(5) Jinak platí pro cizozemská letadla obdobně všecky předpisy platné pro československá letadla zapsaná v rejstříku (immatrikulovaná).
§ 44.
(1) Cizozemská letadla nemající oprávnění k létání v československém státě a sem zbloudilá jsou povinna na dané znamení přistáti a podrobiti se prohlídce. Prokáže-li se, že překročení hranice jest omluvitelné a nebylo-li shledáno závad v ohledu veřejném, jest letadlo povinno nejbližší předepsanou cestou (§ 3) opustiti československý stát. V opačném případě může býti letadlo až do rozhodnutí místně příslušného politického úřadu (administrativní vrchnosti) prvé stolice, a tam kde je zřízen, státního policejního úřadu, zadrženo.
(2) K prohlídce a zadržení letadel povolány jsou mimo úřady uvedené v odst. 1. též úřady a orgány uvedené v druhém odstavci § 51; tyto jsou povinny výsledek prohlídky a opatření, které učinily, oznámiti ihned příslušnému (odst. 1.) úřadu.
(3) Zadržení letadla pozbývá účinnosti, nevydá-li tento úřad do 5 dnů rozhodnutí.
§ 45.
Cizozemské podniky, které provozují periodické lety pro dopravu osob a věcí, na určitých liniích ve státě československém bez přistání na jeho území, potřebují k tomu povolení ministerstva veřejných prací, které rozhodne v dohodě se zúčastněnými ministerstvy.
X.
Ustanovení závěrečná.
§ 46.
(1) Kdo se chce po živnostensku zabývati praktickým výcvikem leteckého personálu, potřebuje k tomu povolení ministerstva veřejných prací. Povolení lze uděliti jen osobám, jež se vykáží odbornými znalostmi, praktickými zkušenostmi a osobní spolehlivostí. Ministerstvo veřejných prací rozhodne o žádosti, vyslechnuvši zkušební komisi ustanovenou podle § 12 a přihlížejíc k potřebě.
(2) Povolení může býti odňato, vyjde-li najevo, že výchova není spolehlivá.
(3) Povolení ministerstva veřejných prací je též třeba k pořádání jednotlivých leteckých produkcí a závodů.
§ 47.
Letadla a motory k nim potřebné vyráběti a opravovati, jimi obchodovati a dopravovati je z cizozemska do území československého státu za účelem držení neb odbytu dovoleno jest jen se zvláštním povolením, které uděluje ministerstvo obchodu v dohodě s ministerstvy veřejných prací a národní obrany, jimž přísluší v té věci též dozor.
§ 48.
(1) Osoby zaměstnané při letadlech držených v území československého státu (velitel, pilot, posádka) a při zařízeních sloužících letectví jsou podle právních předpisů o pojištění dělníků proti úrazu pojištěny.
(2) Při letadlech řídí se místní příslušnost úrazové pojišťovny jejich domovským přístavem.
(3) Příslušníci pojištěnce náležejícího k osobám zaměstnaným při letadle (odst.1.) mají nárok na úrazovou rentu pro pozůstalé také tenkrát, když se letadlo i s pojištěncem pohřešuje a od poslední zprávy o něm uplynulo šest měsíců, aniž došla hodnověrná zpráva, že pohřešovaný žije. Úrazová pojišťovna může však žádati, aby příslušníci pojištěncovi, činící nárok na úrazovou rentu, složili před příslušným soudem přísahu, že o pohřešovaném neobdrželi jiných zpráv, než které pojišťovně oznámili. V případě tohoto odstavce platiti jest rentu počínajíc uplynutím 14 dnů od poslední zprávy o letadle. Nárok na rentu zaniká, prokáže-li se, že pojištěnec pokládaný za nezvěstného žije; v tom případě je úrazová pojišťovna oprávněna požadovati vrácení vyplacených částek.
(4) Za podnikatele provozu pojištěním povinného pokládá se držitel letadla, pokud se týče majitel letecké provozovny.
(5) Za úrazy podnikové ve smyslu zákona o úrazovém pojištění, pokud jde o osoby zaměstnané při letadlech (odst. l.) nepokládají se úrazy, které se udaly při letech závodních a leteckých produkcích, jakož i při přípravách k nim (training).
(6) O úrazu přihodivším se za letu učiní po přistání předepsané oznámení ve lhůtě pro to stanovené letec odpovědný za řízení letadla (§ 16), není-li mu to možno, zbylí členové posádky. Přistane-li letadlo v cizozemsku, nebo přihodí-li se úraz v cizozemsku mimo let, učiniti jest oznámení úrazové pojišťovně a československému zahraničnímu zastupitelskému úřadu, v jehož obvodu jest letadlo. Tomuto úřadu náleží pak provésti vyšetřování úrazu.
(7) V soukromé smlouvy pojišťovací ve smyslu § 61, b) zákona ze dne 28. prosince 1887, č. 1. ř. z. z roku 1888 o pojišťování dělníků pro případ úrazu (ve znění zákona ze dne 10. dubna 1919, č. 207 Sb. z. a n., kterým se mění zákony o úrazovém pojištění dělníků), pokud se týče ve smyslu § 200 zákonného článku XIX/1907 o po-jištění průmyslových a obchodních zaměstnanců pro případ nemoci a úrazu vstoupí úrazová pojišťovna, byly-li uzavřeny přede dnem 1. ledna 1925. Lhůta jednoho měsíce uvedená v § 200 zákonného článku XIX/1907 počíná dnem, kdy nabude tento zákon účinnosti (§ 55, odst. 1.).
§ 49.
Ustanovení všeobecných trestních zákonů a řádů vztahující se ku železnicím a jejich zaměstnancům platí rovněž o letadlech a zařízeních sloužících letectví a jejich zřízencích.
§ 50.
(1) Přestupky tohoto zákona stíhají se, pokud nezakládají skutkové povahy činů trestných, náležejících k příslušnosti soudu, politickým úřadem (administrativní policejní vrchností) prvé stolice a tam, kde je zřízen, státním policejním úřadem pokutou od 50 Kč do 100.000 Kč nebo vězením (uzamčením) od l dne do 6 měsíců. V případě nedobytnosti (nastoupí místo po-kuty přiměřený trest vězení (uzamčení) nejvýše 6 měsíců.
(2) K trestnímu řízení příslušný jest onen úřad, v jehož obvodu má viník, resp. odpovědná osoba své řádné bydliště, a jde-li o osoby, které takového bydliště v tuzemsku nemají, onen úřad, v jehož obvodu byl viník přistižen.
(3) Pokuty připadají státu.
(4) Při opětném potrestání může býti nad to ministerstvem veřejných prací odňato na-vždy nebo na určitý čas oprávnění k držení letadla, letecká legitimace, koncese k provozování podniku, jakož i povolení letecké provozovny.
(5) Vstupní list (§ 43, odst. 4.) může býti úřadem, který vyřkl trest, již při prvním potrestání odňat.
(6) Právnické osoby a kolektivní útvary ručí za pokuty, uložené osobám, které jsou podle tohoto zákona, případně podle všeobecných předpisů povolány je zastupovati. Ustanovení odst. 4. může proti nim použito býti jen, bylo-li jim prve již pohroženo odnětím oprávnění tu uvedených a lze-li jim klásti za vinu, že neučinily opatření způsobilé k zabezpečení pořádku.
(7) V případech, ve kterých jest mezinárodními smlouvami stanoveno, že při přestoupení určitých předpisů v jednom smluvním státě letadlem immatrikulovaným v jiném smluvním státu tento zruší platnost immatrikulačního certifikátu navždy nebo na určitý čas, náleží ministerstvu veřejných prací, aby opatření to, je-li přestupek prokázán, provedlo co do československých letadel a odňalo držiteli navždy nebo na určitý čas osvědčení o zápisu do rejstříku (§ 28, odst. 2.).
§ 51.
(1) U výkonu trestní pravomoci a jiných opatření jsou úřady oprávněny zaříditi čeho třeba ku zajištění výsledku. Zejména mohou býti zadržena letadla a uzavřeny letecké provozovny. Také mohou úřady, vyžadují-li toho nutné důležité veřejné zájmy při zastavení provozu podniků uvedených v § 17, odst. 2., lit. a), c) a d), další provoz zaříditi, a to jde-li o opětné svévolné zastavení, i na útraty a nebezpečí majitele koncese.
(2) Předměty, které byly proti zákazu § 11, odst. 3. na letadlo vzaty, se zabaví a prodají ve prospěch státu. Ku zabavení jsou oprávněny také úřady bezpečnostní a bezpečnostní a celní orgány, jakož i orgány leteckých přístavů přístupných veřejnému létání, jež svá opatření ihned oznámí místně příslušnému úřadu. Tento rozhodne o zabavení a propadnutí.
§ 52.
(1) Do rozhodnutí a opatření politického úřadu (administrativní vrchnosti neb administrativní policejní vrchnosti) prvé stolice, případně státního policejního úřadu lze si stěžovali k politickému úřadu druhé stolice a do rozhodnutí a opatření tohoto úřadu k ministerstvu veřejných prací. Ve věcech trestních rozhoduje politický úřad (administrativní policejní vrchnost) druhé stolice s konečnou, platností.
(2) Do rozhodnutí a opatření zkušebních komisí jmenovaných v §§ 10 a 12 není stížnost přípustná.
§ 53.
Letadlům prolétajícím hranicí státu jest zachovávati celní předpisy.
§ 54.
Ku podávání posudků ve věcech leteckých může se zříditi poradní sbor, jehož organisace se upraví vládním nařízením.
§ 55.
(1) Tento zákon nabývá účinnosti počátkem čtvrtého kalendářního měsíce následujícího po jeho vyhlášení.
(2) Ustanovení tohoto zákona platí také pro stávající již podniky a letecké provozovny pro letadla již používaná, jich držitele a velitele (piloty). Jich zápis do rejstříku stane se ve lhůtě, kterou vyhlásí ministerstvo veřejných prací.
(3) Ustanovení VIII. oddílu nevztahují se na škody z událostí, které nastaly přede dnem účinnosti tohoto zákona.
(4) Ministerstvo sociální péče vyhlásí ve Sbírce zákonů a nařízení lhůtu, ve které jest podniky již stávající a podle § 48 do úrazové povinnosti pojistné vstupující ohlásiti u příslušné úrazové pojišťovny.
(5) Dnem uvedeným v odstavci l. pozbývají platnosti dosavadní předpisy o letectví.
§ 56.
Provedení tohoto zákona ukládá se ministru veřejných prací v dohodě s ministry vnitra, národní obrany, veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy, sociální péče, spravedlnosti, průmyslu, obchodu a živností, pošt a telegrafů, financí a zahraničních věcí.
II.
Resoluce navržená výborem technicko-dopravním:
Vláda se vyzývá, aby působila všemožně, by mezinárodními smlouvami bylo zamezeno užívání vojenských letadel proti nekompatantům a proti zařízením, která nejsou určena pro válečnou akci.
Důvodová zpráva výboru ústavně-právního :
Letectví, jako moderní prostředek dopravní, upraveno jest v republice Československé dosud jen, sporými administrativními nařízeními rázu ponejvíce jen živnostenského a policejního, jakož i povahy jen prozatímní.
Nutnost uspořádati letectví zákonem nastala však, když mezinárodní úmluva o úpravě letectví uzavřená v Paříži dne 13. října 1919 nabyla působnosti (podle vyhlášení vydaného dne 22. února 1924, čís. 35 Sb. z. a n.) pro Československou republiku dnem 1. ledna 1924.
Konvence pařížská byla uzavřena se zřetelem ku pokroku letectví a ku všeobecnému zájmu na společném jeho upravení, stanoví určité zásady a pravidla vhodná k zabránění sporů a směřuje ku podpoře rozvoje mezinárodní letecké dopravy k účelům mírumilovným.
Ustanovení konvence této, k níž stát náš přistoupil dne 21. září 1923, nutno proto uzákoniti i v republice Československé.
Zároveň však nutno zákonem uspořádati i ony právní poměry letectví, které konvencí nejsou upraveny, nýbrž ponechány k samostatnému vyřešení v jednotlivých státech.
Osnova vládní vyhovuje těmto požadavkům, bere za základ zásady pařížské konvence z 13. října 1919, má zřetel k dosavadním předpisům o letectví jakož i k analogickým normám právním, a stanoví pravidla zákonná odpovídající nové materii zákonné.
Podle osnovy náleží československému státu výlučná svrchovanost nad vzduchovým prostorem nad jeho státním územím a důsledkem svrchovanosti této podrobeno jest veškeré letectví ve státě československém ustanovením zákona.
V osnově reguluje se používání vzduchové prostory letadly, stanoví se pravidla pro letadla československé státní příslušnosti, jakož i pro cizozemská letadla, vytyčují se požadavky kladené na různé kategorie letců, upravují se podmínky pro podniky a provozovny letecké, řeší se otázka vyvlastnění a zavádí se československý rejstřík letecký.
Dále jedná osnova o náhradě škody způsobené provozem letadla, při čemž za vzor sloužil zákon ze dne 9. srpna 1908, č. 162 ř. z., o ručení za škody způsobené provozem automobilů.
Konečně obsahuje osnova ustanovení závěrečná, v nichž zejména jedná se o úrazové pojišťovací povinnosti pro osoby zaměstnané při veškerých zařízeních sloužících letectví, určují se tresty na přestupky zákona a stanoví se prostředky opravné.
Výbor ústavně-právní pojednal o osnově zákona ve své schůzi dne 2. června 1925 a usnesl se při tom na následujících změnách a doplňcích.
§ 3 přestylisován se zřetelem k ustanovení § 55 ústavy. Vyslovena takto zákonem norma a ponecháno nařízení, aby byla provedena.
V § 4 vynecháno slovo >značně<, aby takto měřítko subjektivní a těžko vystižitelné odpadlo a zůstalo jen měřítko objektivní >nestěžování<, potřebné ku ochraně pokojného užívání.
V § 6 odst. 3. jasně vyznačeno interpunkcí, že jedná se o >výdělková< družstva, dále vynecháno při citovaných zákonných článcích označení >uh.< jako nepatřičné, pak vysloveno stylisací >při kterých< místo >při nichž<, že požadavek československého státního občanství vztahuje se na funkcionáře resp. společníky všech v předcházejících větách uvedených osob právnických, společností a družstev.
V § 17 změněn odst. 7. tím, že nepřípustnost propachtování koncese i jinaké provozování její třetí osobou změněna v přípustnost tohoto propachtování resp. provozování třetí osobou, ovšem jen se svolením ministerstva veřejných prací, aby takto umožněno bylo v případech ohledu hodných zachování podniku koncesionáři neb jeho právním nástupcům.
V § 22 odst. 1. provedena stylistická oprava >o vysokém napětí<.
V § 22 odst. 9. škrtnuta věta: >útraty, jež vznikly svévolnými námitkami, postihují toho, kdo námitky vznesl<. Neb rozsáhlosti, nákladnosti, důležitosti a významu leteckých provozoven odpovídá zásada, že útraty řízení má nésti žadatel. Námitky ať rázu soukromoprávního, jež poukáží se na pořad práva, nepodařilo-li se odstraniti je dohodou, ať rázu veřejnoprávního, o nichž nutno bez toho rozhodnouti z úřední povinností, nepadají tu při útratách řízení na váhu.
V § 25 odst. 1. škrtnuto slovo >povolení<, an žádost směřuje na vyvlastnění samo.
Toto vyvlastnění, jak v odst. 4. též vysloveno jest, díti se může jen za náhradu (§ 109 ústavy).
V odst. 5. škrtnuto slovo >případné< jako zbytečné.
V § 31 odst. l. škrtnuty věty: >nebo že škoda< až > z vad jeho činnosti.<
Neb se zřetelem k tomu, že letectví přináší větší nebezpečí pro osoby i věci než dosud tak bylo při provozu železničním, automobilovém atd., nelze se uspokojiti dosavadní zásadou obmezeného ručení za škodu, nýbrž nutno přiblížiti se zásadě bezvýhradného ručení za škodu, tudíž i při vis major, a možno uchýliti od tohoto bezvýhradného ručení jen v případech, když škoda způsobena byla vinou poškozeného samého neb vinou třetí osoby.
V § 34 odst. 2. prodloužena lhůta k oznámení nehody ze 4 neděl na tři měsíce, an lhůta 4 neděl jeví se býti nedostatečnou.
V § 38 provedena stylistická úprava >Držitelům letadel<.
V § 49 místo slova >obdobně< dáno slovo >rovněž<, aby vyjádřeno bylo, že letadla a zařízení sloužící letectví resp. zřízenci při letectví pro posuzování jich podle trestních zákonů a řádů staví se na roveň železnicím resp. jich zaměstnancům.
V § 50 odst. l. škrtnuta věta > a předpisů na základě jeho vydaných< se zřetelem na ustanovení § 111 odst. 2. ústavy, podle něhož jen na základě zákona možno tresty hroziti a je ukládati.
V § 55 použito místo slova >předpisy< slova >ustanovení< jako správnější vyjádření pojmu.
Výbor ústavně-právní navrhuje senátu, aby takto změněnou a doplněnou osnovu zákona přijal za své usnesení.
V Praze dne 2. června 1925.
Dr. Z. Witt v. r.,
předseda.
Dr. Adolf Procházka v. r.,
zpravodaj.
Důvodová zpráva výboru technicko-dopravního:
Nás československý stát přistoupil na mezinárodní konvenci o letectví, konané dne 13. října 1919 v Paříži, na usnesené tam závazky o letectví, jež jsou již platny pro naši republiku od 1. ledna 1924.
Důsledkem uvedeného smluvního závazku a vzhledem na bezpečnost státu, osob a majetku předkládá vláda republiky Československé návrh zákona o letectví, kterým se zabezpečuje svrchovanost státu nad územím naší republiky, zavádí se povinnost zápisu všech letadel do čsl. rejstříku leteckého a zavádějí se, též povinné zkoušky způsobilosti všech letců a průkazy způsobilosti letecké.
Navržený zákon podrobuje státní kontrole stavbu letadel a jich upotřebení. Podmiňuje úřednímu schválení stavby pří-stavů, způsob provozu a sazby dopravní. Navržený zákon též zajišťuje ochranu, osob a majetku před následky poruch letadel neb neopatrnosti letců a zavádí povinné pojištění všech osob při letectví zaměstnaných. V návrhu tohoto zákona jest vůbec pamatováno na všechno, co by podle dosavadních zkušeností mohlo býti na újmu bezpečnosti státu a jeho obyvatelů.
Rozvoj letectví jak v naší republice tak i v zahraničí nezbytně vyžaduje zákonné úpravy vzdušných cest a leteckého provozu, jak naše vláda svým návrhem zákona o letectví upravuje.
Výbor technicko-dopravní pojednal o tomto vládním návrhu ve své schůzi dne 3. června 1925 a usnesl se doporučiti slavnému senátu, aby schválil osnovu zákona ve znění přijatém výborem ústavně-právním s dalšími dvěma dodatky v §u 10, odst. 6. a v §u 12, odst. 3. toho smyslu, že poplatky, které budou vybírány za zkoušky a vydání s tím spojená, musí býti úměrny těmto vydáním a nesmějí přesahovati výši nákladů takto povstávajících.
Oba dodatky byly nutny s hlediska ústavního zákona, aby výkonné moci vládní byla stanovena zákonem mez pro výši poplatků.
Dále doporučuje technicko-dopravní výbor slavnému senátu, aby přijal resoluci svrchu uvedenou.
V Praze dne 3. června 1925.
Dr. Jar. Brabec v. r.,
předseda.
Alois Horák v. r.,
zpravodaj.
Dodatek
ústavně-právního výboru ke zprávě ze dne 3. června 1925.
Výbor ústavně-právní připojuje se ku změnám a doplňkům navrženým výborem technicko - dopravním ku § 10, odst.6., § 12, odst. 3. a § 55, odst. 2. osnovy a doporučuje přijetí i těchto změn a doplňků.
V Praze dne 8. června 1925.
Dr. Z. Witt v. r.,
předseda.
Dr. Adolf Procházka v. r.,
zpravodaj.