1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
|||||
6 |
Státní úřad pozemkový: |
|||||||||||||
řádné: |
||||||||||||||
Ústřední správa |
197.340 |
49 |
- |
- |
197.340 |
49 |
197.340 |
49 |
Na potřeby státního pozemkového úřadu, zřízeného zákonem ze dne 11. června 1919, čís. 330 Sb. z. a n., který zahájil svou činnost 1. října 1919, nebylo v rozpočtu 1919 pamatováno žádným úvěrem. Výdaj obsahuje náklady osobní a náklady na zařízení úřadoven. |
- |
- |
|||
Obvodové úřadovny |
5.802 |
01 |
- |
- |
5.802 |
01 |
5.802 |
01 |
- |
- |
||||
Titul 6. (dohromady) |
203.142 |
50 |
- |
- |
203.142 |
50 |
203.142 |
50 |
- |
- |
||||
Kapitola 9. (úhrn) |
9,644.206 |
76 |
7,631.987 |
- |
9,951.683 |
95 |
2,319.696 |
95 |
614.074 |
91 |
||||
10 |
Ministerstvo zahraniční: |
|||||||||||||
1 |
Ústřední správa: |
|||||||||||||
řádné |
3,248.789 |
46 |
3,174.380 |
- |
3,399.019 |
07 |
224.639 |
07 |
Ačkoliv při osobních platech bylo částečným neobsazením míst systemisovaného stavu 694.10147 K ušetřeno, vzniklo překročení, a to převážně z toho důvodu, že věcný náklad dosáhl všeobecným zdražením úředních potřeb nepředvídané výše. Nutná opatření, vyvolaná poměry popřevratovými, měla v zápětí neočekávaně vyšší náklad který zároveň s výdaji na cestovné a stravné překročení přivodil. Překročení cestovného a stravného v úvěru řádném o 134.39625 K nalezlo úhradu v úspoře u téže rubriky v úvěru mimořádném. |
150.229 |
61 |
|||
mimořádné |
19,193.025 |
34 |
10,800.000 |
- |
19,212.440 |
60 |
8,412.440 |
60 |
Úvěr na přípravné práce k mírovému jednání na základě zákona ze dne 19. prosince 1918, čís. 90 Sb. z. a n., povolený nedostačil, ježto příslušná vyjednávání dála se z valné části v cizině (Paříž, Londýn, Bern) v době poklesu kursu koruny československé. Překročení vzrostlo mimo to ještě technickou nemožností úplného rozlišování prací "přípravných" od provádění mírového jednání samého k němuž zákonem ze dne 25. listopadu 1919, čís. 631 Sb. z. a n., povolen byl další úvěr zařazený v titulu 8., kap. 24. "Válečná opatření". Překročení sníženo bylo docílenou úsporou na cestovném a stravném (srovnej též odůvodnění při úvěru řádném) a jest, pokud se týče provádění mírového jednání, kryt úsporou 17,564.25323 K, vykázanou u titulu 8., kap. 24. "Válečná opatření". |
19.415 |
26 |
|||
Titul 1. (dohromady) |
22,441.814 |
80 |
13,974.380 |
- |
22,611.459 |
67 |
8,637.079 |
67 |
169.644 |
87 |
||||
2 |
Vyslanectva: |
|||||||||||||
řádné |
7,403.472 |
52 |
3,498.920 |
- |
7,403.472 |
52 |
3,904.552 |
52 |
Z nedostatku spolehlivých předpokladů nemohl býti v rozpočtu jak osobní, tak věcný náklad vymezen s přesností, odpovídající skutečné neb aspoň pravděpodobné potřebě. Tato okolnost, jakož v druhé polovici r. 1919 nastalý pokles československé měny přivodily značné překročení, neboť úředníkům, exponovaným na cizím území, bylo služné v čsl. měně rozpočtené, vypláceno v cizích valutách v relaci mírové. Překročení z těchto příčin vzniklé zmenšeno na vykázaný obnos docílenou úsporou u položek rozpočtených pro zastupitelské úřady v Omsku, Tokiu a Pekingu, které buď vůbec nebyly zřízeny (Peking), nebo teprve během správního období. |
- |
- |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
|||||
10 |
2 |
mimořádné |
1,315.571 |
- |
1,535.000 |
- |
1,315.571 |
- |
219.429 |
- |
Dodatečný úvěr na zřízení dalších nových vyslanectví 1,200.000 K (zákon ze dne 18. prosince 1919, čís. 670 Sb. z. a n.) nebyl vyčerpán, poněvadž ke zřízení, případně vybudování nových úřadů nedošlo. Úspora byla by ještě větší, kdyby její část nebyla bývala spotřebována nepředvídanými výdaji při vyslanectvích v Londýně, v Římě, Varšavě, Bělehradě a Bernu. |
- |
- |
|
Kursovní rozdíl |
3,966.876 |
08 |
- |
- |
9,866.876 |
03 |
3,966.878 |
03 |
Vykázaná kursovní ztráta je výslednicí vzešlých kursovních ztrát a zisků, které nastaly přepočítáváním protihodnoty plateb v cizích valutách prováděných a vysvětluje se v r. 1919 nastalým poklesem československé měny. |
- |
- |
|||
mimořádné (dohromady) |
5,282.447 |
03 |
1,636.000 |
- |
6,282.447 |
03 |
3,747.447 |
03 |
- |
- |
||||
Titul 2. (úhrn) |
12,685.919 |
55 |
5,033.920 |
- |
12.686.919 |
55 |
7,651.999 |
55 |
- |
- |
||||
3 |
Konsuláty: |
|||||||||||||
řádné |
3,009.779 |
92 |
3,164.686 |
92 |
3,009.779 |
90 |
144.806 |
10 |
Ačkoliv řádné výdaje konsulátu v New Yorku, pro něž byl stanoven úvěr 261.000 K, dostoupily výše 1,342.082 K, čímž úvěr o 1,081.082 K byl z příčin u titulu 2. uvedených překročen, bylo docíleno úspory hlavně z toho důvodu, že ke zřízení několika konsulátů ve správním období vůbec nedošlo (Chicago, Pittsburg, Kodaň, Amsterodam, Bombay, Norimberk), některé pak nebyly vybudovány v onom rozsahu, jalo původně bylo zamýšleno. |
- |
- |
|||
mimořádné |
393.997 |
92 |
1,080.000 |
- |
393.997 |
92 |
686.002 |
08 |
Okolnosti uvedené při odůvodnění úspory výdajů řádných jsou též příčinou zde vykázaného příznivějšího výsledku. |
- |
- |
|||
Titul 3. (dohromady) |
3,403.777 |
82 |
4,234.586 |
- |
3,403.777 |
82 |
830.808 |
18 |
- |
- |
||||
Kapitola 10. (úhrn) |
18,531.512 |
17 |
23,242.886 |
- |
38,701.157 |
04 |
15,458.271 |
04 |
169.644 |
87 |
||||
11 |
Ministerstvo Národní obrany: |
|||||||||||||
1 |
Ústřední správa: |
|||||||||||||
řádné |
2,024.200 |
28 |
2,429.619 |
- |
2,429.519 |
- |
405.319 |
28 |
Rozhodujícím pro překročení, jež - mimochodem řečeno - nalezlo úhradu v celkových úvěrech kap. 11., byl hlavně nepředvídaný vzestup cen a zvýšený náklad kancelářských a režijních potřeb. |
- |
- |
|||
mimořádné |
208.000 |
- |
2087.000 |
- |
208.000 |
- |
- |
- |
- |
- |
||||
Titul 1. (dohromady) |
2,637.519 |
28 |
2,232.200 |
- |
-2,637.519 |
28 |
405.319 |
28 |
- |
- |
||||
2 |
Národní obrana: |
|||||||||||||
řádné |
209, 714.882 |
- |
209,068.089 |
03 |
209,068.089 |
03 |
648.792 |
97 |
Úspory u pohřebních výloh zejména, poněvadž k zamýšlené exhumaci mrtvých a úpravě hrobů ve správním období nedošlo. Úhrnný příznivý výsledek u řádných výdajů tohoto titulu byl by se jevil vyšším, kdyby nebyla vznikla překročení u jiných rozpočtových položek v částce 67.600 K 69 h, na kteréžto výdaje nebylo při sestavování rozpočtu v příslušné míře pamatováno. |
- |
- |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
|||||
11 |
2 |
mimořádné |
1.467,294.160 |
76 |
1.527,797.520 |
- |
1.467,294.160 |
76 |
60,503.359 |
24 |
Úspora jest výslednicí docílených úspor a vzešlých překročení jednotlivých rozpočtových položek: *) V nedostatku spolehlivých podkladů - organisace armády byla ve vývoji - nemohl býti jednak rozpočet se žádoucí, pravděpodobnému nákladu odpovídající přesností sestaven, jednak byly - hledě k mimořádným, ve správním období nastalým poměrům na Slovensku - výdaje rozpočtené pro normální potřeby oproti nepředvídanému zvýšenému nákladu nestačitelnými. Úspory přivodily převážně neustálené, pokud se týče neupravené poválečné poměry v průmyslu nedostatek surovin a okolnost, že značná část objednaného materiálu nebyla nebo nemohla býti v roce 1919 dodána, dále že preliminované dopravní a nákladní výlohy, drahami kreditované, byly teprve v roce 1920 vyúčtovány a zapraveny. Části úspor z těchto důvodů docílených muselo až na vykázaný peníz Kč 60,503.35924 býti použito ke krytí neočekávaných výdajů, které nastaly v důsledku výplaty demobilisačního paušálu na Slovensku, stoupání cen skoro všech potřeb, nákupem tak zv. železných zásob a dalším nutným zvýšením stavů jež přivodil vpád Maďarů na Slovensko. |
|||
Titul 2. (dohromady) |
1.676,362.249 |
79 |
1.737,514.400 |
- |
1.676,362.249 |
79 |
61,152.152 |
21 |
- |
|||||
řádné: |
||||||||||||||
3 |
Výlohy odvodní |
168.315 |
- |
80.000 |
- |
159.616 |
24 |
79.616 |
24 |
Překročení podmíněno hlavně zvýšenými výlohami odvodními vzešlými v důsledku mobilisace. Úhradu nalezlo toto překročení v celkových úvěrech kapitoly 11. |
25.731 |
- |
||
4 |
Vojenská přípřež |
- |
- |
340.000 |
- |
- |
- |
40.000 |
- |
Ke skončení demobilisace nedošlo, v důsledku čehož zůstal v platnosti po celý správní rok zákon ze dne 26. prosince 1912, č. 236 ř. z., o válečných úkonech (příslušné výdaje zatěžují titul 2.). Částka 340.000 K na vojenskou přípřež byla preliminována patrně v předpokladu, že během roku 1919 bude demobilisace skončena a vstoupí v platnost zákon o vojenské přípřeži v míru ze dne 22. května 1905, č. 86 ř. z. |
- |
- |
||
Kapitola 11. (úhrn) |
1.679,168.084 |
- |
1.740.166.602 |
- |
1.679,159.385 |
31 |
61,007.216 |
69 |
25.731 |
63 |
*) |
Úspory u položky |
Částka |
Překročení u položky |
Částka |
||
K |
h |
K |
h |
|||
Techn. dělostřelectví |
113,969.279 |
46 |
Zaopatřování naturáliemi |
91,869.935 |
45 |
|
Ženie, železnictví a telegraf |
62,212.856 |
35 |
Osobní požitky |
79,0006.446 |
29 |
|
Automobilnictví |
40,812.143 |
82 |
Zdravotnictví |
28,880.987 |
81 |
|
Cestovní a dopravní výlohy |
30,563.832 |
- |
Rozličné výlohy |
22,975.504 |
77 |
|
Oděv a lůžka |
25,144.722 |
32 |
Remont. a vozat. |
7,423.044 |
11 |
|
Letectví |
10,206.679 |
28 |
Úschov. zavazadel |
558.823 |
55 |
|
Loďstvo |
7,714.867 |
40 |
Poštovné, poplatky za telegramy a telef. rozmluvy |
533.970 |
05 |
|
Ubytování |
947.041 |
13 |
Příbytečné a sustentace pro rod. |
455.059 |
48 |
|
Zeměpisný ústav |
692.082 |
42 |
Věcné výdaje |
242.372 |
94 |
|
Renumerace a podpory |
388.160 |
27 |
Stavitelství |
202.161 |
06 |
|
Úhrn úspor |
292,651.664 |
75 |
Úhrn překročení |
232,148.305 |
51 |
Porovnání:
Úhrn úspor |
292,651.664,75 |
Úhrn překročení |
232,148.305,51 |
Konečné úspory |
60,503.359,24 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
||||||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
||||||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
||||||||
12 |
Ministerstvo vnitra: |
||||||||||||||||
1 |
Ministerstvo vnitra: |
||||||||||||||||
1 |
Všeobecné výdaje: |
||||||||||||||||
řádné |
1,571.245 |
47 |
1,631.878 |
47 |
1,709.801 |
06 |
77.923 |
05 |
138.555 |
58 |
|||||||
mimořádné |
751.035 |
47 |
1,000.000 |
28 |
988.339 |
10 |
11.660 |
90 |
237.303 |
82 |
|||||||
§ 1. (dohromady) |
2,322.280 |
75 |
2,631.878 |
- |
2,698.140 |
15 |
66.262 |
15 |
375.859 |
40 |
|||||||
2 |
Zvláštní výdaje: |
||||||||||||||||
řádné |
3,101.251 |
49 |
1,660.140 |
- |
3,013.409 |
85 |
1,353.269 |
85 |
Jednak neočekávaný rozsah "Sbírky zákonů a nařízení" jak co do objemu jednotlivých částek, tak i co do počtu výtisků, jednak zvýšení režie, podmíněné převážně všeobecným stoupáním cen papíru a tisku této "Sbírky" i jiných oficielních listů. Péče o veřejnou bezpečnost státní jest dalším důvodem překročení. Zvýšeným příjmem ze Sb. z. a n. (srovnej odůvodnění při příjmech této kapitoly, tit. 1., § 2.), jakož i zásobou dosud neprodaných výtisků jest překročení částečně kryto. |
123,431 |
68 |
||||||
mimořádné |
161.454 |
77 |
284.886 |
- |
161.454 |
77 |
123,431 |
23 |
Částek povolených na ochranu vystěhovalců nebylo v nedostatku žadatelů vůbec upotřebeno, k úpravě hranic a sčítání lidu nedošlo a částky na státní bezpečnost rozpočtené nemuselo ve Slezsku ke stanovenému účelu býti plně použito. |
- |
- |
||||||
§ 2. (dohromady) |
3,262.706 |
26 |
1,945.026 |
- |
3,174.864 |
62 |
1,229.838 |
62 |
123.467 |
68 |
|||||||
Titul 1. (úhrn) |
5,584.987 |
01 |
4,576.904 |
- |
5,873.004 |
77 |
1,296.100 |
77 |
499.327 |
08 |
|||||||
2 |
Podřízené úřady a orgány: |
||||||||||||||||
1 |
Politické úřady: |
||||||||||||||||
řádné |
24.976.924 |
51 |
21,167.087 |
- |
26,870.957 |
35 |
5,703.870 |
35 |
49 |
||||||||
Z vykázaného překročení připadá: |
|||||||||||||||||
na Čechy |
1,864.205,31 Kč |
||||||||||||||||
na Moravu |
137.081,57 Kč |
||||||||||||||||
na Slezsko |
500.741,64 Kč |
||||||||||||||||
na Slovensko |
2,146.892,64 Kč |
||||||||||||||||
na Podkarpatskou Rus |
1,116.009,61 Kč |
||||||||||||||||
úhrn |
5,764.930,35 Kč |
||||||||||||||||
Po srážce úspory dosažené neobsazením míst vrch. okr. komisařů (ústř. úvěr) per |
61.069,- Kč |
||||||||||||||||
vyplývá vykázané překročení |
5,703.870,35 Kč. |
||||||||||||||||
Nepříznivý výsledek nastal hlavně tím, že rozpočet nemohl býti sestaven v nedostatku spolehlivých předpokladů se žádoucí, pravděpodobném a nákladu odpovídající přesností a sice nejen pro Slovensko a Podkarpatskou Rus, kde náklad byl preliminován jen úhrnnými obnosy paušálními, nýbrž také pro Čechy, Moravu a Slezsko. Hlavně překročeny rubriky "Denní paty a mzdy", "Cestovné a stravné", "Výlohy při volbách do obcí", na Slovensku a Podkarpatské Rusi, pak "Osobní požitky" a doplňky k požitkům. V důsledku stoupání cen otopu, osvětlení a kancelářských potřeb vzrostl náklad "Úředních paušálů", kde bylo ostatně třeba též poskytnouti příplatky ku hrazení schodků let předešlých, jakož i "Náklad na tiskopisy". Tomuto poslednímu překročení odpovídá úměrně zvýšený příjem (srovnej odůvodnění přijmu tit. 2., § 1.). Nutné vícepráce byly důvodem překročení rubriky "Odměny a výpomoci" a zapravení stěhovacích výloh vyvolalo zvýšený náklad na přesídlení. Konečně byly poskytnuty |
2,022.003 |
||||||||||||||||
okresním správám politickým zálohy na zadržené vklady poštovní spořitelny vídeňské, kteráž položka je povahy průběžné a budou zálohy po uvolnění nahrazeny. Překročení bylo by ještě vyšším, kdyby nebylo úspor, jež dosaženy byly při osobních požitcích a to: v Čechách 550.542 34 Kč, na Moravě 305.08834 Kč a ve Slezsku 107.33087 Kč úbytkem, který nastal pensionováním a přesazením k jiným úřadům. |
|||||||||||||||||
12 |
2 |
1 |
mimořádné |
108.481 |
40 |
- |
- |
8.240 |
- |
8.240 |
- |
Téměř výlučně nepředvídaný náklad vnitřního zařízení. |
- |
- |
|||
§ 1. (dohromady) |
26,085.405 |
91 |
21,167.087 |
- |
26,879.197 |
35 |
5,712.110 |
35 |
2,022.003 |
49 |
|||||||
2 |
Policejní úřady a policejní orgány: |
||||||||||||||||
řádné |
11,138.308 |
57 |
17,803.080 |
- |
11,197.434 |
67 |
6,605.645 |
33 |
Neobsazením míst, jak policejního úřednictva, tak i mužstva stráže civilní a stráže bezpečnosti, dále zakládáním organisace policejní služby na Slovensku a Podkarpatské Rusi teprve koncem roku 1919 ušetřeno bylo: |
||||||||
při ústředním úvěru |
3.330,- Kč |
||||||||||||||||
v Čechách |
4,686.899,63 Kč |
||||||||||||||||
ve Slezsku |
246.825,87 Kč |
||||||||||||||||
na Slovensku |
14,167.952,82 Kč |
||||||||||||||||
v Podkarpatské Rusi |
556,776,52 Kč |
||||||||||||||||
úhrnem |
6,661.784,84 Kč. |
||||||||||||||||
Po odečtení překročení na Moravě, vzniklého zejména rozšířením policejní činnosti na Velké Brno a zřízením policejních expositur v několika městech |
56.139,51 Kč |
||||||||||||||||
Zbývá úspora |
6,605.645,33 Kč. |
||||||||||||||||
Značná překročení, jež povstala u některých položek nutnou potřebou většího počtu pomocných sil, zdražením látek a v důsledku toho zvýšením oděvního paušálu a prvního vkladu do oděvní podstaty stoupnutím cen všech kancelářských potřeb, otopu a píce pro koně snížily se úspory na vykázaný peníz. |
168.136 |
40 |
|||||||||||||||
mimořádné |
793.114 |
48 |
861.226 |
- |
831.299 |
88 |
29.926 |
12 |
38.185 |
40 |
|||||||
§ 2. (dohromady) |
11,931.423 |
05 |
18,664.306 |
- |
12,028.734 |
55 |
6,635 571 |
45 |
206.322 |
23 |
|||||||
Titul 2. (úhrn) |
37,016.828 |
96 |
39,831.393 |
- |
38,907.931 |
90 |
923.461 |
10 |
2,228.325 |
72 |
|||||||
3 |
Četnictvo: |
||||||||||||||||
řádné |
32,354.459 |
39 |
53,057.028 |
- |
32,375.496 |
18 |
20,681.531 |
82 |
Jednak systemisovaný stav mužstva nebyl plně obsazen, jednak došlo jen z části k dočasnému přidělení 3.000 mužů vojska četnictvu (viz vysvětlivky k dílčímu rozpočtu 1919, kap. 12., tit. 3.). Zvýšenými subsistenčními přídavky, na které nebylo v plné míře rozpočtem pamatováno, snížena byla úspora na označený obnos. |
||||||||
mimořádné |
463.653 |
14 |
900.000 |
- |
463.653 |
14 |
436.346 |
86 |
Nižší potřeba oproti rozpočtené částce, určené pro výstroj a výzbroj a j. odůvodněna jest i zde neobsazením plného systemisovaného stavu. |
- |
- |
||||||
Titul 3. (dohromady) |
32,818.112 |
53 |
53,957.028 |
32 |
32,839.149 |
32 |
21,117.878 |
68 |
21.036 |
79 |
|||||||
Kapitola 12. (úhrn) |
75,419.928 |
50 |
98,365.325 |
- |
77,620.685 |
99 |
20,745.239 |
01 |
2.748.689 |
59 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
||||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
||||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
||||||
13 |
Ministerstvo školství a Národní osvěty: |
U kapitoly 13. jeví se v řádné potřebě |
|||||||||||||
překročení |
5,752.470 62 Kč |
||||||||||||||
v mimořádné potřebě úspora |
37,711.26325 Kč, |
||||||||||||||
takže celkově kap. 13. končí úsporou |
31,958.79263 Kč. |
||||||||||||||
Překročení řádné potřeby nastalo převážně z toho důvodu, že na výdaje pro Slovensko určené, které jsou povahy řádné, v dodatku ke stát. rozpočtu pro rok 1919, který byl současně s finančním zákonem ze dne 27. června 1919, čís. 433 Sb. z. a n. vyhlášen, nebylo na výdaje řádné pamatováno. Tyto dodatečné úvěry, jež měly řádnou potřebu doplňovati, zařazeny byly v rozpočet číselně pouze obnosy paušálními a to v úvěru mimořádném. Z této příčiny a nedostatečností spolehlivých věcných předpokladů při sestavování rozpočtu, na kterou okolnost zpráva rozpočtového výboru ze dne 21. června 1919, čís. tisku 1218 poukazuje uvádějíc, že položky "Slovenska se dotýkající zakládají se více méně na předpokladech, jasně nedoložených", nastala vykázaná úspora při potřebě mimořádné a překročení při potřebě řádné. |
|||||||||||||||
1 |
Ministerstvo školství a Národní osvěty: |
||||||||||||||
řádné |
1,928.682 |
36 |
1,698.617 |
- |
1,961.534 |
14 |
262.857 |
14 |
Překročení, jež jest výslednicí celé řady menších, u jednotlivých položek docílených úspor a větších výdajů, vzniklo hlavně tím, že na osobní a věcný náklad poradního sboru v Bratislavě nemohlo býti v nedostatku spolehlivých předpokladů rozpočtem přiměřeně pamatováno. |
57.895 |
19 |
||||
mimořádné |
236.854 |
70 |
190.000 |
- |
236.854 |
70 |
46.854 |
70 |
- |
- |
|||||
Titul 1. (dohromady) |
2,165.537 |
06 |
1,888.677 |
- |
2,198.388 |
84 |
309.711 |
84 |
57.895 |
19 |
|||||
2 |
Dozor na školy: |
||||||||||||||
řádné |
2,188.051 |
54 |
1,841.856 |
- |
2,246.410 |
62 |
404.554 |
62 |
Ačkoliv vyšší náklad vzešlý zdražením veškerých úředních potřeb vyvážen byl v Čechách, na Moravě a ve Slezsku úsporou, docílenou při osobních nákladech uprázdněním systemisovaných míst, nastalo překročení převážně z toho důvodu, že o náklad pro Slovensko, zatěžující povahou svou výdaje řádné, nebylo rozpočtem v úvěru řádném, nýbrž v mimořádném postaráno. Nastalé překročení jest ve vykázané úspoře úvěru mimořádného finančně vyrovnáno. |
87.723 |
89 |
||||
mimořádné |
47 |
80 |
682.167 |
- |
47 |
80 |
682.119 |
20 |
Viz odůvodnění řádných výdajů tohoto titulu. |
- |
- |
||||
Titul 2. (dohromady) |
2,188.099 |
34 |
2,524.023 |
- |
2,246.458 |
42 |
277.564 |
58 |
87.723 |
89 |
|||||
3 |
Kultus: |
||||||||||||||
1 |
Katolický kultus: |
||||||||||||||
pol. 1. Matice náboženská: |
|||||||||||||||
řádné |
14,444.084 |
77 |
15,462.444 |
- |
14,493.392 |
42 |
969.051 |
58 |
Poklesem počtu kněžského dorostu zůstalo mnoho farních obročí neobsazeno a poměry na Těšínsku nebyla část jeho duchovenstva z náboženské matice moravsko-slezské odměňována. Mimo to nedošlo k zamýšlené úpravě platů duchovenstva při ústavech všeobecně užitečných a úředníků při ordinariátech a byly opravy budov na nejnutnější míru omezeny. Vyššími výlohami režijními a nutným poskytnutím odměn a výpomocí snížena úspora na vykázaný peníz. |
744.020 |
29 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
|||||
13 |
3 |
1 |
mimořádné |
213.536 |
86 |
377.552 |
- |
243.988 |
67 |
133.563 |
33 |
K provádění stavebních oprav a zařizování nedošlo v rozsahu jak rozpočtem zamýšleno. Nutným průběžným účtováním kupní ceny za prodaný inventář velkostatku v Paředlech u příjmové položky "Pro kmenové jmění" a u výdajové položky "Základnímu jmění", při nichž na příslušné účiny nebylo rozpočtem pamatováno, snížena byla úspora na vykázaný peníz. Srovnej odůvodnění mimořádných příjmů tit. 3., par. 1., pol. 1. Matice náboženská. |
46.864 |
81 |
pol. 1. (dohromady) |
14-6656.621 |
63 |
15,839.996 |
- |
14,737.381 |
09 |
1,102.614 |
91 |
786.864 |
81 |
||||
pol. 2. Nadace a příspěvky: |
||||||||||||||
řádné |
632.607 |
- |
1,755.683 |
53 |
1,742.326 |
84 |
1,123.076 |
53 |
Na Slovensku v důsledku ustanovení par. 2. zákona ze dne 10. prosince 1918, čís. 64 Sb. z. a n., byly duchovenstvu dále vypláceny požitky a podpory uherskými zákony jemu přiznané, a nemohlo býti při nedostatku spolehlivých administrativních pomůcek v sboru církevním pro úhradu pravděpodobného nákladu přiměřeně postaráno. |
20.858 |
46 |
|||
mimořádné |
- |
- |
29.999 |
- |
- |
- |
29.999 |
- |
462 |
17 |
||||
pol. 2. (dohromady) |
1,742.326 |
84 |
662.606 |
- |
1,755.683 |
43 |
1,093.077 |
53 |
21.320 |
63 |
||||
§ 1. (úhrn) |
16,398.948 |
47 |
16,502.602 |
- |
16,493.064 |
62 |
9.537 |
38 |
808.185 |
44 |
||||
2 |
Evangelický kultus: |
|||||||||||||
řádné: |
||||||||||||||
pol. 1. Evangelický vrchní státní orgán církevní |
80.839 |
24 |
60.000- |
80.839 |
24 |
20.839 |
24 |
- |
- |
|||||
pol. 2. Příspěvky |
2,789.495 |
03 |
3,184.400 |
- |
2,793.086 |
80 |
391.313 |
20 |
16.625 |
11 |
||||
§ 2. (úhrn) |
2,870.334 |
27 |
3,244.400 |
- |
2,873.926 |
04 |
370.473 |
96 |
16.625 |
11 |
||||
3 |
Řeckokatolický kultus: |
|||||||||||||
Příspěvky: |
||||||||||||||
řádné |
1,537.938 |
- |
400.000 |
- |
1,537.938 |
62 |
1,137.938 |
62 |
- |
- |
||||
4 |
Židovský kultus: |
|||||||||||||
řádné |
70.246 |
68 |
- |
- |
70.246 |
68 |
70.245 |
68 |
Úspory příspěvků při evangelickém kultu a překročení při řecko-katolickém kultu a kultu židovském, podmíněny nedostatečností spolehlivého materiálu při sestavování rozpočtu. |
824.810 |
55 |
|||
Titul 3. (úhrn) |
20,877.468 |
04 |
20,147.002 |
- |
20,975.175 |
96 |
828.173 |
96 |
- |
- |
||||
4 |
Vysoké školy a vědecké potřeby: |
|||||||||||||
1 |
University: |
|||||||||||||
řádné |
5,364.565 |
39 |
6,537.833 |
11 |
6,813.025 |
73 |
275.191 |
27 |
Universita v Bratislavě nebyla v plném rozsahu ve správním období vybudována. Z tohoto důvodu, jakož i okolností, že neobsazením většího počtu systemisovaných míst při universitách v Praze docíleno bylo při osobních požitcích značnější úspory, byl by výsledek ještě příznivější, kdyby byl náklad na režijní výlohy, vyvolaný všeobecným vzestupem cen, nebyl býval 0 738.68923 Kč překročen. |
1,341.350 |
36 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
|||||
13 |
4 |
1 |
mimořádné |
1,060.102 |
35 |
5,116.838 |
- |
3,174.081 |
23 |
1,942.756 |
77 |
K aktivování státní Masarykovy university v Brně v době zákonem stanovené nedošlo, a to z nedostatku učebných místností, k vnitřnímu a vědeckému zařízení ústavů na Slupi a gynaekologické kliniky v Praze nemohlo býti v zamýšleném rozsahu přikročeno, poněvadž novostavby pro nepředvídané překážky nepokročily v té míře, aby mohly býti úplně vědecky vybaveny. Mimo to nebyla záloha pro veřejnou pražskou nemocnici v Praze vyžádána. |
2,11.121 |
88 |
§ 1. (dohromady) |
6,424.667 |
74 |
11,929.863 |
- |
9,711.914 |
96 |
2,217.948 |
04 |
3,455.472 |
24 |
||||
2 |
Fakulty mimo svaz universitní: |
|||||||||||||
řádné |
88.533 |
18 |
90.954 |
- |
91.447 |
85 |
493 |
85 |
2.914 |
67 |
||||
mimořádné |
72.918 |
37 |
150.000 |
- |
106.929 |
57 |
43.070 |
43 |
34.011 |
20 |
||||
§ 2. (dohromady) |
161.451 |
55 |
240.954 |
- |
198.377 |
42 |
42.576 |
58 |
36.925 |
87 |
||||
3 |
Techniky: |
|||||||||||||
řádné |
4,660.662 |
63 |
4,845.807 |
- |
5,142.361 |
81 |
296.554 |
81 |
Zdražením režijních potřeb, zvýšením sazeb nemocenských pokladen a zaměstnáváním náhradních sil za funkcionáře konající vojenskou službu vzniklo překročení, které se zmenšilo úsporou v částce 269.55450 Kč, docílenou při osobních požitcích neobsazením míst. |
588.100 |
78 |
|||
mimořádné |
262.459 |
40 |
1,987.385 |
- |
1,094.454 |
18 |
892.930 |
82 |
Příčinou příznivějšího výsledku v Praze penízem 196.41882 Kč a v Brně obnosem 696.512 Kč jest u položky první ta okolnost, že paralelní přednášky nebyly v zamýšleném rozsahu konány, v Brně pak, že nedošlo ke zřizování a zařizování několika nových stolic, zejména při třetím a čtvrtém ročníku chemického oddělení české vysoké školy technické. |
814.100 |
78 |
|||
§ 3. (dohromady) |
4,923.122 |
06 |
6,833.192 |
- |
6,236.815 |
99 |
596.376 |
01 |
1,402.868 |
93 |
||||
4 |
Báňské akademie: |
|||||||||||||
řádné |
318.293 |
75 |
461.226 |
- |
396.001 |
86 |
65.224 |
14 |
86.559 |
59 |
||||
mimořádné |
8.000 |
- |
100.000 |
- |
75.999 |
96 |
24.000 |
04 |
67.999 |
96 |
||||
§ 4. (dohromady) |
326.293 |
75 |
561.226 |
- |
472.001 |
82 |
89.224 |
18 |
154.559 |
55 |
||||
5 |
Zvěrolékařské školy: |
|||||||||||||
mimořádné |
915.385 |
27 |
1,100.000 |
- |
1,533.851 |
27 |
433.651 |
27 |
První vědecká výzbroj a zařízení klinik a ústavů vysoké školy zvěrolékařské vyžadovaly většího nákladu. Překročení nalezlo finanční úhradu v mimořádných úvěrech par. 6. |
618.266 |
- |
|||
6 |
Veškeré vysoké školy: |
|||||||||||||
řádné |
1,145.144 |
25 |
2,309.598 |
- |
2,032.005 |
98 |
277.592 |
02 |
Menší požadavky hlavně na paušálních rubrikách "Učebné výlohy" universit a vysokých škol a "Režijní výlohy" vysokých škol technických. |
1,702.902 |
47 |
|||
mimořádné |
4,304.252 |
14 |
9.130.000 |
- |
5,995.803 |
41 |
3,134.196 |
59 |
Úprava platů vysokoškolských profesorů na základě zákona ze dne 13. února 1919, čís. 78 Sb. z. a n., úprava požitků asistentů vysokých škol, zařazení oficiantů a kancelářských pomocníků do úřednických tříd hodnostních a platových dle zákona ze dne 18. února 1919, čís. 89 Sb. z. a n., a úprava požitků podúředníků a služebního personálu dle zákonů ze dne 13. května 1919, čís. 252 Sb. z. a n. ze dne 23. července 1919, čís. 453 Sb. z. a n., vyžadovalo o 2,178.60504 Kč menších nákladů než očekáváno. Další úspory docíleno tím, že rozpočtových dotací pro jednotlivé vysoké školy v dodatku ke státnímu rozpočtu na rok 1919 zák. ze dne 18. prosince 1919, čís. 670 Sb. z. a n. povolených, nebylo, až na potřeby pro vysokou školu zemědělskou v Brně, použito. Příznivější. výsledek snižuje se na vykázanou částku větší potřebou na zařízení a učebné pomůcky ústavů a klinik universitních (o 708.39069 Kč) a na vysokou školu zemědělskou v Brně (o 225.91320 Kč). |
1,702.902 |
40 |
|||
§ 6. (dohromady) |
5,449.396 |
39 |
11,439.598 |
- |
8,027.809 |
39 |
3,411.788 |
61 |
2,605.092 |
87 |
||||
13 |
4 |
7 |
Vědecké ústavy: |
|||||||||||
řádné |
193,624 |
33 |
117.850 |
- |
221,154 |
33 |
103,304 |
33 |
Náklad na vědecký ústav astrofysikální ve Staré Ďale nebyl pojat do rozpočtu. |
27,530 |
- |
|||
mimořádné |
13.200 |
- |
14.000 |
- |
14.000 |
- |
- |
- |
800 |
- |
||||
§ 7. (dohromady) |
206.824 |
33 |
131.850 |
- |
235.154 |
33 |
103.304 |
33 |
28.330 |
- |
||||
8 |
Příspěvky na vědecké potřeby: |
|||||||||||||
řádné |
334,595 |
- |
378.500 |
- |
386.511 |
85 |
8.011 |
85 |
58.666 |
85 |
||||
mimořádné |
70,710 |
79 |
323.400 |
- |
140.539 |
45 |
182.860 |
55 |
S organisací Ústředního národního archivu započato bylo teprve v měsíci červenci 1919 a stěhování archivu a knihoven z Vídně a Budapešti nebylo v roce 1919 vůbec provedeno. |
128.495 |
51 |
|||
§ 8. (dohromady) |
405.305 |
79 |
701.900 |
- |
527.051 |
30 |
174.848 |
70 |
128.495 |
51 |
||||
Titul 4. (úhrn) |
18,812.446 |
88 |
32,938-583 |
- |
26,942.776 |
48 |
5,995.806 |
52 |
8,430.010 |
97 |
||||
5 |
Střední a nižší školství: |
|||||||||||||
1 |
Střední školy: |
|||||||||||||
řádné |
23,675.436 |
17 |
27,037.419 |
- |
24,135.864 |
88 |
2,901.554 |
12 |
Některá systemisovaná místa profesorů nemohla býti z nedostatku sil obsazena a vydržování některých ústavů na Těšínsku odpadlo pro mimořádné poměry, během správního období nastalé. Úvěru na provádění služební pragmatiky učitelské nebylo vůbec paušálních obnosů na provedení zákona ze dne 23. května 1919, čís. 275 Sb. z. a n. (platy zatímních a suplujících profesorů), a udělení osobních přídavků definitivním učitelům tělocviku jen v nepatrné části použito. Konečně nebyly postátňovací akce a zřízení nových ústavů v zamýšleném rozsahu provedeny. Většími výdaji na režijní potřeby v důsledku nastalého zdražení, odměnami a výpomocemi za substituce a nutnými přídavky k vyrovnání režijních schodků z doby minulé, jakož i větší potřebou školství slovenského, o který náklad jak v úvodě ke kapitole 13. poznamenáno - ve výdajích řádných dodatků nebylo postaráno, doznala docílená úspora značného snížení. |
867.837 |
01 |
|||
mimořádné |
234.364 |
90 |
6,014.500 |
- |
363.576 |
27 |
5,650.923 |
73 |
Důvodem vykázané úspory jest - jak ve všeobecném odůvodnění kap. 13. poznamenáno - převážně ta okolnost, že o výdaje jež povahou svojí zatěžují na Slovensku úvěr řádný, z kteréžto příčiny bylo třeba tyto též v řádném úvěru vyúčtovati, postaráno bylo v dodatku ku státnímu rozpočtu ve výdaji mimořádném, a že nemožností dodržeti stavební program, zůstaly v četných případech částky na vnitřní a vědecké zařízení nových státních školních budov rozpočtené, nepoužity. |
134.600 |
05 |
|||
§ 1. (dohromady) |
23,909801- |
07 |
33,051.919 |
24,499441- |
15 |
8,552.477 |
85 |
1,002.437 |
06 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
|||||
13 |
5 |
2 |
Obchodní školy: |
|||||||||||
řádné |
3,330.048 |
28 |
2,172.776 |
- |
2, 737.439 |
47 |
564.663 |
47 |
Příčinou překročení jest jednak ta okolnost, která ohledně Slovenska při tit. 5., § 1. "Střední školy", "Řádné výdaje" jest uvedena, jednak vyšší náklad režijní, způsobený stoupáním cen. Tyto důvody byly by měly v zápětí ještě větší překročení, kdyby nebylo bývalo docíleno úspor při subvencích obchodním a pokračovacím školám kupeckým. Docílenou úsporou výdaje mimořádného téhož paragrafu jest překročení finančně vyrovnáno. |
106.587 |
31 |
|||
mimořádné |
1.000 |
- |
1,027.500 |
- |
1.000 |
- |
1,026.500 |
- |
Úspora týkající se pouze Slovenska, vznikla z téhož důvodu jak v prvé části odůvodnění mimořádného výdaje, tit. 5., § 1. "Střední školy" uvedeno. |
- |
- |
|||
§ 2. (dohromady) |
3,331.048 |
28 |
3,200.276 |
- |
2,738.439 |
47 |
461.836 |
53 |
106.587 |
31 |
||||
3 |
Obecné školství: |
|||||||||||||
řádné |
23,283.282! |
42 |
16,789.835 |
- |
23,512.921 |
55 |
6,723.086 |
55 |
Překročení vzniklo, pokud Slovenska se týče (6,182.98255 Kč), z důvodu ve všeobecné části kap. 13. uvedeného, ohledně Podkarpatské Rusi pak (o 1,126.22214 Kč) z toho důvodu, že v rozpočtu samém na státní školství obecné; jakož i příspěvky školám církevním, nebylo vůbec pamatováno. Z těchto důvodů, jakož i další okolností, že stoupáním cen náklad na režijní výlohy značně vzrostl, bylo by nastalo ještě větší překročení, kdyby nebylo bývalo docíleno úspor při nákladu na úpravu školství menšinového a sice z té příčiny, že k provádění zákona ze dne 3. dubna 1919, čís. 189 Sb. z. a n., o školách národních a soukromých ústavech vyučovacích a vychovávacích v plném rozsahu nedošlo. Náklad na učitelské ústavy v Těšíně a Bobrkách následkem nastalých poměrů ve Slezsku odpadl. Překročení bylo docílenou úsporou při mimořádném úvěru téhož paragrafu finančně vyrovnáno. |
304.469 |
19 |
|||
mimořádné |
12.193 |
75 |
20,034.500 |
- |
15.848 |
35 |
20.018.641 |
65 |
Úspora vznikla z důvodu u všeobecného odůvodnění kap. 13. označeného. |
4,336 |
- |
|||
§ 3. (dohromady) |
23,295.476 |
17 |
36,824.335 |
- |
23,528.779 |
90 |
13,295.555 |
10 |
304.469 |
19 |
||||
Titul 5. (úhrn) |
50,536.325 |
52 |
73,076.530 |
- |
50,766.660 |
52 |
22,309.869 |
48 |
1,413.493 |
56 |
||||
6 |
Průmyslové školství: |
|||||||||||||
1 |
Státní ústavy: |
|||||||||||||
řádné |
7,373 532 |
81 |
7,830.220 |
- |
7,798.932 |
68 |
31.287 |
32 |
Vykázaná úspora jest výslednicí docílených úspor a nastalých překročení jednotlivých položek. Úspor docíleno jednak aktivováním jen nepatrné částky nových ústředních a zkušebních ústavů, nenastalým rozšiřováním a zařizováním škol průmyslových, z nichž některé zřízeny byly teprve od školního roku 1919/20, a odpadnutím nákladů na průmyslovou školu v Bílsku. Překročení přivodilo jednak zdraženi cen, z valné části pak náklad na státní průmyslové školy slovenské, na které rozpočtem nebylo pamatováno. |
528.896 |
85 |
|||
mimořádné |
157.626 |
17 |
284.000 |
- |
208.317 |
13 |
75.970 |
87 |
Úvěru na učebné pomůcky a režijní výlohy nebylo od ústavů v plném rozsahu požadováno. |
68.581 |
72 |
|||
§ 1. (dohromady) |
7,531.158 |
98 |
8,114.220 |
- |
8,007.249 |
81 |
106.970 |
19 |
597.478 |
72 |