Největší položky ve vývozu jsou následující:

 

1920

1921

 

v tis. q

v mil. Kč

v tis. q

v mil. Kč

Vlněné zboží atd.

105

6.685

121

4.134

Cukr

2.486

3.405

4.472

749

Bavlněné zboží atd.

108

2.525

320

473

Uhlí a dříví

51.843

1.740

76.321

2.901

Sklo a skleněné zboží

1.401

1.898

1.327

2. 073

Železo a železné zboží

1.639

1.511

1.990

289

Ovoce a rostliny

899

910

690

658

Papír a papírové zboží

766

695

786

654

Kůže a kožené zboží

28

642

59

876

Stroje

404

558

468

903

Konfekce

-

905

-

806

Hedvábné zboží atd.

2

152

6

627


 

 

1922

1923

     

za I. pol.

 

v tis. q

v mil. Kč

v tis. q

v mil. Kč

Vlněné zboží atd.

183

2.807

76

505

Cukr

3.181

1.400

2.123

812

Bavlněné zboží

467

2.566

185

712

Uhlí a dříví

72.213

2.549

45.436

1.181

Sklo a skleněné zboží

1.212

2.046

443

426

Železo a železné zboží

1.941

768

2.674

409

Ovoce a rostliny

1.484

380

431

48

Papír a papírové zboží

968

422

434

115

Kůže a kožené zboží

59

479

31

124

Stroje

291

293

94

70

Konfekce

13

500

-

101

Hedvábné zboží atd.

4

204

3

32


 

Pokud se týče zemí rozděluje se zahraniční obchod následovně:

 

1920

 

dovoz

vývoz

 

v milionech

v milionech

 

q

q

Německo

20,7

5.601

30,8

3.330

Rakousko

3,2

3.043

23,9

9.678

U. S. A.

2,0

4.110

0,2

544

Francie

0,2

954

1,9

2.375

Polsko

1,0

399

1,7

1.425

Italie

0,5

1.002

1,7

1.300

Holandsko

0,6

1.316

0,6

557

Belgie

0,8

1.036

0,08

134

Velká Britanie

0,3

1.008

0,2

813

Rumunsko

0,5

308

0,3

752

Jugoslavie

0,1

340

0,6

1.081

Švýcary

0,1

625

0,9

766

Maďarsko

0,8

655

3,2

2.512


 

 

1921

 

dovoz

vývoz

 

v milionech

v milionech

 

q

q

Německo

18,8

5.862

35,9

3.061

Rakousko

3,1

1.982

33,0

7.835

Maďarsko

2,4

925

13,2

3.066

U. S. A

3,7

4.547

0,2

770

Francie

1,4

383

8,5

1.424

Italie

0,8

733

1,4

920

Polsko

1,1

383

3,5

1.424

Holandsko

0,8

1.106

0,7

566

Belgie

0,3

444

0,2

290

Velká Britanie

0,9

1.341

1,5

2.104

Rumunsko

0,8

481

0,8

1.175

Jugoslavie

0,6

367

1,3

2.008

Švýcary

0,06

315

0,7

519


 

 

1922

 

dovoz

vývoz

 

v tis. q

v mil. Kč

v tis. q

v mil. Kč

Německo

13.916

3.536

39.384

3.407

Rakousko

2.176

987

29.415

3.969

Maďarsko

1.819

683

8.729

1.588

U. S. A

2.273

2.286

513

931

Francie

699

437

3.104

863

Polsko

2.134

324

2.133

604

Italie

997

295

1.089

663

Holandsko

1.288

428

1.059

403

Belgie

504

226

494

293

Velká Britanie

484

651

1.273

1.346

Rumunsko

784

429

596

522

Jugoslavie

507

267

1.097

782

Švýcary

72

169

2.271

284


 

 

1923

 

za prvních šest měsíců

 

dovoz

vývoz

 

v tis. q

v mil. Kč

v tis. q

v mil. Kč

Německo

5.269

1.674

30.735

1.248

Rakousko

1.006

254

13.261

1.150

Maďarsko

420

129

5.129

332

U. S. A

432

313

208

227

Francie

138

142

870

136

Polsko

2.413

119

1.258

194

Holandsko

493

187

415

104

Italie

436

177

499

194

Belgie

23

34

106

41

Velká Britanie

160

145

776

535

Rumunsko

217

67

404

177

Jugoslavie

334

113

395

207

Švýcary

41

87

1.672

249


 

(Dovoz.)

I. pololetí 1923.

 

Úhrnné množství

v Kč

v kg

v kusech

Podle surovin a tovarů:

     

Suroviny (také odpadky)

1.114,719.086

124.045

2.560,013.171

Polotovary

114,292.089

-

459,793.276

Tovary

189,872.274

200.439

1.051,777.326

Drahé kovy a mince

76

-

338.559

Úhrnem

1.418,883.525

324.484

4.071,922.332

       

Podle skupin produkce:

     

Výrobky zemědělství, lesnictví a rybářství

284,095.381

124.045

2.308,132.838

Výrobky hornictví a hutnictví

830,623.705

-

251,880.333

Výrobky průmyslu

304,164.363

200.439

1.511,570.602

Drahé kovy a mince

76

-

338.559

Úhrnem

1.418,883.525

324.484

4.071,922.332


 

(Vývoz.)

I. pololetí 1923.

 

Úhrnné množství

v Kč

v kg

v kusech

Podle surovin a tovarů:

     

Suroviny (také odpadky)

4.596,404.101

3.441

1.340,313.070

Polotovary

701,692.833

-

1.050,233.880

Tovary

440,101.386

2,508.866

3.143,155.178

Drahé kovy a mince

92.936

-

78,622.726

Úhrnem

5.738,291.256

2,512.307

5.612,354.854

       

Podle skupin produkce:

     

Výrobky zemědělství, lesnictví a rybářství

1.677,500.681

3.441

662,121.900

Výrobky hornictví a hutnictví

2.918,903.420

-

678,221.170

Výrobky průmyslu

1.141,794.219

2,508.866

4.193,389.058

Drahé kovy a mince

92.936

-

78,622.726

Úhrnem

5.738,291.256

2,512.307

5.612,354.854


 

Dovoz v roce 1923:

Měsíc

úhrnné množství

v Kč

váhy

v kusech

leden

q

1,608.968

26.845

430,860.024

únor

kg

203,701.563

45.260

591,251.323

březen

kg

206,989.193

61.284

801,523.471

duben

kg

297,717.154

63.984

868,933.290

květen

kg

248,861.429

58.947

619,839.062

červen

kg

300,062.367

68.164

759,532.162

červenec

kg

341,315.981

66.080

743,953.969

srpen

kg

417,369.502

62.397

800,759.091


 

Vývoz v roce 1923:

Měsíc

úhrnné množství

v Kč

váhy

v kusech

leden

q

7,108.371

259.112

776,194.949

únor

kg

897,681.805

437.074

873,366.708

březen

kg

1.023,308.874

659.647

901,903.394

duben

kg

856,984.967

333.297

1.055,554.098

květen

kg

1.155,073.894

322.946

995,982.968

červen

kg

1.094,434.185

510.232

1.009,502.437

červenec

kg

1.115,556.441

488.826

1.008,445.766

srpen

kg

1.020,979.449

413.189

981,664.946


 

Ke kapitole XVI.

Pošta.

V oboru poštovní dopravy bylo snahou poštovní správy, aby užito bylo k dopravě poštovní veškerých zařízení, která po technické stránce poskytuje dnešní pokrok. K dopravě poštovní na železnicích ve vnitrozemí bylo užito několika nově zavedených rychlíků a osobních vlaků obzvláště za tím účelem, aby pražské časopisy stihly v době co nejkratší nejvzdálenější místa našeho státu. Pozoruhodno jest, že s ruskou poštovní správou byla sjednána úmluva, dle níž naše pošta pro Sibiř a Čínu dopravuje se transsibiřskou drahou přes Čitu a Charbin, takže získá se proti dosavadní dopravě cestou vodní nejméně 14 dnů.

Zvýšenou měrou bylo k poštovní dopravě užito služby letecké. Kromě zavedené již letecké dopravy poštovní do Francie, Polska, Rakouska, Rumunska a Turecka byla, poštovní letecká služba zavedena také ve styku s král. S. H. S., Bulharskem a Řeckem. Ve styku s oběma posléze jmenovanými státy je služba letecká kombinována se službou železniční tak, že pošta jde leteckou linkou do Bělehradu a odtud dále Simplon-Orientexpresem. Nově byla zavedena, pokud jde o službu mezinárodní, letecká poštovní doprava do Anglie přes Paříž a do západního Maroka (Casa Blanca) přes Toulouse. Od 29. října 1923 užívá poštovní správa k poštovní dopravě ve vnitrozemí letecké linky Praha - Bratislava. S poštovní správou anglickou i belgickou byly navázány styky ohledně přímého leteckého spojení mezi Londýnem a Prahou přes Brusel a byly již také smluveny bližší podmínky poštovní dopravy. Bohužel nedošlo prozatím k zahájení poštovní dopravy na této trati pro odpor Německa, které nechce svaliti k přeletu svého území. S poštovní správou anglickou vyjednává se o použití letecké trati z Kahýry do Bagdadu k dopravě čsl. pošty do Mezopotamie a západní Persie a s poštovní správou italskou o letecké spojení Terstu s Římem. Od 1. května 1923 sníženy byly sazby za tiskoviny (o 50%) a za balíky (o 31%), pak pojistné za cenná psaní a balíky s udanou cenou, předložné za příkazy a příkazky, příplatek za zásilky znějící poste restante, poplatek za pátrání po osudu zásilek a celně za odbavení zásilek poštou (úhrnem o 20% - 60%).

Telegraf.

Telegrafní síť drátová byla zdokonalena výstavbou velkých telegrafních vedení z Prahy do Karlových Varů, z Brna do Třebíče, z Bratislavy do Trenčína, z Košic do Užhorodu, z Užhorodu do Hustu a z Plzně do Brna. Nově bylo otevřeno dalších 32 telegrafních úřadů. Od 1. května 1923 sníženy byly telegrafní sazby vnitrozemských telegramů o 20%; zlevňovací snaze vyšlo se vstříc také tím, že se zavedly tzv. listovní telegramy za zlevněnou cenu 10 h za slovo; vyjednává se se sousedními státy, aby i tento druh zlevněných telegramů byl v telegrafickém styku s těmito státy zaveden. Zvláštní zřetel byl věnován organisaci radiotelegrafní sítě československé a radiotelegrafní služby vůbec. Stavba velké poděbradské radiotelegrafní stanice o síle 100 KW blíží se kvapem ke svému dokončení. Právě se začíná s montáží strojového zařízení. Menší radiotelegrafní stanice lampová o síle 5 KW zařízená též na vysílání radiofonické, jest v činnosti již od počátku roku 1923: Radiotelegrafní stanice ve Kbelích rozšířena byla o další vysílací zařízení a dokončena byla radiotelegrafní stanice v Karlových Varech a v Chebu. Na jaře v roku 1923 byla zahájena pravidelná výměna telegramů radiotelegrafickou cestou Paříží a později též s Londýnem, Bernem a Bukureští. Tato služba provádí se a koncentruje prozatím u telegrafního úřadu Praha 31 na Král. Vinohradech. Vysílací a přijímací stanice pražské podporují velmi účinně leteckou službu, prostředkujíce zprávy meteorologické i provozně letecké. Z Německa, ze Švýcarska, z Anglie a Francie přijímají se radiotelegraficky a toutéž cestou se dále rozšiřují zprávy hospodářské, bursovní i novinářské. V roce 1922 položeny byly základy k československému broadcastingu, hromadnému to radiofonickému vysílání koncertů, přednášek, meteorologických zpráv a podobně.

Telefon.

Telefonní provoz se zlepšil v důsledku pokračující výstavby sítě, zřízení nových úřadů a rekonstrukce některých ústředen dosavadních. Ve vnitrozemí dosaženo přímého spojení Prahy s Opavou a Košicemi (prostřednictvím jich pak dále s Užhorodem), takže nyní jsou s Prahou přímo spojena všechna hlavní místa státní správy v zemích historických i na Slovensku. Mezinárodní styk podstatně rozšířen a zlepšen a to jmenovitě se Švýcarskem zřízením přímé linky Praha - Curych, s Německem výstavbou druhé přímé linky s Berlínem, s Maďarskem zřízením přímého spojení Prahy s Budapeští; s Polskem umožněna korespondence přes Mor. Ostravu s Krakovem a Varšavou. V roce 1923 bylo vystavěno 81 meziměstských vedení v celkové délce as 7.600 km. Dále byly zřízeny též nové místní sítě, veřejné hovorny u vedlejší ústředny, jakož i přípojná vedení vesměs tam, kde zájemníci splnili zákonité podmínky. Počet telefonních úřadů (ústředen <i hovoren) vzrostl z 2.882 na 3.095, tedy o 213, počet účastnických stanic hlavních a vedlejších z 81.195 na 88.716, tedy o 7.521. Dokončeny byly také již přípravné práce pro zautomatisování telefonní ústředny v Praze. Výstavba hlavní ústředny v Praze na 16.000 přípojek, a vedlejší ústředny na Smíchově na kapacitu 4.000 přípojek pokročila již tak daleko, že započato bylo s montáží. Automatické ústředny v Praze, na Smíchově a na Král. Vinohradech budou uvedeny v provoz pravděpodobně koncem roku 1924. Současně jest ve stavbě budova meziměstské ústředny na Žižkově; technické zařízení ústředny projednává se právě s odbornými firmami. Mimo Prahu byly rozšířeny: a) telefonní ústředny místní v Budějovicích, Karlových Varech, Plzni, v Olomouci, v Teplicích - Šanově a v Chebu; b) telefonní ústředny meziměstské v Budějovicích, v Karlových Varech, v Olomouci, v Rakovníku, v Kadani, v Lounech, ve Falknově, v Duchcově, v Chebu, v Teplicích - Šanově, v Brně, v Turnově, ve Varnsdorfu, v Táboře, kromě jiných menších staveb; c) zřízena důležitá sdružená vedení dle provozní potřeby. K zmírnění drahotních poměrů přispěla telegrafní správa snížením hovorného ve styku meziměstském (průměrně asi o 20%) a snížením stavebních příspěvků (průměrně asi o 25%).

Poštovní provoz automobilový.

Během roku 1923 byly zřízeny tyto nové automobilové trati: a) v Čechách autotrať Čáslav - Heřmanův Městec, Dvůr Králové n. L. - Trutnov, Semily - Vysoké nad Jizerou, Úpice - Trutnov, Slaný - Velvary - Mělník, Jičín - Libáň - Rožďalovice, Hradec Král. - Černilov, Sedlčany - Krásná Hora a prodloužena autotrať Jičín - Nová Paka do Slemena; b) na Moravě zřízena autotrať Blansko - Jedovnice, která jest letní tratí sezónní. Počet autotratí v provozu jsoucích činí 108 v úhrnné délce 2.318 km; denně vjede se na všech tratích 10.068.5 km. V roce 1923 bylo objednáno 41 automobilů a to: 10 vozů typu Praga-N, 20 autobusů typu M S Laurin a Klement, 1 autobus typu Praga-N a 10 lehkých nákladních automobilů "Walter". Stav vozidel činí: 120 autobusů, 51 těžkých nákladních automobilů, 28 lehkých nákladních automobilů "Walter", 1 benzinový tank, 10 vlečňáků čtyřkolových a 42 vlečňáků dvoukolových. Od 1. srpna 1923 byly zavedeny zlevněné týdenní a měsíční předplatní lístky na všech automobilových státních tratích. Kromě toho bylo vyhověno přání a žádostem kovodělníků z okolí Plzně a zavedeny týdenní předplatní lístky na zkoušku na trati Plzeň - Předenice pouze pro dělnictvo za sazby, rovnající se téměř 50% slevě u výše uvedených týdenních předplatních lístků.

Poštovní úřad šekový.

Úřad tento založený hned po převratu, dovršil v listopadu roku 1923 pětiletí své činnosti. Během této doby nabyl velkého rozsahu a stal se nejenom v oboru šekového řízení, nýbrž i v ostatních oborech své mnohotvárné činnosti důležitou složkou našeho veřejného hospodářství.

O rozvoji šekového řízení od počátku činnosti ústavu až do nejnovější doby podávají doklad tato data:

Počet šekových účtů činil

koncem roku 1919

42.995,

koncem roku 1920

54.849,

koncem roku 1921

63.739,

koncem roku 1922

67.114.


 

K 31. říjnu 1923 dostoupil počet účastníků šekového řízení 72.499; v roce 1923 činí tudíž přírůstek za prvních deset měsíců proti roku 1922 - 5.385 šekových účtů, proti roku 1919 - 29.504 šekových účtů.

Celkový obrat v letech 1919-1922 vysvítá z tohoto přehledu:

rok

obrat celkem

z toho obrat bez hotových

%

1919

41.604,206.715,96 Kč

26.631,245.397,34 Kč

64

1920

111.760,204.039,09 Kč

6.921,365.880,05 Kč

68,8

1921

162.546,202.583,89 Kč

108.656,090.019,66 Kč

66,8

1922

153.743,278.724,63 Kč

100.204,637.706,09 Kč

65,18


 

Celková pohledávka majitelů účtů (stav vkladů) činila:

koncem roku 1919

Kč 1.402,069.015,12,

koncem roku 1920

Kč 2.21,393.189,77,

koncem roku 1921

Kč 2.399,461.563,42

koncem roku 1922

Kč 2.343,499.830,61.


 

Výše celkového obratu a. stavu vkladů za rok 1922 jeví oproti roku předchozímu pokles. Příčinu tohoto poklesu nelze však spatřovati v ochabnutí činnosti šekového úřadu, neboť ona naopak vykazuje nejen v roce 1922, nýbrž i v roce 1923 další vzestup, jak níže se vysvětluje. Pokles tento jest v souvislosti s deflačním procesem, který se projevuje v pokračujícím snižování oběživa následkem vzestupu hodnoty československé koruny. Snížení obratu a stavu vkladů resultuje takto z potřeby nižších částek peněžních k jednotlivým platbám následkem všeobecného poklesu cen, čímž se majitelům účtů také umožňuje, aby na šekových účtech udržovali menší pohledávku, slež jak bylo dříve zapotřebí.

O používání šekového řízení a jeho vyšší intensitě svědčí počet pracovních jednotek, to jest počet účinů provedených na účtech (vklady, výplaty, přípisy a odpisy). Těchto účinů připadá

na rok 1919

19,948.496,

na rok 1920

34,835.516,

na rok 1921

49,917.198,

na rok 1922

53,444.926.


 

Do konce října 1923 činí počet účinů provedených v šekovém řízení již 49,917.198, tedy o 6,300.000 více než za tutéž dobu desíti měsíců v roce 1922.

Tento vzrůst agendy nejeví se však pouze v šekovém řízení, nýbrž i v ostatních oborech činnosti šekového úřadu, jmenovitě pokud vyplývají z jeho povinností postarati se podle zákona o zužitkování vkladů. To platí zvláště o emisi státních půjček, jichž se šekový úřad účastní nejen jako hlavní upisovna, nýbrž i jako centrála pro vyúčtování celé emisní akce, o službě depositní (správa soukromých i veřejných deposit), o obchodu s cennými papíry na vlastní i cizí účet a o eskontu směnek a lombardu cenných papírů, Činnost těchto odvětví plně již organisovaných nabyla neočekávaného rozsahu.

Kromě toho obstarává šekový úřad jako orgán státní administrativy celou řadu funkcí pro stát, který zvláště používá jeho šekového řízení svými úřady pro převážnou většinu svých transakcí. V této funkci zahajuje šekový úřad v roce 1923 také činnost jako Náhradová banka pro pozemkovou reformu, jež obstarává pro Státní pozemkový úřad účetní a pokladní službu pohledávek bývalých vlastníků velkostatků za státem a závazků nabyvatelů půdy převzaté státem.

Systematická organisace služby a zvýšená výkonnost personálu umožnila šekovému úřadu, že se přes vylíčený rozvoj v posledních dvou letech obešel bez rozmnožení personálu, jehož počet v této době dokonce o něco poklesl. Koncem roku 1921 zaměstnával šekový úřad 1965 sil, koncem roku 1922 1962 síly a 31. října 1923 dokonce již pouze 1947 sil, z čehož připadá na úředníky administrativní a smluvní 8 osob, na úředníky skupiny C státních úředníků (se středoškolským vzděláním) 585, úředníky skupiny D (s nižším vzděláním) 1199, výpomocný personál úřednický 7 a zřízenecký personál 148 osob.

Finanční hospodářství šekového úřadu a jeho výsledky jsou patrny z rozvahy a účtu ztráty a zisku k 31. prosinci 1922. (Připojeno na zvláštním listě.)

Přebytek za rok 1922 činil tudíž Kč 76,749.983,22. Z přebytku toho byla podle čl. 5 zákona ze dne 11. března 1919, č. 140 Sb. z. a n., o zřízení poštovních úřadů šekových přikázána částka Kč 16,903.389,19 reservnímu fondu, který tím stoupl na Kč 117,174.991,53 a dosáhl tak zákonné výše 5% vkladů na konci roku. Zbývající část přebytku v částce lič 59,846.594,03 byla podle téhož zákona odvedena poštovní správě.

Rozvaha.

Aktiva.

   

Pasiva.

 

 

1. Pokladní hotovosti

8,299.299,84

Vlastní prostředky:

 

2. Ihned splatné pohledávky

439,898.196,15

1. Reservní fond z r. 1921

 

3. Směnky

340,077.510,39

   Kč 100,271.602,34

 

4. Vlastní cenné papíry.

1.592,653.086,--

   Dotace

 

5. Dlužníci:

 

   za rok 1922

 

   a) Pohledávky

 

   Kč 16,903.389,19

117,174.991,53

   zaručené cen. papíry

 

Cizí prostředky:

 

   Kč 25,992.822,26

1.036,553.972,28

2. Vklady

2.343,499.830,61

b) Ostatní

     

   Kč 1.010,561.150,03

 

3. Věřitelé

924,513.982,58

6. Inventář po odpisu

5,308.938,09

4 Přechodná pasiva

2,396.741,14

7. Přechodná aktiva

3,099.038,80

5. Průběžné položky:

 

8. Průběžné položky:

 

   Cenné papíry v úschově

2.475,028.386,12

   Cenné papíry v úschově

2.475,028.386,12

6. Přebytek odvedený poštovní správě

9. Ostatní aktiva

23,542.098,39

 

59,846.594,03

 

5.922,460.526,01

 

5.922,460.526,01


 

Učet ztráty a zisku.

Ztráty.

   

Zisky.

1. Úroky:

 

1. Úroky

 

ze vkladů, reeskontu, lombardu, běžných účtů a přechodné

14,337.090,--

ze směnek, běžných účtů, cenných papírů a přechodné

101,919.405,78

2. Náklady:

     

a) správní výlohy

 

2. Provise a manipulační poplatky

18,729.887,32

   věcné Kč 3,766.958,18

     

b) správní výlohy

     

   osob. Kč 28,392.614,16

32,159.523,14

3. Různé ziskové položky:

 

3. Odpisy

3,318.652,94

a) kursovní rozdíl

 

4. Různé ztrátové položky

182.006,57

Kč 5,568.129,35

 

5. Dotace reservního fondu

16,903.389,19

b) Různé příjmy

 

6. Odvod poštovní správě

59,846.594,03

   Kč 529.882,62

6,098.011,97

 

126,747.305,07

 

126,747.305,07


 

Stav personálu,

rozpočtově zajištěný na rok 1924 pro obor ministerstva pošt a telegrafů.

A. Úřednictvo a zřízenectvo plně zaměstnané.

Odvětví

Úřednictvo

Zřízenectvo

pragmatikální

nepragmatikální

pragmatikální

nepragmatikální

trvale

dočasně

trvale

dočasné

Ústřední správa

527

-

50

111

18

-

Poštovní provoz

18.038

-

644

14.280

2.753

2.340

Poštovní úřad šekový

2.129

-

7

140

48

-

Poštovní provoz automobilový

38

-

-

-

551

80

Úhrnem

20.732

-

701

14.531

3.370

2.420

 

= 21.433

= 20.321

Celkový počet plně zaměstnaného úřednictva a zřízenectva

= 41.754

(z toho trvale ustanoveno jen 38.633).


 

B. Síly úřednické a zřízenecké neplně zaměstnané,

které vykonávají službu poštovní zpravidla jen jako zaměstnání vedlejší.

 

Síly úřednické

Síly zřízenecké

Poštovní provoz

1.713

2.918

 

= 4.631


 

Výsledky dle účetních závěrek ke kapitolám 16 a 16 A.

Rok

Příjmy

Vydání

Skutečný

Preliminovaný

schodek (-) -

přebytek (+)

v Kč

1919

202,685.150,51

188,800.715,58

+ 13,894.434,43

+ 17,652.500,-

1920

532,013.517,76

448,924.165,46

+ 83,089.352,30

- 25,159.740,-

1921

831,840.346,20

1.022,258.736,21

- 190,418.390,01

- 259,148.100,-

1922

1.048,675.630,16

1.036,241.918,19

+ 12,433.711,97

+ 91,275.530,-

1923 *)

968,000.000,--

965,000.000,--

+ 3,000.000,--

+ 281,696.420,-

         

*) Podle dosavadních účinů pravděpodobné výsledky.


 

Ke kapitole XVII.

Státní železnice.

Správu státních železnic vede ministerstvo železnic.

Pokud jedná se o výdaje a příjmy, podává se dle rozpočtů státních tento obraz:

Preliminovány byly v řádném rozpočtu státním pro železniční správu

pro rok

výdaje Kč

příjmy Kč

1919

1.219,056.130

970,045.620

1920

3.452,884.870

2.738,577.120

1921

5.197,053.100

4.642,390.000

1922

4.660,257.600

4.945,500.000

1923

4.206,081.040

4.951,757.660

1924

4.174,517.870

4.603,237.530


 

Ježto za války na železnicích se žádné větší opravy neprováděly, jest přirozeno, že při převratu nacházely se všechny železnice, a sice jak ohledně staveb, tak ohledně vozidel, ve stavu velmi zbědovaném.

Měl-li býti provoz vůbec udržen, nezbývalo než vynaložiti na nutné opravy a doplnění vozového parku značné obnosy.

Dále bylo závadou, že bývalým režimem byly dráhy hlavně vedeny směrem k jihu na Vídeň a Budapešť, kdežto zájem republiky československé vyžaduje, aby docíleno bylo co nejlepšího spojení napříč republikou, tedy směrem východním.

Přirozeně nebylo možno náklady takové hraditi z příjmů dopravních a bylo nutno peníz potřebný na vybudování drah a doplnění vozidel opatřiti výpůjčkou.

K tomu cíli byl od roku 1921 vedle řádného rozpočtu státního zaveden ještě zvláštní rozpočet státních investic, v němž preliminovány byly potřeby jednak na stavby nových drah, na lepší vystavení a zdokonalení stávajících drah jak v ohledu stavebním, tak ohledně lokomotiv a vozidel.

Na investice železniční bylo preliminováno celkem

v roce 1921

1.979,045.000 Kč,

v roce 1922

2.000,000.000 Kč,

v roce 1923

1.500,000.000 Kč,

v roce 1924

1.020,000.000 Kč,


 

při čemž ovšem zúročení a úmor půjček na železnice kontrahovaných zatěžovati bude provoz státních drah.

Pokud se týká rozsahu drah, budiž zde uvedeno toto:

délka tratí čsl. státních drah koncem roku 1923 činí

9.090,608 km,

délka tratí soukromých drah ve státním provozu do konce roku 1923 činí

4.118,026 km,


 

(i s Košicko-Bohumínskou, jež jest spravována jako soukromá dráha na účet majitelů).

Stav lokomotiv Č. S. D. obnáší:

k 31. prosinci 1919

3.424

kusů

k 31. prosinci 1920

3.560

"

k 31. prosinci 1921

3.677

"

k 31. prosinci 1922

3.723

"

k 30. září 1923

4.457

"


 

Z toho:

Dráha Košicko-Bohumínská má 228.lokomotiv, Ústecko-Teplická 141 lokomotiv a Buštěhradská železnice 250 lokomotiv.

Nových, námi vystavěných lokomotiv, jest celkem 447; z těch bylo vzato do stavu:

koncem roku 1919

92

lokomotiv

koncem roku 1920

110

"

koncem roku 1921

163

"

koncem roku 1922

58

"

do konce září 1923

84

"


 

Počet vozů vyplývá z této tabulky:

Značka

Osobní

Služební

1919

1920

1921

1922

1923

1919

1920

1921

1922

1923

Č. S. D. včetně sestátněných drah Ústecko-teplické a Buštěhradské železnice

413

717

1078

1083

1735

94

194

619

625

921

Vypůjčené a francouzské opravené

-

-

-

-

8

-

-

-

-

22

Z Hlučínské repartice

-

-

25

25

25

-

-

9

4

4

Č. S. D. o., Č. S. D. (vozy společného obozu K. K. St. B.)

5176

5215

5200

5536

5460

1282

1276

1161

1253

1398

Č. S. D. o, Č. S. D. (vozy společného obozu býv. M. Á. V.)

710

654

632

738

693

223

161

94

107

111

Košicko-Bohumínská dráha ve státním provozu

-

-

-

-

235

-

-

-

-

133

Dohromady

6299

6586

6935

7382

8156

1599

1631

1878

1989

2589


 

Značka

Poštovní

Nákladní

1919

1920

1921

1922

1923

1919

1920

1921

1922

1923

Č. S. D. včetně sestátněných drah Ústecko-teplické a Buštěhradské železnice

24

24

39

39

48

8790

20526

29832

33669

50929

Vypůjčené a francouzské opravené

-

-

-

-

-

2272

2272

2216

1044

858

Z Hlučínské repartice

-

-

2

2

2

-

-

77

77

76

Č. S. D. o, Č. S. D. (vozy společného obozu býv. K. K. St. B.)

400

336

524

545

*) 333

35118

31600

48404

51428

51398

Č. S. D. o, Č. S. D. (vozy společného obozu býv. M. Á. V.)

18

18

19

25

**) 15

23750

19915

8957

9118

9157

Košicko-Bohumínská dráha ve stát. provozu

-

-

-

-

22

-

-

-

-

5467

Dohromady

442

378

584

611

420

69930

74313

89486

95336

117885


 

*) **) Poznámka: Diference proti stavu z r. 1922 se vysvětluje tím, že počínajíc rokem 1923 počítány jsou k poštovním vozům pouze vozy značky "F", kdežto ve výkaze pro rok 1919 až 1922,jsou obsaženy i kombinované vozy "Df".

Rozdíl ve stavu vozidel ostatních kategorií mezi rokem 1923 a léty předchozími vysvětluje se dosti značným zrušením starých typů vozových.

Výkaz o srovnání počtu objednaných a skutečně přistavených vozů:

Rok

vozů krytých

kryto v %

vozů otevřených

kryto v %

Poznámka

objednáno

přistaveno

objednáno

přistaveno

1919

1,022.299

577.294

56

2,385.650

1,759.968

73

Data ta nejsou úplná, protože Slovensko do září chybí.

1920

1,620.446

783.141

48

3,722.814

2,543.024

68

Všeobecný nedostatek vozů.

1921

1,192.736

989.923

83

2,329.126

1,888.811

81

Dovozu uhlí bylo plně vyhověno, pro vývoz dřeva do ciziny nedostatek.

1922

1,253.512

1,246.466

99

2,790.969

2,593.423

92

Pro uhlí bylo vyhověno plně, pro zvýšený vývoz dříví do ciziny následkem poškození lesů mniškou byl nedostatek vozů otevřených. Stávka horníků v Mor. Ostravě 9./X. - 14./X. 1922 a v severočeské pánvi od 20./XI. - 27./XI. 1922.

1923 do konce září

1,102.033

1,102.033

100

2,048.104

1,847.492

90

Nedostatek otevřených vozů. Krytých vozů používáno též i místo otevřených. Stávka horníků v Mor. Ostravě od 12./III. - 26./III. 1923 a všeob. stávka horníků od 20./VIII. do 7./X. 1923. Uhlí kryto plně.


 

Konečně uvádí se počet vlakových kilometrů s podotknutím, že čísla za rok 1923 a 1924 uvedená jsou toliko odhadová, z nichž výsledek za 1923 pravděpodobný, za rok 1924 preliminovaný.

1919

2,099.778

25,954.188

21,188.031

49,241.997

1920

3,256.959

36,060.275

27,067.177

66,384.411

1921

5,793.715

43,263.427

29,222.572

78,279.714

1922

7,407.838

47,832.905

29,957.750

85,198.493

1923

9,513.100

56,251.700

10,034.600

105,799.400

1924

9,530.200

52,144.800

35,000.000

96,675.000


 

Finanční hospodářství ministerstva železnic dle docílených výsledků:

Rok 1919:

   

Výdaje dle účetní uzávěrky

1.630,401.730

Příjmy dle účetní uzávěrky

1.211,299.750

Schodek

419,101.980

     

Rok 1920:

   

Výdaje dle účetní uzávěrky

4.531,999.650

Příjmy dle účetní uzávěrky

3.273,386.620

Schodek

1.258,613.030

     

Rok 1921:

   

Výdaje dle účetní uzávěrky

5.634,361.880

Příjmy dle účetní uzávěrky

5.064,308.730

Schodek

570,053.150

     

Rok 1922:

   

Výdaje dle prozatímní uzávěrky

4.984,916.030

Příjmy dle prozatímní uzávěrky

4.493,926.560

Schodek

490,989.470

     

Rok 1923:

   

Prozatímní výdaje do konce září 1923

3.263,587.300

Prozatímní příjmy do konce září 1923

3.065,738.200

Schodek

197,849.100


 

Kdežto mimořádné náklady na stavby drah a pořízení vozidel jsou zahrnuty ve výše uvedených vydáních za rok 1919 a 1920, a to:

za rok 1919 v částce

329,976.030

a za rok 1920 v částce

1.264,077.410


 

nejsou výdaje investiční v cifrách za rok 1921, 1922 a 1923 obsaženy, ježto pro rok 1921, 1922 a 1923 jsou preliminovány v rozpočtu státních investic a vykazovány odděleně od hospodářství dle řádného státního rozpočtu.

Výdaje investiční činily dle uzávěrky za rok 1921

1.424,495.650 Kč

prozatímní uzávěrky za rok 1922

933,429.940 Kč

a za rok 1923 do konce září okrouhle

401,581.000 Kč


 

kterážto částka bude do konce roku 1923 daleko vyšší.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP