Dokud pro pojem "peníze" neuplatní se
nová definice, bude určována cena jejich
a účelné funkcionování konservativními,
ba možno říci nejkonservativnějšími
zásadami soukromohospodářskými. Nutno
proto naše nové platidlo opatřiti takovými
soukromoprávními zárukami, které
by zamezily, aby změny prodělávané
státem nepřelévaly se změnami v jistotě
platidla do soukromého hospodaření. Konservativnost
plynoucí z povahy akciové banky nesmí ovšem
a nemusí se státi překážkou,
aby banka, až vývojem k tomu bude přivolána,
stála tu jako schopný prostředník
nové rovnováhy v nové společnosti.
Nemá tím býti dále řečeno,
že musí zůstati akciovou navždy.
Naše republika stane se nutně jedním z nejbohatších
států, špatná vláda nějaká
nebo převraty mohou to oddáliti, zameziti tomu nemohou.
Vzrostou-li zároveň s bohatstvím mravní
hodnoty, které ukázaly se ve velkém v disciplinovanosti
národa za války, v malém pak při prvním
týdnu okolkování bankovek, bude moci býti
naše cedulová banka mezi prvními, ne-li
sama průbojníkem ve směru k novému
pojmu a novému vymezení působnosti peněz.
Otázka, kdy akciová banka cedulová má
býti uvedena v život, se touto předlohou neřeší.
To zůstává vyhrazeno dalším rozhodnutím,
pro něž směrodatny budou závažné
předpoklady povahy hospodářské i politické.
Jsou vážná mínění, která
soudí, že jedním z podstatných předpokladů
by měla býti jistota, že stát nebude
nucen pomáhati si k úhradě svých platebních
povinností tiskem státovek a že nová
banka a měna nebude stržena do bahna assignatového.
Bylo-li by takové období nevyhnutelno, pak bylo
by lépe probřísti se jím se zařízením
dosavadním, t. j. s ústavem státním
a státovkami. Až by převýdejem platidel
bylo vše uvedeno ad absurdum, po likvidaci katastrofálního
období, bylo by dosavadní zřízení
státní odstraněno, s ním ale též
odium ze způsobeného rozvratu. Zůstala by
nám takovým způsobem zde v záloze
instituce neopotřebovaná, t. j. nediskreditovaná
soukromá banka cedulová, na kterou pak ze
sutin mohly by býti stavěny základy nového
hospodářského života. Snad není
ještě dnes na místě zaujati zde stanovisko
konečné, poněvadž máme všecku
naději, že se nám podaří položiti
základy k rovnováze v hospodářství
státním klidným vývojem.
Předložený návrh konstruován
jest ve smyslu předcházejících úvah
pro banku akciovou a sice přidržuje se návrh
úmyslně stanov tří vzorů:
Rakousko-uherské banky, Německé říšské
banky a Národní banky belgické. Banka anglická
se svou starou nepružnou konstrukcí jest myslitelna
pouze v anglickém prostředí a kultuře,
cedulová banka francouzská zvolna se vyvíjela
a teprve postupně doplňovala svou sto let starou
organisaci podle vzoru německého a rakouského
a nevykazuje ani dnes ještě žádoucí
pružnosti. Statut banky belgické přetvořen
roku 1900 úplně podle Rakousko-uherské banky.
Ze systému užitého ve Spojených Státech
Severoamerických a založeného na dalekosáhlé
decentralisaci nelze nám zatím ničeho upotřebiti.
Organisace Rakousko-uherské banky a Říšské
banky německé osvědčily se nesporně
před válkou, devisová politika, kterou Rakousko-uherská
banka dovedla papírovou měnu rakouskou stabilisovati
a dlouhá léta udržeti na zlaté paritě,
byla vzorná a byla hojně napodobena.
Dalším důvodem pro přidržení
se jí jako vzoru jest i okolnost, že máme tu
její dobře zapracovanou síť filiálek
a úřednictva, jež jsme převzali
od Rakousko-uherské banky a v jejichž působení
by tímto způsobem nenastala žádná
změna. Není proto příčiny hledati
úplně nové konstrukce, které nyní
mohly by býti pouze experimentem, vnášejícím
v dnešek plný neznámých a nevypočítatelných
složek o jednu složku nejistoty více.
Jest jisto, že nové uspořádání
společnosti vyvolá si podstatné změny
v pojmu a funkci peněz následkem toho i změny
ve stavbě cedulových bank, ale změny ty objeví
se teprve dodatečně; cedulové banky byly
vždy pasivním výrazem své doby a lze
očekávati, že proměny ty budou se odehrávati
teprve asi za dvě desítiletí.
U peněz bude vývoj ten směřovati od
nynějšího zdánlivě převážně
mechanicky-materielního definování jejich
pojmu a funkce k definicí a působení peněz,
kde jasněji vystoupí ethický a abstraktní
jejich podklad, platidlo bude se odpoutávati od drahého
kovu a zřejměji vystupovati bude složka jeho,
t. j. práce vykonaná v přítomnosti
nebo minulosti, aniž by ale byla naděje, že se
kdy stotožní s učením o "Arbeitsgeldu."
Válka ukázala jasně, že vlastním
krytím platidla jest nikoliv zlato, nýbrž práce,
přesněji řečeno přebytek práce
a výroby toho kterého státu nad vlastní
konsum a že, jakmile tohoto přebytku není,
nelze na dlouho platidla udržeti v plné hodnotě
platební žádnými umělými
prostředky. Přes to nutno však pojímati
dnešní učení o zbytečnosti zlatého
krytí vůbec, které za války zrodilo
se v Německu a hlásí se k nám dnes
z Anglie i ze Spojených Států, za předčasné,
neproveditelné a přivoděné toho času
jedině nouzí, t. j. okolností, že zlato
zmizelo a národní hospodáři snaží
se dodatečně najíti na tomto zlu světlou
stránku. Nynější scházející
zlatá úhrada všech téměř
měn světových není ještě
úkazem, který by bylo možno již nyní
kvalifikovati jako předzvěst nového platidla,
nýbrž ještě hrubým důsledkem
staré, možno říci soukromohospodářské
definice peněz, ze které nevyhnutelně i my
nyní při své reformě měnové
vyjíti musíme.
Snad nové platidlo vznikne z nějakých "index
numbers", ve kterých bude vyhraženo přiměřené
zastoupení drahým kovům. Dnes těžko
usuzovati o tom; vývoj byl válkou přerván
a dnešní platidlo ať z drahého kovu nebo
papíru ztratilo z převážné části
funkcí oběživa a jest kapitálovým
uložením, nastoupivším na př. za
dřívější zásoby zboží
ve skladišti nebo v zemědělství, nebo
za vklady u peněžních ústavů.
Lze stěží předpovídati, zda za
dvě nebo tři desítiletí bude dosažen
vývojově opět stav předválečný
a zda pak budeme moci uvažovati o možnostech nového
platidla.
Vývoj u cedulových bank (ovšem i u obchodních)
pak půjde ve směru k čistému odúčtování,
k vyrovnávání platů odpisem na účtě,
šekem a clearingem a k redukování oběhu
platidel. Tu stojí cedulové banky v první
řadě před zavedením mezinárodních
clearingů na vyrovnávání zásilek
drahých kovů, platů kuponových a devisových.
Uvnitř státu pak budou pronikati clearingy dosaváde
jen v hlavních městech působící
do měst menších.
Navržená předloha, nemohouc míti odvahy
vpraviti naznačenou nejasnou dosud budoucnost do konkretních
forem, musela se spokojiti tím, že vyhnula se ustanovením,
jež by mohla býti překážkou vývoje,
který se dnes předvídati nedá.
O základních motivech, pokud nevyplývají
ze zákona samého, promluveno bude ve vysvětlivkách
u jednotlivých paragrafů, zde jen všeobecně
budiž uvedeno, že vliv cedulových bank, moc jejich
a ovládání peněžního trhu
v průběhu posledního století nepoměrně
poklesly. Prostředky, jimiž cedulové banky
ovládaly trh, byly dříve mnohem účinnější,
poněvadž bankovky tvořily značně
větší díl všeho mobilního
kapitálu než dnes, kdy staly se malým zlomkem
tohoto kapitálu, k němuž přirostly miliardy
cenných papírů, vkladů, šeků
a různých jiných forem fiktivních
kapitálů. Viděli jsme na př. v desítiletí
1900-1910, kdy byl nadbytek peněz, jak cedulové
banky stály bezmocny proti událostem na trhu a jak
nabídka a poptávka dála se mimo ně.
České peněžnictví děkuje
svůj vzestup z části také okolnosti,
že dovedlo využíti této bezmocnosti a
vymknulo se v tomto desítiletí z područí
Rakousko-uherské banky.
Bankovka pozbyla dnes značně svého významu
nabídky kapitálu ve smyslu soukromohospodářském
a silněji vystoupilo její působení
měnové. Bylo proto nutno v návrhu dáti
bance nové možnosti, aby aktivně zjednávala
si uplatnění na trhu (§§ 34., 36, 127).
Formelně největší odchylky předloženého
návrhu proti vzorům jsou změny, které
vyplynuly z okolnosti, ze Rakousko-uherská banka konstruována
byla pro dualistické složení monarchie, Německá
říšská banka pak jako nástroj
válečný.
Předloha nepočítá, jak již naznačeno.,
s možností bezprostředního aktivování
cedulové banky v nové měně. To bylo
by možné jen, kdybychom zřídili banku
na základě naší dnešní koruny,
což by bylo zbytečné, poněvadž
by banka v dnešní situaci nemohla dělati nic
jiného, než co vykonává nynější
Bankovní úřad. Obnos bankovek uhrazených
zlatem, který by nyní aktivovaná banka mohla
vydávati v nové měně (byť by
jí i stát přispěl vydatným
vkladem ve zlatě, získaným půjčkou
v cizině), neudržel by se v oběhu, byl by z
části rychle vyměněn ze státovky,
za vklady a cenné papíry a thesaurován, z
části odplynul by za hranice. Obojí dělo
by se tím usilovněji, čím důvěryhodnější
by bankovky byly. A bylo by nebezpečno, aby krátce
po aktivování stála zde banka bezmocna, poněvadž,
jak již uvedeno, forma akciové banky jest reservou,
kterou znovu zdiskreditovati znamenalo by zbaviti se poslední
možnosti vyváznutí z dnešní situace.
Způsob, jakým asi začleniti by se měla
navržená cedulová banka do reformy měnové,
jest následující:
"Dávkou z majetku budou vedle jiných dluhů
v prvé řadě upláceny kolující
nyní nehrazené státovky a oběh jejich
postupně zmenšován. Jest pravděpodobno,
že budou-li na př. první splátkou na
dávku z majetku vzaty z oběhu dvě miliardy
nehrazených státovek, bude jedna miliarda z nich
pocházeti z thesaurovaných státovek, nyní
nečinně ležících, druhá
však že bude vzata z živého oběhu,
t. j. bude muset býti hledána a získána
úvěrem a bude muset býti v oběhu nahrazena.
Tyto úvěry sejdou se na konec u Bankovního
úřadu, který na základě směnek,
cenných papírů, jež potřeba tato
nově vyvolá neb vynutí z úkrytů,
vydá jednu miliardu nových státovek, které
však na rozdíl od stažených dvou miliard
budou plně hrazeny obchodní úhradou. Jinými
slovy, poplatníci 1 miliardu vezmou z hotového a
druhou si vydluží. Tou měrou pak, jak tímto
stahováním vyvolána bude úvěrová
potřeba., bude vydávati dosavadní Bankovní
úřad státovky na podkladě plné
obchodní úhrady, aniž by zatím věnoval
nějaké zvláštní pozornosti zjednání
krytí kovového. Jest pravděpodobno, že
tímto způsobem bude postupně, snad během
dvou let, celý náš nekrytý oběh
státovek ve výši maximálně přípustných
asi osmi miliard nahrazen státovkami plně obchodně
uhrazenými, jichž bude jen 4 až 5 miliard, poněvadž
dávkou ze jmění bude stížena
celým vrstvám obyvatelstva možnost nové
thesaurace.
Následkem tak značného zredukování
oběhu a následkem hospodářské
oprávněnosti a podkladu nové kryté
státovky stoupne důvěra v toto platidlo,
zmizí částečně následky
inflace, státovka bude lépe hodnocena uvnitř
i vně státu a dosáhneme toho, čeho
jsme nedosáhli okolkovací akcí, kde nemožností
provésti předsevzatý plán důsledně
dosaženo bylo zredukování oběhu vlastně
jen asi o jednu a půl miliardy (původně zadrženo
bankovek pres dvě miliardy, za žira a poukázky
v mezích měnového zákona uvolněno
však přes půl miliardy) a kde na konec i okolkovaná
bankovka zůstala přece jen platidlem hospodářsky
neoprávněným. Kurs koruny za hranicemi bude
pozvolna zvyšován, až podaří se
ustáliti jej na určité výši.
Při takové stabilisaci nastal by okamžik,
kde by nová banka, pro niž zatím
byly sjednány formální předpoklady,
vstoupila v života kdyby zároveň s aktivováním
nové měny zasáhla. Určiti pak relaci
takto stabilisované koruny a nové měny bylo
by otázkou poměrně snadnou a hospodářskému
životu přijatelnou.
Možnost stabilisace na úrovni podstatně vyšší
zpomalena a omezena jest ovšem odporem, který klásti
budou pevné platy a mzdy vyjádřené
nyní velkými číslicemi a který
objeví se hlavně, až při stoupání
zahraničního kursu se přiblížíme
k onomu bodu, kde tento kurs bude se již rovnati vnitrozemskému
oceňování koruny. Zde ale přispěje
nám pravděpodobně na pomoc pochod opáčný,
t. j. klesání cizích valut, nyní vysoko
hodnocených, které nevyhnutelně nastati musí
(hlavně dollaru, pesety, šv. fr.) a kterým
pro zvýšení svého kursu získáme
značné procento. Takovým způsobem
přiblíží se také mzdy naše
světovému niveau.
Novou měnu předloha neanticipuje. Měnový
zákon, který ji určí, musel by aktivování
banky předcházeti. Bylo by žádoucno,
aby i tento měnový zákon se omezil jen na
stanovení měny; čas, relace a způsob
pak, jakým přejdeme od staré měny
k nové, aby vysloveny byly zákonem zvláštním.
Nynější Bankovní úřad,
který vlastně teprve pak nabude plně své
vlastnosti cedulové banky, až působením
dávky ze jmění bude inflace omezena a my
octneme se opět v úvěrovém hospodářství,
může trvati až do aktivování banky
nové.
Jest navrhováno a diskutuje se nyní živě
zavedení dvojí měny, t. j. dvou měn
obíhajících paralelně vedle sebe asi
tím způsobem, že korunová státovka
zůstala by na dále v oběhu, vedle toho cirkulovala
by bankovka plně zlatem krytá, vydaná akciovou
bankou, podle jedněch buď jako platidlo všeobecné,
podle druhých jako platidlo obchodní. Toto řešení
bylo by však přece jenom nejistým experimentem,
poněvadž obchodní měny, které
obdobně působily (na př. hamburská
marka banco), získaly si oběh a úvěr
svůj teprve dlouhou tradicí, které by zde
nebylo. Kdybychom dnes vydali bankovky frankové, uhrazené
zlatem, ať ve formě platidla všeobecného,
nebo ve formě peněz účetních,
aniž bychom současně radikálně
snížili oběh státovek, vyvolal by i
poměrně malý obnos těchto franků
další velikou inflaci. Kdyby na př. bylo možno
vydati asi za 300 milionů franků v plné zlaté
paritě a dáti je do oběhu, znamenalo by to,
že k maximálně přípustným
miliardám korun přibylo by podle dnešního
švýcarského kursu 16 korun za frank počítáno
- dalších asi 5 miliard korun, tedy oběh platidel
stoupl by na 13 miliard. Očekávaná relace,
která by se vyvinula, byla by pro počátek
rovna asi relaci švýcarské, t. j. krajně
nepříznivá. Znamenalo by to zároveň,
že přenesli bychom si nízké zahraniční
hodnocení koruny, které jsme celní hranicí,
zákazem a regulováním vývozu a dovozu
zboží dovedli částečně
omeziti na cizinu, rázem dovnitř státu.
Nové bankovky by ve skutečnosti necirkulovaly, zmizely
by v cizině nebo doma, byly by hledány jako uložení
kapitálové a místo jejich nastoupily by v
oběhu státovky dosud thesaurované. Tyto státovky
zaplavily by oběh, nabídka jejich byla by naléhavá
a nastalo by další jejich znehodnocení, ceny
statků by stouply.
Přes to vše není v předloze nové
banky nijaké překážky, která
by znemožňovala i zavedení měny paralelní.
Budiž zde jako zakončení úvah ještě
jednou opakováno, že jediným podkladem každé
měny jest přebytek práce, t. j. přebytek
výsledku práce, zbývající po
vlastní spotřebě, a nikoliv zlato, které
hraje roli pouhého ukazatele.
Nevyhnutelným předpokladem pak pro jakékoli
podnikání ve směru nápravy jest vedle
normálního pracovního výkonu každého
jednotlivce zejména rovnováha v řádném
rozpočtu státním, oprávněná
důvěra ve stabilitu právních a správních
poměrů a příznivé psychologické
disposice obyvatelstva. Dokud toho nebude docíleno, i za
obětí nejtěžších, jest každé
počínání na poli měnové
reformy marným.
§ 10. Ustanovení toto čeliti má hlavně
nebezpečí, které vzniká ze zaplavování
pohraničních území německou
markou; nebezpečí to jest nejen hospodářské,
nýbrž i politické.
§ 15. Placení hotovými bude moci býti
vysloveno až po řadě roků s aktivní
platební bilancí.
§ 16. Ustanovení o podmíněném
vydávání bankovek pod 50 jednotek převzato
je z jiných cedulových bank a sleduje účel,
aby drobné bankovky nezamezovaly vniknutí zlatých
mincí do oběhu, kde tvoří nejpřirozenější
zlatou reservu.
§ 27. Zde vyslovuje se věc vlastně samozřejmá,
leč přes to nikoliv zbytečná, poněvadž
předejde se rozporu, který nyní před
likvidací Rakousko-uherské banky povstal, kde část
akcionářů tvrdí, že jim přísluší
na likvidační masu banky přednostní
právo před majitelem bankovky.
§ 28. V b) dán výraz tomu, že cedulové
banky ukládaly v posledním mírovém
desítiletí stoupající obnosy svého
zlatého pokladu (ovšem většinou z krytí
přespočetného) v zlatých pohledávkách
v cizině, aby získaly úrok. Se stanoviska
soukromohospodářského byla by tato forma
zlatého pokladu velmi racionelní, nesmí však
býti přeháněna; hodí se jen
pro dobu mírovou a chová značné nebezpečí
pro období válečná.
§ 30. Omezení toto bude možno později,
až budeme míti měnu akreditovanou, vypustiti.
Dnes bylo nutno je podržeti na zdůraznění
toho, že chceme udržovati oběh v oprávněných
mezích.
§ 33. Ustanovení toto jest nové. Před
válkou vždy častěji se opakovalo, že
firmy braly si z pohnutek spekulačních neb podvodných
úvěry u několika peněžních
ústavů, spoléhajíce na to, že
z ohledů konkurenčních jeden ústav
druhému to nesdělí, a přepínaly
daleko svou úvěrovou schopnost. Aby tomu bylo zabráněno,
bude cedulovou bankou vyvolána v život evidence obchodních
úvěrů, k níž počátky
položeny byly již před válkou. Bude se
tak díti tím způsobem, že peněžní
ústavy měsíčně budou s cedulovou
bankou jakožto neutrálním faktorem sdělovati
výši poskytnutých úvěrů,
banka výkazy ty shrne v celek a oznámí zúčastněným
ústavům, jaké úvěry a na kolika
místech ten který komitent ještě má,
ovšem bez jmenování dotčených
míst. Instituce tato bude přijata bankovními
kruhy s povděkem, uložení povinnosti v tomto
§ vyslovené má býti podkladem, aby cedulová
banka mohla postupovati v tomto směru imperativněji.
§ 34. Účel tohoto § jest v prvé
řadě měnový. Uplatnění
jeho nastane v dobách velkého nadbytku peněz,
kdy banka, nemohouc úrokovou sazbu již snížiti,
ztratí vládu nad peněžním trhem.
V takových případech ochota státu
odčerpati na účet svých budoucích
příjmů část nadbytečných
platidel bude značnou podporou bankovní politiky.
Vedle toho bude opatření toto pro stát náhražkou
za dočasné kontokorentní úvěry.
Jeť myslitelno, že peněžní ústavy
rády použijí této možnosti uložení
peněz, která jim zaručuje likviditu tím,
že budou moci osvědčení prodávati
svým komitentům ku placení daní.
§ 36. Má tím býti docíleno, aby
dočasně volné kapitály státních
úřadů a podniků nebyly ukládány
na vlastní pěst u peněžních ústavů,
anebo volně nabízeny na trhu a nekřižovaly
tak úrokovou politiku banky.
§ 44. Kapitálová účast státu
volena jednak jako kompromis mezi bankou státní
a akciovou, jednak jako kapitálové oprávnění
toho, že státu vyhrazena ve správě banky
jedna třetina míst. Působila tu dále
okolnost, že k subskripci potřebných 25 milionů
korun ve zlatě a cizích valutách stát
toho času skutečně má (valutový
poklad ve správě bankovního úřadu),
což značně zvětšuje jistotu, že
bude možno akciový kapitál ve zlatě
sehnati.
§ 58. Výše akciového kapitálu byla
určena mírným zvýšením
obnosu, který by podle počtu obyvatelstva na nás
připadal, měřeno podle jiných velkých
bank cedulových (Anglie 14 1/2 milionu lib. št.,
Francie 182 1/2 milionu franků, Rakousko-Uhersko 210
milionů K, Německo 180 milionů M). Příliš
velký kapitál není vhodný, poněvadž
pak starost o zúročení jeho má nepříznivý
vliv na úrokovou politiku banky.
§ 123. Zde po zkušenostech, nabytých z lombardu
válečných půjček u Rakousko-uherské
banky, vsunuto bylo omezení celkového obnosu zápůjček
na ruční zástavy, který však
nemohl býti určen absolutně, poněvadž,
jak se ukázalo za války, směnka jako úhrada
úplně vymizela.
§ 127. Jeho ustanovení jest nové, sleduje možnost
působiti a regulovati kurs devis uzavíráním
obchodů termínových, což bude zvláště
dnes nevyhnutelné. Opatření toto zůstane
však u nás i v normálních dobách
v platnosti, poněvadž hlavní zásoba
devis bude nám as plynouti z vývozu cukru, který
v celku shrnut jest vždy na 4 až 5 měsíců.
Budeme musiti vždy na účet těchto devis
předprodávati.
§ 134. Z posledního odstavce § 132 jde na jevo,
že záruka státní nevztahuje se na ztráty
kapitálové.
§ 135. Ustanovení o uložení části
reservního fondu ve státních papírech
položeno jest zde programově. Bude nutno, aby stejná
povinnost byla v budoucnosti uložena všem akciovým
společnostem, ovšem snad v měřítku
percentuelně nižším. Vedle jiných
důsledků zjednán bude tím státním
papírům pravidelný, bezpečný
trh.
Z důvodů formálních se žádá,
aby tento návrh přikázán byl výboru
rozpočtovému se žádostí, by podal
zprávu v době co nejkratší. Tím
zároveň odvolává se vládní
návrh tisk 2265 v celém svém rozsahu.
V PRAZE dne 15. března 1920.