. Nitra - Vráble - Levice, Levice - Pukanec, Nitra - Zlaté Moravce, Poprad - Červená Skala.

Příloha A.

k § 2. zákona o zřízení župních a okresních úřadů v republice Československé.

Župa I.

se sídlem v Praze; župu tvoři soudní okresy:

Bechyně, Benešov, Beroun, Brandýs nad Labem, Brod Český, Brod Německý, Čáslav, Dobříš, Habry, Hora Kutná, Hořovice, Humpolec, Chotěboř, Janovice Uhlířské, Jílové, Kamenice nad Lípou. Kolín, Kostelec nad Černými Lesy, Kouřím, Kralovice Dolní, Ledeč, Milevsko, Mirovice, Neveklov, Pacov, Pelhřimov, Počátky, Polná, Příbram, Přibyslav, Říčany, Sedlčany, Sedlec, Soběslav, Štoky, Tábor, Vlašim, Votice, Vožice Mladá, a soudní okresy Karlín, Nusle, Smíchov, Vršovice, Zbraslav a Žižkov mimo obce (osady), jež tvoří hlavní město Prahu.

Župa II.

se sídlem v Pardubicích; župu tvoří soudní okresy:

Hlinsko, Holice, Chrudim, Kostelec nad Orlicí, Králíky, Lanškroun, Litomyšl, Mýto Vysoké, Nasavrky, Pardubice, Polička, Přelouč, Skuteč, Ústí nad Orlicí, Žamberk.

Župa III.

se sídlem v Hradci Králové; župu tvoří soudní okresy:

Broumov, Bydžov Nový, Dvůr Králové, Hořice, Hostinné, Hradec Králové, Chlumec nad Cidlinou, Jaroměř, Maršov, Náchod, Nechanice, Nové Město nad Metují, Opočno, Police, Rokytnice. Rychnov nad Kněžnou, Skalice Česká, Teplice, Trutnov, Úpice, Žacléř.

Župa IV.

se sídlem v Mladé Boleslavi; župu tvoří soudní okresy:

Bělá pod Bezdězem, Benátky Nové, Boleslav Mladá, Brod Železný, Dub Český, Fridland, Hradiště Mnichovo, Jablonec, Jičín, Jilemnice, Libáň, Liberec, Lomnice nad Popelkou, Mělník, Městec Králové, Nové Město pod Smrky, Nymburk, Paka Nová, Poděbrady, Roketnice, Semily, Sobotka, Tanvald, Turnov, Vrchlabí, Vysoké nad Jizerou.

Župa V.

se sídlem v České Lípě; župu tvoří soudní okresy:

Benešov, Bor, Cvikov, Děčín, Dubá, Hanšpach, Chabařovice, Chrastava, Jablonné Německé, Kamenice Česká, Lípa Česká, Litoměřice, Mimoň, Ouštěk, Rumburk, Štětí, Šluknov, Ústi nad Labem, Verneřice.

Župa VI.

se sídlem v Lounech; župu tvoří soudní okresy:

Bastiánperk, Bilina, Duchcov, Hora Sv. Kateřiny, Chomutov, Jirkov, Kralupy, Kladno, Křivoklát, Libochovice, Litvínov Horní, Louny, Lovosice, Most, Postoloprty, Rakovník, Roudnice, Slaný, Strašecí Nové, Teplice, Unhošť, Velvary, Žatec.

Župa VII.

se sídlem v Karlových Varech; župu tvoří soudní okresy:

Aš, Bečov, Blatno, Bochov, Cheb, Doupov, Falknov, Jáchymov, Jesenice, Kadaň, Karlovy Vary, Kynžvart, Kraslice, Loket, Najdek, Podbořany, Přísečnice, Vejprty, Vildštejn, Žlutice.

Župa VIII.

se sídlem v Plzni; župu tvoří soudní okresy:

Bezdružice, Blatná, Blovice, Březnice, Dobřany, Domažlice, Hartmanice, Hory Kašperské, Horšův Týn, Hostouň, Kdýně Nová, Klatovy, Kralovice, Manětín, Mar. Lázně, Nepomuky, Nýrsko, Planá, Plánice, Plzeň, Přeštice, Přimda, Rokycany, Ronšperk, Stodo, Stříbro, Sušice, Tachov, Teplá, Touškov, Zbiroh.

Župa IX.

se sídlem v Čes. Budějovicích; župu tvoří soudní okresy:

Brod Vyšší, Budějovice České, Bystřice Nová, Hluboká, Horažďovice, Hradec Jindřichův, Hrady Nové, Chvalšiny, Kaplice, Krumlov, Lišov, Lomnice nad Lužnicí, Netolice, Písek, Planá Horní, Prachatice, Strakonice, Sviny Trhové, Třeboň, Týn nad Vlt., Veselí nad Lužnicí, Vimperk, Vodňany, Volary, Volyně, Vitorazsko.

Župa X.

se sídlem v Jihlavě; župu tvoří soudní okresy:

Budějovice Moravské, Byteš Velká, Dačice, Hrotovice, Jaroslavice, Jemnice, Jihlava, Krumlov Moravský, Meziříčí Velké, Mikulov, Náměst, Slavonice, Telč, Třebíč, Třešť, Vranov, Znojmo.

Župa XI.

se sídlem v Brně; župu tvoří soudní okresy:

Blansko, Boskovice, Brno město, Brno okres, Bučovice, Bystřice nad Pernštýnem, Hustopeč, Ivančice, Jevíčko, Klobouky u Brna, Kunštát, Mor. Třebová, Nové Město, Pohořelice, Slavkov, Svitavy, Tišnov, Vyškov, Žďár, Židlochovice.

Župa XII.

se sídlem v Olomouci; župu tvoří soudní okresy:

Bruntál, Bystřice pod Hostýnem, Dvorec, Frývaldov, Javorník, Jindřichov, Holešov, Kojetín, Konice, Kroměříž, Libava Město, Lipník, Litovel, Mohelnice, Olomouc, Plumlov, Prostějov, Přerov, Rýmařov, Staré Město, Šilperk, Šternberk, Šumperk, Unčov, Vidnava, Visenberk, Zdounky, Zábřeh.

Župa XIII.

se sídlem v Uherském Hradišti; župu tvoří soudní okresy:

Bojkovice, Brod Uherský, Břeclava s územím Valčic, Hodonín, Hradiště Uherské, Kyjov, Klobuky Valašské, Napajedla, Ostroh Uhersky, Strážnice, Vizovice, Ždánice.

Župa XIV.

se sídlem v Moravské Ostravě; župu tvoří soudní okresy:

Albrechtice, Benešov, Bilovec, Cukmantl, Frenštát, Fulnek, Hlučín, Hranice, Nový Jičín, Krnov, Klimkovice, Meziříčí Valašské, Místek, Odry, Ostrava Moravská, Opava, Osoblaha, Příbor, Rožnov, Vítkov, Vrbno, Vsetín.

Župa XV.

se sídlem v Bratislavě; župu tvoří:

Město Bratislava, dosavadní župa Bratislavská a ze župy Nitranské tyto správní okresy: holičský, senický, myjavský, novomestský, píšťanský, fraštácký a šalianský; město Uh. Skalica, pak ze župy komárenské pravý břeh malého Dunaje (okres gutanský), město Komárno a z rábskej župy čiastka pripadlá Čsl. republike.

Župa XVI.

se sídlem v Nitře; župu tvoří:

Dosavádna župa Nitranská bez okresů pripadlých župe Bratislavskej; k tomu ze župy trenčanské okres bánovský a ze župy Těkovské okresy oslanský, zlatomoravský a vrábelský, ze župy komárenské ono území, jež nespadá do župy Bratislavské (okres udvardský), mesto Nitra a Nové Zámky a z Ostrihomskej župy okres párkanský.

Župa XVII.

se sídlem v Turčanském Sv. Martině; župu tvoří:

Dosavádna župa trenčanská bez okresu bánovského, župa Turčanská, Oravská, z Tekovskej mesto Kremnica a obce: Kopernica, Horná Ves, Piargy, Lúčky, Blajfus, Veternik, Konošov a Šváb v okolí Kremnice a mesto Trenčín.

Župa XVIII.

se sídlem ve Zvoleni; župu tvoří:

Dosavádna župa zvolenská, ze župy Tekovské mesto Nová Baňa a ony okresy, jež nespadají do Turčanské a Nitranské, k tomu ona území žup Hontské a Novohradské, jež spadají do Čsl. republiky, pak okres rimavsko-sobotský, hnúštianský a rimasiačský ze župy Gemerské a mesto Rimavská Sobota.

Župa XIX.

se sídlem v Lipt. Sv. Mikuláši; župu tvoří:

Župy Liptov, Gemer, pokud nespadá do župy zvolenské a Spiš, vyjmúc okres gelnický.

Župa XX.

se sídlem v Košici; župu tvoří:

Ze spíšskej župy okres gelnický, mesto Košice, župa Šaryšská a ona území žup Abaujské, jež spadají do Čsl. republiky, pak ze župy Užhorodské a Zemplínské ono území, jež spadá do Čsl. republiky a nebylo předáno správě Prikarpatskej Rusi.

Župa XXI.

se sídlem v Těšíně; župu tvoří soudní okresy:

Bílsko, Bohumín, Frýdek Fryštát, Jablunkov, Ostrava Slezská, Skočov, Strumeň, Těšín.

Opravy:

1. V § 18. v posledním řádku má místo »poslancův« státi »členů«.

2. V §. 38. v první řádce má místo »Bližší« státi »Podrobnější«.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP