1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Kapitola

Titul

Paragraf

Státní výdaje

Platba

Rozpočet

Náležitost

Rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí: příznivý nepříznivý

Úspory při drahotních přídavcích mimořádných výpomocech, vázané k úhradě vyššího nákladu na úpravu požitků podle zák. z 20. prosince 1922, č. 394

Rozdíl po odečtení vázaných úspor příznivý nepříznivý

Odůvodnění

Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1923

       

h

h

h

h

h

h

 

h

16

2

3

Státní investiční půjčka dopravní:

                         
     

b) věcné výdaje:

                           
     

mimořádné

17,614.800

-

17,614.800

-

17,614.800

-

-

               
     

Titul 2. (úhrn)

428,110.776

97

714,974.009

-

429,366.039

35

285,607.960

65

229,609.563

25

55,998.397

40

 

2,207.260

80

 

3

 

Poštovní úřad šekový:

                           
     

a) osobní výdaje:

                           
     

řádné

17,953.173

21

18,537.000

 

17,953.173

21

583.826

79

   

583.826

79

Systemisovaný stav zaměstnanců nebyl plně obsazen, poklesem cen snížen byl výdaj na služební oděv a propuštěním jednoho smluvního úředníka výdaj na honoráře, Úspora byla zmenšena výplatou odměn za mimořádné práce spojené s obstaráváním úpisů státních půjček a výplatou přeshodiného za práci přes čas.

     

mimořádné

526.148

88

10;236.950

 

526.148

88

9,710.801

12

9,177.650

 

533.151

12

Zaměstnanci platili větší část daně z příjmu sami (§ 8. zákona z 20. prosince 1922, čís. 394 Sb. z. a n.)

     

(dohromady)

18,479.322

9

28,773.950

 

18,479.322

9

10,294.627

91

9,177.650

-

1,116.977

91

     
     

b) věcné výdaje:

                           
     

řádné

10,404.706

82

12,433.000

 

10,404.706

82

2,028.293

18

   

2,028.293

18

Poklesem cen sníženy byly výdaje na úřední potřeby, na tiskoviny a inserty, na udržování budovy a provozní a udržovací výlohy služebního automobilu. Úspora byla snížena výdaji spojenými s rozesíláním dluhopisů státních půjček upisovatelům, vyššími výlohami bankovními (za převody do ciziny) a za inkaso směnek.

     

mimořádné

4,650.705

20

66,294.050

 

4,650.705

20

61,643.344

80

 

-

61,643.344

80

Nebylo třeba příspěvku k reservnímu fondu v preliminované výši následkem nižšího stavu vkladů koncem roku, adaptace úřední budovy a přípravné práce k stavbě nové úřední budovy provedeny byly jen v menším rozsahu a přebytek odvedený poštovní správě byl vyúčtován na popud nejvyššího účetního kontrolního úřadu kontokorrentně.

     

(dohromady)

15,055.412

2

78,727.050

 

15;055.412

2

63,671.637

98

   

63,671.6371

98

     
     

Titul 3. (úhrn)

33,534.734

11

107,501.000

-

33,534.734

11

73,966.265

89

9,177.650

 

64,788.615

89

     
 

4

 

Poštovní provoz automobilový:

                         
   

1

Výdaje provozní:

                           
     

a) osobní výdaje:

                           
     

řádné

4,472.350

55

4,374.000

 

4,471.327

95

97.327

95

 

-

97.3271

95

Postupy do vyšších platových stupnic vyžádaly vyššího nákladu než bylo očekáváno; překročení z tohoto důvodu vzniklé bylo sníženo úsporami na služebním oděvu odůvodněnými poklesem cen látek a konfekce. Úhrada nalezena byla v úvěrech mimořádných téhož paragrafu.

242

60

16

4

1

mimořádné

177.035

49

4,034.750

-

174.878

49

3,859.871

51

3,738.107

-

121.764

51

Výdaj na drahotních přídavcích a na mimořádných výpomocech byl převeden na kap. 14. tit. 5., § 12. a větší část daně z příjmu platili státní zaměstnanci sami (§ 8. zákona z 20. prosince 1922, čís. 394 Sb. z. a n.)

100

 
     

(dohromady)

4,649.386

4

8,408.750

-

4,646.206

44

3,762.543

56

3,738.107

-

24.436

56

 

342

60

     

b) věcné výdaje:

                           
     

řádné

13,361.677

90

21,060.000

-

13,887.270

89

7,172.729

11

-

-

7,172.729

11

Zřizování nových automobilových tratí bylo omezeno a spoje na tratích s nízkým průměrným příjmem byly zrušeny; bylo tudíž vydáno méně na kancelářské a provozní potřeby a na hmoty pohonné. Části úspory per 123.000 Kč - bylo použito k úhradě nepreliminovaného mimořádného výdaje u titulu 1.

579.656

97

     

§ 1. (úhrn)

18,011.063

94

29,468.750

-

18,533.477

33

10,935.272

67

3,738.107

 

7,197.165

67

 

579.999

57

   

2

Státní investiční půjčka dopravní:

                         
     

b) věcné výdaje:

                           
     

mimořádné

1,285.200

-

1,285.200

-

1,285.200

-

-

 

3,738.107

 

7,197.165

67

 

579.993

57

     

Titul 4. (úhrn)

19,296.263

94

30,753,950

-

19,818.677

33

10,935.272

67

246,843.020

25

128,765.522

99

 

2,840.851

37

     

Kapitola 16. (úhrn)

488,408.505

89

865,844.710

-

490,236.166

76

375,608.543

24

             

16A

   

Zvláštní výdaje Podkarpatské Rusi:

                       
 

2

 

Poštovní provoz:

                           
   

1

Výdaje provozní:

                           
     

a) osobní výdaje:

                           
     

řádné

3,565.198

42

4,380.020

-

3,570.808

48

809.211

52

-

-

809.211

52

Systemisovaná místa nebyla plně obsazena, s čímž souvisí také menší výdaj za služební oděv. Rovněž výdaj na denní platy a mzdy režijních dělníků byl nižší a to v důsledku slabé stavební činnosti. Naproti tomu stoupnut náklad na výpomocné síly na čas, přijaté na místě stálých výpomocných sil a náklad na cestovné, poněvadž musil býti poměrně značný počet třídních úřadů administrován.

12.305

44

     

mimořádné

1, 732.272

15

6,293.500

-

1,784.476

99

4,509.023

1

3,338.698

86

1,170.324

15

Počet zaměstnanců majících nárok na diety a mimořádné přídavky byl nižší a placení daně z příjmu bylo podle § 8. zákona ze dne 20. prosince 1922, čís. 394 Sb. z. a n., přesunuto na zaměstnance.

7.090

6

     

(dohromady)

5,347.470

57

10,673.520

-

5,355.285

47

5,318.234

53

3,338.698

86

1,979.535

67

 

19.395

50

16A

2

1

b) věcné výdaje:

                           
     

řádné

1,634.249

97

3,498.500

-

1,617.915

31

1,880.584

69

-

-

1,880.584

69

Ceny klesly, výdaje na úřední potřeby, na pořízení a udržování inventáře a na udržování vedení telegrafních, telefonních a potrubní pošty byly omezeny na míru !i nejnutnější a výměrky za dopravu poštovních zásilek na silnicích byly snižovány.

1.544

57

     

mimořádné

1.077

57

1.500

-

1.077

57

422

43

   

422

43

     
     

(dohromady)

1,635.327

54

3,500.000

-

1,618.992

88

1,881.007

12

-

 

1,881.007

12

 

1.544

57

     

§ 1. (úhrn)

6,982.798

11

14,173.520

 

6,974.278

35

7,199.241

65

3,338.698

86

3,860.542

79

 

20.940

7

     

Zřizování:

                             
     

b) věcné výdaje:

                           
     

mimořádné:

                           
     

1. poštovní budovy

11.051

40

100.000

-

4.351

40

95.648

60

 

-

95.648

60

Projektované větší adaptace nebyly z úsporných důvodů provedeny.

     

2. telegraf, telefon a potrubní pošta

11.155

8

240.000

 

11.237

48

228.762

52

 

-

228.762

52

Nepatrný počet staveb na cizí účet.

82

40

     

§ 2. (úhrn)

22.206

48

340.000

 

15.588

88

324.411

12

 

-

324.411

12

 

82

40

     

Titul 2. (úhrn)

7,005.004

59

14,513.520

-

6,989.867

23

7,523.652

77

3,338.698

86

4.184.953

91

 

21.022

47

     

Kapitola 16 A. (úhrn)

7,005.004

59

14,513.520

-

6,989.867

23

7,523.652

77

3,338.698

86

4,184.953

91

 

21.022

47

     

Kapitola 16. a 16 A. (úhrn)

495,413.510

48

880,358.230

497,226.033

99

383,132.196

1

250,181.719

11

132;950.476

90

 

2,861.873

84

17

   

Ministerstvo železnic:

                           
     

Ministerstvo železnic:

                           
     

a) osobní výdaje:

                           
     

řádné

9,425.577

41

11,521.330

 

9,425.577

41

2,095.752

59

   

2 095.752

59

Povýšení úředníků do vyšších hodnostních, resp. služebních tříd a převzetí zaměstnanců státních drah do stavu zaměstnanců státních bylo omezeno a povolání úředníků těchto drah do služeb ministerstva železnic bylo zastaveno. Dále byly omezeny služební cesty na nejnutnější míru a k vyúčtování nákladů na služební šat do konce roku 1923 nedošlo. Výsledek snížen zvýšenou potřebou na odměny za zvláštní práce konané v mimoúředních hodinách.

     

mimořádné

964.168

60

5,716.520

 

964.168

60

4,752.351

40

5,268.811

8

516.459

68

Mimořádné odměny úředníkům s vysokoškolským vzděláním nebyly preliminovány.

     

(dohromady)

10,389.746

1

17,237.850

 

10,389.746

1

6,848.103

99

5,268.811

8

1,579.292

91

     

17

1

 

b) věcné výdaje:

                           
     

řádné

2,592.157

58

3,853.450

-

2,592.157

58

1,261.292

42

-

-

1,261.292

42

Úspor docílenu na nájemném (vyklizením místností najmutých v Lobkovicově paláci), dále při nákupu kancelářských potřeb, snížením vydání za otop (pokles cen uhlí) a na věcné potřeby pro úřední publikace ministerstva železnic. Výlohy za tiskoviny nedosáhly preliminované výše vzhledem k tomu, že se vydání služebních předpisů ve státním jazyce neuskutečnilo; též výlohy pro státní radu železniční byly nižší. Náklad za jednatelství a případné vedení účtů tarifních svazů nedostoupil preliminované výše, ježto nedošlo pro neurovnané politické poměry k uzavření zamýšlených úmluv o svazové přepravě zboží. Mimo to snížen počet přeplacených časopisů a nebylo zvláštních nepředvídaných výdajů. Výlohy na trasování železnic byly značně omezeny a konečně dosaženo ještě úspor při provozních a udržovacích výlohách na služební automobily.

     

mimořádné

1,391.799

65

1,708.000

-

1,391.799

65

316.200

35

-

-

316.200

35

Neurovnané politické poměry znemožnily sjednání úmluv o svazové přepravě zboží a tím i vydání nových tarifů. Docíleno úspor dále tím, že nedošlo k realisaci úhrady výloh kanceláře býv. anglického presidenta repartiční komise, sira Denta, jakož i náhrady za místnosti čsl. repartiční komise ve Vídni. Výsledek snížen nepředvídaným nákupem potřebného počítacího stroje a dále pořízením nutné náhrady za zbytek vypůjčeného inventáře postupně vráceného soukromým majetníkům.

     

(dohromady)

3,983.957

23

5,561.450

-

3;983.957

23

1,577.492

77

 

-

1,577.492

77

 

-

 
     

Titul 1. (úhrn)

14,373.703

24

22,799.300

-

14,373.703

24

8,425.596

76

5,268.811

8

3,156.785

68

     
 

2

 

Garantované dráhy:

                           
     

b) věcné výdaje:

                           
     

mimořádné

34,718.686

63

17,900.000

-

34,718.686

63

16,818.686

63

-

-

16,818.686

63

Nepředvídaná vyšší potřeba titulu státní garancie souvisí s pasivitou místních drah státem zaručených, jejíž příčinou byl pokles dopravy a zvýšené výdaje zmíněných drah. Úhrada zajištěna úsporami při titulu 3.

 

3

 

Provoz státních drah (podnik):

                         
     

a) osobní výdaje:

                           
     

řádné

1.192,664.681

86

1.255,353.040

-

1.192,683.037

72

62,670.002

28

-

-

62,670.002

28

Na celkovém výsledku 62,670.002 Kč 28 h participuje částkou 14,429.949 Kč 94 h pensijní pojištění, nemocenská péče, úrazové zaopatření a ostatní dobročinná zařízení a částkou 48,240.052 Kč 34 h služba výkonná. Prvě uvedený celkový výsledek 14,429.949 Kč 94 h vznikl tím, že doplatek státní správy železniční na výdaje pensijního pojištění se snížil úměrně se vzrůstem příspěvků zaměstnanectva, jehož služební požitky se postupy zvýšily, podíl na nákladech lékařské služby byl nižší, zaměstnavatelský příspěvek nemocenské pokladně však, výdaje na úrazové zaopatření a potřeba na pensijní přídavky, podpory a dary z milosti stouply.

Celkově příznivý rozdíl 48,240.052 Kč 34 h ve službě výkonné vysvětluje se takto:

Ústřední služba ředitelstev celkově výsledek nepříznivý o 4,055.013 Kč 65 h.

Vyšší potřebu vyvolalo propočítání služební doby, jmenování kancelářských příručí úředníky, výplata vánočních remunerací a diet z titulu nemožnosti ubytování, jakož i zvýšení přídavků zaměstnancům exponovaným na Slovensku a Podkarpatské Rusi.

Nepříznivý výsledek byl zmírněn tím, že nebyla úplně provedena stabilisace zaměstnanců, a že přejmenováním podúředníků úředníky nastala menší potřeba na služební šaty.

Dozor na dráhu a její udržování, celkový výsledek příznivý 19,078.628 Kč 88 h.

V důsledku redukce počtu zaměstnanců (dělníků), neúplného obsazení normovaných míst, omezení služebních cest a zlevnění služebních šatů. Příznivý výsledek se snížil o větší výdaje následkem značnějšího pensionování a výplatou odbytného.

Staniční a jízdní služba; celkový výsledek nepříznivý 2,824.525 Kč 10 h; způsobilo jmenování podúředníků úředníky, intimace a stabilisace se zpětnou finanční účinností, dodatky k propočítání služební doby, převzetí části personálu sestátněné Buštěhradské železnice a Ústecko-Teplické dráhy, jmenování písařů úřednickými čekateli, značnější pensionování, vyšší odbytné a příspěvky na opotřebení stejnokroje.

Nepříznivý výsledek byl zmenšen o úspory docílené omezením služebních cest, dá e zlevněním cena menší potřebou služebních šatů.

Vozební služba, celkový výsledek příznivý 29,193.638 Kč 69 h. Úspor docíleno nepřijímáním nových dělníků, zavedením úkolové práce místo příplatků, zavedením premií pro strojní personál, omezením služebních cest a zlevněním služebních šatů.

Dílenská služba a udržování vozidel, celkový výsledek příznivý 7,088.961 Kč 79 h.

Úspor docíleno neúplným obsazením normovaných míst, srovnáním a snížením úkolových výdělků dílenského personálu, zmenšením odměn za úspory materiálu, snížením výdajů na, diety a zmenšenou potřebou a zlevněním služebního šatu.

Pomocné závody pro provoz, celkový výsledek nepříznivý 241.638 Kč 27 h, vznikl jmenováním podúředníků úředníky, stabilisací a intimací zaměstnanectva a převzetím personálu sestátněných drah (B. D. a Ú. T. D.). Úspor bylo docíleno toliko menšími výdaji za akordní práce a omezením služebních cest.

206.476

54

17

3

                                 
     

mimořádné

349,701.159

1

1.181,470.350

-

349,481.691

9

831,988.658

91

839,870.240

15

7,881.581

24

Zvýšené náklady v důsledku přírůstku pensistů a provedení zákona čís. 99 Sb. z. a n., z roku 1921. Náklady na nouzové výpomoci pensistů nebyly do rozpočtu zařazeny; rovněž nebyly preliminovány mimořádné odměny úředníků s vysokoškolským vzděláním. Nepříznivý výsledek se snížil tím, že nedosáhly výdaje na úhradu rozdílu mezi nákupní a prodejní cenou režijního uhlí, jakož i srážky převzaté, státní správou železniční, výše preliminovaných kvot.  

1.903

51

17

3

                                 
     

(dohromady)

1.542,365.840

87

2.436,823.390

-

1.542,164.728

81

894,658.661

19

839,870.240

15

54,788.421

4

 

268.380

5

     

b) věcné výdaje:

                           
     

řádné

1.299,302.657

81

1.693,288.370

-

1.299,336.760

34

393,951.609

66

-

-

393,951.609

66

Rozdíl 393,951.609 Kč 66 h skládá se z příznivého výsledku při zúrokování a umořování dluhů zatěžujících železniční rozpočet, pak platech z nájmu 13,299.171 Kč 43 h a při službě výkonné docíleného celkově příznivého výsledku 380,652.438 Kč 23 h. Prve uvedený výsledek vyplývá z toho, že výkupní renta Severní dráhy Ferdinandovy byla placena, jako v letech předešlých, v korunách rakouských. Výsledek ten byl snížen poukazem splátky na hypoteční zápůjčku dráhy Rakovník-Louny za II. pololetí 1922 teprve v roce 1923 a nepředvídanou potřebou na výkupní cenu Ústecko-Teplické dráhy.

Celkově příznivý rozdíl ve službě výkonné 380,652.438 Kč 23 h jest výslednicí následujících složek:

Ústřední služba ředitelstev, celkově výsledek nepříznivý 345.102 Kč 12 h vznikl větší potřebou na palivo. Při dozoru na dráhu a její udržování bylo uspořeno celkově 6,270.494 Kč 94 h, a to účelným hospodařením, příznivějšími nákupními cenami materiálií a omezením udržovacích prací na nejnutnější potřebu. Výsledek snížil se však o výdaje, vzniklé pro nepředvídané výměny kolejnicového materiálu, nutné z provozních a bezpečnostních ohledů, jakož i o větší udržovací práce na výhybkách k zabezpečení nerušeného provozu.

Při staniční a jízdní službě bylo celkově docíleno úspor 868.746 Kč 32 h zlevněním materiálií a opatřením jen nejnutnějších oprav výstroje pro vlakový personál. Úspory snížily větší výdaje za obnovu a doplnění staničního inventáře a zvýšené provise za prodej jízdenek.

Při vozební službě byly výdaje nižší o 293,398.341 Kč 44 h pro pokles cen veškerého materiálu, zvláště uhlí, olejů a maziv, a menší spotřebu paliva a maziva.

Z docílených úspor jest vázána částka 2,000.000 Kč, resp. 600.000 Kč k úhradě státní zápůjčky pro zlevňovací akci družstevní (kap. 22., tit. 1. B., pol. 21).

Dílenská služba a udržování vozidel; celkový výsledek příznivý 63,091.187 Kč 47 h.

Ceny materiálií a ceny náhradního zařízení poklesly. Bylo více spotřebováno nahromaděného starého materiálu. Též spotřeba materiálu poklesla vlivem prováděné revise topné ekonomie a zavedením premií za úspory materiálu. Výsledek se snížil o výdaje za nutnou výpomoc soukromým průmyslem při opravách vozidel.

Příznivý výsledek 10,682.453 Kč 31 h při pomocných závodech pro provoz způsobilo zlevnění cen spotřebních hmotin, zvláště kartonových a ročních lístků a úsporné použití vyřazených jízdenek opětně k tisku; zrušení plynáren v Novosedlech, Drnholci, Mikulově a Židlochovicích.

Při ostatních výdajích provozních bylo docíleno celkově úspor částkou 12,357.183 Kč 18 h, a to na nájemném za vozidla a nevyrovnáváním odpočtů s cizími drahami, jelikož smlouvy o přípojné,službě ještě nebyly sjednány.

Příznivý výsledek snížil se o výdaje na úrocích ze svazových doprav, dále o odpisy pohledávek z provozu soukromých (místních) drah. Vyšší náklady na prodejné tiskopisy, jakož i značná odškodnění za poškození věcí v důsledku železničních nehod a požárů, povstalých jiskřením lokomotiv.

V úspoře zahrnuta jest částka 500.000 Kč, sloužící k úhradě překročení na kap. 13., tit. 11., par. 4.

Na daních a přirážkách větší výdaj 5,670.866 Kč 31 h vznikl zaplacením zvýšených autonomních přirážek k dani výdělkové i s nedoplatky z.let minulých, jakož i vodních dávek. Úhrada jest zajištěna na ostatních paragrafech tit. 3.

134.140

80


 

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP