1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
||||||||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí příznivý nepříznivý |
Odůvodnění |
nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1922 |
||||||||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
||||||||||
23 |
1 |
5 |
řádné: |
||||||||||||||||
pol. 10. Subvence Československému červenému kříži |
1,000.000 |
- |
1,000.000 |
- |
1,000.000 |
- |
- |
- |
- |
- |
|||||||||
pol. 11. Výlohy na přistoupení k mezinárodním zdravotním smlouvám |
1.433 |
82 |
150.000 |
- |
16.441 |
82 |
133.558 |
18 |
Přistoupení Čsl. republiky k mezinárodním smlouvám zdravotním zůstalo v r. 1922 ještě ve stadiu přípravném. |
15.008 |
- |
||||||||
pol. 12. Pokračovací kursy pro válečné lékaře |
- |
- |
19.000 |
- |
- |
- |
19.000 |
- |
K aktivování kursů nedošlo. |
- |
- |
||||||||
pol. 13. Ošetřovatelské školy |
1,023.720 |
- |
1,023.720 |
- |
1,023.720 |
40 |
- |
- |
- |
- |
|||||||||
pol. 14. Nájemné za radium |
- |
- |
800.000 |
- |
697.698 |
- |
102.301 |
60 |
Nájemné za radium bylo dohodou mezi ministerstvem veřejných prací a ministerstvem veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy smluveno s ohledem na světovou hodnotu radia, vyjádřenou běžným kursem amerického dolaru. Pokles kursu dolaru a tím stoupnutí kursu čsl. koruny v roce 1922 byly příčinou nižšího výdaje. |
697.698 |
40 |
||||||||
mimořádné: |
|||||||||||||||||||
pol. 15. Lázeňská péče (podpory lázním na zařízení balneologická) |
- |
- |
200.000 |
- |
110.000 |
- |
90.000 |
- |
Povolování subvencí neukázalo se nutným v té míře, v jaké se předpokládalo. Úspor ve výši 60.000 Kč použito na úhradu výdajů kap. 23., tit. 1., § 3. Státní lázně, výdaje řádné. |
110.000 |
- |
||||||||
pol. 16. Podpory na výstavbu nemocnic |
7,542.010 |
- |
4,000.000 |
- |
3,950.000 |
- |
50.000 |
- |
1,533.000 |
- |
|||||||||
pol. 17. Podpory na obnovu a doplnění vnitřního zařízení nemocnic a ústavů |
959.000 |
- |
9,000.000 |
- |
1,099.000 |
60 |
99.000 |
- |
140.000 |
- |
|||||||||
pol. 18. Karantenní stanice vystěhovalecké |
85.000 |
- |
460.000 |
- |
85.200 |
- |
374.799 |
40 |
Péče vystěhovalecká byla ve stadiu vývinu. |
200 |
60 |
||||||||
pol. 19. Ústav pro výživu lidu: |
|||||||||||||||||||
řádné |
2.500 |
- |
200.000 |
- |
2.500 |
- |
197.500 |
- |
Mimo poměrně nepatrný náklad na práce přípravné nebylo žádných výdajů, ježto k aktivování ústavu nedošlo. |
- |
- |
||||||||
§ 5. (úhrn) |
75,461.836 |
83 |
38,190.535 |
- |
31,711.744 |
13 |
6,478.790 |
87 |
8,566.664 |
58 |
|||||||||
6 |
Léčebné výdaje: |
||||||||||||||||||
řádné |
10,749.965 |
78 |
12,300.000 |
- |
12,448.640 |
42 |
148.640 |
42 |
Dodatečným zpracováním veškerých likvidních účtů lékárnických za chudé čsl. příslušníky, jakož i předložením účtů nedobytného léčebného léčebnými ústavy. |
1,734.960 |
82 |
||||||||
7 |
Postátnění ústavů léčebných: |
||||||||||||||||||
řádné |
7,071.942 |
56 |
32,400.000 |
- |
8,062.002 |
51 |
24,337.997 |
49 |
Ku převzetí všeobecné veřejné nemocnice v Praze a Lučenci nedošlo, jednání bylo ve stadiu přípravném. Převzetí všeobecné veřejné okresní nemocnice na Král. Vinohradech a nemocnic na Ostravsku vyžádalo si nižšího nákladu. |
990.060 |
95 |
||||||||
mimořádné |
1,109.895 |
57 |
4,750.000 |
- |
1,320.160 |
68 |
3,429.839 |
92 |
U mimořádných výdajů úspory ve výši 1,000.000 Kč použito bylo na úhradu výdajů kap. 23., tit. 1., § 2. C. Státní nemocnice v Košicích, 148.640 Kč 42 h na úhradu výdajů kap. 23., tit. 1., § 6., řádné vydání, 194.059 Kč na úhradu výdajů státní lékařské poradny a ošetřovny pro matky a kojence v Bratislavě u kap. 23.. tit. 1., § 2. D, řádné, a 423.865 Kč 28 h na úhradu výdajů kap. 23., tit. 1., § 3., mimořádné. |
210.264 |
51 |
||||||||
§ 7. (dohromady) |
8,181.837 |
36 |
37.150.000 |
- |
9.382.162 |
59 |
27,767.837 |
41 |
1,200.325 |
46 |
|||||||||
Titul 1. (úhrn) |
99,306.393 |
55 |
127,134.597 |
- |
96,421.862 |
24 |
30,712.731 |
76 |
17,397.942 |
41 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
||||||||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí příznivý nepříznivý |
Odůvodnění |
nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1922 |
||||||||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
||||||||||
23 |
2 |
Vnější zdravotní služba: |
|||||||||||||||||
řádné |
5,153.039 |
09 |
5,723.007 |
- |
5,206.268 |
22 |
516.738 |
78 |
Neobsazení systemisovaných míst, převzetí jen části lékařů obecních a obvodních do služby státní a z toho resultující menší výdaje na cestovném a stravném, jakož i nevyplacení podpor na zlepšení hmotných poměrů porodních pomocnic a částečné neaktivování babských škol na Slovensku. Příznivý výsledek byl snížen výplatou odměn za mimořádné výkony a refundací požitků obecních a obvodních lékařů župním fondům. |
174.530 |
98 |
||||||||
mimořádné |
4,497.242 |
77 |
4,540.854 |
- |
4,481.029 |
27 |
59.824 |
73 |
56.974 |
50 |
|||||||||
Titul 2. (dohromady) |
9,650.281 |
86 |
10,263.861 |
- |
9,687.297 |
49 |
576.563 |
51 |
231.505 |
48 |
|||||||||
Kapitola 23. (úhrn) |
108,95 6.675 |
41 |
137,398.458 |
- |
106,109.159 |
73 |
31,289.298 |
27 |
17,629.447 |
89 |
|||||||||
23 A |
Zvláštní výdaje Podkarpatské Rusi: |
||||||||||||||||||
1 |
Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy, Podkarpatská Rus: |
||||||||||||||||||
1 |
Ústřední správa: |
||||||||||||||||||
řádné |
124.399 |
- |
72.853 |
- |
146.560 |
20 |
44.930 |
76 |
12.625 |
29 |
|||||||||
mimořádné |
146.095 |
20 |
175.400 |
- |
130.469 |
24 |
73.707 |
20 |
Zvýšení drahotního přídavku pro zaměstnance ustanovené trvale na Podkarpatské Rusi, jakož i v důsledku ustanovení § 1. zákona z 21. prosince 1921, č. 495 Sb. z. a n. |
465 |
- |
||||||||
§ 1. (dohromady) |
1270.494 |
21 |
248.253 |
- |
277.029 |
44 |
28.776 |
44 |
13.090 |
29 |
|||||||||
2 |
Státní ústavy: |
||||||||||||||||||
řádné |
- |
- |
130.000 |
- |
22.500 |
- |
7.500 |
- |
22.500 |
- |
|||||||||
5 |
Zvláštní výdaje: |
||||||||||||||||||
mimořádné: |
|||||||||||||||||||
A. |
|||||||||||||||||||
pol. 1. Potírání epidemií |
315.204 |
59 |
2,000.000 |
- |
341.120 |
59 |
1,658.879 |
41 |
Včasným zdravotním opatřením bylo umožněno čeliti rozšíření epidemických nemocí poměrně malým nákladem. |
79.063 |
50 |
||||||||
pol. 3. Boj proti lidovým a sociálním chorobám |
157.499 |
- |
400.000 |
- |
95.097 |
02 |
304.902 |
98 |
Organisace a spolky, pečující o zdraví lidu, byly v počátečním rozvoji. Úspory ve výši 50.000 Kč použito na hrazení výdajů u kap. 23 A, tit. 2. |
- |
- |
||||||||
B. |
|||||||||||||||||||
pol. 5. Péče o mládež |
147.000 |
- |
160.000 |
- |
122.600 |
- |
38.000 |
- |
10.000 |
- |
|||||||||
pol. 6. Tělovýchova |
38.500 |
- |
120.000 |
- |
74.500 |
- |
45.500 |
- |
Pro nedostatek žádostí tělovýchovných spolků o státní subvence. |
40.000 |
- |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
||||||||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí příznivý nepříznivý |
Odůvodnění |
nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1922 |
||||||||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
||||||||||
23 A |
1 |
5 |
C. |
||||||||||||||||
pol. 8. Asanace |
- |
- |
1,500.000 |
- |
10.000 |
- |
1,490.000 |
- |
Asanační program až na práce přípravné dosud neprojednán. Zvláště nedošlo ke zřizování vodovodů a zdravotně nezávadných studní (vyjímaje zřízení studně v obci Pistrjalové) a nebylo tudíž téměř důvodu k udělení podpor. |
10.000 |
- |
||||||||
pol. 9. Různá zařízení |
4.000 |
- |
50.000 |
- |
8.000 |
- |
42.000 |
- |
Žádosti za udělení příspěvků záchranným stanicím, organisacím a odborným korporacím a tisku nedošly. |
4.000 |
- |
||||||||
pol. 10. Stipendia pro studující lékaře na dobu mimořádných poměrů |
- |
- |
25.000 |
- |
4.500 |
- |
20.500 |
- |
Jako roku minulého, tak také roku 1922 byl nedostatek akademického dorostu, ucházejícího se o státní stipendia. |
4.500 |
- |
||||||||
§ 5. (úhrn) |
662.204 |
42 |
4 255.000 |
- |
655.217 |
61 |
3,599.782 |
39 |
147.563 |
50 |
|||||||||
6 |
Léčebné výdaje: |
||||||||||||||||||
řádné |
4,284.825 |
74 |
4,350.000 |
- |
5,035.154 |
15 |
685.154 |
15 |
Náhrada nedobytného léčebného za čsl. chudé příslušníky v Podkarpatské Rusi různým léčebným ústavům byla vyšší, než preliminováno. |
1,016.577 |
74 |
||||||||
7 |
Postátnění ústavů léčebných: |
||||||||||||||||||
řádné |
- |
- |
2,120.000 |
- |
- |
- |
2,000.000 |
- |
Neuskutečněním zamýšleného převzetí nemocnice v Mukačevě do státní správy. Úspory použito na úhradu výdajů kap. 23 A., tit. 1., § 6., řádné vydání. |
- |
- |
||||||||
mimořádné |
1,120.000 |
- |
300.000 |
- |
1,120.000 |
- |
820.000 |
- |
Vysvětluje se koupí vnitřního zařízení pro novou infekční nemocnici v Mukačevě. Řízení podle § 7. zákona ze dne 20. března 1919, č. 175 Sb. z. a n. provedeno nebylo. |
- |
- |
||||||||
§ 7. (dohromady) |
1,120.000 |
- |
2,800.000 |
- |
1.120.000 |
- |
1.180.000 |
- |
- |
- |
|||||||||
Titul 1. (úhrn) |
6,337.524 |
37 |
11,183.253 |
- |
7,109.901 |
20 |
4,078.351 |
80 |
1,199.731 |
53 |
|||||||||
2 |
Vnější zdravotní služba: |
||||||||||||||||||
řádné |
535.719 |
79 |
339.958 |
- |
614.531 |
89 |
274.573 |
89 |
Následkem velkých vzdáleností obcí na Vrchovině bylo třeba většího počtu obvodních a okresních lékařů, mimo to vyžadoval provoz babické školy v Užhorodě vyšší náklad. Úhrada ve výši 50.000 Kč čerpána z kap. 23 A., tit. 1., § 5., pol. 3., výdaje mimořádné - boj proti lidovým chorobám. |
107.630 |
58 |
||||||||
mimořádné |
511.665 |
13 |
750.428 |
- |
394.776 |
27 |
355.651 |
73 |
Ustanovením dostatečného počtů úředních lékařů snížil se značně náklad na zvýšené cestovné a na zvláštní přídavky. |
29.664 |
24 |
||||||||
Titul 2. (dohromady) |
1,047.384 |
92 |
1,090.386 |
- |
1,009.308 |
16 |
81.077 |
84 |
137.294 |
82 |
|||||||||
Kapitola 23 A. (úhrn) |
7,384.905 |
29 |
12 273.939 |
- |
8,119.209 |
36 |
4,154.429 |
64 |
1,337.026 |
35 |
|||||||||
Kapitola 23. a 23 A. úhrn |
116 341.584 |
70 |
672.097 |
- |
114,228.369 |
09 |
35,443.727 |
91 |
18,966.474 |
24 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
||||||||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí příznivý nepříznivý |
Odůvodnění |
nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1922 |
||||||||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
||||||||||
24 |
Opatření přechodné doby poválečné: |
||||||||||||||||||
mimořádné: |
|||||||||||||||||||
1 |
Povolaní branci a jejich příslušníci: |
||||||||||||||||||
1 |
Vyživovací příspěvky |
34,837.290 |
47 |
23,000.000 |
- |
34,880452 |
21 |
11,880.452 |
21 |
Překročení nastalo převážně z toho důvodu, že podle § 40. zákona ze dne 20. února 1920, č. 142 Sb. z. a n., jenž počal působiti od 1. května 1920, vyplácejí se vyživovací příspěvky (zákon z 2. září 1919, č. 530 Sb. z. a n.) a státní příplatky (zákon ze dne 28. března 1918, č. 119 ř. z.) až do té doby, kdy se rozhodne o přiznání požitků válečných poškozenců podle zákona ze dne 20. února 1920, č. 142 Sb. z. a n. Vyměřování požitků válečných poškozenců trvalo po celý rok 1922 a podle § 40. zák. ze dne 20. února 1920, č. 142 Sb. z. a n., byly tudíž vypláceny vyživovací příspěvky a státní příplatky i v roce 1922 jako záloha na důchod válečných poškozenců (zákonem ze dne 13. srpna 1921; č. 310 Sb. z. a n. byla prodloužena lhůta k přihláškám o důchod válečných poškozenců do 31. prosince 1921). Vzhledem k tomu, že podle § 40, zákona ze dne 20. února 1920, č. 142 Sb. z. a n., vyživovací příspěvky podle zákona ze dne 23. září 1919, č. 530 Sb. z. a n. a státní příplatky podle zákona ze dne 28. března 1918, č. 119 ř. z. vyplácejí se toliko jako záloha na důchod válečných poškozenců, která se súčtuje na přiznaný důchod, jdou právě uvedené vyživovací příspěvky a státní příplatky, zálohou na důchod válečných poškozenců vyplacené, na vrub úvěru ministerstva sociální péče, a to bez ohledu na to, zda důchod válečných poškozenců byl straně přiznán čili nic. Vyživovací příspěvky a státní příplatky vyplacené zálohou na důchod válečných poškozenců byly súčtovány tím způsobem, že při kapitole 24. bylo vykázáno překročení, které mělo býti uhrazeno z úspor kapitoly 21. (Srovnej odůvodnění této kapitoly.) Dalším důvodem překročení bylo přiznání vyživovacích příspěvků polským státním příslušnicím, rodilým Češkám a jejich dětem po padlých, nezvěstných, pokud se týče zajatých vojínech, bydlivších v době nastoupeni činné služby vojenské v částech Slezska tehdy obsazených, resp. v okresu moravsko-ostravském, nebo v území oravském a spišském. Úhrada tohoto výdaje z úspor titulu 5., kapitoly 24. |
54.119 |
08 |
|||||||
2 |
Československé vojsko zahraniční: |
||||||||||||||||||
pol. 1. Sociální péče o legionáře, jich rodiny a pozůstalé |
11,269.249 |
- |
11,236.000 |
- |
11,269.249 |
- |
33.249 |
- |
- |
- |
|||||||||
pol. 2. Repatriace |
53,400.071 |
29 |
10,000.000 |
- |
53,400.071 |
29 |
43.400.071 |
29 |
Poskytnutí záloh na pohledávky finanční správy kanceláře čsl. legií vůči státu za repatriaci čsl. vojska ze Sibiře namnoze též z let minulých. (Usnesení ministerské rady ze dne 14. prosince 1922.) Při preliminování s tímto výdajem do té výše nebylo čítáno. Úhrada byla zajištěna z úspor u této kapitoly, tit. 7. Řízení podle § 7. zákona ze dne 20. března 1919, čís. 175 Sb. z. a n. zavedlo ministerstvo Národní obrany dodatečně. |
- |
- |
||||||||
§ 2. (úhrn) |
64,669.320 |
29 |
21,236.000 |
- |
64,669.320 |
29 |
43,433.320 |
29 |
- |
- |
|||||||||
Titul 1. (úhrn) |
99,506.610 |
76 |
44,236.000 |
- |
99,549.772 |
50 |
55,313.772 |
50 |
64.119 |
08 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
||||||||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí příznivý nepříznivý |
Odůvodnění |
nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1922 |
||||||||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
||||||||||
24 |
2 |
Meziministerská komise pro věcnou demobilisaci |
67,602.759 |
10 |
2,470.000 |
- |
67,602.759 |
10 |
65,132.759 |
10 |
V roce 1922 jsou účtovány všechny výdaje Meziministerské komise pro věcnou demobilisaci za léta 1919 až 1922; značné výše dosáhly zejména výlohy spojené s úpravou demobilisačního zboží, za něž pak bylo dosaženo výtěžku vykázaného v příjmu u kap. 24., tit. 2. - Věcná demobilisace. |
- |
- |
||||||
3 |
Péče o válečné uprchlíky |
315.851 |
52 |
1,500.000 |
- |
315.2134 |
39 |
1,184.765 |
61 |
Do konce rozpočtového roku 1922 nebyly k realisaci předloženy některé účty za repatriaci válečných uprchlíků a tábory uprchlické byly předány jiným ministerstvům, čímž přestala příslušnost ministerstva vnitra k jejich udržování a správě. |
2.455 |
- |
|||||||
4 |
Váleční poškozenci občanští a repatrianti |
7,175.898 |
96 |
10,000.000 |
- |
7,808.320 |
62 |
2,191.679 |
38 |
Vládním nařízením ze dne 3. listopadu 1921, č. 394 Sb. z. a n. byla stanovena konečná lhůta ku podávání žádostí za výpomoci při škodách válečných dnem 31. prosince 1921, takže v roce 1922 přišly v úvahu pouze žádosti podané do uvedeného dne. Dále důvodem úspory bylo, že nebyly všechny účty za repatriaci, zejména za repatriace z Ruska a Ukrajiny, do konce roku 1922 podány. |
2,384.123 |
86 |
|||||||
5 |
Zálohy na vydržování cizích příslušníků z Východní Haliče až do jejich repatriace |
4.159 |
80 |
10,000.000 |
- |
3,584.922 |
66 |
6,415.077 |
34 |
Menší počet občanských příslušníků z Vých. Haliče, než jak se předpokládalo. |
3,580.762 |
91 |
|||||||
5 a |
Zálohy na vydržování cizích voj. příslušníků ukrajinské národnosti |
25,329.102 |
23 |
- |
- |
25,329.102 |
23 |
25,529.102 |
23 |
Vzhledem na mezinárodní poměry nebylo možno provésti repatriaci těchto osob. Výdaje jsou vedeny v patrnosti za účelem refundace ve vhodné době. Řízení podle § 7. zákona ze dne 20. března 1919, čís. 175 Sb. z. a n. nebylo provedeno. |
- |
- |
|||||||
6 |
Usnadnění živobytí: |
||||||||||||||||||
1 |
Nemajetný stav |
1,103.398 |
55 |
7,000.000 |
- |
5,868.831 |
76 |
1,131.168 |
24 |
Stravování dětí podle smlouvy mezi vládou Čsl. republiky a American Relief Administration Childrens Fund, prováděné Československou péčí o dítě, vyžádalo si menšího nákladu hledě k celkovému zlepšení vyživovací situace. |
5,000.000 |
- |
|||||||
1 a |
Střední stav |
2,059 |
64 |
- |
- |
2.059 |
64 |
2.059 |
64 |
Nekompensovatelná vratka. |
- |
- |
|||||||
2 |
Nezaměstnaní |
213,504.966 |
81 |
75,000.000 |
- |
215,782.205 |
75 |
140,782.205 |
75 |
Překročení bylo způsobeno neočekávaným vzrůstem nezaměstnanosti v podzimních měsících roku 1922 v důsledku stagnace, která zasáhla téměř většinu průmyslových odvětví. Překročení do výše 100,000.000 Kč schváleno zákonem ze dne 1. prosince 1922, čís. 364 Sb. z. a n., jímž se povoluje dodatečný úvěr k podpoře nezaměstnaných a k čelení nezaměstnanosti vůbec. Ohledně zbývající částky překročení nemohlo ministerstvo sociální péče postupovati podle čl. III. finančního zákona, poněvadž jednak vzhledem k prudkému vzestupu počtu podporovaných osob, jednak vzhledem k tomu, že podpory v nezaměstnanosti vypláceny jsou na základě poukazu politických úřadů I. stolice jednotlivými úřady berními a že výkazy o vyplacených podporách jsou zpracovány vždy za dobu jednoho a půl měsíce, nemělo ministerstvo možnosti před vplynutím finančního roku 1922 zjistiti stav úvěru při kap. 24. tit. 6., § 2. |
2,891.617 |
28 |
|||||||
3 |
Zlevnění potravin |
251,867.630 |
93 |
266,000.000 |
- |
234,791.762 |
51 |
31,208.237 |
49 |
Rozsah skutečné potřeby při provádění zlevňovací akce nebylo možno předem určiti. V akci této, započaté již v roce 1921, bylo pokračováno podle vládního opatření o hospodaření obilím a mlýnskými výrobky z 30. června 1921, čís. 224 Sb. z. a n. a z 11. srpna 1921, čís. 270 Sb. z. a n. Akce tato zahrnuje v sobě úhradu úroků a pojistného ze skladovaného obilí a mlýnských výrobků u okresních rozděloven a zásobovacích organisací konsumentů. Jde tu dále o zaúčtování jednokorunového příplatku, o skladovací výlohy, o cenové rozdíly a o náklad spojený s konsignačními sklady obdobně jak se o tom zmiňuje odůvodnění v závěrce na rok 1921 u kap. 24., tit. 4., § 4. a) státních výdajů. Kromě toho byly zde zaúčtovány nepreliminované bezúročné zápůjčky některým konsumním družstvům z důvodu poklesu cen mouky úhrnem 22,000.000 Kč (zápůjčky jsou vykázány jako aktivum v závěrce kap. 24. pro rok 1922). Uspořené částky použito bylo ve výši 6,272.888 Kč 30 h k úhradě většího výdaje u kap. 22., tit. 1., a 165.000 Kč k úhradě většího výdaje u kap. 14., tit. 6., § 3. b). |
924.131 |
58 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
||||||||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí příznivý nepříznivý |
Odůvodnění |
nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1922 |
||||||||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
||||||||||
24 |
6 |
3 a |
Zlevnění potravin, neprelimin. výdaj. (Nedoplatek z r. 1921) |
5,135.479 |
75 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Uhrazeno z výtěžku moučné půjčky, viz příjem kap. 14., tit. 5., § 12., pol. 6. |
- |
- |
|||||
3 b |
Podpůrná akce vyživovací ve prospěch dětí nezaměstnaných |
- |
- |
- |
- |
5,000.000 |
- |
5,000.000 |
- |
Tato akce byla provedena usnesením ministerské rady ze 7. prosince 1922, intimát z 9. prosince 1922, č. 35.610, v Čechách, na Moravě a ve Slezsku Českou zemskou komisí pro péči o mládež v Praze, na Slovensku pak a v Podkarpatské Rusi Čsl. červeným křížem za kontroly ministerstva pro zásobování lidu. Úhrada: z kap. 16., tit. 2., § 1., pol. 17 b) 1,000.000 Kč, z kap. 17., tit. 4., § 7., řádné výdaje 1,000.000 Kč, z kap. 20., tit. 14, pol. 16., mimořádné výdaje 2,835.000 Kč, z kap. 24., tit. 6., § 3 165.000 Kč, 5,000.000 Kč. |
5,000.000 |
- |
|||||||
Titul 6. (úhrn) |
471,618.535 |
68 |
348,000.000 |
- |
461,444.859 |
66 |
113.444.859 |
66 |
13,815.748 |
86 |
|||||||||
7 |
Srážky převzaté státem: |
||||||||||||||||||
pol. 1. na statní zaměstnance |
114,534.321 |
23 |
152,485 693 |
- |
114,498 862 |
01 |
37,986.830 |
99 |
Příznivější výsledek povstal tím, že podle § 5. zákona ze dne 21. prosince 1921, čís. 495 Sb. z. a n., stát od 1. března 1922 přestal hraditi za svoje zaměstnance pensijní přídavek a že daň z příjmu, vypadající z požitků zaměstnanců, hradil v důsledku ustanovení § 7. citovaného zákona od téhož termínu pouze 75%. |
137.782 |
30 |
||||||||
pol. 2. na zaměstnance státních železnic |
85,276 510 |
04 |
117,641.120 |
- |
85,278.877 |
82 |
32,362.242 |
18 |
Odůvodnění jako u pol. 1. Mimo to byly převzaté srážky zaúčtovány příslušnými kvotami na vrub místních drah ve státním provozu a konečně nebyla daň z příjmu zúplna zaúčtována, ježto předpisy od berních správ nedošly. |
679 |
25 |
||||||||
Titul 7. (úhrn) |
199,810.831 |
27 |
270.126.813 |
- |
199.777.739 |
83 |
70,349.073 |
17 |
188.461 |
56 |
|||||||||
8 |
Různá opatření přechodného stavu poválečného: |
||||||||||||||||||
1 |
Náklad na provádění minové smlouvy |
38,748.792 |
63 |
30,000.000 |
- |
15,063 000 |
57 |
14,936.999 |
43 |
Při sestavováni rozpočtu nedala se přesně stanoviti potřeba závisející od počtu a doby vyjednávání o mírových smlouvách: Konečné vyúčtování správy mezinárodní komise včetně výloh na dohodové vojsko nebylo provedeno a likvidace plebiscitní na Těšínsku, Oravě a Spiši nebyla ukončena. Z úspory této bylo použito 100.000 Kč k úhradě překročeni u § 6. tohoto titulu a pro kapitolu XIII., tit. 7., § 3., Pomocné a vzdělávací prostředky, reservováno 1,000.000 Kč. |
4,215.786 |
27 |
|||||||
2 |
Zálohy na zaplacení dodávek maloživnostníků atd. bývalé vojenské správě |
913.247 |
44 |
5,000.000 |
- |
913.247 |
44 |
4,086.752 |
56 |
Jednak nemohla býti část pohledávek s likvidačním úřadem ve Vídni projednána, jednak nevyhovovala většina přihlášených pohledávek stanoveným podmínkám. |
- |
- |