Tabulka č. 25.

Pojistné nemocenského pojištění: a) podle dosavadního zákona, b) podle osnovy.

a) Podle dosavadního zákona

Třída

Roční příspěvek jednoho pojištěnce Kč

Zemědělství

Průmysl

Percentuální rozdělení

Počet pojištěnců v tisících

Celkový roční příspěvek v tisících Kč

Percentuelní rozdělení

Počet pojištěnců v tisících

Celkový roční příspěvek v tisících Kč

1

2

3

4

5

6

7

8

 

I.

33,60

6,37

54,2

1.821,1

4,7

81,9

2.751,8

 

II.

67,20

3,93

33,5

2.251,2

2,9

50,5

3.393,6

 

III.

100,80

2,44

20,8

2.096,6

1,8

31,4

3.165,1

 

IV.

151,20

8,54

72,7

10.992,2

6,3

109,8

16.601,8

 

V.

201,60

26,82

228,3

46.025,3

19,8

345,1

69.572,2

 

VI.

264,00

12,15

103,4

27.297,6

8,2

142,9

37.725,6

 

VII.

316,80

6,93

59,0

18.691,2

4,6

80,2

25.407,4

 

VIII.

369,60

8,65

73,6

27.202,6

6,2

108,0

39.916,8

 

IX.

441,60

5,43

46,1

20.357,8

6,5

113,3

50.033,3

 

X.

496,80

3,75

31,9

15.847,9

4,5

78,4

38.949,1

 

XI.

576,00

2,09

17,8

10.252,8

4,8

83,7

48.211,2

 

XII.

633,60

2,26

19,2

12.165,1

5,2

90,6

57.404,2

 

XIII.

691,20

1,70

14,5

10.022,4

3,9

68,0

47.001,6

 

XIV.

748,80

1,65

14,0

10.483,2

3,8

66,2

49.570,6

 

XV.

806,40

7,30

62,1

50.077,4

16,8

292,8

236.113,9

     

100,00

851,1

265.584,4

100,0

1.742,8

725.818,2

b) podle osnovy

I.

50,40

11,24

95,7

4.823,3

8,3

144,7

7.292,9

 

II.

100,80

8,67

73,8

7.439,0

6,4

111,5

11.239,2

 

III.

151,20

30,08

256,0

38.707,2

22,2

386,9

58.499,3

 

IV.

211,20

13,70

116,6

24.625,9

9,1

158,6

33.496,3

 

V.

264,00

11,30

96,2

25.396,8

7,5

130,7

34.504,8

 

VI.

331,20

6,25

53,2

17.619,8

7,5

130,7

43.287,8

 

VII.

372,60

3,75

31,9

11.885,9

4,5

78,4

29.211,8

 

VIII.

432,00

2,09

17,8

7.689,6

4,8

83,7

36.158,4

 

IX.

475,20

2,26

19,2

9.123,8

5,2

90,6

43.053,1

 

X.

518,40

10,66

90,7

47.018,9

24,5

427,0

221.356,8

     

100,00

851,1

194.330,2

100,0

1.742,8

518.100,4


 

U větší továrny na stroje bylo koncem roku 1922 z celkového počtu dělníků 1.569 159 osob více než 60 roků starých. V témže závodě bylo vypláceno téhož roku 65 dobrovolných invalidních a starobních důchodů v úhrnné výši Kč 167.604,-.

V jiné veliké továrně kovodělné bylo z 1.339 dělníků (koncem roku 1922) 166 dělníků mezi 60. a 70. rokem a 11 dělníků dokonce přes 70 roků starých.

Většina továrních zaměstnavatelů vyplácí dále invalidním a starým dělníkům, kteří vyhovují určitým podmínkám, trvalou podporu, jež je náhradou invalidních a starobních důchodů, třeba že není na ni právního nároku. Také zde znamená invalidní a starobní pojištění vlastně pouze přeměnu dnešních výdajů zaměstnavatelů v jinou formu, nebo aspoň zmenšení jiných výdajů.

Právní formy, v nichž toto invalidní a starobní zaopatření se děje, jsou velmi různé a vykazují přechody od pouhé každoroční položky výdajové v provozovacím účtu, až do spolků konstruovaných po právní i pojistně-matematické stránce úplně tak, jako pojišťovací spolky na vzájemnost.

V této poslední formě byly zvláště v posledních několika letech založeny četné spolky, a to většinou za morální i finanční účasti zaměstnavatelů. Stanovy těchto spolků poskytují právní nároky na invalidní a starobní důchody za podmínek podobných podmínkám osnovy, při čemž buď příspěvky nebo nároky stanoveny jsou podle zvláštních sazeb s ohledem na stáří.

V jednom případě poskytuje podobný spolek také důchod vdovský.

Jest nutno uznati, že někteří zaměstnavatelé přinášejí již nyní dobrovolně plné porozumění myšlence zaopatření svých dělníků, o čemž podávají výroční zprávy závodů svědectví. V tabulkách č. 26 a č. 27 otištěna jsou ustanovení podpůrného řádu větší továrny kovodělné a tarif pensijního spolku jiné veliké továrny.

Tabulka č. 26.

Klíč ku stanovení podpory invalidům v jedné kovodělné továrně.

Služební doba roků

Týdenní podpora 20%ní (přídavek 12. IV. 1922) Kč

Služební doba roků

Týdenní podpora 20%ní (přídavek 12. IV. 1922) Kč

6

30,-

40

46,-

10

32,-

42

47,-

14

34,-

44

49,-

17

36,-

46

50,-

20

38,-

48

52,-

23

38,-

50

53,-

27

40,-

52

56,-

30

41,-

54

59,-

34

42,-

56

63,-

37

44,-

   

 

Příspěvek na pohřeb pro invalidy Kč 200,-; příspěvek na pohřeb pro učně po jednom roku učení Kč 200,-; dělníkům činným po jednom roce práce a zaměstnání

do

10

roků

200,-

"

20

"

"

250,-

"

30

"

"

300,-

"

40

"

"

350,-

přes

40

"

"

400,-


 

Dělníci pracující nepřetržitě v závodě 40 roků obdrží zvláštní odměnu Kč 1000,-.

Tabulka č. 27.

Tarif pensijního spolku jiné továrny kovodělné.

x

Roční výše důchodu invalidního po pěti letech karence, resp. starobního v případě dožití 65. roku věku, event. výše odbytného v případě úmrtí před nápadem některého z důchodů pojištěnce na počátku pojištění x letého při pojistném týdně Kč 1,-

15

863,36

20

659,65

30

381,79

40

216,61

50

115,65

60

43,81


 

Přístup k těmto pensijním fondům jest obyčejně dobrovolný, účastenství zaměstnavatele jest dáno pravidelně povinností platiti příspěvky, určené buď v absolutní výši nebo podílem na příspěvcích členů, mimo to má zaměstnavatel obyčejně účast na správě.

Chudinská péče.

Dále nutno uvážiti, že zavedení invalidního a starobního pojištění odlehčí značně břemenům vyplývajícím z chudinské péče, která zatěžuje rovněž v podobě přirážek obecních i jinak výrobu a obchod.

Číselné údaje za účelem informace lze opatřiti si ze Zpráv Stát. úřadu statistického. [Roč. 1923. č. 64.]

Z tabulky č. 28 jest patrno, že bylo jen v obecním chudinství roku 1921 vyplaceno Kč 64,768.565,-. Uvážíme-li že bylo podle této tabulky při počtu obyvatelstva 13,611.428 osob podporováno pravidelně 131.030 osob (z toho 62.428 osob starších 60 let) a přechodně 50.041 osob (z toho 14.571 osob starších 60 let), celkem tedy 181.071 osob, můžeme odhadnouti celkový náklad na chudinství obnosem nejméně 150 milionů Kč ročně, z čehož podle podílu dělnictva na počtu obyvatelstva nejméně připadají na dělníky a jich příslušníky. Z tohoto obnosu může odpadnouti zavedením invalidního a starobního pojištění značná část, čímž se mohou zmenšiti také břemena, plynoucí z veřejných dávek. Kromě toho ovšem bude míti invalidní a starobní pojištění reflex na úpravu veřejného chudinství, jehož sociálně politicky nepříznivý stav toho naléhavě vyžaduje. [Viz dr. Engliš. Chudinství v král. Českém na počátku XX. století; např. úvahy o tzv. "střídě".]

Nepřihlížíme-li k těmto zdrojům odlehčení břemen zaměstnavatelských, můžeme oceniti tedy nové zatížení zaměstnavatelů z placení pojistného za pojištění invalidní a starobní absolutně obnosem Kč 229,5 milionu a použijeme-li odhadu dříve uvedeného, percentuálně nejvýše obnosem 11/3% ze skutečné mzdy.

Zatížení pojistným v procentech výrobních nákladů.

Vyjádřiti toto zatížení v procentech výrobních nákladů jest nesnadno, ježto nelze opatřiti si podklady pro určení podílu, jaký mají mzdy ve výrobních nákladech.

Tabulka č. 28.

Veřejné chudinství v Československé republice v roce 1921 podle zemí.

Číslo řad.

Země

Počet

Počet chudých příslušníků obcemi podporovaných

místních obcí v r. 1921

obcí, které nezaslaly včas velký dotazník

obcí, které nezaslaly včas malý dotazník

obyvatelstva podle sčítání ze dne 15. II. 1921

pravidelně a to ve věku

přechodně a to ve věku

do 6 let

od 6 - 14 let

od 14 - 18 let

od 18 - 60 let

přes 60 let

úhrnem

do 6 let

od 6 - 14 let

od 14 - 18 let

od 18 let - 60 let

přes 60 let

úhrnem

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

1

Čechy

8.143

5

115

6,670.578

3.282

16.424

2.595

22.334

92.897

87.532

956

6.244

1.546

11.500

9.386

29.632

2

Morava Slezsko

3.338

3

42

3,335.156

1.520

6.302

917

9.764

16.806

35.309

1.051

2.737

818

7.280

3.970

15.856

3

Slovensko

3.510

6

86

3,000.592

493

1.381

140

3.114

2.650

7.778

464

537

111

2.030

1.152

4.294

4

Podkp. Rus

482

7

24

604.745

22

97

24

193

75

411

32

29

29

106

63

259

 

Českosl. republika

15.473

21

267

13,611.071

5.317

24.204

3.676

35.405

62.428

131.030

2.503

9.547

2.504

20.916

14.571

50.041


 

Čís. řad.

Země

úhrnný počet podporovaných

Příjmy a vydání obecního chudinství v r. 1921

počet obcí, v nichž příjmy veř. chud. v r. 1921 rovnají se vydání

všechny obce jako celek vykazují v chudinství schodek v Kč

Schodek v pasivních obcích byl hrazen

Počet

výdaje v Kč

příjmy v Kč

Z celkového počtu místních obcí bylo v chudinství

ze všeobecné pokladny obecní

ze všeob. příjmů obecních

obecních chudobinců (obec. domků), sloužících k úč. chudin.

jiných obecních ústavů chudinských

jiných veř. ústavů k účelům chudin.

spolků a korp. na podp. chudých vůbec a pro péči o mládež zvlášť

pasivních

aktivních

obcí

částkou v Kč

obcí

částkou v Kč

částkou v Kč

   

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

1

Čechy

117.164

39,414.480

22,591.837

5.038

19,356.840

2.555

2,534.197

430

16,822.643

4,240.135

15,116.705

4.316

224

337

582

2

Morava Slezsko

51.165

22,087.661

7,584.223

2.302

15,319.168

730

815.730

261

14,503.438

7,550.304

7,768.864

1.350

94

108

209

3

Slovensko

12.072

3,186.827

1,910.822

461

1,887.038

832

611.033

2.125

1,276.005

296.214

1,590.824

165

21

88

69

4

Podkp. Rus

670

79.597

53.285

31

45.5201

88

19.208

332

26.312

30.998

14.5221

1

3

6

10

 

Českosl. republika

181.071

64,768.565

32,140.167

7.832

36,608.566

4.205

3,980.168

3.148

32,628.398

12,117.651

24,490.915

5.832

342

539

870


 

Z ankety pořádané v Sociálním ústavě Čs. v republiky v roce 1922, ze "Sociální revue" ročník 1922, čís. 3, jakož i ze sdělení cenových kalkulací některých továrních podniků a výrobních družstev lze souditi, že v celku nepřevyšují mzdy asi 33% výrobních nákladů; [Velmi cenných údajů Köglerových (Zeitschrift f. d. öff. u p. V. 1914) nelze bohužel dnes použíti.] znamenalo by tudíž zavedení invalidního a starobního pojištění dle vládní osnovy zvýšení výrobních nákladů asi o 0,45%, tudíž o obnos, který při kalkulaci prodejní ceny nepřichází valně v úvahu, vedle jiných prvků výrobních nákladů jako jsou: dopravní tarify, suroviny, organisační náklady, dávky a daně atd.

E. Zatížení státu.

Kromě zatížení zaměstnavatelů a pojištěnců přináší osnova také zatížení státu z těchto pramenů:

Především podle § 123 osnovy poskytuje stát k důchodu příspěvek, který činí:

     

Kč ročně

U

důchodu

invalidního a starobního

500,-

"

"

vdovského

250,-

"

"

jednostranně osiřelého dítěte

100,-

"

"

oboustranně osiřelého dítěte

200,-


 

při čemž úhrn státních příspěvků k důchodům sirotčím nesmí převyšovati obnos Kč 500,-; státní příspěvek neposkytuje se důchodci, jehož příjem - nepočítaje v to důchody plynoucí ze zákonů sociálně pojišťovacích - přesahoval v uplynulém berním roce Kč 6000,-.

Kdežto na příklad v anglickém pojišťování národního zdraví stát nese dvě devítiny všech dávek i správních nákladů a sedm devítin výdajů opatřuje se příspěvky pojištěnců a zaměstnavatelů, byl zvolen pro tuto osnovu systém pevného státního příspěvku k přiznanému již důchodu.

Pro volbu příspěvků pevným obnosem, tedy nikoliv závislého na důchodu, mluvila ta okolnost, že státní příspěvek má v první řadě účel, aby vyrovnával diference, které jsou mezi nižšími a vyššími důchody, tedy, aby těm pojištěncům, kteří stanou se invalidními brzy po uplynutí čekací doby, nebo v nízké třídě mzdové, dostalo se jakéhosi vyrovnání.

Kdyby byl býval zvolen příspěvek v procentech přiznaného důchodu, byl by státní příspěvek tím vyšší, čím vyšší by byl důchod.

Celkové zatížení státu z titulu státních příspěvků k důchodům jest zřejmé i z tabulky č. 29, která jest výňatkem z celkové tabulky a z níž je patrno, že státní příspěvek počíná v pátém roce obnosem Kč 6,664.000,- a stoupá pak až do konce desátého roku na obnos Kč 75,674.000,-, takže během prvních deseti let bude zatížen z tohoto titulu stát úhrnnou částkou Kč 246,485.000,-.

Tabulka čís. 29.

Úhrn státního příspěvku v tisících Kč [Pro srovnání budiž uvedeno, že zatížení anglického státu bylo odhadnuto od července 1920 do července 1921, tedy v 9. roce, na 6.942.000 lib. šterl. Viz Journ. of Actuar. 1920. str. 87.] k důchodům:

Po letech účinnosti zákona

invalidním

starobním

vdovským a sirotčím

celkem

5

4.535

1.594

535

6.664

6

13.097

5.061

1.611

19.769

7

20.875

9.014

3.689

33.578

8

28.181

13.308

6.980

48.469

9

35.130

17.816

9.385

62.331

10

41.773

22.395

11.506

75.674

11

48.141

26.893

13.492

88.526

12

54.257

31.204

15.533

100.944

13

60.142

35.238

17.385

112.765

14

65.562

38.940

19.341

123.843

15

70.997

42.304

20.944

134.245

16

76.505

45.328

22.569

144.402

17

81.651

48.015

24.087

153.753

18

86.664

50.370

25.566

162.600

19

91.567

52.407

27.012

170.986

20

96.392

54.139

28.436

178.967


 

Státní příspěvek stoupá pak ještě dále, a dosáhl by po 50ti letech obnosu 508,529.000 korun čs.

Dalším pramenem zatížení státu jest § 254 osnovy, podle něhož jest branec, vykonávající povinnou službu presenční, pojištěn pro případ invalidity a stáří za předpokladu, že byl již dříve pojištěn, nebo že vstoupí do pojištění v 6ti měsících po návratu z presenční služby. Pojistné za dobu této služby zaplatí ve třídě A stát na základě výkazů každoročně předkládaných.

Podle výkazu ministerstva národní obrany byl k 31. lednu 1921 presenční stav mužstva dán touto tabulkou č. 30.

Předpokládá-li se, že poměr počtu osob, které byly již dříve pojištěny, anebo které vstoupí do pojištění v 6ti měsících po návratu z presenční služby k celkovému počtu vojínů, jest týž jako poměr počtu dělníků pojištěním povinných těchto ročníků stáří, k počtu veškerých sčítáním zjištěných mužů těchto stálí, obdržíme jakožto počet osob, na něž má platiti stát příspěvky, přibližně 76.000 (tab. čís. 31.).

 

Tabulka č. 30.

Vojsko v aktivní službě (mužstvo a poddůstojníci presenčního stavu).

Stáří vojínů

Počet

20

1.404

21

43.201

22

48.703

23

27.556

24 a starší

3.745


 

Tabulka č. 31.

za 20leté

počtem

856

za 21leté

"

25.353

za 22leté

"

29.709

za 23leté

"

16.809

za 24leté a starší

počtem

2.284

 

celkem

76.011


 

Ježto příspěvek třídy A obnáší ročně Kč 228,80, jest zatížení státu z tohoto titulu dáno ročně obnosem Kč 17,391.317,-.

Stát bude ovšem zatížen také jakožto zaměstnavatel osob, které podléhají pojistné povinnosti, ježto nesplňují podmínku § 6 a), nemají tudíž vůbec nároku v případě invalidity a stáří, anebo mají nárok na dávky, které nejsou rovnocenné s dávkami podle zákona.

Počet těchto zaměstnanců států nelze ani přibližně udati, ačkoli z dat sčítání lidu lze odvoditi dosti přesně počet dělníků, zaměstnávaných státem, nebo v podnicích státních, ježto nelze předem rozhodnouti o rovnocennosti jich zaopatření, a dá se čekati, že pod vlivem této osnovy budou nároky jich ve smyslu rovnocennosti upraveny. Část těchto osob jest ostatně respektována v odhadu zatížení zaměstnavatelů.

Konečně hradí stát podle § 236 osnovy náklady, spojené se zřízením a činnosti pojišťovacích soudů a vrchního pojišťovacího soudu.

Naproti tomu ušetří stát na nákladech dozoru nad nemocenskými pokladnami, který přechází podle § 86 na Ústřední sociální pojišťovnu.

Resumé.

Resumujeme-li výsledky této úvahy, můžeme říci, že zavedením invalidního a starobního pojištění vzniká pro zaměstnavatele a pojištěnce celkové zatížení 738 milionů ročně, vzhledem k současné úpravě nemocenského pojištění však nové zatížení asi 459 milionů Kč ročně; pro stát pak v prvých letech zatížení asi Kč 17,391 milionů, a teprve počínaje pátým rokem, zatížení z příspěvků k důchodům Kč 6,664 milionů, které stoupá.

Toto zatížení je dojista snesitelno finančním silám národního hospodářství Čsl. republiky.

Budiž pro srovnání uvedeno, že podle vládní osnovy návrhu francouzského o sociálním pojištění měly obnášeti celkové příspěvky zaměstnavatelů a pojištěnců 3 miliardy franků. Kromě toho měl býti stát zatížen podle téhož vládního návrhu počínaje prvním rokem obnosem 376 milionů franků [Z nichž ovšem bylo již 140 milionů franků v rozpočtu uváděno.].

Při srovnání počtu obyvatelstva obou států dojde se dojista k úsudku, že finanční nosnost hospodářství našeho nebyla přetížena.

K podobnému důsledku vede srovnání zatížení anglického hospodářství zákonem o po jištění národního zdraví, kde v devátém roce pojištění přispívá stát již obnosem (podle zákona z r. 1920) 6,942.000 lib. šterlinků, jak již uvedeno.

H. Organisace a správní náklady pojištění.

A. Důvody, pro které byla organisace pojištění provedena způsobem, v daně osnově zvoleným, jsou podány ve všeobecné části. Na tomto místě buďtež tyto vývody doplněny těmito poznámkami.

Kdežto organisace říšsko-německého invalidního a starobního pojištění je provedena ve směru decentralisace v 31ti teritoriálních zemských pojišťovacích ústavech a v 10ti zvláštních ústavech, předpokládá tato osnova jediný společný ústav; důvody vyloženy byly již v dřívějších osnovách rakouských a jsou v podstatě ty, že při několika samostatných, teritoriálně ohraničených nositelích pojištění, lze očekávati následkem nestejnoměrnosti rozdělení pojištěnců podle stáří a podle způsobu povolání nestejný vývoj finanční těchto nositelů pojištění. V Německu na př. vykazovaly od počátku pojištění ústavy s pojištěnci převážně zemědělskými veliké schodky, kdežto ústavy s pojištěnci zaměstnání průmyslového a obchodního vykazovaly veliké přebytky. Tento nepříznivý vývoj nebylo možno odstraniti ani komplikovanými ustanoveními o společném a zvláštním jmění (Gemein- und Sondervermögen) a společném a zvláštním břemenu (Gemein- und Sonderlast), takže bylo nutno zákonem z 23. července 1921 zvýšiti ještě pospolitost veškerých ústavů. Z následující tabulky čís. 32 o rozdělení obyvatelstva v Čechách, na Moravě, ve Slezsku, Slovensku a Podkarpatské Rusi jest zřejmo nestejné rozvrstvení v obou hlavních povoláních a je tedy patrno, že podobný nestejný vývoj finanční by byl možný v budoucnosti také při teritoriálním rozvrstvení riskového společenství hlavního nositele pojištění v Čsl. republice.

Dále jest nutno poukázati na možnost nestejného provádění zákona při několika různých nositelích pojištění; tato možnost jest dána možností nestejné přiznávací pralese invalidních a vdovských důchodů, k čemuž subjektivní znaky pojmu invalidity dávají dosti příležitosti; dokladem v úrazovém pojišťování jest nestejný vývoj teritoriálních úrazových pojišťoven dělnických, které vytvořily si zvláštní odškodňovací praksi.

Tabulka č. 32.

Počet osob nesamostatně výdělečně činných bez ohledu na stáří.

 

Čechy

Morava a Slezsko

Slovensko a Podkarp. Rus

Československá republika

 

Muži i ženy

v%

Muži i ženy

v%

Muži i ženy

v%

Muži i ženy

v %

Zemědělství a lesnictví

420.153

26,8

231.226

32,3

310.782

58,8

962.161

34,2

Průmysl, obchod, peněžnictví a doprava

1,150.108

73,2

485.562

67,7

217.428

41,2

1,853.098

55,8

úhrn

1,570.261

100,-

716.788

100,-

528.210

100,-

2,815.259

100,-


 

Tabulka č. 33.

a) Výdělečně činní v zemědělství.

Věkové skupiny

Samostatných

Nesamostatných

mužů

žen

dohromady

mužů

žen

dohromady

16 - 20

3.278

922

4.200

107.737

106.546

214.283

21 - 30

49.781

7.049

56.830

126.895

123.354

250.219

31 - 40

127.922

215.485

153.407

81.225

51.134

132.359

41 - 50

176.448

35.846

212.294

72.071

47.541

114.612

51 - 60

180.098

36.988

217.086

70.227

36.341

106.568

61 - 65

69.537

15.435

84.972

27.887

15.144

43.031

16 - 65

607.064

121.725

728.789

486.042

375.060

861.102


 

b) Výdělečně činní v průmyslu, obchodu, peněžnictví a dopravě.

Věkové skupiny

Samostatných

Nesamostatných

mužů

žen

dohromady

mužů

žen

dohromady

16 - 20

3.188

9.482

12.670

296.363

144.983

441.346

21 - 30

53.868

30.014

83.882

362.653

185.271

547.927

31 - 40

108.892

32.536

141.428

232.642

76.664

309.306

41 - 50

109.168

34.132

143.300

181.084

49.946

231.030

51 - 60

83.866

29.377

113.243

123.732

31.243

154.975

61 - 65

29.845

11.499

41.344

39.667

9.969

49.636

16 - 65

388.827

147.040

535.867

1,236.141

498.079

1,734.220


 

c) Úhrn výdělečně činných.

Věkové skupiny

Samostatných

Nesamostatných

mužů

žen

dohromady

mužů

žen

dohromady

16 - 20

6.466

10.404

16.870

404.100

251.529

655.629

21 - 30

103.649

37.063

140.712

489.548

308.628

798.176

31 - 40

236.814

58.021

294.835

313.867

127.798

441.665

41 - 50

285.616

69.978

355.594

253.155

92.487

345.642

51 - 60

263.964

66.365

330.329

193.959

67.584

261.543

61 - 65

99.382

26.934

126.316

67.554

25.113

92.667

16 - 65

995.891

268.765

1,264.656

1,722.183

873.139

2,595.322


 

Konečně padá na váhu též nutnost centrálního vedení některých oborů správy.

Proti sloučení pojištění osob nesamostatně výdělečně činných a samostatně výdělečně činných v témže ústavě a v jediné riskové společenství mluví kromě známých důvodů v prvé řadě důsledky, plynoucí z nestejného rozdělení podle stáří, shrnuté v tabulkách č. 33 a č. 34. Je z nich patrno na příklad, že na 10.000 pojištěnců ve stáří 16 - 20 připadá u nesamostatných 2.526 osob, u samostatných pouze 133 osob. Ve stáří 51 - 60 však naopak u nesamostatných 1.008 osob, u samostatných 2.612 osob, bez pomáhajících členů rodiny.

Finanční důsledek tohoto nestejného složení podle stáří jest patrný z tab. č. 35, podle níž připadá (bez pomáhajících členů rodiny) na 10.000 samostatných mužů ročně důchodů invalidních a starobních 321, kdežto u nesamostatných mužů 140; u žen samostatných 366, u nesamostatných 132.

Tyto rozdíly ukazují, že nelze při témž pojistném poskytnouti osobám samostatně výdělečně činným důchod invalidní a starobní jako osobám nesamostatným. Podrobné výpočty ukazují vskutku, že na př. u samostatných mužů by pojištění invalidního důchodu Kč 100 ročně, splatného nejdéle v 65. roce stáří, vyžadovalo ročního pojistného Kč 25, kdežto pojištění stejného nároku pro osoby nesamostatně činné vyžadovalo by pouze Kč 13,- ročně. Bylo by tedy nutno zavésti různé druhy nároků pro obě veliké skupiny a tedy též dvojí pojištění. Ostatní důvody jsou vyloženy v části všeobecné.

Tabulka č. 34.

a) Na 10.000 výdělečně činných v zemědělství připadá:

Věkové skupiny

Samostatných

Nesamostatných

mužů

žen

dohromady

mužů

žen

dohromady

16 - 20

54

76

58

2.216

2.841

2.488

21 - 30

820

579

780

2.611

3.289

2.906

31 - 40

2.107

2.094

2.105

1.671

1.363

1.537

41 - 50

2.907

2.945

2.913

1.483

1.134

1.331

51 - 60

2.967

3,088

2.978

1.449

969

1.238

61 - 65

1.145

1.268

1,166

574

404

500

16 - 65

10.000

10.000

10.000

10.000

10.000

10.000


 

b) Na 10.000 výdělečně činných v průmyslu, obchodu a peněžnictví a dopravě připadá:

Věkové skupiny

Samostatných

Nesamostatných

mužů

žen

dohromady

mužů

žen

dohromady

16 - 20

82

645

236

2.397

2.911

2.545

21 - 30

1.385

2.041

565

2.934

3.720

3.159

31 - 40

2.801

2.213

2.639

1.882

1.539

1.784

41 - 50

2.807

2.321

2.675

1.465

1.003

1.332

51 - 60

2.157

1.998

2.113

1.001

627

894

61 - 65

768

782

772

321

200

286

16 - 65

10.000

10.000

10.000

10.000

10.000

10.000


 

c) Na 10.000 výdělečně činných úhrnem připadá:

Věkové skupiny

Samostatných

Nesamostatných

mužů

žen

dohromady

mužů

žen

dohromady

16 - 20

65

387

133

2.346

2.881

2.526

21 - 30

1.041

1.379

1.113

2.843

3.534

3.075

31 - 40

2.378

2.159

2.331

1.823

1.464

1.702

41 - 50

2.867

2.604

2.812

1.470

1.059

1.332

51 - 60

2.651

2.469

2.612

1.126

774

1.008

61 - 65

998

1.002

999

392

288

357

16 - 65

10.000

10.000

10.000

10.000

10.000

10.000


 

Tabulka č. 35.

Na 10.000 osob výdělečně činných připadá ročně důchodů invalidních a starobních.

a) pro nesamostatné:

 

 

Zemědělství

Ostatní skupiny

Úhrn

Věková skupina

Muži

Ženy

Muži

Ženy

Muži

Ženy

16 - 20

0,45

0,56

0,48

0,58

0,47

0,58

21 - 25

1,77

3,87

1,88

4,20

1,85

4,07

26 - 30

2,37

4,67

2,86

5,71

2,72

5,29

31 - 35

2,47

4,06

2,84

4,92

2,74

4,57

35 - 40

2,76

4,09

3,04

4,20

2,96

4,16

41 - 45

3,79

5,21

4,04

4,92

3,97

5,07

46 - 50

6,57

7,37

5,99

6,05

6,15

6,64

51 - 55

12,13

12,34

9,17

8,52

10,01

10,19

56 - 60

22,00

21,71

13,62

12,94

15,99

16,77

61 - 64

33,27

30,89

18,83

15,52

22,90

22,17

65

105,97

74,71

55,80

34,85

69,96

52,12

 

193,55

169,48

118,55

102,41

139,72

131,63


 

b) pro samostatné: [bez pomáhajících členů rodiny.]

 

Zemědělství

Ostatní skupiny

Úhrn

Věková skupina

Muži

Ženy

Muži

Ženy

Muži

Ženy

16 - 20

0,02

-

0,03

0,14

0,01

0,07

21 - 25

0,30

0,33

0,49

1,77

0,37

1,12

26 - 30

1,20

1,64

2,06

4,28

1,54

3,09

31 - 35

2,52

4,69

3,73

5,92

2,98

5,36

36 - 40

4,22

8,14

5,14

7,34

4,56

7,70

41 - 45

7,24

12,91

7,50

10,61

7,31

11,68

46 - 90

13,22

19,97

11,85

15,10

12,62

17,30

51 - 55

25,16

37,24

18,76

25,57

22,55

30,84

56 - 60

44,68

70,86

31,38

44,40

39,29

56,36

61 - 64

67,24

97,57

45,28

64,60

58,37

79,50

65

200,24

227,20

129,35

92,48

171,69

153,41

 

366,04

480,55

255,57

272,21

321,29

366,43


 

Tabulka č. 36.

a) Výdělečně činní v zemědělství:

 

Samostatní [incl. pomáhající členové rodiny.]

Nesamostatní

Věkové skupiny

Muži

Ženy

Dohromady

Muži

Ženy

Dohromady

16 - 20

138.041

82.442

220.483

107.737

106.546

214.283

21 -30

196.272

96.702

292.974

126.895

123.354

250. 249

31 - 40

170.067

45.729

215.796

81.225

51.134

132.359

41 - 50

187.430

49.231

236.661

72.071

42.541

114.612

51 - 60

184.623

42.680

227.303

70.227

36.341

106.568

61 - 65

71.992

18.739

90.731

27.887

15.144

43.031

16 - 65

948.425

335.523

1,283.948

486.042

375.060

861.102


 

b) Výdělečně činní v průmyslu, obchodu, peněžnictví a dopravě:

 

Samostatní [incl. pomáhající členové rodiny.]

Nesamostatní

Věkové skupiny

Muži

Ženy

Dohromady

Muži

Ženy

Dohromady

16 - 20

10.411

12.153

22.564

296.363

144.983

441.346

21 - 30

62.532

34.139

96.671

362.653

185.274

547.927

31 - 40

111.346

34.642

145.988

232.642

76.664

386.309

41 - 50

109.894

35.361

145.255

181.084

49.946

231.030

51 - 60

84.315

29.998

114.313

123.732

31.243

154. 975

61 - 65

30.103

11.722

41.825

39.667

9.969

49.636

16 - 65

408.601

158.015

566.616

1,236.141

498.079

1,734. 220


 

c) Úhrn výdělečně činných: (Tabulka č. 36.)

 

Samostatní [incl. pomáhající členové rodiny.]

Nesamostatní

Věkové skupiny

Muži

Ženy

Dohromady

Muži

Ženy

Dohromady

16 - 20

148.452

94.595

243.047

404.100

251.529

655.629

21 - 30

258.804

130.841

389.645

4189.548

308.628

798.176

31 - 40

281.413

80.371

361.784

313.867

127.798

441.665

41 - 50

297.324

84.592

381.916

253.155

92.487

345.642

51 - 60

268.938

72.678

341.616

193.959

67.584

261.543

61 - 65

102.095

30.461

132.556

67.554

25.113

92.667

16 - 65

1,357.026

493.538

1,850.564

1,722.183

873.139

2,595.322



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP