Úterý 5. prosince 1922

Předseda (zvoní): Slovo dále má pan posl. Dyk.

Posl. Dyk: Vážené shromáždění! Klub náš bude hlasovati pro usnesení senátu o výhodách v plnění branné povinnosti, kde možno sloučiti zřetel na zájmy hospodářské a sociální se zřetelem na zájmy armády. Zaujal stanovisko takové již vůči jarní předloze vládní a v tomto duchu postupoval také v branném výboru. Klub náš vítá úlevy předpokládaje, že jich bude užíváno v případech opravdové nutnosti. Klub náš vítá zvláště ustanovení § 4 o výhodách pro nemajetné posluchače vysokých škol, kde nejde jen o zájem studentstva, nýbrž také o zájem státní administrativy. Přáli bychom si, aby nemajetným vysokoškolským studentům vycházelo se vstříc s benevolencí, srovnatelnou se zájmy národní obrany.

Ale výhody po našem soudu jsou zcela správně omezeny ve dvou směrech. Především je omezuje § 1, odst. 3., který stanoví určitou cifru, jež nesmí býti překročena, totiž 4 tisíce. Při tom vzhledem ke zprávě důvodové, jejíž text zní: "Vzhledem k ustanovení § 6 (2) návrhu budou jednotlivé skupiny branců participovati na poskytnutí úlev poměrně, a to v poměru, v jakém jest počet vyhovujících žádostí z té které skupiny k celkovému počtu vyhovujících žádostí z oblasti toho kterého zemského vojenského velitelství; čím více bude vyhovujících žádostí v jedné skupině, tím větší podíl připadne z celkového počtu výhod na tuto skupinu a naopak," předpokládáme při použití těchto zásad, že výhod dostane se určitým skupinám do té míry, která by vojenský a branný význam naší armády neohrožovala.

Druhé omezení, o němž se již zmínil polemicky pan posl. Mayer, je obsaženo v § 13, podle něhož vláda může za mimořádných poměrů výhody tímto zákonem poskytnuté zrušiti. Nemíním jako pan posl. Mayer, že tento paragraf snižuje význam parlamentu. Vždyť parlamentu není jím vzata parlamentní kontrola a zůstávají mu vždy ústavní prostředky, aby zamezil vládám užívati tohoto paragrafu proti duchu zákona, když by chyběl předpoklad. Jsme si velmi dobře vědomi, že nežijeme v dobách úplně normálních.

Připojuji se k projevu pana posl. Davida, pokud se týče nutnosti mimořádných opatření, čelících ke zjednání bytů pro vojenské gážisty na Slovensku a v Podkarpatské Rusi. Náš klub bude hlasovati pro všechna taková opatření, jež se ukáží nutnými.

Posléze budiž mi dovoleno reagovati stručně na stesky s německé strany přednesené na nemírné výdaje vojenské. Zajisté ne pouze pro německé poslance, nýbrž pro nás všechny rozpočet vojenský je tíživý. Ale dokud budou se Maďaři probouzeti dosavadním nevlídným způsobem, dokud zástupci německého imperialismu, lhostejni k hospodářské situaci Německa, kterou zavinili, budou jen a jen pomýšlet na vojenská dobrodružství a na politické vraždy, dokud bude trvat neklid v Evropě, musíme se stříci všeho, co by znamenalo zeslabení a rozrušení národní obrany. Nechceme prostě napadat, ale nechceme také býti napadáni. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Slovo dále má pan posl. Scharnagl.

Posl. Scharnagl (německy): Pánové! Zákon, o němž se právě jedná, dal na sebe dlouho čekati. Samozřejmě nemůžeme býti srozuměni s tím málem, co nám tento zákon nabízí. Proto musíme s tohoto místa proti tomu mluviti. Snad se nedomýšlíte, že my neb aspoň naše obyvatelstvo, které jest povoláváno do zbraně, jest dnes zaostalejší a méně vzdělané než před rokem 1914. Tenkráte v starém státě postačil výcvik 8 týdnů, nyní požaduje se výcvik šestiměsíční. Mimo to vidíme v tomto zákoně předem omezující cifru, s čímž my Němci rozhodně nemůžeme býti spokojeni, protože předem víme, že tyto výhody v zákoně půjdou hlavně k dobru panujícímu národu a že německý vojín přijde na řadu teprve na třetím nebo čtvrtém místě, nebo vůbec ne. Probereme-li paragrafy zákona, vidíme, že obzvláště u obchodníka a maloživnostníka béře se za základ daňová sazba 80 Kč. Zdali budeme vůbec v tomto státě míti takové existence, to jest za éry finančního ministra Rašína velmi pochybné. Mimo to vidíme, že právě při hospodářství činí se osvobození toho, jenž nastoupil službu vojenskou, závislým na jisté výměře majetku, jakoby hospodářství poněkud většího rozsahu bylo již s to zaměstnávat cizí výpomocné síly. Předem jest jisto, že pokaždé se řekne, že to neb ono hospodářství - i když jen půjde o německé jméno - zcela jistě snese cizí osobu a že onen vojín jest doma postradatelný. Kdybyste při tomto zákoně zpytovali své svědomí nebo na to myslili, jak jste to dělali před rokem 1914 v staré vídeňské říšské radě u podobných předloh, nebudete se zajisté tomu diviti, voláme-li s tohoto místa: "Ani muže, ani haléře pro Molocha militarismu!" Říkali jste totéž také v staré Vídni. Teprve minulého léta zasedal v Kodani kongres, na kterém se referent anglického jazyka tomu divil, že se dnes drží ve zbrani více mužstva než před rokem 1914. A kde zůstává ujištění, jež nám kdysi bylo dáno a v němž se pravilo, že bude se musiti udržovati jen zcela malé vojsko, aby se udržely bezpečnost a klid. Nyní však vidíme, že se děje právě opak, že nemáme slabšího vojska, ale percentuelně daleko silnější vojsko, ovšem pod diktátem Francie. Výsledkem celé politiky tohoto státu jest, že se stal vlastně četníkem Francie v střední Evropě a že za německé daně musí býti vydržován tento militarismus a tito francouzští pánové. Jestliže si jednou pročtete tento zákon bod za bodem, uvidíte, že jest to pro příslušné úřady velice lehké, odmítnouti šmahem žádosti za osvobození, i když toto je vskutku nutné.

Žádáme tedy nyní jako dříve snížení počtu vojska, a zvláštní ohledy na všechny ty, jichž doma jest nezbytně zapotřebí. Neboť stát není nikterak v nebezpečí, dovedli jste mírovými smlouvami udělati kol do kola ze států mrzáky, které by nikterak nemohly přijíti v úvahu jako vojenská moc proti Československé republice. Pravím vám tedy, že my Němci v oposici musíme hlasovati proti tomuto zákonu. (Souhlas na levici.)

Předseda (zvoní): K tomuto odstavci pořadu podána byla řada pozměňovacích a jiných návrhů. Žádám o jejich sdělení.

Sněmovní tajemník dr. Říha (čte):

1. Návrh posl. Jokla, Heegera, Uhla a druhů podle §u 47 jedn. řádu:

Toto usnesení senátu vrací se brannému výboru, aby znovu o něm pojednal a podal zprávu do tří dnů.

2. Pozměňovací návrh posl. Jokla a soudr. k § 1:

V odst. 1 budiž všude místo"6měsíční" zařaděno"2měsíční".

3. Návrh posl. Uhla a soudr. k § 1:

Odst. 3 budiž škrtnut.

4. Návrh posl. Heegera a soudr. k § 2:

e) Chovanec budiž na roven postaven vlastnímu dítěti.

5. Návrh posl. Hausmanna a soudr. k § 2:

Odst. 5 nechť zní:

"Brancům, jimž bylo podle § 36 branného zákona povoleno uzavříti sňatek, lze poskytnouti výhody v plnění branné povinnosti jako živitelům rodiny jen vůči rodičům nebo dědovi a bábě."

6. Návrh posl. Kaufmanna a soudr. k § 2:

Dodatek k odst. 6:

"Má však potom sloužiti jen tak dlouho, co schází k úplnému splnění presenční služby, počítaje ode dne, kdy kdysi nastoupil vojenskou službu."

7. Návrh posl. Jokla, Heegera, Uhla a soudr. k § 4:

V odst. 1 budiž před slovo "průmyslovým"vsunuto "maloživnostenským".

8. Návrh posl. Hirsche a soudr. k § 6:

V odst. 1 budiž škrtnuta věta "Jinak..." až "I. stolice".

9. Návrh posl. Leibla a soudr. k § 6, odst. 2:

Z každé skupiny (§§ 2, 3 a 4) budiž poslán na dovolenou stejný počet.

Je-li v některé skupině méně žadatelů, mohou býti posláni na dovolenou příslušníci jiných skupin.

10. Návrh posl. Schustera a soudr. k § 7:

Odst. 1 budiž škrtnut.

Odst. 2 nechť začíná slovy: "Žádosti těch..."

11. Návrh posl. Roschera a soudr. k § 9:

Odst. 1 budiž škrtnut.

12. Návrh posl. Schweichharta a soudr.:

§ 11 budiž škrtnut.

13. Návrh posl. Jokla a soudr.:

Dodatek k § 13:

"Toto nařízení budiž předloženo Národnímu shromáždění ke schválení do 4 neděl. Nebude-li do dalších 4 neděl schváleno, pozbývá účinnosti."

14. Pozměňovací návrh posl. Heegera a soudr. k § 14, bod 2 a):

Po Moravě budiž vloženo "a Slezsko", za to budiž škrtnuto "Opavská zemská slezská vláda".

Předseda (zvoní): Všechny tyto návrhy jsou dostatečně podporovány a jsou předmětem jednání.

Ke slovu není již nikdo přihlášen. Uděluji závěrečné slovo panu zpravodaji.

Zpravodaj posl. Bradáč: Slavná sněmovno! V doslovu mohu jen reagovati na některé výtky, které byly učiněny, zejména kolegy se strany německé.

Kol. Mayer sice velmi slušnou formou, ale přece ne skrytě, poukazoval na francouzskou naši vojenskou misi. Mohu panu kol. Mayerovi odpověděti, že pro nás není směrodatným žádný francouzský generál, žádná francouzská mise, pro nás je směrodatno přání národa a přání většiny tohoto domu a odpovědný je pro nás ministr nár. obrany. Vážení pánové, my žádným způsobem nechceme nadsazovati důležitost francouzské mise, ale vážíme si jistě všech, kteří přicházejí, aby nás poučili; směrodatny však jsou pro nás vždy odpovědní činitelé.

Kol. Jokl myslil, že tato předloha opět musí jíti zpět do senátu. Ujišťuji pana kol. Jokla, že není tomu tak, poněvadž to, co kol. Jokl označuje za chybu, je jedině chybou tiskovou. Kolega Jokl má možnost i právo přesvědčiti se v protokole senátním, že tato chyba je skutečně jen chybou tiskovou.

Kol. Merta kritisoval ovšem tento zákon jako nedostatečný. On by chtěl něco jiného, jako i kolegové se strany německé. Mohu říci jedině, že musili jsme státi na podkladě, který jsme si dali branným zákonem svým. Jen na tom podkladě je možno, abychom ulehčovali, zmenšovali náklady a také vyhověli sociálním povinnostem, které k nejnižším a hospodářsky nejslabším vrstvám máme.

Nemohu než vysloviti se proti návrhům, které zde byly právě čteny, a to z toho důvodu, že jistě povinnost brannou, kterou my, velevážení pánové, dnes úplně chápeme, chceme a musíme také konat pro svou vlast. Jestliže jsme chtěli přinést opravu, a chceme-li, pánové, tyto povinnosti zmírnit, pak je to jistě něco, co všichni musí uznat za sociální vymoženost. Zákon sám, jak jest sestaven, je jistě lepší a z určité části vyhovuje širokým vrstvám i volání po těchto výhodách.

Nemohu než co nejvřeleji zákon tak, jak byl v senátě podán a přijat, a jak byl také přijat naším branným výborem, doporučiti ke schválení a přijetí slavné sněmovně. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Budeme hlasovat. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

Při hlasování budeme postupovati takto:

Podána byla řada pozměňovacích a doplňovacích návrhů, vedle toho jeden návrh formální, o němž dám hlasovat předem.

Podotýkám před m, že každá změna osnovy, přijaté před tím senátem, rovná se jejímu zamítnutí a vyžaduje vrácení senátu k novému projednání.

Nejprve bych dal hlasovat o formálním návrhu pp. posl. Jokla, Heegera, Uhla a druhů, aby věc vrátila se brannému výboru k novému projednání a k podání zprávy do 3 dnů.

Bude-li tento návrh zamítnut, budeme hlasovat meritorně o osnově samé tímto způsobem:

O §u 1 bych dal hlasovati:

1. o odst. 1 nejprve ve znění navrženém posl. Joklem a soudr. (2měsíční činná služba místo 6měsíční); bude-li tento návrh zamítnut, o odstavci 1 podle zprávy výborové,

2. o odst. 2 podle zprávy výborové, neníť pozměňovacích návrhů,

3. o odst. 3, jehož škrtnutí navrhuje posl. Uhla soudr., podle zprávy výborové, při čemž přijetím nebo nepřijetím tohoto odstavce rozhodnuto bude negativně nebo positivně o návrhu posl. Uhla a soudr. na škrtnutí.

O §u 2 bychom hlasovali:

1. o odst. 1, alinea a) až d) podle zprávy výborové,

2. o návrhu posl. Heegera a soudr. na vsunutí nové alinei e),

3. o odst. 2, 3 a 4 podle zprávy výborové,

4. o odst. 5 nejprve ve znění pozměňovacího návrhu posl. Hausmanna a soudr., nebude-li přijat, ve znění zprávy výborové,

5. o odst. 6 podle zprávy výborové,

6. o dodatku k odst. 6, navrženém posl. Kaufmannem a soudr.

O §u 3, k němuž není pozměňovacích návrhů, budeme hlasovati ve znění zprávy výborové.

O §u 4 budeme nejprve hlasovati v úpravě posl. Jokla, Heegera a soudr., nebude-li přijata, ve znění zprávy výborové.

O §u 5 budeme hlasovati ve znění zprávy výborové, nebylť podán žádný pozměňovací návrh.

O §u 6 budeme hlasovati:

1. o odst. 1 nejprve v úpravě navržené posl. Hirschem a soudr. (to jest se škrtnutím poslední věty tohoto odstavce); když bude zamítnut tento návrh, budeme hlasovati ve znění navrženém zprávou výborovou,

2. o odst. 2 podle zprávy výborové,

3. nato o dodatku k odst. 2, navrženém posl. Leiblem a soudr.,

4. o odst. 3, 4, 5 a 6, k nimž není pozměňovacích návrhů, ve znění navrženém zprávou výborovou.

O §u 7 budeme hlasovati nejprve v úpravě navržené posl. Schustrem a soudr., to jest se škrtnutím odst. 1 a první řádky odst. 2, bude-li zamítnuta, ve znění navrženém zprávou výborovou.

O §u 8 budeme hlasovati podle návrhu výborové zprávy, neboť pozměňovací návrh podán nebyl.

O §u 9, odst. 1, jehož škrtnutí navrhují posl. Roschera soudr., budeme hlasovati positivně. Tím bude také současně rozhodnuto o návrhu p. posl. Roschera a soudr. Pak bychom hlasovali o odst. 2 podle zprávy výborové.

O §u 10 budeme hlasovati podle návrhu zprávy výborové; pozměňovací návrh podán nebyl.

O §u 11, jehož škrtnutí navrhují posl. Schweichharta soudr., budeme hlasovati ve znění zprávy výborové, při čemž přijetím nebo nepřijetím bude také zároveň vyhověno nebo nevyhověno návrhu na škrtnutí.

O §u 12 budeme hlasovati ve znění navrženém zpravodajem, to jest s vypuštěním slov: "dne 1. prosince 1922", která dle přípisu senátu a upozornění zpravodajova toliko tiskovým omylem vloudila se do výtisku usnesení senátu a tisků sněmovních o této věci.

O §u 13 budeme hlasovati ve znění výborové zprávy a pak o dodatku, navrženém posl. Joklem a soudr.

O §u 14 budeme hlasovati nejprve v úpravě posl. Heegera a soudr., a nebude-li přijata, ve znění zprávy výborové.

O §§ 15 a 16, nadpisu zákona a jednotlivých jeho oddílů, jakož i úvodní formuli, k čemuž není pozměňovacích návrhů, budeme hlasovati podle zprávy výborové.

Jest snad proti tomuto způsobu, jak jsem právě uvedl, nějaká námitka? (Nebyla.)

Není jí, budeme tedy hlasovat, jak jsem právě uvedl.

Konstatuji, že sněmovna je schopna se usnášeti.

Nejprve je nám rozhodnouti o formálním návrhu pp. posl. Jokla, Heebera, Uhla a druhů, aby věc se vrátila brannému výboru k novému projednání a k podání zprávy do 3 dnů. Žádám o přečtení návrhu toho.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

1. Návrh posl. Jokla, Heegera, Uhla a druhů podle §u 47 jedn. řádu:

Toto usnesení senátu vrací se brannému výboru, aby znovu o něm pojednal a podal zprávu do tří dnů.

Předseda: Kdo souhlasí s tímto formálním návrhem, jejž podávají pp. posl. Jokl, Heeger, Uhla soudr., aby věc se vrátila k novému projednání a k podání zprávy do 3 dnů, prosím, aby zvedl ruku. (Děje se.)

To jest menšina, návrh je zamítnut.

Budeme teď hlasovati meritorně. Nejprve o §u 1, odst. 1 ve znění, jak jej navrhují p. posl. Jokla soudr.

Žádám, aby byl návrh jejich přečten.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

2. Pozměňovací návrh posl. Jokla a soudr. k §u 1:

V odst. 1 budiž všude místo"6měsíční" zařaděno"2měsíční".

Předseda: Kdo souhlasí s tímto návrhem p. posl. Jokla a soudr., prosím, aby zvedl

ruku. (Děje se.)

To jest menšina, návrh je zamítnut.

Kdo souhlasí teď s § 1, odst. 1 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To jest většina, odst. 1 § 1 jest přijat podle zprávy výborové.

Teď budeme hlasovati o odst. 2 podle zprávy výborové. Kdo s ním souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To jest většina, odst. 2 podle zprávy výborové jest schválen.

Teď budeme hlasovati o odst. 3 téhož § 1.

Budeme hlasovati podle zprávy výborové. Škrtnutí tohoto odstavce navrhují pan posl. Uhla soudr. Hlasováním "pro" nebo "proti" bude současně rozhodnuto o návrhu p. posl. Uhla a soudr.

Kdo souhlasí s odst. 3 § 1 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To jest většina. Odst. 3 § 1 jest schválen podle zprávy výborové a tím je zamítnut návrh p. posl. Uhla a soudr. na škrtnutí téhož odstavce.

Teď budeme hlasovati o § 2, nejprve o odst. 1 alinea a) až d) inclusive podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s tímto odst. 1, al. a) až d) podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To jest většina. § 2, odst. 1, alinea a) až d) jsou schváleny podle zprávy výborové.

Teď je nám rozhodnout o návrhu p. posl. Heegera a soudr. na vsunutí nové alinei e). Žádám o jeho přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

4. Návrh posl. Heegera a soudr. k § 2:

e) Chovanec budiž na roveň postaven vlastnímu dítěti.

Předseda: Kdo souhlasí s tímto doplňovacím návrhem p. posl. Heegera a soudr., prosím, aby zvedl ruku. (Děje se.)

To jest menšina, návrh jest zamítnut.

Teď budeme hlasovati o § 2, odst. 2, 3, a 4 podle zprávy výborové, poněvadž není pozměňovacích návrhů. Kdo s těmito odstavci 2, 3, 4 §u 2 souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To jest většina, odst. 2, 3 a 4 §u 2 jsou podle zprávy výborové schváleny.

O odst. 5 budeme nejprve hlasovati ve znění pozměňovacího návrhu p. posl. Hausmanna a soudr. Žádám o jeho přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

5. Návrh posl. Hausmanna a soudr. k § 2: Odst. 5 nechť zní:

"Brancům, jimž bylo podle § 36 branného zákona povoleno uzavříti sňatek, lze poskytnouti výhody v plnění branné povinnosti jako živitelům rodiny jen vůči rodičům nebo dědovi a bábě."

Předseda: Kdo souhlasí s tímto odst. 5, jak jej navrhují p. posl. Hausmann a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To jest menšina, návrh jest zamítnut.

Teď budeme hlasovati o odst. 5 ve znění navrženém panem zpravodajem. Kdo s ním souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To jest většina, odstavec 5 §u 2 ve znění navrženém p. zpravodajem jest schválen.

Teď budeme hlasovati o odst. 6 podle zprávy výborové. Kdo s ním souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To jest většina, odstavec 6 podle zprávy výborové jest schválen.

Teď ještě nám zbývá rozhodnuti o dodatku k odst. 6, jak jej navrhují p. posl. Kaufmanna soudr. Žádám o jeho přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

6. Návrh posl. Kaufmanna a soudr. k § 2:

Dodatek k odst. 6:

"Má však potom sloužiti jen tak dlouho, co schází k úplnému splnění presenční služby, počítaje ode dne, kdy kdysi nastoupil vojenskou službu."

Předseda: Kdo s tímto dodatečným návrhem, jejž činí pan posl. Kaufmann a soudr., souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To jest menšina, návrh jest zamítnut.

Tím je vyřízen § 2 této osnovy.

K § 3 není podán pozměňovací návrh, budeme tedy hlasovati ve znění, jak je navrhuje pan zpravodaj.

Kdo s ním souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. § 3 ve znění navrhovaném panem zpravodajem je schválen.

O § 4 budeme hlasovati nejprve v úpravě navržené panem poslancem Joklem, Heegerem, Uhlem a soudr. Žádám o jeho přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

7. Návrh posl. Jokla, Heegera, Uhla a soudr. k § 4:

V odst. 1 budiž před slovo "průmyslovým" vsunuto "maloživnostenským".

Předseda: Kdo s tímto zněním §u 4, jak jej navrhují p. posl. Jokla soudr. souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.).

To je menšina, návrh pana posl. Jokla a soudr. je zamítnut.

Kdo souhlasí teď s § 4 ve znění navrhovaném panem zpravodajem, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. § 4 je přijat ve znění, jak jej navrhoval pan zpravodaj.

K § 5 není pozměňovacích návrhů.

Kdo souhlasí s § 5 ve znění navrhovaném panem zpravodajem, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. § 5 ve znění navrhovaném panem zpravodajem je schválen.

Při § 6 budeme hlasovati o odst. 1 nejprve v úpravě navrhované panem posl. Hirschem a soudr. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

8. Návrh posl. Hirsche a soudr. k § 6:

V odst. 1 budiž škrtnuta věta "Jinak" až "I. stolice".

Předseda: Kdo souhlasí s tímto návrhem, jejž podávají p. posl. Hirsch a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.):

To je menšina, návrh pana posl. Hirsche a soudr. je zamítnut.

Kdo souhlasí teď s odst. 1 ve znění navrženém panem zpravodajem, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina, odst. 1 §u 6 je schválen ve znění navrhovaném panem zpravodajem.

O odst. 2 budeme hlasovati podle zprávy výborové.

Kdo s ním souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Odst. 2 je schválen podle zprávy výborové.

K odst. 2 navrhli dodatek p. posl. Leibla soudr. Žádám o jeho přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

9. Návrh posl. Leibla a soudr. k § 6, odst. 2:

Z každé skupiny (§ § 2, 3 a 4) budiž poslán na dovolenou stejný počet.

Je-li v některé skupině méně žadatelů, mohou býti posláni na dovolenou příslušníci jiných skupin.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP