Místopředseda Valoušek (zvoní): Slovo má dále paní sen. Ecksteinová.
Sen. Ecksteinová: Vážené dámy a pánové! Osnova zákona o sociálním pojištění byla předmětem nejpodrobnější kritiky věcné, sociálně vroucí, ale také nenávistné a zavilé. Lituji, že i já některé odstavce této veliké předlohy musím podrobiti kritice nevlídné. Co bylo v původním znění osnovy zákona zhoršeno, bylo zhoršeno skoro veskrze na účet žen. Mateřské pojištění, kterého jsme se domáhaly od převratu a o němž nám bylo od převratu slibováno, že nebude provedeno zákonem zvláštním, ale že jeho uskutečnění a provedení bude pojato do veliké předlohy o sociálním pojištění vůbec, nejenom že bylo docela opuštěno v této předloze, ale bylo ještě vzhledem na manželky pojištěnců z rodinného pojištění zhoršeno. Jestliže podle starého dosud platného zákona nemocenského má manželka pojištěncova z rodinného pojištění nárok na podporu, v novém zákoně je tohoto zákonného nároku zbavena a nová předloha spokojuje se tím, že dovoluje, aby v mezích možnosti a prostředků ta která sociální pojišťovna učinila v tom směru opatření, jež by ji nezatěžovala nad její prostředky.
Vážení pánové! Také ustanovení o organisaci, která zachovává a ještě více rozdrobuje dnešní organisaci nemocenského pojištění, jdou na účet žen. Jestliže dnes okresní nemocenská pokladna v mezích zákona a ustanovení o rodinném pojištění vyplácely ženám pojištěnců v šestinedělí 300 až 400 Kč - vidíme to na příklad na okresní nemocenské pokladně pražské, která mohla tyto věci dělati - na příště, poněvadž je toto pojištění rozdrobeno pokladnami zemědělskými atd., nebude žádná okresní pojišťovna tak aktivní, aby mohla ženám pojištěnců v rodinném pojištění poskytovati dávky, které až dosud poskytovati mohla.
Také ustanovení o nároku vdov, jenž počíná teprve její určitou invaliditou, je opatřením, které jako ženy velmi těžce neseme, protože máme už v republice vdovy, které bez ohledu na stav státní pokladny, bez ohledu na to, kolik stát na to doplácí, bez ohledu na jejich hmotné - někdy přímo skvělé - poměry pobírají celá desetiletí podporu vdovskou, zatím co těmto vdovám dělnickým ve hmotných poměrech často úžasně ubohých odpírá se nejnutnější podpora jen z toho důvodu, že se jim ukládá povinnost pracovati i v takovém případě, když mají malé děti, které jejich pracovní výkonnost značně zatěžují nejen po stránce fysické, ale také duševní. Pracovati se starostí o dvě, tři děti, které jsou zatím doma všelijak v ohledu bezpečnostním opatřeny, znamená podlamovati pracovní schopnost, zmenšovati pravocní výkon takové ženy. Je to jistě velmi nedemokratické, máme-li v naší demokratické republice vdovy, které musí býti ze dvou třetin invalidní, aby podporu dostaly a máme-li vdovy, které dostávají podporu od téhož státu, třeba by žily ve hmotných poměrech přímo skvělých. Tož po této stránce, vážení pánové, jako žena jsem velmi neuspokojena předloženou osnovou. Ale jestliže referent sociálně-politického výboru poslanecké sněmovny řekl, že nepadlo touto osnovou, tímto zákonem poslední slovo, mám horoucí přání, aby vzhledem k ženám to poslední slovo padlo co možno nejvíce záhy, aby tyto křivdy, jez osnova páše na těch nejubožejších z ubohých, na těch nejslabších z obyvatelů republiky, byly záhy odčiněny.
Na druhé straně ovšem s radostí vítám, že mnohých takových zjevů, s nimiž jsme se setkávali při každém kroku - a nevím, jak je možno, že jsme jich tak dlouho neviděli a že nás tak dlouho přímo nebodaly - konečně už vidíme blížiti se poslední den. Jsou to na př. takové zjevy, kdy děti 13leté a 14leté svojí prací živily sedřené rodiče, nebo ovdovělé, sedřené matky. Já jsem velmi často chodila kol takových ubohých děvčat, která ve 13, 14, 15 letech sloužila, vykonávala těžké práce a svoji službu posílala umořené, práce neschopné matce nebo práce neschopným rodičům, zbavujíce se možnosti, aby své mládí okrášlila, byť stužkou, jehlicí a někdy i kusem slušného, spořádaného oděvu. Celé svoje mládí musily dívky ty ztráviti v hadrech bez radosti, bez štěstí, se závistí a bolestí v srdci při pohledu na to, co je obklopovalo.
(Předseda Donát ujal se předsednictví.)
S radostí vítám, že vidíme blížiti se poslední den takové křivdy, kdy ženy, vdovy obklopené několika sirotky přímo šílely nad otevřeným hrobem svých živitelů, svých mužů hrůzou, co bude zítra, kde zítra se vezme na ten nejnutnější kousek chleba. A s radostí vítám, že vidíme blížiti se poslední den takových poměrů, kdy osiřelé děti od čísla k číslu, odkázané na soucit svých bližních, stolovaly často s domácími zvířaty, často pokradmu, aby tento lup nebyl potrestán, protože stůl pěstounův byl tak chud, že k nasycení mnoho chybělo.
S potěšením vítám, že vidíme blížiti se poslední den útrap těch starců a stařen, těch dělnických pracovníků, kteří po bídných, chudých vesnicích vláčeli se na obtíž všem a k pražádné radosti sobě. Jestliže osnova uspokojuje po této stránce neúplně, sotva z části, je přece tím, co republika za svého dnešního hospodářského stavu může všem těmto nešťastníkům poskytnouti. Je to přece jenom minimum, které setře mnoho a mnoho hořkých a bolestných slzí s očí těch, kdož život osiřelých a opuštěných žili a s očí těch soucitných lidí, kteří kolem této hory lidského utrpení a neštěstí bez vědomí, jak pomoci, bez možnosti pomoci, musili choditi.
Vítáme také ustanovení, které umožňuje matkám, aby od první hodiny početí nemusily proklínati plod života svého, pro který narození znamenalo by býti uvrženu v náruč nezaměstnanosti, bídy hladu a bez pomoci. Jestliže osnova zákona podporou v šestinedělí umožní rodičkám dělnickým tak značnou podporu do výše skoro půl třetího a přes půl třetího tisíce korun, znamená to, že každý člověk nově se rodící, svojí roditelkou může býti očekáván v radosti, že může znamenati pro tu svoji roditelku kus štěstí, kus nového obsahu a nové náplně životní.
Co v této osnově postihne také zvláště ženy, jest zhoršení podpor v nemoci, a to v tom směru, že za první tři dny, za první dvě neděle, v prvním čtrnáctidenní podpora se nebude vypláceti. Vážení pánové! Muž, dělník, nezůstává svoboden, svobodných mužů, dělníků je velmi mizivé procento. Muž dělník je nucen hospodářskou situací k tomu, aby se velmi brzy oženil, protože časté krise průmyslové, nezaměstnanost, nutí ho k tomu, aby vyhledával spojence, se kterým by snáze nesl risiko útrapy výroby. A tím spojencem je žena, která přejímá na sebe povinnost, starati se o část zaopatřeni mužova levným vařením, spravováním, čištěním, žena, která na sebe přijímá povinnost, v případě nedostatečného výdělku mužova doplniti výdělek jeho prací svojí. Tato žena, která má již tolik naloženo tímto zhoršením příslušného paragrafu, odnáší zase největší procento toho, co dělnické třídě je tímto zhoršením naloženo, neboť nižší podpora znamená pro ni větší povinnost spořiti a tato větší povinnost spoření v okamžicích, když živitel je nemocen, znamená spořiti na sobě, znamená spořiti na každém soustu, znamená spořiti na každé niti, se kterou hospodaří a které v domácnosti potřebuje. Toto zhoršení nemocenského zákona o zredukování podpor za první 3 nemocenské dny a za první dvě neděle, v prvních 14 dnech nemoci, jest opatřením, které dělnické ženy s velmi trapnými pocity přijímají a o kterém také si velmi vroucně přejí, aby hospodářské poměry byly záhy takové, aby toto ustanovení v dobách, kdy vlastně bída v rodinách je největší, v dobách nemoci, bylo zlepšeno. Naděje. desetitisíců je klasicky vyslovena zpravodajem sociálně-politického výboru sněmovny poslanců dr Wintrem ve slovech: ťV této předloze nepadlo poslední slovo.Ť Desetitisíce očekávají, že toto poslední slovo také bude v této předloze proneseno a přinese jim nápravu těch opatření, která po stránce sociální i hmotné znamenají zhoršení nynější předlohy o nemocenském pojištění a zlepšení předlohy, o které právě jednáme. Stoupající sebevědomí třídní, stoupající sociální cítění a stoupající vzdělanost - o tom jsme přesvědčeni - vyřkne toto poslední slovo, jakmile hospodářská nosnost výroby a státu toho dovolí.
Žádáme si vroucně, aby praktické provádění zákona jej nezhoršovalo, nýbrž v míře nejvyšší přivedlo k platnosti všechny jeho vynikající možnosti, tedy aby praxe nezkracovala, co zákon dává. (Potlesk.)
Předseda: Slovo má pan sen. Dúrčanský.
Sen. Dúrčanský: Slávny senát! Ako roľník chcem dokázať, že nezávidím chudobným robotníkom a pracujúcemu ľudu všetky výhodý, ktoré budú mať v sociálnom poistení. Je pravda, že každý riadny a čestne smýšľajúci človek im to dopriať musí. Áno, v každom správnom štáte už bolo o to postarané, len bohužiaľ v našom státe to jaksi do pozadia vláda stále posunovala. Je to celkom správné, aby o ľud, ktorý celý život svoj sa napracuje, na starosť bolo postarané, aby na starosť po ťažkej svojej životnej práci nebol odkázaný na žobrácku palicu. V tomto smere v cudzich štátoch bolo o robotnictvo postarané. U nás dodnes bolo postarané len o státne a súkromé zamestnanectvo, ale len čiastočne o robotnictvo. Tento nedostatok by mal nahradiť dnes prejednávaný návrh zákona o sociálnom poistení. Keby tento zákon bol skutočne tak vypracovaný, ako to vyžadujú záujmy chudobného robotníctva, tak by každý z nás bez rozdielu národnosti alebo straníckej príslušnosti takúto predlohu s radosťou prijal a odhlasoval.
predloženom návrhu to však tvrdiť nemožeme. Tento návrh neshoduje sa so záujmom robotníctva a síce preto nie, že na robotníctvo uvalia sa nové ťarchy, nové platenie poistného a práve tým budú uvalené ohromné dane a platenie na obecenstvo. Následkom toho myslím, že výroba sa zdraží a následky toho ponesie zase len robotníctvo. A tak na jednej strane bude robotníctvo zaťažené a s druhej strany nedostane zhola nič. Poistené dávky, myslím, že budú velmi malicherné, ale mohly by byť väčšie, keby administratíva bola jednotná, keby úrazové, penzijné, banské a robotnícke poistenie bolo spojené v jedon celok. Mne sa to tak zdá, že toto sociálne poistenie není vlastne poistenie chudobného robotníctva pre starých a invalidov, ale myslím, že to bude poistením vysokých riaditeľských miest a politických exponentov a pre istých pánov z vládnych socialistických strán.
Druhá chyba je, že poistenie nebolo rozšírené hneď na osoby samostatne výrobkove činné. My ako strana ľudu uznávame potrebu robotníckeho poistenia, ale nielen pre robotníkov, ale aj pre remeselníkov, ako aj pre malých roľníkov aj obbchodníkov, lebo sú to tiež občania tohoto štátu a musí byť aj o týchto postarané.
Prítomný návrh zákona prehlašuje len vytrhnutú čiastku z celého komplexu sociálne-poistevacích otázok a je pre nás nedostatočný. Návrh neodpovedá zásadám demokracie preto, že robotníctvo, ktoré má byť poistené. nebude mať na svoje poistenie rozhodujúceho vlivu; ten návrh je výplodom najkrajnejšieho centralizmu, ktorý nepripusti ku vlivu slovenské robotníctvo. (Hlas: Českého, ano?) Možná, ja hovorím menom Slovákov, pane kolega!
Návrh ten znamená ešte tužšie podriadenie slovenského robotníctva centralistickej Prahe. Víťazí v ňom snaha udržať včulejšiu koaliciu, to sa mi zdá tiež reklám našej koalicie k budúcim voľbám. Preto nakoľko však tento návrh zákona predsa ako prvky blaženejšej budúcnosti pracujúceho ľudu obsahuje a pri dobrej vôli novším návrhom može stať z neho zase obecne uspokojujúci, preto predložený návrh vítáme a zaň hlasovať budeme. Ale chcem dať doň následujúcu opravu. A síce:
v §e 4 odst. (1) buďte za slovom ťnařízenímŤ vsunuté slová ťcelé vládyŤ.
v §e 5 nechť sa vynechá odst. b.
3.§ 74 odst. (1) nech je zmenený následovne: ťPojištění invalidní a starobní podle tohoto zákona v zemích koruny sv. Václava provádí Ústřední sociální pojišťovna se sídlem v Praze, na Slovensku však zvláštní ústředí se sídlem v Bratislavě.Ť
v §e 112 odst. (1) nech sa zmení nasledovne: ťDůchod invalidní přísluší pojištěnci bez ohledu na invaliditu jako důchod starobní, dokonal-li pojištěnec 60. rok atd.Ť
5 v §e 288 za slovom ťministryŤ nech je vsunuté ťvčetne ministra s plnou mocou pre správu SlovenskaŤ.
Toto si žiádam, jestli senát chce, nech to prijme. (Hlas: To musíte také navrhnouti zvýšení příspěvků!) Prečo? S tým ja som skončil, o to sa starajte vy!
Předseda: Prosím, aby byly přečteny pozměňovací a resoluční návrhy. (Výkřiky.)
Prosím o klid.
Senátní tajemník dr Šafařovič (čte):
ťNávrhy sen. dr Hilgenreinera a soudr. k č. t. 1963:
Eventuální návrh
pro případ zamítnutí návrhu sen. Hartla a soudr. k §u 27:
V §u 27 odst. 1. nahražena budiž číslice 4000 číslicí 1000 a číslice 2000 číslicí 1000.
EventuáIní návrh
pro případ zamítnutí návrhu sen. Hartla a soudr. k §u 28:
V §u 28
budiž číslice 4000 nahrazena číslicí 1000.
Eventuální návrh
pro případ zamítnutí návrhu sen. Hartla a soudr. k §u 29:
V §u 29
nahrazena budiž číslice 4000 číslicí 1000.
K §u 31:
odst. ťd)správce (ředitel) Ť budiž škrtnut.
K §u 33 odst. 1.
připojena budiž věta:
ťPro osoby pojištěním povinné stanoví se povinnost voliti.Ť
K §u 69 odst. 1.
Na místě slov ťÚstřední sociální pojišťovna ustanovuje u nemocenských pojišťoven, které...Ť má státi: ťPředstavenstvo ustanovuje u nemocenských pojišťoven, které...Ť
V §u 70
škrtnut budiž odstavec 4.
K §u 74:
Odstavec 1. má zníti:
ťPojištění invalidní a starobní dle tohoto zákona provádějí Ústřední pojišťovny, oddělené dle národnostíŤ.
V §u 76
škrtnut budiž odstavec ťc) ředitelstvíŤ.
K §u 78:
odstavec 4. budiž škrtnut.
V odstavci 6. připojena buďtež k první větě po slovech: ťnáměstkovi předsedyŤ slova: ťpři čemž vzat budiž náležitý zřetel k národnostním menšinámŤ.
K §u 95:
Odstavec I. čís. 2. má zníti:
ť2. pojištěnci, který pro nemoc, kterouž sobě nepřivodil úmyslně, jest neschopen práce, trvá-li nemoc více než 3 dny, od prvého dne této neschopnosti po dobu nejdéle jednoho roku toto nemocenskéŤ.
V §u 107 odst. b)
nahrazena buďtež slova ť150 příspěvkových týdnůŤ slovy ť104 příspěvkové týdnyŤ.
K §u 111:
odstavec 3. má zníti:
ťČástky zvyšovací vyměří se jednou čtvrtinou ze zaplaceného pojistnéhoŤ.
V §u 112 odst. 1.
nahrazena buďtež slova ťšedesátý pátý rok věkuŤ slovy ťšedesátý rok věkuŤ.
V §u 114 odst. 1.
škrtnuta budiž poslední věta ťkdyž v době........ po dobu invalidityŤ.
K §u 120:
Odstavec 1. má zníti: ťDůchod sirotčí činí pro jednostranně osiřelé dítě jednu čtvrtinu, pro oboustranně osiřelé dítě polovinu...Ť
V §u 183 odst. 1.
nahrazena buďtež slova ťjedna čtvrtinaŤ slovy ťjedna třetinaŤ.
V §u 184
slova: ťSe schválením ministra sociální péče a v souhlase s ministrem veřejného zdravotnictví a tělesné výchovyŤ
buďtež škrtnuta.
Resoluční návrhy sen. dr Hilgenreinera a soudr. k č. t. 1963:
Senát očekává, že osnova zákona o nemocenském pojištění veřejných zaměstnanců v nejbližší době bude vyřízena.
Senát vyslovuje přání, aby se při sestavení výboru Ústřední pojišťovny (§§ 77 až 79), obzvláště pokud jde o odborníky, kteří mají býti jmenováni, vzal náležitý zřetel k národnostním menšinám.
Pozměňovací návrhy sen. dr Herzigové a soudr.:
V §u 93 odst. 2.
připojeno budiž k větě ad 5: ťkde však nemocenské pokladny mají anebo zřizují léčebné ústavy anebo lékárny anebo obé, jest používání jich omezeno na pokladniční členy dotyčné nemocenské pokladnyŤ.
K §u 104 ad c):
Doba šesti měsíců, po kterou žena před slehnutím za posledních dvanáct měsíců musila býti povinně pojištěna, budiž snížena na dobu pěti měsíců.
K §u 141:
Odstavec 1. má zníti:
Nemocenská pojišťovna jest povinna, postarati se o to, aby se dostalo lékařské pomoci a pomoci porodních asistentek osobám, jež na ni proti nemocenské pojišťovně mají nárok.
Nemocenská pojišťovna jest povinna, všechny lékaře a porodní asistentky v jejím obvodu bydlící a své povolání vykonávající připustiti k poskytování pomoci členům pokladny a příslušníkům jejich rodin.
Uzavřela-li však Ústřední sociální pojišťovna úmluvy ve smyslu ustanovení §u 142 od.st. 1. neb 2., vztahuje se tento závazek pouze na lékaře a porodní asistentky, již patří k dotyčným organisacím.
Nemocenská pojišťovna může stanoviti, že se nenahradí odškodnění vzniklé tím, že byli k poskytnutí pomoci povoláni lékaři anebo porodní asistentky, vůči kterým pro ústav shora zmíněného závazku nebylo, ač nejde-li o nutný případ první pomoci. V tomto případě jsou lékař anebo porodní asistentka oprávněni žádati od pojišťovny odměnu až do výše sazby, která s lékaři (porodními asistentkami) dotyčné nemocenské pojišťovny byla sjednána.
K nadpisu IV. oddílu:
na místo ťLékařská službaŤ stůj ťLékařská činnostŤ.
Resoluční návrh sen. dr Herzigové a soudr.:
Vláda se vybízí, aby do roka předložila osnovu zákona, kterou se zavádí pojištění zaměstnanců a jejich rodin pro případ nezaviněné nezaměstnanosti.
Orgány tohoto pojištění mají býti stávající nemocenské pojišťovny, zemědělské nemocenské pokladny, společenstevní, gremiální, spolkové nemocenské pokladny a zapsané pomocné pojišťovny.
Návrhy sen. Hartla a soudr. k č. t. 1963:
V §u 27
škrtnut budiž odst. 2. a v odst. 1. nahrazena budiž číslice 4.000 číslicí 600 a číslice 2.000 číslicí 400.
V §u 28 a 29 odst. 1.
budiž číslice 4.000 nahrazena číslicí 600.
Rovněž budiž v §u 29 odst. 2.
nahrazena číslice 2.000 číslicí 400.
V §u 73 odst. 2.buďtež na dvou místech slova ťv průměru posledních šesti měsíců pod 500Ť nahrazena slovy ťv průměru posledních dvanácti měsíců pod 400Ť.
K §u 113:
připojen budiž čtvrtý odstavec tohoto znění:
ť(4) Je-li dítě anebo osiřelý vnuk pro tělesnou nebo duševní nemoc k výdělku neschopen anebo studuje-li na odborné, střední anebo vysoké škole, rozšiřuje se nárok na příplatek k důchodu až do odstranění nezpůsobilosti k výdělku po případě až do absolvování studií, nejdéle však až do dokonaného 24. roku věku.Ť
V §u 114 odst. 1.
škrtnuta budiž věta ťkdyž v době...... až... invalidityŤ.
K §u 119:
připojen budiž druhý odstavec tohoto znění:
ť(2) Je-li osiřelé dítě anebo vnuk, jenž dle tohoto paragrafu má nárok na důchod, pro tělesnou anebo duševní nemoc neschopen výdělku anebo studuje-li na odborné, střední nebo vysoké škole, rozšiřuje se jeho nárok na sirotčí důchod až do odstranění jeho výdělečné neschopnosti po případě až do absolvování studií, nejdéle však do dokonaného 24. roku věku.Ť
V §u 174 odst. 2.
nahrazeno budiž slovo ťčtyřprocentnímiŤ slovem ťpětiprocentnímiŤ.
V §u 182 odst. 2.vsunuta buďtež za slovy ťaby bylo ukládánoŤ slova ťse zřetelem na národnostní poměryŤ.
V §u 189 odst. 1.
připojena budiž třetí věta tohoto znění: ťVýměry buďtež vždy vyhotoveny v jazyce, ve kterém sepsána byla přihláška anebo žádostŤ.
V §u 208 odst. 1.
má první věta zníti:
ťŘízení u rozhodčího soudu jest veřejné a ústní a má se díti v jazyce, v němž podána byla žaloba; zejména... Ť
K §u 223 připojen budiž čtvrtý odstavec tohoto znění:
ť (4) Řízení před pojišťovacím soudem jakož i vyhotovení rozsudků má se díti vždy v jazyce, v němž podána byla žaloba anebo odvolání.Ť
V §u 230
připojena budiž k odst. 1. tato věta:
ťToto dějž se vždy v jazyce, ve kterém byla podána žaloba.Ť
V §u 231
budiž konečná věta odstavce 1. doplněna slovy:
ťa to vždy v jazyce, ve kterém byla podána žaloba.Ť
Pozměňovací návrhy sen. Thoře a scudr. k tisku 1963 o pojištění zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity a stáří:
V §u 28 na řádce páté změněna budiž číslice 4000 na číslici 1000.
Druhá věta § 141 v odst. 1. bude zníti:
ťVolba lékařů, jakož i porodních asistentek jest svobodná.Ť
Pozmeňovacie návrhy ku usneseníu poslaneckej snemovne o vládnom návrhu zákona (tisk 4186) o poistení zamestnancov pre prípad nemcci, invalidity a staroby (tisk 4795) navrhnuté sen. inž. Klimkem, Dúrčianskym, Barinkou a súdr.:
V §u 4 odst. (1) budiž za. slovom ťna. řízenímŤ vsunutá slová ťcelej vládyŤ.
V §u 5 nech je vynechaný odst. b).
§ 74 odst. (1) nech je zmenený následovne: ťPojištění invalidní a starobní podle tohoto zákona v zemích koruny sv. Václava provádí Ústřední sociální pojišťovna se sídlem v Praze, na Slovensku však zvláštní ústředí se sídlem v Bratislavě.Ť
V §u 112 odst. (1) nech je zmenený následovne: ťDůchod invalidní přísluší pojištěnci bez ohledu na invaliditu jako důchod starobní, dokonal-li pojištěnec 60. rok atd...Ť
V §u 288 za slovom ťministryŤ nech je vsunuté ťvčetne ministra s plnou mocou pre správu SlovenskaŤ.
Zástupce senátního tajemníka dr Bartoušek (čte):
Pozměňovací po případě eventuelní návrhy sen. Hladika, Heckera a soudr. k č. t. 1963:
V §u 11 odstavec 2.
nahrazena buďtež slova ťPolitický úřad II. stoliceŤ slovy ťPojišťovací soudŤ.
K §u 12:
v odstavci 1. budiž připojeno:
X...... 34.50 - 37.50..... 36.- XI..... 37.50 - 40.50..... 39.- Xll...... 40.50......42. -
§ 23 má nově zníti:
Pojištění pro případ nemoci provádějí okresní pojišťovny.
§ 24 budiž škrtnut a má nově zníti:
Pro obvod nynějších politických úřadů I. stolice zřizují se v sídlech těchto úřadů okresní sociální pojišťovny.
§§ 25 až 30 buďtež škrtnuty.
Nadpis budiž škrtnut a má zníti: ťOkresní pojišťovnyŤ.
V §u 31
škrtnuto budiž slovo ťd) správce (ředitel) Ť.
§ 39 budiž škrtnut a má nově zníti:
ťDelegáti do valné hromady nemocenské pojišťovny a členové výboru Ústřední sociální pojišťovny jakož i jejich náhradníci volí se osobním odevzdáním hlasů podle zásady poměrnosti na základě kandidátních listin.Ť
V §u 63
škrtnuta buďtež slova ťmimo úředníky uvedené v §u 69Ť a ťv mezích vzorného služebního řádu, jejž vydá Ústřední sociální pojišťovnaŤ, a budiž jakožto konečná věta připojeno: ťNemocenské pojišťovny se mohou také usnésti, že těmito agendami pověří svazy nemocenských pokladenŤ.
V §u 64 odst. 2.
budiž slovo ťDvaŤ nahrazeno slovem ťPětŤ a slovo ťosmŤ nahrazeno slovem ťpětŤ.
V §u 64
škrtnut budiž odstavec d).
V §u 64
škrtnut budiž odstavec e).
V §u 66
škrtnut budiž odstavec 5.
§§ 69 a 70
buďtež škrtnuty.
V §u 76
škrtnuta buďtež slova ťc) ředitelstvíŤ.
V §u 77
škrtnuta buďtež slova ťskládá se z předsedy a 40 členůŤ a nahrazena slovy: "skládá se z 41 členůŤ.
V §u 78
škrtnut budiž první odstavec a má zníti:
ťVýbor Ústřední sociální pojišťovny volí ze svého středu na dobu 4 roků předsedu ze skupiny pojištěnců a 3 náměstky. Na návrh národnostní menšiny, čítající 5 členů, musí býti zvolen jeden náměstek z jejího středu.Ť
V §u 78
škrtnut budiž odstavec 4.
§ 78 odstavec 6.
budiž škrtnut a má zníti:
Každá ze tří skupin volí po jednom náměstku předsedy; při zaneprázdnění předsedy přechází jeho funkce na jednoho z náměstků. Na žádost národnostní menšiny výboru, čítající 5 členů, budiž jeden náměstek předsedův vzat z této skupiny. Při volbě ostatních dvou náměstků předsedových nebudiž více bráno zřetele na skupinu, ze které byl vzat zástupce národnostní menšiny.
§ 79 odst. 2. a 3.
buďtež škrtnuty a mají zníti:
ťVolba členů výboru Ústřední sociální pojišťovny budiž provedena současně s volbami delegátů do nemocenských pojišťoven i užíti jest obdobně dotyčných ustanovení o volebním řízení. Od volebního řízení pro delegáty nemocenských pojišťoven liší se volební řízení pokud jde o členy výboru v těchto bodech:
při prvé volbě má funkci vrchního pojišťovacího soudu vykonati ministerstvo sociální péče;
nemocenská pojišťovna má tolik hlasů, kolik pojištěnců pro případ stáří a invalidity má ve svém stavu dne 31. prosince toho roku, jenž předchází přede dnem volby.
V případě přijetí návrhu k §u 79 odst. 2. a 3. v §u 79 škrtnuty buďtež odstavce d) a 4. a 5.
V §u 81
škrtnut budiž odstavec 1. a má zníti:
ťPředstavenstvo Ústřední sociální pojišťovny skládá se z předsedy, jeho náměstků a 8 členů, z nichž 6 náleží skupině zaměstnanců a 2 skupině zaměstnavatelůŤ.
V §u 81
škrtnut budiž odstavec 2. a má nově zníti:
ťČleny představenstva volí výbor ze skupiny zaměstnanců resp. zaměstnavatelů podle zásady poměrného zastoupení.Ť
V §u 82 odstavec 1.
škrtnuta buďtež slova ťse souhlasem ministra sociální péčeŤ. K §u 82 odstavec 1. budiž připojen dodatek tohoto znění: ťK žádosti národnostní menšiny, která čítá 5 členů výboru, budiž jeden z ředitelů jmenován dle jejího návrhuŤ.
V §u 93 odst. 1.
škrtnuta budiž druhá věta a na její místo dáno:
ťO přistoupení ke svazu rozhoduje představenstvo nemocenské pojišťovny absolutní většinou. O tom jest se usnésti do 6 měsíců po tom, kdy tento zákon počne působiti. Nerozhodne-li se představenstvo po uplynutí této lhůty o příslušenství ke svazu, rozhodne o tom Ústřední sociální pojišťovna.Ť
Pro případ přijetí návrhu k §u 12
v §u 95
má odstavec 1. č. I. bod 2. zníti nově takto:
ť2. pojištěnci, jenž pro nemoc jest k výdělku neschopen a déle nežli 3 dny nemocen, ode dne onemocnění nejdéle po dobu jednoho roku toto denní nemocenské: ve mzdové třídě I....... Kč 2.70 ť ť ť II....... ť 5. - ť ť ť Ill....... ť 8. - ť ť ť IV....... ť 10.60 ť ť ť V....... ť 13.60 ť ť ť VI....... ť 16. - ť ť ť Vll....... ť 18. - ť ť ť VIII....... ť 20. - ť ť ť IX....... ť 22. - ť ť ť X....... ť 24. - ť ť XI....... ť 26. - ť ť ť Xll....... ť 28. -
V žádném případě nesmí nemocenské činiti méně nežli 60% skutečného denního pracovního výdělku.Ť
V §u 106
buďtež jako body f) a g) připojeny:
ťf) pohřebné,
g) lékařskou pomoc a léky pro důchodce a příslušníky jejich rodinŤ.
V §u 107 škrtnut budiž odst. 1. lit. b) a má v nové úpravě zníti:
ťPro dávky stanovené v §u 106 lit. a)-d) a při odbytném v případě §u 121 odst. 2. stanoví se čekací lhůta takto: Pro osoby, pojištěné při počátku účinnosti starobního a invalidního pojištění, kteréž po dobu více nežli 2 roků byly v zaměstnání, jež podléhá pojistné povinnosti, činí lhůta čekací 13 týdnů. Pro pojištěnce, kteří při počátku účinnosti zákona byli po dobu jednoho roku v zaměstnání, jež podléhá pojistné povinnosti, činí lhůta čekací 1 rok. Pro všechny ostatní činí lhůta čekací 100 příspěvkových týdnů.Ť
V §u 109 budiž škrtnut odst. 2. a má zníti:
ťZa invalidního se považuje, kdo pro tělesnou anebo duševní vadu nemůže dále dostáti povinnostem svého posledního, pojištěním povinného zaměstnání.Ť
V §u 111
má odst. 2. zníti:
ťZákladní částka činí ročně 600 Kč.Ť
V §u 111 má odst. 3. zníti:
ťČástky zvyšovací vyměří se jednou čtvrtinou týdenních příspěvkůŤ.
V §u 112
má odst. 1. zníti:
ťDůchod invalidní přísluší pojištěnci bez ohledu na invaliditu jako důchod starobní, dokonal-li pojištěnec šedesátý rok věku svého.Ť
V §u 113 odst. 1.
buďtež slova ťjednu desetinuŤ zaměněna slovy ťjednu pětinuŤ.
§ 114 odst. 1.
budiž škrtnut a má zníti:
ťNárok na vdovský důchod má vdova pojištěnce, který v době svého úmrtí požíval důchodu invalidního nebo starobního nebo měl nárok na takovýto důchod.Ť
V §u 120
nahrazena buďtež slova ťjednu pětinuŤ slovy ťjednu čtvrtinuŤ a slova ťdvě pětinyŤ slovem ťpolovinuŤ.
V §u 120.
škrtnut budiž odst. 2.
Pro případ přijetí návrhu k §u 106
za § 121
vsunut budiž nový § 121 a) s nápisem: Pohřebné.
§ 121 a):
Nárok na pohřebné mají pozůstalí po osobě, která dle tohoto zákona požívala invalidního, starobního anebo vdovského důchodu anebo příspěvků na vychování, anebo po pojištěnci, jenž dokončil alespoň 150 příspěvkových týdnů, pokud zaplatili útraty pohřbu.
Pohřebné činí jednu čtvrtinu ročního důchodu, jehož zemřelý požíval, resp. jednu čtvrtinu důchodu, na který měl nárok.
V §u 123 odst. 1.
buďtež nahrazeny číslice ť500Ť číslicí ť600Ť, číslice ť250Ť číslicí ť300Ť, číslice ť100Ť číslicí ť 120Ť a číslice ť200Ť číslicí ť240Ť.
V §u 123
škrtnuty buďtež odst. 2. a 3.
V §u 159
nahrazena budiž číslice ť5Ť číslicí ť6Ť.
K §u 180:
Odst. 2. budiž škrtnut a má zníti:
ťPokud tento zákon nestanoví ničeho jiného, smí jmění býti ukládáno pouze:
v tuzemských hypotečních zápůjčkách, požívajících sirotčí jistoty;
b v investičních zápůjčkách státu, zemí, žup, okresů a obcí anebo v zápůjčkách jimi zaručených;
v ústavech, vydržovaných nemocenskými pojišťovnami anebo jejich svazy, jejichž účelem jest prováděti anebo podporovati všeobecná opatření, aby zabráněno bylo předčasné invaliditě mezi pojištěnci a aby zvelebeny byly zdravotní poměry pojištěním povinných členů;
v bytových objektech, jež pro členy zřídily buď ústavy sociálního pojištění samy anebo obecně prospěšná bytová a stavební družstva;
v tuzemských cenných papírech, v nichž mohou býti ukládány sirotčí peníze, nebo v zápůjčkách na takovéto papíry;
v tuzemských peněžních ústavech, jež poskytují plnou jistotu.Ť
K §u 180:
Odst. 3. budiž škrtnut.
§ 181:
budiž škrtnut a má zníti:
ť (1) Nemocenská pojišťovna, jejíž reservní fond již dosáhl anebo překročil výši stanovenou v §u 173, může také nabývati nemovitostí, nejsou-li tyto nemovitosti zatíženy nad polovinu nabývacích výloh a slouží-li k umístění kanceláří pojišťovny, k čelům léčebným anebo k bytovým účelům členů.
Nemocenská pojišťovna, jejíž reservní fond nedosáhl ještě výše stanovené v §u 173, jest při nabývání nemovitostí dle odst. 1. vázána přivolením Ústřední sociální pojišťovny. Tohoto souhlasu není třeba, jde-li o nabytí nemovitostí v řízení exekučním nebo konkursním, jež může odvrátiti škodu hrozící pojišťovně.Ť
§ 182 odst. 2.
budiž škrtnut a má zníti:
ť (1) Ukládání jmění má se v jednotlivých obvodech díti jen v poměru premií dotyčného obvodu, jež jednotlivé nemocenské pojišťovny odvádějí.
Úchylka od tohoto pravidla jest možna jen se svolením svazů nemocenských pojišťoven, k jejichž působišti nebylo přihlédnuto ve smyslu zásady stanovené v prvém odstavci při ukládání kapitálu.
Ústřední sociální pojišťovna má sestavovati čtvrtletně výkaz o uložení jmění a o premiích pro starobní a invalidní pojištění, vybraných od jednotlivých nemocenských pojišťoven, a tyto výkazy dodati svazům nemocenských pojišťoven.Ť
§§ 274, 275, 276 a 277
buďtež škrtnuty.
§ 287 odst. 2.
budiž změněn a má zníti:
ťOstatní ustanovení tohoto zákona nabudou účinnosti současně se zákonem o pojištění osob samostatně výdělečně činných, nejpozději však dne 1. ledna 1926.Ť