Pokud se týče pohotových zásob, jsou tyto úplně vyčerpány pouze nalézá se zde v zásobě asi 100 vagonů slaniny miramasské a lze očekávati, nebude-li nepředvídaných překážek, dovoz 100 vagonů rostlinného margarinu z Holandska, zakoupených Státním ústavem pro tuky, oleje a mléko. Jest nutno pro nejbližší dobu zakoupiti 300 vagonů tuku, neboť množství toto jest bezpodmínečně nutno zakoupiti do té doby, než bude vyhotoven celkový hospodářský plán ministerstvem pro zahraniční obchod. Ministerstvo čítá pouze s přídělem 1/4 kg tuku pro nesamozásobitele na měsíc, tedy s dávkou, která naprosto není postačitelnou pro udržení tělesné konsistence člověka, a poukazuje, pokud se ostatního množství týče, na nákup tuků tuzemské výroby, kde si může každý další nezbytně nutné množství ve volném obchodu nakoupiti.
Ministerstvo pro zásobování stojí na stanovisku tom, aby dovoz tuků z ciziny byl pokud možno nejvíce obmezen, aby zbytečně nebyly zatěžovány finance státu a usnadněna obchodní situace našeho státu v zahraničí.
Zásobování mlékem. Rekvisicemi dobytka za let válečných ztenčil se stav dojnic, vedle toho též podvýživa dojnic snížila dojivost jejich a tím nastal nedostatek mléka. Nedostatek tento byl tak veliký, že bylo nuceno ministerstvo nařízením ze dne 20. ledna 1919 č. 39 sb. z. a n. mléko státně obhospodařovati, aby alespoň dostalo se mléka kategoriím přednostním, t. j. kojícím matkám, dětem do 6 roku stáří, ženám těhotným a osobám těžce nemocným. Nařízení toto bylo zrušeno 1. dubnem 1919, mléko bylo uvolněno, nařízeno však okresním politickým správám, aby požadovacím řízením zajistily potřebné množství mléka pro přednostní kategorie výše uvedené, jak pro velká konsumní střediska, tak i pro jednotlivé okresy. Opatření toto nesetkalo se s plným očekávaným výsledkem, ač od té doby jak stav dojnic, tak i stav dojivosti jejich nesporně se zlepšil. Mléko jest produkt, který lze nejtíž nařizovacím způsobem zachytiti, nehledě při tom ani k choulostivosti jeho, neboť snadno podléhá zkáze. Producent má zde široké pole k volné manipulaci, podporován jsa v tom jednak měnivou dojivostí a březivostí krav, jednak může snadno vyrobiti z mléka máslo a toto pohodlným způsobem výhodně zpeněžiti. Kontrola po této stránce jest velmi těžká, ne-li nemožná. Zemědělec též nevěnuje dostatečné péče ošetřování mléka a tak stává se, že hlavně v měsících letních, ač dovoz mléka do velkých konsumních středisk stoupá, velké části tohoto mléka přijdou do těchto ve stavu pro lidské pozívání nezpůsobilém. Též liknavost drah, což zvláště dlužno zdůrazniti, nese velikou vinu na tomto žalostném stavu.
Ministerstvo pro zásobování lidu věnuje těmto příčinám zvláštní zřetel a snahou jeho jest poznané nedostatky a vady dle možnosti ve shodě se spoluúčastněnými ministerstvy a jinými úřady odstraniti. Ministerstvo pro zásobování nesdílí tou dobou názor, aby mléko bylo opětně obhospodařeno, jelikož produkce jeho stoupá. Dlužno připomenouti, že však má připravenou osnovu o úpravě obchodu s mlékem a mléčnými výrobky, kterážto v případě potřeby bude ministerské radě k schválení předložena. Ministerstvo vychází z toho názoru, že krise ohledně zásobování mlékem jest do té míry překonána, že zásobování mlékem jest otázkou ceny mléka a mléčných výrobků. Ministerstvo pro zásobování hodlá vyhlásiti čas od času jednotné směrné ceny na mléko a mléčné výrobky, kterýmžto opatřením vznese do obchodu správnou orientaci a zamezí dosavadní chaos, který v otázce cen mléka i výrobků mléčných v republice panuje.
Zásobování rybami. Zásobování obyvatelstva rybami upraveno jest právě vyšlým nařízením vlády republiky československé ze dne 21. května 1920 č. 373 sb. z. a nař. Nařízení toto sleduje orientaci přechodního hospodářství. Připouští odborné obchodníky k nákupu, vyhražuje si schválení příslušných smluv, stanoví těmto určité disposice, kde ryby a v jakém množství mohou přijíti do prodeje za přísného zachovávání v § 7. a 8. stanovených maximálních cen. Přesná kontrola a evidence jest možná a i ceny, jak loňské zkušenosti dokázaly, jsou všude zachovávány. Zásobování obyvatelstva rybami jest ovšem pouze rázu subsidiárního a vztahuje se k určitým obdobím ročním. V republice nelze produkci tak zvýšiti, aby ryby mohly se státi všeobecným zásobovacím předmětem. Produkce ryb jest velmi pokleslá se zřetelem na to, že jest veliký nedostatek ryb násadních. Sklesla produkce u našeho rybníkářství asi o 50% dle výkazu v roce 1919. Ryby staly se s ohledem na jejich relativní velmi nízkou cenu jednou z nejhledanějších potravin, než ovšem nebude ani letošního roku možno, aby nabídka uspokojila poptávku.
Zásobování zvěřinou. Zvěř má pro zásobování obyvatelstva význam dosti nepatrný, poněvadž jest jí příliš málo, aby mohla býti předmětem pravidelné spotřeby. Všeobecná nouze o potraviny a hlavně maso přiměla ministerstvo pro zásobování, aby užilo také zvěře k zlepšení situace v zásobování masem, zejména různých sociálně významných ústavů veřejných. Proto byl také nařízením republiky československé ze dne 2. září 1919 č. 497 sb. z. a nař. nařízen sběr zvěře dle určitého odváděcího kontingentu. Pro veškerou zvěř i ony druhy, které byly ponechány volnému obchodu, byly nařízeny ceny maximální. Ministerstvo pro zásobování lidu samo obstarávalo disposici zvěře z oněch revírů, které si pro tuto vyhradilo. Z ostatních revírů měly disponovati pro obvod svého okresu zvěří okresní politické správy. Kontingenty předepsané z největší části nebyly dodržovány se zřetelem na skutečný vybitý stav zvěře, ale přes to bylo s to, hlavně výše zmíněným ústavům, jako nemocnicím a p. zvěř přidělovati. I pro rok 1920 jest ministerstvo toho názoru, aby zvěř byla právě pro ústavy, sociálně významné, zajištěna. Ministerstvo připravuje v tom směru případné nařízení, které v brzké době předloží ministerské radě ke schválení.
Zásobování vejci a drůbeží. Obchod vejci jest uvolněn vůbec, omezen jsa pouze nařízením zákona živnostenského a zákona lichevního. Aby zachováno bylo co největší množství vajec přímému konsumu, vydán byl zákaz používání vajec v závodech cukrářských, který jest dosud v platnosti. Aby se neopakoval v zimních měsících loňského roku veliký nedostatek vajec a s tímto spojené enormní stoupnutí ceny za tyto, zahájilo ministerstvo pro zásobování samostatnou akci nakládání vajec. K akci této se přihlásilo 37 obchodníků vejci z různých míst republiky a jedna družstevní korporace, a to Svaz mlékařských družstev. Ostatní družstva nejsou dosud na sběr a nakládání vajec zařízena. Každý z přihlášených jest zavázán: množství vajec, která naloží, ministerstvu pro zásobování ohlásiti a 50% z těchto dáti k disposici ministerstvu a odeslati je na ta místa, která mu budou ministerstvem určena, za cenu ministerstvem přezkoumanou a schválenou. Cena naložených vajec stanovena bude po ukončení nakládacího období ke konci července v dohodě se stranami, nakládání provádějícími. Dle předběžných propočtů bude cena naložených vajec pohybovati se asi od 1˙25 K až do 1˙50 K za kus, a to již v detailním prodeji, kdežto loni prodávána byla naložená vejce dráže než 2 K za kus. Vejce jsou předmětem, který obhospodařování státnímu nelze dobře podchytiti. Rovněž i stanovení maximálních cen, což dříve stávalo, nelze při zásadě volného obchodu doporučiti, neboť tento dá se říditi pouze zákonem nabídky a poptávky. Produkce vajec v naší republice nepopíratelně stoupla. Cena vajec není však úměrnou s vyrobeným množstvím. Měla by býti nižší, než tržní zprávy nám ukazují. Tento zjev dá se vysvětliti jednak dnes obvyklým nereelním způsobem obchodu, jednak že následkem nedostatků potravin jiných vejce co do poptávky převyšují nabídku a cena drží se stále ve výši nepřiměřené. Ohledně vajec jest republika Československá soběstačnou (Hlas: Bohudíky, aspoň v něčem!) a nebude zapotřebí tato dovážeti. Drůbež nalézá se rovněž ve volném obchodě. Ministerstvo pro zásobování podniká opětovně akci smluvního výkrmu hus z krmiva ministerstvem přiděleného. Výkrm tento soustředěn jest prozatím v Libuši a v Jalových Dvorech u Prahy. Má význam povýsostně lokální, hlavně pro hlavní město.
Zvláštní kapitolu jest nutno věnovati obchodu s ovocem a zeleninou. Obchod ovocem a zeleninou upraven jest vládním nařízením ze dne 18. května 1920 č. 350 sb. z. a n. Stanoven zásadní zákaz vývozu ovoce a zeleniny a není správno, že se ovoce od nás vyváží; zpracování ovoce vázáno v zájmu zásobení obyvatelstva čerstvým ovocem a za účelem umožnění kontroly hospodaření cukrem na předchozí povolení ministerstva. Jinak ponechán obchod uvnitř státního území úplně volným, ministerstvo vyhradilo si právo požadovací v případech potřeby. Poněvadž prodejní cena ovoce na stromech jest směrodatnou pro utváření se cen ve velko- a maloobchodě, stanovilo ministerstvo dohled úřední při provádění dražeb offertním řízením a stanovilo pro prodej ovoce na stromě směrné ceny dle jednotlivých druhů a odrůd ovoce. Ceny stanoveny byly na základě odbývané ankety zájemníků takto: třešně: 60 hal. měkké, 70 hal. tvrdé; hrušky: 30 až 50 hal.; jablka: 30 až 40 hal.; švestky: 10 až 15 hal. za 1 kg. na stromě. Zemské správy politické jsou vládním nařízením zmocněny, aby v případě potřeby stanovily na podkladě těchto cen pro svůj správní obvod ceny pro velko- a maloobchod.
Tohoto zmocnění použila zemská správa politická v Praze na příkaz ministerstva při třešních, poněvadž ceny za třešně na trhu požadované byly lichvářské, 10 až 12 K za 1 kg. (Slyšte!) Prodejní ceny třešní stanoveny byly po slyšení zájemníků na podkladě ceny dražební 60 až 70 hal. takto: U sadaře měkké druhy 2 K, tvrdé 2˙10 K; u velkoobchodníků měkké druhy 2˙80, tvrdé 3˙10 K; u maloobchodníků měkké druhy 3˙20 K, tvrdé 3˙50 K. Vyhlášení přiměřených cen mělo za následek, že třešně z obchodu zmizely. Pražští obchodníci nechtěli se přizpůsobiti této přiměřené ceně a učinili opatření, aby třešně do Prahy dodávány nebyly. (Posl. Mlčoch! Poněvadž se jim nabízely za 4 K!) Pane kol. Mlčochu, páni vůbec nechtěli kupovati! (Posl. Mlčoch: Poněvadž se jim nabízely za 4 K!) Konstatuji, že je mohli koupiti tak, jaká cena byla žádána. Páni, kteří chodí na schůze, počínají si na schůzích neslušným způsobem, poněvadž právě oni jsou aranžéry sabotáže, která se v Praze na trhu s ovocem provádí. Pan kolega Mlčoch byl na schůzi u Vocelků, a to na schůzi právě těch lidí, kteří provádějí uzavření Prahy od ovoce, a jestli ovoce v Praze není, pak... (Posl. Mlčoch: Buďte tak laskav a sdělte firmy, kde obchodníci mají kupovati, kde dostali by to ovoce za 2 K. Já ty firmy neznám a obchodníci také ne!) Pane kol. Mlčochu, já vás zvu k návštěvě. My vám určíme jednotlivé sady, kde je dostatek třešní, udejte nám obchodníky, kteří se nám zaručí, že za cenu, za kterou jim budou přiděleny, budou je v Praze skutečně prodávat, a nebude žádné nouze ani stížností. Ale poučte pány na schůzích, že to, co provádějí, nebudeme trpět za žádnou cenu, i kdyby dělali, co chtěli. (Výborně! Posl. Mlčoch: A kde dostaneme ovoce?) U Cholce v Roztokách a jinde, všude jest dost ovoce. V zájmu zásobení obyvatelstva bylo nutno ovšem zjednati odpomoc a tou by byla konkurence.
Venkovští sadaři byli by ochotni zříditi v Praze prodejní stánky, to však pražští trhovci by nepřipustili. Proto zbývá jakožto jediná možnost odpomoci - zasáhnutí obce. Na den 5. května svolána byla na podnět aprovisačních ústavů pražských anketa zástupců všech obcí Velké Prahy za účelem pojednání o tom, aby obce převzaly zásobení ovocem, a to buď trvale anebo přechodně za účelem zlomení pasivního odporu pražských trhovců. Zvolena byla 5členná komise, která zahájí další potřebná jednání a která navázala styky s jednotlivými sadaři. Jedině zasáhnutím obce možno zjednati nápravu, ministerstvo vítá tuto akci obcí s povděkem a poskytne obcím veškerou podporu. Ministerstvo požaduje dodržení stanovených cen třešní za otázku zásadní, pasivnímu odporu několika obchodníků nesmí býti za žádnou cenu, i za cenu přechodného a dočasného nedostatku třešní na trzích ustoupeno a musí býti ihned na počátku nového hospodářského období za všech okolností působeno k tomu, aby ceny, úřady jako přiměřené stanovené, byly dodrženy.
Proti pasivnímu odporu obchodníků a proti případné pasivní resistenci venkovských dodavatelů bude nutno postupovati ve smyslu ustanovení § 11. a 12. zákona ze dne 17. října 1919 č. 568 o trestání válečné lichvy - a to se vší energičností. (Výkřiky posl. Mlčocha.) Pane kolego Mlčochu, proč pánové posílají telegramy, aby ovoce sem nebylo posíláno? (Posl. Mlčoch: Poněvadž jim je nabízejí za 4 K a mají je za 3 K prodávat!) V soudním řízení, pane kolego Mlčochu, se přesvědčíte, že vaše informace nebyly správné.
Co se týče cukru, výroba cukru v období 1919-20 byla následkem toho, že asi čtvrtina řepy zůstala nesklizena aneb vlivem mrazů stala se k výrobě cukru nezpůsobilou, téměř o miliony metr. centů menší. Aby umožněno bylo vládě za cukr získati buďto cizí, dobrou valutu, aneb kompensací různé životní potřeby - v první řadě mouku a obilí - učiněna byla nutná opatření již brzy po zahájení letošní kampaně, aby omezena byla spotřeba cukru v tuzemském průmyslu. Výnosem ministerstva pro zásobování lidu ze dne 13. prosince 1919 čís. 106.412 byl, počínaje 1. lednem 1920, snížen příděl cukru k účelům průmyslovým ze 60% potřeby v letech 1913 -14 na 40% a tím získáno značné množství cukru pro vývoz.
Kritická situace zásobovací nutila však k dalším krokům, směřujícím k tomu, aby zvýšeno bylo množství vývozního zboží a získáno tím peněz k nákupu v cizině. Vládním nařízením ze dne 17. února 1920 čís. 96 snížena byla spotřební dávka cukru o 1/4 kg pro osobu na měsíc a uvolněno tím - ovšem na úkor konsumentů - přes 3000 vagonů pro export.
Opatření toto ovšem nemile, ba krutě postihlo kruhy konsumentské, najmě dělníky a příslušníky středního stavu, kteří při nedostatku ostatních živin - mouky, masa - z převážné části živí se kávou, kterou ani řádně osladiti si nemohou. Cukr pro export jest téměř vyčerpán, zbývá pro zásobení konsumentů množství do nové kampaně potřebné a ponechána byla t. zv. železná reserva jednoměsíční, určená pro měsíc říjen, aby zásobování cukrem v kritické době mezi starou a novou kampaní nevázlo.
Zlepšení situace zásobovací cukrem jest závislou na výsledku letošní produkce; bude-li produkce taková, jako bývala v letech mírových aneb aspoň taková, jaká byla ve výrobním období 1918-19, bude možno opět dávku cukerní pro konsumenty a průmysl zvýšiti.
Ve příčině ceny cukru dlužno počítati se zvýšením snad dosti citelným, které vyplývá jednak ze zvýšení surovin (řepy) a celkovou režií výroby (uhlí, dovozné, mzdy atd.).
Líh: Tuzemská výroba stačí netoliko k uhrazení potřeby průmyslu a konsumu, nýbrž zbude ještě značné množství k vývozu, který prospěje valně k posilnění státních financí. Výroba bude se moci zvýšiti, ježto se dá očekávati větší výroba melasy v příští kampani.
Droždí. Zdejší továrny úplně postačují ke krytí tuzemské potřeby, a bude-li jim dodáno více surovin, bude lze pomýšleti také na vývoz hlavně do Polska, odkud můžeme dostati cestou kompensační jiné potřeby (petrolej, benzin).
Melasa: Určena jest v prvé řadě pro průmysl, lihovary, drožďárny. Ke krmení v zeleném stavu letos úplně stačila a bylo lze přiděliti ji továrnám na krmiva, která mají dobrý odbyt v cizině.
Káva, mořské ryby a jiné potraviny, jež nutno dovážeti, jsou ve volném obchodu a záleží hlavně na tom, bude-li jich dostatečně dovezeno. Ovšem jest import závislým na stavu valuty naší oproti valutám v cizině.
Konsum piva byl v poslední době poněkud omezen z toho důvodu, že ječmen, jejž měly pivovary přiděleny, byl jim zabaven a použit k semílání na mouku. Náhrada pozůstávající v přídělu vývozního sladu byla sice pivovarům zajištěna, ale dosud nebyla úplně dodána, takže nastala dočasná porucha v přídělech piva jak hostinským, tak i dělnictvu těžce pracujícímu.
Ohledně mýdla a sody zlepšila se situace zásobovací do té míry, že mohlo býti započato s výrobou a prodejem plnohodnotného mýdla jádrového a že současně zrušena byla výroba mýdla válečného pouze 30%ního. Nařízení vládní o tom vydáno bude v nejbližších dnech. Vedle pravidelných přídělů mýdla jádrového, a sice 1 kusu vážícího 125 gr na osobu na měsíc, bude na výkazní lístky přidělován i prací prášek 125 gr těžký, obsahující nejméně 5 proc. mastných kyselin. Ostatní druhy mýdel, zejména mýdla plněná, toiletní a speciální se uvolňují. Příděly sody se zlepšily jednak tím, že továrna firmy Solwayovy v Neštěmicích opatřena byla potřebnými surovinami, jednak tím, že s republikou Rakouskou uzavřena byla kompensační smlouva na dodávku sody z Ebensee za hnědé uhlí. Pokud se týče obilné kávy, musely býti příděly ječmene na její výrobu vzhledem k nedostatku mouky zastaveny, takže obyvatelstvo trpí v tomto směru značnou újmu, ježto dovoz kávy zrnkové jest skrovný.
Tolik o potravinách. Zvláštní pozornost chci věnovati zásobování oděvy a obuví. Československý oděvní úřad byl ke všeobecné žádosti občanstva, které projevilo skoro jednomyslně odpor proti ústřednám, likvidován a rozložena jeho činnost ještě za zimní období 1919/20. Dnes je zboží dostatek a proto byla nastoupena státní správou jiná cesta. Ministerstvo obchodu přikročilo ve srozumění s ministerstvem zásobování v lednu t. r. k tomu, aby vykonalo patřičný vliv na průmyslníky obou odvětví ošacovacích a přimělo je k dobrovolným dodávkám zboží pro lidové ošacení za ceny levnější. Průmysl vyslovil v tomto směru ochotu a ustaven za účelem získání a distribuce těchto dodávek zvláštní poradní výbor, v němž mimo obě súčastněná ministerstva jest zastoupeno každé odvětví průmyslu textilního i kožařského a zástupce konsumentů. Poradní výbor ten získal až do dnešního dne jeden milion metrů prádlových látek a as 200.000 metrů vlněných látek. Průmysl však žádá, aby mu byly opatřeny valuty za účelem nákupu surovin, a jelikož přání tomuto nebylo pro nedostatek valuty možno ministerstvu financí vyhověti, neuskutečnily se dosud další dodávky, o nichž bylo jednáno. Uvolněním obchodu valutami a devisami nastala v tom směru pro průmysl příznivější situace a lze doufati, že v nejkratší době se opět uskuteční větší dodávka nějakého zboží; v jednání se pokračuje. Poradní výbor rozděloval zboží, které získal, na větší organisace, které o příděl žádaly, a přenechával menší část pohotového zboží československému úřadu oděvnímu, který je opět přiděloval menším žadatelům neorganisovaným. V tomto směru postupuje se i na dále až do té doby, kdy bude o způsobu zásobování jiným způsobem rozhodnuto.
Na tomto podkladě zahájeno jednání o nové úpravě lidového ošacení, které se bude říditi následujícími zásadami:
1. Ministerstvo pro zásobování lidu vytvoří nové oddělení pro ošacení lidu jako dozorčí a kontrolní orgán veškerých akcí lidového ošacení a bude mu též schvalovati usnesení, učiněné poradním výborem.
2. Budoucí instituce pro ošacení lidu bude sprostředkovati pouze přímý styk mezi konsumentem a výrobcem a nebude zásadně obchodovati zbožím, aniž je bude skladovati neb účtovati, čímž odpadá nákladná režie takové úřadovny.
3. Bude vytvořen poradní výbor, který má vyřizovati agendu získání a distribuce zboží. K tomu účelu vypracuje poradní výbor přesný organisační a distribuční plán ve příčině získávání zboží na základě volné dohody s výrobci nebo jejich stavovskými korporacemi. Poradní výbor bude, aby byl rychlého jednání schopen, co nejmenší a budou do něho povoláni zástupci příslušných výrobců, zástupci konsumentů a komerční i organisační odborník.
4. Agendu poradního výboru bude obstarávati jeho vlastní kancelář s výhradou spolupodpisu přednosty oddělení pro lidové ošacení při ministerstvu pro zásobování lidu. Tato výhrada spolupodpisu vztahuje se na veškeré disposice, ať získávací, ať distribuční.
5. Poradní výbor rozdělí ve své ustavující schůzi funkce jednotlivých členů a určí pro otázku finanční, distribuční a získávací jednotlivé referenty. Činnost poradního výboru soustředěna bude v rukou předsedy a jednatele, kteří usnesení poradního výboru aneb schválené návrhy jednotlivých referentů budou povinni v dorozumění s ministerstvem pro zásobování lidu a ministerstvem obchodu prováděti. K tomu účelu vypracuje poradní výbor své stanovy a jednací řád, který nabude platnosti schválením ministerstva pro zásobování lidu v dohodě s ministerstvem obchodu.
6. Režii pracovního výboru nese ústředí zásobovacích organisací, eventuelně dobrovolnými příspěvky súčastněné syndikáty a konsumentské organisace neb státní pokladna. K zjednodušení výkonnosti bude kancelář poradního výboru buď v bezprostředním sousedství ministerstva pro zásobování lidu neb alespoň v témže domě umístněna. Hlavní zásadou bude, aby vše, co poradní výbor za součinnosti ministerstva pro zásobování lidu a ministerstva obchodu podnikne, bylo stručné, praktické a po obchodní stránce bezvadné a aby bylo vymítěno předem vše, čím by mohl býti ohrožen nerušený rozvoj průmyslu na straně jedné, na straně druhé pak aby všemi, po ruce jsoucími prostředky mohly býti uspokojeny nejnaléhavější potřeby lidové. V nejbližší době dojde k ustavení tohoto výboru při ministerstvu pro zásobování lidu a vyčká se jenom té chvíle, až budou všecky body detailní debatou probrány a nastane jasný obraz pro praktické provedení těchto záměrů. I v tomto směru však bude akce lidového ošacení, jako dosud, pouze akcí nouzovou, nikoliv určenou pro veškeré obyvatelstvo, nýbrž jen pro obrany nejpotřebnější, obzvláště ty, jež nemohou zvyšovati svůj příjem.
Program pro budoucnost sestává tudíž ve příčině ošacení lidového z následujících bodů:
1. Nová úprava lidového ošacení dle zásad shora vytčených.
2. Organisace a pořádání vzorkových trhů pro lidové ošacení. V tomto směru bude prvý trh pořádán v nejbližších týdnech, vyhláška v denním tisku byla již uveřejněna, aby byly vyzvány firmy, aby přihlásily svou účast na tomto trhu, by mohli pořadatelé rozeznati rozsah tohoto trhu a mohli učiniti případné omezující neb rozšiřující opatření. Bližší bude oznámeno v denním tisku. Tento vzorkový trh, jenž bude pořádán v hlavních městech zemí republiky, má za účel sprostředkovati přímý styk konsumentstva s producentstvem. Firmy vyloží své vzorky vhodné pro lidové ošacení (za levné ceny) a zástupci konsumentských organisací a případně obcí budou moci si zboží objednati dle vyložených vzorků přímo na místě trhu a sjednati při tom dodací podmínky.
3. Musí se všemi prostředky, případně i tiskem a poučnými letáky, pečovati o to, aby obyvatelstvo omezilo své požadavky oděvní a šetřilo co nejvíce pohotovými zásobami.
4. Výrobu luxusního zboží, pokud není určeno pro vývoz, bude omeziti a bude působiti k tomu, aby se vyrábělo více zboží běžného, a to již z toho důvodu, aby se surovinami bylo v zájmu domácího konsumu co nejšetrněji nakládáno. V tomto směru budiž podporován sběr hadrů v obcích a odvádění jich výrobcům ku zhodnocení.
5. Všemožně bude pečováno o to, aby co nejvíce zboží bylo výrobci pro lidové ošacení dobrovolně odvedeno za ceny co nejlevnější.
Vůdčí zásadou budoucnosti organisace lidového ošacení má tudíž býti přímý styk výrobce s konsumentem, čímž se zboží oděvní, pokud za dnešních poměrů vůbec možno, podstatně zlevní. Tato organisace svěřuje ústřednímu orgánu pouze získávání zboží a distribuci jeho a evidenci přídělů, vymýtí však veškeré udržování skladů a nákladné obchodování i účtování. Mimo to vydá ministerstvo pro zásobování lidu zvláštní nařízení, jímž bude zjednán jasný přehled o platících předpisech ve příčině dopravních osvědčení, aby v tomto směru orgánové výkonní a revisní, jsouce přesně informováni o platných předpisech, přestupky takové mohli bezohledně stíhati.
Obchod kožemi byl nařízením ze dne 23. září 1919 čís. 523 sb. z. a nař. uvolněn a maximální ceny zrušeny. Uvolnění toto netýkalo se však jen koží surových, nýbrž i koží vyčiněných a způsobeno bylo hlavně nátlakem průmyslu a obchodu, který dovolával se uvolnění, jako regulátoru cen, ubezpečuje dostatečným zbožím na trhu. Naděje do nařízení zmíněného skládané splnily se pohříchu jen co se doplnění zásob dovozem surovin z ciziny týče, ježto skutečně v krátké době dovezeny sem netušené zásoby; bohužel, že však nelze říci totéž o zásobení trhu hotovou kůží a o snížení její ceny, v tom směru zklamaly naděje na lepší časy na celé čáře, poněvadž na jedné straně průmysl zkalkuloval i staré, sporé sice, levné zásoby kožní na basi vysoké ceny právě dovezené suroviny z ciziny, na druhé straně pak našel v dovezeném cenném zboží vhodnou příležitost k uložení znehodnocených svých peněz. Stesky se strany konsumentů na naprosto nedostatečné uvolňování koží do obchodu a na naprosto nesnesitelné jich ceny kupily se a množily se den ze dne, a vedly záhy k úvahám o opětném obhospodařování kůží, aby aspoň pro nejpotřebnější vrstvy kůže za přiměřenou cenu opatřena býti mohla. Důsledek toho byl, že po delších poradách zavedeno bylo opět výlučné státní hospodaření kůží surovou nařízením ze dne 7. dubna 1920, čís. 212 sb. z. a nař. Aby chuť k dovozu naprosto nutných zásob surovin, na něž jsme z ciziny odkázáni, nebyla ochromena, omezeno toto státní hospodaření toliko na surovinu, získanou z domácích porážek, aby aspoň zbožím za tuto surovinu získaným postaráno býti mohlo o nejnutnější potřebu těch vrstev, o něž jest se ministerstvu pro zásobování lidu starati, a to za ceny vrstvám těmto přístupné, jichž dociluje se jednak stanovením cen za suroviny, jednak vyloučením velkoobchodu a meziobchodu. Sběr surovin děje se povinným přihlašováním a odvodem k účelu tomu ustanoveným hlavním sběrnám, jimž ponecháno stanoviti si nakupovače ve stavu odborníků. Ohlášenou a sebranou surovinu vyměňuje ministerstvo prostřednictvím komise pro kůže a usně pokud možno za hotové zboží kožní, pokud se týče dávati ji bude do díla koželužským podnikům.
Tolik, pokud se týče získávaní zásob kožních. Co se distribucí koží týče, děje se tím způsobem, že ministerstvo pro zásobování lidu ze zásob vyhražených a naznačeným způsobem získaných dávalo a dává dosud vyráběti hotovou obuv za lidové ceny, docílené jednak kalkulací koží na basi stanovené ceny přiděleného levného kožního materiálu, jednak kalkulací nízkých cen výrobních docílených veřejnou soutěží. Obuv takto získaná přidělovala a přiděluje se prostřednictvím československého oděvního úřadu, po jeho likvidaci pak státní akcí, zbytkem to oděvního úřadu pro obuvní sekci, konsumentským organisacím, jednotlivým závodům a ústavům a jinakým sociálním institucím pro členstvo, dělnictvo neb zaměstnanectvo toho kterého útvaru; pro osoby nemajetné v žádném z těchto útvarů nesjednocené pak prostřednictvím obcí.
Podobný postup týkal a týká se i přídělu kůží na opravu obuvi s tím rozdílem, že prováděn jest prostřednictvím komise pro kůže a usně. Obě distribuční akce obuvní i kožní, fungovaly dosud v rámci pohotových zásob téměř bezvadně a osvědčily se, jak projevy konsumentů svědčí, úplně. Aby distribuce koží a obuvi v nejširším slova smyslu dála se v celém státě souměrně, uvázána doprava koží a obuvi na Slovensko na dopravní osvědčení, jednak proto, aby nepoměrné zásoby koží a obuvi nedostávaly se na obvod říše, který vzhledem k neustáleným hranicím nemá dosud náležitě střeženou hraniční čáru a sváděl by tudíž přímo k podloudnému vývozu tohoto cenného zboží za hranice, jednak proto, aby na Slovensko, které má sice rovněž vyvinutou industrii kožařskou, zbytečně a jedině k dřív naznačenému účelu nevyvážela se kůže, kterou spíše ze Slovenska, kde není továren na obuv a které výhradně obuví hotovou ostatní země zásobují, kůže hotová byla k nám dovážena. (Hlas: Vyházejte komisionáře!) Žel bohu, že na komisionáře si musíme stěžovati, ať jsou representanty raçy židovské či jiné. Pokud jde o poškozování státu, jsou všichni stejní!
Zmíním se ještě o jednom, totiž o nařízení o zavírání hostinců. Ministerstvu vytýkalo se s některých stran, jakoby toto opatření bylo namířeno k poškození živnostnictva. Chci říci s tohoto místa, že státní správa, když nařídila zavírání hostinců v noci, učinila tak jen čistě z důvodů veřejných a hospodářských. Státní správa vycházela s toho stanoviska, že ten, kdo má peníze, může je utratiti do 11. hod. a nemusí je utráceti po 11 hod. (Hlas: A což cizinci, kteří sem přijdou po 11. hodině?)
Pokud jde o reformu v otázce správy, sděluji, že jest úmyslem ministerstva zásobování, aby doznaly změny naše ústředny, tak jak jsou převzaty po rakouském státě. Nicméně jest nutno říci, že vykonaly, pokud byly správně řízeny, své určité dobro. Zasluhují však reformy, k níž ministerstvo zásobování co nejdříve přikročí. Pohotovost ve vyživovací agendě chce ministerstvo prováděti pokud jen možno. Jsme si vědomi, že právě v otázce vyživovací jest nutno apelovati na všechny činitele, aby si byli vědomi, že každé zdražování poškozuje jak veřejné zásobování, tak i konsum.
Vážené dámy a pánové! Pochopíte,
že z důvodů taktických, plány, které právě děláme s ministerstvem
spravedlnosti, nechceme do detailu zde oznamovati. Budeme žádati
i na slavné poslanecké sněmovně, aby i v otázce agendy zásobovací
nám podala pomocnou ruku. To vše však nestačí. Lichva musí býti
také potírána z venčí. V tomto smyslu prosím o podporu celé veřejnosti,
nejen poslanecké sněmovny. Lichva jest hlízou našeho národa a
mohu říci největším nepřítelem našeho státu. Úřady mohou s úspěchem
vykonávati svou činnost jen tenkráte, jestliže každý jednotlivý
činitel začne především sám u sebe. Prosím, abyste nám v tomto
směru pomoci své neodpírali. (Výborně! Potlesk.)