K § 36.

Do zákona pojata též ustanovení o úřednictvu, poněvadž řádné, odborně vzdělané a spolehlivé úřednictvo nutno pokládati za hlavní podmínku a záruku žádoucího rozvoje okresních záložen hospodářských. V osnově navrhuje se přijímání úřednictva řádně kvalifikovaného, s druhé strany však navrhuje se též, aby bylo úřednictvu zajištěno takové postavení, aby mohlo bez starosti o úhradu životních potřeb věnovati se plně zájmům záložen.

Dále klade se důraz na to, aby pokud možno všechny záložny měly úřednictvo, které by se věnovalo pouze zájmům jejich. Poněvadž však některé z menších záložen nemohly by nésti režii trvale ustanoveného úředníka, navrženo, že musí míti záložna alespoň jednoho úředníka, obnášejí-li vklady její alespoň Kč 3,000.000,-, při výši vkladů přes 5,000.000,-, že musí míti nejméně dva úředníky, V případě, že by záložna prokázala, že by ani režii tohoto minimálního počtu sil nemohla snésti, ponecháno zemskému výboru, aby pro vyslechnutí Svazu okresních záložen hospodářských stanovil případné úchylky.

Za účelem odstranění event. sporů navrhuje osnova, že záložny jsou povinny uzavříti s úředníky písemnou smlouvu, v níž by byly určeny jejich požitky a další nároky. Základní platy služební však nemají býti nižší, nežli zákonné platební minimum účetních úředníků okresních stejné kvalifikace a doby služební. Aby byla záruka, že budou do záložen přijímáni pouze kvalifikovaní úředníci, navrženo, aby na místa úřednická, pokud se neobsazují postupem, vypisovány byly veřejné konkursy a aby za stejných okolností měli přednost absolventi vyšších učelišť obchodních. Vedoucími úředníky ve větších záložnách mohou býti na příště pouze ti, kdo absolvovali střední nebo jí na roveň postavenou odbornou školu a prokázali odborné vzdělání obchodní.

Ustanovení, že úředníkem okresní záložny hospodářské nemůže býti člen příslušného okresního zastupitelstva anebo i jeho úředník, jest pouze v zájmu záložny a vyplývá jednak z výše uvedeného jednak ze snahy zabrániti kolisím vzhledem k dohlédacím právům okresu. Výjimky v případech odůvodněných může povoliti zemský správní výbor.

K § 37.

Na podporu společných zájmů okresních záložen hospodářských působí již Svaz okresních záložen hospodářských v Praze pro záložny české a podobný Svaz okresních záložen hospodářských pro záložny německé se sídlem v Žatci. Oba tyto svazy, hájíce zájmy okresních záložen hospodářských, docílily již značných úspěchů a bylo tudíž nutno uložiti záložnám za povinnost býti členy svého Svazu.

Z toho důvodu dáno ustanovení o Svazu též do nového zákona, takže všechny záložny musí býti členy Svazu, který tím bude míti povahu veřejno-právní korporace. Pro české i německé okresní záložny hospodářské bude tu pouze jediný Svaz, s čímž projevily souhlas jak Svaz českých, tak i německých okresních záložen hospodářských.

Svaz bude hájiti a podporovati zájmy okresních záložen hospodářských a bude moci též na podporu ředitelstev a okresních výborů vykonávati se svolením zemského správního výboru úkoly revisní dle zásad, platných pro zemské revise okresních záložen hospodářských. Svaz bude členem poradního sboru zemského výboru a vlády při řešení otázek týkajících se úpravy okresních záložen hospodářských.

Bližší ustanovení o Svazu bude obsaženo ve stanovách, jež schválí zemský výbor.

K §§ 38-41.

Revisní povinnost okresů přes to, že záložny podléhají revisi zemské, byla ponechána, s omezením na revise letmé, nadále v platnosti, poněvadž revisemi osob znalých místních poměrů mohou býti snáze zjištěny okolnosti, jež na př. orgánům zemské revise není možno posouditi, na př. poměry dlužníků a ručitelů, pravost podpisů, nedobytnost pohledávek a pod. Okresní výbor může vykonávati revise své též prostřednictvím Svazu okresních záložen hospodářských. Novým ustanovením osnovy jest též, že zruší-li okresní výbor opatření svého zástupce, může tento stěžovati si u zemského správního výboru. Okresní výbor oproti dosavadnímu ustanovení nemá práva žádati za svolání mimořádné valné hromady anebo sám valnou hromadu svolati, kdyby starosta nevyhověl povinnosti na něj vložené a nemá též práva žádati, aby určité předměty jednací byly vzaty v program valné hromady anebo z něj vyloučeny. Případné stížnosti může však okresní výbor tlumočiti zemskému správnímu výboru.

K §§ 42-44.

Změna dosavadního ustanovení zákona o dohledacím právu zemského správního výboru nastává jen potud, že příspěvek, jež záložny odvádějí k nákladu spojenému s prováděním revisí zemských, zvyšuje se z jednoho na dvě procenta bilančního výtěžku záložny, že zemský správní výbor bude poskytovati podpory slabším záložnám a případně též Svazu okresních záložen hospodářských, dále, že zástupci zemského správního výboru mají míti právo účastniti se schůzí ředitelstva, odborů i valných hromad a konečně, že zemský správní výbor může zbaviti úřadu nejen celé ředitelstvo a revidující výbor, nýbrž také jednotlivé členy jeho.

Podpory poskytoval by zemský správní výbor jen nejslabším záložnám, zejména těm, které dosud nepřijímají vkladů a jimž způsobuje značnou obtíž opatření nových knih účetních, řádných pokladen, ustanovení, řádného úředníka a pod.

K §§ 45-46.

O zřizování nových záložen a spojování nebo zrušování záložen dosavadních promluveno ve všeobecné části této zprávy.

Vláda projevuje přání, aby tento návrh byl v senátu Národního shromáždění přikázán výboru národohospodářskému a výboru ústavně-právnímu a v poslanecké sněmovně Národního shromáždění výboru zemědělskému a výboru ústavně-právnímu ku podání zprávy v době nejkratší.

V Praze, dne 26. dubna 1923.

Náměstek předsedy vlády a ministr vnitra:

J. Malypetr v. r.

STATISTIKA

OKRESNÍCH ZÁLOŽEN HOSPODÁŘSKÝCH

ZA ROK 1921.

A) ČESKÉ.

 

 

Počet

Kmenové

 

Reservní

 

Fondy

 

 

 

 

 

 

 

Přebytky

 

 

 

 

 

 

 

 

Polož-ka

Jméno a sídlo záložny

podíl-níků

jmění

 

fond

 

ostatní

 

Vklady

 

Zápůjčky

 

Cenné papíry

 

u jiných peněžních ústavů

 

Zisk

 

Ztráta

 

 

 

Poz-námka

 

 

 

h

h

h

h

h

h

 

h

h

h

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I. Župa pražská.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.

Bechyně

675

73.942

21

38.722

79

15.800

-

7,050.735

75

1,010.540

92

424.755

-

5,512.383

36

31.009

48

 

 

 

 

 

2.

Benešov

1.409

120.808

75

106.741

19

48.088

76

28,183.071

81

13,875.615

89

634.516

-

13,278.949

95

67.706

72

 

 

 

 

 

3.

Beroun

1.526

169.492

02

176.281

-

122.027

80

24,804.434

07

11,836.082

66

2,697.243

-

9,829.950

34

57.931

85

 

 

 

 

 

4.

Brandýs n./L.

4.203

532.455

65

453.064

67

373.730

-

36,573.874

35

19,269.053

76

2,555.520

19

16,025.419

96

135.688

58

 

 

 

 

 

5.

Brod Český

2.915

244.258

91

228.166

35

269.693

63

29.605.583

27

10,386.694

05

1,176.724

68

18,630.779

24

57.463

29

 

 

 

 

 

6.

Brod Německý

1.343

118.944

04

77.609

64

43.764

-

7,825.817

32

4,148.410

06

1,198.460

-

2,530.756

85

12.982

57

 

 

 

 

 

7.

Čáslav

4.300

201.987

96

235.811

77

138.443

59

30,358.750

53

6,184.357

83

3,860.867

34

18,650.463

14

115.612

75

 

 

 

 

 

8.

Dobříš

921

99.637

15

38.413

71

-

-

3,624.193

51

1,725.604

60

474.233

48

1,425.310

64

31.836

95

 

 

 

 

 

9.

Habry

1.852

74.967

-

61.526

28

75.090

-

10,352.857

05

4,330.054

76

515.347

75

5,574.808

07

18.016

43

 

 

 

 

 

10.

Hora Kutná

2.433

168.920

-

222.815

-

59.080

-

32,631.586

20

6,691.075

85

2,129.259

75

23,068.801

-

20.748

44

 

 

 

 

 

11.

Hořovice

2.070

356.801

15

173.674

20

20.568

68

5,112.008

68

1,787.767

08

1,338.826

80

2,235.898

10

29.757

66

 

 

 

 

 

12.

Hostivař

252

145.815

42

24.007

45

9.494

37

2,638.786

37

3,819.026

50

76.745

-

34.854

-

24.259

83

 

 

 

 

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP