VII. O právních poměrech učitelů na občanských školách.

A. Všeobecná ustanovení.

§ 68.

Služba na veřejných občanských školách jest veřejný úřad a jako veřejný úřad stejně přístupný všem státním občanům, kteří 1 němu zákonným způsobem prokázali svoji způsobilost.

Z toho jsou vyňati ti, kdo podle rozsudku trestních soudů jsou vyloučeni z volitelnosti do obecního zastupitelstva.

§ 69.

Všichni učitelé působící na tomto školním ústavu požívají jako úřední osoby plné zákonné ochrany úřadů.

§ 70.

Všechna podání týkající se; služebních poměrů učitelů jsou osvobozena od kolku. Při ustanovení, jmenování a povýšení se neplatí ani tax ani poplatků.

§ 71.

Všem učitelům se ukládá zachovati úřední tajemství o všech školních věcech, které byly úřadem označeny za důvěrné nebo jež je nutno zachovati v tajností v zájmu školy nebo výchovy a vyučování.

§ 72.

Všichni učitelé jsou povinu, aby věrně a svědomitě plnili povinnosti svého úřadu. Jsou povinní jednati podle všech opatření a pokynů školních úřadů, nařízených zákony a nařízeními jakož i služebních rozkazů nadřízených školních úřadů a usnesení úředních učitelských konferencí vydaných v mezích zákonných předpisů (služebníci předpisů).

§ 73.

Domnívá-li se učitel, že provedení služebního rozkazu školního úřadu nebo provedení usnesení konference odporuje zákonu nebo ohrožuje zájem školy, jest povinen dovolati se rozhodnutí školního úřadu nebo stavovského výboru nebo učitelské komory.

Rovněž má každý učitel právo pro svoji osobu a ve vlastní věci odvolati se úřední cestou proti nařízení k nejblíže vyššímu školnímu úřadu, k stavovskému výboru nebo k učitelské komoře a trvati na řádném provedení řízení.

Stížnosti proti služebním rozkazům nadřízených školních úřadů nebo proti usnesením konferencí nemají odkládacího účinku.

§ 74.

Učitelé jsou povinní vyvarovati se jakéhokoliv chování, jež se příčí jejích povinnosti a poškozuje vážnost učitelského stavu nebo škodí jejích působení jako vychovatelů a učitelů, jakož i každého zneužití svého úředního postavení.

§ 75.

S učitelským úřadem nelze sloučiti takových vedlejších zaměstnání, která se příčí důstojností učitelského stavu, brání učitelům v přesném plnění jejích stavovských povinností nebo by mohla mít za následek předpojatost při vykonávání jejich služebních povinnosti.

V takovémto případě rozhoduje o přípustností nějakého vedlejšího zaměstnání učitelská komora.

§ 76.

Nezachovává-li učitel svých povinností, má to v zápětí užití disciplinárních prostředků, ke kterým se sáhne nezávisle na nějakém potrestání podle trestního zákona.

§ 77.

Všechny učitele lze zprostiti místa a zbaviti učitelského úřadu jen po předchozím řádném a skončeném disciplinárním řízení.

§ 78.

Disciplinární řízení bude upraveno ťSlužební pragmatikou pro učitele občanských školŤ, při čemž jest se říditi zásadou, že se má jak úřední šetření tak provedení důkazů jakož i trestání pro porušení povinností díti za spolučinnosti zástupců učitelů občanských škol (disciplinárního odboru stálého výboru; disciplinárního soudu u učitelské komory, oddělení pro občanské školy. Bude-li některý učitel administrativním řízením odsouzen k náhradě škody, může v ustanovené lhůtě podati u příslušného soudu zjišťovací žalobu proti státu.

§ 79.

Politické chování učitelstva na občanských školách nesmí býti podkladem k disciplinárnímu řízení; rovněž udání nepodepsaná nesmějí býti předmětem úředního vyšetřování.

B. O obsazovacím řízení.

§ 80.

Bližší předpisy o obsazovacím řízení, jak začíná a končí služební poměr, jakož i o změnách ve služebním poměru (výměna služebních míst, přeložení na dočasný nebo trvalý odpočinek, dovolená, vojenská služba, počítání služební doby atd.) budou ustanovena ve ťSlužební pragmatice pro učte]e občanských školŤ.

C. O povinnostech učitelů.

§ 81.

Učitelé, plníce povinnosti převzaté ustanovovacím dekretem, jsou povinní učiti týdně určitý počet učebných hodin bez nároku na zvláštní odměnu.

§ 82.

Odborný učitel jest povinen učiti týdně 20 hodin, po skončeném 25 služebním roce, počítaje od prvního ustanovení, týdně 18 hodin. Učitelům, kteří musí opravovati mnoho písemných úkolů nebo konati jiné práce, jichž doba žádá, související s jejich odborem, buďtež započítány do jejích povinných učebných hodin 2 hodiny týdně.

Ředitel školy jest povinen vyučovati polovici učebných hodin, kolík jich má odborný učitel stejného služebního stáří. Do povinných učebných hodin se počítají jen hodiny povinných učebných předmětů.

§ 83.

Překročí-li týdenní počet hodin některého odborného učitele (ředitele) míru uvedenou v předešlém bodě, náleží mu za každou týdenní přespočetnou hodinu odměna přiměřená časovým poměrům, jejíž výši určí nadřízený školní úřad nařízením.

§ 84.

Učiteli občanských škol smí se zpravidla užívati k vyučování jen oněm učebným předmětům, pro něž mají odbornou způsobilost.

Než učitelé, způsobilí učiti na občanských školách jsou povinni přechodně vyučovati po usnesení konference v mezích povinných učebných hodin na vlastní občanské škole bez zvláštní odměny, také takovým povinným učebným předmětům, pro které nemají formální způsobilosti pro občanské školy.

§ 85.

Pří rozdělování učebných odborů jest hleděti k tomu, aby byli pokud možno všichni učitelé v mezích své učebné způsobilosti a povinných hodin stejně zaměstnáni.

Učebné odbory rozděluje jakož i rozvrhy hodin sestavuje ředitel školy a jeden člen učitelského sboru, volený konferencí.

§ 86.

Služba na některé jiné občanské škole, jakož i učení jiným učebným předmětům, které předpokládají zvláštní způsobilost, musí býti vždy zvláště placeny, pokud učitel při svém ustanovení nevešel v takový závazek.

§ 87.

Vyučování nepovinným předmětům budiž placeno zvláště a to nejméně pěti čtvrtinami oné částky, kterou stanovil úřad za učení přespočetné hodině. (§ 83.)

§ 88.

Nemůže-li učitel vyučovati nebo vykonávati jiné své služební povinnosti, postará se ředitel o jeho zastoupení. Všichni učitelé občanské školy i vedlejší učitelé jsou povinní zastupovati.

Trvá-li toto zastupování déle než jeden týden, náleží učitelům za každou učebnou hodinu, kterou učí přes své povinné hodiny, (§ 82) plat stanovený za přespočetné hodiny (§ 83).

Nemůže-li ředitel déle než 8 dnů vykonávati svého úřadu, náleží jeho zástupci 75%, platného služebního přídavku (§ 90).

D. Služební plat.

§ 89.

Pro úpravu hmotných právních poměrů vyplývajících ze služebního poměru literních učitelů, ustanovených na veřejných občanských školách nebo přeložených do výslužby, jejích pozůstalých nebo jiných osob oprávněných k nároku, platí stejná ustanovení a pravidla oněch zákonů, která opravují zařadění do hodnostních tříd, postup v nich, výměru základního platu, přídavky a ostatní požitky a výhody oné skupiny státních úředníků, s nimiž tito učitelé mají stejné průpravné vzdělání.

§ 90.

Ředitelům škol náleží vedle požitků odborných učitelů podle hodnostních tříd po dobu jejích úřadu ještě služební přídavek, přiměřený služebním a časovým poměrům.

Práva již ustanovených ředitelů, jichž nabyli podle dekretu, zůstávají tímto ustanovením nedotčena (§ 63).

§ 91.

Dokud nebudou změněny dosavadní předpisy, zůstávají literní učitelé, způsobili vyučovati na občanských školách a na tomto školním ústavě ustanovení, zařadění ve skupině B státních zaměstnanců.

Všechny změny právních poměrů státních úředníků ve, skupině B, k nimž dojde, platí také pro literní učitele občanských škol.

E. O školní správě.

1. Okresní školní inspektor.

§ 92.

Přímým představeným všech učitelů na veřejné občanské škole jest okresní školení inspektor, ustanovený pro povinné školy.

§ 93.

Inspekční obvod jemu přikázaný budiž prostorově tak vyměřen, aby se mohl každoročně důkladně přesvědčiti o školních poměrech na všech občanských školách, svěřených jeho dozoru, a aby si mohl učiniti přesný a spravedlivý úsudek o úřední činnosti všech učitelů, působících na těchto školách.

§ 94.

Další obor působnosti a ostatní služební povinnosti okresních školních inspektorů jakož i jejich právní poměry budou upraveny zvláštními zákonnými ustanoveními.

2. Sbor učitelů občanských škol.

a) Všeobecná ustanovení.

§ 95.

Členy učitelského sboru jsou všichni učitelové, jímž jest řádně svěřeno vyučování některému povinnému učebnému předmětu.

§ 96.

V čele učitelského sboru stojí přednosta školy povolaný podle §ů 60 až 62 nebo úřadující ředitel. (§ 63.)

Učitelský sbor volí podle §u 60 počátkem každého školního roku na dobu jednoho roku jednoho zástupce, který zastupuje přednostu školy (ředitele), je-li zaneprázdněn nebo nepřítomen.

Dále zastupují učitelé podle své hodnosti.

§ 97.

Členové učitelského sboru mají pří všech úředních poradách a jednáních a při vykonávání své služby stejná práva a povinnosti, lhostejno, jsou-li ustanoveni trvale (definitivně) nebo prozatímně (provisorně) nebo jsou-li přikázáni občanské škole službou jen přechodně a dočasně (zastupováni).

Aktivní a pasivní volební právo do školních úřadů a úředních komisí, do okresních a zemských konferencí učitelů občanských škol a jiných sborů úředního rázu mají jen učitelé mající způsobilost pro učitelský úřad na občanských školách.

§ 98.

Učitelé, kteří vyučují na občanské škole nepovinným předmětům, nebo kteří jsou ustanovení jen pro zvláštní školní oddělení, nazývají se vedlejší učitelové.

Usnášecí hlas mají jen tehdy, jde-li o jejích učebný předmět nebo o jejich žáky; jinak náleží všem těmto učitelům jen poradní hlas.

§ 99.

Učitelů, kteří jsou oprávnění vyučovati jen na všeobecných národních škodách, smí se užíti pro veřejné občanské školy přechodně a na výpomoc jen tehdy, není-li za ně po ruce učitelů způsobilých.

Užívati nezkoušených výpomocných učitelů na občanských školách k vyučování povinným nebo nepovinným předmětům není dovoleno.

§ 100.

Všichni učitelé působící na občanské škole, jsou si povinni vzájemnou úctou, jsou povinni harmonicky spolupracovati a při vykonávání svého povolání vzájemně se podporovati.

§ 101.

O každém členu učitelského sboru jest správa (ředitelství) občanské školy povinna věstí osobní výkaz, v němž má býti přehledně vylíčen služební poměr učitelův. Poslední úřední posouzení jeho služby (kvalifikace) a jeho požitky, jež mu podle zákona náležejí.

Přednosta školy (ředitel) jest povinen osobní výkaz během roku ustavičně doplňovati.

Každý člen učitelského sboru jest oprávněn nahlédnouti do svého osobního výkazu.

b) Učitelská konference.

§ 102.

Učitelský sbor občanské školy jest svolati v jednom školním roce nejméně k 6 úředním poradám (učitelským konferencím).

Učitelské konference se mají konati mimo dobu ustanovenou k vyučování, nikoliv však v den prázdna a nemají zpravidla trvalá déle než 3 hodiny.

Učitelskou konferenci svolává přednosta školy (ředitel), udávaje zároveň dobu, kdy se koná a denní pořad.

Mimořádnou konferencí jest konati, shledá-li přednosta školy (ředitel) pro to naléhavý podnět nebo jestliže to navrhnou dva členové učitelského sboru, udavše důvody, a označivše denní pořad.

§ 103.

Učitelské konferencí předsedá přednosta školy (ředitel), je-li zaneprázdněn, jeho zástupce.

Všichni působící členové učitelského sboru jsou členy konference a jsou povinni se jí účastniti (§ 95).

§ 104.

Účelem konference všeobecně jest společně si promluviti a všech paedagogických a administrativních školních věcech a dalším vzdělání učitelů. Dává učitelům příležitost, rozebrati provedení úředních výnosů, jež dostal přednosta školy (ředitel), pojednati o zásadách a dočasném stavu vyučování, o výchově školní a školním zařízení a vzájemnou výměnou myšlének a názoru dosíci potřebného souhlasu a společného postupu; rovněž mohou býti předmětem jednání právní věcí učitelstva.

§ 105.

Obor působnosti učitelského sboru. Po radě a usnesení na konferencích učitelského sboru vyhrazují se zvláště tyto předměty:

1. Navrhovati zavedení zvláštního učebného plánu (§ 9) pro vlastní občanskou školu.

2. Navrhovati zavedení nepovinných učebných předmětů (4 a 5).

3. Rozhodovati, jak rozděliti učebné látky v jednotlivých učebných předmětech (učebná osnova) v mezích učebného plánu schváleného pro tuto občanskou školu se, zřetelem na zvláštní místní školní poměry.

4. Návrh na zřízení poboček tříd a zvláštních vyučovacích oddělení.

5. Návrhy na ustanovení odborů při rozpisování míst.

6. Podávati posudky pří přeložení členů vlastního učitelského sboru služební cestou nebo při služebním přikázání učitelů na vlastní ústav jakož i pří výměně služby.

7. Podávati posudky při řádném obsazování míst.

8. Spoluúčinkovati v mezích zákonných ustanovení, která upravují uvedení učitele do učitelského úřadu.

9. Podávati posudek při ustanovování smluvních školních lékařů a učitelů (vedlejších učitelů) pro nepovinné učebné předměty.

10. Návrh na zavedení přechodného nebo trvalého nepřerušeného dopoledního vyučování, jestliže jest tohoto školního zařízení třeba pro povětrnostní nebo komunikační poměry v obvodu občanské školy pro jeho prostorovou rozlehlost nebo pro počet žáků občanské školy bydlících mimo stanoviště školy.

11. Návrh, kdy se má počíti s vyučováním ve všedních dnech jakož i na zavedení celého prázdného dne v týdnu nebo dvou prázdných půldnů.

12. Rozhodovati o přijetí nově přistupujících žáků (§§ 14-19), o postupu do vyšších tříd, o propuštění nebo vyloučení žáků v mezích platných předpisů.

13. Osvobozovati žáky od účasti na vyučování povinným a nepovinným učebným předmětům pokud to dovolují platné předpisy.

14 Usnášeti se o známkách dávaných společně při hodnocení žáků (klasifikací) ve školní době a na propouštěcí vysvědčení.

15. Práva rozhodovati v disciplinárních věcech žáků vlastního ústavu v mezích zákonných ustanovení.

16. Stanoviti hodiny pro rozhovor, aby se umožnil styk s rodiči.

17. Rozhodovati o pořádání večírků s rodiči, žákovských představení, školních slavností a školních svátků, jakož i o pořádání výstav žákovských prací.

18. Usnášeti se na školním řádu pro vlastní ústav.

19. Rozhodovati, které schválené učebnice, a čítanky se mají zavésti na vlastní občanské škole; podávati návrhy školním úřadům na zavedení nových učebnic a čítanek (§ 12).

20. Rozhodovati o opatření učebných pomůcek a o koupi knih a časopisů pro učitelské a žákovské knihovny v mezích peněz na to povolených.

21. Podávati návrh na opatření nových děl pro okresní učitelskou knihovnu.

22. Voliti přednostu škody podle zásad stanovených v §§ 62-64.

23. Voliti zástupce přednosty školy (ředitele) na dobu jednoho školního roku, při čemž jest dbáti ustanovení § 62.

24. Voliti zástupce (jednoho nebo několik občanské školy do místní nebo obvodové školní rady podle zákonných předpisů.

25. Voliti zástupce učitelského sboru do konference svolávané okresním školním úřadem, na níž se koná předběžná porada o učebném plánu nově zřízené občanské školy.

26. Schvalovati rozdělení učebných odborů, jak je provedli přednosta školy (ředitel) a člen volený učitelským sborem a sdělaných rozvrhů hodin jakož i těmito zástupci provedené ustanovení učitelů za třídní učitele (§ 85).

27. Ustanovovati odpovědné správce sbírek učebných pomůcek, knihoven, školní zahrádky a pokusných polí, tělocvičného a herního nářadí jakož i nadací a jiných fondů, nebyla-li jejich správa dosud upravena podle stanov. Nynějšímu správci školní zahrádky se zajišťuje právo spravovati jí, dokud neodejde do výslužby, pokud se toho dobrovolně nezřekne.

28. Navrhovati zařadění předmětů jednání na denní pořad okresní konference učitelů občanských škol.

29. Ustanoviti domácí řád; po dohodě s místní školní radou ustanoviti služební předpisy pro školníka.

c) Přednosta školy (ředitel).

§ 106.

Učiteli, povolanému podle § 60 až 62 v čelo učitelského sboru, náleží po dobu jeho úřadování úřední titul ťpřednosta školyŤ, již ustanoveným ředitelům titul ťúřadující ředitelŤ.

§ 107.

Volbu přednosty školy přezkouší stavovský výbor učitelů občanských škol, načež ji na jeho návrh potvrdí okresní školní úřad.

Bližší ustanovení o volbě vydá podle usnesení učitelských komor školní úřad, který jest povinen se zřetelem na ustanovení §u 63 učiniti také vhodná opatření pro přechodnou dobu.

Obor působnosti.

§ 108.

Přednosta školy (ředitel) jest povinen vésti správní agendu a zastupovati školu navenek a ve styku s úřady.

Přednosta školy zprostředkuje úřední styk se školními úřady, stavovským výborem a učitelskou komorou a stará se o vyhlášení, vyřízení a provedení zákonů a nařízení jakož i pokynů školních úřadů a dozorčích školních činitelů.

Opatřuje úřední razítko.

Jemu náleží vésti všeobecně úřední spisy, osobni výkazy členů učitelského sboru a hlavní inventář o veškerém vlastnictví ústavu.

Má vrchní dozor nad sbírkami učebných pomůcek, knihovnami a jiným školním inventářem, jakož i školní budovou a provádí domácí řád.

Přezkoumává požitky a platy učitelů náležející jím podle platných předpisů. Řediteli náleží zvláště:

1. Spolupůsobiti pří přijímání žáků, pří zakládání a vedení školní matriky.

2. Právo určiti a říditi komise pro všechny zkoušky.

3. Společně s učitelským sborem činiti opatření, která zajišťují na ústavě jednotnost celkové výchovy a vyučování, udržování pravidelné docházky školní a dobrou školní výchovu.

4. Dozírati nad školním řádem, na němž se usnesl učitelský sbor.

5. Říditi učitelské konference a rozhodovati při rovnosti hlasů.

6. Říditi uvedení učitele začátečníka do učitelského úřadu (§ 105, bod 8.).

7. Podporovati paedagogicko-didaktické další vzdělání učitelů.

8. Z rozkazu školních dozorčích orgánů (školních inspektorů) se přesvědčiti o úřední činnosti oněch učitelů, jichž učitelská činnost neuspokojuje.

9. Oprávnění, nahlížeti do žákovských prací.

10. Udělovati dovolené učitelům nejvýše na 3 školní dny a žákům od 2 do 14 dnů.

11. Činiti opatření o tom, kdo má zastupovati, nemůže li učitel vyučovati (§ 88).

12. Činiti opatření ve všech vnitřních služebních věcech, pokud není rozhodování výslovně vyhrazeno učitelskému sboru nebo samotným učitelům.

13. Právo dáti ve školním roce 3 dny prázdno.

§ 109.

Přednosta (ředitel) školy dohlíží na vyučování vedlejších učitelů a oněch učitelů, kteří jsou oprávnění vyučovati jen na všeobecné obecné škole, a jichž se přechodně a na výpomoc užívá na občanské škole.

d) Třídní.

§ 110.

Počátkem školního roku určí učitelská konference (§ 105, bod 26.) pro každou třídu jednoho třídního, jehož úkolem jest, aby ve třídě, svěřené zvláštní jeho péči, působil na jednotnost vzdělání a vyučování Třídnímu náleží zvláště:

1. Přímý dozor nad učební síní, zařízením a školním nářadím, které jest v ní.

2. Vésti zvláštní úřední spisy třídy a psáti vysvědčení.

3. Dohlížeti na návštěvu školy ve své třídě a v mezích zákonných opatření spolupůsobiti při trestání neomluvených zameškání školy.

4. Jednotlivé žáky své třídy osvobozovati od docházky do školy na jeden den.

5. Dozírati na chování, prospěch a zdravotní poměry žáků.

6. Přivésti k platnosti školní řád zavedený na ústavě a stran souhlasného jeho provádění učiniti potřebná opatření.

7. V zájmu žáků věnovati zvláštní pozornost společnému působení s rodiči a rodičům raditi při volbě povolání žáků.

8. V učitelské konferenci podávati zprávu o vnitřním a vnějším stavu své třídy.

9. Prováděti usnesení učitelské konference, pokud se týkají jeho třídy.

3. Okresní konference učitelů občanských škol.

§ 111.

V každém školním okrese (inspekčním obvodu) s několika občanskými školami musí se konati pravidelně jednou v roce jedna okresní konference učitelů občanských škol.

Jestliže jest v některém školním okrese (inspekčním obvodu) jen jedna občanská škola, náleží místní konferenci úkol konference okresní. Nepřípustné jest spojovati tuto poradu s inspekční konferencí.

§ 112.

Úkolem okresních konferencí jest raditi se a potřebách občanské školy a právních poměrech učitelů občanských škol vůbec, jakož i o zvláštních poměrech občanské školy a jejich učitelech na okrese, podávati k tomu příslušné návrhy školním úřadům a učitelské komoře a o otázkách ve školních a stavovských věcech, předložených jim těmito úřady, podávati posudky a usnášeti se (§ 119).

§ 113.

Všichni učitelové vysvědčením způsobilostí pro občanské školy, působící na veřejných občanských školách okresu (inspekčního obvodu) jsou členy okresní konference a jsou povinni se jí súčastňovati.

Tito členové mají na konferencí usnášející hlas, jakož i aktivní a pasivní volební právo (§ 97, odst. 2.).

Všem ostatním učitelům veřejných a soukromých občanských škol ve školním okresu zůstává na vůlí, účastniti se konference s hlasem poradním.

Všichni členové okresního školního úřadu jsou oprávněni účastniti se jednání konference jako hosti.

Usnese-li se na tom stavovský výbor, lze pozvati do konference odborníky s poradním hlasem.

§ 114.

Pravidelnou okresní konferencí (§ 74) svolává okresní školní úřad, který podle návrhu stavovského výboru ustanoví místo a dobu schůze.

Konference nesmí trvati přes dva dny. Okresní školní úřad jest oprávněn, uzná-li toho potřebu, svolati také mimořádné konference svolání takovéto mimořádné konference podléhá schválení zemského školního úřadu.

§ 115.

Denní pořad každé konference se oznamuje členům aspoň 4 týdny před sej tím, Konference jest oprávněna usnésti se na rozšíření denního pořadu.

Při vyřizování denního pořadu mají přednost úřední zprávy školních úřadů a učitelských komor, zpráva okresního školního inspektora, jakož i dobrá zdání a usnesení, vyžádaná školními úřady a učitelskými komorami. Pořadí ostatních bodů denního pořadu může ustanoviti konference.

Budou-li dávány výchovné pokyny, budiž o nich zahájena rozprava.

Samostatné návrhy nesouvisející s denním pořadem, buďtež podány před počátkem konference předsedovi písemně a projednávány teprve po vyčerpání denního pořadu pří stálém bodu: ťVolné návrhyŤ. Aby bylo lze připustiti o nich poradu, musí býti podporovány aspoň čtvrtinou členů konference.

§ 116.

Při hlasování o návrzích rozhoduje většina hlasů. Při rovnosti hlasů pokládá se návrh za zamítnutý.

Členové jsou oprávněni zdržeti se hlasování.

Při poradách o otázkách, které se týkají pouze jednoho ze 4 odborů, mohou se díti porady podle odborů. Při hlasováních o předmětech některého odboru hlasují jen členové konference, způsobilí vyučovati těmto odborům.

Volby se konají jen hlasovacími lístky. Nedosáhne-li se naprosté většiny, dochází k užší volbě.

§ 117.

O každé schůzi budiž sepsán jednací zápis, v němž jest uvésti předměty porady, návrhy a usnesení. Budiž ihned konferencí schválen a podepsán předsedou a zapisovatelem.

Jednací zápis se zprávou předsedy budiž zaslán okresnímu školnímu úřadu a tímto se zprávou o opatřeních, jaká se v těch věcech stala a s případnými návrhy zemskému školnímu úřadu a učitelské komoře.

§ 118.

Konferencí předsedá a jí řídí okresní školní inspektor školního okresu (inspekčního obvodu). Dozírá, aby se porady konaly podle zákona.

Konference volí ze svých členů jednoho místopředsedu a dva zapisovatele.

§ 119.

Předměty konference jsou zvláště:

a) Návrhy na

1. vybavení občanského školství a zřizování občanských škol ve školním okrase,

2. podávání posudků a návrhů na vnitřní vybudování občanských škol a školství vůbec a se zřetelem na potřeby školního okresu,

3. zkoumání užívaných učebnic a pomocných knih jakož i ostatních učebných pomůcek a prostředků k podporování vyučování,

4. vybavení sbírek učebných pomůcek žákovských knihoven a spisů pro mládež na občanských školách,

5. zřízení školních a žákovských zahrádek a zemědělských pokusných polí jakož i péči o vyučování ručním pracem

6. stanovení směrnic pro ustanovování školních lékařů jakož i pro zařízení sloužící péči o zdraví (cvičiště a hřiště pro mládež, školní lázně, žákovské výlety a pod.) a pro sociální snahy v oboru péče o mládež,

7. přednášky o moderních výchovných a vyučovacích otázkách, jakož i o učebných methodách vědou a zkušenostmi uznaných za účelné; o stavu domácího školství a o školství jiných zemí a národností podle studijních cest; o zjevech na poli nejnovějšího písemnictví a umění; o vymoženostech a výsledcích nejnovějšího bodání a pod.,

8. pořádání pokračovacích kursů pro učitelstvo a vybavení okresních knihoven učitelských,

9. podání návrhu ťstálému výboruŤ zemské konference učitelů občanských škol na zařadění předmětu jednání na denní pořad zemské konference,

10. podání posudků a návrhů učitelským komorám v právních a stavovských věcech učitelů občanských škol jakož i v sociálních a hospodářských věcech učitelstva,

11. poradu, jak opatřiti dobročinná zařízení pro učitelstvo v okrese.

b) Volby.

Okresní konference volí ze svých členů tajným hlasováním:

1. Zástupce (jednoho nebo několik) učitelstva občanských škol u okresního školního úřadu,

2. zástupce pro zemskou konferencí učitelů občanských škol a to tak, že je-li ve školním okrese (inspekčním obvodu) přes 25 členů k volbě oprávněných, jest voliti dva zástupce a je-li přes 50 členů k volbě oprávněných, tří zástupce a po jednom náhradníku,

3. každého roku zástupce do ťstálého výboruŤ učitelů občanských škol pro školní okres (inspekční obvod),

Ve školních okresech, které nemají přes 10 členů konference k volbě oprávněných, jest voliti dva zástupce, mají-li přes 10 tři, přes 20 čtyři, přes 40 pět a přes 60 šest zástupců a dva náhradníky.

4. každoročně dva členy a dva náhradníky do výboru, pověřeného správou okresní učitelské knihovny,

5. každoročně jednoho člena a jednoho náhradníka do okresní komise pro péčí o dítě a péčí o mládež.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP