Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1925.

I. volební období.

11. zasedání.

Tisk 2171.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne....................................................................

jímž se částečně mění celní sazebník pro Československé celní území.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně :

§ 1.

Celní sazebník pro Československé celní území pozměňuje se takto:

1. Sazební číslo 244 upravuje se takto:

 

244. Hedvábí umělé:

Základní sazba za 1 kg

a) surové, bílé, nebarvené: 
1. jednoduché.............................

 
20,-

2. zdvojené, skané ........................

24,-

b) barvené:

  

1. jednoduché ..........................

28,-

2. zdvojené, skané ......................

32,-

2. Sazební číslo 553 upravuje se takto: 

553. Motorová kola, též s přívěs-ným vozíkem, přívěsné vozíky zvláště dovážené, automobily (též motorové tříkolky), chassis s motorem, nebo bez něho a karosserie zvlášť dovážené

 

 

za 100 kg

a) motorová kola, též s přívěsným vozíkem a přívěsné vozíky zvlášť dovážené .........................

 

250,-

 

 

Základní sazba za 100 kg

b) osobní automobily (též motorové tříkolky), chassis s motorem nebo bez něho a karosserie zvlášť dovážené, váží-li kus:

 

 

1. nejvýše 1.000 kg ...................

280,-

2. více než 1.000 kg....................

340,-

Poznámka k položce 553 b 2:

Chassis v ceně nad 80.000 Kč jakož i automobily, jejichž chassis má cenu nad 80.000 Kč, podléhají přirážce 25% z ceny.

 

 

c) nákladní automobily, autobusy, automobily nerozlučně spojené s pracovním zařízením, chassis s motorem nebo bez něho a karosserie zvlášť dovážené, váží-li kus :

 

 

1. nejvýše 1.500 kg ...................

240,-

2. více než 1.500 kg až do 3.000 kg .......................................


210,-

3. více než 3.000 kg ...................

170,-

d) traktory a motorové pluhy, váží-li kus :

 

1. nejvýše 1.500 kg ...................

180,-

2. více než 1.500 kg až 3.000 kg..

170,-

3. více než 3.000 kg ...................

130,-

e) letadla .......................................

z ceny 65 %

3. Sazební číslo 554 upravuje se takto: 

554. Motory automobilové a letadlové:

 

 

a) automobilové, váží-li kus:

za 100 kg

1. nejvýše 50 kg ...........................

480,-

2. více než 50 kg až 250 kg...........

330,-

3. více než 250 kg .........................

300,-

b) letadlové ...................................

1 500,-

Poznámka:

Jednotlivé, zvlášť dovážené součástky motorů tohoto sazebního čísla, jež jsou zcela opracovány a jež lze bez pochybnosti poznati jako součástky takových motorů, vyclívají se sazbami platnými pro jednotlivé druhy motorů, podá-li dovozce průkaz, z něhož lze bezpečně seznati, že součástky patří k motoru příslušného druhu a váhy.

 

 

Základní sazba za 100 kg

Neprokáže-li dovozce této příslušnosti, vyclí se součástky podle položky b), pokud se týče a) 1. Zvlášť dovážené jiné součástky k takovým motorům nutno vyclívati, jeví-li se součástkami strojů, jako zvlášť dovážené součástky strojů podle třídy XL., všechny ostatní součástky podle povahy hmoty.

 

4. Sazební číslo 600 doplňuje se takto:

m) dusíkaté vápno (kalciuni-cyanamid) ..............................

3,60

5. Sazební číslo. 617 upravuje se takto: 

617. Fosfáty kyselinami rozložené (superfosfáty) ..........................

7,-

6. Sazební číslo 648 upravuje se takto:

648. Mědirytiny a ocelorytiny, kamenotisky, dřevorytiny, umělecké barvotisky a podobné výrobky, vyjma hromadné výrobky obrázkového tisku patřící do saz. čís. 299; fotografie:

 

 

a) fotografické zvětšeniny podobizen :

za kus

1. nezarámované ..........................

6,-

2. zarámované ...............................

10,-

b) ostatní .....................................

za 100 kg-beze cla

7. Prvá věta prvého odstavce

poznámky 2. k saz. třídě L. upravuje se takto:

Zarámované obrazy a kresby na papíře, s. č. 648 (vyjma fotografické zvětšeniny podobizen) a s. č. 649, nutno vyclívati podle povahy rámu.

 

 

8. V sazebním čísle 652 za slovy : "vyjma superfosfáty čís. 617" zařaďují se s1ova: "a dusíkaté vápno 
čís. 600 m".

 

 

 

§ 2.

Cenou podle tohoto zákona rozumí se skutečná trhová cena nového automobilu, chassis nebo letadla v zemi výroby, zvětšená o výlohy za obal, přepravu až na československou hranici, pojistné a obstarávání (komisi).

§ 3.

O celních sazbách stanovených v § l ve smyslu čl. XVII zákona o celním sazebníku ze dne 13. února 1906, č. 20 ř. z. a čl. XVII uherského zákonného článku LIII z roku 1907, platí ustanovení § 8 zákona o celním území a vybírání cla ze dne 20. února 1919, č. 97 Sb. z. a n., jakož i čl. II zákona ze dne 12. srpna 1921, č. 349 Sb. z. a n., kterým se vláda zmocňuje, aby zatímně upravila obchodní styky s cizinou.

§ 4.

Počátek účinnosti tohoto zákona bude stanoven vládním nařízením, jímž se zároveň určí podle § 3 koefficienty (součinitelé) k základním celním sazbám.

Zákon provede ministr financí v dohodě s ministry obchodu a zemědělství.

Důvodová zpráva.

K lepšímu osvětlení návrhů obsažených v § l po stránce hospodářské lze uvésti toto:

K s. č. 244: Umělé hedvábí.

Výroba umělého hedvábí se ve všech státech usilovně buduje, rozšiřuje a má do budoucnosti neobyčejné možnosti rozvoje. Při tom požívá v cizině celní ochrany, jež se pohybuje mezi 7 Kč až 158 Kč za l kg umělého hedvábí surového, kdežto u nás jest surové umělé hedvábí dosud podle celního tarifu z r. 1906 bezcelno.

Průmysl československý usiluje po řadu let o celní ochranu na surové hedvábí umělé. Výrobou umělého hedvábí zabývají se nyní v Československu čtyři závody, které zaměstnávají asi 2000 dělníků a vykazují výrobní kapacitu okrouhle 200 vagónů ročně. Jejich produkční podmínky jsou nepříznivější nežli v cizině. Podniky tyto byly vybudovány vesměs v době před deflací, takže nyní amortisace vysokých nákladů investičních značně ztěžuje jejich výrobní kalkulaci. Některé důležité suroviny a pomocné látky, jako buničina a chemikálie, podléhají clu. I jest přirozeným požadavek, aby toto předchozí celní zatížení, stejně jako větší zatížení z rozdílů mzdových a ostatních, bylo vyrovnáno clem k ochraně nové výroby, kteráž jest proti cizině v nevýhodě i proto, že umělé hedvábí dovážené z ciziny neplatí daně z obratu, kdežto domácí výroba jí podléhá.

Zavedení cla na umělé hedvábí bylo u nás již naznačeno v obchodní smlouvě s Itálií ze dne 1. března 1924. Závěrečný protokol k této smlouvě obsahuje však současně ustanovení, že naše clo na surové, bílé, nebarvené umělé hedvábí italského původu nemá překročiti tuto mez: pro jednoduché 10,50 Kč, pro zdvojené nebo skané 14,- Kč za l kg. Rozumí se tudíž, že nové clo se neuplatní proti smluvním státům ve své autonomní výši, nýbrž ve výši naznačené v obchodní smlouvě s Itálií.

Činí-li se návrh na zavedení cla v položce 244 a) (surové umělé hedvábí), jest nutno přizpůsobiti současně i cla položky 244b) (barvené umělé hedvábí). Bude ovšem možno na základě §u 3 zákona ze dne 20. února 1919, č. 97 Sb. z. a n. ponechati v platnosti přechodně dosavadní clo položky 244 b 2, nebo veškery sazby na hedvábí surové i zušlechtěné správně odstupňovati.

Smluvní sazby, vázané v italské obchodní smlouvě, znamenají ochranu asi 12 % z hodnoty jednoduchého hedvábí surového.

Statistická data o dovozu a vývozu prokazují rozmach výroby umělého hedvábí a stoupající spotřebu. Do Československa dovezeno r. 1922 okrouhle 37 vagónů, r. 1923 okrouhle 60 vagónů, r. 1924 okrouhle 170 vagónů o hodnotě 134 mil. Kč.

K s. č. 553 a 554: Automobily a automobilové motory.

Clo na automobily v československém tarifu zakládalo se nejprve na sazbách předválečných z r. 1906, odstupňovaných podle váhy a bylo teprve zákonem ze dne 22. prosince 1920, č. 688 Sb. z. a n. změněno podle francouzského vzoru na clo hodnotné ve výši 45% z hodnoty. Dalším zákonem ze dne 12. srpna 1921, č. 351 Sb. z. a n., jenž vyšel z iniciativy poslanecké sněmovny, zvýšeno bylo toto clo na 65 % z hodnoty a současně bylo zvýšeno i clo na motory pro letadla a automobily.

Zavedení hodnotného cla mělo v zápětí nutnost upraviti řízení za účelem zjištění hodnoty, kterou dlužno vzíti za základ proclívání. To se stalo nejprve vládními nařízeními ze dne 14. března 1921, č. 96 Sb. z. a n. a ze dne 10. března 1922, č. 93 Sb. z. a n., z nichž první zavedlo úřední tabulky obsahující obecné tržní hodnoty pro jednotlivé typy motorových vozidel a druhé stanovilo vedle směrných cen možnost odhadu znalci na návrh strany. Vládní nařízení ze dne 17. května 1923, č. 103 Sb. z: a n. přiklonilo se při vyclívání automobilů opět k řízení podle §u 8 prováděcího předpisu k zákonu o celním sazebníku z roku 1906. Již z tohoto přehledu je patrno, že vyclívání automobilů podle hodnotného cla je spojeno se složitým řízením celním.

Oba zákony z r. 1920 a 1921 zavádějící hodnotné clo pro automobily měly poskytnouti československému průmyslu automobilovému dostatečnou ochranu, kdy jí nejvíce potřeboval, jak tomu bylo v době nejnepříznivějších podmínek výrobních, drahého materiálu, vysokých mezd dělnických, malého odbytu domácího, nemožnosti vývozu a zvláště za konkurence ze sousedních států. Tyto poměry se z největší části změnily po vzestupu čsl. koruny, avšak za prudkého poklesu valuty sousedních států oproti naší koruně děl se z počátku dovoz automobilů za ceny hluboko pod domácími výrobními náklady. Nové vozy, které stály 90 až 100.000 Kč za hranicemi, byly deklarovány k celnímu odbavení v důsledku přepočtení kursu hodnotou 20.000 Kč a pod.

Povolovací řízení, kterým poskytnuta byla ochrana automobilovému průmyslu v téže době, zvláště v letech 1922 a 1923, kdy trval i na světovém trhu velký pohyb cen, uvolněno bylo v obchodních smlouvách s četnými státy (Francie, Itálie, Rakousko., Německo, Velká Britanie, Spojené Státy Americké) stanovením kontingentů, v jejichž rámci se nyní dovoz volně pohybuje. Kromě toho bylo hodnotné clo ze zákona z r. 1921 opět sníženo ve smlouvě s Francií ze dne 17. srpna 1923, takže obnáší při automobilech opět 45 % z hodnoty. Clo na motory letadlové bylo sníženo o 20 %, na motory automobilní o 20 až 40 %. Tato ustanovení celní jsou vázána v dalších smlouvách, a to s Itálií (1. března 1924) a s Rakouskem (27. listopadu 1924).

Lze-li již poukázati na znatelný pokrok a rozvoj čsl. průmyslu automobilového, jest možno i současně konstatovati, že průmysl nezneužil poskytnuté mu ochrany po stránce cenové, ježto snižoval ceny svých výrobků i tehdy, když v zemích udávajících směr pro ceny automobilů ceny stoupaly. Dlužno též zdůrazniti, že celní ochrana tomuto průmyslu poskytnutá, nebyla přemrštěná, uvážíme-li jen naše celkové poměry výrobní a odbytové v tehdejší době a srovnáme-li je na př. s dnešními poměry německými a s návrhy, jež činí německá vláda na ochranu tohoto již rozvinutého německého průmyslu. Ke konsolidaci poměrů v čsl. automobilním průmyslu přispělo též úsilí vlády, snížiti ceny materiálu k výrobě automobilů, zejména smluvním snížením cla jak na materiál konstruktivní (ocel, odlitky, výkovky atd.), tak i na předměty potřebné k zařízení a vypravení automobilů (pneumatiky, elektrické osvětlení, zapalovací zařízení, počítací a měřící přístroje atd.).


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP