Správní rok banky shoduje se s rokem kalendářním
a rozvaha uzavírá se tudíž k 31. prosinci
každého roku.
Rozvaha nechť odpovídá všem předpisům
zákona a všem přísným pravidlům
obchodního účetnictví.
Výbor revidující má roční
rozvahu schválenou bankovní radou prozkoumati a
dáti o tom řádné valné hromadě
zprávu. Stejná ustanovení platí pro
účet ze zisku a ztráty.
Valné hromadě přísluší
schválení závěrečných
účtů. Rozvaha a účet ze zisku
a ztráty buďtež nejdéle osm dnů
před řádnou valnou hromadou uveřejněny
v úředním listu.
Závěrečné účty nutno
předložiti nejvyššímu účetnímu
kontrolnímu úřadu.
Čistým ziskem banky jest přebytek výtěžků,
který zbývá po srážce všech
ztrát a nákladů, do kterých započítají
se i obnosy placené státu podle § 30 a příspěvky
placené pensijnímu fondu zaměstnanců
podle § 136.
Z čistého zisku přidělí se:
a) akcionářům dividenda 4%, jež
bude vyplácena s příděly podle c)
a d) po řádné valné hromadě,
b) ze zbytku 10% reservnímu fondu banky, až
do výše určené § 135,
c) z obnosu, který po té ještě
zbývá, náleží polovina akcionářům
jako superdividenda do celkové výše 6% a druhá
polovina připadá státu,
d) přesahovala-li by přídělem
ad c) uvedeným celková dividenda akcionářů
6%, náleží z obnosů těchto 6%
přesahujících jen jedna polovina akcionářům
jako další superdividenda a druhá polovina
připadá státu.
Aby dividenda mohla býti vyplácena v zaokrouhlených
obnosech, mohou malé zbytky čistého zisku
býti přenášeny na nový účet.
Končí-li správní rok ztrátou,
k jejíž úhradě by nestačil reservní
fond, jest věcí banky, aby se postarala o doplnění
akciové jistiny na plnou výši a nesmí
takováto ztráta býti přenášena
na nový účet (§ 12).
Dividenda a superdividenda jsou splatny ve zlatě; dokud
však nevznikne povinnost uvedená v § 15., smí
býti vypláceny zákonitými platidly.
Dividendy a superdividendy nevybrané do tří
let ode dne dospělosti propadnou reservnímu fondu
banky.
Stát zaručuje akcionářům 4%
roční dividendu splatnou podle § 133. Nedosáhne-li
dividenda této výše, doplní se na ni
z reservního fondu, a kdyby tento fond byl vyčerpán,
doplní se dividenda z prostředků státních.
Obnosy takto státem dosazené není banka povinna
později nahrazovati.
Podmínkou takového doplnění dividendy
státem jest, ze nemožnost vypláceti 4% dividendu
nesmí býti zaviněna hrubým porušením
zákona nebo stanov.
Banka utvoří reservní fond tím způsobem,
že ze zbytku čistého zisku, přesahujícího
ročně 4% akciové jistiny, přikazuje
10% tomuto fondu (§ 132), až dosáhne poloviny
akciové jistiny. Dosáhl-li této výše,
přestává další doplňování.
Polovina tohoto reservního fondu budiž uložena
v státních dluhopisech republiky Československé.
Reservní fond slouží nejprve k úhradě
ztrát vzniklých z obchodů banky, pokud nemohou
býti hrazeny běžnými výtěžky,
dále pak k doplnění dividendy akcionářů
na 4% v letech, kde by čisté zisky této výše
nedosáhly.
Při likvidaci nebo postátnění banky
připadá polovina reservního fondu akcionářům,
a druhá, a to ona, jež uložena jest ve státních
papírech, státu.
Výtěžky reservního fondu zaúčtují
se do celkového výnosu banky.
Reservnímu fondu připadají i výtěžky
podle § 45 a § 133.
Banka a její zaměstnanci nepodléhají
povinnosti pojistné, stanovené zákonem ze
dne 5. února 1920 č. 89 Sb. z. a n.
Banka utvoří pro své zaměstnance pensijní
fond, jehož základem budou hodnoty převzaté
podle § 50 a jenž mít bude vlastnost pensijního
ústavu náhradního podle § 65 uvedeného
zákona. Pensijní fond dotuje banka příspěvky
stanovenými každým rokem tak, aby ve 20 letech
byl pensijní fond doplněn na výši, odpovídající
podle pojistné matematiky požadavkům §
66 uvedeného zákona. Příslušná
bilance tohoto fondu sestavována bude ob rok, poprvé
za rok, kdy cedulová banka vstoupí v život.
Pokud by vyplácením pensí byl úrokový
výnos pens. fondu vyčerpán, smí banka
obnosy přesahující tento výnos vypláceti
ze svého a zaúčtovati je do vydání
běžných. Bankovní rada smí valné
hromadě navrhnouti a valná hromada smí se
usnésti o případném zvýšení
příspěvku pensijnímu fondu.
Změny ve vyměřování pensí
může usnášeti jen valná hromada,
avšak usnesení taková nemohou zkrátiti
nabytých práv.
Pensijní fond netvoří část
jmění bankovního.
Stanovy, upravující správu tohoto pensijního
fondu dává bankovní rada (§ 87.) a schvaluje
ministerstvo financí. Dlužno při nich dbáti
všeobecných ustanovení zákona shora
uvedeného.
Obnosy připadající státu podle §
30 odvádí banka státní spravě
koncem roku, obnosy připadající státu
podle § 132 odvádí po řádné
valné hromadě. Platy vyplývající
pro stát z účasti na akciové jistině
koná banka týž den jako ostatním akcionářům.
Všechny tyto platy koná banka v Praze Ústřední
státní pokladně.
Banka jest povinna zaříditi účtování
své tak, aby kdykoliv bylo možno zjistiti stav oběhu
bankovek a stav úhrady podle §§ 26, 28 a 29.
Banka jest povinna sestaviti ku dni 7., 15., 23. a poslednímu
každého měsíce výkazy o stavu
passiv a aktiv svých, o stavu úhrady oceněné
podle § 28 a o stavu ihned splatných závazků
svých a uveřejniti je v úředním
listě a vývěskami v úřadovnách
banky.
Výkazy nechť mají tyto hlavní položky:
1) na straně passiv:
a) akciovou jistinu,
b) reservní fond,
c) oběh bankovek,
d) zůstatky žirových účtů
a jiné hned splatné obnosy,
e) jiné splatnosti,
f) jiná passiva;
2) na straně aktiv:
a) kovovou úhradu uvedenou rozděleně
podle § 28,
b) jiné hotovosti,
c) zásobu eskontovaných směnek,
cenných papírů a pod.;
d) stav zápůjček na ruční
zástavy,
e) cenné papíry,
f) jiná aktiva.
Pravidelně jednou ročně, v kterýkoliv
vládním komisařem určený den,
vždy však, nastala-li změna v osobě guvernéra
banky, vrchního ředitele nebo vládního
komisaře, jest podrobiti výkazy o oběhu bankovek
a o úhradě podrobné revisi. Revise tato zahrnuje
pokud se kovové úhrady týká, také
revisi hodnot do úhrady této náležejících
a v pokladnách banky v Praze se nalézajících.
O těchto revisích jest učiniti zápis,
který podepíší mimo guvernéra
a vládního komisaře i dva vedoucí
úředníci banky.
Dojde-li k likvidaci banky, aniž tato byla státem
úplně převzata, ustanoví valná
hromada, jakým způsobem likvidace se má provésti,
a zvolí k tomu účelu šestičlenný
likvidační výbor, do kterého mohou
býti zvoleni i členové bankovní rady.
Funkce guvernéra a členů bankovní
rady, jmenovaných presidentem republiky, trvají
dále a přenášejí se v tomto případě
do výboru likvidačního.
Likvidačnímu výboru přísluší
plná moc, jíž zapotřebí jest
k ukončení obchodů a závazků
bankovních. Plnou moc možno se svolením valné
hromady na jiné přenášeti. Pokud likvidace
trvá, trvá i moc valné hromady a výboru
revidujícího, a valná hromada má zejména
právo schvalovati účty likvidační
a propouštěti likvidační výbor
z ručení za tyto účty.
Jakmile výbor likvidační byl zvolen, pomíjí
všechna moc volených bankovních radů.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem jeho prohlášení. Provedení jeho
ukládá se ministru financí.
Číslo............... | Serie............. |
kterouž poskytují se.........................................v..........................................,
nebo každému oprávněnému nástupci
jeho všechna práva na veškerém jmění
a na výtěžcích "Národní
banky Československé", jež podle zákona
ze dne..............................příslušejí
každému akcionáři.
V PRAZE dne..............................................
Národní banka Československá.
Pečeť.
číslo................. | serie.................... |
Národní banka Československá vyplatí
doručiteli tohoto kuponu dividendu a superdividendu pro
rok po řádné valné hromadě.
Dividendy a superdividendy, které do tří
roků ode dne splatnosti nebyly vybrány, propadají
reservnímu fondu.
Národní banka Československá.
číslo............ | serie............ |
Národní banka Československá vydá
doručiteli tohoto talonu u svého hlavního
ústavu v Praze nový arch kuponů, jenž
bude pro tuto akcii vydán roku........
Národní banka Československá.
Cedulová banka prodělala v minulém století
- v hrubých rysech vzato - dvojí proces vývojový:
jednak pochod od menšího nebo většího
počtu bank, oprávněných v jednom státě
vydávati platidla, k jediné centrální
bance (pochod ten není však ještě ukončen),
jednak od formy cedulové banky státní k cedulové
bance akciové. Vývoj posléze jmenovaný
není tak jasný, poněvadž řada
států vydávala v 18tém století
a na začátku 19tého století platidla
(státovky) bez výslovného utvoření
nějaké banky a přikročila pak přímo
k ustavení banky akciové. Přece však
lze přerod tento jasně sledovati na př. v
Rakousku, Prusku, Dánsku a Norsku.
Rakouská Wiener Stadtbank založena 1769, hotové
placení suspendováno 1797, napoleonské války,
bankrot 1811, od 1816 akciová.
Prusko, státní banka založena 1766,
nepatrný význam, poněvadž cirkulovaly
čisté státovky, 1846 přeměněna
v akciovou.
Dánsko, státní banka založena
1773, napoleonské války, 1813 přivodila státní
bankrot, 1818 akciová.
Norsko, státní banka založena 1814,
jiz 1816 kurs její bankovek klesl na 1/5, přeměněna
1816 na akciovou.
Omezování vlivu státního na akciové
banky lze pozorovati:
V Anglii kde, když dvakráte 1797, 1826, muselo
být placení hotovými suspendováno,
vydán zákaz dávati státu zálohy,
zákaz od let 30tých byl dodržován.
Ve Francii, kde nepěknou pověstí,
kterou zanechaly asignáty, trpěl vývoj papírového
platidla, přišla "Banque de France" teprve
v druhé polovině 19tého století ku
platnosti a tu zvláště potom, jak skvěle
obstála 1870, osamostatněna.
Národohospodářská literatura pokládá
dnes spor mezi státní a akciovou bankou cedulovou
za definitivně rozhodnutý ve prospěch banky
akciové.
Státní banky trvají dosud v Rusku,
Bulharsku, Švédsku a Finsku, avšak příčiny
jejich trvání tam možno označiti jen
za individuelní, jež nelze generalisovati.
V Rusku kulturní zaostalost vrstev výrobně
a obchodně činných nedávala záruky,
že by akciová banka stála na výši,
jakou zájem státu vyžaduje a že nevzniklo
by nebezpečí, že vedení octne se v rukou
cizinců. Dále carismus, chránící
své bytí, uvědomoval si hlavně v posledních
desítiletích velmi dobře, jak důležitou
složkou jeho moci uvnitř a jak účinným
válečným prostředkem na venek jest
nezneužitá cedulová banka, a volil proto v
poslední době i v nejkrajnější
nouzi raději zahraniční půjčky,
než by byl dále oslaboval svou měnu a banku
vydáváním nekrytých státovek.
Ostatně zdá se, že působil zde i diktát
francouzský.
I v Bulharsku v prvé řadě vliv kapitálově
silné dynastie podmínil řádné
vedení banky.
Příznivý vývoj státní
banky ve Finsku způsoben byl jednak zeměpisnou
polohou země a diferencovaností národa proti
ruskému okolí, jednak i tím, že odboj
Finů proti Rusku vedl je k tomu, udržeti si tuto důležitou
instituci.
Přes historický důkaz proti formě
banky státní dlužno u nás za daných
poměrů počítati s odporem proti bance
akciové.
Zdá se sice na první pohled nesprávným,
aby z privilegia vydávati platidla těžila společnost
soukromoprávní, vedle toho působí
tu i fikce, že stát postoupením práva
vydávati platidla zadává něco ze své
suverenity.
Uvádí se dále, že teprve stát
dává platidlu jistotu nejvyšší
a že jedině stát může býti
v bankovní politice nestranným (k jednotlivým
vrstvám společnosti), a že jen on sám
dovede posouditi, jakým směrem do daleké
budoucnosti se instituce taková bráti má.
Vedení akciové banky prý přirozeně
octne se v rukou vrstev průmyslových a obchodních,
které při svém rozhodování
v prvé řadě budou míti na zřeteli
zájmy svých tříd a nebudou si uvědomovati
dosti nestranně, že cedulová banka svým
působením zasahuje v život každého
jednotlivce tříd všech.
Tyto důvody, mluvící pro státní
banku, bývají vyvracovány poukazem na zkušenost,
že akciové banky z privilegia výtěžku
nemají, poněvadž pravidelně vyplácejí
dividendu nižší, než banky obchodní.
Jinými slovy, že vydělávaly by více,
kdyby byly prostými bankami bez privilegia a mohly zaměstnávati
svůj kapitál běžný obchodem bez
omezení, jaká z tohoto privilegia, t. j. z ohledu
na zájem celého státu, jim vzcházejí.
Státy totiž vyhrazují si podíl na zisku
jejich, nebo zisk převyšující jistou
hranici a způsobují tím, že banky nepodnikají
obchodů sice výnosných, ale jistých,
a dosahují tím, že akcie cedulových
bank mají povahu papírů ukládacích.
Zkušenost učí, ze akcionáři,
kteří věnují kapitál a práci
cedulové bance, jsou si již vědomi vyššího
poslání svého zde a vědomě
zříkají se v plném pochopení
zájmů celku vyšších zisků,
pokládajíce toto přidělení
kapitálu a práce své za funkci čestnou.
Jistota platidla posuzuje se dosud s hlediska čistě
soukromohospodářského, státní
záruka u platidel ukázala se býti vratkou
a zůstane takovou, dokud existuje možnost války.
Lze jistotu bankovky zabezpečiti mnohem lépe přísným
statutem uloženým bance akciové, než bankou
státní, u které státní správa
snadno dává se zlákati ke smíšení
hospodářství bankovního s ostatními
financemi státu, k samovolnému povolování
úvěru sobě, ku převýdeji platidel
nekrytých. Klesá-li úvěr státu,
klesá i úvěr jeho státní banky,
která mu v tomto případě není
tedy oporou, naproti tomu akciová banka může
podepříti úvěr státu v dobách
kritických. (Banque de France 1870, Deutsche Reichsbank
ve válce nynější; německá
marka stála by dnes nepoměrně níže,
kdyby Deutsche Reichsbank byla bankou státní.)
Dějiny dosvědčují, že původcem
skoro všech pohrom, jež kdy papírové
platidlo a cedulové banky stihly, byly státní
správy.
Dlužno dále vytknouti, že státní
banka, závislá na parlamentní většině,
snadno dostává se do moci jedné politické
strany, která pak své politické protivníky
utiskuje i hospodářsky: povolování
úvěru stává se politikum, banka ztrácí
samostatnost. (Ve Švédsku, kde státní
banka jinak úplně neodvislá podléhá
pravomoci parlamentu, pozorovati lze snahu, aby z této
pravomoci přeneseno bylo pokud nejvíce na korunu.)
Stejně nesprávné jest tvrzení, že
státní bankou zaručeny jsou nejlépe
zájmy budoucnosti. Dosud většina násilných
zásahů dála se státem, pod tíhou
okamžiku, bez ohledu a s hrubým zanedbáním
budoucnosti. Státní banky často z politických
(demagogických) motivů jsou nuceny k opatřením,
kterých by veřejnost na akciové bance nežádala,
po případě, kterým by se tato dovedla
opříti.
Vadou státní banky je, že výběr
osob vedoucích děje se podle motivů politických
a ne hospodářských že státní
úředník svým mechanickým, pasivním
cítěním nehodí se k vedení
bankovních obchodů, vyžadujících
rychlé přizpůsobení se potřebě
dne.
Dalšími vadami státní banky je veřejnost
v jednání, jakož i fiskálnost, do které
snadno upadá. Státní bankou přenese
se i jen přechodně špatné hospodářství
státu na vydaná jím platidla a tím
do soukromohospodářského života.
Jako přednosti akciové banky lze vyznačiti
především, že vedeny jsou obyčejně
vybranými representanty jednotlivých vrstev, kteří
z vlastní zkušenosti znají reflex bankovní
politiky na hospodářský život, a úřednictvo
jejich ovládáno jest iniciativním obchodním
duchem.
Zabezpečení bankovky pak jest nejvlastnějším
zájmem akcionářů; tito dosahujíce
svého limitovaného zisku snadno, věnují
se s přesvědčením nejen péči
o krytí její, nýbrž i o zajištění
proti nejobyčejnějšímu škůdci
jejímu, t. j. proti státu. Zisku, jak již řečeno,
akcionáři z privilegia nemají, poněvadž
vlády svým podílem na zisku absorbují
přebytky.
Intaktní akciová banka může býti
státu v těžkých dobách vydatnou
podporou a obráceně stát může
působnost banky doplniti svým zasáhnutím
v situacích, vymykajících se jejímu
rámci.
Aby v akciové bance nedominoval třídní
zájem průmyslu a obchodu, toho lze docíliti
organisací její; politické stranictví
pak může vláda snadno zameziti zakročením,
které jí zákon vyhrazuje. Při tom
stát sám může plně využitkovati
obchodní zařízení banky akciové,
pověřiti ji administrativními funkcemi, které
by mu měla vykonávati státní banka.
Dnes možno říci o cedulových bankách
akciových, ze s plným pochopením vyplňují
své poslání, závodí ve zdokonalování
své organisace, stavíce všude zájem
státu na místo prvé, a ze samy považují
instituci akcionářů jen za prostředek
k dosazení větší dokonalosti, než
bylo možno dosíci bankou státní.
Vedle naznačených, všeobecně platných
důvodů nutno v našem českém
případě uvážiti ještě
toto:
Vstupuje tu v život nový stát, bez bezprostřední
hospodářské minulosti, s příznivými
sice možnostmi, ale v době, kdy důvěra
v kontinuitu, v dodržení závazků, ve
vůli a možnost platiti státní dluhy
je jak u ciziny, tak u vlastních občanů otřesena,
v době, kdy papírového platidla bylo státem
hrubě zneužito, a kdy tento stát nachází
se v situaci, kde zneužití takové zdá
se často i nadále jediným východiskem
z nouze.
Přirozeně státní cedulová banka
takového státu nepotká se hned z počátku
s důvěrou, jakou by nalezla ve státě,
majícím již několik desítiletí
spořádaného života za sebou.
Všechny otřesy, kterým nevyhnutelně
bude mladý stát vystaven, jeho dětské
nemoci, prodělávala by působením vlastní
banky bezprostředně s ním i jeho valuta.
I politická moudrost káže proto, abychom
pro naši cedulovou banku užili formy akciové,
ba abychom pro počátek i přehnali poněkud
hradbu, která chrániti bude naše budoucí
platidlo před násilným zásahem státu.
Bankovka, emitovaná částečně
na kovovém podkladě, částečně
na obchodním krytí, vydaná soukromou
společností, jejíž vývoj
jest separován od složení té které
dočasné vlády a která bude bezpečnost
svého platidla hájiti, bude míti hned
z počátku větší úvěr
než bankovka, vydaná nekonsolidovaným státem.
Tento mladý stát musí pak vědomě
zapřáhnouti do svých služeb přednosti,
které jsou skryty v konservativnosti banky akciové.