Do působnosti okresních výborů náležejí
všeliké záležitosti vnitřní,
jež se dotýkají společného prospěchu
okresu a jeho obyvatelů, nebo jež přesahují
zájem jednotlivých obcí, nebo jejich silami
nemohou býti obstarány, pokud záležitostí
těch nepojalo župní zastupitelstvo do své
činnosti.
V této své působnosti může okresní
výbor z důvodu veřejného zájmu
zřizovati různá zařízení
a ústavy pro uspokojení potřeb svého
obyvatelstva, musí však šetřiti pokynů
jemu župním výborem nebo zastupitelstvem daných.
K lepšímu obstarávání úkolů
výše uvedených může býti
i několik okresních výborů usnesením
župního zastupitelstva se souhlasem županovým
spojeno ku provedení společných zařízení
nebo opatření.
Se schválením ministerstva vnitra a veřejných
prací mohou se okresní výbory třebas
v různých župách ležící
sdružiti k společnému provádění
podniků pro výrobu a rozvod elektrické energie.
Zúčastněným okresním výborům
a v případě odstavce čtvrtého
i župním zastupitelstvům budiž poskytnuta
možnost, aby se vyslovily.
Podrobnější předpisy o sdružení
tom a o provádění společných
zařízení vydá župan, v případě
odst. čtvrtého ministerstvo vnitra v dohodě
s ministerstvem veřejných prací.
Pokud by příděly jednotlivým okresům
ze státních prostředků nebo župním
zastupitelstvem povolené, nestačily na úhradu
nákladův do působnosti okresního výboru
náležejících, může se okresní
výbor usnésti na vybírání poplatků,
příspěvků. dávek a naturálních
plnění v okresu.
Dávky však mohou býti usneseny jen potud, pokud
jiné příjmy na úhradu potřeby
nestačí. Ustanovení § 32. odstavce třetího
platí i pro okr. výbory.
Ustanovení § 34. až 40. platí obdobně
i pro okresní výbory s tou změnou, že
potřebné vyšší schválení
(§ 39.) udílí župan vyslechnuv župní
výbor a že odvolání podle § 40.,
jež sluší podati u okresního úřadu,
jde k župnímu úřadu.
Okres jest, pokud jde o úkoly v § 78. až 80.
tohoto zákona okresu přikázané, právnickou
osobou a může jako okres samostatně práv
nabývati i samostatně se zavazovati.
Jmění okresu náležející
nebo v jeho správu odevzdané spravuje okresní
výbor za dozoru. okresního náčelníka.
Usnesení okresního výboru:
1. o tom, má-li býti nemovité jmění
nebo nemovitá práva okresu náležející
zcizena, trvalým břemenem ztížena nebo
zavazena nebo propachtována z volné ruky vůbec
nebo dražbou na dobu delší 12 let,
2. o tom, má-li býti učiněna výpůjčka
nebo převzato ručení za dluh cizí,.
vyžadují k své platnosti schválení
župního výboru.
Správní rok okresního výboru se shoduje
se správním rokem státním. Okresní
výbor může se však se souhlasem župního
výboru a župana usnésti, aby pro hospodářství
okresu bylo zavedeno správní (účetní)
období dvouleté.
Okresní výbor sestaví o všech příjmech
a vydáních do působnosti okresního
výboru náležejících na správní
období (§ 84.) předběžný
rozpočet.
Rozpočet ten buď aspoň 2 měsíce
před novým správním obdobím
u okresního úřadu na 14 dní veřejně
k nahlédnutí vyložen a o tom učiněno
obcím v okresu včas oznámení k vyhlášce
s podotknutím, že k rozpočtu mohou podati u
okresního úřadu do lhůty 14 dní
své připomínky osoby fysické i právnické,
které v okresu mají řádné bydliště
nebo jimž v okresu byla daň přímá
předepsána.
Rozpočet buď zaslán současně
s vyložením župnímu úřadu,
který může rovněž podati k němu
své připomínky.
Po prošlé lhůtě usnáší
se o rozpočtu okresní výbor přihlížeje
k podaným připomínkám.
Usnesený rozpočet buď zaslán župnímu
výboru ku schválení.
Okresní výbor jest povinen sdělati účty
do 4 měsíců po skončení správního
období. Účty ty buďtež projednány
podobně jako předběžné rozpočty
(§ 85.).
Ustanovení § 83. až 86. vztahují se i
na fondy a ústavy v majetku nebo správě okresní.
Při každém okresním výboru buď
zřízena komise finanční. Počet
členův a její složení jakož
i jednací řád bude určen statutem,
který vydá župní výbor vyslechna
okresní výbor. Předsedu volí finanční
komise ze sebe. Při sdělání statutu
buď šetřeno zásady, že nejvíce
jedna polovina členů smí býti volena
okresním výborem, kdežto ostatní členové
jsou jmenováni župním výborem se schválením
županovým a že většina členů
nesmí býti členy okresního výboru
a že jest pokud možno do komise přibrati odborníky.
Předseda okresního výboru předloží
rozpočty a účty finanční komisi
nejpozději současně s jich veřejným
vyložením, aby je prozkoumala a o nich se vyjádřila.
Komise musí vyjádření podati ve lhůtě
8 dní, ač-li jí nebyla pro zvláštní
okolnosti povolena okresním výborem lhůta
jiná; jinak se k vyjádření nehledí.
Finanční komise jest oprávněna v mezích
statutu kontrolovati veškero hospodářství
okresní do působnosti okresního výboru
náležející a podávati okresnímu
výboru i okresnímu náčelníkovi
zprávy a návrhy.
Finanční komise má právo bráti
v odpor usnesení okresního výboru povahy
finanční. Odvolání buď podáno
předsedou komise u okresního úřadu
ve lhůtě 14denní ode dne usnesení
okresního výboru a má, bylo-li usneseno dvěma
třetinami všech členů komise, účinek
odkladný. O odvolání rozhoduje župní
úřad.
Okresní výbor provádí hospodářství
okresní v mezích rozpočtu.
Nová vydání v rozpočtu neuhrazená
mohou býti okresním výborem usnesena jen
tehdy, když se o nich vyslovily okresní náčelník
a ve lhůtě okresním výborem ustanovené
(§ 88., odst. 2.) i finanční komise a když
byla zároveň schválena i potřebná
úhrada.
Totéž platí o zastavení nebo snížení
rozpočtového příjmu.
Jenom v případech naléhavých a nepředvídaných
může okresní výbor za přítomnosti
dvou třetin svých členův a se souhlasem
okresního náčelníka vydání
ta sám učiniti, musí však usnesení
své předložiti do 3 dnů finanční
komisi.
Okresní náčelník připravuje
a provádí usnesení okresního výboru
a podává okresnímu výboru zprávu
o tom, jak byla provedena jeho usnesení. Okresní
výbor může se usnésti, že zprávy
té a z jakých důvodů nebéře
na vědomí. Usnesení to buď do 14 dnů
předloženo županovi k rozhodnutí. Ustanovení
§ 52. o hlasování úředníkův
platí obdobně.
Okresnímu výboru přísluší
usnášeti se na tom, zda ke správě ústavů
a podniků, jež okresní výbor podle §
78. zřídil nebo spravuje, třeba ustanoviti
zvláštní úředníky nebo
zřízence a jaká místa a s jakými
požitky mají býti na náklad okresu systemisována.
Jinak řídí se služební poměry
jejich obdobnými ustanoveními o státních
zaměstnancích stejné nebo rovnocenné
kategorie.
Usnesení to vyžaduje k své platnosti schválení
županova.
Jmenovati úředníky a zřízence
přísluší okresnímu výboru
a vyžaduje schválení županova. Při
tom budiž za stejných podmínek přihlíženo
v prvé řadě k zaměstnancům
těch ústavův a podikův, jež byly
ve správě zrušených korporací.
Nevysloví-li se župan do 1 měsíce potom,
co mu bylo usnesení o systemisaci nebo jmenování
oznámeno, pokládá se usnesení nebo
jmenování za schválené.
Okresní výbor jest povinen zúčastňovati
se při provádění usnesení župního
zastupitelstva způsobem, který určen jest
těmito usneseními nebo nařízením
župního úřadu.
Jak okresní výbor spolupůsobí při
rozhodování veřejnoprávních
sporů (okresní senáty), určuje zvláštní
zákon.
Okresní výbor jest poradním sborem okresního
náčelníka i župana a župního
zastupitelstva ve věcech veřejné okresní
správy a podává o nich k jejich žádosti
posudky a návrhy.
K tomu buď poskytnuta okresnímu výboru přiměřená
lhůta.
Okresní výbor jest oprávněn i samostatně
činiti jim i jiným úřadům návrhy
a podněty, pokud se dotýkají zájmův
okresu nebo jeho obyvatelstva.
Okresní náčelník zastupuje okres jako
právnickou osobu (§ 81.) na venek a podpisuje všechny
písemnosti jménem okresu. Listiny o právních
jednáních, jimiž se okres naproti třetím
osobám zavazuje, jakož i plné moci musí
býti podepsány okresním náčelníkem
a jedním členem okresního výboru a
opatřeny pečetí okresního úřadu.
Listiny opírající se o usnesení podle
§ 83., buďtež kromě toho podepsány
ještě jedním členem okresního
výboru.
Jestliže okresní výbor neschválil včas
rozpočtu nebo neučinil opatření, aby
úkoly, jež mu podle zákona příslušejí,
byly řádně plněny, náleží
okresnímu náčelníku, aby učinil
na náklad okresu, čeho třeba k řádnému
vedení správy.
Proti opatření tomu může každý
člen okresního výboru podati do 14 dnů
stížnost u okresního úřadu k
úřadu župnímu. Stížnost
má, není-li nebezpečí v prodlení,
účinek odkladný. Takto vzešlý
náklad s vedením správy sluší
hraditi okresními přirážkami, k nimž
není třeba vyššího schválení.
Má-li okresní náčelník za to,
že usnesení okresního výboru nebo okresních
komisí příčí se zákonu
nebo vybočuje z mezí působnosti okresního
výboru nebo komise, jest oprávněn i povinen
usnesení to zastaviti a věc do 14 dnů předložiti
županovi k rozhodnutí, zda usnesení to má
býti v platnosti ponecháno či zrušeno.
Nerozhodne-li župan do 4 neděl potom, zůstává
usnesení v platnosti.
Rovněž i župan sám může takové
usnesení z úřední povinnosti zrušiti.
O zrušení usnesení buď učiněno
v nejbližší schůzi okresního výboru
nebo dotyčné komise sdělení.
Bylo-li zrušeno usnesení okresního výboru
nebo komise, může kterýkoli člen dotčeného
výboru nebo komise nastoupiti stížnosti k ministerstvu
vnitra, kterou jest podati u okresního úřadu
do 14 dní ode dne učiněného sdělení.
Ministerstvo vnitra může okresní výbor
rozpustiti, jest však povinno vypsati nové volby tak,
aby byly provedeny nejdéle do 2 měsíců.
Županovi přísluší učiniti
prozatímní opatření k dočasnému
vedení správy na dobu, než se ustaví
nový okresní výbor.
Okresním výborům v Čechách
příslušejí nad obcemi s výhradou
správního soudnictví a pokud tento zákon
nic jiného neustanovuje, táž dozorčí
práva, jež podle všeobecných zřízení
obecních byla dosud vykonávána okresními
zastupitelstvy (výbory).
Okresním výborům na Moravě a v Slezsku
příslušejí pak v týchž mezích
táž dozorčí práva nad obcemi,
pokud byla vykonávána dosud zemskými výbory.
Pokud podle zvláštních zemských zákonův,
týkajících se působnosti obcí,
jednala okresní zastupitelstva (okresní výbory)
nebo zemské výbory v dohodě s politickým
úřadem, nastupuje, pokud tento zákon nic
jiného neustanovuje, a s výhradou správního
soudnictví na místo okresního politického
úřadu okresní náčelník
a na místo zemského politického úřadu
župan. Totéž platí obdobně, pokud
jde o zemský výbor, na jehož místo nastupuje
župní výbor.
Pokud bylo třeba slyšení okresního zastupitelstva
(výboru) nebo zemského výboru, nastupuje
v onom případě slyšení okresního
výboru, v tomto župního výboru.
Župním výborům příslušejí
nad okresními výbory, pokud tento zákon nic
jiného neustanovuje a s výhradou správního
soudnictví, táž dozorčí práva,
jež vykonával dosud zemský výbor.
Pro Slovensko bude vydán zvláštní zákon.
Členové župního zastupitelstva, výboru
a komisí, kteří by bez dostatečné
omluvy povinností úřadu svého neplnili,
zejména schůzí se neúčastnili,
buďtež županem na plnění povinností
svých upozorněni a jestliže přes to
i nadále trvale bez dostatečné omluvy zanedbávají
svých povinností, z úřadu svého
sesazeni. Nežli župan vysloví sesazení,
buď župnímu výboru i takovému členu
sboru poskytnuta možnost, aby se vyjádřil.
Sesazený člen může se proti opatření
tomu odvolati k ministerstvu vnitra. Odvolání buď
podáno do 14 dnů u župního úřadu
a nemá účinku odkládacího.
Nabude-li sesazení právní moci, pozbývá
sesazený člen pro příští
volební období volitelnosti.
Podle stejných zásad buď postupováno
okresním náčelníkem proti členům
okresního výboru nebo okresních komisí.
Sesazený člen může podati do 14 dní
stížnost u okresního úřadu, o
níž rozhoduje s konečnou platností župan,
vyslechna župní výbor.
Jestliže by se župní zastupitelstvo, župní,
okresní výbor nebo komise neustavily anebo staly
se k usnášení nezpůsobilými,
přísluší, jde-li o župy, županovi,
jde-li o okresy, okresnímu náčelníku,
aby učinil potřebná opatření
k vedení správy.
Župan vyslechna župní zastupitelstvo a okresní
náčelník vyslechna okresní výbor,
určí, pokud tento zákon nic jiného
nenařizuje, jakým způsobem mají býti
ve veřejnou známost uváděna usnesení
župního zastupitelstva a okresního výboru,
jež lest veřejně prohlašovati.
Vláda se vyzývá, by spojení železniční
se sídly žup upravila co nejvýhodněji
i pokud stavby i pokud vlakového spojení se týče.
l spojení autobusové budiž, kde toho v zájmu
úspěšné správy jest třeba,
účelně vybudováno.
Nové podelenie žúp na Slovensku vzniklo na
základe uváženia všetkých spoločenských,
hospodárských a zemepisných pomerov jednotlivých
krajov. Komunikačné záujmy Slovenska boly
maďarským režimom dôsledně zanedbávané.
Aby táto krivda odčiněná bola a župy
vyhovely i z tohoto ohľadu všetkým požiadavkám,
aby všetky kraje jednotlivých žúp maly
ľahký pristup do sídel žúp, je
nevyhnutelne potrebné bezodkladné vybudovanie niektorých
železničných čiar.
Preto ústavný výbor upravuje vládu,
aby ihneď učinila všetky prípravy ku čím
skoršej výstavbe železničných čiar
Dobšina - Poprad. Nitra - Vráble - Levice, Levice
- Pukanec, Nitra - Zlaté Moravce, Poprad - Červená
Skala.
se sídlem v Praze; župu tvoři soudní
okresy:
Bechyně, Benešov, Beroun, Brandýs nad Labem,
Brod Český, Brod Německý, Čáslav,
Dobříš, Habry, Hora Kutná, Hořovice,
Humpolec, Chotěboř, Janovice Uhlířské,
Jílové, Kamenice nad Lípou. Kolín,
Kostelec nad Černými Lesy, Kouřím,
Kralovice Dolní, Ledeč, Milevsko, Mirovice, Neveklov,
Pacov, Pelhřimov, Počátky, Polná,
Příbram, Přibyslav, Říčany,
Sedlčany, Sedlec, Soběslav, Štoky, Tábor,
Vlašim, Votice, Vožice Mladá, a soudní
okresy Karlín, Nusle, Smíchov, Vršovice, Zbraslav
a Žižkov mimo obce (osady), jež tvoří
hlavní město Prahu.
se sídlem v Pardubicích; župu tvoří
soudní okresy:
Hlinsko, Holice, Chrudim, Kostelec nad Orlicí, Králíky,
Lanškroun, Litomyšl, Mýto Vysoké, Nasavrky,
Pardubice, Polička, Přelouč, Skuteč,
Ústí nad Orlicí, Žamberk.
se sídlem v Hradci Králové; župu tvoří
soudní okresy:
Broumov, Bydžov Nový, Dvůr Králové,
Hořice, Hostinné, Hradec Králové,
Chlumec nad Cidlinou, Jaroměř, Maršov, Náchod,
Nechanice, Nové Město nad Metují, Opočno,
Police, Rokytnice. Rychnov nad Kněžnou, Skalice Česká,
Teplice, Trutnov, Úpice, Žacléř.
se sídlem v Mladé Boleslavi; župu tvoří
soudní okresy:
Bělá pod Bezdězem, Benátky Nové,
Boleslav Mladá, Brod Železný, Dub Český,
Fridland, Hradiště Mnichovo, Jablonec, Jičín,
Jilemnice, Libáň, Liberec, Lomnice nad Popelkou,
Mělník, Městec Králové, Nové
Město pod Smrky, Nymburk, Paka Nová, Poděbrady,
Roketnice, Semily, Sobotka, Tanvald, Turnov, Vrchlabí,
Vysoké nad Jizerou.
se sídlem v České Lípě; župu
tvoří soudní okresy:
Benešov, Bor, Cvikov, Děčín, Dubá,
Hanšpach, Chabařovice, Chrastava, Jablonné
Německé, Kamenice Česká, Lípa
Česká, Litoměřice, Mimoň, Ouštěk,
Rumburk, Štětí, Šluknov, Ústi nad
Labem, Verneřice.
se sídlem v Lounech; župu tvoří soudní
okresy:
Bastiánperk, Bilina, Duchcov, Hora Sv. Kateřiny,
Chomutov, Jirkov, Kralupy, Kladno, Křivoklát, Libochovice,
Litvínov Horní, Louny, Lovosice, Most, Postoloprty,
Rakovník, Roudnice, Slaný, Strašecí
Nové, Teplice, Unhošť, Velvary, Žatec.
se sídlem v Karlových Varech; župu tvoří
soudní okresy:
Aš, Bečov, Blatno, Bochov, Cheb, Doupov, Falknov,
Jáchymov, Jesenice, Kadaň, Karlovy Vary, Kynžvart,
Kraslice, Loket, Najdek, Podbořany, Přísečnice,
Vejprty, Vildštejn, Žlutice.
se sídlem v Plzni; župu tvoří soudní
okresy:
Bezdružice, Blatná, Blovice, Březnice, Dobřany,
Domažlice, Hartmanice, Hory Kašperské, Horšův
Týn, Hostouň, Kdýně Nová, Klatovy,
Kralovice, Manětín, Mar. Lázně, Nepomuky,
Nýrsko, Planá, Plánice, Plzeň, Přeštice,
Přimda, Rokycany, Ronšperk, Stodo, Stříbro,
Sušice, Tachov, Teplá, Touškov, Zbiroh.
se sídlem v Čes. Budějovicích; župu
tvoří soudní okresy:
Brod Vyšší, Budějovice České,
Bystřice Nová, Hluboká, Horažďovice,
Hradec Jindřichův, Hrady Nové, Chvalšiny,
Kaplice, Krumlov, Lišov, Lomnice nad Lužnicí,
Netolice, Písek, Planá Horní, Prachatice,
Strakonice, Sviny Trhové, Třeboň, Týn
nad Vlt., Veselí nad Lužnicí, Vimperk, Vodňany,
Volary, Volyně, Vitorazsko.
se sídlem v Jihlavě; župu tvoří
soudní okresy:
Budějovice Moravské, Byteš Velká, Dačice,
Hrotovice, Jaroslavice, Jemnice, Jihlava, Krumlov Moravský,
Meziříčí Velké, Mikulov, Náměst,
Slavonice, Telč, Třebíč, Třešť,
Vranov, Znojmo.
se sídlem v Brně; župu tvoří
soudní okresy:
Blansko, Boskovice, Brno město, Brno okres, Bučovice,
Bystřice nad Pernštýnem, Hustopeč, Ivančice,
Jevíčko, Klobouky u Brna, Kunštát, Mor.
Třebová, Nové Město, Pohořelice,
Slavkov, Svitavy, Tišnov, Vyškov, Žďár,
Židlochovice.
se sídlem v Olomouci; župu tvoří soudní
okresy:
Bruntál, Bystřice pod Hostýnem, Dvorec, Frývaldov,
Javorník, Jindřichov, Holešov, Kojetín,
Konice, Kroměříž, Libava Město,
Lipník, Litovel, Mohelnice, Olomouc, Plumlov, Prostějov,
Přerov, Rýmařov, Staré Město,
Šilperk, Šternberk, Šumperk, Unčov, Vidnava,
Visenberk, Zdounky, Zábřeh.
se sídlem v Uherském Hradišti; župu tvoří
soudní okresy:
Bojkovice, Brod Uherský, Břeclava s územím
Valčic, Hodonín, Hradiště Uherské,
Kyjov, Klobuky Valašské, Napajedla, Ostroh Uhersky,
Strážnice, Vizovice, Ždánice.
se sídlem v Moravské Ostravě; župu tvoří
soudní okresy:
Albrechtice, Benešov, Bilovec, Cukmantl, Frenštát,
Fulnek, Hlučín, Hranice, Nový Jičín,
Krnov, Klimkovice, Meziříčí Valašské,
Místek, Odry, Ostrava Moravská, Opava, Osoblaha,
Příbor, Rožnov, Vítkov, Vrbno, Vsetín.
se sídlem v Bratislavě; župu tvoří:
Město Bratislava, dosavadní župa Bratislavská
a ze župy Nitranské tyto správní okresy:
holičský, senický, myjavský, novomestský,
píšťanský, fraštácký
a šalianský; město Uh. Skalica, pak ze župy
komárenské pravý břeh malého
Dunaje (okres gutanský), město Komárno a
z rábskej župy čiastka pripadlá Čsl.
republike.
se sídlem v Nitře; župu tvoří:
Dosavádna župa Nitranská bez okresů
pripadlých župe Bratislavskej; k tomu ze župy
trenčanské okres bánovský a ze župy
Těkovské okresy oslanský, zlatomoravský
a vrábelský, ze župy komárenské
ono území, jež nespadá do župy
Bratislavské (okres udvardský), mesto Nitra a Nové
Zámky a z Ostrihomskej župy okres párkanský.
se sídlem v Turčanském Sv. Martině;
župu tvoří:
Dosavádna župa trenčanská bez okresu
bánovského, župa Turčanská, Oravská,
z Tekovskej mesto Kremnica a obce: Kopernica, Horná Ves,
Piargy, Lúčky, Blajfus, Veternik, Konošov a
Šváb v okolí Kremnice a mesto Trenčín.
se sídlem ve Zvoleni; župu tvoří:
Dosavádna župa zvolenská, ze župy Tekovské
mesto Nová Baňa a ony okresy, jež nespadají
do Turčanské a Nitranské, k tomu ona území
žup Hontské a Novohradské, jež spadají
do Čsl. republiky, pak okres rimavsko-sobotský,
hnúštianský a rimasiačský ze
župy Gemerské a mesto Rimavská Sobota.
se sídlem v Lipt. Sv. Mikuláši; župu tvoří:
Župy Liptov, Gemer, pokud nespadá do župy zvolenské
a Spiš, vyjmúc okres gelnický.
se sídlem v Košici; župu tvoří:
Ze spíšskej župy okres gelnický, mesto
Košice, župa Šaryšská a ona území
žup Abaujské, jež spadají do Čsl.
republiky, pak ze župy Užhorodské a Zemplínské
ono území, jež spadá do Čsl.
republiky a nebylo předáno správě
Prikarpatskej Rusi.
se sídlem v Těšíně; župu
tvoří soudní okresy:
Bílsko, Bohumín, Frýdek Fryštát,
Jablunkov, Ostrava Slezská, Skočov, Strumeň,
Těšín.
1. V § 18. v posledním řádku má
místo »poslancův« státi »členů«.
2. V §. 38. v první řádce má
místo »Bližší« státi
»Podrobnější«.