g) užívání reservního fondu v obchodě;
h) uložení reservního fondu neb výdajného jmění jiným způsobem, než které zákon výslovně připouští (§§ 12, 17);
ch) rozmnožení kmenového jmění (§ 4);
i) učiněné zápůjčky záložny jiným způsobem než reeskontem směnek;
j) přijetí účtu výročního;
k) vedení právní pře a ustanovení právního zástupce;
l) ustanovení neb propuštění úředníků a zřízenců záložny (§ 36), jakož i o stanovení požitků a nároků s místem jich spojených;
m) vydání služebních a jiných řádů pro úředníky a zřízence;
n) vydání nálezu disciplinárního;
o) podání zprávy, dobrozdání, návrhů valné hromadě, výboru okresnímu nebo zemskému správnímu výboru, nebo mají-li se ve skutek uvésti usnesení a nařízení orgánů těchto;
p) ukládání vydajných hotových peněz podle § 12 odst. 1.
Usnesení ředitelstva, jež se týkají věcí uvedených pod a), b), d), e), f), g), h) a m), jsou platna jen tehdy, byla-li učiněna za přítomnosti dvou třetin členů ředitelstva a byla-li schválena zemským správním výborem.
§ 31.
O způsobu, jak se má ve schůzích ředitelstva i odborů postupovati a jaká práva a povinnosti náležejí starostovi a jiným
funkcionářům, ustanoveno budiž v jednacím řádě záložny.
§ 32.
Okresní záložna hospodářská nabývá práv z jednání právních, jež jménem jejím ředitelství bylo učinilo, i jest jimi zavázána.
Každou listinu, již záložna vydala a jež obsahuje právní jednání, podepíší starosta nebo jeho náměstek a jeden člen ředitelství, nebo za člena ředitelství vedoucí úředník, který k tomu účelu obdržel od ředitelství plnou moc,
Cokoli doručiti se má okresní záložně hospodářské, budiž odevzdáno starostovi nebo jeho náměstkovi, nebo některému jinému starostou ustanovenému členu ředitelstva nebo starostou zmocněnému úředníku.
§ 33.
Ředitelství okresní zálohy hospodářské jest povinno, jakmile volby nebo jmenování členů ředitelstva nabylo moci práva, uložiti u okresního výboru, vlastnoruční podpisy všech členů a úředníka k spolupodpisování zmocněného. Nepodpisuje-li se přímo u okresního výboru, jest podpisy soudně nebo notářsky ověřiti.
Totéž platí i při každém doplnění ředitelstva ohledně členů nově zvolených nebo jmenovaných, Okolnost, že člen ředitelstva jest starostou neb náměstkem, budiž při podpisech výslovně vyznačena,
V podpisy u okresního výboru takto uložené může každý nahlédnouti,
c) Revidující výbor.
§ 34.
Valná hromada volí na dobu jednoho roku tříčlenný výbor revidující.
Okresní zastupitelstvo, jež vzalo na se dobrovolnou záruku za závazky záložny, může si vyhraditi právo jmenovati z řad účastníků záložny jednoho člena revidujícího výboru na dobu, již samo ustanoví, nebo do odvolání. V případě tomto volí valná hromada jen dva členy výboru. Členové revidujícího výboru volí se odděleně nadpoloviční většinou hlasů. Jestliže při volbě člena druhého a tam, kde volí valná hromada jen dva členy, již při volbě člena prvého dosáhl kdo jedné třetiny odevzdaných hlasů, vstupuje vedle osoby zvolené do revidujícího výboru a další volba odpadá.
Důvody, které vylučují z práva býti volen do ředitelství (§ 27), vylučují též z volby do revidujícího výboru. Členy revidujícího výboru nemohou býti členové ředitelství, členem revidujícího výboru může však býti zvolen i ten, kdo není účastníkem záložny.
Člen revidujícího výboru může býti úřadu toho zbaven zemským správním výborem, nekoná-li svých povinností nebo poškozuje-li záložnu.
Odpadne-li během roku některý ze zvolených členů revidujícího výboru, zvolí si zbylí členové revidujícího výboru náhradníka; nedohodnou-li se, nebo odpadnou-li všichni členové revidujícího výboru, jmenuje náhradníka k návrhu ředitelství okresní výbor.
Povinností revidujícího výboru jest, aby řídě se pokyny okresního a zemského správního výboru, dohlížel na činnost ředitelství, zejména, též pokud jde o povolování a zajišťování zápůjček, aby zkoumal roční účty záložny, jemu ředitelstvím před valnou hromadou v čas odevzdané, též knihy, spisy a protokoly její, aby vedle toho kdykoli, nejméně však třikráte do roka, o stavu okresní záložny hospodářské v každém směru se přesvědčoval a aby o všem, co při tom zpozoroval, podal zprávu a po případě návrhy ředitelství a nejbližší valné hromadě. Revidující výbor koná tyto revise nejméně za účasti dvou svých členů a o výsledku sepíše protokol.
Shledá-li revidující výbor v záložně nesprávnosti a nejsou-li tyto do 14 dnů ředitelstvím odstraněny, má o tom učiniti oznámení okresnímu výboru.
§ 35.
Členové ředitelství a revidujícího výboru odpovídají za škody způsobené tím, že neplnili svých povinností.
Měla-li by se z důvodu toho na někom pohledávati náhrada, tudíž to učiněno pořadem práva a mají rozepře takové jménem záložny vésti ti z účastníků, kteří k tomu valnou hromadou budou zvoleni (§ 24 h).
Kdyby však valná hromada odepřela volbu tu vykonati, může zemský správní výbor, je-li o vině členů ředitelstva neb revidujícího výboru přesvědčen, ustanoviti záložně na její útraty právního zástupce, aby náhradu škody vymáhal.
Úřednictvo.
§ 36.
K vykonávání účetnických a jiných prací může ředitelství (§ 30 1) okresní záložny hospodářské jmenovati zvláštní úředníky; činí-li vklady záložny alespoň 3,000.000 Kč, musí záložna jmenovati nejméně jednoho úředníka, při výši vkladů přes 5.000.000 Kč pak nejméně dva úředníky. Úchylky od tohoto ustanovení povoluje zemský správní výbor vyslechla Svaz okresních záložen hospodářských. Ředitelství určuje úředníkům písemnou smlouvou jejich požitky a další nároky a stanoví služebním, pensijním a disciplinárním řádem, jakož i instrukcemi, jejich práva a povinnosti. Základní platy služební nebuďtež nižší než zákonné platební minimum účetních úředníků okresních stejné kvalifikace a doby služební. Spory o požitky a nároky úřednictva rozhoduje s konečnou platností zemský správní výbor.
Na místa úřednická, pokud neobsazují se postupem, vypisují se veřejné konkursy.
Úředníkem okresní záložny hospodářské může býti ustanoven jen ten, kdo prokázal věk dokonaného dvacátého prvého roku, bezúhonnost a všeobecné i odborné vzdělání, absolventům vyšších učelišť obchodních náleží za stejných okolností přednost. V záložnách, které zaměstnávají více než dva úředníky, může býti úředníkem. vedoucím napříště, kdo absolvoval střední nebo jí na roveň postavenou odbornou školu a prokázal odborné vzdělání obchodní.
Úředníkem okresní záložny hospodářské nesmí býti jmenován člen příslušného dohlédacího úřadu, ani ten, kdo je spříbuzněn nebo sešvakřen do druhého stupně se členem ředitelství, revidujícího výboru nebo úředníkem záložny. Rovněž nesmí býti úředník okresního výboru zároveň úředníkem okresní záložny hospodářské. Výjimku z toho může povoliti zemský správní výbor jen v případech zvláště odůvodněných.
Ohledně zaopatření úředníků v okresních záložnách hospodářských pro případ stáří a invalidity, platí zákon o pensijním pojišťování zřízenců ve službách soukromých. smlouvou mohou jim však vyhrazeny býti požitky zaopatřovací nad míru zákonem tím stanovenou (§ 17).
Ustanovení výše uvedená netýkají se sil výpomocných.
Svaz.
§ 37.
Veškeré okresní záložny hospodářské musí býti členy Svazu okresních záložen hospodářských, který bude míti povahu veřejnoprávní korporace a jehož úkolem bude hájiti a podporovati zájmy okresních záložen hospodářských. Zástupce zemského správního výboru účastní se jednání Svazu s hlasem poradním a má právo do spisů Svazu nahlížeti, informací si vyžadovati a s výhradou stížností zastaviti usnesení Svazu, která by se příčila zákonům a jednacímu řádu Svazu.
Svaz může též se svolením zemského správního výboru a na podporu ředitelstev a okresních výborů vykonávati úkoly revisní, řídě se zásadami, platnými pra zemské revise okresních záložen hospodářských, a jest poradním sborem zemského správního výboru a vlády při řešení zásadních otázek, týkajících se úpravy okresních záložen hospodářských. Záložny jsou povinny Svazu podávati vyžádané zprávy a informace, zejména pokud se týká statistiky. Svaz jest oprávněn svým delegátem prováděti informativní šetření záložen se týkající na místě samém.
Správu Svazu vede výbor, jejž volí valná schůze zástupců okresních záložen hospodářských. Bližší ustanovení o účelu prostředcích a organisaci Svazu obsahují stanovy Svazu, jež schvaluje zemský správní výbor. Příspěvky záložen ke Svazu vymáhají se cestou politické exekuce.
Zemský správní výbor může výbor Svazu pro nezákonné jednání a opětující se překročování oboru působnosti rozpustiti. V případech takových ustanoví komisaře k prozatímní správě Svazu, který má do 30 dnů vypsati a provésti nové volby.
Úřadové dohlédací.
§ 38.
Okresní záložna hospodářská jest pod ochranou a bezprostředním stálým dohledem okresního výboru, jenž jest povolán kdykoli toho potřebu uzná, revise předsebráti a pokladnu skontrolovati, zaváděti vyšetřování, vysvětlivek a předpisů si vyžadovati a po případě sjednati přiměřenou po moc.
Okresní výbor jest povinen provésti nejméně jednou v roce v záložně nepředvídanou letmou přehlídku, Přehlídky své okresní výbor vykonávati může buď prostřednictvím Svazu okresních záložen hospodářských anebo osobou místních poměrů znalou.
Funkcionáři, úředníci neb zástupci jiného úvěrního ústavu v obvodu záložny, nemají býti za okresní výbor k revisím záložny vysíláni.
§ 39.
Kromě toho vykonává výbor okresní dozor nad okresní záložnou hospodářskou zvláštním svým zástupcem, jejž ze svého středu volí na určitou dobu.
Úřadu zástupce okresního výboru pozbývá, kdo přestal býti členem okresního výboru.
Zástupcem okresního výboru nemůže býti jmenován, kdo je funkcionářem, úředníkem nebo zástupcem jiného úvěrního ústavu v obvodu záložny.
Zástupce okresního výboru jest povinen účastniti se všech valných hromad a plných schůzí ředitelstva, a má s výhradou stížnosti k okresnímu výboru zastaviti každé usnesení, jež bylo učiněno proti zákonu nebo jednacímu řádu, nebo které by zřejmě bylo záložně na podstatnou škodu. Zástupce okresního výboru má právo zúčastniti se a činiti táž opatření i ve schůzích odborů záložny. Zastavil-li zástupce okresního výboru usnesení odboru, nutno věc předložiti především plné schůzi ředitelstva.
Zruší-li okresní výbor opatření svého nástupce, má tento právo stěžovati si k zemskému správnímu výboru. Stížnost ta má účinek odkládací.
Zástupce okresního výboru je též povinen podávati tomuto časté zprávy o stavu okresní záložny hospodářské.
Náklad s dohledem spojený platí se z fondu okresního.
§ 40.
Okresní výbor má zejména toto právo:
a) činiti návrh zemskému správnímu výboru na rozpuštění ředitelství nebo revidujícího výboru,
b) činiti návrh zemskému správnímu výboru, aby jednotliví členové ředitelstva nebo revidujícího výboru zbaveni byli úřadu z důvodu, že povinností svých nekonají nebo záložnu poškozují,
c) v pilných případech s výhradou rozhodnutí zemského správního výboru ředitelství neb revidující výbor neb i jednotlivé členy jejich suspendovati a prozatímní správu ustanoviti,
d) naříditi ředitelství, aby s úředníkem zavedlo disciplinární řízení,
e) usnášeti se, pokud to neučinilo ředitelství záložny, v případech hrozícího nebezpečí o suspendování úředníků okresní záložny hospodářské do doby, kdy učiní konečné rozhodnutí ředitelství (§ 30 n).
§ 41.
Okresní výbor jest povinen v každém sezení zastupitelstva okresního dáti tomuto zprávu a stavu okresní záložny hospodářské, vystříhaje se podrobností a šetře obchodního tajemství záložny.
Okresnímu zastupitelstvu jest zůstaveno, aby o poměrech okresní záložny hospodářské podalo zemskému správnímu výboru zprávu po případě návrhy.
§ 42.
Ve vyšší stolici koná dohled k okresním záložnám hospodářským zemský správní výbor, jemuž náleží také, aby vydával pro všecky okresní záložny hospodářské závazné předpisy v mezích tohoto zákona.
Dozor nad okresními záložnami hospodářskými vykonává zemský správní výbor svými úředníky, jichž počet a plat sám ustanovuje a pro něž vydává služební instrukce.
Zemský správní výbor rozhoduje též ve všech neshodách vzniklých z různých názorů jednotlivých revisních orgánů (§§ 37, 38).
Okresní záložny hospodářské povinny jsou přispívati ročně k nákladu spojenému s prováděním revisí zemských dvěma procenty celého svého bilančního ročního výtěžku.
Okresní záložny hospodářské povinny jsou předkládati prostřednictvím okresních výborů zemskému správnímu výboru ve lhůtě jim k tomu ustanovené zprávy o svých poměrech způsobem, který zemský správní výbor určí, a podávati jemu potřebná vysvětlení. Zástupci zemského správního výboru mají právo účastniti se schůzí ředitelstva, odborů i. valných hromad s hlasem poradním,
O rozpuštění ředitelstva a revidujícího výboru, jakož i o tom, aby jednotliví členové ředitelstva nebo výboru revidujícího zbaveni byli úřadu, rozhodne zemský správní výbor. V případě rozpuštění ředitelstva vede až do nejbližší řádné valné hromady správu záložny komise, zemským správním výborem po slyšení okresního výboru a Svazu okresních záložen hospodářských ustanovená.
§ 43.
Shledal-li zemský správní výbor, že okresní záložna hospodářská nevyvíjí zdárné činnosti a účelu svého neplní, má, vyšetře příčiny toho, vyslechna výbor okresní a Svaz, učiniti opatření na odstranění stavu toho.
Zejména může zemský správní výbor ředitelství rozpustiti a ustanoviti komisi správní (§ 42), naříditi, aby v záložně ustanoven byl způsobilý úředník, nebo přeložiti sídlo záložny do jiného místa téhož obvodu.
Zemský správní výbor poskytuje podle potřeby slabším záložnám a Svazu okresních záložen hospodářských podpory.
§ 44.
O stížnostech a závadách ve správních záležitostech okresních záložen hospodářských rozhoduje, ač nepatří-li věci takové před soud, v první stolici okresní výbor, v druhé zemský správní výbor.
Všechny stížnosti takové podány buďtež do 14 dnů od doručení v odpor vzatého výměru, nebo nebyl-li žádaný výměr doručen, od doby, kdy opatření v odpor vzaté bylo učiněno, a to u výboru okresního, jenž není-li sám povolán o nich rozhodnouti, předloží je do 8 dnů zemskému správnímu výboru.
Zřizování nových záložen.
Spojení a zrušení okresních záložen hospodářských.
§ 45.
V zastupitelských okresech, v nichž není dosud záložen zákonu tomu podléhajících, zřídí se z kontribučenských fondů peněžních a praestačních fondů obcím do vlastnictví dosud neodevzdaných, jakož i jiných podobných fondů, okresní záložny hospodářské a platí pak o záložnách takových veškerá ustanovení tohoto zákona.
Nestačí-li jmění těchto fondů na zřízení okresní záložny hospodářské, přikáže je zemský správní výbor zpravidla některé ze sousedních okresních záložen hospodářských. V té příčině platí totéž, co dále ustanoveno o nuceném spojení a zrušení okresní záložny hospodářské (§ 45).
Veškerá opatření ke zřízení nové okresní záložny hospodářské potřebná učiní okresní výbor.
O sporech nebo závadách, jež by vzešly pří zřizování nových okresních záložen hospodářských, rozhoduje v první stolici okresní výbor, a vzešly-li by spory mezi dvěma okresy, zemský správní výbor.
§ 46.
Nevyvíjí-li některá okresní záložna, hospodářská dostatečné činnosti a není-li možno nadíti se jejího zdárného rozvoje, ani kdyby učiněna byla opatření v § 43 tohoto zákona uvedená, vyslechne zemský správní výbor zúčastněné okresy a Svaz a předloží návrhy své valné hromadě záložny k přijetí. Neusnese-li se valná hromada záložny na těchto nápravách, může zemský správní výbor spojiti okresní záložnu hospodářskou s některou ze sousedních záložen hospodářských, a to pokud možno s nejbližší a s toutéž řečí jednací.
Okresní záložna hospodářská, s níž jiná okresní záložna hospodářská takto byla spojena, nastupuje ve veškerá práva a závazky této záložny. Jen kdyby spojení takovému v cestu se kladly nepřekonatelné překážky, může zemský správní výbor, usnesou-li se na tom účastníci většinou dvou třetin, k návrhu okresního zastupitelstva, povoliti, aby okresní záložna hospodářská byla zrušena a aby veškeré vlastní jmění její po likvidaci a splnění všech závazků věnováno bylo obcím neb okresu k určitému obecně prospěšnému zemědělskému účelu.
Věnování taková nesaví se však příčiti veřejnoprávní povaze kmenového jmění jejího.
Za těchto podmínek může zemský správní výbor v případech, kde ze jmění bývalých kontribučenských fondů obilních, kontribučenských sýpek obilních nebo peněžních fondů obilních, pokud. se týče z bývalých záložen, zřízených podle zemských zákonů ze dne 9. července 1863, č. 45, a ze dne 6. srpna 1864, č. 28, nebyla v některém okresu dosud utvořena okresní záložna hospodářská, upustiti od zřízení takové záložny a povoliti, aby jmění věnováno bylo obcím neb okresu k určitému, obecně prospěšnému zemědělskému účelu.
Ustanovení závěrečná.
§ 47.
Zákony zemské ze dne 30. června 1896, z. z. č. 56, ze dne 26. dubna. 1900, z. z. č. 32, a ze dne 13. března 1903, z. z. č. 61. pozbývají platnosti; rovněž pozbývají platnosti zákony o kontribučenskýeh peněžních fondech ze dne 7. července 1864, z. z. č. 26. ze dne 20. prosince 1881, z. z. č. 70. a ze dne 26. dubna 1900. z. z. č. 33. a ,min. nař. o praestačních fondech ze dne 10. září 1858, č. 150 ř. z.
§ 48.
Tam, kde zákon užívá slov >okresní výbor< (zastupitelstvo) budiž, až na další, rozuměna okresní správní komise.
Dnem, kdy nabude v Čechách účinnosti zákon ze dne 29. února 1920. č.. 126 Sb. z. a n., přenese se příslušnost okresních výborů na okresní úřad, okresních zastupitelstev na okresní výbor a příslušnost zemského správního výboru. na úřad (úřady), jejž se určí nařízením (§§. 4. 5 a 8 cit. zákona).
§ 49.
Zákon provedou ministři vnitra, financí, spravedlnosti a zemědělství.
Resoluce
ústavně-právního výboru:
Vláda se vyzývá, aby pečovala o to, aby do jednacího řádu okresních záložen hospodářských, jenž bude schválen zemským výborem správním, byla pojata ustanovení, jež zaručují bezpečné uložení cenných papírů a cenných hodnot, jakož i přijímání školeného personálu za účelem bezvadného provádění agendy těchto záložen.
Vládní návrh:
Zákon
ze dne .....
o okresních záložnách hospodářských a kontribučenských fondech peněžních v Čechách.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Účel a firma.
§ 1.
Okresní záložny hospodářské zřízené z bývalých kontribučenských fondů obilních a kontribučenských fondů peněžních jsou samostatnými ústavy veřejnými. Účelem jejich jest, aby obyvatelstvu svého obvodu, především zemědělskému, poskytovaly levný úvěr, sloužily k ukládání úspor a opatřovaly po případě jiné potřeby hospodářské (§ 7).
Firma těchto záložen zní: Okresní záložna hospodářská v... Okresním záložnám hospodářským dovoleno užívati v pečeti i v zevním označení českého znaku, jak pojat jest do velkého znaku republiky Československé.
Obvod a sídlo.
§ 2.
Obvody okresních záložen hospodářských jsou zpravidla totožny s obvody okresních zastupitelstev a může v každém zastupitelském okresu býti zřízena zpravidla toliko jedna okresní záložna hospodářská.
Stane-li se změna v hranicích okresu zastupitelského, změní se tím také obvod okresních záložen hospodářských a buďtež podíly, jichž se to tkne, s poměrnou částí fondu pro rozmnožení kmenového jmění přikázány dle místa, ve kterém okresu leží berní předměty, na nichž se zakládá právo účastenství, a pokud jde o podíly osad, dle toho, kam osady ty byly přikázány. Spor rozhoduje po vyslechnutí Svazu zemský správní výbor.
Změna však nenastává, není-li v okresu kam by podíly měly býti přikázány, záložny podléhající ustanovením tohoto zákona,
Zřídí-li se nový zastupitelský okres, rozhodne o tom, má-li se zříditi také nová okresní záložna hospodářská, zemský správní výbor, vyslechna dříve okresní záložny hospodářské, jakož i dotčené okresní výbory.
Spory týkající se přikázání podílů v případě změny v hranicích okresů zastupitelských rozhoduje, nedohodnou-li se zúčastněné okresní záložny hospodářské, zemský správní výbor, jemuž náleží též v případě odst. 4. rozhodnouti o přikázání poměrné části ostatního jmění záložny, přihlížejíc k závazkům s podíly zároveň přejímaným.
Zřízením Velké Prahy nemění se ničeho na obvodech a sídlech dosavadních Okresních záložen hospodářských na Smíchově, v Karlíně a v Hostivaři. Dohled na Okresní hospodářskou záložnu v Karlíně a na Smíchově vedou svým zástupcem podle §u 39 příslušné okresní právní komise, obci Pražské však se vyhražuje jedno místo v revidujícím výboru, načež obec Pražská přejímá polovinu zákonné záruky dle §u 8. Obec Pražská, jíž valná hromada delegátů navrhne a valná hromada zvolí takto navrženého člena revidujícího výboru (§ 34).
Na Okresní hospodářskou záložnu v Hostivaři vede svým zástupcem dohled obec Pražská, na ni vztahují se veškerá práva i povinnosti tímto zákonem okresu přiřčené a přejímá za záložnu též zákonné ručení dle §u 8.
Obec Pražská je oprávněna, aby buď sama nebo společně s příslušným okresem uzavřela úmluvu o převzetí dobrovolné záruky nad míru zákonnou za vklady Okresních hospodářských záložen Karlínské a Smíchovské ve smyslu §u 8.
§ 3.
Sídlem okresní záložny hospodářské jest zpravidla sídlo okresního zastupitelstva. Výjimkou může býti stanoveno sídlem jiné místo v obvodu záložny dle toho, co nařizují §§ 24 m) a 43 tohoto zákona.
Příslušné okresní správní komise, obcí navrhne a valná hromada zvolí takto navrženého člena revidujícího výboru.
(Nový odstavec 4. navržený výborem:)
Ku rozmnožování kmenového jmění ad 1 a 3 jest potřebí souhlasu valné hromady (§ 24 g); ad 2 souhlasu ředitelství.
Kmenové jmění kontribučenských peněžních fondů v obvodu záložny dosud trvajících slučuje se s kmenovým jměním okresní záložny hospodářské. Praestační fondy, fondy viničné a jiné podobné fondy, v obvodu záložny, dosud obcím neodevzdané slučují se i se závazky na nich váznoucími s kmenovým jměním této záložny jakožto podíl příslušné politické obce.
jde na vlastníka nového.
Nový vlastník má u ředitelství okresní záložny hospodářské bez odk1adu vykázati, že předmětu knihovně nabyl, načež záložna upraví matriku. Záložna však má právo provésti sama úpravu matriky i bez přihlášky nového vlastníka podle zápisů v pozemkových knihách nebo úředních výtahů z nich, V obou případech zpraví záložna o změně dřívějšího i nového majitele.
Je-li však pozemek, jenž od oprávněného předmětu se odděluje, určen k zastavení, k účelům komunikace nebo pro podniky průmyslové, nebo horní, zůstává podíl dosavadnímu majiteli v tom případě, že zbude jemu berní jednotka; kdyby však berní jednotka tímto způsobem zanikla, přiroste příslušný podíl všem podílníkům dotčené obce. Okresní záložna hospodářská může, odporuje-li v té příčině dosavadní zápis v matrice správnému znění, provésti ve své matrice příslušnou změnu z vlastní moci.
10. obstarávati se svolením zemského správního výboru pokladní věci zastupitelského okresu a obcí svého okresu a pokladnu hospodářských společenstev a zemědělských pokladen nemocenských.
Zastupitelský okres může i nad tuto výší převzíti záruku dobrovolně.
Zastupitelský okres může smlouvou převzíti záruku i nad tuto výši.
d) na domácí cenně papíry požívající sirotčí jistoty neb záruky zevně nebo státu. do tří čtvrtin ceny kursovní; na ostatní domácí cenné papíry na burse znamenané do dvou třetin ceny kursovní a na cenné papíry na burse neznamenané do dvou třetin ceny ředitelstvím vyšetřené, v tomto případě posledním však se směnečnou nebo jinou zárukou dlužníka a na dobu šest měsíců nepřevyšující;
g) na hospodářské plodiny uložené. ve veřejných skladištích.
(Výborem škrtnutý odstavec:)
Ředitelství je zavázáno bdíti nad tím, aby nikomu nebylo půjčováno více, než-li skutečně může potřebovati a včas splatiti.