Zestátňovací akce.

Na základě zákona ze dne 30. ledna 1920, čís. 78 Sb. z. a n., byla státem vykoupena místní dráha Užhorod - Vajany, o celkové stavební délce 25,29 km, v jejímž prodloužení byla státem vybudována trať Vajany - Drahňov, čímž bylo docíleno kratšího spojení mezi Slovenskem a Podkarpatskou Rusí.

Podle téhož zákona vykoupen byl úsek západouherské místní dráhy od zemské hranice moravsko-slovenské do Kút o délce 6,34 km, čímž bylo umožněno vybudování dvojkolejného spojení z Břeclavi do Děvínské Nové Vsi.

Zákonem ze dne 12. ledna 1922, čís. 13 Sb. z. a n., byla vykoupena státem dráha Rakovník - Louny, v délce 45 km.

Na podkladě zákona ze dne 30. června 1922, čís. 234 Sb. z. a n., vykoupena byla vládním nařízením ze dne 7. prosince 1922, čís. 354 Sb. z.. a n., Ústecko-Teplická dráha, jejíž kupní cena byla ujednána dohodou se společností ze dne 28. května 1924. Celková délka činí 250,16 km, z nichž 7474 km je dvoukolejných; vedle toho 80,82 km vlečných drah. Mimo těleso dráhy s veškerým materiálem a inventářem nabyl stát i různé reality.

Na základě zákona ze dne 8. června 1923, čís. 124 Sb. z. a n., byla postátněna Buštěhradská dráha o celkové délce 493,69 km, z čehož je 179 km tratí dvojkolejných. Mimo dráhu s veškerým zařízením získal stát postátněním její administrativní budovy v Praze, obytné budovy na Smíchově a v Reitzenhaimu, pilu na Kladně a 500 akcií místní dráhy Ostrov - Jáchymov.

Podle zákona ze dne 30. května 1923, čís. 126 Sb. z. a n., byla postátněna místní dráha Počeradec - Vrskmany, spojující trať bývalé Ústecko-Teplické dráhy s československými státními drahami v celkové délce 17,33 km.

Podle zákona ze dne 19. března 1924, čís. 71 Sb. z. a n., byla postátněna v Podkarpatské Rusi místní dráha v údolí Borže, v celkové délce 106,16 km.

Zákonem ze dne 3. července 1924, čís. 168 Sb. z. a n., byla postátněna místní dráha Holič - Hodonín v celkové délce 3,5 km, jejížto trať přerušovala dosud souvislé sítě československých státních drah jednak na Moravě, jednak na Slovensku.

K těmto drahám přistoupilo v roce 1925 postátněných 48 drah, zaručených státem nebo zemí českou, zákonem ze dne 25. června 1925, čís. 156 Sb. z. a n., v celkové délce 1836 km, rovněž s veškerým zařízením.

Jsou to dráhy:

1.

místní

dráha

Benešov - Vlašim - Dolní Kralovice,

2.

"

"

Domažlice - Tachov,

3.

"

"

Chlumec - Králové Městec,

4.

"

"

Jičín - Rovensko - Turnov,

5.

"

"

Jindřichův Hradec - Nová Bystřice,

6.

dráha Karlovy Vary - Johanngeorgenstadt,

7.

místní dráha Kostelec - Telč,

8.

dráha Mariánské Lázně - Karlovy Vary,

9.

místní

dráha

Moravské Budějovice - Jemnice,

10.

"

"

z Německého Brodu do Humpolce,

11.

"

"

Německý Brod - Tišnov,

12.

Sdružené pošumavské místní dráhy,

13.

dráha Schönwehr - Loket,

14.

místní

dráha

Svitava - Polička,

15.

"

"

Vodňany - Týn nad Vltavou,

16.

"

"

Vsetín - Velké Karlovice,

17.

"

"

Brandýs nad Labem - Neratovice,

18.

"

"

Čerčany - Modřany - Dobříš,

19.

"

"

Česká Lípa - Kamenický Šanov,

20.

"

"

Doudleby - Vamberk - Rokytnice,

21.

"

"

Chrudimsko-Holická,

22.

"

"

Jindřichův Hradec - Obratany,

23.

Kodaňské místní dráhy,

24.

místní

dráha

Karlovy Vary (Dalovice) - Merkín,

25.

"

"

Kolín - Čerčany - Kácov,

26.

"

"

Libochovice - Vraňany,

27.

"

"

Louny - Libochovice,

28.

"

"

z Mělníka do Mšena,

29.

Mostecko-Lovosická spojovací dráha,

30.

místní

dráha

Mšeno - Dolní Cetno,

31.

"

"

Netolická,

32.

"

"

Nový Dvůr - Bezdružice,

33.

"

"

Opočno - Dobruška,

34.

"

"

Ostrov - Jáchymov,

35.

"

"

Rakovník - Bečov - Bochov,

36.

"

"

Rakovník - Mladotice,

37.

"

"

Roudnice - Hospozín,

38.

"

"

Sedlec - Hora Kutná - Zruč,

39.

"

"

Staňkov - Horšův Týn - Ronšperk,

40.

"

"

Strakonice - Blatná - Březnice s odbočkami,

41.

"

"

Světlá - Ledeč - Kácov,

42.

"

"

Svojšín - Bor,

43.

"

"

Táborsko-Bechyňská,

44.

"

"

Zadní Třebáň - Lochovice,

45.

"

"

Tršnice - Vildštein - Schönbach,

46.

"

"

Sudoměř - Skalsko - Stará Paka,

47.

"

"

Mikulášovice - Rumburk,

48.

"

"

Polná - Štoky - Polná - město.


 

Délka tratí postátněných od roku 1919 do září 1925 činí 2738 km.

Konečně jest se zmíniti o zákonu ze dne 25. června 1925, čís. 157 Sb. z. a n., o nabytí akcií Košicko-Bohumínské dráhy státem, kterým vláda byla zmocněna, aby nabyla pro stát akcií Košicko-Bohumínské dráhy a aby na úhradu nabývací ceny vydala 4%ní státní dlužní úpisy do nynější částky 45,282.000 Kč.

Zákonem tímto jest připravováno postátnění zmíněné dráhy.

Výkaz příjmů a výdajů místních drah za rok 1924, zaručených státem a zemí, zestátněných zákonem č. 156/1925 Sb. z. a n., podle zatímních výsledků.

Příjmy:

Přepravní příjmy:

a)

Přeprava

osob

33,854.940,- Kč

 
 

b)

"

zavazadel

871.170,- Kč

 
 

c)

"

rychlozboží

2,405.970,- Kč

 
 

d)

"

nákl. zboží

83,634.740,- Kč

 
 

e)

"

pošty

447.810,- Kč

121,214.630,- Kč.

Ostatní příjmy

       

3,673.070,- Kč.

Úhrnem

124,887.700,- Kč.


 

Výdaje:

A. Osobní

Pol.

1.

Stálé požitky

26,757.847,47

"

2.

Denní platy a mzdy

7,215.442,23

"

3.

Náhrada místního přídavku při přeložení, pensionování a úmrtí

100.423,54

"

4.

Služební přídavky

884.071,55

"

5.

Odměny a výpomoci

102.847,25

"

6.

Prémie

330.015,91

"

7.

Cestovné

590.961,23

"

7 a.

Jízdné

3,222.029,18

"

8.

Služební šat

447.602,51

"

9 a.

Drahotní přídavek na děti

6,316.240.76

"

9 b.

Jednotný drahotní přídavek

20,641.915,07

"

9 c.

Přechodní příplatek

2,230.441,81

"

10.

Přiúčtované osobní výdaje

3,572.951,72

   

Úhrn

72,412.790,23


 

B. Věcné

Ústřední služba

3,757.677,30

Dozor na dráhu a její udržování

8,599.313,44

Staniční služba

1,967.999,72

Jízdní služba

198.633,24

Vozební služba

15,849.199,08

Udržování vozidel

13,276.738,53

Ostatní výdaje provozu

15,345.203,80

Všeobecné výdaje pro zaměstnance

10,618.629,93

Úhrn

69,613.395,04

Příjmy úhrnem

124,887.700,--

Výdaje úhrnem

142,026.190,--

Schodek

17,138.490,--

     

K tomu zúročení a umoření zařizovacího kapitálu

6,792.370,--

Schodek úhrn

23,93.860,--

     

Zavedením jednotného baremu na drahách a snížením jízdních lístků zvýší se schodek okrouhle o

27,000.000,--

Celkový schodek odhaduje se okrouhle na

50,000.000,--


 

Provozní délky železničních tratí.

Délka československých státních drah činila dne 1. ledna 1925

11.022 km,

délka tratí soukromých drah ve státním provozu (v tom započtena i Košicko-Bohumínská dráha, která je spravována jako soukromá dráha na účet vlastníků)

2.312 km

úhrnem

13.334 km


 

K této síti byla dnem 15. června 1925 přičleněna nově vystavená státní místní dráha Kravaře - Hlučín - Petřkovice o provozní délce 6.896 km.

Délka průmyslových kolejí koncem roku 1922 byla celkem 1250 km; v roce 1923 mělo celkem 2152 stran smlouvy o vlečkách.

Stav lokomotiv: (včetně lokomotiv Košicko-Bohumínské dráhy, zestátněných drah Ústecko-Teplické, Buštěhradské, místních drah zaručených státem a zemí a místních drah v státním provozu).

k 31.

prosinci

1919

3.424

k 31.

"

1920

3.560

k 31.

"

1921

3.677

k 31.

"

1922

3.723

k 31.

"

1923

4.461

k 31.

"

1924

4.434


 

Nově vystavených lokomotiv je celkem 535; z těch bylo vzato do stavu:

v roce

1919

90

lokomotiv,

"

1920

116

"

"

1921

100

"

"

1922

49

"

"

1923

93

"

"

1924

66

"

do konce července 1925

21

"


 

Počet vozů podle stavu ze dne 1. července 1925:

 

Vozy

 

osobní

služební

poštovní

nákladní

Československé státní dráhy včetně zestátněných drah Ústecko-Teplické dráhy a Buštěhradské dráhy

2.192

909

51

50.829

Okresní frýdlantské dráhy

14

4

-

44

Z Hlučínské repartice

25

6

-

67

Č. S. D. (vozy společného obozu býv. K. K.*) St. B.)

5.101

7.363

388

46.336

Č. S. D. (vozy společného ohozu býv. M. Á. V.)

621

101

16

9.307

Košicko-Bohumínská dráha ve státním provozu

212

94

22

5.228

dohromady

8.165

2.477

477

111.811


 

*) Vozy tyto byly rozhodnutím repartiční komise vídeňské ze dne 31. května 1924, schváleným konferencí velvyslanců v Paříži ze dne 19. června 1921, definitivně přiděleny československému státu.

Srovnávací tabulka o počtu vozů československých státních drah v létech 1919 - 1924.

Značka

osobní

služební

1919

1920

1921

1922

1923

1924

1919

1920

1921

1922

1923

1924

Č. S. D. včetně sestátněných drah Ústecko-Teplické a Buštěhradské

4131

719

1.078

1.100

1.856

2.168

1091

2091

630

688

920

919

Vypůjčené a francouzské opravené

-

-

-

-

8

-

-

-

-

-

22

-

Z Hlučínské repartice

-

-

25

25

25

25

-

-

4

4

4

4

Č. S. D. O, Č. S. D. (vozy společného obozu K. K. St. B.)

5.255

4.764

5.077

5.460

5.313

5.188

1.300

1.126

1.271

1.398

1.385

1.368

Č. S. D. O, Č. S. D. (vozy společného obozu býv. M. A. V.)

678

678

738

693

680

628

166

166

107

111

104

103

Košicko-Bohumínská dráha ve státním provozu

.

-

-

235

218

213

-

-

-

133

119

96

Okresní frýdlantské dráhy

-

-

-

-

-

14

-

-

-

-

-

4

Dohromady

6.346

6.161

6.918

7.513

8.100

8.236

1.575

11.501

2.012

2.334

2.554

2.494


 

Značka

poštovní

nákladní

1919

1920

1921

1922

1923

1924

1919

1920

1921

1922

1923

1924

Č. S. D. včetně sestátněných drah Ústecko-Teplické a Buštěhradské

9

9

22

22

50

51

8.890

23.326

32.591

33.936

49.249

50.893

Vypůjčené a francouzské opravené

-

-

-

-

-

-

161

2.463

2.320

1.037

810

-

Z Hlučínské repartice

-

-

2

2

2

2

-

-

77

77

76

67

Č. S. D. O, Č. S. D. (vozy společného obozu K. K. St. B.)

348

345

354

333

329

377

33.755

131.559

49.425

51.429

49.114

47.743

Č. S. D. O, Č. S. D. (vozy společného obozu býv. M. A. V.)

19

19

25

15

15

18

22.300

22.300

9.118

9.147

9.077

9.386

Košicko-Bohumínská dráha ve státním provozu

-

-

-

15

22

22

-

-

-

5.465

5.434

5.320

Okresní frýdlantské dráhy

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

44

Dohromady

376

373

408

387

418

470

65.106

79.648

93.531

101.091

113.760

113.453


 

Poznámka: Data jsou vždy z konce roku. Až do roku 1922 nejsou data přesná, jelikož vozy byly používány společně s nástupnickými státy, nejsouce ani prozatímně přiděleny. Stav jejich se tudíž stále měnil.

Preliminované výdaje a příjmy rozpočtových let 1919 - 1926.

Pro rok:

   

Výdaje:

Příjmy:

1919

   

1.219,056.130,-

970,045.620,-

1920

   

"

3.452,884.870,-

"

2.738,577.120,-

1921

   

"

5.197,053.100,-

"

4.642,390.000,-

1922

   

"

4.660,257.600,-

"

4.945,500.000,-

1923

   

"

4.206,081.040,-

"

4.951,757.660,-

1924

   

"

4,174,517.870,-

"

4.603,237.530,-

1925:

kap. XVII.

titul 1. a 2

"

44,092.274,-

"

807.000,-

   

tit. 3. Provoz st. podniku

"

3.977,605.370,-

"

4.169,136.610,-

1926:

kap. XVII.

titul 1

"

25,496.120,-

"

17,997.760,-

   

titul 2

"

4.089,893.310,-

"

4.304,665.920


 

Příjmy podniku jsou rozpočteny na rok 1926 částkou Kč 4.304,665.920,-.

Z této částky připadá na příjmy přepravní

4.098,080.000,-

a na ostatní příjmy

"

206,585.920,-

     

Přepravní příjmy jsou v porovnání s rozpočtem na rok 1925 vyšší o

"

284,900.000,-


 

Zvýšení toto vyplývá jednak ze zařazení přepravních příjmů 48 drah, zestátněných zákonem č. 156/1925 k. z. a n., dříve státem nebo zemi zaručených, jednak ze zařazení náhrady za přepravu pošty v částce Kč 60,000.000,- a konečně z očekávaného zvýšení přepravy osob a zboží.

Finanční hospodářství československých státních drah podle docílených výsledků za léta 1919 - 1925.

Rok 1919:

Výdaje podle účetní závěrky

1.314,287.000

*)

 

Příjmy podle účetní závěrky

1.211,299.760

 
 

Rozdíl

- Kč

102,987.240

 
         

Rok 1920:

Výdaje podle účetní závěrky

3.710,997.860

**)

 

Příjmy podle účetní závěrky

3.273,262.960

 
 

Rozdíl

- Kč

437,734.900

 
         

Rok 1921:

Výdaje podle účetní závěrky

5.634,410.140

 
 

Příjmy podle účetní závěrky

5.064,308.730

 
 

Rozdíl

- Kč

570,101.410

 
         

Rok 1922:

Výdaje podle účetní závěrky

5.042,922.040

***)

 

Příjmy podle účetní závěrky

4.402,796.860

 
 

Rozdíl

- Kč

640,125.180

 
         

Rok 1923:

Výdaje podle prozatímní účetní závěrky

3.269,846.910

****)

 

Příjmy podle prozatímní účetní závěrky

4.591,919.140

 
 

Rozdíl

+ Kč

1.322,072.230

 
         

Rok 1924:

Prozatímní výdaje do konce prosince

4.208,298.590

 
 

Prozatímní příjmy do konce prosince

4.343,767.990

 
 

Rozdíl

+ Kč

135,469.400

 

 

*) V této částce není však obsažen výdaj ve výši Kč 319,497.980, účtovaný na vrub kap. XXIV. ("Poválečná opatření").

**) Obdobně jako v roce 1919 není zde vykázána částka Kč 836,678.850, účtovaná na vrub kap. XXIV. ("Poválečná opatření").

***) Obdobně jako v roce 1919 a 1920 není zde vykázána částka Kč 31,475.840, účtovaná na vrub kap. XXIV. ("Poválečná opatření").

****) Rovněž i v tomto roce není zde vykázána částka Kč 1.559,558.160, účtovaná na vrub kap. XIV. v důsledku zákona č. 394 Sb. z. a n. ex 1922, takže příznivý výsledek změní se v nepříznivý o Kč 237,48.5.930.

Přehled přepravních příjmů čsl. státních drah za léta 1919 - 1925.

Příjmy z dopravy.

Rok

Osob

Zavazadel

Rychlozboží

Nákl. zboží

Úhrnem

v Kč

1919

291,930.580

12,352.750

51,569.110

772,319.220

1.128,171.660

1920

558,283.350

29,543.090

101,929.420

2.342,718.230

3.032,474.090

1921

736,084.340

48,244.450

100,263.180

2.921,004.780

3.805,656.750

1922

727,990.280

35,984.030

83,869.200

2.443,036.490

3.290,880.000

1923

730,938.370

38,342.470

86,469.280

2.678,632.980

3.534,383.100

1924

714,198.940

58,348.820

97,248.030

3.020,125.920

3.889,921.210

1925 *)

449,263.590

44,040.100

57,252.000

1.652,064.440

2.202,620.130 **)


 

*) Prozatímní do konce července.

**) V této částce jest již zahrnut příjem z přepravy za 48 zestátněných místních drah.

Provozní výkonnost:

Očekávaná vlaková a strojní výkonnost v roce 1926 byla vypočtena podle prvního návrhu jízdního řádu pro období 1925/1926, jednak s ohledem na dosažené výkony v letech předcházejících, jednak se zřetelem na nutnou hospodárnost.

Preliminovaný počet kilometrů byl určen v této výši:

vlakové kilometry

105,250.000

strojové kilometry

158,846.910


 

Z toho připadá:

na státní dráhy

vlakových kilometrů

98,521.700

 

strojových kilometrů

142,703.620


 

na dráhy, provozované na účet vlastníků, včetně dráhy Košicko-Bohumínské:

vlakových kilometrů

6,728.300

strojových kilometrů

16,143.290


 

Počet preliminovaných a projetých strojových kilometrů v letech 1919 - 1926:

 

1919

1920

1921

1922

1923

1924

1925

1926

Preliminované km

77,510.020

101,936.340

113,800.000

128,500.000

138,000.000

150,000.000

*) 156,000.000

158,846.910 **)

Projeté km

85,879.904

107,462.068

122,803.810

127,578.612

143,692,569

156,911.276

**)75,897.411

-


 

*)

Včetně Buštěhradské železnice a Ústecko-Teplické dráhy.

**)

Inkl. místní dráhy.

***)

Do konce června 1925.


 

Počet ujetých a preliminovaných vlakových kilometrů v letech 1919 - 1926:

Rok

Rychlovlaky

Osobní vlaky

Nákladní vlaky

Úhrn

1919 *)

2,099.778

25,954.188

21,188.031

49,241.997

1920 *)

3,256.959

36,060.275

27,067.177

66,384.411

1921 *)

5,293.715

43,263.427

29,222.572

78,279.714

1922 *)

7,355.050

46,914.545

28,815.209

83,085.204

1923 *)

8,338.634

413,452.218

27,320.653

§) 84,111.505

1924 *)

9,498.501

51,763.115

36,186.624

§§) 97,448.240

1925 **)

10,200.000

53,000.000

37,000.000

§§§) 100,200.000

1926 **)

10,750.000

54,500.000

40,000.000

105,250.000


 

Srovnání počtu objednaných a skutečně přistavených vozů:

Rok

Vozů krytých

Kryto v %

Vozů otevřených

Kryto v %

Poznámka

objednáno

přistavěno

objednáno

přistavěno

1919

1,022.299

557.294

56

2,385.370

1,759.968

73

Data ta nejsou úplná, protože Slovensko do září 1919 chybí.

1920

1,620.446

783.141

48

3,722.814

2,543.024

68

Malé procento přistavěných vozů se vysvětluje všeobecným nedostatkem vozů.

1921

1,271.462

1,066.908

82

3,186.554

2,762.588

86

Dovozu uhlí bylo plně vyhověno; pro vývoz dřeva do ciziny byl nedostatek vozů.

1922

1,256.633

1,249.548

99

2,787.848

2,590.341

92

Pro uhlí bylo vyhověno plně; pro vývoz dříví do ciziny, zvýšený následkem poškození lesů mniškou, byl nedostatek vozů otevřených.

Stávka horníků v Mor. Ostravě od 9. X. - 14. X. 1922 a v Severo české pánvi od 20. XI. - 27. XI. 1922.

1923

1,580.567

1,580.557

100

3,267.995

2,849.014

87

Nedostatek otevřených vozů.

Krytých vozů používáno též místo otevřených.

Stávka horníků v Mor. Ostravě od 12. III. - 26. III. 1923 a všeobecná stávka horníků od 20. VIII. do 7. X. 1923. Uhlí kryto plně.

1924

1,901.072

1,848.847

97

3,957.421

3,500.264

88

Nedostatek speciálních krytých a otevřených vozů přes 10 m dlouhých a vozů oplenových.

Úhrada uhelné potřeby 91%.

1925 do konce srpna

1,298.396

1,293.225

99

1,969.486

1,943.165

99

Nedostatek speciálních krytých a otevřených vozů přes 10 m konce dlouhých.

Úhrada potřeby uhelné plná.


 

*)

ujeté vlakové kilometry.

**)

preliminované vlakové kilometry.

§)

Basžodolské železnice převzaty do státní správy 1./1. 1923.

§§)

Terešva - Neresnica zahájení provozu od 1./8. 1924. Buštěhradské železnice a Ústecko-Teplická dráha zestátněny v roce 1923, projeté vl. km. objevují se však v roce 1924.

§§§)

Okresní frýdlantské dráhy převzaty do státní správy od 1./1. 1925. Zvoleň - Krupina zahájení provozu od 15./1. 1925.


 

Srovnávací tabulka spotřeby a výkonu služby vozební:

 

1912 (celé Rakousko)

1919 Č. S. D.

1920 Č. S. D. a K. B. D.

1921 Č. S. D. a K. B. D.

1922 Č. S. D. a K. B. D.

1923 Č. S. D. a K. B. D. a Ú. T. D. a B. D. 1./VII. 1923

1924 Č. S. D. a místní dráhy

Spotřeba norm. paliva na lokomotivách na 1 strojový kilometr v kilogramech

28,2

40,9

41,1

36,2

32,8

29,2

29,3

Spotřeba norm. paliva na lokomotivách na 1000 hrubých tunových kilometrů v kilometrech

145,4

202,8

205,7

181,5

177,7

164,4

152,7

Cena 1 tuny norm. paliva v Kč

9,05

59,60

150,30

221,80

199,-

139,60

112,5

Spotřeba norma maziva na lokomotivách na 1 strojový kilometr v gramech

43,3

74,8

75,-

69,2

58,4

51,7

49,7

Cena 1 kg norm. maziva v Kč

0,183

2,48

7,69

9,77

6,22

2,54

2,24

Výkon 1 lokomotivy ročně v strojových kilometrech

38.520

26.071

28.890

31.522

32.192

32.520

35.557

Výkon 1 lokomotivy ročně v 1000 hrubých tunových kilometrech

7.566

5.259

5.765

6.288

5.936

5.801

6.855

Na 1 zaměstnance vozební služby připadá strojových kilometrů

6.460

9.350

4.760

5.096

5.675

6.019

6.641

Na 1 zaměstnance vozební služby připadá 1000 hrubých tunových kilometrů

1.268

877

950

1.017

1.028

1.072

1.280,5

Na 1 strojní četu připadá strojových kilometrů

-

-

-

19.203

20.571

21.543

25.105


 

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP