Senát Národního shromáždění R. Č. r. 1921.

I. volební období.

3. zasedání.



Tisk 978.

Usnesení poslanecké sněmovny

o vládním návrhu zákona (tisk 1397),

o přechodné úpravě finančního hospodářství obcí a měst s právem municipálním (tisk 2784).

Poslanecká sněmovna Národního shromáždění republiky Československé schválila v 85. schůzi dne 6. srpna 1921 tuto osnovu zákona:

Zákon

ze dne .......................1921

o přechodné úpravě finančního hospodářství obcí a měst s právem municipálním.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

Článek I.

Finanční hospodářství obcí.

O rozpočtu.

§1.

(1) O všech příjmech a vydáních obce, podniků, ústavů a fondů obecních a obcí spravovaných sestaviti jest každoročně rozpočet pro nejbližší správní rok, který jest totožný se správním rokem státním.

(2) Rozpočet dělí se v rozpočet řádný a mimořádný.

§ 2.

Příjmy rozpočtu řádného se skládají:

1. z pravidelně se opětujících výtěžků jmění obecního, pak ústavů a fondů obecních a obcí spravovaných,

2. z čistých výtěžků výdělečných podniků obecních,

3. z příspěvků, z výnosu poplatků a dávek obecních, již povolených,

4. z přídělů státních a

5. z jiných různých, pravidelně se opakujících příjmů.

§ 3.

Příjmy rozpočtu mimořádného se skládají:

1. z mimořádných příjmů ze jmění obecního,

2. z příjmu za prodaný obecní majetek,

3. z výnosu půjček,

4. z výnosů mimořádných, k úhradě zvláště označených mimořádných výdajů vypsaných příspěvků poplatků a dávek,

5. z jinakých nahodilých příjmů.

§ 4.

(1) Výdaje rozpočtu řádného obsahují pravděpodobně očekávané, opakující se výdaje, nutné k zachování obecního jmění, k úhradě služebních požitků personálu obecního, k obstarání správy obecní a k pravidelnému plnění úkolů, obci zákonem nebo jinak uložených, nebo do činnosti její ve všeobecném veřejném zájmu spadajících, jmenovitě též ke zúrokování a umořování dluhů obecních.

(2) Výdaje rozpočtu mimořádného obsahují pravděpodobně očekávané výdaje nahodilé nebo dočasné, jmenovitě výdaje k nabytí nového a k trvalému zvýšení hodnoty dosavadního majetku obecního.

§ 5.

(1) Příjmy mimořádnými nesmějí býti hrazeny výdaje rozpočtu řádného.

(2) Přesuny v položkách vydání a příjmu rozpočtu podléhají schválení bezprostředního úřadu dohlédacího.

(3) Nešetří-li starosta nebo ten, kdo poukazuje vydání k výplatě (§ 8), ustanovení tohoto, ručí za škodu obci tím vzešlou.

(4) O povinnosti k náhradě škody rozhoduje bezprostřední úřad dohlédací, z jehož výroku může, jak obec, tak i ten, proti němuž byl výrok na náhradu škody vydán, se odvolati.

(5) Na základě pravoplatného výroku dohlédacího úřadu rozhoduje řádný soud o výši náhrady, při čemž výrokem dohlédacího úřadu o povinnosti k náhradě škody jest vázán.

§ 6.

(1) Rozpočet (§ 1) připravuje starosta obce a po projednání v obecní radě předkládá jej obecnímu zastupitelstvu. Obecní zastupitelstvo usnáší se o něm nejdéle dva měsíce před počátkem správního roku, pro který rozpočet zní. Rozpočet budiž po dobu 14 dní před tím, než se bude o něm usnášeti obecní zastupitelstvo, vyložen u obecního úřadu k veřejnému nahlédnutí, když byl prve s finanční komisí (§ 9) sdělen, aby se o něm vyjádřila. Dobu, po kterou bude rozpočet vyložen, jest veřejně způsobem v obci obvyklým vyhlásiti. O vyjádření finanční komise a připomínkách učiněných k rozpočtu jest při usnášení se o rozpočtu jednati.

(2) Schůzi obecního zastupitelstva, ve které se má usnésti o rozpočtu, jest svolati a veřejně prohlásiti aspoň 3 dny napřed. K platnému usnášení jest třeba přítomnosti nejméně dvou třetin členů obecního zastupitelstva; usnesení děje se nadpoloviční většinou přítomných.

(3) Nesejde-li se do schůze zastupitelstva, nebo není-li při projednávání a usnášení se o rozpočtu přítomno tolik členů, aby se mohli platně usnášeti, má starosta členy zastupitelstva a za řádně omluvené členy jejich náhradníky do schůze o témže předmětu znovu svolati a připomenouti, že schůze ta bude k usnášení schopna bez ohledu na počet přítomných.

(4) Usnesení obecního zastupitelstva o rozpočtu jest způsobem v obci obvyklým po dobu 14 dnů veřejně vyhlásiti. Z usnesení možno se odvolati k bezprostřednímu úřadu dohlédacímu.

(5) Do rozpočtu nahlížeti, připomínky k němu činiti, jakož i z usnesení o něm se odvolati má právo každý volič nebo poplatník v obci.

§ 7.

(1) Rozpočet obecní předložiti jest ihned po prošlé lhůtě odvolací bezprostřednímu úřadu dohlédacímu a to, bylo-li proti němu podáno odvolání nebo mají-li býti vybírány obecní přirážky ve výši potřebující vyššího schválení ve dvou stejnopisech, jinak jednoduše. Jeden stejnopis zůstane pro úřední potřebu vždy u bezprostředního úřadu dohlédacího.

(2) O rozpočtu naříkaném rozhoduje bezprostřední úřad dohlédací jen v rámci podaného odvolání, má však právo a povinnost současně zkoumati, vyhovuje-li rozpočet všem ustanovením zákonným, jmenovitě jsou-li v něm též zařazena veřejná plnění, obci po zákonu příslušející, nebo platy peněžní, zákládající se na vykonatelném titulu, pokud jsou takové závazky obce bezprostřednímu úřadu dohlédacímu známy.

(3) Jde-li o schválení obecních přirážek, přezkoumá bezprostřední úřad dohlédací rozpočet v jednotlivých položkách, může si vyžádati od obecního starosty potřebné vysvětlivky, činiti připomínky, týkající se doplnění nebo opravy rozpočtu. O těchto připomínkách budiž v obecním zastupitelstvu nejdéle do 14 dnů jednáno. Jde-li o připomínku, podle které jest do rozpočtu zařaditi veřejná plnění obci po zákonu příslušející nebo platy peněžní, zakládající se na vykonatelném titulu, budiž obci nařízeno, aby rozpočet v naznačeném směru do 14 dnů doplnila, s upozorněním, že jinak dohlédací úřad rozpočet takto sám doplní a k úhradě potřebnou přirážku k přímým daním vypíše.

(4) Nesestavila-li obec rozpočtu ve lhůtě zákonné a ani přes vyzvání bezprostředního úřadu dohlédacího ve lhůtě tímto jí stanovené, může tento úřad sestaviti rozpočet z moci úřední nákladem obce. Ve vyzvání úřadu dohlédacího budiž na tyto následky výslovně upozorněno.

(5) Z rozhodnutí bezprostředního úřadu dohlédacího, kterým bylo po rozumu ustanovení odst. 3. nařízeno doplniti rozpočet, nebo kterým byl podle odst. 4. tohoto paragrafu rozpočet obecní, z moci úřední sestaven, může se obecní zastupitelstvo s účinkem odkládacím odvolati k vyššímu úřadu dohlédacímu.

(6) Mají-li býti vybírány obecní přirážky k přímým daním ve výměře, podléhající schválení vyššího úřadu dohlédacího, předloží bezprostřední úřad dohlédací rozpočet, přezkoušev jej ve smyslu odst. 3., s příslušným návrhem vyššímu úřadu dohlédacímu, jemuž co do přezkoušení a případného doplnění rozpočtu příslušejí stejná práva jako bezprostřednímu úřadu dohlédacímu podle ustanovení předchozích.

O vydáních a jejich poukazování.

§ 8.

(1) Hospodářství obecní vede se v mezích rozpočtu.

(2) Veškerá vydání důchodů obecních, jakož i ústavů, podniků a fondů obecních a obcí spravovaných poukazuje v rámci pravoplatně stanoveného rozpočtu k výplatě starosta obce podle usnesení obecní rady nebo jejího zmocnění.

(3) Jenom v případech naléhavých a nepředvídaných, kterých beze škody a nebezpečenství pro obec neb občanstvo nelze odložiti, může starosta sám s vlastní odpovědností po-ukázati nutné vydání, musí však v nejblíže příští schůzi předložiti věc k dodatečnému schválení obecní radě, po případě, jde-li o vydání rozpočtem neuhrazené, obecnímu zastupitelstvu podle ustanovení dále uvedených.

(4) Nebyl-li rozpočet na ten který rok ještě pravoplatně stanoven, může býti hospodařeno v rámci rozpočtu na rok právě prošlý, pokud nejsou výdajové položky předcházejícího rozpočtu vyšší než rozpočtu, o který jde. Výjimečně mohou býti konány i nové výdaje, obsažené v rozpočtu posud pravoplatně nestanoveném, je-li k nim obec po zákonu povinna.

(5) U podniků a ústavů obecních může býti usnesením obecního zastupitelstva i jiná osoba než obecní starosta pověřena právem poukazovati běžné výdaje k provozování podniku nutné, ale vždy jen v rámci pravoplatně stanoveného rozpočtu. Předchozí dva odstavce platí i zde obdobně.

§ 9.

(1) Ve všech obcích jest zříditi zvláštní finanční komisi. Výjimku může povoliti v případech zvláštního ohledu hodných vyšší úřad dohlédací. O počtu členů platí ustanovení § 9 zák. ze dne 31. ledna 1919, čís. 75 Sb. z. a n.

(2) Polovici členů volí obecní zastupitelstvo, ostatní ustanovuje bezprostřední dohlédací úřad, vyžádav si návrhy volebních skupin a šetře - pokud možno - zásady poměrného zastoupení. Při tom budiž šetřeno zásady, že komise má se skládati aspoň polovicí z nečlenů obecního zastupitelstva a míti odborníky.

(3) Finanční komise má právo kontrolovati veškeré hospodářství obecní a odvolati se s účinkem odkládacím ze všech usnesení obecního zastupitelstva povahy finanční.

(4) Komisi této musí býti zejména předloženy rozpočty a účty obecní před veřejným vyložením, aby je prozkoumala a o nich se vyjádřila.

(5) Komise musí svá vyjádření podati do 8 dnů a ve zvláštních nutných případech do 3 dnů, nebyla-li jí povolena obecním zastupitelstvem neb obecní radou lhůta delší, jinak se k vyjádření nehledí.

(6) Vyskytla-li se v komisi míněni věcně odchylná, budiž též stanovisko menšiny i s důvody ve vyjádření pojato.

§ 10.

(1) Vydání, která nejsou v rozpočtu (§ 8, odst. 2.) obsažena, nesmějí býti učiněna, ne-ní-li současně pravoplatně zabezpečena jejich úhrada.

(2) Návrh na vydání v rozpočtu neobsazené může vycházeti pouze od obecní rady, a musí býti finanční komise požádána, aby se o něm vyjádřila.

(3) Usnesení o takovém vydání bez současného zabezpečení úhrady jest neplatné a nesmí býti provedeme Za škodu z jeho provedení ručí osobně starosta nebo náměstek, který je provádí, a ti členové oboční rady neb obecního zastupitelstva, kteří hlasovali pro usnesení nebo provedení jeho. Pro to provedeno budiž hlasování dle jmen a jména "těch, kteří pro návrh ten hlasovali, v protokole o schůzi zapsána.

(4) Ručení toto pomíjí, jakmile byly účty podle § 16 pravoplatně schváleny.

(5) O vymáhání náhrady škody platí obdobně ustanovení §u 5, odst. 4. a 5.

§ 11.

Učiní-li se jinak zastupitelstvu návrh na nové vydání, musí býti odkázán obecní radě a finanční komisi, aby se o něm vyjádřily a navrhly úhradu. Teprve po tom může býti vydání schváleno obecním zastupitelstvem spolu s úhradou.

§ 12.

(1) Co uvedeno v §u 10 a 11 o návrhu na nová vydání, platí též o návrhu na zastavení nebo snížení rozpočtového příjmu.

(2) Ve všech těchto případech platí ustanovení odst. 2. až 5. § 6 obdobně.

§ 13.

Výjimka z ustanovení §§ 10 a 11 připouští se jen, běží-li o náhlá, nepředvídaná opatření, která naprosto nemohou býti odložena, na příkl. při živelních pohromách. V takových případech musí však věc býti předložena obecnímu zastupitelstvu k usnesení o úhradě nejdéle v nejbližší schůzi svolané do 14 dnů a to s návrhem obecní rady i finanční komise.

§ 14.

(1) Jde-li o nový podnik nebo zařízení v rozpočtu neuvedené, k jejichž úhradě bude třeba učiniti půjčku, zciziti kmenové jmění obecní, zvýšiti přirážky obecní k daním přímým nebo nepřímým nejméně o 20%, nebo zavésti novou nebo zvýšiti nejméně o jednu pětinu dosavadní samostatnou dávku obecní - nehledě k předpokládanému čistému výnosu - musí povšechný plán a rozpočet býti předložen finanční komisi, aby je prozkoumala a o nich vyjádření podala, načež nutno je po dobu 14 dnů před schůzí obecního zastupitelstva vyložiti veřejně k nahlédnutí, což způsobem v obci obvyklým budiž veřejně vyhlášeno.

(2) Podá-li v této lhůtě námitky proti návrhu nejméně jedna desetina voličů zapsaných v posledním pravoplatném stálém seznamu voličském, budiž usnesení obecního zastupitelstva o tom, zdali a jakým způsobem se má podnik nebo zařízení provésti, ve všech případech předloženo bezprostřednímu úřadu dohlédacímu, aby je schválil. Vždy však stačí podpis 5000 voličů.

O účtování, sestavování účtů a dozoru.

§ 15.

(1) Obce jsou povinny o všech příjmech a vydáních vésti řádně knihy podle vzorů, jež budou vyšším dohlédacím úřadem předepsány nebo schváleny.

(2) Tento jest oprávněn na útraty obce knihy založiti a pořádek v nich zavésti, ne-byly-li vedeny vůbec, nebo byly-li vedeny nesprávně.

(3) Nemá-li obec úředníka, jenž by vedl knihy a pokladnu, buďtež knihy a pokladna vedeny některým členem obecního zastupitelstva, jím stanoveným, který smí výplaty konati toliko na poukaz starosty neb úřadujícího náměstka.

§ 16.

(1) Nejdéle 3 měsíce po skončení správního roku jest knihy účetně uzavříti, a starosta obce jest povinen po projednání v obecní radě předložiti veškeré doložené účty o příjmech a výdajích důchodů obecních, jakož i ústavů, podniků a fondů obecních a obcí spravovaných finanční komisi, aby je prozkoumala, a s jejím vyjádřením obecnímu zastupitelstvu, aby se o nich usneslo. Účty obecním zastupitelstvem schválené jest předložiti k revisi bezprostřednímu úřadu dohlédacímu a připojiti pro potřebu jeho opis celkové účetní závěrky.

(2) účty tyto, vyjímajíc účty výdělkových podniků obecních, jimiž by mohlo býti prozrazeno obchodní tajemství, buďtež nejméně 14 dní před schůzí obecního zastupitelstva veřejně k nahlédnutí vyloženy. Dobu, po kterou budou vyloženy, jest způsobem v obci obvyklým vyhlásiti, o podaných připomínkách jest při usnášení se o účtech jednati.

(3) Odstavce 2. až 5. § 6 platí obdobně.

(4) Bezprostřední dohlédací úřad přezkoumá předložené účty, při čemž může od obecního starosty žádati potřebná vysvětlení. Ne-shledá-li závad, účty schválí, jinak oznámí, zjištěné závady obecnímu starostovi a učiní zároveň opatření, aby byly odstraněny.

(5) Nedojdou-li starosty obce do 3 měsíců od dohlédacího úřadu žádné výtky proti předloženým účtům, jest účty považovati za schválené.

(6) Zodpovědnost starosty obce i členů obecního zastupitelstva z hospodářské správy toho kterého správního roku pomíjí, vyjímajíc případ činu trestního, po 4 létech ode dne, kdy obecní zastupitelstvo účty za rok ten schválilo.

(7) O vymáhání náhrady škody platí obdobně ustanovení § 5, odst. 4. a 5.

§ 17.

(1) Inventář movitého i nemovitého jmění obce, ústavů, podniků a fondů obecních a obcí spravovaných jest vésti v patrnosti tak, aby vždy se skutečným stavem souhlasil.

(2) Obce jsou povinny na vyzvání bezprostředního úřadu dohlédacího předložiti mu k nahlédnutí inventář se součástkami.

§ 18.

(1) Vyššímu úřadu dohlédacímu náleží, aby z moci úřední aspoň jednou ve 4 letech přesvědčil se o stavu hospodářství obcí s více než 3000 obyvatelů, neb obcí, které vládnou větším majetkem, po případě aby provedl odpornou revisi buď celého hospodářství nebo některého jeho odvětví, jmenovitě je-li tu podezření nesprávného hospodaření. Při tom může dle okolností případu užíti též orgánů bezprostředního úřadu dohlédacího. V ostatních obcích provádí revisi bezprostřední úřad dohlédací. Vyšší úřad dohlédací však jest oprávněn kdykoli vykonati přehlídku neb odbornou revisi hospodářství také kterékoli z těchto obcí. Dožádáním ministerstva vnitra nebo ministerstva financí za provedení takové revise u kterékoli obce, povinen jest i mimo stanovený revisní program vyhověti.

(2) Náklady spojené s přehlídkou nebo revisí nese pravidelně vyšší dohlédací úřad, který ji provádí. Obci může býti uložena náhrada nejvýše polovice nákladu vzniklého provedením odborné revise, zjistí-li se nesprávnosti nebo nepořádky v hospodářství obecním. Náklady odborné revise provedené k žádosti obce nese tato zcela. V obou těchto případech jest ten, kdo se nesprávností nebo nepořádku dopustil, povinen obci náklad revise nahraditi. Prokázaných chyb početních se netýká povinnost náhrady stanovená v tomto odstavci. O vymáhání této náhrady platí obdobně ustanovení § 5, odst. 4. a 5.

(3) Starosta obce povinen jest revidujícím orgánům předložiti všechny potřebné pomůcky, jmenovitě též zápisy o všech schůzích obecní rady, finanční komise a obecního zastupitelstva.

(4) Všechny obce povinny jsou nejdéle do 3 měsíců po skončeném správním roce podati vyššímu úřadu dohlédacímu výkaz obecních dluhů k 31. prosinci roku právě prošlého.

(5) Všechny úřady veřejné, samosprávné i státní, povinny jsou revidující orgány při výkonu jim svěřeného úkolu účinně podporovati, pokud tomu nejsou na odpor výslovná ustanovení zákonná.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP