Tabulka č. 25.
Pojistné nemocenského pojištění: a) podle dosavadního zákona, b) podle osnovy.
a) Podle dosavadního zákona |
Třída |
Roční příspěvek jednoho pojištěnce Kč |
Zemědělství |
Průmysl |
||||
Percentuální rozdělení |
Počet pojištěnců v tisících |
Celkový roční příspěvek v tisících Kč |
Percentuelní rozdělení |
Počet pojištěnců v tisících |
Celkový roční příspěvek v tisících Kč |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
I. |
33,60 |
6,37 |
54,2 |
1.821,1 |
4,7 |
81,9 |
2.751,8 |
|
II. |
67,20 |
3,93 |
33,5 |
2.251,2 |
2,9 |
50,5 |
3.393,6 |
|
III. |
100,80 |
2,44 |
20,8 |
2.096,6 |
1,8 |
31,4 |
3.165,1 |
|
IV. |
151,20 |
8,54 |
72,7 |
10.992,2 |
6,3 |
109,8 |
16.601,8 |
|
V. |
201,60 |
26,82 |
228,3 |
46.025,3 |
19,8 |
345,1 |
69.572,2 |
|
VI. |
264,00 |
12,15 |
103,4 |
27.297,6 |
8,2 |
142,9 |
37.725,6 |
|
VII. |
316,80 |
6,93 |
59,0 |
18.691,2 |
4,6 |
80,2 |
25.407,4 |
|
VIII. |
369,60 |
8,65 |
73,6 |
27.202,6 |
6,2 |
108,0 |
39.916,8 |
|
IX. |
441,60 |
5,43 |
46,1 |
20.357,8 |
6,5 |
113,3 |
50.033,3 |
|
X. |
496,80 |
3,75 |
31,9 |
15.847,9 |
4,5 |
78,4 |
38.949,1 |
|
XI. |
576,00 |
2,09 |
17,8 |
10.252,8 |
4,8 |
83,7 |
48.211,2 |
|
XII. |
633,60 |
2,26 |
19,2 |
12.165,1 |
5,2 |
90,6 |
57.404,2 |
|
XIII. |
691,20 |
1,70 |
14,5 |
10.022,4 |
3,9 |
68,0 |
47.001,6 |
|
XIV. |
748,80 |
1,65 |
14,0 |
10.483,2 |
3,8 |
66,2 |
49.570,6 |
|
XV. |
806,40 |
7,30 |
62,1 |
50.077,4 |
16,8 |
292,8 |
236.113,9 |
|
100,00 |
851,1 |
265.584,4 |
100,0 |
1.742,8 |
725.818,2 |
|||
b) podle osnovy |
I. |
50,40 |
11,24 |
95,7 |
4.823,3 |
8,3 |
144,7 |
7.292,9 |
II. |
100,80 |
8,67 |
73,8 |
7.439,0 |
6,4 |
111,5 |
11.239,2 |
|
III. |
151,20 |
30,08 |
256,0 |
38.707,2 |
22,2 |
386,9 |
58.499,3 |
|
IV. |
211,20 |
13,70 |
116,6 |
24.625,9 |
9,1 |
158,6 |
33.496,3 |
|
V. |
264,00 |
11,30 |
96,2 |
25.396,8 |
7,5 |
130,7 |
34.504,8 |
|
VI. |
331,20 |
6,25 |
53,2 |
17.619,8 |
7,5 |
130,7 |
43.287,8 |
|
VII. |
372,60 |
3,75 |
31,9 |
11.885,9 |
4,5 |
78,4 |
29.211,8 |
|
VIII. |
432,00 |
2,09 |
17,8 |
7.689,6 |
4,8 |
83,7 |
36.158,4 |
|
IX. |
475,20 |
2,26 |
19,2 |
9.123,8 |
5,2 |
90,6 |
43.053,1 |
|
X. |
518,40 |
10,66 |
90,7 |
47.018,9 |
24,5 |
427,0 |
221.356,8 |
|
100,00 |
851,1 |
194.330,2 |
100,0 |
1.742,8 |
518.100,4 |
U větší továrny na stroje bylo koncem roku 1922 z celkového počtu dělníků 1.569 159 osob více než 60 roků starých. V témže závodě bylo vypláceno téhož roku 65 dobrovolných invalidních a starobních důchodů v úhrnné výši Kč 167.604,-.
V jiné veliké továrně kovodělné bylo z 1.339 dělníků (koncem roku 1922) 166 dělníků mezi 60. a 70. rokem a 11 dělníků dokonce přes 70 roků starých.
Většina továrních zaměstnavatelů vyplácí dále invalidním a starým dělníkům, kteří vyhovují určitým podmínkám, trvalou podporu, jež je náhradou invalidních a starobních důchodů, třeba že není na ni právního nároku. Také zde znamená invalidní a starobní pojištění vlastně pouze přeměnu dnešních výdajů zaměstnavatelů v jinou formu, nebo aspoň zmenšení jiných výdajů.
Právní formy, v nichž toto invalidní a starobní zaopatření se děje, jsou velmi různé a vykazují přechody od pouhé každoroční položky výdajové v provozovacím účtu, až do spolků konstruovaných po právní i pojistně-matematické stránce úplně tak, jako pojišťovací spolky na vzájemnost.
V této poslední formě byly zvláště v posledních několika letech založeny četné spolky, a to většinou za morální i finanční účasti zaměstnavatelů. Stanovy těchto spolků poskytují právní nároky na invalidní a starobní důchody za podmínek podobných podmínkám osnovy, při čemž buď příspěvky nebo nároky stanoveny jsou podle zvláštních sazeb s ohledem na stáří.
V jednom případě poskytuje podobný spolek také důchod vdovský.
Jest nutno uznati, že někteří zaměstnavatelé přinášejí již nyní dobrovolně plné porozumění myšlence zaopatření svých dělníků, o čemž podávají výroční zprávy závodů svědectví. V tabulkách č. 26 a č. 27 otištěna jsou ustanovení podpůrného řádu větší továrny kovodělné a tarif pensijního spolku jiné veliké továrny.
Tabulka č. 26.
Klíč ku stanovení podpory invalidům v jedné kovodělné továrně.
Služební doba roků |
Týdenní podpora 20%ní (přídavek 12. IV. 1922) Kč |
Služební doba roků |
Týdenní podpora 20%ní (přídavek 12. IV. 1922) Kč |
6 |
30,- |
40 |
46,- |
10 |
32,- |
42 |
47,- |
14 |
34,- |
44 |
49,- |
17 |
36,- |
46 |
50,- |
20 |
38,- |
48 |
52,- |
23 |
38,- |
50 |
53,- |
27 |
40,- |
52 |
56,- |
30 |
41,- |
54 |
59,- |
34 |
42,- |
56 |
63,- |
37 |
44,- |
Příspěvek na pohřeb pro invalidy Kč 200,-; příspěvek na pohřeb pro učně po jednom roku učení Kč 200,-; dělníkům činným po jednom roce práce a zaměstnání
do |
10 |
roků |
Kč |
200,- |
" |
20 |
" |
" |
250,- |
" |
30 |
" |
" |
300,- |
" |
40 |
" |
" |
350,- |
přes |
40 |
" |
" |
400,- |
Dělníci pracující nepřetržitě v závodě 40 roků obdrží zvláštní odměnu Kč 1000,-.
Tabulka č. 27.
Tarif pensijního spolku jiné továrny kovodělné.
x |
Roční výše důchodu invalidního po pěti letech karence, resp. starobního v případě dožití 65. roku věku, event. výše odbytného v případě úmrtí před nápadem některého z důchodů pojištěnce na počátku pojištění x letého při pojistném týdně Kč 1,- |
15 |
863,36 |
20 |
659,65 |
30 |
381,79 |
40 |
216,61 |
50 |
115,65 |
60 |
43,81 |
Přístup k těmto pensijním fondům jest obyčejně dobrovolný, účastenství zaměstnavatele jest dáno pravidelně povinností platiti příspěvky, určené buď v absolutní výši nebo podílem na příspěvcích členů, mimo to má zaměstnavatel obyčejně účast na správě.
Chudinská péče.
Dále nutno uvážiti, že zavedení invalidního a starobního pojištění odlehčí značně břemenům vyplývajícím z chudinské péče, která zatěžuje rovněž v podobě přirážek obecních i jinak výrobu a obchod.
Číselné údaje za účelem informace lze opatřiti si ze Zpráv Stát. úřadu statistického. [Roč. 1923. č. 64.]
Z tabulky č. 28 jest patrno, že bylo jen v obecním chudinství roku 1921 vyplaceno Kč 64,768.565,-. Uvážíme-li že bylo podle této tabulky při počtu obyvatelstva 13,611.428 osob podporováno pravidelně 131.030 osob (z toho 62.428 osob starších 60 let) a přechodně 50.041 osob (z toho 14.571 osob starších 60 let), celkem tedy 181.071 osob, můžeme odhadnouti celkový náklad na chudinství obnosem nejméně 150 milionů Kč ročně, z čehož podle podílu dělnictva na počtu obyvatelstva nejméně připadají na dělníky a jich příslušníky. Z tohoto obnosu může odpadnouti zavedením invalidního a starobního pojištění značná část, čímž se mohou zmenšiti také břemena, plynoucí z veřejných dávek. Kromě toho ovšem bude míti invalidní a starobní pojištění reflex na úpravu veřejného chudinství, jehož sociálně politicky nepříznivý stav toho naléhavě vyžaduje. [Viz dr. Engliš. Chudinství v král. Českém na počátku XX. století; např. úvahy o tzv. "střídě".]
Nepřihlížíme-li k těmto zdrojům odlehčení břemen zaměstnavatelských, můžeme oceniti tedy nové zatížení zaměstnavatelů z placení pojistného za pojištění invalidní a starobní absolutně obnosem Kč 229,5 milionu a použijeme-li odhadu dříve uvedeného, percentuálně nejvýše obnosem 11/3% ze skutečné mzdy.
Zatížení pojistným v procentech výrobních nákladů.
Vyjádřiti toto zatížení v procentech výrobních nákladů jest nesnadno, ježto nelze opatřiti si podklady pro určení podílu, jaký mají mzdy ve výrobních nákladech.
Tabulka č. 28.
Veřejné chudinství v Československé republice v roce 1921 podle zemí.
Číslo řad. |
Země |
Počet |
Počet chudých příslušníků obcemi podporovaných |
||||||||||||||
místních obcí v r. 1921 |
obcí, které nezaslaly včas velký dotazník |
obcí, které nezaslaly včas malý dotazník |
obyvatelstva podle sčítání ze dne 15. II. 1921 |
pravidelně a to ve věku |
přechodně a to ve věku |
||||||||||||
do 6 let |
od 6 - 14 let |
od 14 - 18 let |
od 18 - 60 let |
přes 60 let |
úhrnem |
do 6 let |
od 6 - 14 let |
od 14 - 18 let |
od 18 let - 60 let |
přes 60 let |
úhrnem |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
1 |
Čechy |
8.143 |
5 |
115 |
6,670.578 |
3.282 |
16.424 |
2.595 |
22.334 |
92.897 |
87.532 |
956 |
6.244 |
1.546 |
11.500 |
9.386 |
29.632 |
2 |
Morava Slezsko |
3.338 |
3 |
42 |
3,335.156 |
1.520 |
6.302 |
917 |
9.764 |
16.806 |
35.309 |
1.051 |
2.737 |
818 |
7.280 |
3.970 |
15.856 |
3 |
Slovensko |
3.510 |
6 |
86 |
3,000.592 |
493 |
1.381 |
140 |
3.114 |
2.650 |
7.778 |
464 |
537 |
111 |
2.030 |
1.152 |
4.294 |
4 |
Podkp. Rus |
482 |
7 |
24 |
604.745 |
22 |
97 |
24 |
193 |
75 |
411 |
32 |
29 |
29 |
106 |
63 |
259 |
Českosl. republika |
15.473 |
21 |
267 |
13,611.071 |
5.317 |
24.204 |
3.676 |
35.405 |
62.428 |
131.030 |
2.503 |
9.547 |
2.504 |
20.916 |
14.571 |
50.041 |
Čís. řad. |
Země |
úhrnný počet podporovaných |
Příjmy a vydání obecního chudinství v r. 1921 |
počet obcí, v nichž příjmy veř. chud. v r. 1921 rovnají se vydání |
všechny obce jako celek vykazují v chudinství schodek v Kč |
Schodek v pasivních obcích byl hrazen |
Počet |
|||||||||
výdaje v Kč |
příjmy v Kč |
Z celkového počtu místních obcí bylo v chudinství |
ze všeobecné pokladny obecní |
ze všeob. příjmů obecních |
obecních chudobinců (obec. domků), sloužících k úč. chudin. |
jiných obecních ústavů chudinských |
jiných veř. ústavů k účelům chudin. |
spolků a korp. na podp. chudých vůbec a pro péči o mládež zvlášť |
||||||||
pasivních |
aktivních |
|||||||||||||||
obcí |
částkou v Kč |
obcí |
částkou v Kč |
částkou v Kč |
||||||||||||
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
||
1 |
Čechy |
117.164 |
39,414.480 |
22,591.837 |
5.038 |
19,356.840 |
2.555 |
2,534.197 |
430 |
16,822.643 |
4,240.135 |
15,116.705 |
4.316 |
224 |
337 |
582 |
2 |
Morava Slezsko |
51.165 |
22,087.661 |
7,584.223 |
2.302 |
15,319.168 |
730 |
815.730 |
261 |
14,503.438 |
7,550.304 |
7,768.864 |
1.350 |
94 |
108 |
209 |
3 |
Slovensko |
12.072 |
3,186.827 |
1,910.822 |
461 |
1,887.038 |
832 |
611.033 |
2.125 |
1,276.005 |
296.214 |
1,590.824 |
165 |
21 |
88 |
69 |
4 |
Podkp. Rus |
670 |
79.597 |
53.285 |
31 |
45.5201 |
88 |
19.208 |
332 |
26.312 |
30.998 |
14.5221 |
1 |
3 |
6 |
10 |
Českosl. republika |
181.071 |
64,768.565 |
32,140.167 |
7.832 |
36,608.566 |
4.205 |
3,980.168 |
3.148 |
32,628.398 |
12,117.651 |
24,490.915 |
5.832 |
342 |
539 |
870 |
Z ankety pořádané v Sociálním ústavě Čs. v republiky v roce 1922, ze "Sociální revue" ročník 1922, čís. 3, jakož i ze sdělení cenových kalkulací některých továrních podniků a výrobních družstev lze souditi, že v celku nepřevyšují mzdy asi 33% výrobních nákladů; [Velmi cenných údajů Köglerových (Zeitschrift f. d. öff. u p. V. 1914) nelze bohužel dnes použíti.] znamenalo by tudíž zavedení invalidního a starobního pojištění dle vládní osnovy zvýšení výrobních nákladů asi o 0,45%, tudíž o obnos, který při kalkulaci prodejní ceny nepřichází valně v úvahu, vedle jiných prvků výrobních nákladů jako jsou: dopravní tarify, suroviny, organisační náklady, dávky a daně atd.
E. Zatížení státu.
Kromě zatížení zaměstnavatelů a pojištěnců přináší osnova také zatížení státu z těchto pramenů:
Především podle § 123 osnovy poskytuje stát k důchodu příspěvek, který činí:
Kč ročně |
|||
U |
důchodu |
invalidního a starobního |
500,- |
" |
" |
vdovského |
250,- |
" |
" |
jednostranně osiřelého dítěte |
100,- |
" |
" |
oboustranně osiřelého dítěte |
200,- |
při čemž úhrn státních příspěvků k důchodům sirotčím nesmí převyšovati obnos Kč 500,-; státní příspěvek neposkytuje se důchodci, jehož příjem - nepočítaje v to důchody plynoucí ze zákonů sociálně pojišťovacích - přesahoval v uplynulém berním roce Kč 6000,-.
Kdežto na příklad v anglickém pojišťování národního zdraví stát nese dvě devítiny všech dávek i správních nákladů a sedm devítin výdajů opatřuje se příspěvky pojištěnců a zaměstnavatelů, byl zvolen pro tuto osnovu systém pevného státního příspěvku k přiznanému již důchodu.
Pro volbu příspěvků pevným obnosem, tedy nikoliv závislého na důchodu, mluvila ta okolnost, že státní příspěvek má v první řadě účel, aby vyrovnával diference, které jsou mezi nižšími a vyššími důchody, tedy, aby těm pojištěncům, kteří stanou se invalidními brzy po uplynutí čekací doby, nebo v nízké třídě mzdové, dostalo se jakéhosi vyrovnání.
Kdyby byl býval zvolen příspěvek v procentech přiznaného důchodu, byl by státní příspěvek tím vyšší, čím vyšší by byl důchod.
Celkové zatížení státu z titulu státních příspěvků k důchodům jest zřejmé i z tabulky č. 29, která jest výňatkem z celkové tabulky a z níž je patrno, že státní příspěvek počíná v pátém roce obnosem Kč 6,664.000,- a stoupá pak až do konce desátého roku na obnos Kč 75,674.000,-, takže během prvních deseti let bude zatížen z tohoto titulu stát úhrnnou částkou Kč 246,485.000,-.
Tabulka čís. 29.
Úhrn státního příspěvku v tisících Kč [Pro srovnání budiž uvedeno, že zatížení anglického státu bylo odhadnuto od července 1920 do července 1921, tedy v 9. roce, na 6.942.000 lib. šterl. Viz Journ. of Actuar. 1920. str. 87.] k důchodům:
Po letech účinnosti zákona |
invalidním |
starobním |
vdovským a sirotčím |
celkem |
5 |
4.535 |
1.594 |
535 |
6.664 |
6 |
13.097 |
5.061 |
1.611 |
19.769 |
7 |
20.875 |
9.014 |
3.689 |
33.578 |
8 |
28.181 |
13.308 |
6.980 |
48.469 |
9 |
35.130 |
17.816 |
9.385 |
62.331 |
10 |
41.773 |
22.395 |
11.506 |
75.674 |
11 |
48.141 |
26.893 |
13.492 |
88.526 |
12 |
54.257 |
31.204 |
15.533 |
100.944 |
13 |
60.142 |
35.238 |
17.385 |
112.765 |
14 |
65.562 |
38.940 |
19.341 |
123.843 |
15 |
70.997 |
42.304 |
20.944 |
134.245 |
16 |
76.505 |
45.328 |
22.569 |
144.402 |
17 |
81.651 |
48.015 |
24.087 |
153.753 |
18 |
86.664 |
50.370 |
25.566 |
162.600 |
19 |
91.567 |
52.407 |
27.012 |
170.986 |
20 |
96.392 |
54.139 |
28.436 |
178.967 |
Státní příspěvek stoupá pak ještě dále, a dosáhl by po 50ti letech obnosu 508,529.000 korun čs.
Dalším pramenem zatížení státu jest § 254 osnovy, podle něhož jest branec, vykonávající povinnou službu presenční, pojištěn pro případ invalidity a stáří za předpokladu, že byl již dříve pojištěn, nebo že vstoupí do pojištění v 6ti měsících po návratu z presenční služby. Pojistné za dobu této služby zaplatí ve třídě A stát na základě výkazů každoročně předkládaných.
Podle výkazu ministerstva národní obrany byl k 31. lednu 1921 presenční stav mužstva dán touto tabulkou č. 30.
Předpokládá-li se, že poměr počtu osob, které byly již dříve pojištěny, anebo které vstoupí do pojištění v 6ti měsících po návratu z presenční služby k celkovému počtu vojínů, jest týž jako poměr počtu dělníků pojištěním povinných těchto ročníků stáří, k počtu veškerých sčítáním zjištěných mužů těchto stálí, obdržíme jakožto počet osob, na něž má platiti stát příspěvky, přibližně 76.000 (tab. čís. 31.).
Tabulka č. 30.
Vojsko v aktivní službě (mužstvo a poddůstojníci presenčního stavu).
Stáří vojínů |
Počet |
20 |
1.404 |
21 |
43.201 |
22 |
48.703 |
23 |
27.556 |
24 a starší |
3.745 |
Tabulka č. 31.
za 20leté |
počtem |
856 |
za 21leté |
" |
25.353 |
za 22leté |
" |
29.709 |
za 23leté |
" |
16.809 |
za 24leté a starší |
počtem |
2.284 |
celkem |
76.011 |
Ježto příspěvek třídy A obnáší ročně Kč 228,80, jest zatížení státu z tohoto titulu dáno ročně obnosem Kč 17,391.317,-.
Stát bude ovšem zatížen také jakožto zaměstnavatel osob, které podléhají pojistné povinnosti, ježto nesplňují podmínku § 6 a), nemají tudíž vůbec nároku v případě invalidity a stáří, anebo mají nárok na dávky, které nejsou rovnocenné s dávkami podle zákona.
Počet těchto zaměstnanců států nelze ani přibližně udati, ačkoli z dat sčítání lidu lze odvoditi dosti přesně počet dělníků, zaměstnávaných státem, nebo v podnicích státních, ježto nelze předem rozhodnouti o rovnocennosti jich zaopatření, a dá se čekati, že pod vlivem této osnovy budou nároky jich ve smyslu rovnocennosti upraveny. Část těchto osob jest ostatně respektována v odhadu zatížení zaměstnavatelů.
Konečně hradí stát podle § 236 osnovy náklady, spojené se zřízením a činnosti pojišťovacích soudů a vrchního pojišťovacího soudu.
Naproti tomu ušetří stát na nákladech dozoru nad nemocenskými pokladnami, který přechází podle § 86 na Ústřední sociální pojišťovnu.
Resumé.
Resumujeme-li výsledky této úvahy, můžeme říci, že zavedením invalidního a starobního pojištění vzniká pro zaměstnavatele a pojištěnce celkové zatížení 738 milionů ročně, vzhledem k současné úpravě nemocenského pojištění však nové zatížení asi 459 milionů Kč ročně; pro stát pak v prvých letech zatížení asi Kč 17,391 milionů, a teprve počínaje pátým rokem, zatížení z příspěvků k důchodům Kč 6,664 milionů, které stoupá.
Toto zatížení je dojista snesitelno finančním silám národního hospodářství Čsl. republiky.
Budiž pro srovnání uvedeno, že podle vládní osnovy návrhu francouzského o sociálním pojištění měly obnášeti celkové příspěvky zaměstnavatelů a pojištěnců 3 miliardy franků. Kromě toho měl býti stát zatížen podle téhož vládního návrhu počínaje prvním rokem obnosem 376 milionů franků [Z nichž ovšem bylo již 140 milionů franků v rozpočtu uváděno.].
Při srovnání počtu obyvatelstva obou států dojde se dojista k úsudku, že finanční nosnost hospodářství našeho nebyla přetížena.
K podobnému důsledku vede srovnání zatížení anglického hospodářství zákonem o po jištění národního zdraví, kde v devátém roce pojištění přispívá stát již obnosem (podle zákona z r. 1920) 6,942.000 lib. šterlinků, jak již uvedeno.
H. Organisace a správní náklady pojištění.
A. Důvody, pro které byla organisace pojištění provedena způsobem, v daně osnově zvoleným, jsou podány ve všeobecné části. Na tomto místě buďtež tyto vývody doplněny těmito poznámkami.
Kdežto organisace říšsko-německého invalidního a starobního pojištění je provedena ve směru decentralisace v 31ti teritoriálních zemských pojišťovacích ústavech a v 10ti zvláštních ústavech, předpokládá tato osnova jediný společný ústav; důvody vyloženy byly již v dřívějších osnovách rakouských a jsou v podstatě ty, že při několika samostatných, teritoriálně ohraničených nositelích pojištění, lze očekávati následkem nestejnoměrnosti rozdělení pojištěnců podle stáří a podle způsobu povolání nestejný vývoj finanční těchto nositelů pojištění. V Německu na př. vykazovaly od počátku pojištění ústavy s pojištěnci převážně zemědělskými veliké schodky, kdežto ústavy s pojištěnci zaměstnání průmyslového a obchodního vykazovaly veliké přebytky. Tento nepříznivý vývoj nebylo možno odstraniti ani komplikovanými ustanoveními o společném a zvláštním jmění (Gemein- und Sondervermögen) a společném a zvláštním břemenu (Gemein- und Sonderlast), takže bylo nutno zákonem z 23. července 1921 zvýšiti ještě pospolitost veškerých ústavů. Z následující tabulky čís. 32 o rozdělení obyvatelstva v Čechách, na Moravě, ve Slezsku, Slovensku a Podkarpatské Rusi jest zřejmo nestejné rozvrstvení v obou hlavních povoláních a je tedy patrno, že podobný nestejný vývoj finanční by byl možný v budoucnosti také při teritoriálním rozvrstvení riskového společenství hlavního nositele pojištění v Čsl. republice.
Dále jest nutno poukázati na možnost nestejného provádění zákona při několika různých nositelích pojištění; tato možnost jest dána možností nestejné přiznávací pralese invalidních a vdovských důchodů, k čemuž subjektivní znaky pojmu invalidity dávají dosti příležitosti; dokladem v úrazovém pojišťování jest nestejný vývoj teritoriálních úrazových pojišťoven dělnických, které vytvořily si zvláštní odškodňovací praksi.
Tabulka č. 32.
Počet osob nesamostatně výdělečně činných bez ohledu na stáří.
Čechy |
Morava a Slezsko |
Slovensko a Podkarp. Rus |
Československá republika |
|||||
Muži i ženy |
v% |
Muži i ženy |
v% |
Muži i ženy |
v% |
Muži i ženy |
v % |
|
Zemědělství a lesnictví |
420.153 |
26,8 |
231.226 |
32,3 |
310.782 |
58,8 |
962.161 |
34,2 |
Průmysl, obchod, peněžnictví a doprava |
1,150.108 |
73,2 |
485.562 |
67,7 |
217.428 |
41,2 |
1,853.098 |
55,8 |
úhrn |
1,570.261 |
100,- |
716.788 |
100,- |
528.210 |
100,- |
2,815.259 |
100,- |
Tabulka č. 33.
a) Výdělečně činní v zemědělství.
Věkové skupiny |
Samostatných |
Nesamostatných |
||||
mužů |
žen |
dohromady |
mužů |
žen |
dohromady |
|
16 - 20 |
3.278 |
922 |
4.200 |
107.737 |
106.546 |
214.283 |
21 - 30 |
49.781 |
7.049 |
56.830 |
126.895 |
123.354 |
250.219 |
31 - 40 |
127.922 |
215.485 |
153.407 |
81.225 |
51.134 |
132.359 |
41 - 50 |
176.448 |
35.846 |
212.294 |
72.071 |
47.541 |
114.612 |
51 - 60 |
180.098 |
36.988 |
217.086 |
70.227 |
36.341 |
106.568 |
61 - 65 |
69.537 |
15.435 |
84.972 |
27.887 |
15.144 |
43.031 |
16 - 65 |
607.064 |
121.725 |
728.789 |
486.042 |
375.060 |
861.102 |
b) Výdělečně činní v průmyslu, obchodu, peněžnictví a dopravě.
Věkové skupiny |
Samostatných |
Nesamostatných |
||||
mužů |
žen |
dohromady |
mužů |
žen |
dohromady |
|
16 - 20 |
3.188 |
9.482 |
12.670 |
296.363 |
144.983 |
441.346 |
21 - 30 |
53.868 |
30.014 |
83.882 |
362.653 |
185.271 |
547.927 |
31 - 40 |
108.892 |
32.536 |
141.428 |
232.642 |
76.664 |
309.306 |
41 - 50 |
109.168 |
34.132 |
143.300 |
181.084 |
49.946 |
231.030 |
51 - 60 |
83.866 |
29.377 |
113.243 |
123.732 |
31.243 |
154.975 |
61 - 65 |
29.845 |
11.499 |
41.344 |
39.667 |
9.969 |
49.636 |
16 - 65 |
388.827 |
147.040 |
535.867 |
1,236.141 |
498.079 |
1,734.220 |
c) Úhrn výdělečně činných.
Věkové skupiny |
Samostatných |
Nesamostatných |
||||
mužů |
žen |
dohromady |
mužů |
žen |
dohromady |
|
16 - 20 |
6.466 |
10.404 |
16.870 |
404.100 |
251.529 |
655.629 |
21 - 30 |
103.649 |
37.063 |
140.712 |
489.548 |
308.628 |
798.176 |
31 - 40 |
236.814 |
58.021 |
294.835 |
313.867 |
127.798 |
441.665 |
41 - 50 |
285.616 |
69.978 |
355.594 |
253.155 |
92.487 |
345.642 |
51 - 60 |
263.964 |
66.365 |
330.329 |
193.959 |
67.584 |
261.543 |
61 - 65 |
99.382 |
26.934 |
126.316 |
67.554 |
25.113 |
92.667 |
16 - 65 |
995.891 |
268.765 |
1,264.656 |
1,722.183 |
873.139 |
2,595.322 |
Konečně padá na váhu též nutnost centrálního vedení některých oborů správy.
Proti sloučení pojištění osob nesamostatně výdělečně činných a samostatně výdělečně činných v témže ústavě a v jediné riskové společenství mluví kromě známých důvodů v prvé řadě důsledky, plynoucí z nestejného rozdělení podle stáří, shrnuté v tabulkách č. 33 a č. 34. Je z nich patrno na příklad, že na 10.000 pojištěnců ve stáří 16 - 20 připadá u nesamostatných 2.526 osob, u samostatných pouze 133 osob. Ve stáří 51 - 60 však naopak u nesamostatných 1.008 osob, u samostatných 2.612 osob, bez pomáhajících členů rodiny.
Finanční důsledek tohoto nestejného složení podle stáří jest patrný z tab. č. 35, podle níž připadá (bez pomáhajících členů rodiny) na 10.000 samostatných mužů ročně důchodů invalidních a starobních 321, kdežto u nesamostatných mužů 140; u žen samostatných 366, u nesamostatných 132.
Tyto rozdíly ukazují, že nelze při témž pojistném poskytnouti osobám samostatně výdělečně činným důchod invalidní a starobní jako osobám nesamostatným. Podrobné výpočty ukazují vskutku, že na př. u samostatných mužů by pojištění invalidního důchodu Kč 100 ročně, splatného nejdéle v 65. roce stáří, vyžadovalo ročního pojistného Kč 25, kdežto pojištění stejného nároku pro osoby nesamostatně činné vyžadovalo by pouze Kč 13,- ročně. Bylo by tedy nutno zavésti různé druhy nároků pro obě veliké skupiny a tedy též dvojí pojištění. Ostatní důvody jsou vyloženy v části všeobecné.
Tabulka č. 34.
a) Na 10.000 výdělečně činných v zemědělství připadá:
Věkové skupiny |
Samostatných |
Nesamostatných |
||||
mužů |
žen |
dohromady |
mužů |
žen |
dohromady |
|
16 - 20 |
54 |
76 |
58 |
2.216 |
2.841 |
2.488 |
21 - 30 |
820 |
579 |
780 |
2.611 |
3.289 |
2.906 |
31 - 40 |
2.107 |
2.094 |
2.105 |
1.671 |
1.363 |
1.537 |
41 - 50 |
2.907 |
2.945 |
2.913 |
1.483 |
1.134 |
1.331 |
51 - 60 |
2.967 |
3,088 |
2.978 |
1.449 |
969 |
1.238 |
61 - 65 |
1.145 |
1.268 |
1,166 |
574 |
404 |
500 |
16 - 65 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
b) Na 10.000 výdělečně činných v průmyslu, obchodu a peněžnictví a dopravě připadá:
Věkové skupiny |
Samostatných |
Nesamostatných |
||||
mužů |
žen |
dohromady |
mužů |
žen |
dohromady |
|
16 - 20 |
82 |
645 |
236 |
2.397 |
2.911 |
2.545 |
21 - 30 |
1.385 |
2.041 |
565 |
2.934 |
3.720 |
3.159 |
31 - 40 |
2.801 |
2.213 |
2.639 |
1.882 |
1.539 |
1.784 |
41 - 50 |
2.807 |
2.321 |
2.675 |
1.465 |
1.003 |
1.332 |
51 - 60 |
2.157 |
1.998 |
2.113 |
1.001 |
627 |
894 |
61 - 65 |
768 |
782 |
772 |
321 |
200 |
286 |
16 - 65 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
c) Na 10.000 výdělečně činných úhrnem připadá:
Věkové skupiny |
Samostatných |
Nesamostatných |
||||
mužů |
žen |
dohromady |
mužů |
žen |
dohromady |
|
16 - 20 |
65 |
387 |
133 |
2.346 |
2.881 |
2.526 |
21 - 30 |
1.041 |
1.379 |
1.113 |
2.843 |
3.534 |
3.075 |
31 - 40 |
2.378 |
2.159 |
2.331 |
1.823 |
1.464 |
1.702 |
41 - 50 |
2.867 |
2.604 |
2.812 |
1.470 |
1.059 |
1.332 |
51 - 60 |
2.651 |
2.469 |
2.612 |
1.126 |
774 |
1.008 |
61 - 65 |
998 |
1.002 |
999 |
392 |
288 |
357 |
16 - 65 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
Tabulka č. 35.
Na 10.000 osob výdělečně činných připadá ročně důchodů invalidních a starobních.
a) pro nesamostatné:
Zemědělství |
Ostatní skupiny |
Úhrn |
||||
Věková skupina |
Muži |
Ženy |
Muži |
Ženy |
Muži |
Ženy |
16 - 20 |
0,45 |
0,56 |
0,48 |
0,58 |
0,47 |
0,58 |
21 - 25 |
1,77 |
3,87 |
1,88 |
4,20 |
1,85 |
4,07 |
26 - 30 |
2,37 |
4,67 |
2,86 |
5,71 |
2,72 |
5,29 |
31 - 35 |
2,47 |
4,06 |
2,84 |
4,92 |
2,74 |
4,57 |
35 - 40 |
2,76 |
4,09 |
3,04 |
4,20 |
2,96 |
4,16 |
41 - 45 |
3,79 |
5,21 |
4,04 |
4,92 |
3,97 |
5,07 |
46 - 50 |
6,57 |
7,37 |
5,99 |
6,05 |
6,15 |
6,64 |
51 - 55 |
12,13 |
12,34 |
9,17 |
8,52 |
10,01 |
10,19 |
56 - 60 |
22,00 |
21,71 |
13,62 |
12,94 |
15,99 |
16,77 |
61 - 64 |
33,27 |
30,89 |
18,83 |
15,52 |
22,90 |
22,17 |
65 |
105,97 |
74,71 |
55,80 |
34,85 |
69,96 |
52,12 |
193,55 |
169,48 |
118,55 |
102,41 |
139,72 |
131,63 |
b) pro samostatné: [bez pomáhajících členů rodiny.]
Zemědělství |
Ostatní skupiny |
Úhrn |
||||
Věková skupina |
Muži |
Ženy |
Muži |
Ženy |
Muži |
Ženy |
16 - 20 |
0,02 |
- |
0,03 |
0,14 |
0,01 |
0,07 |
21 - 25 |
0,30 |
0,33 |
0,49 |
1,77 |
0,37 |
1,12 |
26 - 30 |
1,20 |
1,64 |
2,06 |
4,28 |
1,54 |
3,09 |
31 - 35 |
2,52 |
4,69 |
3,73 |
5,92 |
2,98 |
5,36 |
36 - 40 |
4,22 |
8,14 |
5,14 |
7,34 |
4,56 |
7,70 |
41 - 45 |
7,24 |
12,91 |
7,50 |
10,61 |
7,31 |
11,68 |
46 - 90 |
13,22 |
19,97 |
11,85 |
15,10 |
12,62 |
17,30 |
51 - 55 |
25,16 |
37,24 |
18,76 |
25,57 |
22,55 |
30,84 |
56 - 60 |
44,68 |
70,86 |
31,38 |
44,40 |
39,29 |
56,36 |
61 - 64 |
67,24 |
97,57 |
45,28 |
64,60 |
58,37 |
79,50 |
65 |
200,24 |
227,20 |
129,35 |
92,48 |
171,69 |
153,41 |
366,04 |
480,55 |
255,57 |
272,21 |
321,29 |
366,43 |
Tabulka č. 36.
a) Výdělečně činní v zemědělství:
Samostatní [incl. pomáhající členové rodiny.] |
Nesamostatní |
|||||
Věkové skupiny |
Muži |
Ženy |
Dohromady |
Muži |
Ženy |
Dohromady |
16 - 20 |
138.041 |
82.442 |
220.483 |
107.737 |
106.546 |
214.283 |
21 -30 |
196.272 |
96.702 |
292.974 |
126.895 |
123.354 |
250. 249 |
31 - 40 |
170.067 |
45.729 |
215.796 |
81.225 |
51.134 |
132.359 |
41 - 50 |
187.430 |
49.231 |
236.661 |
72.071 |
42.541 |
114.612 |
51 - 60 |
184.623 |
42.680 |
227.303 |
70.227 |
36.341 |
106.568 |
61 - 65 |
71.992 |
18.739 |
90.731 |
27.887 |
15.144 |
43.031 |
16 - 65 |
948.425 |
335.523 |
1,283.948 |
486.042 |
375.060 |
861.102 |
b) Výdělečně činní v průmyslu, obchodu, peněžnictví a dopravě:
Samostatní [incl. pomáhající členové rodiny.] |
Nesamostatní |
|||||
Věkové skupiny |
Muži |
Ženy |
Dohromady |
Muži |
Ženy |
Dohromady |
16 - 20 |
10.411 |
12.153 |
22.564 |
296.363 |
144.983 |
441.346 |
21 - 30 |
62.532 |
34.139 |
96.671 |
362.653 |
185.274 |
547.927 |
31 - 40 |
111.346 |
34.642 |
145.988 |
232.642 |
76.664 |
386.309 |
41 - 50 |
109.894 |
35.361 |
145.255 |
181.084 |
49.946 |
231.030 |
51 - 60 |
84.315 |
29.998 |
114.313 |
123.732 |
31.243 |
154. 975 |
61 - 65 |
30.103 |
11.722 |
41.825 |
39.667 |
9.969 |
49.636 |
16 - 65 |
408.601 |
158.015 |
566.616 |
1,236.141 |
498.079 |
1,734. 220 |
c) Úhrn výdělečně činných: (Tabulka č. 36.)
Samostatní [incl. pomáhající členové rodiny.] |
Nesamostatní |
|||||
Věkové skupiny |
Muži |
Ženy |
Dohromady |
Muži |
Ženy |
Dohromady |
16 - 20 |
148.452 |
94.595 |
243.047 |
404.100 |
251.529 |
655.629 |
21 - 30 |
258.804 |
130.841 |
389.645 |
4189.548 |
308.628 |
798.176 |
31 - 40 |
281.413 |
80.371 |
361.784 |
313.867 |
127.798 |
441.665 |
41 - 50 |
297.324 |
84.592 |
381.916 |
253.155 |
92.487 |
345.642 |
51 - 60 |
268.938 |
72.678 |
341.616 |
193.959 |
67.584 |
261.543 |
61 - 65 |
102.095 |
30.461 |
132.556 |
67.554 |
25.113 |
92.667 |
16 - 65 |
1,357.026 |
493.538 |
1,850.564 |
1,722.183 |
873.139 |
2,595.322 |