Tabulka č. 37.

a) Na 10.000 výdělečně činných v zemědělství připadá:

 

Samostatných [incl. pomáhající členové rodiny.]

Nesamostatných

Věkové skupiny

Mužů

Žen

Dohromady

Mužů

Žen

Dohromady

16 - 20

1.455

2.457

1.717

2.217

2.891

2.488

21 - 30

2.070

2.882

2.282

2.610

3.289

2.906

31 - 40

1.793

1.363

1.681

1.671

1.363

1.537

41 - 50

1.976

1.467

1.843

1.483

1.134

1.331

51 - 60

1.947

1.272

1.770

1.445

969

1.238

61 - 65

759

559

707

574

404

500

16 - 65

10.000

10,000

10,000

10.000

10.000

10.000


 

b) Na 10.000 výdělečně činných v průmyslu, obchodu, peněžnictví a dopravě připadá:

 

Samostatných [incl. pomáhající členové rodiny.]

Nesamostatných

Věkové skupiny

Mužů

Žen

Dohromady

Mužů

Žen

Dohromady

16 - 20

255

769

398

2.397

2.911

2.545

21 - 30

1.530

2.161

1.706

2.934

3.720

3.159

31 - 40

2.725

2.192

2.577

1.882

1.539

1.784

41 - 50

2.689

2.238

2.564

1.465

1.003

1.332

51 - 60

2.064

1.898

2.017

1.001

627

894

61 - 65

737

742

738

321

200

286

16 - 65

10.000

10.000

10.000

10.000

10.000

10.000


 

c) Na 10.000 výdělečně činných úhrnem připadá:

 

Samostatných [incl. pomáhající členové rodiny.]

Nesamostatných

Věkové skupiny

Mužů

Žen

Dohromady

Mužů

Žen

Dohromady

16 - 20

1.094

1.917

1.313

2.346

2.881

2,526

21 - 30

1907

2.651

2.106

2.843

3.534

3.075

31 - 40

2.074

1.628

1.955

1.823

1.464

1.702

41 - 50

2.191

1.714

2.064

1.470

1.059

1.332

51 - 60

1.982

1.473

1.846

1.126

774

1,008

61 - 65

752

617

716

392

288

357

16 - 65

10.000

10.000

10.000

10.000

10.000

10.000


 

Při zařazení pomáhajících členů rodiny v celkovém počtu 585.908 ve věku od 16 - 63 let do skupiny osob samostatných mění se podle tabulek č. 36 a č. 37 tento poměr poněkud ve prospěch pojištění samostatných, avšak přes to počet důchodů i při tomto zařazení převyšuje u samostatných dvojnásobně počet důchodů u stejného počtu nesamostatných, jak jest patrno z tab. č. 36. a 37. Z těchto tabulek lze vyvoditi též důvody proti oddělenému provádění invalidního, a starobního pojištění osob nesamostatně výdělečně činných v zemědělství a osob, zaměstnaných v ostatních skupinách výroby a obchodu:

Nutno především zdůrazniti, že není správnou domněnka, že pravděpodobnost invalidity jest u osob zaměstnaných v zemědělství a lesnictví podstatně jiná, nežli u osob zaměstnaných v ostatních skupinách. Z pamětního spisu o výši a rozdělení finančního zatížení německého invalidního a starobního pojištění (Spisy říšského sněmu 1899, č. 93, str. 21) vyňata tato tabulka čís. 38.

Tabulka č. 38.

 

Ze 1.000 pojištěných mužů stává se ročně invalidy

Ze 1.000 pojištěných mužů a žen [průměr všech pojištěním povinných] stává se ročně invalidy

     

Stáří

v zemědělství a lesnictví

v průmyslu, obchodu atd.

20 - 30

2,331

1,915

2,024

30 - 40

5,235

5,302

5,465

40 - 50

14,693

14,944

14,391

50 - 60

44,288

45,646

41,409

60 - 70

143,350

139,740

131,828


 

Vezme-li se v úvahu ještě obsazení příslušných ročníků stáří, obdrží se pak výsledek, že na 1000 pojištěním povinných osob připadá v zemědělství ročně 17.8 případů invalidity, v průmyslu 17.7.

Naproti tomu má ovšem rozdělení podle stáří rozhodující vliv na frekvenci invalidních a starobních důchodů. Z hořejších tabulek vyplývá na př., že ročně vzniká u 10.000 osob nesamostatných v zemědělství 185 důchodů invalidních a starobních, kdežto u 10.000 příslušníků ostatních skupin povolání 113 důchodů; při odděleném provádění pojištění byly by tudíž příspěvky pojištění zemědělského poměrně značně dražší, než pojistné pojištění dělníků živnostenských a průmyslových. Naopak bylo by při těchže příspěvcích nutno upraviti nároky zemědělského a lesního dělnictva níže než u ostatních zaměstnanců. Obojí vedlo by k těžkým, nebezpečným důsledkům pro národní hospodářství.

Z těchto číselných údajů plyne výhodnost jediného ziskového společenství veškerých nesamostatně výdělečně činných pojištěnců Československé republiky, což ovšem nevylučuje, aby z důvodů správních nebyly tvořeny jisté přechodné orgány mezi nemocenskými pokladnami a centrálním nositelem pojištění. Nutnost, zříditi jediné ziskové společenstvo, jest v nejnovější době prokázána zkušenostmi anglického pojištění národního zdraví, které berlo původně organisováno na podkladě samostatných uznaných společností; revise k 31. prosinci 1918 provedená ukázala však tak odlišný vývoj v různých distriktech, dík různému průběhu nemocenského a invalidního nebezpečí, že zákon z r. 1918 byl nucen vytvořiti novou instituci centrálního fondu, jemuž odvádí se část pojistného.

B. Pro odhad správních nákladů invalidního a starobního pojištění jest důležito, že podle § 72 provádí pojištění invalidní a starobní Ústřední sociální pojišťovna se sídlem v Praze, že však podle §§ 186 až 188 fungují okresní nemocenské pojišťovny pro celou řadu správních výkonů jakožto orgány Ústřední sociální pojišťovny.

Podle těchto ustanovení jest nároky na pojistné dávky podle tohoto zákona přihlásiti u příslušné nemocenské okresní pojišťovny. O žádostech za dávky pojištění invalidního a starobního provede nemocenská pojišťovna potřebné šetření a předloží žádost se svým dobrým zdáním Ústřední sociální pojišťovně, která o žádosti rozhodne. Podle § 188 může Ústřední sociální pojišťovna pověřiti okresní nemocenské pojišťovny nebo některé z nich, aby v zastoupení jejím rozhodovaly o žádostech za určité dávky pojištění invalidního a starobního. Takové zmocnění jest vyhlásiti v Úředním listě republiky Československé.

Podle § 161 vyměřuje a vybírá pojistné nemocenská pojišťovna okresní, u níž podle § 17 jest povinen zaměstnavatel přihlásiti osoby u něho zaměstnané, jež Podléhají pojistné povinnosti, nejpozději třetího dne ode dne, kdy byla zahájeno zaměstnání povinně pojištěné.

Ze zaplaceného pojistného jest nejdříve uhraditi pojistné, připadající na pojištění invalidní a starobní. Ústřední sociální pojišťovna určí, jak má býti toto pojistné jí odváděno a s ní súčtováno (§ 171).

Jest tedy patrno, že ze správní činnosti Ústřední sociální pojišťovny přechází přihlašování pojištěnců, předpisování, vybírání pojistného a příslušná revisní a kontrolní činnost s tím spojená na nemocenské pojišťovny, které provádějí také šetření o žádostech za přiznání dávek a sbírají, vyšetřují a připravují materiál pro rozhodování o těchto nárocích.

Rozhodování o nárocích přísluší Ústřední sociální pojišťovně, může však býti a bude patrně pro některé druhy dávek, při nichž zjištění existence nároků může státi se dokumentárně (přiznání starobního, vdovského, sirotčích důchodů), přeneseno na nemocenské pojišťovny.

Odhad správních nákladů a ústavu nově zřizovaného jest možný pouze na základě analogii se správní činností podobných nositelů sociálního pojištění.

V tomto směru přicházejí v úvahu z tuzemských ústavů Úrazové pojišťovny dělnické a Všeobecný pensijní ústav, jakožto ústavy pojišťující dlouhodobé dávky; z cizích ústavů Zemské pojišťovací ústavy invalidního a starobního pojištění říšskoněmeckého.

Pro srovnání jest však nutno uvědomiti si rozdíly mezi organisací správních úkonů těchto nositelů pojištění a pravděpodobnou organisací správy Ústřední sociální pojišťovny.

a) Dělnické úrazové pojišťovny provádějí pojišťování důchodů invalidních, vdovských, sirotčích a ascendentů kolektivně, nevedou tedy vůbec záznamů o jednotlivém pojištěnci, nemají dlouhodobé evidence průběhu jednotlivého pojištění, předpisují a vybírají příspěvky (kromě u zemědělství) dvakráte do roka pro celé závody podle úhrnu mzdového.

Tyto všechny okolnosti zlevňují jejich správu. Naproti tomu postrádají místních orgánů pro bezprostřední styk s pojištěnci, jakými budou nemocenské pojišťovny pro Ústřední sociální pojišťovnu, a musí tudíž předpisovati pojistné, účtovati a korespondovati přímo s jednotlivými zaměstnavateli.

Žádosti o přiznání dávek a šetření o těchto žádostech, kontrola důchodců, děje se bez součinnosti podobných místních orgánů, jako budou nemocenské pojišťovny pro ústřední sociální pojišťovnu.

Tabulka č. 39.

Všechny úrazové pojišťovny. [Viz I. Beiheft zu den Amtlichen Nachrichten, Jahrgang 1916 (str. 42, 43).]

Veškeré výlohy správní v roce

v ‰ mzdy

v % příspěvku

v % splatného odškodného

na jeden pojištěný průmyslový závod

na jednu pojištěnou osobu v průmyslových závodech připadá

1913

2,81

10,6

17

48,36

2,75

1912

2,69

10,-

18

46,29

2,55

1911

2,71

10,1

17

44,94

2,45

1910

2,71

10,-

17

43,79

3,37

1909

2,65

10,2

16

41,08

2,23

1908

2,62

9,6

16

38,35

2,11

1907

2,50

9,7

16

35,05

1,99

1906

2,55

10,2

16

33,84

1,91

1905

2,51

10,4

16

32,21

1,84

1900

2,10

9,2

18

26,05

1,45

1895

1,72

10,9

33

18,48

1,08

1890

1,35

9,7

133

13,80

1,82


 

Tabulka č. 40.

Dělnická úrazová pojišťovna v Praze a v Brně.

Veškeré výlohy správní

Ústav

v

absolutně K

v ‰ mzdy

v % příspěvků

na jeden pojišť. průmyslový závod

na jednu pojišť. osobu v průmyslových závodech

Praze

1912

1,591.954

2,54

11,-

37,59

2,12

 

1913

1,713.349

2,74

11,8

38,77

2,29

Brně

1912

716.968

2,40

12,1

42,72

1,93

 

1913

794.434

2,66

13,6

45,84

2,12


 

Konečně přináší zařazování závodů do nebezpečenských tříd a stupňů, dále otázky zábrany úrazové a s tím spojené potřeby statistiky úrazové, prováděné s velikou jemností, správní úkoly jiné, nežli se vyskytnou u Ústřední sociální pojišťovny.

Správní náklady úrazových pojišťoven až do roku 1913 jsou zřejmy pro všechny ústavy, jakož i pro ústav pražský i brněnský z tabulky č. 39 a z tabulky č. 40 a sice vyjádřeny procentuelně pro různé jednotky srovnání.

Tyto údaje buďtež doplněny sdělením, že u ústavu pražského obnášely správní náklady v době poválečné v roce 1919 10,58%, v roce 1920 8,31%, v roce 1921 7,66% a v roce 1922 10,82%, kdežto u ústavu brněnského 1,08% v r. 1918, 11,7% v r. 1920 a 1,03% v r. 1921.

b) Výši správních nákladů a jich rozdělení u říšskoněmeckých zemských ústavů invalidního a starobního pojištění nelze bezprostředně srovnávati se správními náklady Ústřední sociální pojišťovny, ježto tyto ústavy jsou konstruovány jakožto teritoriálně decentralisovaná samostatná risková společenstva, užívající jen výjimečně nemocenských a bratrských pokladen nebo jiných míst k vybírání příspěvků a k jiným úkolům. Pokud jich užívají, musí za tuto součinnost poskytovati místům výběrčím náhradu, která obnášela dosud v různých případech 1 - 9% odvedených příspěvků. Soustava lepení známek zbavuje tyto ústavy povinnosti vésti úplnou dlouholetou evidenci individuelních nároků. Tužba důchodová jest po stránce revisní a statistické koncentrována v Říšském úřadě pojišťovacím Reichsversicherungsamt). Tuto různost správní činnosti jest míti na očích při posuzování čísel v tabulce č. 41 uvedených o počtu úřednictva a způsobu jeho zaměstnání v letech 1919 až 1920.

Z tabulky č. 42 jsou patrny pak správní výdaje připadající v letech předválečných (1913) na jednoho pojištěnce a na Mk 100.- příspěvků.

Tabulka č. 41.

Výkaz výsledků obchodních a účetních, nositelů pojištění invalidního za r. 1919 a 1920. [Amtliche Nachrichten des Reichsversicherungsamtes roč. 1922, str. 92 - 93 a roč. 1921 str. 92 - 93.]

 

Pojišťovací ústavy

Ostatní zvláštní ústavy

Všechny ústavy

 

1920

1919

1920

1919

1920

1919

Členů představenstev

240

235

109

104

349

339

Pomocných úředníků představenstev

47

47

17

14

64

61

V kancelářích zaměstnáno

3519

3188

661

563

4180

3751

Nižší služby zastávali

459

393

19

18

478

411

Úředníci dozorčí služby

455

428

-

-

455

428

Členové výboru

585

592

-

-

585

592

V léčebných ústavech

3178

2524

285

246

3963

2770

V invalidovnách

64

59

12

15

76

74

V sirotčincích

28

29

-

-

28

29

V prodejnách známek zaměstnáno

669

1681

100

106

769

1787


 

Tabulka č. 42.

[Amtliche Nachrichten des Reichsversicherungsamtes, roč. 1913, str. 178 - 179, a roč. 1914, str. 166 - 167.]

31 pojišťovacích ústavů

Výše všech správních nákladů v roce

Veškerých správních nákladů jest na 1.000 M

celkových příjmů

příjmů na příspěvcích

vydání na odškodnění

 

1911

19,951.17175

81

104

144

 

1912

21,254.60619

68

86

155


 

31 pojišťovacích ústavů

Výdaje všeobecné správy činily v roce

Výdajů všeobecné správy jest na 1.000 M

celkových příjmů

příjmů na příspěvcích

vydání na odškodnění

 

1911

11,471.53158

46

60

83

 

1912

12,598.45915

40

51

92


 

Tato čísla nutno doplniti údaji o stažení říšského úřadu pojišťovacího (Reichsversicherungsamt). V roce 1921 skládal se tento vrchní orgán německého sociálního pojištění z presidenta, 3 ředitelů, 26 presidentů senátu, 32 jiných stálých členů. Mimo to bylo zaměstnáváno 6 vyšších úředníků, 66 přísedících soudních a 269 jiných úředníků účtárny a matematického oddělení (Rechnungsstelle) a účtárny.

Správní náklady pro všeobecnou správu u ústavů říšsko-německého pojišťování v procentech pojistného v letech předválečných obnášely:

roku

1909

8,029%

"

1910

8,315%

"

1911

7,960%

"

1913

8,419%

v průměru všech 4 let

8,186%


 

C. Organisace Všeobecného pensijního ústavu je provedena tak, že existuje pro celý stát jediný centrální ústav, jenž tvoří riskové společenstvo. Jménem Všeobecného pensijního ústavu obstarávají však celou řadu záležitostí Zemské úřadovny, kterým přísluší na př. přijímati přihlášky, týkající se pojistné povinnosti a kontrolovati pojistnou a přihlašovací povinnost; míti v evidenci osoby pojištěním povinné vedením pojistného katastru; předpisovati a vybírati pojistné: přijímati nároky vznášené od pojištěnců a přikazovati je důchodové komisi; míti v evidenci důchodce vedením důchodového katastru a kontrolovati osoby oprávněné k požitku důchodu; zastavovati výplaty důchodů, jakož i odnímati důchody a podpory řízením, jež provádí důchodová komise. Mimo to mají Zemské úřadovny práva činiti návrhy, kterak jest kapitály ukládati.

Úřadoven jest šest; z toho po dvou v Praze a v Brně.

Zkušenosti Všeobecného pensijního ústavu o vedení správy lze aplikovati v značné míře na zařízení správy Ústřední sociální pojišťovny, přece však jen opatrně a se značným omezením. Podstatné odchylky obou správních útvarů jsou tyto: Všeobecný pensijní ústav nemá místních, pojištěnci blízkých orgánů, jako budou nemocenské pojišťovny. Zemské úřadovny, které z politických důvodů zřízeny byly v nadměrném počtu šesti, jsou pojištěnci příliš vzdáleny, což projeví se hlavně až vzroste počet důchodů, který v zhledem k pětileté čekací době pojištěnců, vstoupivších 1. července 1920 do pojištění, udržuje se v mírných mezích.

Vzdálenost pojištěných závodů od sídla zemských úřadoven jest na př. na Slovensku a v Podkarpatské Rusi značná a může býti jen nedokonale překonávána zdokonalením inspekční služby. Zvětšení správní agendy a tím i vyšší správní náklady Všeobecného pensijního ústavu přivozuje též daleko větší počet tříd mzdových (16 tříd podle pensijního zákona oprati 4 třídám této osnovy) a z toho vyplývající daleko větší počet hlášených změn pojistného poměru; dále koexistence náhradních ústavů a z toho vyplývající přestupy, doprovázené převody prémiových reserv.

Konečně jest nutno poznamenati, že úplná dlouhodobá evidence veškerých nároků vede se vlastně dvojmo, jednak u Zemských úřadoven, jednak za účely statistickými, kontrolními a pojistně matematickými v centrále, kdež tato centrální úplná dlouhodobá evidence jest umožněna individuelním hlášením všech okolností majících vliv na průběh pojištění (přistoupení, vystoupení, změny tříd, služného, převody premiových reserv, zákupy let, vrácení pojistného, dobrovolné pokračování v pojištění, redukce nároků atd.). Toto centrální vedení evidence s individuelním okamžitým hlášením každého případu vykazuje veliký počet hlášení a příslušných zápisů a kontrol; na př. v roce 1921 při průměrném počtu pojištěnců 117.438 bylo zpracováno v centrále 131.000 změnových lístků a 112.000 ročních evidenčních listů, takže na jednoho pojištěnce připadá 1,2 [K tomu jest třeba připomenouti, že v roce 1921 bylo přes dvě třetiny pojištěnců v nejvyšší třídě XVI., u nichž tedy změny služebních požitků nevedly k hlášení.] případu změny pojistného průběhu, revisní a kontrolní služba příslušných záznamů jest velmi nákladná. Přiznávání důchodu provádějí důchodové (rentové) komise zemských úřadoven; provádění léčebné péče děje se tak, že žádosti instruované zemskými úřadovnami docházejí do centrály, která rozhoduje.

Tabulka č. 43.

Správní náklady Všeobecného pensijního ústavu podle správních jednotek.

Správní jednotky

Zaměstnanců

Počet pojištěnců

Prémie

Náklady správní, osobní, věcné

Inventář

Roky

 

11

56.599

15.496.752

255.030

15.000

1919

 

39

97.764

56,167.134

1,021.690

68.000

1920

Ústředna

46

132.635

133,484.915

1,934.701

79.000

1921

 

57

159.327

173,514.375

3,298.486

350.000

1922

             
 

86

26.070

6,971.916

911.947

500

1919

Praha I.

101

43.255

24,939.416

2,278.880

47.290

1920

 

123

60.004

58,954.457

3,577.258

55.000

1921

 

138

67.848

72,777.362

4,251.087

230.711

1922

             
 

42

13.520

3,764.157

588.716

-

1919

Praha II.

77

25.546

15,452.028

1,334.180

-

1920

 

81

34.683

35,679:663

2,417.276

26.950

1921

 

79

42.748

48,080.985

2,936.580

103.269

1922

             
 

24

6.112

1,695.186

298.451

1.200

1919

Brno I.

36

10.502

6,308.718

650.340

4.200

1920

 

37

13.326

13,776.828

1,184.232

16.495

1921

 

35

14.006

15,854.987

1,383.072

55.138

1922

             
 

25

6.847

1,862.139

301.387

1.200

1919

Brno II.

36

11.620

6,444.426

629.686

3.847

1920

 

43

15.896

16,092.132

1,115.614

28.640

1921

 

48

16.174

17,716.605

1,387.230

66.461

1922

             
 

21

4.040

1,203.354

190.768

400

1919

Opava

25

6.841

3,522.546

506.610

3.000

1920

 

27

8.726

8,981.835

804.494

15.000

1921

 

27

8.485

9,482.886

923.290

35.710

1922

             

Bratislava

25

10.066

9,901.550

980.928

260.000

1922


 

Tabulky č. 43 a č. 44 dávají možnost ve všech možných směrech přezkoumati správní náklady Všeobecného pensijního ústavu a sice jak absolutně, tak procentuelně a vyvoditi z nich příslušnými opravami důsledky pro vyměření správních nákladů Ústřední sociální pojišťovny. Při tom nutno ovšem uvážiti, že průměrné pojistné Všeobecného pensijního ústavu připadající na jednoho pojištěnce jest asi třikráte tak veliké jako bude příslušné číslo u Ústřední sociální pojišťovny. Tabulky č. 43 a č. 44 buďtež doplněny údaji, že na jednoho úředníka účtárny Všeobecného pensijního ústavu připadá 14.000 pojištěnců.

Pro ocenění správních nákladů nemocenských pojišťoven jest vložena tabulka č. 45 ze statistiky nemocenských pokladen za rok 1921, podle níž připadala na př. u okresních nemocenských pokladen správních výdajů na jednoho člena Kč 31,32 a v% běžných příspěvků správní výdaje obnášely 8,18.

Tabulka č. 44.

Ze zkušeností Všeobecného pensijního ústavu za léta 1919 - 1922.

Na jednoho zaměstnance ústavu a úřadoven připadá pojištěnců:

 

1919

1920

1921

1922

Ústředna

5145

2507

2883

2795

Praha I.

303

428

488

492

Praha II.

322

332

428

508

Brno I.

255

292

360

400

Brno II.

274

323

370

337

Opava

192

274

323

314

Bratislava

-

-

-

390

Celkem

271

311

372

403


 

Režie v proc. předepsaných prémií:

 

1919

1920

1921

1922

Ústředna

1,55

1,70

1,39

1,67

Praha I.

13,07

9,13

5,97

5,52

Praha II.

15,64

8,63

6,70

6,11

Brno I.

17,54

10,24

8,48

8,54

Brno II.

16,12

9,71

6,75

7,45

Opava

15,82

14,30

8,79

9,36

Bratislava

-

-

-

3,00

Celkem

16,24

11,21

8,10

7,90


 

Na jednoho pojištěnce připadá správních výloh v Kč

 

1919

1920

1921

1922

Ústředna

424

976

1399

1819

Praha I.

3498

5268

5962

6266

Praha II.

4354

5223

6970

6870

Brno I.

4875

6193

8887

9875

Brno II.

9402

5419

7018

8.577

Opava

4722

7405

9220

10881

Bratislava

-

-

-

9745

Celkem

4467

6439

8152

8605


 

Tabulka č. 45.

Nemocenské pokladny

Ze správních výdajů připadá na jednoho člena dne 31./XII. 1921

Správní výdaje v proc. běžných příspěvků

Okresní

31,32

8,18

Okresní zemědělské

26,79

13,64

Závodní

1,05

0,40

Společenstevní

40,93

10,95

Spolkové

46,02

9,03

Všechny nemocenské pokladny

28,62

7,77


 

Při provádění pojištění bude míti Ústřední sociální pojišťovna výhodu v tom, že nesnáze s prvním přihlašováním a vybíráním příspěvků a pod., dále obtíže s postižením celého souboru pojištěnců a spojené s tím náklady propagační, inspekční a kontrolní z největší části odpadnou.

Za pojištěnce přihlášené a pojištěné již u nemocenských pojišťoven na dávky nemocenské, předepíšou a vyberou nemocenské pojišťovny dnem vstoupení zákona v platnost pojistné, připadající za pojištění invalidní a starobní. Zařazení do tříd, kontrola pojištění, nahlížení do knih; přihlašování, odhlašování, změny mzdových tříd atd. musí býti prováděny stejně pro nemocenské pojištění jako pro pojištění invalidní, takže z tohoto pramene nevznikají nemocenským pojišťovnám a Ústřední sociální pojišťovně nové výdaje, nepřihlížíme-li k zvětšenému rozsahu hlášení a k větší práci, spojené s daleko větším počtem zápisů.

Naproti tomu bude vyžadovati informační služba, dále korespondence se stranami a ovšem korespondence a účtování s Ústředním ústavem značného zvětšení nákladů, a podobně řada nových úkolů, z nichž nutno obzvláště vytknouti vyšetřování a zjištění průběhu předchozího pojištění a spojená s tím činnost korespondenční a kontrolní. Pokud se týče vedení evidence, stačila dosud pro vlastní účely nemocenských pokladen tzv. krátkodobá evidence, ježto předpisování a vybírání příspěvků, rovněž i přiznávání dávek vyžaduje v podstatě znalost poslední mzdové třídy. Pro účely pojištění invalidního a starobního jest však nezbytná tzv. evidence dlouhodobá, ježto nehledě k čekací době, závisí zde dávky též na celém průběhu pojištění, zvláště na příspěvkové době a úhrnu příspěvků; avšak na základě výnosu ministerstva sociální péče ze dne 27. prosince 1922, čís. 11.128/IV F, přešla značná část nemocenských pokladen fakticky k vedení tzv. štítků, které znamenají v podstatě vedení dlouhodobé evidence celého průběhu pojištění nemocenského, úplně individuelně, a to v rozměrech, vyhovujících v podstatě potřebám pojištění invalidního a starobního.

Vedení evidence u ústředny bude nezbytně třeba zjednodušiti oproti zařízení obdobné služby u Všeobecného pensijního ústavu, což může státi se na př. tím, že dostane se od nemocenských pojišťoven ústředně pouze jednou do roka ohlášení všech změn pojistného poměru, jež mají vliv na výši a způsob uplatnění nároků. V případech, kdy má dojíti k přiznání některých dávek, stačí zaslati příslušná hlášení změn spolu se spisy se žádostí o přiznání. Jedině s podobným nebo jiným zjednodušením bude možno prováděti centrální evidenci pro 2 milionu pojištěnců; při této příležitosti budiž konstatováno, že ze 31 ústavů německého invalidního a starobního pojištění měly 3 ústavy v r. 1907 přes 1,200.000 pojištěnců (Slezsko, rýnská provincie, Sasko); pro rok 1921 lze odhadnouti příslušná čísla pojištěnců, vezmeme-li ohled na přírůstek v mezidobí, takto: Slezsko 1,440.000, Rýnské provincie 1,600.000, Sasko 1,470.000.

Správní úkony spojené s evidencí hlášení nelze podceňovati, ježto na jednoho pojištěnce nemocen. pokladen připadá průměrně ročně několik změn, přivozujících zaslání přihlášky nebo odhlášky. Podle výroční zprávy větší nemocenské pokladny bylo na př. při průměrném počtu 24.406 osob v roce 1922 přihlášek 53.548 a odhlášek 59.296, celkem tedy 112.814, takže na jednoho pojištěnce připadá skoro 5 hlášení do roka. Ježto rok 1922 byl nepravidelný, buďtež uvedeny ještě cifry z roku 1921, které znějí: průměrný počet pojištěnců 27.372, počet přihlášek 38.849, počet odhlášek 41.966, dohromady tedy 80.815, tudíž na jednoho pojištěnce připadají téměř 3 hlášení.

Podle tohoto příkladu lze počítati u nemocenských pojišťoven se 4 změnami, vyžadujícími hlášení. Naproti tomu bude možno uspořádati způsob podávání zpráv o průběhu pojištění invalidního centrále nemocenskými pojišťovnami tak, že těchto zpráv bude lze užíti k přímému zpracování statistiky nemocenského pojištění a k provádění dozoru, jejž pro obor nemocenského pojišťování má Ústřední sociální pojišťovna převzíti.

Rovněž správní agenda spojená s předáváním převodních obnosů při přestupu zaměstnanců podle §§ 239 - 241 osnovy, bude moci býti značně zjednodušena, bude-li zúčtování příslušných nositelů pojištění prováděno na příklad jednou do roka a budou-li tabulky, sloužící pro převod, upraveny tak, aby výpočet příslušných částek děl se jednoduše. Rozsah služby převodní a zatížení administrativy z ní vyplývající nelze podceňovati, ježto počet převodů bude velmi značný, jak číselně jest doloženo v části pojistně-matematické.

Podrobná organisace správní služby bude ovšem provedena na základě důkladných úvah příslušným prováděcím nařízením a instrukcemi Ústřední sociální pojišťovny samotné podle potřeby; nebylo by ani možno, ani záhodno upravovati detaily administrativy napřed zákonem. Lze předem jen říci, že s použitím všech vymožeností moderní účetní a kancelářské techniky, využitím zkušeností, učiněných u velikých ústavů pojištění sociálního a soukromého (obzvláště tzv. lidového pojištění) lze problém správy sociálního pojištění rozřešiti ekonomicky. To jest též nutno, ježto správní náklady sociálního pojištění nesmějí zdaleka dostoupiti výše správních nákladů pojištění soukromého, nemá-li pojištění sociální ztratiti nejvlastnější důvod existence.

Vezmeme-li v úvahu potřeby služby finanční, pojistně-matematické, statistické a kancelářské, konceptní, revisní, lékařské a důchodové, můžeme oceniti správní náklady spojené s prováděním invalidního a starobního pojištění bezprostředně u Ústřední sociální pojišťovny spolu se zvýšením správních nákladů nemocenských pojišťoven činností ve prospěch Ústřední sociální pojišťovny, celkem tedy správní vydání invalidního a starobního pojištění na 8% pojistného. V absolutním obnosu vyjádřena, znamená to při předpisu pojistného asi Kč 650,000.000 [Toto číslo úmyslně vzato níže, než vypočtený dříve úhrn pojistného 738 milionů Kč ročně, vzhledem k nedokonalosti postižení osob pojištěním povinných v prvních letech pojištění.] v prvních letech 52 miliony Kč ročně.

Tento obnos vyjádřený v procentech pojistného odpovídá asi výši správních nákladů ostatních nositelů sociálního pojištění, vezmeme-li v úvahu, že pojistné průměrně na pojištěnce připadající jest nižší než u Všeobecného pensijního ústavu a vyšší než u Úrazové pojišťovny, a vezmeme-li dále ohled na svrchu uvedené rozdíly v organisaci.

Jakým poměrem rozdělí se správní náklady 52 milionů Kč na nemocenské pojišťovny a Ústřední sociální pojišťovnu, závisí na detailním zařízení vnitřní služby a součinnosti těchto orgánů.

Nutno ovšem uvážiti, že zvýší-li se počet nemocenských pojišťoven proti předpokládanému původně počtu nemocenských pokladen, bude to znamenati zvýšení správních nákladů invalidního a starobního pojištění, a to u ústředního ústavu i u nemocenských pojišťoven, jakožto organisačních jednotek. Kromě toho zvýší se též správní náklady nemocenského pojištění.

Tabulka čís. 46.

Přehled rozsahu a vydání léčebné péče v létech 1897 - 1913.

V roce

vůbec

I. Tuberkulosa

II. Lupus

III. Jiné nemoci

a) stálé ošetřování

b) přech. ošetřov.

muži

ženy

dohr.

a) stálé ošetřování

b) přech. ošetřov.

muži

ženy

dohrom.

muži

ženy

dohr.

muži

ženy

dohrom.

muži

ženy

dohr.

A. Do ošetřování přijato:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

1897

10.564

2.598

736

3.334

27

13

40

-

-

-

 

1.806

5.888

1.120

182

1.302

1898

13.758

3.806

1,109

4.910

16

11

27

-

-

-

9.082

2.489

7.514

1.115

192

1.307

1899

20.039

6.032

1.666

7.698

42

19

61

-

-

-

5.025

3.802

10.672

1.297

311

1.608

1900

27.427

8.492

2.652

11.094

27

29

56

-

-

-

6.870

5.276

14.031

1.722

624

2.246

1901

32.710

10.812

3.844

19.656

50

51

101

-

-

-

8.755

6.009

15.185

1.965

803

2.768

1902

35.999

12.187

4.302

16.489

18

9

27

-

-

-

9.176

6.196

16.033

2.326

1.074

3.400

1903

43.593

14.937

5.211

20.198

19

4

23

-

-

-

9.837

7.761

19.629

2.602

1.191

3.793

1904

49.491

16.957

6.520

23.477

28

6

34

-

-

-

11.868

8.426

20.608

3.539

1.833

5.372

1905

56.420

19.085

7.536

26.621

156

57

213

-

-

-

12.182

9.224

22.322

4.633

2.631

7.264

1906

66.883

21,959

9.063

31.022

213

140

353

-

-

-

13.098

10.212

24.566

6.579

9.363

10.992

1907

74.023

22.258

9.816

32.074

299

170

969

-

-

-

14.354

11.035

26.737

8.436

6.307

14.793

1908

86.990

26.437

12.288

38.725

353

262

615

-

-

-

15.702

12.290

29.912

10.167

8.071

18.238

1909

101.158

29.277

12.955

42.232

470

238

708

267

412

67

17.172

13.646

33.321

13.201

11.017

24.218

1910

114.310

30.595

15.014

95.609

913

195

1.108

77

112

189

19.675

15.832

38.001

15.779

13.624

29.403

1911

123.602

31.641

15.938

47.579

1.170

169

1.339

80

110

190

22.899

16.769

39.668

18.911

15.915

34.826

1912

135.93

32.088

16.773

48.861

1.165

176

1.349

691

133

202

22.169

18.534

93.015

22.297

19.757

42.054

1913

153.636

34.170

18.081

52.251

493

87

580

1161

167

283

24.481

20.791

99.421

26.387

24.714

51.101

Úhrn

1,146,026

323,281

143.499

466.780

5.459

1.636

7.095

609

934

1.543

295.975

170.048

416.023

142.076

112.509

254.585

B. Vydání na léčebnou péči v markách:

1897

2011149

767030

257977

1029507

1661

929

2590

-

-

-

688987

270418

959405

19233

5414

24647

1898

2769330

1170352

376907

1546759

665

540

1605

-

-

-

837011

359221

1196232

18956

5778

24734

1899

4056975

1871804

529853

2401657

2410

970

3380

-

-

-

1074947

536575

1611522

30003

10413

40416

1900

6210720

2913550

851613

3765163

1025

574

1599

-

-

-

1554778

834288

2389066

37399

17543

54892

1901

7912220

3768813

1266984

5039797

2964

991

3955

-

-

-

1726140

1057688

2783828

56990

32650

89640

1902

9056241

9389777

1468838

5858615

2159

392

2551

-

-

-

1951899

1138025

3089919

69270

35886

105156

1903

11501205

5584087

1825404

7409491

945

231

1176

-

-

-

2555634

1390637

3946271

93367

50900

144267

1904

12735081

6340393

2133888

8474281

432

327

759

-

-

-

2595819

1462006

4057825

124441

77775

202216

1905

14448005

7258261

2921274

9679535

3861

2461

6322

-

-

-

2890760

1592932

9483192

167561

111395

278956

1906

16660445

8542317

2940717

11983034

3795

4768

8513

-

-

-

3062179

1713930

9775609

233950

159339

393289

1907

17954706

8642847

3243245

11886092

9917

3309

8226

-

-

-

3531252

2002279

5533531

299562

227295

526857

1908

21625883

10632922

4173177

14806099

7440

6382

13822

-

-

-

3933523

2259548

6193071

338222

274669

612891

1909

24275577

11834494

4469124

16303618

11930

5553

16983

103472

129536

233008

9510116

2445856

6955972

409178

356818

765996

1910

26593569

12371332

5044698

17416030

52127

4763

56890

33287

95512

78799

5243009

2854785

8097799

491881

452175

944056

1911

27748853

12871737

5283022

18159759

114557

3694

118251

24328

1 35498

5982

5409360

2933299

8337659

568649

509709

1078358

1912

30155178

13314064

5738889

19052953

141908

13029

154937

28011

94681

72692

6002823

3345521

9348344

754552

771700

1526252

1913

34128088

14404997

6207296

20612293

44976

6595

51521

94710

53336

98046

7265146

3895595

11160691

1080294

1125243

2205537

Úhrn

269843225

126678777

48230906

174909683

397222

55858

453080

12338081

308563

542371

54828378

30091553

84919931

4793458

9224702

9018160


 

Poznámka:

K A. II. 1909. V těchto počtech jsou všichni nemocní, ošetřovaní pro lupus až do r. 1909. Příslušné počty a obnosy jsou v odd. A. a B. sub. III. odečteny u nemocných, ošetřovaných r. 1909.

 

K B. II. 1909: V těchto obnosech jsou výdaje na léčebnou péči všech nemocných, ošetřovaných pro lupus do r. 1909.


 

K úhradě těchto zvýšení bylo by lze užíti částky 2 - 4% pojistného, která podle části II. jest v pojistném (po úhradě léčebné péče obnosem 3%) k disposici.

G. Léčebná péče.

Zásady pro provádění léčebné péče obsaženy jsou ve všeobecném úvodu. Předem buďtež uvedeny ze zprávy německého říšského ústavu pojišťovacího některé detailní výsledky za rok 1921:

Z úhrnného vydání na léčebnou péči M 252,276.840.- připadalo na nemocenské pokladny, odborová společenstva, obce, Říšský pojišťovací ústav pro zaměstnance atd. M 64,889.128,-, takže nositelé pojištění invalidního a starobního vydali ve skutečnosti na léčebnou péči 187,387.712 M.

Ze 2.306.957 osob ošetřovaných od roku 1897 bylo 749.955 osob (tj. 32,5%) nemocných tuberkulosou plicní a krční. Na jejich ošetření připadá 59,4% z celkových vydání M 835,709.664,-, totiž M 496,408.990,-.

Na péči o dítě bylo vydáno v celku M 15.129.278.- v roce 1921 a M 8,173.981,- v roce 1920.

Koncem roku 1921 měly pojišťovací ústavy 48 vlastních nebo najatých ústavů pro léčeni plicních chorob s 6321 lůžkem (4144 pro muže, 1790 pro ženy a 387 pro děti) a 56 sanatorií, ozdravoven a nemocnic s 5464 lůžky (3015 pro muže, 2179 pro ženy a 270 pro děti).

Z tab. č. 46 lze seznati detailně výsledky léčebné péče říšskoněmeckých pojišťoven invalidního a starobního pojištění v letech 1897 až 1913. [Statistik der Heilbehandlung f. d. J. 1913. str. 10. Amtliche Nachrichten des Reichsversicherungsamtes 1914. 2. Beiheft.]

K tomu budiž poznamenáno, že průměrný počet pojištěnců říšskoněmeckého invalidního a starobního pojištění obnášel v roce 1907 asi 14,631.390.

Pro účely léčebné péče jsou podle této osnovy a podle pojistně-matematických výpočtů k disposici tři procenta pojistného, což representuje celkem obnos as Kč 19,500.000.- ročně v prvních letech pojištění. Mimo to ovšem může Ústřední sociální pojišťovna podporovati intensivně léčebnou péči rozumným vedením ukládací politiky. Jakého rozsahu může tento způsob ukládání peněz docíliti, je patrno z tabulky. Další rozhojnění prostředků k provádění léčebné péče může poskytnouti léčebná péče sama svými výsledky, snižujíc frekvenci invalidních a vdovských důchodů oproti předpokladům, [Budiž při této příležitosti upozorněno na možnost doplnění léčebné péče podporou badání lékařského; viz na příklad zprávy lékařského komitétu výzkumného při anglickém pojištění národního zdraví: Report of the medical. Research committee 1912 - 1919.] oproti tomu ovšem stojí zvýšení životnosti důchodců a nákladů na starobní důchody.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP