Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1925. |
|
I. volební období. |
11. zasedání. |
Tisk 2199.
Zpráva
I. zahraničního výboru,
II. rozpočtového výboru
k vládnímu návrhu (tisk 2162) zákona o poplatcích za úřední úkony československých zastupitelských úřadů.
I.
Stát náš, prohlásiv zákonem ze dne 28. října 1918, č. 11, Sb. z. a n., že zachovává v prozatímní platnosti veškeré dosavadní zemské a říšské zákony a nařízení, převzal takto i obojí systém státních poplatků - rakouský a uherský - v tom rozsahu a na tom stupni vývoje, k jakému v bývalé říši rakousko-uherské postupem doby poplatkové právo dospělo.
V rozsáhlém komplexu takto převzatých státních poplatků, jež zasahujíce do nejrozmanitějších oborů státního a národohospodářského života, rozptýleny jsou po řadě přečetných zákonů a nařízení a jejíchž jednotná a definitivní zákonná úprava stává se požadavkem stále naléhavějším, tvoří poplatky za úřední úkony zastupitelských úřadů československých, t. zv. poplatky konsulární, úzký a přesně vymezený výsek.
Jsou to poplatky sui generis: jimi poskytuje se jednak úplata za práce a úřední úkony zastupitelských úřadů vně státního obvodu působících, jednak platí se jimi částečný příspěvek na mimořádné náklady, s udržováním těchto úřadů v cizině spojené.
Zákonná úprava poplatků těchto provedena byla v zaniklé monarchii habsburské zákony ze dne 22. ledna 1902 ř. z. č. 40 a zákonným článkem XXVI, z roku 1901.
Potřebě jíž v prvních dobách obnovené státní samostatností naší živě pociťované, aby konsulární poplatky uvedeny byly v souhlas se změněnými poměry státoprávními, vyhověno bylo aspoň částečně opatřením Stálého výboru Národního shromáždění republiky Československé ze dne 29, září 1920, č. 564 Sb. z. a n.
Opatření toto, nutně přihlížejíc k rozvráceným a neurovnaným hospodářským a valutovým poměrům poválečným, ustanovilo, že poplatky pokud nejsou určeny percentuelní sazbou podle hodnoty poplatkového předmětu, měly býti přepočítávány v korunách podle předválečné relace na cizí měny. Při tom poplatky tyto poměrně zvýšeny, ovšem vyhrazeno konsulárním úřadům právo, snížiti poplatky podle majetkových poměrů stran na polovici a podle okolností na čtvrtinu částky.
Pokračující konsolidace mezinárodních poměrů národohospodářských, finančních i politických vyžaduje, alby dodatečná a přechodná ustanovení o t. zv. poplatcích konsulárních zaměněna byla ustanoveními pokud možno definitivními a trvalými a za tím účelem předložila vláda návrh projednávaného zákona.
Osnova zákona jednak na základě zkušeností, nabytých průběhem uplynulých let, jednak se zřetelem na důsledky důležitých ujednání s některými státy (z nichž zejména nutno uvésti pařížskou konferenci roku 1920 a její resoluci o pasech, cestovních formalitách a přímé dopravě ze dne 21, října 1920, obsahující též ustanovení o poplatcích za visa a pasy, na jejíchž zásadách sjednána byla štýrsko - hradecká dohoda o cestovních pasech a visech ze dne 27, ledna 1922 mezi Rakouskem, Maďarskem, Itálií a republikou Československou, vyhlášená ve Sbírce zákonů a nařízení z roku 1922 pod č. 158), uchyluje se s půdy bývalých rakousko-uherských ustanovení o konsulárních poplatcích a přikročuje k vlastní nové úpravě poplatků za úřední úkony zastupitelských úřadů republiky Československé.
Poplatky tyto stanoveny jsou pro jednotlivé úkony úřední zvláštními sazbami, určenými buď v pevných částkách anebo v procentech základní hodnoty poplatkového předmětu a jsou podrobně uvedeny ve zvláštním Sazebníku tvořícím integrující součást nového zákona.
Nově upravené sazby poplatkové, přihlížejíc k dnešním poměrům jakož i u srovnání s obdobnými sazbami platnými v jiných státech, jeví se přiměřenými a vykazují i sdostatek pružnosti a přizpůsobivosti pro případy výjimečné, ježto zákon jednak zmocňuje (§ 7) vládu, aby pro země s mimořádnými poměry hospodářskými zavedla dočasné procentové srážky, jednak vyhrazuje i ministru zahraničních věcí po případě úřadům od něho zmocněným právo, aby v případnostech v zákoně zvláště vytčených poplatky snížil anebo i prominul, po případě i od vymáhání předepsaných již poplatků upustil a naproti tomu zase, aby ve výjimečných případech pravidelné poplatky se zřetelem na zvláštní okolnosti případů zvýšil.
Zdůrazniti sluší, že podání stran (i s přílohami) činěná u zastupitelských úřadů republiky Československé jsou osvobozena od poplatků kolkových (§ 21), rovněž tak nebudou úřední úkony zastupitelských úřadů Československé republiky podrobeny dávce za úřední úkony ve věcech správních podle zákona, ze dne 3, dubna 1925 Sb. z. a n. č. 53.
Předpisy zákona o řízení poplatkovém, o opravných prostředcích, o trestech a o promlčení odpovídají obecně platným zásadám práva poplatkového.
V ostatním poukazuje se na podrobnou, zevrubně propracovanou a důkladnou zprávu důvodovou.
Zahraniční výbor senátu Národního shromáždění republiky Československé projednav navrhovanou osnovu zákona ve schůzi dne 13, července 1925, projevil souhlas se zásadami i sazbami vládního návrhu, přičiniv k jednotlivým ustanovením zákona některé změny, doplňky a stylistické opravy.
Tak zejména upuštěno od označení nově upravených poplatků jako konsulárních v úvaze, že označení toto jest příliš úzké a nekryje se ani pojmově ani obsahově s předmětem poplatků v §u 1 zákona vytčeným.
Úředním úkonům a veškerému řízení ve věcech vojenské povinnosti (§ 2 A č. 8) přiznáno osvobození od poplatků vůbec, tedy bez ohledu na zájem strany, vojenské povinnosti podrobené.
V §u 2, odst. B vypuštěn odstavec č. 4, stanovící osobní osvobození od poplatků pro informace ve věcech vystěhovaleckých z toho důvodu, že na tyto záležitosti vztahuje se věcné osvobození od poplatků podle §u 2, odst. A č. 4, zákona, přiznávající osvobození úředním úkonům ve všech odvětvích sociální správy, pod něž spadají i záležitosti vystěhovalecké.
V §u 4 precisoval výbor zákonné zástavní právo, které přísluší státu na předmětech tvořících základ zpoplatnění.
V §u 15 určujícím předpisování a vybírání poplatků honorárními konsulárními úřady upraven odstavec 2, tak, aby každá nejasnost o základu i obsahu případného nároku přednosty honorárního konsulárního úřadu na část poplatků byla vyloučena.
V §u 17, odst. 5. zahraniční výbor, aby čeleno bylo pochybnostem při výkladu, výslovně uvedl, že výhoda prodloužení lhůty opravných prostředků stanovena pro případ, že poslední den lhůty připadne na neděli nebo všeobecný svátek, platiti má nejenom při svátcích platných ve státě našem, nýbrž i při svátcích platných v onom cizím státě, ve kterém má sídlo zastupitelský úřad republiky Československé, do jehož opatření stížnost jest podána anebo v němž má strana bydliště.
V §u 20, pod č. 1. a 2. navržené promlčecí lhůty, 5letá, eventuelně 5letá, zkráceny na 4, eventuelně na 2 roky se zřetelem k tomu, že také v nově připravovaných zákonech daňových obdobné lhůty promlčecí mají býti stanoveny.
§ 24 doplnil zahraniční výbor ustanovením, že prováděním zákona vedle navržených ministrů má býti pověřen též ministr sociální péče, jehož pravomoci značná část úředních úkonů zastupitelských úřadů se dotýká.
Kromě toho provedl výbor zahraniční na znění osnovy řadu dalších podružných změn a stylistických úprav, které společně s ostatními provedenými změnami, doplňky a opravami pro úplnost a přehlednost uvádějí se podrobně sestavené, jak následuje:
ZNĚNÍ TISKU Č. 2162.
1. (Titul zákona):
Zákon ze dne......, 192..
o poplatcích za úřední úkony československých zastupitelských úřadů,
2. § 1.
Za úřední úkony československých zastupitelských úřadů se vybírají poplatky ve výši, uvedené v sazebníku, tvořícím součást tohoto zákona (konsulární poplatky).
3. § 2 A. 1.
Mimo případy, uvedeme v sazebníku při jednotlivých položkách, jsou od konsulárních poplatků osvobozeny:
A. Podle povahy úředního úkonu
1. úřední úkony, k nimž daly podnět československé nebo cizí úřady a veřejné ústavy, pokud nejde o zájem soukromé strany;
4. § 2 A. 3.
3. podání, obsahující oznámení a návrhy ve věcech veřejných a nikoli v soukromých věcech podatele;
5. § 2 A. 6.
6. podání, učiněná stran vyměření nebo zákonem přípustného snížení, vrácení nebo posečkání s placením konsulárních poplatků; dále dotazy o způsobu úředních vyřízení;
6. § 2 A. 8.
8. řízení ve věcech vojenské povinnosti, pokud nejde výhradně o zájem strany;
7. § 2 B.
B. Podle osobních poměrů poplatných osob
1. diplomatická visa;
2. pasy pro zaměstnance ministerstva zahraničních věcí a jejich rodiny;
3. visa pro příslušníky cizích států na základě vzájemností;
4. informace pro vystěhovalce o hospodářských poměrech v cizích zemích o vyhlídkách vystěhování, o cestě do cizích zemí a pod.;
5. všechny úřední úkony pro osoby zcela nemajetné, které jsou zastupitelskému. úřadu jako takové známy nebo svoji úplnou nemajetnost hodnověrně osvědčí; úřední úkony pro osoby, kterým bylo československým soudem propůjčeme právo chudých pro určitou právní věc, pokud s ní tyto úřední úkony souvisejí; jedná-li se o příslušníky cizích států, vyžaduje se vzájemnost.
6. § 2 A, 8.
8. řízení ve věcech vojenské povinnosti;
8. § 3.
Povinnost platiti. Osobní ručení.
(1) Zaplatiti konsulární poplatky (§ 1), požitky zaměstnanců zastupitelských úřadů při úředních cestách, cestovní výlohy a odměny znalcům (§ 9) a jiné hotové výlohy (§ 10) jest povinna strana, která žádá za poplatný úřední úkon; při úředních jednáních, zavedených z úřední moci nebo na dožádání některého úřadu, strana, v jejímž zájmu se úřední jednání koná.
(2) Konsulární poplatky.....
9. § 4.
Věcné ručení.
(1) Poplatky, stanovené 2, položkou sazebníku, váznou na vybraných částkách a cennostech; poplatky, stanovené 3. položkou, na jmění pozůstalostním nebo má peněžité částce, při dražbě docílené; poplatky, stanovené 4, položkou, na přijatých částkách a cennostech; poplatky, stanovené 5, položkou, na uschovaných předmětech. Na těchto majetcích váznou i požitky zaměstnanců zastupitelských úřadů při úředních cestách, cestovní výlohy a odměny znalcům (§ 9) a jiné hotové výlohy (§ 10), Zastupitelský úřad jest oprávněn sraziti si nezaplacené poplatky, požitky a jisté výlohy při odevzdání předmětů, na nichž váznou.
(2) Toto zástavní právo...
10. § 5 (3).
(3) Způsob, jakým budou československé koruny přepočítávány na místní měny, bude stanoven vládním nařízením.
11. § 8 (1).
(1) Ministr zahraničních věcí nebo úřady jím zmocněné mohou výjimečně vybírati podle volného uvážení dvojnásobný pravidelný poplatek, slušelo-li by považovati poplatek uvedený...
12. § 9.
Požitky zaměstnanců zastupitelských úřadů při úředních cestách. Náhrada cestovních výloh a odměny znalcům.
Vláda stanoví na základě návrhů, jež bude podávati ministr zahraničních věcí, dohodná se vždy předem s ministrem financí, směrnice o požitcích, jež příslušejí zaměstnancům (zastupitelských úřadů při úředních cestách a o náhradě cestovních výloh i případné odměně znalcům a jiným osobám, přibraným zastupitelským úřadem k úřednímu úkonu.
13. § 10.
Náhrada za hotové výlohy.
Vedle poplatku předepsaného při poplatných úředních úkonech, jakož i při úředních úkonech, osvobozených od konsulárních poplatků se vybírá náhrada za hotové výlohy (poštovné, poplatky za pasové a jiné nákladnější formuláře, telegramy atd.).
14. § 11 (2).
(2) Ministr zahraničních věcí nebo úřady jím zmocněné mohou odepsati hotové výlohy, uvedené v §§ 9, 10, kdyby vymáhání jejich bylo spojeno se značnými obtížemi a nebo kdyby byly pravděpodobně nedobytny.
15. § 14 (1).
(1) Poplatek se platí hotově; vyměřuje a vybírá jej zastupitelský úřad, provádějící poplatný úřední úkon, výjimečně ministr zahraničních věcí nebo jím delegovaný úřad.
16. § 15.
Honorární konsulové.
(1) Poplatky se vybírají zásadně pro státní pokladnu,
(2) Ministr zahraničních věcí stanoví, zda a jakou část poplatků jsou přednostové čestných (honorárních) úřadů oprávnění vybírati ve svůj prospěch,
(3) Pokuty (§ 19) plynou výhradně do státní pokladny.
17. § 16.
Procentové poplatky. Měna.
(1) Vláda se zmocňuje vydati nařízením předpisy o tom, jak má býti vyšetřen základ pro vyměření procentových poplatků.
(2) Dále se vláda zmocňuje vydati nařízením předpisy o měně, ve které se konsulární poplatky vyměřují a platí.
18. § 17 (1), (2), (5).
(1) Stížnost......... je-li stěžovatel československý státní občan........
(2) Uplatňuje-li stěžovatel vady řízení, sběhlé při vyměření konsulárního poplatku,....
(5) Připadne-li poslední den lhůty na neděli nebo všeobecný svátek, končí se lhůta teprve příštího všedního dne.
19. § 18.
Pokud tento zákon nestanoví jinak, platí o konsulárních poplatcích ustanovení o kolcích a poplatcích.
20. § 19 (4).
(4) Pokutu vyměří a vybere úřad, příslušný k vybírání poplatku (§ 14).
21. § 20 (1), (2), (4), (5), (8).
(1) Právo státu vyměřiti poplatek se promlčuje v pěti letech, Promlčecí.........
(2) Právo vyměřiti částku, o kterou bylo nesprávně vyměřeno méně, se promlčí ve třech letech.........
(4)......roku ve kterém......
(5)......povolením platní lhůty. Po....
(8) Je-li splatný poplatek zajištěn vkladem do pozemkové knihy nebo záznamem v úředních depositech, nelze do třiceti let po vkladu nebo záznamu namítati promlčení proti uplatňování práva takto nabytého.
22. § 21.
Podání stran, svědčící československým zastupitelským úřadům, jsou osvobozena od kolkovného.
23. § 22 (2).
(2) Dnem 31. prosince 1925 pozbudou platnosti tyto zákony:
1...........
24. § 23 (2).
(2) Za deposita..... kromě konsulárního poplatku......
25. § 24.
..........obchodu, spravedlnosti a vnitra.
26. (V sazebníku v nadpisu rubrik na všech stránkách):
Poplatek:
u čsl. zast. úřadů v zemích,.........
27. Pol. 2.
2 Za vybrání pohledávky, peněžité částky, za inkaso směnky a pod, z vybrané částky nebo hodnoty... 1%, nejméně však poplatek podle pol, 1.
Poznámky:
1. Viz § 4,
2. Za doručení peněz......
3. Bylo-li......
28. Pol. 3. - Poznámka 4.
4. Za dohled nad správou pozůstalosti, svěřenou jiné osobě, budiž......
29. Pol. 5. - Poznámka 2.
2. Tato deposita jsou poplatků prosta: peníze, složené zálohou k úhradě konsulárních poplatků, výloh......
30. Pol. 20. - Poznámka 1.
1. Netýká se ověřování.....
31. Pol. 29. - Poznámky: 1, 4, 5.
1. Viz § 2, B. 2.
4.......Neosvědčí-li strana hodnověrným způsobem, že ztrátu pasu nezavinila.....
5. ...... se vybírá mimo poplatek stanovený touto položkou, polovina poplatku stanoveného pol. 1. a).
32. Pol. 30, - Poznámka 1.
1. Viz § 2, B. 2.
33. Pol, 31. - Poznámka 1.
1. Viz § 2, A. 9. B. 1, a 3. a § 6.
34. Pol. 32. - Poznámka 1.
1..... sepsání výslechu (konstitutu), protestu ......
ZMĚNĚNÁ STYLISACE.
1. (Titul zákona):
Zákon ze dne.......192..
o poplatcích za úřední úkony zastupitelských úřadů Československé republiky.
2. § 1.
Za úřední úkony zastupitelských úřadů Československé republiky se vybírají poplatky ve výši, uvedené v sazebníku, tvořícím součást tohoto zákona.
3. § 2 A. 1.
Mimo případy, uvedené v sazebníku při jednotlivých položkách, jsou od poplatků osvobozeny:
A. Podle povahy úředního úkonu
1. úřední úkony, k nimž daly podnět československé nebo cizí úřady, veřejné korporace a veřejné ústavy, pokud nejde podstatně o zájem soukromé strany;
4. § 2 A. 3.
3. podání, obsahující oznámení a návrhy podstatně v zájmu veřejném;
5. § 2 A. 6.
6. podání ve věci vyměření nebo zákonem přípustného snížení, vrácení nebo posečkání s placením těchto poplatků; dále dotazy o způsobu úředních vyřízení;
6. § 2 A. 8.
8. řízení ve věcech vojenské povinnosti;
7. § 2 B.
B. Podle osobních poměrů poplatných osob
1, diplomatická visa;
2, visa pro příslušníky cizích států na základě vzájemnosti;
3, pasy pro zaměstnance zahraniční služby a jejich rodiny;
4, všechny úřední úkony pro osoby nemajetné, jejichž nemajetnost jest úřadu známa nebo hodnověrně osvědčena; úřední úkony pro osoby, kterým bylo československým soudem propůjčeno právo chudých pro určitou právní věc, pokud s ní tyto úřední úkony souvisejí; jedná-li se o příslušníky cizích států, vyžaduje se vzájemnost.
8. § 3.
Povinnost platiti. Osobní ručení.
(1) Zaplatiti poplatky (§ 1), diety (stravné) a cestovní výlohy zaměstnanců zastupitelských úřadů při úředních cestách, cestovní výlohy a odměny znalcům (§ 9) a jiné hotové výlohy (§ 10) jest povinna strana, která žádá za poplatný úřední úkon; při úředních jednáních, zavedených z úřední moci nebo na dožádání některého úřadu, strana, v jejímž zájmu se úřední jednání koná.
(2) Poplatky...
9. § 4.
Věcné ručení.
(1) Pro poplatky, stanovené 2. položkou sazebníku, vázne zákonné zástavní právo na vybraných částkách a cennostech; pro poplatky, stanovené 3, položkou, vázne zákonné zástavní právo má jmění pozůstalostním nebo na peněžité částce, při dražbě docílené; pro poplatky, stanovené 4, položkou, vázne zákonné zástavní právo na přijatých částkách a cennostech; pro poplatky, stanovené 5. položkou, vázne zákonné zástavní právo na uschovaných předmětech. Na těchto majetcích vázne i zákonné zástavní právo pro diety (stravné) a cestovní výlohy zaměstnanců zastupitelských úřadů při úředních cestách., cestovní výlohy a odměny znalcům (§ 9) a jiné hotové výlohy (§ 10). Zastupitelský úřad jest oprávněn sraziti si nezaplacené poplatky, diety (stravné), cestovní a jiné výlohy při odevzdání předmětů, na nichž vázne zákonné zástavní právo.
(2) Toto zástavní právo...
10. § 5 (3).
(3) Jak budou československé koruny přepočítávány na místní měny, bude stanoveno vládním nařízením.
11. § 8 (1).
(1) Ministr zahraničních věcí a úřady jím zplnomocněné mohou výjimečně vybírati podle volného uvážení dvojnásobný pravidelný poplatek, slušelo-li by považovati poplatek, uvedený...
12. § 9.
Diety (stravné) a cestovní výlohy zaměstnanců zastupitelských úřadů při úředních cestách, konaných na žádost nebo v zájmu stran. Náhrada cestovních výloh a odměny znalcům.
Vláda stanoví k návrhu, jejž podá ministr zahraničních věcí v dohodě s ministrem financí, směrnice o dietách (stravném) a cestovních výlohách, jež příslušejí zaměstnancům zastupitelských úřadů při úředních cestách, konaných na žádost nebo v zájmu stran, a o náhradě cestovních výloh i případné odměně znalcům a jiným osobám, přibraným zastupitelským úřadem k úřednímu úkonu.
13. § 10.