K § 36.
Do zákona pojata též ustanovení o úřednictvu, poněvadž řádné, odborně vzdělané a spolehlivé úřednictvo nutno pokládati za hlavní podmínku a záruku žádoucího rozvoje okresních záložen hospodářských. V osnově navrhuje se přijímání úřednictva řádně kvalifikovaného, s druhé strany však navrhuje se též, aby bylo úřednictvu zajištěno takové postavení, aby mohlo bez starosti o úhradu životních potřeb věnovati se plně zájmům záložen.
Dále klade se důraz na to, aby pokud možno všechny záložny měly úřednictvo, které by se věnovalo pouze zájmům jejich. Poněvadž však některé z menších záložen nemohly by nésti režii trvale ustanoveného úředníka, navrženo, že musí míti záložna alespoň jednoho úředníka, obnášejí-li vklady její alespoň Kč 3,000.000,-, při výši vkladů přes 5,000.000,-, že musí míti nejméně dva úředníky, V případě, že by záložna prokázala, že by ani režii tohoto minimálního počtu sil nemohla snésti, ponecháno zemskému výboru, aby pro vyslechnutí Svazu okresních záložen hospodářských stanovil případné úchylky.
Za účelem odstranění event. sporů navrhuje osnova, že záložny jsou povinny uzavříti s úředníky písemnou smlouvu, v níž by byly určeny jejich požitky a další nároky. Základní platy služební však nemají býti nižší, nežli zákonné platební minimum účetních úředníků okresních stejné kvalifikace a doby služební. Aby byla záruka, že budou do záložen přijímáni pouze kvalifikovaní úředníci, navrženo, aby na místa úřednická, pokud se neobsazují postupem, vypisovány byly veřejné konkursy a aby za stejných okolností měli přednost absolventi vyšších učelišť obchodních. Vedoucími úředníky ve větších záložnách mohou býti na příště pouze ti, kdo absolvovali střední nebo jí na roveň postavenou odbornou školu a prokázali odborné vzdělání obchodní.
Ustanovení, že úředníkem okresní záložny hospodářské nemůže býti člen příslušného okresního zastupitelstva anebo i jeho úředník, jest pouze v zájmu záložny a vyplývá jednak z výše uvedeného jednak ze snahy zabrániti kolisím vzhledem k dohlédacím právům okresu. Výjimky v případech odůvodněných může povoliti zemský správní výbor.
K § 37.
Na podporu společných zájmů okresních záložen hospodářských působí již Svaz okresních záložen hospodářských v Praze pro záložny české a podobný Svaz okresních záložen hospodářských pro záložny německé se sídlem v Žatci. Oba tyto svazy, hájíce zájmy okresních záložen hospodářských, docílily již značných úspěchů a bylo tudíž nutno uložiti záložnám za povinnost býti členy svého Svazu.
Z toho důvodu dáno ustanovení o Svazu též do nového zákona, takže všechny záložny musí býti členy Svazu, který tím bude míti povahu veřejno-právní korporace. Pro české i německé okresní záložny hospodářské bude tu pouze jediný Svaz, s čímž projevily souhlas jak Svaz českých, tak i německých okresních záložen hospodářských.
Svaz bude hájiti a podporovati zájmy okresních záložen hospodářských a bude moci též na podporu ředitelstev a okresních výborů vykonávati se svolením zemského správního výboru úkoly revisní dle zásad, platných pro zemské revise okresních záložen hospodářských. Svaz bude členem poradního sboru zemského výboru a vlády při řešení otázek týkajících se úpravy okresních záložen hospodářských.
Bližší ustanovení o Svazu bude obsaženo ve stanovách, jež schválí zemský výbor.
K §§ 38-41.
Revisní povinnost okresů přes to, že záložny podléhají revisi zemské, byla ponechána, s omezením na revise letmé, nadále v platnosti, poněvadž revisemi osob znalých místních poměrů mohou býti snáze zjištěny okolnosti, jež na př. orgánům zemské revise není možno posouditi, na př. poměry dlužníků a ručitelů, pravost podpisů, nedobytnost pohledávek a pod. Okresní výbor může vykonávati revise své též prostřednictvím Svazu okresních záložen hospodářských. Novým ustanovením osnovy jest též, že zruší-li okresní výbor opatření svého zástupce, může tento stěžovati si u zemského správního výboru. Okresní výbor oproti dosavadnímu ustanovení nemá práva žádati za svolání mimořádné valné hromady anebo sám valnou hromadu svolati, kdyby starosta nevyhověl povinnosti na něj vložené a nemá též práva žádati, aby určité předměty jednací byly vzaty v program valné hromady anebo z něj vyloučeny. Případné stížnosti může však okresní výbor tlumočiti zemskému správnímu výboru.
K §§ 42-44.
Změna dosavadního ustanovení zákona o dohledacím právu zemského správního výboru nastává jen potud, že příspěvek, jež záložny odvádějí k nákladu spojenému s prováděním revisí zemských, zvyšuje se z jednoho na dvě procenta bilančního výtěžku záložny, že zemský správní výbor bude poskytovati podpory slabším záložnám a případně též Svazu okresních záložen hospodářských, dále, že zástupci zemského správního výboru mají míti právo účastniti se schůzí ředitelstva, odborů i valných hromad a konečně, že zemský správní výbor může zbaviti úřadu nejen celé ředitelstvo a revidující výbor, nýbrž také jednotlivé členy jeho.
Podpory poskytoval by zemský správní výbor jen nejslabším záložnám, zejména těm, které dosud nepřijímají vkladů a jimž způsobuje značnou obtíž opatření nových knih účetních, řádných pokladen, ustanovení, řádného úředníka a pod.
K §§ 45-46.
O zřizování nových záložen a spojování nebo zrušování záložen dosavadních promluveno ve všeobecné části této zprávy.
Vláda projevuje přání, aby tento návrh byl v senátu Národního shromáždění přikázán výboru národohospodářskému a výboru ústavně-právnímu a v poslanecké sněmovně Národního shromáždění výboru zemědělskému a výboru ústavně-právnímu ku podání zprávy v době nejkratší.
V Praze, dne 26. dubna 1923.
Náměstek předsedy vlády a ministr vnitra:
J. Malypetr v. r.
STATISTIKA
OKRESNÍCH ZÁLOŽEN HOSPODÁŘSKÝCH
ZA ROK 1921.
A) ČESKÉ.
|
|
Počet |
Kmenové |
|
Reservní |
|
Fondy |
|
|
|
|
|
|
|
Přebytky |
|
|
|
|
|
|
|
|
Polož-ka |
Jméno a sídlo záložny |
podíl-níků |
jmění |
|
fond |
|
ostatní |
|
Vklady |
|
Zápůjčky |
|
Cenné papíry |
|
u jiných peněžních ústavů |
|
Zisk |
|
Ztráta |
|
|
|
Poz-námka |
|
|
|
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
|
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I. Župa pražská. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. |
Bechyně |
675 |
73.942 |
21 |
38.722 |
79 |
15.800 |
- |
7,050.735 |
75 |
1,010.540 |
92 |
424.755 |
- |
5,512.383 |
36 |
31.009 |
48 |
|
|
|
|
|
2. |
Benešov |
1.409 |
120.808 |
75 |
106.741 |
19 |
48.088 |
76 |
28,183.071 |
81 |
13,875.615 |
89 |
634.516 |
- |
13,278.949 |
95 |
67.706 |
72 |
|
|
|
|
|
3. |
Beroun |
1.526 |
169.492 |
02 |
176.281 |
- |
122.027 |
80 |
24,804.434 |
07 |
11,836.082 |
66 |
2,697.243 |
- |
9,829.950 |
34 |
57.931 |
85 |
|
|
|
|
|
4. |
Brandýs n./L. |
4.203 |
532.455 |
65 |
453.064 |
67 |
373.730 |
- |
36,573.874 |
35 |
19,269.053 |
76 |
2,555.520 |
19 |
16,025.419 |
96 |
135.688 |
58 |
|
|
|
|
|
5. |
Brod Český |
2.915 |
244.258 |
91 |
228.166 |
35 |
269.693 |
63 |
29.605.583 |
27 |
10,386.694 |
05 |
1,176.724 |
68 |
18,630.779 |
24 |
57.463 |
29 |
|
|
|
|
|
6. |
Brod Německý |
1.343 |
118.944 |
04 |
77.609 |
64 |
43.764 |
- |
7,825.817 |
32 |
4,148.410 |
06 |
1,198.460 |
- |
2,530.756 |
85 |
12.982 |
57 |
|
|
|
|
|
7. |
Čáslav |
4.300 |
201.987 |
96 |
235.811 |
77 |
138.443 |
59 |
30,358.750 |
53 |
6,184.357 |
83 |
3,860.867 |
34 |
18,650.463 |
14 |
115.612 |
75 |
|
|
|
|
|
8. |
Dobříš |
921 |
99.637 |
15 |
38.413 |
71 |
- |
- |
3,624.193 |
51 |
1,725.604 |
60 |
474.233 |
48 |
1,425.310 |
64 |
31.836 |
95 |
|
|
|
|
|
9. |
Habry |
1.852 |
74.967 |
- |
61.526 |
28 |
75.090 |
- |
10,352.857 |
05 |
4,330.054 |
76 |
515.347 |
75 |
5,574.808 |
07 |
18.016 |
43 |
|
|
|
|
|
10. |
Hora Kutná |
2.433 |
168.920 |
- |
222.815 |
- |
59.080 |
- |
32,631.586 |
20 |
6,691.075 |
85 |
2,129.259 |
75 |
23,068.801 |
- |
20.748 |
44 |
|
|
|
|
|
11. |
Hořovice |
2.070 |
356.801 |
15 |
173.674 |
20 |
20.568 |
68 |
5,112.008 |
68 |
1,787.767 |
08 |
1,338.826 |
80 |
2,235.898 |
10 |
29.757 |
66 |
|
|
|
|
|
12. |
Hostivař |
252 |
145.815 |
42 |
24.007 |
45 |
9.494 |
37 |
2,638.786 |
37 |
3,819.026 |
50 |
76.745 |
- |
34.854 |
- |
24.259 |
83 |
|
|
|
|
|