Předseda (zvoní): Ke slovu je dále
přihlášen pan posl. Neurath. Dávám
mu slovo. (Potlesk komunistických poslanců.)
Posl. Neurath (německy): Vládní
prohlášení nezanechává v nás
žádných pochybností a pan posl. dr Kramář
to nyní zdůraznil, že v tomto státě
má se pokračovati v politice utlačování
a utiskování národností, v národnostním
štvaní, jedním slovem v politice národnostního
šosáctví podle starého rakouského
vzoru. Této politice nemá potřebí
německé měšťáctvo v zásadě
ničeho vytknouti. Německé banky, němečtí
továrníci pokládají za velmi prospěšné
pro své hospodářské zájmy,
aby došlo k národnostnímu vyrovnání,
to jest, k úplnému dorozumění s československým
měšťáctvem vládnoucím v
tomto státě. Němečtí měšťáci
nebojí se československé koaliční
vlády ani československých koaličních
stran, němečtí měšťáci
bojí se především organisované
moci československé třídy dělnické.
A právě v tomto bodu stýkají se zájmy
vládnoucích československých měšťáků
se zájmy měšťáků národnostních
menšin. (Souhlas komunistických poslanců.)
Vedle hospodářských pohnutek je to hlavně
strach před revolučním vývojem, strach
před rozmachem komunistické strany, pro který
se měšťákům národnostních
menšin i vládnoucím měšťákům
zdá býti radno, aby národnostní vyrovnání
bylo rychle provedeno. První slibný krok na této
cestě udělaly již německé měšťácké
strany, ač nejprve poslaly jen svaz zemědělců.
Divadlo, které nám zde předvedl při
volbě místopředsedy této sněmovny
svaz zemědělců, ukazuje, že německé
měšťácké strany, a především
svaz zemědělců, nemají zájmu
pro boj o sebeurčovací právo národností.
Bojem o právo sebeurčení stojí a padá
možnost obrany hmotných a hospodářských
zájmů pracujícího lidu národnostních
menšin v tomto státě. Kdo zrazuje boj o sebeurčovací
právo národností, zrazuje zájmy pracujícího
lidu národnostních menšin v Československu.
(Souhlas komunistických poslanců.) Pan Švehla
má, jak jsme mohli za posledních dnů
viděti, značné obtíže s československou
oposicí. Tím, že nyní vyhovuje nátlaku
nejprve německých zemědělců,
povoluje nátlaku německých měšťáckých
stran, používá nedůstojné podlízavosti
svazu zemědělců, doufá potlačiti
slovenskou oposici, aby konečně zapřáhl
obě skupiny k vozu československé koaliční
vlády. Svaz zemědělců ukázal
nám se zřetelností, jíž nemůže
býti větší, co to je aktivismus. Aktivismus,
to je plazení se po břiše před oněmi
československými stranami, které v tomto
státě vykonávají politickou moc. Aktivismus
je nejnedůstojnější vnucování
se koaliční vládě československé.
Aktivismus, to je ona organisovaná německá
politická moc, jež působí proti boji
o sebeurčení. Aktivismus není nic jiného
než nestoudná zrada materielních a politických
zájmů pracujícího lidu národnostních
menšin v tomto státě. (Potlesk na levici.)
Pokud jde o chování ostatních německých
měšťáckých stran, tu nemůže
se nikdo klamati. K aktivismu, který jsme tím charakterisovali,
hlásí se, jak známo, téměř
všechny německé měšťácké
strany. Jednotný parlamentární svaz, o který
usiluje přece nejen svaz zemědělců,
je, jak známo, blízký uskutečnění.
Pokud jde o německou stranu národní, ví
se, že jediná překážka na cestě
k aktivismu, pan Lodgman, se sám odklidil. Všechny
překážky padly a všem německo-měšťáckým
stranám se uvolnila cesta k aktivismu. A pokud jde zvláště
o německo-národní stranu, jež zde dělá
ještě trochu oposici, jsou důvody této
oposice neobyčejně průhledné. Národní
socialisté vidí zcela zřejmě, že
tu svaz zemědělců a všechny německo-měšťácké
strany provádějí parlamentní kupčení,
že se vyjednává podle zásad koňských
handlířů, a bojí se, že při
tom přijdou zkrátka. To je ten jediný důvod,
jenž je vede k tomu, že jednají teď tak,
jako by je něco politického dělilo od ostatních
německých měšťáckých
stran. Pan Švehla nemusí býti k německým
měšťáckým stranám, jež
mu nadbíhají, tak štědrým. Dva
tucty německých hlasů, jež mu byly k
volbě předsedy Malypetra dány a zprostředkovány,
platí funkcí místopředsedy, jež
byla dána panu Spinovi. Svaz zemědělců
půjde ovšem o krok dále, pokusí se,
o co se pokusil již před tím, než byla
zvolena tato sněmovna, aby německá jednotná
fronta byla rozšířena až k německým
sociálním demokratům. A není právě
možno říci, že chování německých
sociálních demokratů snad nemohlo svaz zemědělců
potěšiti. (Řečník nahlíží
do svých poznámek. - Posl. Schweichhart [německy]:
Jen se dobře podívejte, zda to souhlasí!)
I ano, hned se stane! Svaz zemědělců
dělá veliké kroky na cestě k vládnímu
žlabu. Ostatní německé měšťácké
strany jdou polovičním krokem a posléze němečtí
sociální demokraté dělají docela
malé krůčky, když v senátě
prováděli totéž kupčení
při volbě místopředsedy jako zde svaz
zemědělců. Řeč, kterou zde
pronesl včera pan posl. Hillebrand, nám ukazuje,
ač byla velmi ostře zahrocena proti českým
stranám koaličním, že propast mezi německými
a českými sociálními demokraty není
tak příliš veliká, jak se myslí.
Když včera za řeči pana posl. Hillebranda
padl výkřik, reagovali naň němečtí
sociální demokraté poznámkou, že
přece není možno házeti české
národní socialisty a české sociální
demokraty do jednoho pytle. Ptám se: Čím
liší se čeští národní
socialisté od českých sociálních
demokratů a co vytýkají v zásadě
němečtí sociální demokraté
českým sociálním demokratům?
Politika, kterou provádí česká sociální
demokracie v Československu, je táž politika,
jakou provozuje sociální demokracie všude tam,
kde je zúčastněna na vládě,
a kterou bude provozovati německá sociální
demokracie, jakmile bude míti účast na koaliční
vládě v Československu. (Potlesk komunistických
poslanců.)
Pan posl. Hillebrand přednesl zde celou sbírku
podivuhodných illusí o demokracii. Je morálně
rozhorlen, že nynější vláda nedbá
právě tak zásad demokracie jako dřívější
vláda. (Předsednictví převzal místopředseda
Slavíček.) Diví se tomu, že nynější
vláda nemá pražádné úcty
před formální měšťáckou
demokracií. Přehlíží prostou
a jednoduchou skutečnost, že se tato demokracie neliší
od žádné demokracie v měšťáckém
státě, že československá demokracie
má úkol, jako všude, býti jakousi kulisou,
za kterou má býti poněkud skryta skutečnost,
že v tomto státě ovládá malá,
vše vykořisťující menšina
ohromnou většinu pracujícího lidu. (Souhlas
komunistických poslanců.) Pravda je, že
boj proti této diktatuře může vésti
jen proletariát v tomto státě jako celek,
a právě v této příčině
splnila německá sociální demokracie
právě tak málo svou povinnost jako čeští
sociální demokraté. (Různé
výkřiky něm. soc. demokratických poslanců.)
V tomto státě může vésti
boj proti diktatuře jen celý revoluční
proletariát. Kdežto pan posl. Hillebrand pronáší
zde hodně oposiční řeči, liší
se praktická skutečnost mimo tuto sněmovnu
velmi příjemně od tohoto řezavého
tónu oposice. Jeden příklad místo
mnoha jiných: Když se před několika
dny v Praze sešla konference důvěrníků
koalovaných svazů hornických, aby zaujala
stanovisko k drzému stanovisku uhlobaronů, bylo
mezi jiným navrhováno, aby bojovná fronta
hornického proletariátu byla rozšířena,
aby ihned navázány byly nutné styky s ostatními
těžařstvy, aby na základě společných
porad byl mohutný boj hornického proletariátu
podporován ostatním proletariátem Československa.
Tento návrh byl společně odmítnut
jak panem Pohlem, tak panem Brožíkem.
Co to znamená? To znamená, že pan Pohl dělá
politiku Brožíkovu a pan Brožík
dělá politiku pana Švehly. To jest,
že mimo parlament jsou tito pánové úplně
za jedno ve chvíli, kdy je třeba, aby zájmy
proletariátu v Československu byly zrazeny. (Odpor
něm. soc. demokratických poslanců.) Komunistická
parlamentní frakce (Hluk.) použije sama každé
příležitosti, jež se jí naskytne,
k boji v zájmu veškerých pracujících
tříd v tomto státě (Hluk trvá.),
dá se své strany dělnickým stranám
této sněmovny častěji příležitost,
aby podporovaly boj za zájmy dělnického lidu
v tomto státě. Komunistická strana opírá
se, vedouc boj proti československé vládě
a proti její od základu zpátečnické
politice, nejen o třídně uvědomělý
proletariát národnostních menšin, ale
též o sílu třídně uvědomělého
proletariátu celého státu, především
o sílu československých revolučních
tříd dělnických. (Potlesk komunistických
poslanců, odpor něm. soc. demokratických
poslanců.)
Místopředseda Slavíček (zvoní):
Slovo má nyní pan posl. Světlík.
Posl. Světlík: Slavná sněmovno!
Vládní prohlášení, které
jste včera slyšeli (Posl. dr Hanreich [německy]:
Vždyť jste je neslyšeli, pouze viděli!)
- a vlastně neslyšeli pro velikou bouři
v celé oposici - obsahuje přece jenom mnoho věcí
velmi významných pro celý stát, jež
musíme všichni uvítati a jež zasluhují,
abychom jim věnovali jakousi pozornost.
Co zvláště ve vládním prohlášení
musíme pozdraviti, je to, že zdůrazňuje
(Posl. dr Hanreich [německy]: Že ve věcech
kultu zůstane vše při starém!) kontinuitu
v politice vnitřní i vnější,
že poukazuje na pevnou linii, kterou nastoupily vlády
dřívější a po které musí
jíti i vláda nová.
A, vážená sněmovno, skutečně
v době dnešní demokracie není ničeho
více potřebí nežli jakési pevnosti.
Demokratické zřízení je zřízení
ideální, ale toto demokratické zřízeni
je mnohohlavé, je těžkopádné
a proto se osvědčuje nejlépe v dobách
klidu, v dobách míru, v dobách normálních
poměrů, kdy je čas na dlouhé diskuse,
kdy je čas na nekonečné debaty. Ale v dobách
válek, v dobách sociálních bouří
jsme viděli i v historických dobách dřívějších,
že vždycky vlády demokratické bývaly
nahrazovány diktaturami. A je-li dnešní doba
poválečná dobou míru a normálních
poměrů, o tom myslím, že jsme všichni
jednoho názoru, a právě z těchto těžkých
dob poválečných plyne to, že dnes ve
století demokracie v západní Evropě,
Italii, Španělsku a dokonce také ve Francii
i v Německu mluví se o nutnosti zavedení
diktatury.
Také československá demokracie měla
jistě v popřevratové době postavení
velmi těžké, a vládní prohlášení
líčí velmi účinně tu
svízelnou situaci československé demokracie
za prvních 7 let po převratě. A kdo viděl
události v této sněmovně za prvních
schůzí, uzná, že tato tíha práce
zůstane v československé demokracii zachována
i nadále. Má-li se tedy udržeti, bude pevnosti,
o které jsem se zmínil, jistě potřebí.
A tu je litovati toho, že přestala existovati tak
zvaná "pětka", která představovala
pevnou organisaci v československé demokracii. (Výkřik:
Přece se někomu po ní stýská!)
Já myslím, že se nám bude všem
stýskati po ní, která držela všechno
pevně ve zlých chvílích ve své
ruce a že především tuto ruku neodtahovala
před odpovědností. Myslím, že
nezbude časem, než aby tato dvanáctka a čtyřiadvacítka
doplnila se buďto "pětkou" resp. "šestkou"
státníků odhodlaných k činům
v okamžicích, kdy všichni váhají
a ztrácejí hlavu. Národ potřebuje
především dobré vlády, nedá-li
mu dobrou vládu demokracie, začnou za chvíli
po diktatuře volati i sami demokraté. Nová
"pětka" resp. "šestka" to bude
musiti býti, která tu kontinuitu udrží
a zachová pevnou ruku. Této pevné ruky a
kontinuity je nám potřebí tím více,
ježto samo vládní prohlášení
mluví o veliké roztříštěnosti
a vzpomíná, že v parlamentě máme
16 stran, a nevím, zda v této roztříštěnosti
československý parlament nemá opravdu první
místo na celém světě.
Jsou přece parlamenty, jako v anglosasských zemích,
které nemají více než 2 nebo 3 strany.
Mohl bych si při této příležitosti
stěžovati na známou slovanskou nesvornost,
ale kdo se podívá na řady německých
poslanců, tož vidí, že tam ta roztříštěnost
není o nic menší, než u nás.
Po převratě se mluvilo o potřebě,
zjednodušiti naše politické poměry, a
kreslilo se schema asi 4 československých stran.
Ale všecky tyto naděje na zjednodušení
našich politických poměrů selhaly a
právě naopak všecko spělo k nové
roztříštěnosti. Rozložily se i
ty tábory, které po převratě z různých
složek se shlukly, jak to vidíme na příklad
na straně národně-demokratické. Nechci
se zabývati pathologií našeho politického
sektářství, chci se jen zmíniti o
jedné věci, která se udává
za příčinu roztříštěnosti
našeho parlamentu, a to proto, že o ní mluví
také vládní prohlášení.
Běží tu o soustavu poměrného
volebního řádu.
Není pochyby, že poměrný volební
řád je nejspravedlivějším volebním
systémem, umožňuje zastoupení každé
složce národa a státu, každé složce
národní nebo sociální. Ale žádná
zásada se nesmí hnáti do krajnosti, nemá-li
se státi anarchickou, tedy nesmí se hnáti
do krajnosti ani zásada poměrnosti. Je na příklad
tak přirozená zásada, jako je zásada
8hodinové doby pracovní. Ale kdybychom tuto zásadu
8hodinové pracovní doby hnali do krajnosti a chtěli
ji uskutečniti všude a za každé příležitosti,
na příklad v zemědělství, v
době žní, pak by tato zásada sama sebe
přivedla ad absurdum. A tak také nesmí se
zásada poměrnosti hnáti až do krajnosti,
nemáme-li býti přivedeni ad absurdum.
Slavná sněmovno! Jest jisto, že naše proporce
je příliš radikální a že
nezbude nic jiného, než provésti korekturu
této poměrnosti a najíti volební řád,
který by byl střední cestou mezi systémem
většinovým a systémem proporčním
a potom usnadňoval i sestavení vládní
většiny v našem československém
parlamentě.
Co se týče zásady proporce samé, byla
vždycky požadavkem křesťanské demokracie.
My za tímto systémem budeme státi vždy,
ježto znemožňuje každou diktaturu a jest
jasným důsledkem zásady solidarismu, který
chce dáti každému, což jeho jest.
Přes velikou roztříštěnost československého
tábora utvořila se přece v novém našem
parlamentě opět československá pracovní
většina. Jestliže vládní prohlášení
praví, že celá naše dosavadní cesta
ukazuje vzestupnou linii, pak je to jistě zásluhou
dosavadních pracovních většin, které
opravdu vykonaly, jak dále dí vládní
prohlášení, veliké dílo výstavby
našeho mladého státu.
Zavedením této československé vládní
většiny stala se Československá republika
oním ostrovem klidu a pokoje, jak o tom mluvily i zahraniční
hlasy, a jistě že je to pravda, i když po případě
náš parlament není právě obrazem
tohoto ostrova pokoje ve střední Evropě.
Proto my jsme od počátku stáli za koncepcí
československé vládní většiny
a nikdy jsme se od tohoto stanoviska neuchýlili, i když
se mluvilo o většinách jiných. Jsme
pro koncepci československé vládní
většiny z toho důvodu, že by v době
výstavby našeho státu jiná většina
neměla a nemohla míti porozumění pro
jeho potřeby. Československá republika nemůže
býti Švýcarskem, nýbrž vždy
jen národním státem, ježto by jinak
pozbyla svého historického poslání.
Československá republika vznikla úsilím
československého národa o státní
samostatnost a udrží se dále jen touto vůlí.
Kdyby tato vůle byla nějak ochromena, znamenalo
by to obnovení Rakouska ve formě ještě
zhoršené. Jsme pro národní československý
stát, ale přejeme každému jinému,
aby se mu dostalo v Československé republice plné
svobody k národnímu a kulturnímu rozvoji.
Přáli bychom si, aby československé
vládní většiny zúčastnily
se všecky československé strany, které
podle vládního prohlášení jsou
oddány myšlence republiky.
Co se týká politiky zahraniční, tu
se plně stavíme za úsilí našeho
zahraničního ministerstva, které podle vládního
prohlášení pracovalo a pracuje pro trvalý
mír mezi státy a národy a pro mírumilovné
soužití republiky s okolními státy.
Práce pro trvalý mír mezi státy a
národy je ovšem prací Sisyfovou. Zatím
co v Locarnu sjednával se politický mír v
západní a střední Evropě, bojovalo
se v severní Africe, Malé Asii. Možná
tedy, že Locarno nám zabezpečí mír
na malém poloostrově západní a střední
Evropy, ale ve východní Evropé, v Asii, v
Africe nastává doba vážného vření
a kvasu, o němž se jistě neví, jak počal
a kam směřuje, ale proti Evropě zdá
se býti namířen jistě. A tak Společnosti
národů a jejímu úsilí otvírají
se dalekosáhlé perspektivy. Těšíme
se proto, že Československo účastní
se ne na místě posledním úkolů,
jež si dala Společnost národů, i když
dosud autorita její není taková, aby na příklad
i Turecko chtělo se jí podvoliti, a když také
velké státy chtějí sice platnost jejího
rozhodnutí pro státy malé, ne však pro
sebe. Úsilí o trvalý mír mezi státy
a národy bude křesťanská demokracie
podporovati ze všech sil. My se žádným
utopiím o brzkém světovém míru
neoddáváme, ježto víme, že předpokladem
světového míru je mír duší
a hlav, že nejprve musí dojíti k míru
sociálnímu a národnostnímu, k rozřešení
třídních otázek a zápasů
a k urovnání národnostních třenic
a že války přestanou tehdy, až budou odstraněny
jejich příčiny. K odstranění
těchto příčin chceme právě
tak spolupůsobiti, jako k urovnání aktuálních
sporů, ať se vyskytnou kdekoliv. (Předsednictví
převzal místopředseda inž. Dostálek.)
Je potěšitelné, že toto mírové
úsilí světové opíráme
o snahy o mírumilovné soužití republiky
s okolními státy, t. j. se svými středoevropskými
sousedy. A že se nám podařilo najíti
přátelství nejen s Polskem a Jugoslavií,
slovanskými to státy pobratimskými, nýbrž
i s Rumunskem, a že žijeme v sousedském míru
i s Německem, to všechno je důkazem, že
mírové naše snahy jsou poctivé a upřímné.
Nutno uvítati, že Československo stojí
takřka v čele práce o konsolidaci střední
Evropy. Co se týče Německa, víme z
tisíciletých dějin, že v dobách,
kdy bylo slabé, byli jsme silnými a naopak. Přáli
bychom si proto, aby dnešní dobrý poměr
k Německu zůstal zachován i pro budoucnost,
pro doby, že Německo bude po případě
opět mocným činitelem světovým.
Ježto dobré sousedství podporuje obchodní
smlouvy, voláme po urychleném provedení obchodních
smluv se všemi našimi sousedy.
Vládní prohlášení dotýká
se také našeho poměru k Vatikánu a praví,
že dosavadní vztahy byly diktovány zájmy
státu. Je dobře, že se zdůrazňuje,
že je to zájem státu, aby naše republika
měla zastoupení v centru světové diplomacie.
Je to tím potřebnější, když
zastoupení u Vatikánu mají i státy,
které mají jen menšiny katolického obyvatelstva.
V náboženské sféře evropské
nabývají dnes velikého významu unionistické
snahy mezi křesťanskými církvemi. Světovou
pověst mají naše unionistické kongresy
velehradské. Prosíme, aby zahraniční
úřad těmto snahám věnoval plnou
pozornost.
Vládní prohlášení přechází
od politiky zahraniční k politice vnitřní
a ohlašuje reformu správního zřízení,
zvláště pozoruhodně se dotýká
župního zřízení a zemské
autonomie. Pro nás, kteří jsme zůstali
autonomisty i ve vzrušených dobách jednání
o ústavní listině a kteří jsme
podle svědectví největšího našeho
současného historika dr Pekaře zachránili
zemské hranice v historických zemích, když
se jednalo právě o rozlohu žup, pro nás
je zadostučiněním, že vládní
prohlášení v této věci praví:
"Stane se tak (aktivováním žup) s náležitým
zřetelem k dosavadnímu vývoji veřejné
správy v historických zemích." Myslíme,
že se tomu má rozuměti tak, že zemské
svazy žup budou novelisací župního zákona
lépe vybaveny, než je tomu v dosavadním zákoně,
a že zachovány budou dosavadní zemské
samosprávné korporace, jako je zemská školní
rada atd. Při této příležitosti
musíme se veřejně domáhati toho, aby
zemské výbory na Moravě a ve Slezsku a všecky
ostatní samostatné korporace byly konečně
obsazeny a reorganisovány podle nových politických
poměrů.
Vybudování zemské samosprávy je důležité
zvláště pro Slovensko. Není pochybnosti,
že volání po autonomii Slovenska bude velmi
uklidněno, když Slovensko dostane slovenský
zemský výbor, slovenskou zemskou školní
radu a ostatní samosprávné korporace, jaké
mají Čechy, Morava, Slezsko. Co mají historické
země, nechť má také Slovensko. Postup
naší strany v této věci, kdyžtě
my jsme od počátku byli stranou autonomistickou,
je samozřejmý. Škoda, že slovenský
klub v revolučním Národním shromáždění
neuvědomil si důležitosti autonomie Slovenska.
Tehdy by jistě prosadil pro Slovensko všecko, co by
jen byl chtěl, a tak jsme mohli býti ušetřeni
mnohého dnešního nedorozumění.
Co se týče Podkarpatské Rusi, praví
vládní prohlášení, že zůstává
směrodatnou ústavní listina. Podkarpatská
Rus tedy svoji samosprávu v příhodné
chvíli dostane rovněž. Jestliže dnes na
Podkarpatské Rusi není klidu a dochází-li
tam také v otázce náboženské
k nepokojům, tu příčina toho není
v obyvatelstvu domácím, nýbrž spory
tyto vyvolávají emigranti. My bychom prosili, aby
cizí podněcovači náboženských
půtek byli konečně odkázáni
do příslušných mezí. (Výborně!)
Vládní prohlášení zabývá
se dále politikou národohospodářskou
a slibuje stabilisaci měny, pro niž bude významným
zřízení Cedulové banky a zhospodaření
veřejné správy. Musí se šetřiti,
musí býti provedena berní reforma, která
má záležeti jednak v tom, že daně
budou přizpůsobeny poplatní síle a
hospodářské nosnosti obyvatelstva - doufejme,
že tato opatrná a kulatá slova budou ve skutečnosti
znamenati ne zvýšení, nýbrž snížení
daní - jednak ve zjednodušení berního
systému jak pro poplatníka, tak pro úřady.
Vítáme, že vládní prohlášení
oznamuje: "O berní reformě bude co nejdříve
předložena osnova zákona." Bude to jen
v zájmu vládní většiny, když
se opravdu tak stane, ježto také vládní
strany ve volební kampani berní reformu voličstvu
slibovaly. A jest skutečně potřeba toho,
aby československý občan zbaven byl tísnivého
vědomí, že platí snad největší
daně v Evropě a že neustále je zaměstnáván
- zvláště se to týká živnostnictva
a obchodnictva - nejrůznějšími daňovými
dotazy a výkazy. Mnozí z nich proto, aby se vyhnuli
nekonečnému dotazování, živnosti
složili. Nuže, ať se provede berní reforma
a zároveň ať se opravdu na všech stranách
šetří. Ať se mimo jiné omezí
také odiosní až počet ministerstev.
A tu konstatuji, že jsme pro značnou restrikci počtu
ministerstev, i když v tuto chvíli restrikce ministerstev
se nepodařila.
Co se týče státních zaměstnanců,
ohlašuje vládní prohlášení,
že se provede, co bylo slíbeno. My si jenom přejeme,
aby poměry státních zaměstnanců
byly upraveny důkladně na základě
reformy státní správy a systemisace míst,
aby se státním zaměstnanectvem skutečně
se jednalo podle zásady "méně státních
zaměstnanců, ale lépe placených".
Státní zaměstnanectvo ve své rozvážné
části přeje si úpravy svých
poměrů ne kvapné a ledabylé, nýbrž
od základů a definitivní.
Národohospodářská politika je potřebna
i z toho důvodu, abychom mohli provésti a udržeti
naše sociální zákonodárství,
které je opravdu snad nejvyspělejší
vůbec. Také na sociální úkoly
je třeba peněz, bez peněz vidíme,
jak na příklad na Moravě, v Brně a
jinde musily býti z nedostatku finančních
prostředků zavřeny některé
poradny matek a kojenců. Mluví se dokonce o krisi
humanity u nás. Vládní prohlášení
oznamuje provedení zákonů o sociálním
pojištění jak dělníků,
tak osob samostatně hospodařících.
Pro toto bude přípravný sbor jmenován
v nejbližších dnech. Přáli bychom
si, aby lidová strana měla v něm takové
zastoupení, jaké jí patří a
nebyla tak odstrčena, jako v přípravném
sboru pro sociální pojištění
dělnictva. Osnova zákona o pojištění
přestárlých je rovněž ohlášena,
dále rozšíření a sjednocení
pojišťování úrazového, úprava
nemocenského a pensijního pojištění.
A tak doufáme, že konečně doopravdy
se to myslí se sociálním pojištěním
žurnalistů. Když žurnalisté se o
sebe málo starají a více si všímají
ostatních, ať zase ti ostatní jim oplatí
a postarají se o ně. Vláda po stránce
sociální chce rozvinouti činnost velikou.
Chce dále řešiti bytovou krisi a chce vůbec
sjednotiti roztříštěné zákonodárství
dělnické. O vybudování zvláštního
zákonodárství sociálního volala
křesťanská demokracie také u nás
už dávno. Není pochybností: v sociálním
zákonodárství musíme pokračovati,
ale zároveň se postarati o to, aby sociální
činnost byla finančně zabezpečena.
Sociální zákonodárství právem
proto ohlašuje také péči o stavy střední,
o zemědělství a živnosti, když
slibuje další provádění pozemkové
reformy, zákon o nekalé soutěži, o podomním
obchodu a zvláště reformu živnostenského
řádu.
V oboru kulturním mluví vládní prohlášení
o škole a obsahuje významnou větu: "Jen
k takové škole mohou míti rodiče všech
dětí důvěru a jen taková škola
může přinésti prospěch státu,
která je ovládána ušlechtilou a vzájemnou
snášelivostí." My bychom si přáli,
aby naše nucená státní škola konečně
opravdu se povznesla na úroveň ušlechtilé
a vzájemné snášelivosti, aby opravdu
všichni rodiče mohli rádi posílati do
ní své děti. Dosud takové poměry
ve škole státní nebyly. Naše stoupenectvo
v této věci zahrnulo nás stížnostmi.
Četní učitelé na státních
školách nejsou ovládáni náboženskou
snášelivostí, nýbrž dají
se ovládati konfesní nesnášelivostí
vůči katolickým dětem. Konfesní
nesnášelivost jeví i úřady školní
vůči učitelům katolickým, kteří
nemají plné svobody svědomí. Přímo
drastický jest zde příklad novojického
inspektora Smrže, který písemně sestavil
si celý plán na vyhubení t. zv. "klerikálních"
učitelů ze svého okresu. My nemůžeme
za těchto okolností míti důvěry
v nucenou státní školu, která byla a
je dosud naplněna protikatolickou konfesní nesnášenlivostí,
a budeme se vždy domáhati svobodné školy
náboženské, tak jak existuje u všech nejpokročilejších
národů Evropy i Ameriky. Svobodná škola
náboženská je integrální součástkou
náboženské svobody a svobody svědomí.
K náboženské svobodě patří
svobodný chrám, svobodné charitativní
ústavy a svobodná náboženská
škola. Tam, kde rodiče jsou pod trestem nuceni posílati
děti do škol, které nepěstují
úctu k náboženskému cítění
jak rodičů, tak dětí, nelze mluviti
o náboženské svobodě. Lidová
strana bude v této věci pevně hájiti
svobodnou náboženskou školu také v republice
Československé. V duchu plné náboženské
svobody a svobody svědomí přeje si lidová
strana míti řešenu také otázku
poměru státu k církvi. Problém tento
u nás dosud se chápe v duchu států
vrchnostenských a nevyvinutě demokratických
z minulých století. V době lidovlády,
kdy do této vlády zasahuje také lid nábožensky
uvědomělý, nelze děliti občana
od křesťana. Ve všech státech, kde křesťanská
demokracie účastní se vlády, upraven
je poměr státu k církvi tak, aby občanstvu
nábožensky cítícímu byla dána
možnost účastniti se na správě
státní. Doba násilných rozluk, kulturních
bojů vedených vládami skončila a ustoupila
době nového poměru státu k církvi,
kdy stát dává církvi, což je
jejího, a církev opět státu. Vládní
prohlášení mluví o pokračování
v dosavadní církevní politice i co do obsahu
i co do method. Doufáme, že slovům těmto
máme rozuměti tak, že také u nás
bude řečený poměr upraven tak, aby
československé křesťanské demokracii
umožněna byla společná práce
s ostatními státotvornými stranami.
Vážená sněmovno! Z toho, co bylo řečeno,
vyplývá, že československá strana
lidová chce pracovati společně se všemi
stranami, které stojí na půdě republiky,
o klidný a pokojný a při tom zdárný
vývoj našeho státu. Tuto cestu podle vládního
prohlášení chce nastoupiti i nová vláda
a chce tu ve všech oborech státní správy
jíti ve šlépějích předchozích
koaličních vlád. Proto tedy za československou
stranu lidovou prohlašuji, že budeme hlasovati pro schválení
vládního prohlášení. (Potlesk)