1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
||||||||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí příznivý nepříznivý |
Odůvodnění |
nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1922 |
||||||||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
||||||||||
21 |
1 |
3 |
2. výlohy na účet úvěrní operace podle § 32. zák. ze dne 27. dubna 1922, č. 130 Sb. z. a n.: |
||||||||||||||||
Podpora stavebního ruchu |
1,539.300 |
- |
- |
- |
1,539.300 |
- |
1,539.300 |
- |
Podpory stavební obcím a družstvům. Úhrada zvláštní úvěrní operací. Viz příjem kap. 14., tit. 5., 12., pol. 5. |
- |
- |
||||||||
nepreliminované (úhrn) |
31,606.991 |
04 |
- |
- |
39,314.661 |
61 |
39,314.661 |
61 |
7,767.828 |
26 |
|||||||||
§ 3. (úhrn) |
52,91.8.516 |
63 |
113,300.000 |
- |
62,317.354 |
69 |
50,982.645 |
31 |
10,877.463 |
70 |
|||||||||
4 |
Péče a mládež: |
||||||||||||||||||
řádné |
18,193.549 |
26 |
18,801.640 |
- |
16,187.817 |
26 |
2,613.22 |
74 |
Příznivý výsledek vznikl jednak tím, že poměry znemožnily zamýšlené zřízení některých nových ústavů na Slovensku, jednak tím, že nebyl vydán ještě prováděcí předpis k zákonu ze dne 30. června 1921, čís. 256 Sb. z. a n., o ochraně dětí v cizí péči a dětí nemanželských. |
667.231 |
- |
||||||||
mimořádné |
12,914.547 |
76 |
3,848.200 |
- |
11,849.874 |
28 |
8,006.674 |
28 |
Nepříznivý výsledek byl vyvolán mimořádnou pomocnou akcí, provedenou podle usnesení ministerské rady ze dne 7. prosince 1922 ve prospěch dětí osob nezaměstnaných. Úhrada částkou 165.000 Kč z úspor kap. 20., tit. 14., pol. 16., částkou 300.000 Kč z kap. 23., tit. 1., § 5., pol. 5., zbytkem z úspor mimořádného úvěru kap. 21., tit. 1., § 3. |
1,478.204 |
80 |
||||||||
§ 4. (dohromady) |
31,108.097 |
02 |
22,644.840 |
- |
28,037.691 |
54 |
5,392.851 |
54 |
2,145.435 |
80 |
|||||||||
Titul 1. (úhrn) |
98,464.093 |
41 |
147,195.700 |
- |
102,611.018 |
69 |
44,584.681 |
31 |
15,927.609 |
41 |
|||||||||
2 |
Organisace práce: |
||||||||||||||||||
řádné |
392.961 |
79 |
600.000 |
- |
381.818 |
50 |
218.181 |
50 |
S vybudováním institucí, sloužících veřejnému sprostředkování práce nemohlo býti postupováno tak, jak bylo zamýšleno. Mimo to docíleno úspory značným vzestupem čsl. měny při úvěru preliminovaném na Mezinárodní konferenci práce. |
193 |
60 |
||||||||
mimořádné |
30.844 |
72 |
350.000 |
- |
31.654 |
22 |
318.345 |
78 |
Provádění zákona ze dne 12. prosince 1919, čís. 29 Sb. z. a n. z roku 1920, o úpravě pracovních a mzdových poměrů domácké práce omezovalo se v podstatě na nutné práce přípravné. Další úspory bylo docíleno při mimořádném úvěru na Mezinárodní konferenci práce z příčiny uvedené u výdajů řádných. |
3.773 |
52 |
||||||||
Titul 2. (dohromady) |
423.306 |
51 |
950.000 |
- |
413.472 |
72 |
536.527 |
28 |
3.967 |
52 |
|||||||||
3 |
Živnostenská inspekce: |
||||||||||||||||||
řádné |
2,140.475 |
66 |
2,340.096 |
- |
2,126.536 |
06 |
213.559 |
94 |
Část systemisovaných míst nebyla obsazena, čímž ušetřeno též na cestovném a stravném. |
12.109 |
03 |
||||||||
mimořádné |
1,775.137 |
82 |
1,089.204 |
- |
1,624.178 |
38 |
534.974 |
38 |
Nepříznivý výsledek vyplývá z výplaty nouzových výpomocí státním zaměstnancům, pak z nutnosti řádného vybavení nově zřízených dvou živnostenských inspektorátů v Mladé Boleslavi a Brně. |
4.664 |
11 |
||||||||
Titul 3. (dohromady) |
3,915.613 |
48 |
3,429.300 |
- |
3,750.714 |
44 |
321.414 |
44 |
16.778 |
14 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
||||||||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí příznivý nepříznivý |
Odůvodnění |
nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1922 |
||||||||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
||||||||||
21 |
4 |
Péče o válečné poškozence: |
|||||||||||||||||
1 |
Úřady pro péči o válečné poškozence: |
||||||||||||||||||
řádné |
10,667.780 |
38 |
5,674.700 |
- |
10,861.068 |
88 |
5,186.368 |
88 |
K rychlejšímu zpracování přihlášek o důchody dle zákona ze dne 20. února 1920, čís. 142 Sb. z. a n., o požitcích válečných poškozenců, dále k provedení zákona ze dne 12. srpna 1921, čís. 310 Sb. z. a n., o drahotních přirážkách k důchodům válečných poškozenců a prodloužení lhůty k přihláškám o tyto důchody, zákona ze dne 21. prosince 1921, čís. 485 Sb. z. a n., o drahotních přirážkách k důchodům válečných poškozenců na rok 1922, konečně zákona ze dne 25. ledna 1922, čís. 39 Sb. z. a n. (novely k zákonu ze dne 20. února 1920, čís. 142 Sb. z. a n.), bylo nutno jako v roce 1921 také v roce 1922 učiniti mimořádná opatření, tj. podržeti dříve již přijaté nadpočetní síly, resp. přijati další, a zaměstnávati personál prací přes čas a prací úkolovou zvláště odměňovanou. Tím povstala též vyšší vydání za tiskopisy, zařízení a jiné pomůcky úřední. U výdajů mimořádných došlo k překročení úvěru též výplatou nouzových výpomocí státním zaměstnancům. |
594.089 |
24 |
||||||||
mimořádné |
8,699.209 |
76 |
6,297.080 |
- |
8,659.232 |
94 |
2,362.152 |
94 |
304.944 |
42 |
|||||||||
§ 1. (dohromady) |
19,366.990 |
14 |
11,971.780 |
- |
19,520.301 |
82 |
7,548.521 |
82 |
899.033 |
66 |
|||||||||
2 |
Všeobecné výdaje: |
||||||||||||||||||
řádné |
357,357.148 |
56 |
274,650.000 |
- |
329,673.591 |
01 |
55,023.591 |
09 |
Učiněnými mimořádnými opatřeními podařilo se zpracovati značnou část nevyřízených přihlášek o důchody válečných poškozenců a poukázati důchody, čímž byl preliminovaný úvěr překročen. Naproti tomu nebylo možno z technických důvodů poukázati všem důchodcům druhotní přídavky a doplatky, takže úvěr nebyl vyčerpán. |
10,526.759 |
- |
||||||||
mimořádné |
169,347.780 |
03 |
173,150.000 |
- |
161,042.246 |
79 |
12,107.753 |
21 |
6,160.320 |
17 |
|||||||||
§ 2. (dohromady) |
526,704.928 |
59 |
447,800.000 |
- |
490,715.837 |
88 |
42,915.837 |
88 |
16,633.079 |
17 |
|||||||||
3 |
Výdaje sociálně-lékařských prohlídek: |
||||||||||||||||||
řádné |
859.639 |
51 |
700.000 |
- |
855.841 |
46 |
155.841 |
48 |
Následkem prodloužení lhůty k přihláškám o důchod válečných poškozenců bylo nutno prodloužiti činnost sociálně-lékařských komisi prohlídkových, čímž náklad na tyto komise stoupl. Potřebu nelze při sdělávání rozpočtu přesně odhadnouti, protože závisí na okolnostech často nahodilých, na př. na event. nutnosti odevzdati válečného poškozence k prohlídce předvolaného do ústavního léčení. |
27.698 |
15 |
||||||||
mimořádné |
1,050.314 |
62 |
1,500.000 |
- |
1,018.701 |
74 |
481.298 |
26 |
103.416 |
63 |
|||||||||
§ 3. (dohromady) |
1,909.954 |
13 |
2,200.000 |
- |
1,874.543 |
20 |
325.456 |
80 |
131.114 |
78 |
|||||||||
4 |
Školení válečných poškozenců: |
||||||||||||||||||
mimořádné |
2,125.941 |
19 |
1,950.000 |
- |
1,162.251 |
14 |
787.745 |
86 |
Tato péče o válečné poškozence nemohla býti rozvinuta v plném rozsahu zamýšleném. |
237.481 |
45 |
||||||||
Titul 4. (úhrn) |
550,107.814 |
05 |
463,921.780 |
- |
513,272.934 |
04 |
49.351.154 |
04 |
17,900.709 |
06 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
||||||||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí příznivý nepříznivý |
Odůvodnění |
nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1922 |
||||||||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
||||||||||
21 |
5 |
Jiná všeobecná péče sociální: |
|||||||||||||||||
mimořádné: |
|||||||||||||||||||
1 |
Péče o družstva konsumní a výrobní dělnická |
1,930.833 |
40 |
1,8000.000 |
- |
1,775.838 |
40 |
24.166 |
60 |
100.000 |
- |
||||||||
2 |
Péče o přistěhovalce a vystěhovalce |
428.241 |
62 |
4,000.000 |
- |
372.290 |
45 |
3,627.709 |
55 |
Zákon o vystěhovalectví ze dne 15. února 1922, čís. 71 Sb. z. a n., k jehož provádění byl určen preliminovaný obnos, nabyl účinnosti teprve dnem 14. června 1922. |
87.927 |
75 |
|||||||
3 |
Mimořádné podpory |
158.114 |
32 |
- |
- |
149.999 |
36 |
149.999 |
36 |
Podpory čsl. státním příslušníkům, hlavně z Ruska, u nichž péče chudinská selhala, podle usnesení ministerské rady. |
46.085 |
36 |
|||||||
Titul 5. (úhrn) |
2,517.189 |
34 |
5.800.000 |
- |
2,298.123 |
21 |
3,501.876 |
79 |
234.013 |
11 |
|||||||||
Kapitola 21. (úhrn) |
655,428.016 |
79 |
621,296.780 |
- |
622,346.263 |
10 |
1,049.483 |
10 |
34,083.072 |
24 |
|||||||||
21 A |
Zvláštní výdaje Podkarpatské Rusi: |
||||||||||||||||||
1 |
Referát ministerstva sociální péče: |
||||||||||||||||||
1 |
Ústřední správa referátu: |
||||||||||||||||||
řádné |
117.958 |
66 |
196.200 |
- |
126.165 |
44 |
70.034 |
56 |
Systemisovaná místa nebyla plně obsazena a zařízení referátu bylo z největší části pořízeno již v roce 1921. |
8.446 |
68 |
||||||||
mimořádné |
170.568 |
03 |
223.380 |
- |
170.493 |
03 |
52.886 |
97 |
- |
- |
|||||||||
§ 1. (dohromady) |
288.526 |
69 |
419.580 |
- |
296.658 |
47 |
122.921 |
53 |
8.446 |
68 |
|||||||||
2 |
Sociální pojištění |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
||||||||
3 |
Péče stavební a bytová: |
||||||||||||||||||
mimořádné |
- |
- |
100.000 |
- |
- |
- |
100.000 |
- |
Péče bytová nebyla v roce 1922 v Podkarpatské Rusi ještě prováděna. |
- |
- |
||||||||
4 |
Péče o mládež: |
- |
. |
||||||||||||||||
řádné |
2,486.414 |
- |
356.110 |
- |
494.588 |
40 |
101.128 |
60 |
Zákonnou ochranu dětí v cizí péči a dětí nemanželských, jakož dobrovolnou péči o mládež nebylo v Podkarpatské Rusi v roce 1922 ještě možno dostatečně sorganisovati. |
159.087 |
- |
||||||||
mimořádné |
494.538 |
- |
356.110 |
- |
494.538 |
138.428 |
- |
Energickým zasáhnutím v zájmu odstranění zhoubných následků doby válečné a poválečné zvýšil se počet ošetřovaných dětí ve státních ústavech. |
- |
- |
|||||||||
§ 4. (dohromady) |
2.980.952 |
40 |
2,732.740 |
- |
2,770.039 |
40 |
37.299 |
40 |
159.087 |
- |
|||||||||
Titul 1. (úhrn) |
3.269.479 |
09 |
3,252.320 |
- |
3,066.697 |
87 |
185.622 |
13 |
167.533 |
68 |
|||||||||
2 |
Organisace práce: |
||||||||||||||||||
řádné |
101.302 |
88 |
60.000 |
- |
98.398 |
68 |
38.398 |
68 |
Nepříznivý výsledek nastal vzestupnou tendencí agendy úřadu pro zprostředkování práce. |
841 |
40 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
||||||||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí příznivý nepříznivý |
Odůvodnění |
nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1922 |
||||||||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
||||||||||
21 |
3 |
Živnostenská inspekce: |
|||||||||||||||||
řádné |
13.136 |
50 |
73.300 |
- |
16.470 |
96 |
56.829 |
04 |
Živnostenský inspektorát v Užhorodě byl zřízen teprve v prosinci 1922. |
10.394 |
48 |
||||||||
mimořádné |
11.977 |
- |
58.900 |
- |
11.977 |
- |
46.923 |
- |
- |
- |
|||||||||
Titul 3. (dohromady) |
25.413 |
50 |
132.200 |
- |
28.447 |
96 |
103.752 |
04 |
10.894 |
46 |
|||||||||
4 |
Péče o válečné poškozence: |
||||||||||||||||||
1 |
Úřady pro péči o válečné poškozence: |
||||||||||||||||||
řádné |
268.170 |
56 |
175.080 |
- |
323.626 |
24 |
148.536 |
24 |
Překročení úvěru u výdajů jak řádných tak i mimořádných stalo se z těchže příčin, které jsou uvedeny při § 1., tit. 4., kapitoly 21. |
66.357 |
38 |
||||||||
mimořádné |
442.066 |
85 |
180.550 |
- |
370.461 |
19 |
189.911 |
19 |
- |
- |
|||||||||
§ 1. (dohromady) |
710.237 |
41 |
355.630 |
- |
694.077 |
43 |
338.477 |
43 |
66.357 |
38 |
|||||||||
2 |
Všeobecné výdaje: |
||||||||||||||||||
řádné |
4,205.381 |
09 |
17,693.610 |
- |
17,972.452 |
05 |
278.842 |
08 |
Nepříznivý výsledek u výdajů řádných, jakož i příznivý výsledek u výdajů mimořádných spočívá na těchže příčinách, jaké jsou uvedeny při § 2., tit. 4., kapitoly 21. |
14,036.734 |
81 |
||||||||
mimořádné |
2,153.325 |
09 |
9,948.310 |
- |
8,705.859 |
96 |
1,242.450 |
04 |
6,981.213 |
82 |
|||||||||
§ 2. (dohromady) |
6,358.706 |
18 |
27,641.920 |
- |
26,678.312 |
04 |
963.607 |
96 |
21,017.948 |
63 |
|||||||||
3 |
Výdaje sociálně-lékařských prohlídek: |
||||||||||||||||||
řádné |
63.612 |
20 |
64.000 |
- |
63.612 |
20 |
387 |
80 |
- |
- |
|||||||||
mimořádné |
67.507 |
80 |
97.000 |
- |
69.082 |
- |
27.918 |
- |
1.574 |
20 |
|||||||||
§ 3. (dohromady) |
131.120 |
- |
161.000 |
- |
132.694 |
20 |
28.305 |
80 |
1.574 |
20 |
|||||||||
4 |
Školení válečných poškozenců: |
||||||||||||||||||
mimořádné |
- |
- |
35.000 |
- |
53.366 |
64 |
18.356 |
84 |
Náklad na kurs měšťanských škol. |
53.366 |
64 |
||||||||
Titul 4. (úhrn) |
7,200.063 |
59 |
28,193.550 |
- |
27,558.450 |
31 |
635.099 |
69 |
21,139,246 |
86 |
|||||||||
5 |
Jiná všeobecná péče sociální: |
||||||||||||||||||
1 |
Péče o družstva konsumní a výrobní dělnická: |
||||||||||||||||||
mimořádné |
- |
- |
100.000 |
- |
- |
- |
100.000 |
- |
K provádění akcí spadajících clo tohoto oboru sociální péče v roce 1922 nebylo možno přikročiti. |
- |
- |
||||||||
Kapitola 21 A. (úhrn) |
10,596.259 |
06 |
31,738.070 |
- |
30,751.994 |
82 |
986.075 |
18 |
21,318.016 |
39 |
|||||||||
Kapitola 21. a 21 A. (úhrn) |
666,024.275 |
85 |
653,034.850 |
- |
653,098.257 |
92 |
163.407 |
92 |
55,401.088 |
63 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
||||||||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí příznivý nepříznivý |
Odůvodnění |
nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1922 |
||||||||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
||||||||||
22 |
Ministerstvo pro zásobováni lidu: |
||||||||||||||||||
mimořádné: |
|||||||||||||||||||
1 |
Ústřední správa: |
10,950.354 |
62 |
4,589.383 |
- |
10,862.271 |
30 |
6,272.888 |
30 |
Nepříznivý výsledek nastal hlavně úhradou ztráty vzniklé poklesem cen rostlinných olejů vyrobených z olejnatých plodin, které musely býti zakoupeny za vyšší ceny, stanovené § 4. vl. nař. ze dne 25. června 1920, čís. 404 Sb. z. a n. Tento nepříznivý výsledek zvýšil se nouzovými výpomocemi státním zaměstnancům, poskytnutím odměn úředníkům za mimořádné práce a smluvním úředníkům propuštěným a nepreliminovaným nákladem na zakoupení nového služebního automobilu. Také vrácené poplatky z vývozu potravin a různé náhrady byly větší než se předpokládalo. Celkové překročení snížilo se úsporou na osobních platech, získanou další restrikcí zaměstnanectva, jakož i menším nákladem na tiskovou propagaci a úsporou na nájemném. Mimo to nedošlo ke zřízení náhradní organisace pro ošacovací akci a rovněž občanská kontrola ve věcech zásobovacích zlepšením vyživovacích poměrů nevyžádala si předpokládaného nákladu. Celkové překročení rozpočtu u tohoto titulu uhrazeno úsporou poznamenanou u kap. 24., tit. 6., § 3. |
123.201 |
85 |
|||||||
2 |
Potírání lichvy: |
||||||||||||||||||
1 |
Úřady pro potírání lichvy |
6,143.279 |
52 |
8,950.000 |
- |
6,220.656 |
58 |
2,729.343 |
04 |
Konsolidace poměrů poválečných a tím i zmenšování agendy lichevní měly příznivý vliv na náklad na úřady pro potírání lichvy. Přidělení úředníci z jiných resortů byli většinou odvolání a nahrazeni lacinějšími silami smluvními, individuelní počítání cestovních výloh bylo zrušeno a zavedeny byly úspornější jízdenky roční. Také na ostatních položkách osobních i věcných vykázány úspory, vyjma položky různých náhrad. |
101.611 |
01 |
|||||||
2 |
Místní lichevní dozor |
158.182 |
94 |
300.000 |
- |
144.339 |
55 |
155.660 |
04 |
Částka určená na úplné likvidování závazků vzniklých státu z místního lichevního dozoru nemohla býti vyčerpána, ježto v roce 1922 nebyla ještě skončena nařízená likvidace příslušných místních úřadů. |
17.914 |
10 |
|||||||
Titul 2. (úhrn) |
6,301.462 |
46 |
9,250.000 |
- |
6,364.996 |
54 |
2,885.003 |
46 |
119.525 |
11 |
|||||||||
3 |
Vnější zásobovací služba: |
||||||||||||||||||
1 |
Všeobecné výdaje |
5,660.674 |
14 |
13,030.917 |
- |
4,482.437 |
24 |
8,548.479 |
76 |
Státní obilní ústav nesl podle meziministerské dohody polovinu nákladů osobních a jednu třetinu nákladů věcných na vnější zásobovací službu, takže pouze část preliminovaných nákladů přišla k tíži tohoto paragrafu. Přechod od vázaného hospodářství k volnému měl za následek propuštění smluvních zaměstnanců, zmenšení výdajů cestovních a uvolnění najatých úředních místností. Náklady tiskové poklesly odstraněním odběrných lístků a nahrazením jich legitimacemi. Pro dostatečné zásoby obilní nemusilo býti použito v plném rozsahu náhrad vybraných podle § 3. vl. nař. z 30. června 1921, čís. 224 Sb. z. a n. k nákupu obilí pro státní péči zásobovací. Pouze úřední potřeby doznaly překročení, poněvadž ministerstvo vnitra nepřevzalo ani část těchto nákladů, s kterýmžto částečným převzetím nákladu bylo počítáno při sestavování rozpočtu. |
150.998 |
78 |
|||||||
2 |
Občanská kontrola ve věcech zásobovacích |
158.303 |
33 |
180.000 |
- |
141.821 |
61 |
38.178 |
39 |
Dotace hospodářským radám byly sníženy a cestovní paušály zastaveny, hledě k prováděné likvidaci občanských kontrol. |
1.830 |
- |
|||||||
Titul 3. (úhrn) |
5,813.977 |
47 |
13,210.917 |
- |
4,624.258 |
85 |
8,586.658 |
15 |
152.828 |
78 |
|||||||||
Kapitola 22. (úhrn) |
23,065.794 |
55 |
27,050.300 |
- |
21,851.526 |
69 |
5,198.773 |
31 |
395.555 |
74 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
||||||||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí příznivý nepříznivý |
Odůvodnění |
nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1922 |
||||||||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
||||||||||
22 A |
Zvláštní výdaje Podkarpatské Rusi: |
||||||||||||||||||
mimořádné: |
|||||||||||||||||||
1 |
Zemský hospodářský úřad v Užhorodě |
303.866 |
08 |
485.769 |
- |
306.736 |
72 |
119.032 |
28 |
Agenda výkupní, zpracování a rozdělování obilí a mlýnských výrobků přešla většinou podle vládního nařízení z 30. června 1921, čís. 224 Sb. z. a n. o uvolnění a hospodaření sklizní z r. 1921 na ministerstvo zásobování. Počet zaměstnanectva bylo proto možno omeziti. |
53.974 |
90 |
|||||||
2 |
Potírání lichvy: |
||||||||||||||||||
1 |
Úřad pro potírání lichvy v Užhorodě |
775.575 |
73 |
1,000.000 |
- |
775.575 |
73 |
224.424 |
27 |
Počet lichevních orgánů byl zmenšen a zavedeny byly celoroční jízdenky na místo individuelního uhrazování cestovních výloh. |
- |
- |
|||||||
2 |
Místní lichevní dozor |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
||||||||
Titul 2. (úhrn) |
775.575 |
73 |
1,000.000 |
- |
775.575 |
73 |
224.421 |
27 |
- |
- |
|||||||||
3 |
Vnější zásobovací služba: |
||||||||||||||||||
1 |
Všeobecné výdaje |
174.380 |
19 |
709.000 |
- |
124.365 |
19 |
584.633 |
09 |
Z preliminovaných 35 míst smluvních zaměstnance obsazeno pouze 7. Tím zmenšily se nejen honoráře, ale i ostatní náklady osobní a věcné, zejména cestovné a příspěvky na nemocenské pojištění. Držitelé zemědělských podniků nežádali vrácení předepsaných náhrad podle § 3. vl. nař. z 30. června 1921, čís. 224 Sb. z. a n. Úspora doznala snížení vyšším nákladem, kterýž si vyžádalo provádění cit. vl. nařízení. |
- |
- |
|||||||
2 |
Občanská kontrola ve věcech zásobovacích |
30.975 |
25 |
60.000 |
- |
30.975 |
25 |
29.024 |
75 |
Činnost občanských kontrol zastavena byla v září 1922. |
- |
- |
|||||||
Titul 3. (úhrn) |
205.355 |
44 |
769.000 |
- |
155.341 |
16 |
613.658 |
84 |
- |
- |
|||||||||
Kapitola 22 A. (úhrn) |
1,284.797 |
25 |
2,254.769 |
- |
1,237.653 |
61 |
1,017.115 |
39 |
53.974 |
90 |
|||||||||
Kapitola 22. a 22 A. (úhrn) |
24,350.591 |
80 |
29,305.069 |
- |
23,089.180 |
30 |
6,215.888 |
70 |
449.530 |
64 |
|||||||||
23 |
Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy: |
||||||||||||||||||
1 |
Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy: |
||||||||||||||||||
1 |
Ústřední správa: |
||||||||||||||||||
řádné |
2,858,711 |
80 |
3,104.294 |
- |
2,882.094 |
76 |
222.199 |
24 |
Vysvětluje se neobsazením části systemisovaných míst, po případě obsazením míst definitivních zřízenců a oficiantů silami výpomocnými, úsporou na honorářích a nerozvinutím akce na popularisaci péče zdravotní; příznivý výsledek ovšem byl zmenšen vyššími výdaji na odměnách a výpomocech, výdaji na cestovném a stravném vyplývajícími ze zvýšené agendy a z rozvoje státních ústavů léčebných, jakož i nákladem na úřední automobil. |
37.246 |
36 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
||||||||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí příznivý nepříznivý |
Odůvodnění |
nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1922 |
||||||||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
||||||||||
23 |
1 |
1 |
mimořádné |
2,171.173 |
96 |
1,505.652 |
- |
2,182.569 |
36 |
676.917 |
36 |
Neplným obsazením systemisovaných míst vznikla sice úspora na drahotních přídavcích a mimořádných výpomocích, byla však nepreliminovanými nouzovými výpomocemi a koupí automobilu za 101.109 Kč překročena. |
25.089 |
60 |
|||||
§ 1. (dohromady) |
5,027.885 |
76 |
4,609.946 |
- |
5,064.664 |
12 |
454.718 |
12 |
62.335 |
96 |
|||||||||
2 |
A. Říšský zdravotní ústav: |
||||||||||||||||||
Hlavní ústav: |
|||||||||||||||||||
řádné |
920.707 |
18 |
843.828 |
- |
848.428 |
32 |
4.600 |
32 |
Potírání epidemií. |
38.602 |
80 |
||||||||
mimořádné |
948.936 |
58 |
832.045 |
- |
756.108 |
77 |
75.936 |
23 |
32.964 |
16 |
|||||||||
(dohromady) |
1,869.643 |
76 |
1,675.873 |
- |
1,604.537 |
09 |
71.335 |
91 |
71.566 |
96 |
|||||||||
Pobočné ústavy: |
|||||||||||||||||||
řádné |
31.813 |
90 |
223.262 |
- |
83.885 |
- |
189.377 |
- |
Ústavy nebyly dosud v plném provozu a činnost jejich omezila se většinou jen na práce přípravné. |
2.071 |
10 |
||||||||
mimořádné |
331.292 |
- |
562.658 |
- |
234.350 |
10 |
328.307 |
90 |
149.265 |
40 |
|||||||||
(dohromady) |
363.105 |
90 |
785.920 |
- |
268.735 |
10 |
517.684 |
90 |
151.336 |
50 |
|||||||||
B. Jiné odborné ústavy: |
|||||||||||||||||||
mimořádné: |
|||||||||||||||||||
Tělovýchovný ústav Tyršův |
- |
- |
40.000 |
- |
- |
- |
40.000 |
- |
Nebyl uveden dosud v činnost. |
- |
- |
||||||||
Státní ústav pro zubní lékaře |
183.677 |
- |
100.000 |
- |
100.000 |
93 |
- |
- |
14.564 |
20 |
|||||||||
C Státní nemocnice: |
|||||||||||||||||||
Státní nemocnice v Bratislavě: |
|||||||||||||||||||
řádné |
15,484.680 |
48 |
8,721.340 |
- |
13.653.459 |
90 |
4,932.119 |
90 |
Uvedením tohoto ústavu do plného provozu a opatřením všech klinik nutnými potřebami, na něž rozpočtově nebylo dostatečně pamatováno, dále placením nemocenských příspěvků, výplatou odměn a výpomocí, náklady udržovacími, zvýšeným nákladem na úřední a kancelářský paušál, na léky a lékařské potřeby, většími výdaji na stravu, ošacení, vnitřní zařízení, otop a osvětlení, jakož i čištění a desinfekci. |
870.644 |
73 |
||||||||
mimořádné |
2,945.012 |
84 |
2,825.982 |
- |
3,587.683 |
36 |
761.701 |
36 |
Nouzové výpomoci. Překročení tím vzniklé snížilo se hlavně o úspory u výdajů věcných. |
1,462.205 |
64 |
||||||||
(dohromady) |
18,429.693 |
32 |
11,547.322 |
- |
17,241.143 |
26 |
5,693.821 |
26 |
2,332.850 |
37 |
|||||||||
Státní nemocnice v Košicích: |
|||||||||||||||||||
řádné |
6,441.191 |
33 |
4,340.611 |
- |
5,561.617 |
63 |
1,221.006 |
63 |
Provisorním ustanovením zaměstnanců, udržovacími pracemi ve starých budovách, vysokými cenami potravin, paliva a osvětlení, jakož i velikými náklady na domácí hospodářství vzniklo překročení, jež se snížilo neobsazením systemisovaného stavu a menším nákladem na služební oděv, na knihovnu, laboratoř a lékařské potřeby. Úhrada do výše 1,000.000 Kč čerpána z kap. 23., tit. 1., § 7. Sestátnění ústavů léčebných - vydání mimořádné. |
1,158.705 |
37 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
||||||||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí příznivý nepříznivý |
Odůvodnění |
nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1922 |
||||||||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
||||||||||
23 |
1 |
2 |
mimořádné |
2,165.358 |
08 |
6,935.578 |
- |
1,440.929 |
62 |
5,494.648 |
38 |
Vnitřní zařízení nemocniční a lékárenské pro budovy, jejichž výstavba nebo přestavba nebyla ještě dokončena, nebylo dodáno. |
809.487 |
06 |
|||||
(dohromady) |
8,596.549 |
41 |
11,276.189 |
- |
7,002.547 |
25 |
4,273.641 |
75 |
1,968.192 |
48 |
|||||||||
Státní porodnice a nemocnice pro ženské choroby v Košicích: |
|||||||||||||||||||
řádné |
744.341 |
25 |
685.259 |
- |
687.515 |
72 |
2.256 |
72 |
46.920 |
38 |
|||||||||
mimořádné |
202.993 |
12 |
170.367 |
- |
244.109 |
15 |
73.742 |
15 |
Nepreliminované nouzové výpomoci. |
57.758 |
68 |
||||||||
(dohromady) |
947.334 |
37 |
855.626 |
- |
931.624 |
87 |
75.998 |
87 |
104.679 |
06 |
|||||||||
Státní oční nemocnice v Žilině: |
|||||||||||||||||||
řádné |
1,520.971 |
01 |
920.773 |
- |
2,270.971 |
01 |
1,350.198 |
01 |
Nové oddělení v Bytčici bylo uvedeno v činnost, což si vyžádalo obsazení míst a opatření vnitřního zařízení, šatstva a nutných potřeb hospodářských; s těmito náklady při preliminování nebylo počítáno. |
750.000 |
- |
||||||||
mimořádné |
174.197 |
66 |
104.351 |
- |
201.257 |
66 |
96.906 |
66 |
Nouzové výpomoci a vyšší náklad na vnitřní zařízení. |
27.060 |
- |
||||||||
(dohromady) |
1,695.168 |
67 |
1,025.124 |
- |
2,472.228 |
67 |
1,447.104 |
67 |
777.060 |
- |
|||||||||
D. Jiné zdravotní a léčebné ústavy: |
|||||||||||||||||||
Vzorný ústav pro kojence v Praze: |
|||||||||||||||||||
mimořádné |
- |
- |
40.000 |
- |
- |
- |
40.001 |
- |
Nebyl dosud uveden v činnost. |
- |
- |
||||||||
Státní lékařská poradna a ošetřovna pro matky a kojence v Bratislavě: |
|||||||||||||||||||
řádné |
266.269 |
- |
272.210 |
466.269 |
- |
194.059 |
- |
Vysvětluje se zaplacením účtů dodavatelských dodatečně předložených. Úhrada nalezena v úsporách kap. 23., tit. 1., § 7., výdaje mimořádné. |
200.000 |
- |
|||||||||
mimořádné |
29.538 |
- |
19.137 |
- |
34.698 |
- |
5.160 |
- |
Důvody tytéž jako u výdajů řádných. |
5.100 |
- |
||||||||
(dohromady) |
295.807 |
- |
291.347 |
- |
500.967 |
- |
209.620 |
- |
205.160 |
- |
|||||||||
Státní dětský léčebný ústav Šrobárův v Dolním Smokovci: |
|||||||||||||||||||
řádné |
2,796.949 |
65 |
2,681.396 |
- |
2,869.697 |
70 |
188.301 |
70 |
Větší výdaje na stravu, vyplývající z obsazení pavilonů chovanců převážně nemajetnými. K tomu se přidružil větší výdaj na mzdách spojený s nutnou úpravou okolí ústavu a s instalací světla elektrického. |
72.748 |
05 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
||||||||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí příznivý nepříznivý |
Odůvodnění |
nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1922 |
||||||||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
||||||||||
23 |
1 |
2 |
mimořádné |
511.267 |
67 |
618.491 |
- |
620.016 |
29 |
1.525 |
29 |
108.748 |
62 |
||||||
(dohromady) |
3,308.217 |
32 |
3,299.887 |
- |
3,489.713 |
99 |
189.828 |
99 |
181.496 |
67 |
|||||||||
§ 2. (úhrn) |
35,689.197 |
68 |
30,937.288 |
- |
33,610.997 |
23 |
2,673.709 |
23 |
5,806.906 |
19 |
|||||||||
3 |
Státní lázně: |
||||||||||||||||||
řádné |
2,429.119 |
86 |
2,343.248 |
- |
2,430.463 |
46 |
87.215 |
46 |
Úhrada do výše 60.000 Kč zjednána úsporou u kap. 23., tit. 1., § 5., pol. 15., mimořádné. |
1.863 |
80 |
||||||||
mimořádné |
1,692.164 |
98 |
1,253.580 |
- |
1,677.4,45 |
28 |
423.885 |
28 |
Ačkoliv lázně v Jáchymově, Herlanech a Smrdžovce vykazují úspory, byly tyto značně překročeny nákladem na vnitřní zařízení, na opatření prádla a ložních potřeb lázní v Tatranské Lomnici, Štrbském Plesu a ve Sliači. Úhrada čerpána z kap. 23., tit. 1., § 7., výdajů mimořádných. |
944 |
52 |
||||||||
§ 3. (dohromady) |
4,121.284 |
84 |
3,596.828 |
- |
4,107.908 |
74 |
511.080 |
74 |
2.608 |
32 |
|||||||||
4 |
Poradní sbory: |
||||||||||||||||||
řádné |
61.493 |
40 |
280.000 |
- |
72.685 |
72 |
207.314 |
28 |
Programové práce a schůze tohoto sboru omezeny na míru nejnižší. Úspor do výše 101.109 Kč použito na úhradu vyšších výdajů u kap. 23., tit. 1., § 1., mimořádné výdaje. |
13.913 |
92 |
||||||||
F. Ochrana pramenů: |
|||||||||||||||||||
řádné |
12.892 |
13 |
70.000 |
- |
23.059 |
29 |
46.940 |
71 |
Důvody tytéž jako u § 4. A. |
10.167 |
16 |
||||||||
§ 4. (úhrn) |
24.385 |
53 |
350.000 |
- |
95.745 |
01 |
254274 |
99 |
24.141 |
08 |
|||||||||
5 |
Záštní výdaje: |
||||||||||||||||||
A. |
|||||||||||||||||||
pol. 1. Potírání epidemií: |
|||||||||||||||||||
řádné |
2,115.255 |
59 |
3,100.000 |
- |
2,270.497 |
26 |
829.502 |
74 |
Zmírněním epidemií úspornými zařízeními zvláště na Slovensku. |
428.728 |
94 |
||||||||
mimořádné |
747.355 |
86 |
2,000.000 |
- |
771.665 |
46 |
1,228.334 |
54 |
Úspory na výdajích mimořádných bylo použito částkou 4.600 Kč 32 h na úhradu překročení u kap. 23., tit. 1., § 2. A. - Říšský zdravotní ústav. |
810.862 |
18 |
||||||||
pol. 1. (dohromady) |
2,862.611 |
45 |
5,100.000 |
- |
3,042.162 |
72 |
2,067.837 |
28 |
739.591 |
12 |
|||||||||
pol. 2. Dobročinná zařízení pro lékaře: |
|||||||||||||||||||
řádné |
17.815 |
- |
17.815 |
- |
17.815 |
- |
- |
- |
5.947 |
50 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
||||||||||
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí příznivý nepříznivý |
Odůvodnění |
nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1922 |
||||||||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
||||||||||
23 |
1 |
5 |
pol. 3. Boj proti lidovým a sociálním chorobám |
||||||||||||||||
řádné |
6,100.302 |
93 |
7,100.000 |
- |
5,485.262 |
82 |
1,614.737 |
18 |
Žádosti za subvence institucí zabývajících se tímto předmětem nedošly v té míře, jak bylo očekáváno. |
913.219 |
91 |
||||||||
mimořádné |
6,251.109 |
75 |
5,000.000 |
- |
4,131.390 |
34 |
868.609 |
66 |
1,162.849 |
14 |
|||||||||
pol. 3. (dohromady) |
12,351.412 |
68 |
12,100.000 |
- |
9,616.653 |
16 |
2,483.346 |
84 |
2,076.069 |
05 |
|||||||||
pol. 4. Povinné očkování: |
|||||||||||||||||||
řádné |
232.921 |
07 |
800.000 |
- |
204.845 |
38 |
595.154 |
62 |
Úspora vznikla jednak tím, že účty od samosprávných úřadů za provedené očkování proti neštovicím (zákon ze dne 15. července 1919, č. 412 Sb. z. a n., a nařízení vlády ze dne 20. dubna 1920, č. 298 Sb. z. a n.) nebyly včas předloženy a jednak, že nebylo dosud spolehlivých podkladů při sestavování rozpočtu hlavně pokud jde o Slovensko. |
38.556 |
05 |
||||||||
B. |
|||||||||||||||||||
pol. 5. Péče o mládež: |
|||||||||||||||||||
řádné |
2,400.935 |
- |
2,000.000 |
- |
1,556.970 |
52 |
12.352 |
50 |
107.512 |
- |
|||||||||
mimořádné |
1,175.264 |
- |
2,000.000 |
- |
1,556.970 |
52 |
443.025 |
48 |
Programová činnost tohoto odvětví byla omezena na míru nejmenší. Úspory ve výši 300.000 Kč použito na úhradu výdajů kap. 21., tit. 1., § 4., pol. 5. Statní podpora na ošacení dětí osob nezaměstnaných. |
513.206 |
52 |
||||||||
pol. 5. (dohromady) |
3,576.199 |
50 |
4,200.000 |
- |
3,744.618 |
02 |
455.381 |
98 |
620.718 |
52 |
|||||||||
pol. 6. Tělovýchova: |
|||||||||||||||||||
řádné |
1,509.078 |
93 |
1,857.173 |
- |
3,130.000 |
93 |
272.826 |
07 |
Subvenční žádosti nevyžádaly si upotřebení celého úvěru. |
500.900 |
- |
||||||||
mimořádné |
1,113.500 |
- |
1,200.000 |
- |
1,139.500 |
- |
60.500 |
- |
100.000 |
- |
|||||||||
pol. 6. (dohromady) |
2,622.573 |
93 |
3, 330.000 |
- |
2,996.673 |
93 |
333.326 |
07 |
600.900 |
- |
|||||||||
C. |
|||||||||||||||||||
pol. 7. Odborné vzdělání: |
|||||||||||||||||||
řádné |
328.540 |
80 |
190.000 |
- |
440.493 |
70 |
149.506 |
30 |
I v roce 1922 jevil se nedostatek kvalifikovaných uchazečů o studijní stipendia a podpory lékařskému dorostu. |
112.000 |
- |
||||||||
pol. 8. Asanace: |
|||||||||||||||||||
mimořádné |
2,306.390 |
80 |
2,500.000 |
- |
3,299.488 |
80 |
799.488 |
80 |
Státní podpora na stavbu první části kanalisace oblasti botičské v Praze. |
1,807.900 |
- |
||||||||
pol. 9. Různá zařízení: |
|||||||||||||||||||
řádné |
167.731 |
63 |
200.000 |
- |
170.371 |
01 |
29.628 |
99 |
Činnost v různých odvětvích státní zdravotní služby, na které bylo pod touto položkou pamatováno, nemohla se ani v roce 1922 úplně rozvinouti. |
26.999 |
90 |
||||||||
mimořádné |
381.986 |
15 |
500.000 |
- |
194.061 |
59 |
305.938 |
41 |
42.075 |
44 |
|||||||||
pol. 9. (dohromady) |
549.717 |
78 |
700.000 |
- |
364.432 |
60 |
335.567 |
40 |
69.075 |
34 |