Župní zastupitelstvo jest povoláno pečovati
o správní a hospodářské záležitosti
župy a jejího obyvatelstva a může k tomu
konci podávati i z vlastního uznání
úřadům a zákonodárným
sborům návrhy a podněty a na předsedu
župního úřadu vznášeti v
mezích jednacího řádu dotazy a stížnosti
Župnímu zastupitelstvu nepřísluší
jednati o věcech politických.
Zejména jest župní zastupitelstvo povoláno
pečovati o humanitní, zdravotní, sociální,
hospodářské, dopravní a kulturní
zájmy župy a jejího obyvatelstva, pokud nejde
o úkoly čistě místní povahy,
na něž stačí prostředky okresu
nebo obcí. K tomu konci může se župní
zastupitelstvo usnášeti zejména na tom, aby
byly zřízeny nebo podporovány ústavy,
podniky nebo zařízení, jež jsou způsobilé,
aby podporovaly tělesné i mravní blaho a
vzdělání obyvatelstva, zlepšovaly dopravní,
bytové, zdravotní a sociální poměry
v župě, nebo sloužily kulturním nebo hospodářským
potřebám obyvatelstva župy.
Na úhradu nákladů do působnosti župního
zastupitelstva náležejících může
stát povoliti župním úřadům
zvláštní příděly. Pokud
by příděly ty nestačily, může
se župní zastupitelstvo usnésti na vybírání
poplatků, příspěvků, dávek
a naturálních plnění v župě.
Dávky však mohou býti usneseny jen potud, pokud
jiné příjmy na př. ze jmění
župního, z poplatků, příspěvků
na úhradu potřeby nestačí. Naturální
plnění buďtež vždy oceněna
a jest povinnému na vůli necháno, aby plnění
ta sám nebo vhodnými zástupci provedl anebo
na místo nich vyceněnou částku zaplatil.
Jde-li o zařízení, jež výlučně
nebo měrou zvláště vynikající
nebo nepatrnou prospívají jednotlivým okresům,
může se župní zastupitelstvo za souhlasu
dvou třetin všech svých členův
usnésti, aby tyto okresy nesly náklad na zařízení
ta výlučně nebo podílem větším
nebo menším podle měřítka zároveň
usneseného.
Hospodářské podniky župního zastupitelstva
buďtež tak spravovány, aby jejich příjmy
uhražovaly aspoň veškerá vydání,
počítajíc v to přiměřené
zúročení a umoření vloženého
kapitálu. Výjimka jest přípustna jen,
pokud podnik slouží veřejnému zájmu,
který nemůže býti jinak uspokojen.
Poplatky mohou býti vybírány jednak za určité
úřední výkony v působnosti
župního zastupitelstva župními orgány
prováděné, jednak za používání
zařízení (ústavů, podniků
a pod.), jež župní zastupitelstvo ve veřejném
zájmu udržuje, a jež byly a základě
veřejného práva k používání
ponechány.
Poplatky buďtež napřed podle pevných sazeb
a předpisův určeny; při tom jest dovoleno
poplatky odstupňovati zejména podlé výkonnosti
neb i osvobození od nich poskytnouti.
Příspěvků na opatření
nebo k úhradě nákladů na zřízení
a udržování zařízení,
jichž veřejný zájem vyžaduje, může
býti požadováno na těch vlastnících
pozemků a majitelích živností, jimž
ze zařízení těch vzcházejí
zvláštní hospodářské výhody.
Usnesení o tom může se státi pouze nadpoloviční
většinou všech členů župního
zastupitelstva se schválením županovým.
Výše příspěvků buď
výhodám přispěvatelů pokud
možno přizpůsobena.
Příspěvky mohou býti zcela nebo z
části nahrazeny naturálním plněním
(§ 32. odst. 3.) podle určitých zásad,
župním zastupitelstvem ustanovených.
Rozpočty a plány na zařízení,
jichž náklad má býti zcela nebo z části
uhrazen takovými příspěvky, buďtež
aspoň po 14 dní veřejně vyloženy
u župního úřadu a o tom všem dotčeným
obcím, jakož i v úředním listě
včas učiněno oznámení.
Dávky župní mohou býti vybírány
buď jako přirážky k státním
daním a dávkám v župě předepsaným,
buď jako samostatné dávky.
Bližší předpisy ku provedení usnesení
o vybírání poplatků, příspěvků
a dávek i naturálních plnění,
buďtež ustanoveny zvláštním řádem,
o němž se usnáší župní
zastupitelstvo.
Župní zastupitelstvo může ustanovení
tohoto řádu svěřiti župnímu
výboru.
Do řádu mohou býti pojata i trestní
ustanovení, a to pokuty ve výměře
20 K až 10.000 K a vězení od 6 hodin do 6 měsíců.
Usnesení župního zastupitelstva o poplatcích,
příspěvcích, dávkách
a naturálních plněních, jakož
i předpisy prováděcí (řád
§ 38.) buďtež po 14 dní u župního
úřadu veřejně vyhlášeny.
Ve lhůtě té může každý,
jehož zájmu nebo práv se usnesení to
nebo prováděcí předpisy (řád)
dotýkají, jakož i kterýkoli člen
dotčeného župního zastupitelstva, podati
u župního úřadu připomínky.
Usnesení i řád vyžadují k své
platnosti schválení ministerstva vnitra v dohodě
s ministerstvem financí, jež zároveň
rozhodnou i o podaných připomínkách.
Usnesení o vybírání jednotné,
nejvýše však 10 procentní přirážky
župní ku přímým daním
v župě předepsaným, nebyly-li proti
němu podány připomínky, schválení
nepotřebuje.
Odvolání proti vyměřenému příspěvku,
poplatku nebo dávce nebo proti uloženému naturálnímu
plnění sluší podati do 14 dnů
od doručení výměru u župního
úřadu k ministerstvu vnitra.
Odvolání nemá účinku odkladného.
Příspěvky, poplatky a dávky i naturální
plnění vymáhají se týmiž
orgány a prostředky jako daně státní.
Župa jest, pokud jde o úkoly v § 31. až
39. tohoto zákona župnímu zastupitelstvu přikázané
právnickou osobou a může jako župa samostatně
nabývati práv i samostatně se zavazovati.
Jmění župě náležející
nebo v její správu odevzdané spravuje za
dozoru županova župní výbor, šetře
při tom nařízení župního
zastupitelstva; župní výbor může
ke správě té přibrati i členy
okresních výborů v obvodu župního
úřadu zřízených.
Župní zastupitelstvo se usnáší
zejména:
1. o všech věcech, jež přesahují
rozsah běžné správy jmění,
2. o tom, mají-li býti nemovité věci
župě náležející nebo nemovitá
práva zcizena, trvalým břemenem ztížena
nebo zavázána nebo propachtována z volné
ruky vůbec, nebo veřejnou soutěží
na dobu delší než 12 let,
3. o tom, má-li býti učiněna výpůjčka
nebo převzato ručení za dluh cizí.
Usnesení pod čís. 2. a 3. vyžadují
k své platnosti schválení ministerstva vnitra.
Jestliže toto ministerstvo se do 40 dní počínajíc
dnem, kdy mu bylo usnesení ke schválení předloženo
o usnesení tom neprohlásí, pokládá
se usnesení to za schválené.
Jde-li o vydání na trvalé zařízení,
buď župním výborem župnímu
zastupitelstvu předložena podrobná zpráva
o účelu zařízení, o způsobu
provedení, o potřebném nákladu a o
způsobu úhrady. Zpráva ta buď zaslána
všem členům župního zastupitelstva
aspoň 14 dnů před konáním schůze
Župní výbor sestaví o všech příjmech
a vydáních do působnosti župního
zastupitelstva náležejících na každý
správní rok předběžný
rozpočet. Rozpočet ten buď v úředním
listě župním vytištěn a jeden výtisk
u župního úřadu, jakož i u všech
okresních úřadů na 14 dní veřejně
k nahlédnutí vyložen s podotknutím,
že k rozpočtu může podati u župního
úřadu do lhůty 14denní svoje připomínky
každá osoba fysická i právnická,
která v župě má řádné
bydliště nebo které v župě byla
daň přímá předepsána.
Župní výbor předloží rozpočet
s došlými připomínkami a zprávou
o nich župnímu zastupitelstvu, jež se na rozpočtu
konečně usnáší přihlížejíc
k připomínkám včas podaným.
Rozpočet buď předložen župnímu
zastupitelstvu aspoň 2 měsíce před
novým správním rokem. Správní
rok shoduje se se správním rokem státním.
Zároveň s rozpočtem jest župní
výbor povinen podati župnímu zastupitelstvu
podrobnou zprávu o stavu a správě věcí
do působnosti župního zastupitelstva náležejících.
Rozpočet župním zastupitelstvem schválený
buď v úředním listě župním
vyhlášen.
Opisy schváleného rozpočtu i zprávy
v prvém odstavci uvedené buďtež předloženy
ministerstvu vnitra.
Župní výbor jest povinen sdělati účty
do 4 měsíců po skončení správního
roku. Účty ty buďtež podobně jako
předběžné rozpočty (§ 45.)
veřejně vyhlášeny, projednány
a předloženy župnímu zastupitelstvu ke
schválení s podrobnou zprávou o činnosti
župy za minulý správní rok. Schválené
účty buďtež v podstatných částech
v úředním listě župním
vyhlášeny a předloženy ministerstvu vnitra.
Ustanovení § 43., 45. až 47. vztahují
se i na ústavy v majetku nebo správě župní.
Při každém župním zastupitelstvu
buď zřízen a komise finanční.
Počet členů, její složení
a jednací řád bude určen statutem,
který vydá župní zastupitelstvo a který
vyžaduje schválení ministerstva vnitra. Předsedu
volí finanční komise ze sebe. Při
sdělání statutu buď šetřeno
zásady, že nejvýše polovina členů
smí býti volena župním zastupitelstvem,
kdežto ostatní členové jsou jmenováni
ministrem vnitra, a že většina členů
finanční komise nesmí býti členy
župního zastupitelstva a že jest do komise vyslati
odborníky.
Předseda župního výboru předloží
finanční komisi rozpočty a účty
nejpozději současně s jich veřejným
vyhlášením, aby je prozkoumala a o nich se
vyjádřila. Komise musí vyjádření
své podati ve lhůtě 14denní, ač-li
jí nebyla ze zvláštních důvodů
povolena lhůta jiná; jinak se k vyjádření
nehledí.
Vyjádření finanční komise buď
po projednání v župním výboru
předloženo župnímu zastupitelstvu.
Finanční komise jest oprávněna v mezích
statutu kontrolovati veškero hospodářství
župní do působnosti zastupitelstva náležející
a podávati župnímu zastupitelstvu, župnímu
výboru i županovi zprávy a návrhy.
Finanční komise má právo bráti
v odpor usnesení župního zastupitelstva povahy
finanční. Odvolání buď podáno
předsedou komise u župana ve lhůtě 14denní
ode dne usnesení a má, bylo-li usneseno dvěma
třetinami všech členů komise, účinek
odkladný. O odvolání rozhoduje ministerstvo
vnitra.
Župní výbor připravuje návrhy
pro jednání župního zastupitelstva a
spolupůsobí při provádění
jeho usnesení a ve správě župního
majetku.
Župní výbor provádí hospodářství
župní v mezích rozpočtu.
Nová vydání v rozpočtu neuhrazená
mohou býti župním zastupitelstvem usnesena
jen tehdy, když se o nich vyslovil župan a do lhůty
župním výborem ustanovené i finanční
komise (§ 49., odst. 2.) a když byla zároveň
schválena potřebná úhrada.
Totéž platí o zastavení nebo snížení
rozpočteného příjmu.
Jenom v případech naléhavých a nepředvídaných
může župní výbor za přítomnosti
dvou třetin svých členův vydání
ta sám učiniti, musí je. však předložiti
v nejbližší schůzi župnímu
zastupitelstvu spolu se zprávou finanční
komise (§ 49., odst. 2.) k dodatečnému usnesení
a opatření úhrady.
Župan provádí usnesení župního
zastupitelstva i výboru a podává župnímu
zastupitelstvu zprávu o tom, jak byla jeho usnesení
provedena.
Župní zastupitelstvo může se usnésti,
že zprávy té a u kterých důvodů
nebéře na vědomí. Při tom úředníci
jinak k hlasování oprávnění
(§ 20.) nehlasují. Usnesení to buď do
14 dní předloženo ministerstvu vnitra k rozhodnutí.
Župnímu zastupitelstvu přísluší
usnášeti se na tom, zda ke správě ústavův
a podniků, jež župní zastupitelstvo dle
§ 31. zřídilo nebo spravuje, třeba ustanoviti
zvláštní úředníky nebo
zřízence a jaká místa a s jakými
požitky mají býti na náklad župy
systemisována. Jinak řídí se služební
poměry jejich obdobnými ustanoveními o státních
zaměstnancích stejné nebo rovnocenné
kategorie.
Usnesení to vyžaduje k své platnosti schválení
županova.
Jmenovati úředníky a zřízence
přísluší župnímu výboru
se schválením županovým. Při
tom budiž za stejných podmínek přihlíženo
v prvé řadě k zaměstnancům
těch ústavův a podniků, jež byly
ve správě zrušených korporací.
Nevysloví-li se župan do 1 měsíce po
tom, co mu bylo usnesení o systemisaci nebo jmenování
sděleno, pokládá se usnesení nebo
jmenování za schválené.
Župan zastupuje župu jako právnickou osobu (§
41.) na venek a podpisuje všechny písemnosti jménem
župy. Listiny o právních jednáních,
jimiž se župa naproti třetím osobám
zavazuje, jakož i plné moci. musí býti
podepsány županem a 2 členy župního
výboru a opatřeny pečetí župního
úřadu. Listiny opírající se
o usnesení podle § 43., čís. 2. a 3.,
buďtež kromě toho pode, psány ještě
2 členy župního zastupitelstva.
Jestliže župní zastupitelstvo neschválilo
včas rozpočtu nebo župní zastupitelstvo
nebo výbor neučinily opatření, aby
úkoly jež m u podle zákona příslušejí,
byly řádně plněny, přísluší
županovi, aby učinil na náklad župy, čeho
třeba k řádnému vedení správy.
Proti opatření tomu muže každý
člen župního zastupitelstva nebo výboru
podati do 14 dní stížnost u župního
úřadu, o níž rozhoduje ministerstvo
vnitra. Stížnost má, ač-li není
nebezpečí v prodlení, účinek
odkladný. Takto vzešlý náklad s vedením
správy sluší hraditi přirážkami
župními, k nimž není třeba vyššího
schválení.
Župní zastupitelstvo může pro svůj
obvod:
a) vydávati podrobnější předpisy
k zákonům Národním shromážděním
republiky československé usneseným, pokud
vláda podlé zákona k tomu župní
zastupitelstvo zmocní;
b) vydávati v mezích zákonův
a nařízení statuty na úpravu záležitostí
ústavů a zařízení, jež
ve své působnosti zřídilo nebo spravuje;
c) stanoviti v mezích zákonův a nařízení
podrobnější předpisy o správě
jmění obcí, okresův a župy, jejich
podnikův a ústavů, a o provádění
dozoru nad správou tou.
Předpisy a statuty podle § 56. župními
zastupitelstvy usnesené vyžadují k své
platnosti potvrzení ministerstva vnitra v dohodě
s příslušnými ministerstvy. Předpisy
i statuty pokládají se za potvrzené, jestliže
ministerstvo vnitra do 3 měsíců po tom, co
mu byly předloženy, o nich se neprohlásilo.
Potvrzené předpisy a statuty vyhlašují
se v župním úředním listu a nabývají
působnosti, nebylo-li nic jiného v nich určeno,
15. dne po vyhlášení.
Jak župní zastupitelstva se súčastňují
při rozhodování veřejnoprávních
sporů (župní senáty), určuje
zvláštní zákon.
Župní zastupitelstvo jest poradním sborem župana
a ústředních úřadů o
věcech veřejné župní správy
se týkajících a podává o nich
k žádosti dotčených úřadův
posudky a návrhy.
K tomu buď župnímu zastupitelstvu dána
přiměřená lhůta.
Má-li župan za to, že některé usnesení
župního zastupitelstva, župního výboru
nebo komisí župních, pokud jejich usnesení
má podlé § 24. platnost usnesení župního
zastupitelstva, příčí se zákonu
nebo vybočuje z mezí působnosti župního
zastupitelstva, výboru nebo komisí župních,
jest oprávněn i povinen usnesení to zastaviti
a věc do 14 dnů předložiti ministerstvu
vnitra k rozhodnutí, zda usnesení to má býti
v platnosti ponecháno či zrušeno. Nerozhodne-li
ministerstvo do 4 neděl po tom, zůstává
usnesení v platnosti. Ministerstvo vnitra může
takové usnesení zrušiti i z moci úřední.
O tom buď učiněno oznámení v
nejbližší schůzi župního zastupitelstva,
výboru nebo komise. Bylo-li zrušeno usnesení
župního zastupitelstva, může každý
člen jeho, bylo-li zrušeno usnesení výboru
nebo komise, každý člen tohoto výboru
nebo komise nastoupiti stížností k nejvyššímu
správnímu soudu.
Ministerstvo vnitra může župní zastupitelstvo
rozpustiti, jest však povinno rozepsati nové volby
tak, aby byly provedeny nejdéle do 2 měsícův.
Bylo-li župní zastupitelstvo rozpuštěno,
učiní ministerstvo vnitra vhodné opatření
k vedení správy, zejména může
v činnosti ponechati až do ustavení nového
zastupitelstva župní výbor a župní
komise anebo místo nich ustanoviti orgány jiné.
Členové župního zastupitelstva i výborův
a komisí mají nárok na náhradu jízdného
z místa svého pobytu do sídla župního
úřadu a nárok na náhradu skutečných
výloh z prostředků župních. Výlohy
tyto mohou býti paušalovány usnesením
župního zastupitelstva, jež vyžaduje schválení
ministerstva vnitra v dohodě s ministerstvem financí.
Župní zastupitelstva, zřízená
jednak v Čechách počítajíc
k tomu Vitorazsko, jednak na Moravě se Slezskem počítajíc
k tomu území Pruského Slezska a ostatní
území dolnorakouské, mírovou smlouvou
přivtělené, jednak na Slovensku, tvoří
v jednotlivých těchto územích zemské
župní svazy.
Zemské župní svazy jsou povolány prováděti
jednotlivé úkoly v § 31. župním
zastupitelstvům svěřené, jestliže
a pokud úkoly ty významem svým přesahují
rozsah a potřeby jednotlivých žup, dotýkají
se zájmu větší části území
zemského župního svazu a nemají důležitosti
celostátní.
Které to úkoly jsou, bude určováno
nařízením vlády.
Členové župních zastupitelstev náležejících
k župnímu svazu volí ze sebe na 3 léta
24 členy zemského župního sboru.
Volby, jež nařizuje ministr vnitra, konají
se podle zásady poměrného zastoupení
obdobně podle ustanovení o volbách župních
zastupitelstev.
Podrobnější předpisy o řízení
volebním budou vydány nařízením.
Členové zemského župního sboru
zvolí ze sebe 8 členů zemského výboru
svazového podle zásady poměrného za
stoupení obdobně, jak jest ustanoveno o volbách
župního výboru. Členové zemského
sboru župního, kteří nebyli zvoleni
členy zemského výboru svazového, činí
zemský svazový dozorčí sbor.
Vedle členů volených náležejí
zemskému výboru svazovému i sboru dozorčímu
jako členové 4 úředníci státní,
ministrem vnitra jmenovaní. Z nich jeden jest jmenován
předsedou obou výborů s titulem vrchního
župana.
Podrobnější předpisy o jednání
zemského svazového výboru a svazového
dozorčího sboru budou ustanoveny jednacím
řádem, který vydá vláda nařízením.
Ustanovení § 62. platí obdobně.
Zemský svazový výbor sestaví na každý
rok rozpočet příjmů a vydání
o věcech do působnosti zemských župních
svazů náležejících a rozvrhne
náklady, příjmy neuhrazené na jednotlivá
župní zastupitelstva.
Rozpočet i rozvrh ten buď předložen jednotlivým
župním zastupitelstvům ku svazu náležejícím
s podotknutím, že mohou proti němu podati do
4 neděl u župního svazu připomínky.
O připomínkách rozhoduje a rozpočet
i rozvrh schvaluje vyslechnuvši zemský svazový
dozorčí sbor ministerstvo vnitra v dohodě
se zúčastněnými ministerstvy.
Stejná ustanovení platí i o účtech.
Župní zastupitelstva jsou povinna podíl na
ně připadající podle zákonných
předpisův opatřiti a zemskému svazovému
výboru v čas odvésti.
Potřebné úředníky a zřízence
příkazuje na náklad svazu ze státních
zaměstnanců ministerstvo vnitra v dohodě
se zúčastněnými ministerstvy, vyslechnuvši
zemský svazový výbor.
Ministr vnitra vykonává dozor na činnost
svazů, aby působnosti svojí nepřekročovaly
a proti zákonům a platným předpisům
nejednaly a přísluší mu za tím
účelem stejná práva, jež přísluší
podle tohoto zákona županovi nad župním
zastupitelstvem.
Župní zastupitelstva mohou prováděti
společně jednotlivé podniky do působnosti
župního zastupitelstva podle § 31. náležející
a zemským župním svazům podle §
63. nevyhražené.
Zda a za jakých podmínek má býti toto
spojení provedeno a jaká práva a povinnosti
z toho plynou, bude v každém jednotlivém případě
ustanoveno po vyslechnutí dotčených župních
zastupitelstev ministerstvem vnitra.
Mimo města v § 3. uvedená, města municipální
a města s regulovaným magistrátem jest při
každém okresním úřadě
a pro obvod. jeho zřízen okresní výbor.
Okresní výbor skládá se z 8 členů
a 8 náhradníků, kteří jsou
voleni na 4 léta.
Kdo má právo voliti a kdo může býti
volen do okresního výboru, jakož i jak se řízení
volební provádí, upravuje zvláštní
zákon.
Členství v okresním výboru zaniká
obdobně ze stejných důvodů jako členství
v župním zastupitelstvu (§ 15.). O ztrátě
členství v případě paragrafu
15., lit. b) rozhoduje župan s konečnou platností.
Na místo členů, kteří před
koncem svého období volebního vystoupili,
buďtež na zbytek tohoto období povoláni
náhradníci.
Předsedou okresního výboru jest okresní
náčelník. Okresní náčelník
svolává výbor okresní aspoň
jednou za měsíc; jest však oprávněn
svolati jej i kdykoliv jindy jest toho potřeba a jest povinen
jej svolati do 5 dnů, žádají-li o to
aspoň 3 členové okresního výboru,
udávajíce zároveň předmět
jednání.
Okresní náčelník svolává
schůze aspoň na 8 dní napřed; určuje
předměty jednání, které buďtež
zároveň s pozváním sděleny
i členům okresního výboru i župnímu
úřadu. O předmětech, jež nebyly
na pořadu jednání, může býti
jednáno a usnesení učiněna, jen souhlasí-li
nadpoloviční většina všech členů.
Schůze okresního výboru zahajuje řídí,
uzavírá a stanoví pořad jednání
okresní náčelník, ale jest oprávněn
předsednictví ve schůzích okresního
výboru svěřiti některému členu
okresního výboru nebo některému úředníku
okresního úřadu. Věci, jež nenáležejí
do působnosti okresního výboru, má
předseda z jednání vyloučiti. proti
čemuž může kterýkoli člen
okresního výboru podati do 14 dní u okresního
úřadu stížnost k župnímu
úřadu. Ustanovení § 21., odst. 2., platí
obdobně.
Úředníci okresního úřadu
okresním náčelníkem a úředníci
župního úřadu županem k tomu určení,
mají právo, úředníci okresního
úřadu pak k žádosti okresního
výboru i povinnost býti přítomnu schůzím
okresního výboru a mohou se za souhlasu předsedy
účast.niti jednání. Hlasovati může
zpravidla jeden, nejvýše dva úředníci
okresního úřadu okresním náčelníkem
určení.
Ustanovení § 19., § 22., § 23., §.25.,
§ 28., § 29., § 62. platí obdobně
i pro okresní výbory. Výlohy podle §
62. jdou na účet okresu. Protokoly o schůzích
okresního výboru se předkládají
župnímu úřadu.
Podrobnější předpisy o jednání
okresních výborů stanoví jednací
řád, který vydá ministerstvo vnitra.
Župní zastupitelstvo může se usnésti
na změnách se schválením županovým.