Účiny průběžné
(kontokorentní).
Vedle účinů na rozpočet a mimo rozpočet, které působí na stav státního jmění, pokud se týče na výsledek hospodaření, vyskytují se u státních pokladen ještě účiny, které toho vlivu nemají, nýbrž jen přechodně snižují nebo zvyšují pokladní hotovosti. Mezi ty to účiny, jichž povaha byla vysvětlena ji v úvodu k závěrečnému účtu za rok 1919, spadají: Příděly a odvody hotovostí jednotlivých pokladen, svěřené (komisionelní) účiny, zálohy a vklady, jež mají býti vráceny, a úložky (deposita).
Nevyrovnané průběžné účiny tvoří koncem roku "Nedoúčtované položky"; podstata jejich byla rovněž vyložena již v úvodu k závěrečnému účtu za rok 1919. Saldo těchto nedoúčtovaných položek třeba ke skutečné hotovosti pokladní, vykázané koncem roku, buď přičísti nebo odečísti, aby se vyšetřil pokladní stav plynoucí z reelního hospodaření státního (na rozpočet a mimo rozpočet).
Účet průběžných účinů jeví se v roce 1921 takto:
Počáteční stav:
Pasivní saldo nedoúčtovaných položek z roku 1920 |
10.149,258.113,32 Kč |
Příjmy v roce 1921 |
513.109,137.594,78 Kč |
Úhrnem |
523.258,395.708,10 Kč |
Výdaje v roce 1921 |
520.095,673.071,13 Kč |
Konečný stav:
Pasivní saldo |
3.162,722.636,97 Kč |
Připočte-li se pokladní hotovost z reelního hospodaření |
2.147,230.292,13 Kč |
činí skutečná pokladní hotovost |
5.309,952.92,10 Kč |
Vykázané pasivní saldo jest rozdíl
do konce roku 1921 nevrácených průběžných příjmů |
30.730,083.491,46 Kč |
a nenahrazených průběžných výdajů |
27.567, 360.854,49 Kč |
(viz část 12.). |
Značné snížení salda konečných nedoúčtovaných položek proti roku 1920 vzniklo tím, že byla převedena zásoba okolkovaných bankovek Rakousko-uherské banky,
za něž byly vydány státovky v částce |
8.012,219.529,80 Kč |
z pokladních hotovostí bankovního úřadu ministerstva financí do aktiv tohoto úřadu jako pohledávka za likvidační podstatou Rakousko-uherské banky. Tím se vysvětluje také snížení skutečné pokladní hotovosti proti hotovosti roku předešlého.
V konečných nedoúčtovaných aktivních položkách se vykazují:
Aktiva bankovního úřadu ministerstva financí v částce |
16.449,381.506,81 Kč |
aktiva poštovního šekového úřadu v částce |
5.133,842.764,72 Kč |
aktiva železničního provozu v částce |
2.451,140.355,64 Kč |
záloha státní nákupně oděvních potřeb v částce |
229,644.187,14 Kč |
a jiné zálohy, které nebyly v roce 1921 vráceny. |
V pasivních nedoúčtovaných položkách jsou obsažena
pasiva bankovního úřadu ministerstva financí částkou |
20.238,290.740,53 Kč, |
pasiva poštovního úřadu šekového v částce |
5.145,308.232,62 Kč, |
pasiva železničního provozu v částce |
1.374,496.825,46 Kč, |
krátkodobé zápůjčky u různých peněžních ústavů |
631,524.547,18 Kč, |
pak úložky (deposita) a různé splátky a odvody peněz, jichž vyúčtování nemohlo býti do konce roku 1921 provedeno.
Pasiva a aktiva.
Podstata těchto státních závazků a pohledávek byla vylíčena v úvodu k státnímu závěrečnému účtu za rok 1919.
V podrobném výkazu státních pasiv, mimo státní dluh, vykazují se závazky státu koncem r. 1921 celkovou částkou 15,939.035,17 Kč, z nichž převážná část vypadá na anuitní splátky za státní novostavby. Aktiva naproti tomu se vyskytují skoro ve všech odvětvích státní správy a podstata jejich jest vzhledem k tomu různá. Jsou to - mimo jiné - přeplatky na osobních platech a jiných požitcích státních zaměstnanců, předepsané k náhradě ve lhůtách sahajících do následujícího roku, uvěřené spotřební daně, některé dosud nesplatné právní poplatky, v určitých lhůtách splatné příspěvky interesentů na veřejné práce a náhrady záloh poskytnutých zejména veřejným korporacím z důvodů hospodářských a sociálních. Oproti roku předešlému bylo líy uvésti tyto změny:
Přírůstek nastal zejména při:
kap. 9. zálohou náhradovému fondu Pozemkového úřadu 50,000.000 Kč,
kap. 14. u poplatků o 48 milionů Kč (přírůstek ekvivalentu následkem nového ukládacího desítiletí),
u tabáku o 19 mil. (úvěry skladníkům),
kap. 20. zápůjčkou Československé akciové plavební společností Dunajské 12 milionů Kč, vklady státu z účasti na elektrisačních podnicích 22 milionů Kč,
kap. 21. u půjček invalidním družstvům 12 milionů Kč,
kap. 24. další zálohou na vydržování Ukrajinské brigády 21 milionů Kč.
Aktiv ubylo zejména u kap. 14. při spotřebních daních 40 milionů Kč (úbytek při dávce z uhlí 47 milionů Kč, a při dani z cukru 6 milionů Kč, naproti tomu přírůstek při dani z kořalky 13 milionů Kč), u pokladní správy 47 milionů Kč (hlavně katastrální dávka) a u kap. 21. při stavebních zápůjčkách 22 mil. Kč.
Státní dluh.
Stav státního dluhu činil koncem roku 1920 celkem 7.285,091.044,20 Kč. Z toho byl splacen v roce 1921 markový úvěr 182,165.239,75 Kč (položka 13. státního účtu a rok 1920) a část kontokorentní zálohy poštovního úřadu šekového na platy poštovních zaměstnanců z roku 1920 ve výši 36,832.654,33 Kč (pol. 17. státního účtu za rok 1920); další změna nastala tím, že za 6% státní pokladniční poukázky splatné 15. května, 15. srpna a 15. listopadu 1921 a za lombardní zálohu, splatnou dne 31. května 1921 v úhrnné částce 1.536,185.000,- Kč (pol. 12. a 15. státního účtu za r. 1920) byly vydány bony republiky Československé podle zmocnění zákona ze dne 12. srpna 1921, čís. 333 Sb. z. a n. a pasivní salda kontokorentních záloh poštovního úřadu šekového (poskytovaných na základě zmocnění zákonů ze dne 27. června 1919, čís. 433, ze dne 18. prosince 1919, čís. 670 a ze dne 19. ledna 1920, čís. 104 Sb. z. a n.) v úhrnné částce 915,990.000,- Kč byla kryta podle úmluvy s tímto úřadem 5%ními státními pokladničními poukázkami, splatnými 1. července 1924. Snížil se tedy státní dluh, vykázaný koncem roku 1920, na částku 7.066,093.150,12 Kč. Naproti tomu činil přírůstek v roce 1921 celkem 6.325,832.990,97 Kč, takže stav státního dluhu koncem roku 1921 činí 13.391,926.149,09 Kč.
V přírůstku 6.325,832.998,97 Kč jsou obsaženy tyto v roce 1921 kontrahované, pokud se týče již v předchozích letech kontrahované, avšak teprve v tomto roce vyúčtované dluhy:
A. Vnitřní půjčky:
1. IV. státní půjčka republiky Československé podle zmocnění zákona ze dne 24. června 1920, čís. 417 Sb. z. a n., a to:
titry za hotovost |
469,616.092,84 Kč |
titry za válečné půjčky |
469,616.092,84 Kč |
Podle ustanovení par. 2. citovaného zákona jest výtěžek této půjčky v hotovosti určen k úhradě rozpočtového schodku pro rok 1920 anebo ku konversi úvěrů uzavřených k úhradě rozpočtových schodků za léta 1919 a 1920. Rozhodnutí o použití případného přebytku vyhrazuje se zvláštnímu zákonu.
2. Losová výpůjčka republiky Československé
podle zmocnění zákona ze dne 11. března 1921, čís. 100 Sb. z. a n. |
27,071.800,-- Kč. |
Výnosu této půjčky má býti použito podle ustanovení par. 24. citovaného zákona:
a) ke krytí záloh povolených podle finančního zákona pro rok 1921 na stavby obytných domů z důvodu reformy finanční správy;
b) k úhradě výloh bytové péče o státní zaměstnance dle hlavy V. tohoto zákona;
c) ku poskytování podpor podle ustanovení hlavy VI. a VII. tohoto zákona.
3. Úvěr k částečné úhradě nekryté potřeby vojenské správy, způsobené válečnými poměry na Slovensku v roce 1919
podle zmocnění zákona ze dne 18. března 1921, čís. 127 Sb. z. a n. |
601,960.000,-- Kč |
4. Státní výpůjčka na úhradu schodku z moučného hospodářství
podle zmocnění zákona ze dne 12. srpna 1921, čís. 308 Sb. z. a n. |
516,758.621,03 Kč |
5. Úvěr pro pořízení první části augmentační zásoby oděvu a výstroje pro mužstvo
podle zmocnění zákona ze dne 12. srpna 1921, čís. 312 Sb. z. a n. |
322,000.000,-- Kč |
Celkem |
2.407,022.606,71 Kč |
B. Zahraniční půjčky.
1. Americký úvěr pomocný a vojenský na nákup potravin, zboží a vojenského materiálu, $ 9,006.432,78 podle zmocnění zákona ze dne 10. dubna 1919, čís. 186 a ze dne 19. prosince 1919,
čís. 6 Sb. z. a n. z roku 1920 |
1.860,773.041,42 Kč |
2. Anglický úvěr Ł 445.345, 17, 1 (pasivní zůstatek Ł 445.083, 11, 9) na nákup potravin, zboží a dopravu mouky podle zmocnění zákona ze dne 19. prosince 1919,
čís. 6 Sb. z. a n. z r. 1920 |
89,016.717,50 Kč |
3. Anglický úvěr Ł 1,901.081, 11, 10 na nákup mouky podle zmocnění zákona ze dne 19. prosince 1919,
čís. 6 Sb. z. a n. z r. 1920 |
576,021.722,27 Kč |
4. Francouzský úvěr fr. frs. 100,530.56268 (pasivní zůstatek fr. frs. 99,679.517,92) na nákup vojenského materiálu a potravin podle zmocnění zákona ze dne 19. prosince 1919,
čís. 6 Sb. z. a n. z roku 1920 |
299,038.553,76 Kč |
5. Francouzský úvěr $ 1,149.210,60 na nákup koní podle zmocnění zákona ze dne 19. prosince 1919,
čís. 6 Sb. z. a n. z roku 1920 |
24,708.027,90 Kč |
6. Francouzský úvěr fr. frs. 33,916.626,35 na organisaci a vydržování čsl. armády ve Francii podle zmocnění zákona ze dne 19. prosince 1919,
čís. 6 Sb. z. a n. z roku 1920 |
101,749.879,05 Kč |
7. Markový úvěr Mk 200,000.000,- na nákup mouky podle zmocnění zákona ze dne 19. prosince 1919,
čís. 6 Sb. z. a n. z r. 1920 |
197,500.000,-- Kč |
Celkem |
3.148,813.941,90 Kč |
Není tu vykázán dluh kontrahovaný v Italii k nákupu surovin a zboží podle zmocnění zákona ze dne 24. července 1919, čís. 459 Sb. z. a n. a vojenský dluh v Italii, jenž byl schválen zákonem ze dne 19. prosince 1919, čís. 6 Sb. z. a n. z roku 1920, ježto nebylo možno je v roku 1921 vyúčtovati a stanoviti tak konečnou číslici dluhu.
C. Investiční půjčky.
1. Státní investiční půjčka dopravní na úhradu investičních potřeb ministerstva pošt a telegrafů a ministerstva železnic dle rozpočtu státních investic na rok 1921 (finanční zákon republiky Československé na rok 1921 ze dne 17. prosince 1920, čís. 682 Sb. z. a n.) podle zmocnění zákona ze dne 18. března 1921,
čís. 126 Sb. z. a n. |
488,813.450,-- Kč |
2. Státní investiční půjčka pro elektrisaci, vodní dopravu a podniky zemědělské a průmyslové dle rozpočtu státních investic na rok 1921 podle zmocnění čl. IX., finančního zákona na rok 1921 ze dne 17. prosince 1920,
čís. 682 Sb. z. a n. |
3,498.000,--Kč |
3. Markový úvěr Mk 100,000.000 na úhradu investičních potřeb podle rozpočtu státních investic na rok 1921 podle zmocnění
čl. XIII. finančního zákona na rok 1921 |
121,124.996,-- Kč |
4. Markový úvěr Mk 125,000.000,- na úhradu investičních potřeb dle rozpočtu státních investic na rok 1921 podle zmocnění
čl. XIII. finančního zákona na rok 1921 |
156,560.004,36 Kč |
Celkem |
769,996.450,36 Kč |
Výtěžky z těchto půjček činily:
A. Vnitřní půjčky:
1. |
469,616.092,84 Kč |
2. |
26,606.899,-- Kč |
3. |
601,960.000,-- Kč |
4. |
516,758.621,03 Kč |
5. |
322,000.000,-- Kč |
Celkem |
1.936,941.612,87 Kč |
B. Zahraniční půjčky:
1. |
1.604,950.907,97 Kč |
2. |
89,069.170,83 Kč |
3. |
576,027.722,27 Kč |
4. |
301,591.688,04 Kč |
5. |
24,708.027,90 Kč |
6. |
101,749.879,05 Kč |
7. |
197,500.000,-- Kč |
Celkem |
2.895,597.396,06 Kč |
K tomu dlužno přičísti výtěžek markového úvěru 160 mil. Mk. |
208,085.246,-- Kč |
který byl sjednán za účelem nákupu mouky podle zmocnění zákona ze dne 19. prosince 1919, čís. 6 Sb. z. a n. z roku 1920, takže výtěžek zahraničních půjček
v roce 1921 kontrahovaných a vyúčtovaných činí |
3.103,682.642,06 Kč |
Úvěr 160,000.000 Mk nevykazuje se ve stavu státního dluhu v roce 1921, poněvadž byl v tomto roce kontrahován a zároveň splacen. Výtěžek amerického pomocného a vojenského úvěru na nákup potravin, zboží, vojenského materiálu a armádní výstroje jest tu n veden jen částkou, kterou zbývalo v roce 1921 ještě vyúčtovati; neodpovídá stavu dluhu, vykázanému v roce 1921 částkou 89,006.432,78 $ v hodnotě 1.860,773.041,42 Kč proto, že v roce 1920 byla vyúčtována jako výtěžek část dluhu ve výši 5,709.278,37 $ v hodnotě 256,917.526,65 Kč (závěrečný účet 1920), nebyla však vykázána jako dluh koncem roku 1920, ježto nebylo možno v roce 1920 vyúčtovati celkový dluh.
C. Investiční půjčky:
1. |
488,813.450,-- Kč |
2. |
8,498.000,-- Kč |
3. |
121,124.996,-- Kč |
4. |
156,560.004,-- Kč |
Celkem |
769,996.450,86 Kč |
Úchylky od rozpočtu.
Finanční zákon pro rok 1921 liší se od finančních zákonů pro léta předchozí tím, že obsahuje podrobnější předpisy o používání povolených úvěrů. Čl. III. tohoto finančního zákona stanoví postup pro případy, nestačí-li úvěr k určitému účelu povolený anebo nebylo-li na určitý nutný výdaj rozpočtem pamatováno. Je-li možnost úhrady úsporami v rámci rozpočtu kapitoly a nastává-li takovým opatřením úhrady změna v použíti úvěrů stanovených v rozpočtu, připojeném finančnímu zákonu, jest k příslušnému poukazu zapotřebí souhlasu ministerstva financí a nejvyššího účetního kontrolního úřadu ve smyslu § 7. zákona ze dne 20. března 1919, čís. 175 Sb. z. a n.
V roce 1921 bylo projednáno u nejvyššího účetního kontrolního úřadu 671 spisů, jimiž bylo žádáno o souhlas k přesunům úvěrů v úhrnné částce 236,792.711,80 Kč. Překročení jednotlivých položek původního rozpočtu, která byla uhrazena přesunem, byla však většinou pojata do dodatečného rozpočtu, schváleného zákonem čís. 67/22. Proto jsou v účtu, ve sloupci "Odůvodnění", vyznačeny jen ty případy, ve kterých přes dodatečný rozpočet došlo skutečně k úhradě překročení z úvěrů nevyčerpaných a vyznačení to děje se uvedením položky rozpočtové, ze které přesunem bylo čerpáno. V souvislosti s tím jest u položek posléze zmíněných příslušná poznámka. Tam, kde řízení dle citovaného § 7. nebylo vůbec aneb jen z části provedeno, jest to vyjádřeno poznámkou, že úhrada byla nalezena v celkových úsporách rozpočtu.
Také v hospodaření podle rozpočtu investičního provedeny byly některé změny jednak tím, že podniknuty byly nutné, původně nezamýšlené stavby, jednak tím, že stavby prováděné podle programu vyžadovaly vyššího nákladu. V té příčině poukazuje se na příslušný odstavec statě "Státní investice. Bylo projednáno 131 spisů, v nichž šlo o přesuny v úhrnné částce 9,316.772,45 Kč. Jednotlivé přesuny jsou poznamenány v závěrečném účtu, oddíl "Státní investice", ve sloupci "Odůvodnění".
Podle § 8. zákona z 20. března 1919, čís. 175 Sb. z. a n., má býti o výtkách týkajících se účtů, a vadách, nalezených při dohlídkách, konaných nejvyšším účetním kontrolním úřadem jednáno s příslušným ústředním úřadem, a nedojde-li k dohodě, s ministerskou radou. Nedojde-li ani v ministerské radě k dohodě, má se předložiti věc se závěrečným účtem k rozhodnutí Národnímu shromáždění.
Nejvyšší účetní kontrolní úřad vyžádal si k závěrečnému účtu za rok 1921 doklady k 21 položkám dílčích účetních závěrek různých poukazovacích úřadů, jež předložily celkem 4455 účetních příloh. Shledané výtky, pokud byly příslušným ústředním úřadům sděleny, byly již uspokojivě vyřízeny.
Revisní činnost byla v roce 1921 značně omezena, ježto se počalo intensivně pracovati na závěrečných účtech za léta 1918 a 1919 a při tehdejším ještě skrovném stavu personálu nebylo dostatek sil ku provádění revisí. Bylo vykonáno 18 revisí, z nichž některé vyžadovaly delší doby.
Od počátku působnosti nejvyššího účetního kontrolního úřadu do konce roku 1921 byly provedeny 62 dohlídky, jichž výsledky byly sděleny s příslušnými ústředními úřady. Ve 26 případech jest řízení o vadách, nalezených při dohlídkách, skončeno, takže nenastal případ, jenž by měl býti podle citovaného § 8. předložen Národnímu shromáždění k rozhodnutí. I v případech dosud zcela neskončených jsou zjištěné závady většinou odstraněny anebo podána vysvětlení a projednávají se ještě jednotlivosti, jichž vyřešení vyžaduje delší doby a jež považovati lze spíše za opravné náměty.
Tomuto státnímu závěrečnému účtu jsou připojeny jako přílohy: samostatný účet dávky z majetku a z přírůstku na majetku podle zákona ze dne 8. dubna 1920, čís. 309 Sb. z. a n. a účty státního melioračního fondu (zákon ze dne 19. prosince 1919, čís. 21 Sb. z. a n. z roku 1920) a státního bytového fondu (zákony ze dne 22. prosince 1910, č. ř. z. 242 a ze dne 20. února 1919, čís. 98 Sb. z. a n.), o nichž se má podle citovaných zákonů předkládati každého roku zpráva Národnímu shromáždění. Roční závěrečné účty státního melioračního fondu za léta 1919 a 1920 byly připojeny příslušným státním závěrečným účtům, závěrečné účty státního bytového fondu za léta 1919 a 1920 předkládají se dodatečně současně se státním závěrečným účtem za rok 1921.
1.
Rozvaha
příjmů a výdajů v hotovosti a cenných papírech.
I. Hospodaření hotovostmi.
Státní příjmy |
Kč |
h |
||
Počáteční pokladní hotovost: [Viz rozbor] |
||||
a) skutečný pokladní zbytek koncem prosince 1920 |
11.575,615.990 Kč 85 h |
|||
b) pasivní saldo nedoúčtovaných položek koncem prosince 1920 |
10.149,258.113 Kč 32 h |
1.426,357.877 |
53 |
|
Příjmy na státní rozpočet [Viz sumář, jakož i rozbor] |
21.425,870.617 Kč 07 h |
|||
Příjmy na rozpočet státních investic |
||||
a) vlastní |
246.930 Kč 99 h |
|||
b) úhrada schodku |
1.775,046.663 Kč 09 h |
1.775,293.594 Kč 08 h |
||
Příjmy mimo státní rozpočet |
6.737,934.526 Kč 32 h |
|||
Celkový úhrn příjmů |
29.939,098.737 |
47 |
||
Úhrn jako u výdajů |
31.365,956.615 |
- |
Státní výdaje |
Kč |
h |
|
Výdaje na státní rozpočet [Viz sumář, jakož i rozbor] |
18.156,582.084 Kč 18 h |
||
Výdaje na rozpočet státních investic [Viz rozbor] |
1.775,293.594 Kč 08 h |
||
Výdaje mimo státní rozpočet [Viz rozbor] |
9.286,350.644 Kč 61 h |
||
Celkový úhrn výdajů |
29.218,226.322 |
87 |
|
Konečná pokladní hotovost [Viz rozbor] |
|||
a) skutečný pokladní zbytek koncem prosince 1921 |
5.309,952.929 Kč 10 h |
||
b) pasivní saldo nedoúčtovaných položek koncem prosince 1921 |
3.162,722.636 Kč 97 h |
2.147,230.292 |
13 |
Úhrn jako u příjmů |
31.365,456.615 |
- |
II. Hospodaření cennými papíry.
Státní příjmy |
Kč |
h |
|
Počáteční pokladní hotovost: [Viz rozbor] |
|||
a) skutečný pokladní zbytek koncem prosince 1920 |
27,487.367 Kč 95 h |
||
b) aktivní saldo nedoúčtovaných položek koncem prosince 1920 |
66,879.860 Kč 66 h |
94,367.228 |
61 |
Příjmy spojené s hospodařením na státní rozpočet [Viz rozbor] |
151,922.985 Kč -- h |
||
Příjmy spojené s hospodařením mimo státní rozpočet [Viz rozbor] |
1.149,526.300 Kč -- h |
||
Celkový úhrn příjmů |
1.301,449.285 |
- |
|
Úhrn jako u výdajů |
1.395,816.513 |
61 |
Státní výdaje |
Kč |
h |
|
Výdaje spojené s hospodařením na státní rozpočet [Viz rozbor] |
2,292.006 Kč 94 h |
||
Výdaje spojené s hospodařením mimo státní rozpočet [Viz rozbor] |
1.149,689.071 Kč 20 h |
||
Celkový úhrn výdajů |
1,151,981.078 |
14 |
|
Konečná pokladní hotovost: [Viz rozbor] |
|||
a) skutečný pokladní zbytek koncem prosince 1921 |
152,656.803 Kč 89 h |
||
b) aktivní saldo nedoúčtovaných položek koncem prosince 1921 |
91,178.631 Kč 58 h |
243,835.435 |
47 |
Úhrn jako u příjmů |
1.395,816.513 |
61 |
2.
Úhrnný účet
porovnávající náležitosti příjmové a výdajové se státním rozpočtem,
jakož i ryzí výsledek rozpočtového hospodaření
Účiny v hotovosti.
Státní výdaje na rozpočet. |
|||
Kč |
h |
||
Státní výdaje preliminované zákonem ze dne 16. února 1922, čís. 67 Sb. z. a n. |
18.026,460.144 |
- |
|
Přirovná-li se k této částce náležitost státních výdajů |
18.557,527.147 |
47 |
|
jeví se překročení |
531,067.003 |
47 |
|
Jelikož však v náležitosti výdajové jsou započteny nepreliminované výdaje, uhrazené z prostředků mimo rozpočet částkou |
1.250,042.970 |
89 |
|
[Kap. 7., tit. 1., § 1. |
20,070.083,01 Kč |
||
Kap. 11., tit. 3. - 5. |
415,388.854,12 Kč |
||
Kap. 11., tit. 6. |
569,800.000,-- Kč |
||
Kap. 14., tit. 6., § 8., pol. 3 b |
8,449.891,82 Kč |
||
Kap. 21., tit. 1., § 3. |
38,687.387,68 Kč |
||
Kap. 22., tit. 1. |
8,098.659,25 Kč |
||
Kap. 24., tit. 4., § 1. |
3,557.664,-- Kč |
||
Kap. 24.,.tit. 4., § 4 a |
185,990.431,01 Kč |
||
Úhrnem |
1.250,042.970,89 Kč] |
||
jest výsledek výdajů oproti rozpočtu nižší o |
718,975.967 |
42 |
Státní příjmy na rozpočet. |
|||
Kč |
h |
||
Státní příjmy preliminované zákonem ze dne 16. února 1922, čís. 67 Sb. z. a n. |
17.298,916.630 |
- |
|
Přirovná-li se k této částce náležitost státních příjmů |
21.893,823.897 |
32 |
|
jeví se přebytek |
4.594,907.267 |
32 |
|
Jelikož však v náležitosti příjmové jest započtena úhrada nepreliminovaných výdajů z prostředků mimo rozpočet částkou |
1.168,333.441 |
63 |
|
[Kap. 14., tit. 5., § 13 |
1.168,333.441,63 Kč] |
||
jest výsledek příjmů oproti rozpočtu vyšší o |
3.426,573.825 |
69 |
Ryzí výsledek účinů na rozpočet.
Zákonem ze dne 16. února 1922, čís. 67 Sb. z. a n., byly stanoveny pro rok 1921 státní výdaje úhrnem |
18.026,460.144 Kč -- h |
||
Přirovnají-li se k těmto výdajům pro rok 1921 stanovené příjmy úhrnem |
17.298,916.630 Kč -- h |
||
jest rozpočtový schodek úhrnem |
727,543.514 Kč - h |
||
Srovná-li se v roce 1921 povstalá náležitost výdajová |
18.557,527.147 Kč 47 h |
||
po srážce nepreliminovaných výdajů uhrazených z prostředků mimo rozpočet |
1.250,042970 Kč 89 h |
17.307,484.176 Kč 58 h |
|
s náležitostí příjmovou |
21.893,823.897 Kč 32 h |
||
po srážce úhrady nepreliminovaných výdajů z prostředků mimo rozpočet |
1.168,333.441 Kč 63 h |
20.725,490.455 Kč 69 h |
|
jeví se v náležitosti přebytek |
3.418,006.279 Kč 11 h |
||
a jest tedy výsledek proti rozpočtu příznivější o |
4.145,549.793 Kč 11 h |
Rozvržení čistého výsledku rozpočtového hospodaření podle kapitol.
Kapitola |
Označení |
U porovnání s povolenými úvěry jest u |
|||||
výdajů |
příjmů |
úhrnu |
|||||
úspora překročení |
přebytek schodek |
příznivý nepříznivý výsledek |
|||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
||
1 |
President republiky |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
2 |
Kancelář presidenta republiky |
3,159.0114 |
09 |
594.266 |
29 |
2,564.737 |
80 |
3 |
Národní shromáždění |
1,208.483 |
72 |
115.616 |
90 |
1,324.100 |
62 |
4 |
Nejvyšší správní soud |
573.604 |
13 |
10.295 |
28 |
583.308 |
85 |
5 |
Nejvyšší účetní kontrolní úřad |
496.402 |
06 |
1.222 |
- |
497.624 |
46 |
6 |
Příděly zemím |
75,737.491 |
67 |
- |
- |
76,737.491 |
67 |
7 |
Státní dluh republiky Československé |
509,093.847 |
59 |
- |
- |
509,093.847 |
59 |
8 |
Pensijní a zaopatřovací platy |
261,118.877 |
89 |
40,816.163 |
44 |
301,935.041 |
33 |
9 |
Předsednictvo ministerské rady |
73,389.737 |
66 |
120,442.628 |
64 |
47,052.890 |
98 |
10 |
Ministerstvo zahraniční |
15,642.474 |
74 |
10,740.680 |
19 |
4,901.794 |
55 |
11 |
Ministerstvo Národní obrany |
983,318.351 |
26 |
106,179.119 |
95 |
877,139.231 |
31 |
12 |
Ministerstvo vnitra |
20,882.021 |
13 |
2,342.966 |
62 |
23,224.987 |
65 |
13 |
Ministerstvo školství a národní osvěty |
128,391.228 |
95 |
14,182.559 |
59 |
142,573.788 |
64 |
14 |
Ministerstvo financí |
308,432.395 |
30 |
2.477,930.150 |
50 |
2.169,497.755 |
20 |
15 |
Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností |
8,406.945 |
85 |
1,437.739 |
69 |
9,844.685 |
54 |
16 |
Ministerstvo pošt a telegrafů |
6,900.805 |
98 |
61,529.675 |
54 |
68,430.481 |
52 |
17 |
Ministerstvo železnic |
437,286.366 |
59 |
429,750.340 |
76 |
7,536.025 |
83 |
18 |
Ministerstvo zemědělství |
59,133.411 |
54 |
73,995.585 |
89 |
14,862.174 |
35 |
19 |
Ministerstvo spravedlnosti |
7,235.606 |
87 |
712.353 |
94 |
7,947.960 |
81 |
20 |
Ministerstvo veřejných prací |
43,150.398 |
06 |
13,970.310 |
56 |
57,120.708 |
62 |
21 |
Ministerstvo sociální péče |
308,647.686 |
29 |
81,283.111 |
83 |
389,930.798 |
12 |
22 |
Ministerstvo pro zásobování lidu |
5,846.471 |
97 |
850.646 |
23 |
6,697.118 |
20 |
23 |
Ministerstvo veřejného zdravotnictví a těl. výchovy |
6,508.732 |
46 |
3,672.801 |
02 |
10,181.533 |
48 |
24 |
Opatření přechodné doby poválečné |
250,145.325 |
80 |
1.406,599.268 |
57 |
1.156,453.942 |
77 |
25 |
Ministerstvo pro sjednocení zákonodárství |
2.845 |
37 |
566 |
- |
2.279 |
37 |
26 |
Úřad pro zahraniční obchod |
45,799.215 |
40 |
167,179.485 |
63 |
212,978.704 |
03 |
Úhrnem |
531,067.003 |
47 |
4.594,907.267 |
32 |
4.063,840.263 |
85 |
3.
Státní výdaje a příjmy na rozpočet
a statní investice
(úhrnem).
Kapitola |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdílnost rozpočtu a náležitosti |
Konečné nedoplatky |
Náležitost roku 1920 |
Kapitola |
||||||||||||||||||
úspora - překročení |
||||||||||||||||||||||||||
řádný |
mimořádný |
úhrn |
řádná |
mimořádná |
úhrn |
řádná |
mimořádná |
úhrn |
||||||||||||||||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
|||
1 |
President republiky |
3,000.000 |
- |
3,000.000 |
- |
- |
- |
3,000.000 |
- |
3,000.000 |
- |
- |
- |
3,000.000 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
1,000.000 |
- |
1 |
2 |
Kancelář presidenta republiky |
16,888.662 |
53 |
5.845.086 |
- |
16,716.835 |
- |
22.561.921 |
- |
5,837.166 |
29 |
13,565.750 |
62 |
19,402.916 |
91 |
7.919 |
71 |
3,151.084 |
38 |
3,159.004 |
09 |
2,514.329 |
38 |
11,199.934 |
27 |
2 |
3 |
Národní shromáždění |
40,761225 |
55 |
38,477.592 |
- |
3,513.970 |
- |
41,991.562 |
- |
37,249.611 |
20 |
3,533.467 |
08 |
40,783.078 |
28 |
1,227.980 |
80 |
19.497 |
08 |
1,208.483 |
72 |
954.704 |
43 |
16,207.219 |
48 |
3 |
4 |
Nejvyšší správní soud |
3,306.452 |
67 |
1,272.869 |
- |
1,569.693 |
- |
2,842.562 |
- |
1,717.290 |
37 |
1,698.875 |
76 |
3,416.166 |
13 |
444.421 |
37 |
129.182 |
76 |
573.604 |
13 |
111.740 |
50 |
1,115.896 |
33 |
4 |
5 |
Nejvyšší účetní kontrolní úřad |
2,584.889 |
29 |
1,509.894 |
- |
1,571.450 |
- |
3,081.344 |
- |
1,320.295 |
90 |
1,264.645 |
64 |
2,584.941 |
54 |
189.598 |
10 |
306.804 |
36 |
496.4.02 |
46 |
5.802 |
59 |
693.075 |
97 |
5 |
6 |
Příděly zemím |
282,258.613 |
86 |
393,1.61.050 |
- |
- |
- |
393,161.050 |
- |
317,423.558 |
33 |
- |
- |
317,423.558 |
33 |
75,737.491 |
67 |
- |
- |
75,737.491 |
67 |
47,715.548 |
23 |
170,922.470 |
89 |
6 |
7 |
Státní dluh republiky Československé |
533,236.569 |
62 |
813,458.669 |
- |
272,421.000 |
- |
1.085,879.669 |
- |
215,539.564 |
25 |
361,246.257 |
16 |
576,785.821 |
41 |
597,919.104 |
75 |
88,825.257 |
16 |
509,093.847 |
59 |
49,482.041 |
15 |
398,455.720 |
49 |
7 |
8 |
Pensijní a zaopatřovací platy |
339,701.715 |
43 |
297,076.141 |
- |
316,675.000 |
- |
613,751.141 |
- |
172,183.011 |
70 |
180,449.251 |
41 |
352,321.263 |
11 |
124,893.129 |
30 |
136,225.748 |
59 |
261,118.877 |
89 |
17,180.957 |
162,518.251 |
54 |
8 |
|
9 |
Předsednictvo ministerské rady |
123,905.602 |
30 |
119,147.180 |
- |
80,390.157 |
- |
199,537.337 |
- |
50,679.131 |
23 |
75,4138.4158 |
11 |
126,147.599 |
34 |
68,468.048 |
77 |
4,921.688 |
89 |
73,389.737 |
66 |
5,286.527 |
15 |
46,271.935 |
49 |
9 |
10 |
Ministerstvo zahraničí |
214,673.117 |
33 |
168,064.600 |
- |
37,985.809 |
- |
206,050.409 |
- |
184,685.936 |
24 |
37,1106.947 |
50 |
221,692.883 |
74 |
16,621.336 |
24 |
978.861 |
50 |
15,642.474 |
74 |
14,458.365 |
14 |
64,493.526 |
95 |
10 |
11 |
Ministerstvo Národní obrany |
3.394,860 318 |
87 |
1.391,904.522 |
- |
1.169.891.479 |
- |
2.561,796.001 |
- |
1.431,579.017 |
47 |
2.113,535.334 |
79 |
3.545,114.352 |
26 |
39,674.495 |
47 |
943,643.855 |
79 |
983,318.351 |
26 |
345,157.971 |
50 |
2.579,731.183 |
87 |
11 |
12 |
Ministerstvo vnitra |
607,202.700 |
58 |
267,831.309 |
- |
354,344.094 |
- |
622,175.403 |
- |
266,186.158 |
13 |
335,107.223 |
74 |
601,293.381 |
87 |
1,645.150 |
87 |
19,236.870 |
26 |
20,882.021 |
13 |
22,739.649 |
55 |
197,318.041 |
37 |
12 |
13 |
Ministerstvo školství a Národní osvěty |
674,655.582 |
36 |
347,345.966 |
- |
491,504.590 |
- |
838,850.556 |
- |
310,899.142 |
88 |
399,560.184 |
17 |
710,459.327 |
05 |
36,446.823 |
12 |
91,944.405 |
83 |
128,391.228 |
95 |
66,607.571 |
19 |
273,403.786 |
80 |
13 |
14 |
Ministerstvo financí |
2.238,261.741 |
76 |
1.233,860.753 |
- |
765,424.504 |
- |
1.999,285.257 |
- |
1.679,097.406 |
93 |
628,620.245 |
37 |
2.307,717.652 |
30 |
445,236.653 |
93 |
136,804.258 |
63 |
308,432.395 |
30 |
91,781.379 |
27 |
1.318,510.910 |
78 |
14 |
15 |
Ministerstvo obchodu |
14,564.104 |
31 |
17,435.531 |
- |
5,229.145 |
- |
22,6174.676 |
- |
10,483.909 |
91 |
3, 773.820 |
24 |
14,257.730 |
15 |
6,911.621 |
09 |
1,455.324 |
76 |
8,406.94. |
85 |
813.259 |
63 |
8,009.008 |
43 |
15 |
16 |
Ministerstvo pošt a telegrafů |
1.028,457.135 |
01 |
506,848.700 |
- |
522,388.500 |
- |
1.029,237.200 |
- |
472.857.711 |
- |
549,478.683 |
02 |
1.022,336.394 |
02 |
33,990.989 |
- |
27,090.183 |
02 |
6,900.805 |
98 |
3,021.321 |
32 |
448,924.165 |
46 |
16 |
17 |
Ministerstvo železnic |
5.634,410.142 |
18 |
3.472,443..510 |
- |
1.724,609.590 |
- |
5.197,053.100 |
- |
3.511,579.551 |
84 |
2.122,7.9.914 |
75 |
5.634,339.466 |
59 |
39,136.041 |
84 |
398,150.324 |
75 |
437,286.360 |
59 |
945.593 |
44 |
3.700,706.015 |
47 |
17 |
18 |
Ministerstvo zemědělství |
2.5,876.822 |
99 |
243,475.396 |
- |
100,978.557 |
- |
344,453.953 |
- |
212,708.070 |
77 |
72,612.470 |
69 |
285,320.541 |
46 |
30,767.325 |
23 |
28,366.086 |
93 |
59,133.411 |
54 |
24,518.299 |
41 |
148,171.084 |
41 |
18 |
19 |
Ministerstvo spravedlnosti |
343,587.314 |
09 |
168,738.633 |
- |
168,133.947 |
- |
336,872.580 |
- |
181,214.093 |
05 |
1.62,894.093 |
82 |
344,108.186 |
87 |
12,475.460 |
05 |
5,239.853 |
18 |
7,235.606 |
87 |
4,473.083 |
03 |
115,289.330 |
65 |
19 |
20 |
Ministerstvo veřejných prací |
1.176,813.146 |
90 |
644,899.908 |
- |
490,124.183 |
- |
1.135,024.091 |
- |
640,109.826 |
84 |
538,064.662 |
22 |
1.178,174.489 |
06 |
4,790.081 |
16 |
47,940.479 |
22 |
43,150.398 |
06 |
102,906.056 |
53 |
749,221.203 |
65 |
20 |
21 |
Ministerstvo sociální péče |
349,951.757 |
28 |
417,714.556 |
- |
279,912.720 |
- |
697,627.276 |
- |
211,766.426 |
27 |
177,213.163 |
44 |
388,979.589 |
71 |
205,948.129 |
73 |
102,699.556 |
56 |
308,647.686 |
29 |
71,465.467 |
02 |
260,677.211 |
06 |
21 |
22 |
Ministerstvo pro zásobování lidu |
33,023.160 |
39 |
- |
- |
39,928.486 |
- |
39,928.486 |
- |
- |
- |
34,082.014 |
03 |
34,082.014 |
03 |
- |
- |
5,846.471 |
97 |
5,846.471 |
97 |
1,734.681 |
- |
22,164.311 |
02 |
22 |
23 |
Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy |
83,405.7401 |
14 |
52,394.508 |
- |
46,89.524 |
- |
99,290.032 |
- |
58,721.627 |
43 |
34,0.9.672 |
11 |
92,781.299 |
54 |
6,327.119 |
43 |
12,835.851 |
89 |
6,508.732 |
46 |
21,667.682 |
35 |
48,361.258 |
88 |
23 |
24 |
Opatření přechodné doby poválečné |
689,205.408 |
82 |
- |
- |
426,938.000 |
- |
426,938.000 |
- |
- |
- |
677,083.325 |
80 |
677,083.325 |
80 |
- |
- |
250,145.325 |
80 |
250,145.325 |
80 |
64,785.445 |
23 |
3.170,010.314 |
60 |
24 |
25 |
Ministerstvo pro sjednocení zákonodárství a organisaci správní |
1,639.554 |
63 |
1,153.681 |
- |
602.857 |
- |
1,756.538 |
- |
932.048 |
44 |
827.334 |
93 |
1,759.383 |
37 |
221.632 |
56 |
224.477 |
93 |
2.845 |
37 |
126.845 |
24 |
958.256 |
41 |
25 |
26 |
Úřad pro zahraniční obchod |
52,39.9.878 |
79 |
64,899.242 |
- |
36,750.758 |
- |
101,650.000 |
- |
51,937.787 |
43 |
3,912.997 |
17 |
55,850.784 |
60 |
12,961.454 |
57 |
32,837.760 |
83 |
45,799.215 |
40 |
10,076.237 |
76 |
17,448.212 |
36 |
26 |
Úhrn |
18.156,582.084 |
18 |
10.671,959.296 |
- |
7.354,500.848 |
- |
18.026,460.144 |
- |
10.029,708.343 |
90 |
8.527,818.803 |
57 |
18.557,527.147 |
47 |
642,250.952 |
10 |
1.173,317.955 |
57 |
531,067.003 |
47 |
970,530.557 |
04 |
13.931,782.326 |
63 |
||
Investice: |
||||||||||||||||||||||||||
A |
Předsednictvo ministerské rady |
4,470.841 |
57 |
- |
- |
- |
- |
5,000.000 |
- |
- |
- |
- |
- |
6,98.948 |
31 |
- |
- |
- |
- |
1,980.948 |
31 |
2,510.106 |
74 |
- |
- |
A |
B |
Ministerstvo financí |
349.730 |
47 |
- |
- |
- |
- |
2,750.000 |
- |
- |
- |
- |
- |
349.730 |
47 |
- |
- |
- |
- |
2,400.269 |
53 |
- |
- |
- |
- |
B |
C |
Ministerstvo pošt a telegrafů |
97,113.946 |
83 |
- |
- |
- |
- |
148,140.000 |
- |
- |
- |
- |
- |
99,207.577 |
78 |
- |
- |
- |
- |
48,932.422 |
22 |
2,093.630 |
95 |
- |
- |
C |
D |
Ministerstvo železnic |
1.424,495.642 |
98 |
- |
- |
- |
- |
2.519,045.000 |
- |
- |
- |
- |
- |
1.424,741.334 |
11 |
- |
- |
- |
- |
1.094,303.665 |
89 |
245.691 |
13 |
- |
- |
D |
E |
Ministerstvo zemědělství |
4,713.570 |
25 |
- |
- |
- |
- |
9,284.000 |
- |
- |
- |
- |
- |
4,769.764 |
37 |
- |
- |
- |
- |
4,514.235 |
63 |
56.194 |
12 |
- |
- |
E |
F |
Ministerstvo veřejných prací |
244,149.861 |
98 |
- |
- |
- |
- |
1.179,283.691 |
- |
- |
- |
- |
- |
294.301.449 |
47 |
- |
- |
- |
- |
884,982.241 |
53 |
50,151.587 |
49 |
- |
- |
F |
Úhrn |
1.775,293.534 |
03 |
- |
- |
- |
- |
3.863,502.691 |
- |
- |
- |
- |
- |
1,830,350.804 |
51 |
- |
- |
- |
- |
2.033,151.886 |
49 |
55,057.210 |
43 |
- |
- |