ODDÍL D.
Položka 32. až 42. osnovy stanoví poplatky za úřední úkony, vztahující se ku plavbě československého loďstva námořního. Platné právo obsahuje předpisy o konsulárních poplatcích za úřední úkony tohoto druhu v I, oddílu a v pol. 17. II, oddílu konsulárního sazebníku.
Položka 32. osnovy stanoví všeobecné potunné za připuštění a odbavení lodi v přístavu, ve kterém jest československý zastupitelský úřad, Položka odpovídá pol. 1, I. odd. platného konsulárního sazebníku. Dosavadní poplatek jest: Pod 1, I. a) poplatku prosto, pod 1, I. b) -.20 Kč až -.40 K zl. za rejstříkovou tunu s obmezením na nejvyšší poplatek 38,- Kč až 76.- K zl., pod 1. I. c) 38.- Kč až 76.- K zl. a za každou rejstříkovou tunu přes 200 poplatek -.08 Kč až -.16 K zl. s obmezeními na nejvyšší poplatek 240.- Kč až 480,- K zl. Osnova stanoví přiměřený poplatek a sice pod a) bez poplatku, pod b) -.50 (1,-) Kč za rejstříkovou tunu, avšak s obmezením na nejvyšší poplatek 100,-. (200,-) Kč, pod c) 100,- (200,-) Kč a za každou rejstříkovou tunu přes 200 poplatek -.20 (-.40) Kč s obmezením na nejvyšší celkový poplatek 600,- (1200.-) Kč.
Mezi úřední úkony, jež se rozumějí pod označením připuštění a odbavení lodi, jest v poznámce 1, nově zařazeno k vůlí úplnosti též sepsání protestu a ověření protokolu o lodní půjčce. Deník kormidelníkův jest správněji označen jako deník partikulární, Rakouský zákon ze dne 7. května 1879, č. 65 ř. z. a zák. čl. XVI.879 stejného znění, cit. V pol. 1. III. prvního oddílu platného konsulárního sazebníku byl zrušen čsl. zákonem ze dne 15. dubna 1920, č. 316 Sb. z. a n. V poznámce 2, osnovy není tento zákon úmyslně citován, ježto může býti později případně zrušen. nebo změněn a, v textu zákona by pak byla nesprávná citace, jako jest tomu v platném konsulárním sazebníku, Ustanovení pol. 1. IV, až VII. platného konsulárního sazebníku zůstala v osnově nezměněna.
Položka 33. osnovy stanoví poplatek za úřední úkony, označené v pol. 32. osnovy, vykoná-li je zastupitelský úřad po připuštění nebo odbavení lodí a odpovídá pol. 2. I. odd. platného konsulárního sazebníku, Text položky byl vhodněji upraven, Dosavadní poplatek jest 9,- Kč až 18.- K zl. Osnova stanoví přiměřený poplatek 25,- (50,-) Kč.
Položka 34. osnovy stanoví poplatek za výměnu (substitucí) velitele lodí a odpovídá pol. 3, I. odd. platného konsulárního sazebníku. Dosavadní poplatek jest pod a) 9.- Kč až 18,- K zl. pod b) 18,- Kč až 36,-K zl. a pod c) 38.- Kč až 76,- K zl. Osnova stanoví přiměřený poplatek pod a) 25,- (50,-) Kč, pod b) 50.- (100.-) Kč a pod c) 100,- (200,-) Kč.
Položka 35. osnovy stanoví poplatek za každý zápis do seznamu mužstva a odpovídá pol. 4, I. oddílu platného konsulárního sazebníku. Místo dosavadního poplatku -.96 Kč až 1.98 K zl. za každou osobu, k níž se při tom přihlíží, stanoví osnova přiměřený poplatek 2.50 (5,-) Kč. Dodatek počítaje v to příslušnou poznámku v námořnické knížce jest nový a jeho účelem jest zameziti, aby nebyl tento nepatrný úřední úkon zpoplatněn nepřiměřeně vysokým poplatkem podle položky 1, osnovy: Oba úřední úkony spolu souvisejí a takřka splývají a sluší za ně tudíž vyměřiti jediný poplatek.
Položka 36. osnovy stanoví poplatek za vyhotovení nového seznamu mužstva a odpovídá pol. 5. I. odd. platného konsulárního sazebníku. Dosavadní poplatek pod a) 9,- Kč až 18,- K zl. a pod b) -.96 Kč až 1.98 K zl. jest v osnově nahrazen přiměřeným poplatkem pod a) 25,- (50.-) Kč a pod b) 2.50 (5,-) Kč.
Položka 37. osnovy stanoví poplatek za poznámkou v rejstříkovém listu a odpovídá pol. 6, I, odd. platného konsulárního sazebníku. Dosavadní poplatek jest pod a) 9,- Ke až 18,- K zl., pod b) 18,- Kč až 36.- K zl. a pod c) 38.- Kč až 76,- K zl. Osnova stanoví přiměřený poplatek pod a) 25.- (50.-) Kč, pod b) 50,- (100,-) Kč a pod c) 100.- (200.-) Kč.
Položka 38. osnovy stanoví poplatek za vyhotovení zatímního průvodního listu (interimního pasu) a odpovídá pol. 7. I. odd. platného konsulárního sazebníku. Název ťzatímní pasŤ (Interimpass, passavanti) platného konsulárního sazebníku jest v osnově nahrazen vhodnějšími názvy ťzatímní průvodní listŤ nebo ťinterimní pasŤ. Dosavadní poplatek jest pod a) 18,- Kč až 36,- K zl., pod b) 48,- Kč až 96.-K zl. a pod c) 96.- Kč až 192,- K zl. Osnova stanoví přiměřený poplatek pod a) 50.- (100,-) Kč, pod b) 100,- (200.-) Kč a pod c) 200,- (400.-) Kč.
Položka 39. osnovy stanoví poplatek za prodloužení doby platností zatímního průvodního listu (interimního pasu) a odpovídá pol. 8. I. odd. platného konsulárního sazebníku. Dosavadní poplatek pod a) 9,- Kč až 18.- K zl., pod b) 18.- Kč až 36,-K zl. a pod c) 38.- Kč až 76.- K zl. jest v Osnově nahrazen přiměřenými poplatkem pod a) 25.- (50,-) Kč, pod b) 50.-(100,-) Kč a pod c) 100,- (200 -) Kč.
Položka 40. osnovy stanoví poplatek za ohlášení námořského řízení zjišťovacího a odpovídá pol. 9, I. odd. platného konsulárního sazebníku. Název ťlodnické osvědčení (Seeverklärung, prova di fortuna) platného konsulárního sazebníku se nahrazuje v osnově vhodnějším názvem ťnámořské řízení zjišťovacímŤ. Dosavadní poplatek pod a) 9.- Kč až 18,- K zl., pod b) 18,- Kč až 36,- K zl. a pod c) 38,- Kč až 76.-K zl. jest v osnově nahrazen přiměřeným poplatkem pod a) 25.- (50.-) Kč, pod b) 50.- (100,-) Kč a pod c) 100 - (200.-) Kč.
Položka 41 osnovy stanoví poplatek za provedení námořského řízení zjišťovacího a odpovídá pol. 10, I. odd. platného konsul. sazebníku. Dosavadní poplatek pod a) 18.- Kč až 36.- K zl., pod b) 38.- Kč až 76.- K zl., pod c) 76,- Kč až 152,- K zl. jest v osnově nahrazen přiměřeným poplatkem pod a) 50.- (100.-) Kč, pod b) 100,- (200.-) (400.-) Kč.
Položka 42 osnovy stanoví poplatek za potvrzení rozvrhu námořské škody dispache), čítajíc v to všechna doručení a odpovídá položce 17. II. odd. platného konsul, sazebníku, Dosavadní pevný poplatek 38,- Kč až 76.- K zl. jest v osnově nahrazen poplatkem 200.- (400.-) Kč, dosavadní procentový poplatek 1/2% jest v osnově zvýšen na 1%. Sluší poznamenati, že jde o velmi obtížné a zodpovědné úřední úkony a že tudíž poplatek, navržený osnovou, jest zcela přiměřený.
IV.
Výnos kons. poplatků a vydání čsl. zahraniční služby jsou patrný z této tabulky:
Rok |
Výnos kons. popl. vydání |
Ústředí |
Vyslanectví |
Konsuláty |
Úhrnem |
||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
||
1918 |
Výnos kons. popi. |
44 |
- |
- |
- |
4,169 |
62 |
- 4,213
|
62 |
|
Vydání |
59.594 |
55 |
132.266 |
23 |
31,364 |
87 |
223.225 |
65 |
1919 |
Výnos kons. popl. |
45.756 |
08 |
1,177.506 |
81 |
1,021.959 |
32 |
2,245,222 |
21 |
|
Vydání |
79.410 22,362.404 |
18 62 |
12,685.919 |
55 |
3,403.777 |
82 |
38,531.512 |
17 |
1920 |
Výnos kons. popl. |
8.979 |
41 |
5,316.380 |
35 |
13,092.935 |
91 |
18,418,295 |
67 |
|
Vydání |
22,839.770 |
35 |
,18,866.455 |
55 |
13,166.778 |
14 |
54,873.004 |
04 |
1921 |
Výnos kons. popl. |
94.357 |
65 |
11,749.513 |
05 |
38,212,575 |
70 |
50,056,446 |
40 |
|
Vydání |
14,138.943 13,744.714 |
14 59 |
80,986.949 |
23 |
67,034,794 |
94 |
175,905.401 |
90 |
1922 |
Výnos kons. popl. |
209.685 |
09 |
8,875.172 |
16 |
26,454.070 |
99 |
35,538.928 |
24 |
|
Vydání |
18,572,269 114,919.878 |
62 43 |
70,661.044 |
79 |
49,044,352 |
95 |
253,197.545 |
79 |
1923 |
Výnos kons. popl. |
262.573 |
08 |
5,033,301 |
27 |
18,725.563 |
73 |
24,021.438 |
08 |
|
Vydání |
131,090.430 |
07 |
51,088.677 |
92 |
46.377.34 |
21 |
228,556.462 |
20 |
1924 |
Výnos kons. popl. |
194739 |
25 |
5,178.789 |
99 |
24,284.719 |
13 |
29,658,248 |
37 |
|
Vydání |
60,690.944 |
14 |
53,178,754 |
17 |
52,095.277 |
82 |
166,564.976 |
13 |
|
Poznámky: |
|
|
||||||
|
1. V roce 1920 a 1921 stávala též zahraniční tisková služba jako samostatné etatní |
||||||||
|
odvětí. |
||||||||
|
Vydání na tento účel bylo: |
||||||||
|
|
v r. 1920 ... Kč 1,734.479.72 |
|||||||
|
|
v r. 1921..... Kč 20,192.819.76. |
|||||||
|
2. Ve vydání za rok 1924 není započtena částka, věnovaná ruské akci, totiž Kč 82.500.000.-. |
Zdánlivě velmi značný vzestup výnosu československých konsulárních poplatků v roce 1921 a následující pak značný pokles v roce 1922 jest následkem silného poklesu kursu československé koruny v roce 1921 a následujícího pak vzestupu jejího kursu v roce 1922: Československé konsulární poplatky vybírají se totiž podle platných předpisů v cizích valutách, a je-li jejich celkový výnos přepočítán na československou valutu při jejím nízkém kursu, jeví se samozřejmě značné vyšší nežli při jejím vysokém kursu; vyjádřen ve zlatě jest výnos konsulárních poplatků v roce 1921 značně nižší nežli v r. 1922.
Jevil tedy výnos československých konsulárních poplatků až do konce roku 1922 tendenci vzestupnou. V roce 1923 však výnos značně poklesl následkem velmi častého snižování nebo promíjení visových poplatků, jež bylo nuceno poskytovati ministerstvo zahraničních věcí bez ohledu na vzájemnost na základě zmocnění, daného mu usnesením ministerské rady ze dne 8. června 1922 ku podpoře československého obchodu, průmyslu a cizineckého ruchu (viz II. část důvodové zprávy); dále následkem vzájemného snížení visových poplatků ve styku s celou řadou států, což sluší považovati za výhodné pro republiku Československou, dále vzájemným upuštěním od visové povinnosti ve styku s Francií a jednostranným upouštěním od visové povinností v jednotlivých případech (pro návštěvníky veletrhů, různých kongresu a pod.) na základě zmocnění, daného ministerstvu vnitra § 4 vládního nařízení ze dne 9. června 1921, č. 215 Sb. z. a n. ve znění, upraveném vládním nařízením ze dne 25. října 1923, č. 207 Sb. z. a n.; dále zřízeními celé řady čestných (honorárních) konsulátů, jimiž byly přiděleny části obvodů efektivních zastup. úřadů a z nichž některým byl poskytnut za jejich práci pro Československou republiku výnos konsul. poplatků nebo jeho část; konečně celkovým ukončením desekvestrační agendy, jež byla pramenem značných přímů zejména československých zastupitelských úřadů ve Spoj. Státech Severoamerických, Anglií a Itálii.
V roce 1924 jeví výnos čsl. konsul. poplatků opět mírnou vzestupnou tendenci.
Finanční efekt navrhované reformy zákona o poplatcích za úřední úkony čsl. zastup. úřadů není možno přesně zjistiti, ježto více nežli polovina příjmů z poplatků plyne z poplatku za visa, jejichž výnos nelze předem odhadnouti pro jejich zvláštní povahu (vzájemnost, vliv hospodářských poměrů na cizinecký ruch, nutnost velmi časté jejich slevy nebo prominutí ku podpoře veřejných zájmů, zejména z důvodů národohospodářských, propagačních a pod.). Kromě toho není možno přesně zajistiti, jaký vliv budou míti na celkový výnos poplatku ustanovení § 7 osnovy (zmocnění ke srážkám) a § 8 osnovy zmocnění ke zvyšování promíjení a snižování poplatků).
Úbytek, jejž bude míti za následek celkem značné snížení pevných poplatků v zemích s plnohodnotnou valutou, zejména v mimoevropských zemích, jež jsou podle platných předpisů abnormálně vysoké, ba přímo nevybíratelné (viz II. část důvodové zprávy), bude pravděpodobně vyvážen zvýšením pevných poplatků v zemích, jichž valuta klesla pod paritu čsl. koruny, kdež byly až dosud pevné poplatky, jež se rozumějí vzhledem k ustanovení § 1 vlád. nařízení ze dne 9. prosince 1920, č. 639 Sb. z. a n., změněného vládním nařízením ze dne 15. března 1923, č. 48 Sb z. a n v čsl. korunách, namnoze příliš nízké, pokud ovšem nebude třeba použíti zmocnění daného § 7 osnovy; dále částečným zvýšením procentových poplatků a zavedením. nejnižší výměry poplatků podle pol. 1 osnovy při nich; dále možnosti zvyšovati poplatky na základě zmocnění, daného § 8 odst. 1. osnovy, dále tím, že nebude pravděpodobně třeba tak často jako dosud snižovati resp. promíjeti poplatky stranám z důvodu ekvity na základě stanovení § 2 B. 5, a § 8 odst. 2 osnovy, ježto poplatky jsou v osnově namnoze sníženy a lépe přizpůsobeny praktické potřebě nežli dosud. Konečně sluší podotknouti, že více nežli polovina výnosu poplatků (poplatky za visa a legalisace) nebude osnovou dotčena, ježto se tyto poplatky vybírají na základě vzájemnosti.
Z těchto důvodů možno očekávati, že celkový výnos poplatků nebude novým zákonem snížen. Pravděpodobně bude však míti výnos konsul poplatků přes to spíše sestupnou nežili vzestupnou tendencí následkem postupného uvolňování cestovního styku a následkem zřizování nových čestných (honorárních) konsulátů.
V.
Vláda projevuje přání, aby tento její návrh zákona byl v obou, sněmovnách Národního shromáždění republiky Československé přikázán výborům zahraničnímu a rozpočtovému k podání zprávy do čtyř týdnů.
V Praze dne 18. června 1925.
Předseda vlády: |
Ministr zahraničních věcí: |
Švehla v. r. |
Dr Edvard Beneš v. r. |