Labská společnost bude povinna, zachovávajíc přístavní řád mírové a jiné mezinárodní smlouvy, povolovati používání skladiště, 2 jeřábů a levého nábřeží v Magdeburku také jiným československým dopravcům za podmínek státní správou schválených, pokud by to nebylo na újmu potřebám labské společnosti.

Pobřeží na pravém břehu řeky Labe v Magdeburku, pronajmuté na dobu 30 let pro účely československé plavby, pronajme dále státní správa labské společnosti zvláštní nájemní smlouvou, kterou se tato společnost zaváže, že dovolí používati tohoto pobřeží všem příslušníkům československým, pokud by to nebylo na újmu potřebám labské společnosti, za poplatky a podmínek schválených státní správou československou, při čemž bude šetřeno pobřežního řádu a ustanovení mírových, jakož i mezinárodních smluv.

Veškeré povinnosti uložené labské společnosti v tomto článku ve příčině převzetí a užívání nemovitostí s příslušenstvím a práv v Magdeburku zajistí se hypotekárně ve prospěch státu na útraty společnosti na těchto nemovitostech magdeburských.

Správa společností a revisoři.

Článek 10.

Představenstvem v obou společnostech budou 15tičlenné správní rady, do nichž stát vyšle po 5 zástupcích, 10 pak členů vyhrazeno bude z kandidátů navržených zakladatelskými bankami, při čemž stát se zavazuje, že bude také voliti na základě své účasti. Mezi těmito bankovními zástupci bude vzat ohled též na zástupce průmyslu neb obchodu dle možnosti se zřetelem na jednotlivé země. Členové správní rady, pokud jsou voleni, volí se na 3 léta. Předsedou společnosti bude vždy jeden ze členů správní rady náležejících skupině zakladatelských bank, místopředsedou pak jeden ze členů jmenovaných státem. Obě skupiny členů správní rady, tedy jak skupina zastupující zakladatelské banky, tak i skupina jmenovaná státem, budou kandidatury na tyto 2 funkce vzájemně si respektovati. Správní rada a výkonný výbor společnosti dunajské může odbývati porady v Praze.

K bezprostřední správě obchodů a k bezprostřednímu vyřizování běžných záležitostí zvou si každá správní rada ze svého středu 5 členů výkonného výboru. Tento výkonný výbor sestává z předsedy správní rady a z dalších 4 členů, a to dvou ze skupiny zastupující kapitál státní a dvou ze skupiny zakladatelských bank.

V obou společnostech bude po 4 revisorech, z nichž vždy dva bude voliti skupina zakladatelských bank a dva bude jmenovati státní správa.

Vládě se vyhražuje potvrzovati jmenování vedoucích ředitelů obou společností, pokud by nebyli československými státními příslušníky.

Tatáž ustanovení platí pro sestavení správy společnosti Rakouské Severozápadní paroplavební (Österreichische Nord-West D.-G.).

Článek 11.

Nedoplatek ceny přínosů, které vnáší stát oběma společnostem v celkové výši Kč 50,000.000.- bude se zúrokovati 2% jen tehdy, když provozovati výsledky společnosti dovolí vypláceti 7% dividendu z akcií prioritních a 5% dividendu z akcií kmenových.

Státní pohledávky nebudou vypovězeny před koncem trvání obou společností. Kdyby z jakéhokoliv důvodu stát vyplatil neb kompensoval jako náhradu za postoupené loďstvo obnos menší nežli jest cena přínosu výše stanovená, odečte se rozdíl k dobru oběma společnostem od příslušných kvot na účty státních pohledávek vůči společnostem.

Článek 12.

Československá paroplavební akciová společnost, jakož i podepsaná bankovní skupina prohlašují, že nejsou vázány žádnou smlouvou, která by jakkoli volný provoz a obchodní jednání labské nebo dunajské akciové společnosti omezovala.

Článek 13.

Obě společnosti se zavazují, že vejdou s československými státními železnicemi v trvalé dopravně-politické společenství, aby se zajistila co největší výkonnost a spolupráce čsl. dopravních podniků.

Zvláště jest účelem tohoto společenstva:

a) Umožniti přímé dopravní dokumenty v čsl. dopravě mezinárodní, zvýšiti její právní a hmotnou bezpečnost a docíliti všech jiných výhod technicko-dopravní spoluprací uskutečnitelných.

b) Umožniti přímé dopravní sazby mezi oblastmi všech sdružených podniků.

c) Pečovati o dopravně-politickou výkonnost sdružených podniků a jich soukromo-hospodářskou výnosnost společnou politikou sazební a akvisiční.

Sdružovací povinnost předcházejícím ustanovením tohoto článku uložená vztahuje se toliko na obor dopravy mezinárodní a vyhrazuje si státní správa konečné rozhodnutí o tom, zdali jí bylo vyhověno.

Do společenství zde uloženého vstoupí i Čsl. plavební společnost námořní, až bude založena a státní správou za oprávněnu prohlášena.

K uskutečnění tohoto dopravně-politického společenství sloužiti budou společné porady dle potřeby svolávané, ke kterým zúčastněné dopravní podniky vyšlou své odborníky tarifní, dopravní a technické. Pro svolávání a jednání těchto porad vypracuje se do jednoho měsíce po ustavení obou společností jednací řád.

Stát vykonává právo tarifní svrchovanosti nepřehlížeje při tom obchodních zájmů a konkurenční schopnosti společností. Předem schválené tarify musí býti veřejně vyhlášeny ve "Věstníku pro železnice a plavbu".

Stát přiznává oběma společnostem právo dle potřeby od případu k případu nebo na zcela krátkou dobu pozměniti státem schválené tarify (na př. ponorovými přirážkami a pod.), o čemž však mají společnosti ihned vyrozuměti písemně vládu. O zamýšleném sdružování s jinými společnostmi k účelům kartelním, provozním neb jiným, podají společnosti předem zprávu státu, který si vyhražuje schválení takovýchto úmluv.

Článek 14.

Stát bude vykonávati dohled nad oběma společnostmi vládními komisary.

Článek 15.

Československá plavební akciová společnost se zavazuje, že buď zakoupí, nebo najme, nebo jinak si trvale zajistí park náležející firmě "Remorkáže na Vltavě a Labi společnost s r. o." tak, aby s parkem tímto a se svým vlastním provozovala společnou a jednotnou paroplavbu. Zakladatelské banky jako majitelé "Remorkáže" se zavazují, že přiznají Čs. plavební akc. společnosti labské předkupní právo na získání loďstva a plavebního zařízení této společnosti. Podmínky koupě, nebo nájmu, nebo zajištění vyhrazují se schválení valnou hromadou Čs. plavební akciové společnosti labské.

Společnost zavazuje se dále, že zařídí nejdéle do konce července 1922 a udržovati bude pravidelnou nákladovou plavbu na kanalisované části Labe a Vltavy až do Prahy a že zřídí pravidelnou rychloparníkovou dopravu mezi Prahou a Hamburkem.

K této rychloparníkové nákladní dopravě použije labská společnost nákladních parníků pocházejících z arbitráže, pokud tyto parníky budou svou konstrukcí způsobilé k plavbě z Loubí do Prahy. Další lodi pro tuto službu není společnost povinna postaviti nebo jinak si opatřiti.

Nastane-li potřeba vyřaditi některý nákladní parník pocházející z arbitráže, opatří si společnost typ vhodnější. Pro tuto náhradu ovšem platí omezení uvedené ve čl. 16.

Článek 16.

Společnosti nedají bez schválení státní správy ničeho ze svého parku a plavebního zařízení v trvalý nájem, mají však právo při naskytnuvší se konjunktuře nebo dočasné nezaměstnanosti jednotlivých svých lodí neb parníků pronajmouti je na jednotlivé jízdy nebo na zcela krátkou dobu, a neprodají ničeho ze svého parku; vůbec obě společnosti budou lodního parku i plavebních zařízení, jež stát do nich jako přínos vnese, užívati pro udržování pravidelné lodní dopravy, kterou řádným způsobem zorganisují, a o jejíž rozvoj na podporu československé dopravy a zahraničního obchodu pečovati budou všemi prostředky.

Obě společnosti budou udržovati svůj park vždy v takovém rozsahu a výkonnosti, která odpovídati bude potřebám československé dopravy a finanční situaci společností s výjimkou ustanovení předposledního odstavce čl. 15. posl. věta. Kdyby stát požadoval rozšiřování parku některé společnosti nad její finanční síly, zavazuje se poskytnouti na takové investice subvence přiměřené jeho požadavkům. Snižování počtu vlastního lodního parku smí se díti jen po dohodě se státní správou.

Článek 17.

Obě společnosti poskytnou vládě své plavební prostředky a zaměstnance, když státní správa pro povodeň neb jinou živelní nehodu o ně požádá z důvodů záchrany lidských životů a majetku za náhradu svéstojných nákladů, jakož i za náhradu event. utrpěných ztrát a škod na zapůjčených objektech.

Článek 18.

Státní správa udělí oběma společnostem plavební koncese na dobu 50 let a neudělí žádné jiné společnosti koncesi plavební za výhodnějších anebo stejných podmínek jako oběma společnostem, leda že by šlo o specielní podnik na př. zvláštní poštovní spojení, na kterém by měl stát zájem, jehož uskutečnění by společnosti, byvše k tomu vyzvány, nemohly nebo nechtěly provésti.

Článek 19.

Jednací řečí v obou společnostech bude jazyk český nebo slovenský.

Článek 20.

Státní správa vyhrazuje si, schvalovati jízdní řády pro dopravu osob, jež pak musí se veřejně vyhlásiti - a v případě nutnosti je i předepsati a může po případě požadovati i plavby mimořádné, v kterémžto případě nahradí společnostem případné ztráty vzniklé takovou mimořádnou plavbou.

O dosaženém provozu zboží i osob předkládati budou obě společnosti měsíční, půlroční i roční statistické výkazy státní správě.

Článek 21.

Státní zaměstnanci požívají na lodích obou společností obdobné výhody, jako na čsl. státních drahách. Vojenským osobám ve službě i mimo službu, orgánům finanční stráže a stráže veřejné bezpečnosti, cestují-li v stejnokroji, povolí obě společnosti levnější dopravné, než předpisuje obyčejný tarif a ustanoví je v dohodě s ministerstvem obchodu. Rovněž povolí obě společnosti levnější sazby pro dopravu zboží vojenského a materiálu určeného k udržování a zlepšování vodní cesty. Orgány, které cestují z úřední povinnosti v zájmu plavby neb regulace řek, neb v zájmu poštovní dopravy, dopraví společnosti na svých lodích pro osobní dopravu bezplatně.

Článek 22.

Obě společnosti budou ku přání ministerstva pošt a telegrafů na svých parnících osobních po případě nákladních, ale ne vlečných, dopravovati poštu listovní a balíkovou za přiměřenou náhradu.

O přiměřenosti této náhrady rozhodne v případě neshody jako rozhodčí ministr obchodu. Podrobnosti jsou vyhrazeny zvláštnímu ujednání obou společností s ministerstvem pošt a telegrafů.

Článek 23.

Stát se zavazuje, že se přičiní, aby vymohl oběma společnostem dodávání vhodného uhlí pro potřebu vlastní (na Dunaji stejné jakosti jako pro rychlíky) za obdobných podmínek a za tutéž cenu, jakou platí neb platiti budou státní dráhy čsl.

Článek 24.

Stát se zavazuje, že se přičiní, aby vymohl pro labskou společnost právo po dobu jejího trvání používati vlečného řetězu, pokud jest položen v Labi na území německé republiky, resp. kdyby tento řetěz byl odstraněn, právo položiti svůj vlastní.

Článek 25.

Státní správa se zavazuje, stane-li se vlastníkem komárenské loděnice, že poskytne dunajské společnosti právo na časově přednostní provádění oprav a staveb lodního parku za ceny přiměřené a že stejnou povinnost uloží i svému právnímu nástupci.

Článek 26.

Rozhodovati spory vzniklé z této smlouvy náleží věcně příslušným soudům v Praze.

Článek 27.

Smlouva platí na dobu trvání společností, nejdéle však 50 roků.

Článek 28.

Podepsané strany ručí si navzájem za to, že do této smlouvy vstoupí obě společnosti plavební, labská i dunajská jimi zřizované.

V Praze dne...............

Příloha "A".

Seznam

lodí a plavebního zařízení na Labi, které postoupí Německo Československé republice podle čl. 339 mírové smlouvy.

A. Lodě a plavební zařízení "Rakouské Severozápadní paroplavební společnosti".

1. Vlečné parníky.

Post. číslo

Loď

Rok stavby

Síla k. s.

1

Doktor Ruß

1897

550

2

Habsburg

1910

650

3

Hamburg

1899

600

4

Hugo Marcus

1910

650

5

Marie

1881

350

6

Moldau

1899

650

7

Tetschen

1898

575

8

Wien

1894

500

9

Wilhelmine

1881

500

 

 

 

5025

 

2. Nákladní parníky.

Post. číslo

Loď

Rok stavby

Síla k. s.

Největší nosnost v tunách

1

Antonia

1881

250

301

2

Beraun

1914

350

445

3

Donau

1910

450

411

4

Eger

1914

350

472

5

Helene

1882

250

287

6

Henriette

1882

220

285

7

Iser

1914

350

469

8

Laube

1883

250

251

9

Magda

1888

230

486

10

Paula

1882

220

390

11

Prag

1885

350

302

 

 

 

3270

4099

 

3. Přístavní parníky.

Post. číslo

Loď

Rok stavby

Síla k. s.

1

Bertha

1889

135

2

Hella

1882

70

3

Lisbeth

1908

250

4

Martha

1911

130

5

Meta

1885

70

6

Nordwest

1899

220

7

Nixe

1890

45

8

Reichenberg

1909

185

9

Stephanie

1890

150

10

Wanda

1908

250

11

Wilma

1885

70

 

 

 

1575

 

4. Řetězové parníky.

Post. číslo

Loď

Rok stavby

Síla k. s.

1

O. N. W. D. I

1872

120

2

" " II

1879

120

3

" " III

1879

140

4

" " IV

1882

120

5

" " V

1884

150

6

" " VI

1886

140

7

" " VII

1888

140

 

 

 

930

 

5. Vlečný řetěz.

1

Vlečný řetěz 62 km

 

6. Plovoucí přístavní zařízení.

Post. číslo

Předmět

Rok stavby

Únosnost

1

C Parní zdvihadlo

1882/1891

2.500

2

B " "

1894

2.500

3

E Dílenská loď

1880/1897

 

4

J Parní zdvihadlo

1895

1.500

5

M " "

1894

1.750

6

N " "

1894

1.250

7

Pramice s ručním zdvihadlem

1903/1914

700

8

A Parní jeřáb

1882

1.600

9

D Parní zdvihadlo

1894

1.600

10

F " "

1870/1881

2.000

11

L " "

1894

1.250

12

X " "

1872/1908

2.000

 

 

 

18.650

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP