Středa 9. června 1926

Když jsem přihlédl k celkovému rázu předloženého zákona, shledal jsem, že je to naprosto nesoustavná složka různých položek, o kterých se páni spolu dohodli podle zásady: jak ty mně, tak já tobě. Velká cla na potřeby zemědělství tam zůstávají, nesnižují se, na druhé straně se zavádějí položky, které jsou skutečně neobyčejně důležité pro naše národní hospodářství. Je svrchovaně důležité, když se zavádějí na příklad cla na letadla a stroje letadlové, poněvadž u nás se patrně kupuje soukromými producenty, zvláště zemědělci, neobyčejné množství letadel. Letadla a stroje kupuje u nás pouze stát - vyrábějí je tři v fabriky - a zavádějí se na ně zvýšená ochranná cla, aby stát sám sobě tímto ochranným clem zvýšil ceny výrobků, které doma kupuje. To je hospodářská logika přímo skvělá. Tato položka je tak důležitá, že musí přijíti do celního sazebníku, stejně jako položka na automobily a jiné věci podobné.

Ale musí se říci, že agrárníci mají také někdy smysl pro své kolegy. My jsme dosud měli dusičnatá hnojiva a Thomasovu strusku úplně bezcelně. Aby tomuto zlořádu, který poškozuje zemědělství, byl učiněn konec, tedy v předloženém návrhu se zavádí clo na dusičnatá hnojiva a na Thomasovu strusku.... (Posl. dr Zadina: Vy jste hlasoval ve vládě pro to!) My jsme činili návrh na bezcelnost, vy jste to zamítli.

Pánové, já vám něco řeknu: Shledávají se důvody, proč páni kolegové z německé strany zrovna jako lvi se bijí a drží i tam, kde naši národní demokraté pouštějí. Pánové, někde na Falknovsku je nějaká fabrika na dusíkatá hnojiva, někde je zase fabrika na Thomasovu strusku a najednou se ocitá clo protizemědělské, zhoršující výrobu, práci proti zvýšení produkce, o které se mluví v tomto celním sazebníku. Jsou zde patrny různé způsoby, kterými je možno zaplatiti za politickou pomoc. Byl jsem od počátku přesvědčen, že němečtí páni kolegové agrárníci ani ostatní německé. strany nespokojí se "objemovou pící" nějakých jazykových nařízení, nýbrž že trvají na nějakém jadrnějším vyjádření hospodářských výhod. (Posl. dr Zadina: To je dědictví koaliční vlády!) Dědictví koaliční vlády je, že byla tato hnojiva bezcelná, a dědictvím vaší vlády bude, že na tato hnojiva budou cla.

A stejně máme neobyčejný interes na tom, aby jedna loupárna rýže, která zastavila práci, Schicht, dostala clo na rýži. To jsou věci, které někomu voní a někomu zapáchají, jak se to vezme. (Výkřiky posl. dr Zadiny.) Nikde na světě nenašel se ještě stát, který by člověku chudému zdražil sůl a brambory. Vy jste podali návrh, aby bylo chráněno pěstování slanečků v Československu clem, a musili jsme zápasiti v zemědělském výboru, aby pánové laskavě uznali, že naši drobní zemědělci slanečků v žádném množství nepěstují a že není tedy třeba ochranným clem je chrániti. Ale v návrhu zůstalo 5 Kč cla na brambory. Vy nedopřejete člověku, kterému berete tuky, možnost maštění, ani bramborů, zdražujete-li je. V žádném státě nebylo stanoviska tak bezohledného, jako je toto. Pánové, velikou surovostí všech cel na potraviny je, že mají progresi dolů. Je něco zcela jiného, když zdaním nějaký předmět přímou daní progresivně nahoru. Já mohu člověku, který má větší příjmy, zvýšiti daň, ale jedná-li se o clo na brambory, na chléb, na tuky, postihuji progresivně toho největšího chudáka, člověka, jehož příjem je 20 a také 9 Kč denně. Ten bude tím clem postižen daleko hůře než člověk, jehož příjem je 50 až 100 Kč. Tedy to je progrese směrem dolů, která ukládá tím větší břemeno, čím je větší chudák. A to je politika, kterou vy zde zastupujete. (Posl. Nejezchleb-Marcha: Nemyslíte, že máme nadprodukci bramborů? - Jiný hlas: Tak proč je chcete brániti clem?)

Zde vidíte tu logiku: My se chráníme cly před produkty, kterých máme dost, a my se chráníme cly před produkty, kterých máme málo. Tož si vezměte jednu nebo druhou logiku a budeme o ní mluviti. Ale chcete-li dělati obojí najednou ze stejných důvodů, nemůžete žádati, abychom o tom mluvili vážně.

Vezměte si také tu rychlou změnu hospodářských názorů od podání Donátova návrhu. V Donátově návrhu se žádalo šestinásobné clo proti clu rakouskému. Sotva však se o tom začalo jednati s pány průmyslníky, máme zde najednou návrh, aby u ječmene a sladu byl 8,5násobek, u krav sedminásobek, u telat osminásobek a u koní dokonce 12tinásobek. Patrně se jedná zde o nějaké drobné zemědělce, kteří pěstují koně. Pánům průmyslníkům se podařilo přesvědčiti během 14 dnů pány zemědělce, že tomu nerozumějí a že ta celní ochrana musí býti větší, než chtěli.

My děláme zákony, které mají vázati vládu a všechny orgány úřední. A do toho zákona si dáme čl. IV, kterým se dává vládě plné právo, aby tyto sazby z důvodů zcela všeobecných zcela libovolně zvýšila. Máme zde zákon, obsah je celní sazebník a sazby v něm ustanovené. Ale pak si do toho zákona dáme ustanovení, že vláda má plné právo, aby všechny sazby přizpůsobila mimořádným změnám hospodářských poměrů a aby zavedla k těm sazbám přiměřený příplatek. Myslím, pánové, že lépe charakterisovati vážnost tohoto zákona nelze než tím, že takový článek mohl se tam objeviti.

Je tam sice položka o dumpingu v čl. VIII, že je možno zvláštní clo nebo přirážka ke clu nebo omezení dovozu v případě dumpingu se strany jiných států. To působí humoristicky u nás, kteří děláme politiku dumpingu celým svým hospodářstvím. Co je to, když prodáváme cukr doma za 4 Kč 20 hal. a do ciziny dovezeme za 2 Kč 40 hal.? To pak není žádný dumping?

O tom charakteru, o tom duchu, kterým je ten zákon naplněn, svědčí ustanovení závěrečné čl. VIII, kde se ustanovuje pro sledování dumpingového zjevu zvláštní poradní sbor. A do tohoto poradního sboru jmenuje po dvou zástupcích ministr financí, ministr obchodu a ministr zemědělství. Pan ministr zemědělství bude dávati pozor, zdali se jinde neděje sociální dumping, a jeho zástupci, řekněme pan dr Zadina a někdo jiný, budou dávati pozor, aby se mohla zvýšiti zemědělská ze cla z důvodů sociálního dumpingu. Takový je až ten názor pánů: Když se jedná o cenu nějakého produktu, má do toho co mluviti výrobce, obchodník, ale naprosto už ne konsument, který svou prací musí zaplatiti práci těch dvou předcházejících a k tomu ještě jejich zisky. Ten musí jednoduše držet hubu! (Posl. dr Zadina: Konsumenti tam budou také seděti!) Pane kolego, v zákoně to není náš návrh, který se toho týkal, byl zamítnut.

Já jsem ukázal, komu návrh celního zákona bude dávati, že je to totiž statkář. A teď se podívejte, komu ten návrh celého zákona bude bráti, nemluvě o domkářích. Pan prof. Brdlík ve svých kuriosních statistikách počítal spotřebu a výdělek 5tičlenné rodiny průmyslového dělníka na 19.650 K, čili 378 K týdně. Státní statistický úřad, který není podřízen zemědělské radě, vypočetl s ministerstvem soc. péče roční průměr týdenní mzdy u horníků na K 224,37, u sklářů K 167.50, u kovodělníků 195 K, u textilníků na K 132,52, u stavebníků K 216 25. Ale to platí pouze pro plnou zaměstnanost celého roku! My jsme však pustili v hornictví loni 15.000 lidí. U textilníků se pohybuje průměrná mzda okolo 20 Kč a já sám jsem při svých pochůzkách po obcích na Orlicku našel mzdy pro dospělého dělníka - 9 K denně! Nevím, jak si dovedete rozpočítati životní náklad textilního dělníka, který je u nás z oborů nejčetnějších a který vydělává 20 Kč denně a ještě část roku trpí nezaměstnaností. A i kdyby netrpěl nezaměstnaností, račte si vzíti tužku a spočítati, co si z těch 20 Kč denně koupí a řekněte potom, jestli někdo, zákonodárce či kdokoliv, má právo tomu člověkovi z těch 20 Kč denně vzíti jen jediný haléř pro někoho, komu se vede daleko lépe. (Výkřiky posl. Hakena.)

Pánové, je zajisté neurčito, do jaké míry uplatní se a jak se číselně vyjádří toto zdražení. Já beru cifry, říkám to výslovně, které byly připraveny pro pány, kteří zde měli mluviti, ale kteří mluviti nesměli. (Tak jest!) Jsou to cifry úplně spolehlivé, jsou to cifry přesné, jak mohou býti, a já pravím, na podkladě těchto cifer bude se týdenní zatížení pětičlenné rodiny vaším návrhem pohybovati kolem 12 Kč. To jsou cifry vždycky jen přibližné. Uplatní se buďto zcela nebo ještě více, nebo případně méně, protože páni, kterým bude vedle našeho konsumenta zdraženo, to ze svého nezaplatí. Jako daně jsou převalovány až k tomu, který je dále převalovati nemůže, tak také toto zdražení bude převalováno a zaokrouhlováno až k tomu, který je dále převaliti nemůže, na dělníka, který nebude moci zvýšiti svoji mzdu v důsledku špatné konjunktury. Nakonec celá lavina od toho výrobce se zřítí na toho obchodníka a z toho obchodníka se převalí na toho dělníka, a nezvýšší-li se mzdy, bude on jediný, který toto zdražení bude musiti platiti. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)

To znamená, že rodina, která měla na potraviny 42 % svého příjmu na výživu, bude musiti dáti 64,9%, spotřeba na šatstvo a na byt bude musiti býti stísněna, zmenšena, aby mohla býti zvýšena spotřeba na živobytí. Jestliže člověk, který dostává 20 K denně, bude musiti týdně pracovati více než půl dne pouze na toto zdražení, myslím, že jste nemohli najíti něco horšího a že žádným způsobem toto zatížení jste nemohli udělati tíživější. To nejsou žádné maličkosti. Člověk se setkává s výpočty: "Vždyť to nic není." Pánové, kdo jste žil - mezi vámi je málo takových, ale jsou snad také někteří - jako člen 8členné rodiny kovářského dělníka 17 let v jednom pokoji 4patrového činžáku, když se vydělávalo 6 zlatých týdně, kde se zamykal chléb před dětmi, které hladověly, které plakaly hlady, když nezaměstnanost znamenala zoufalství a myšlenku na sebevraždu, kdy lidé v dostávali souchotiny, kdy každý krejcar byl jměním, pánové, kdo prožil něco takového, tak si dovede představiti, co znamená tento návrh pro tyto vrstvy, žijící na hranici mezi hladověním a najeděním a mezi souchotinami a zdravím, jak žijí statisíce obyvatel tohoto státu, (Potlesk sociálně demokratických poslanců.) a vy nejste si vědomi dosahu celé. této své politiky. (Výkřiky posl. Zeminové.)

Pánové, tento způsob zachraňování zemědělství to je to nejstrašnější, co jste si mohli vymysliti, to je ta nejhorší cesta, kterou jste mohli jíti, to je dračí setba, kterou zaséváte do myslí a duší obyvatelstva tohoto státu. (Výkřiky. - Dlouhotrvající hluk.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid. Prosím pana řečníka, aby pokračoval.

Posl. Srba (pokračuje): Úkolem strany, o která stojí za státem a za Československou republikou, jako je sociálně-demokratická strana dělnická, musí býti, aby v obyvatelstvu tohoto státu udržela a podporovala státní smýšlení a oddanost a příchylnost k republice.

Já vám řeknu, je to těžká práce choditi dnes po městech a vsích na schůze zemědělského i průmyslového dělnictva a tam vykládati o tom, že přes všechno to, co se proti nim děje, jsou povinni za touto republikou státi, jsou povinni tuto republiku chrániti, že je to jejich republika, jejich dědictví, že musí bojovati o to, aby nabyli v ní spravedlivého vlivu. Ti lidé sedějí v takovém Nasavrcku v horách klidně na schůzi a říkají: ano, my jsme pro republiku, jsme pro československý stát, my milujeme svůj stát, svoji republiku, ale jak je to možné, že v tom státě se nám tak bídně vede, jak je to možné, že zde není žádné cesty k nápravě, že k starým nadělují se nám břemena nová? Je lehko býti nositelem státní myšlenky pro toho, jehož existence je zajištěna, kdo není vydán nebezpečí nezaměstnanosti, kdo se nají a zápasí snad o jiné věci, ale pro toho, kdo žije den ze dne, kdo je vydán bídě, kdo vidí utrpení svých dětí, kdo je bez zaměstnání, pro toho je republika dnes jednou řadou velkých obětí, pro toho je republika řadou skutečných utrpení a je potřebí velké mravní síly, aby lidé, jimž se takto vede, za tou republikou stáli a byli ochotni přinášeti oběti, kterých ti druzí přinášeti nechtějí.

My zde jednáme o takových věcech a náš milý průmysl, který se má starati o to, abychom byli schopni konkurence na mezinárodním trhu, sedí za ohradou ochranných cel, platí za ně nějaké výpalné a nestará se pranic o to, aby, až ohrada padne - a ta padnouti musí a padne - byl schopen zápasu a konkurence na světovém trhu. Náš průmysl v této věci úplně selhává, existují dávno určité úmluvy mezi těmi, kdo chtějí cla pro obilí a kdo chtějí cla pro výrobky průmyslové, a proto náš milý průmysl a Svaz průmyslníků, který je vždy na místě, když se jedná o snížení dělnických mezd, v tomto případě selhává. Neslyšíme pana dr Hodače, neslyšíme nic o skvěle zařízené kanceláři Svazu průmyslníků, nýbrž o Svazu průmyslníků slyšíme pouze tehdy, když se jedná o to dokázati, že průmysl není schopen svým zaměstnancům zaplatiti.

Pánové, náš průmysl je zkorumpován, žije z ochrany vysokých cel, v hnilobě našeho průmyslu žijí jednotlivé závody a firmy, které berou ohromné zisky a vydírají české konsumenty. Je hanbou národní demokracie, která neustále křičí o tom, že se jedná o národní průmysl, že jsou to v prvé řadě němečtí průmyslníci, kterým cla v prvé řadě pomáhají, že jsou to němečtí průmyslníci, kteří v prvé řadě provozují celou tuto politiku, ať již se jedná o zákon o dusíkatých hnojivech, neb o vše ostatní. V našem průmyslu hornickém v severních Čechách jsou zaměstnáni říšskoněmečtí důstojníci, které v kancelářích oslovují: Herr Leutnant, Herr Obrst - a do těchto kanceláří nemůžeme dostati jediného českého inženýra, ti páni nepřipustí tam českého člověka k ničemu, co by bylo choulostivější, a kdyby přišla válka, stačí jen, aby odešli z míst, která zastávají, a celý tento průmysl bude ochromen. A toto všechno neznamená nic, když se jedná o cla, která těmto pánům pomáhají a prospívají.

Bylo zde řečeno, že tato krise je krisí odbytovou, a přece v celé debatě, která byla vedena od pánů z druhých stran, nikoho nenapadlo, že by bylo třeba organisovati sběr zemědělských výrobků a jejich odbyt, jako je to v jiných státech s pokročilým zemědělstvím. Nepoukazuje se na ohromné vydírání vysokou úrokovou mírou. Vklady, které plynou z Raifeisenek, plynou do bank, které je ukládají do průmyslových podniků a na vysoký úrok. Zemědělec zůstává bez kapitálu aneb je odkázán na vysokou úrokovou míru. To je ta politika, o které jsem řekl: Budete, pánové, určitě největší stranou naší buržoasie, vy budete držeti v rukou velkou výrobu zemědělskou, budete míti rozhodující slovo ve výrobě průmyslové, pohltíte národní demokracii, vy ji již pohlcujete, vy chápete pomocí svých prostředků peněžních, sbíraných na venkově, pevnou posici v průmyslu, zabíráte jeden průmysl za druhým, stáváte se účastníky těchto závodů. Já vám k tomu procesu gratuluji. Touto politikou pracujete proti drobným zemědělcům a proti těm, kteří měli býti základem naší zemědělské demokracie.

Pánové, k závěru: Po tom, co bylo řečeno ve výborech a co bude řečeno jinými řečníky naší strany, není žádné pochybnosti o tom, že předloha zákona o celním sazebníku jakožto dílo zákonodárné neluští otázku celní ve smyslu národohospodářsky státu příznivém, nýbrž že ji zaplétá a zhoršuje. Navrhovaná ochrana celní jistě může prospěti jen nepatrné části majetného zemědělského obyvatelstva a je jisto, že nemůže pomoci, ale že poškodí ohromnou převahu drobných zemědělců a hospodářské zájmy ostatního obyvatelstva. Její průmyslová část je čistě protekční, jednak také neúplná. To není žádné dílo národohospodářské, to je pouhá dělba to kořist, to není žádná parita mezi zemědělstvím a průmyslem, nýbrž ta disparita se tímto návrhem ještě zhoršuje. Aby toto l zkázonosné dílo mohlo býti prosazeno, byla rozbita jednota stran, které dosud tento stát politicky udržovaly, a ostří předlohy je namířeno proti těm, (Hluk. - Předseda zvoní) kteří ve válce i po válce přinesli republice největší oběti. Bohatým má býti přidáno, chudým ubráno. Největší zisk z této ochrany celní, obilní, odnese naše stará šlechta, českému dělnictvu nepřátelská, která ještě dnes je držitelem největší části velkostatků a které také zůstane velká část pozemkového majetku a proti které jsme bojovali politicky a v pozemkovou reformou. To bude hlavní podílník na kořisti těchto cel. Že mohlo to dojíti tak daleko, to svědčí o tom hlubokém přerodu, který se děje uvnitř naší agrární strany. To je přerod k mocenské straně kapitálové. Já jsem přesvědčen, že ho nikdo nezadrž, že bude vítězný, ale přerod ten také přinese přesvědčení, že na straně drobného zemědělského lidu stojí ti, kdož hájí všude práci a také práci drobného, zemědělského obyvatelstva. O vlasti a vlastenectví jsou dva názory v tomto státě. Jedněm je vlast nebeskou bohyní, kterou uctívají a které jsou schopni přinésti všechny oběti a přinesli je, a druhým jest pouhou dojnicí, která je opatřuje máslem, a když ta dojnice je vydojena anebo již máslem je opatřovati nemůže, prodají tu dojnici prvnímu řezníkovi, který jim za ni nabídne vyšší cenu.

Pamatujte si, že duch Bílé Hory obchází v tomto návrhu, poněvadž zase jde o to, aby srdce a duše drobného lidu byly odcizeny tomuto státu. Ti, kteří by ho měli držeti, nebudou míti síly ani chuti. Šlechta, která byla dosud držitelem hospodářské moci v zemědělství a které chcete pomáhati, stát držeti nebude.

Nemůžeme hlasovati pro celní opatření, které má posíliti jen tyto kapitalistické vrstvy a oslabiti všechny vrstvy ostatní. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Scharnagl. Dávám mu slovo.

Posl. Scharnagl (německy): Slavná sněmovno! Návrh o úpravě cel, který nám byl předložen k parlamentnímu projednání, jest prvý návrh, který má na zřeteli také naše tak nesmírně zanedbávané zemědělství. Hladová válečná léta byla rychle zapomenuta, tím také zemědělství. Avšak právě toto důležité odvětví veškerého národního hospodářství bylo přivedeno finančními a měnovými zákony, dávkou z majetku, válečnými půjčkami a daněmi na pokraj hospodářské zkázy.

Jestliže se v poválečných létech dosáhlo zdánlivého vyvazení selských statků z dluhů, příliš brzy se ukázalo, že toto zdání bylo klamné. Neprováděly se žádné investice na budovách a inventářích, stav dobytka byl zdecimován, jeho jakost poklesla, telata byla porážena v příliš velkém rozsahu na škodu nejen domácího usedlého zemědělství, nýbrž zvláště na škodu domácích spotřebitelů. Tomu však vláda pozornosti nevěnovala, nýbrž hleděla si jen dovozu z ciziny. A tak se řítilo a řítí domácí zemědělství rychlíkovým tempem do zadlužení, zadlužení půdy v létech předválečných bylo již nyní překonáno. Podle v statistického materiálu, jejž nyní máme po ruce, činí nové zadlužení československého rolnického stavu již 5 miliard, úroky z této obrovské částky, počítáme-li jen 7%, činí ročně 350 milionů korun.

Táži se tedy: Jest za takovýchto okolností v dnes ještě možno hlasovati nebo mluviti proti zavedení ochranných cel? (Posl. Dietl [německy]: Před válkou bylo zadlužení větší než nyní! O tom nemluvíte, mluvte jen pravdu!) My říkáme jistě pravdu. Součinitel na pšenici činí podle návrhu 4, naproti tomu dnešní daňový součinitel činí proti létům předválečným 12. Projevuje se tímto nepoměrem jednostranný postup, nebo jest výrazem spravedlnosti? Projednávajíce tento návrh, musíme si dáti několik otázek: 1. Potřebuje zemědělství ochranných cel? 2. Zasluhuje domácí zemědělství ochrany? Na obě otázky nepředpojatý - člověk může odpověděti jen kladně. Podle soupisu lidu z roku 1921 zabývá se zemědělstvím a lesnictvím celkem 5,385.790 osob, to jest, z celkového počtu obyvatelstva 13,613.172 osob kolem 40%, tímto povoláním živí se tedy velká část obyvatelstva tohoto státu.

Výtka, kterou uvádějí nepřátelé cel, že ochranná cla podporují lenost zemědělců, není správná. Není závodu, kde by se tak dlouho a tak intensivně pracovalo jako právě v zemědělství, kde od časného rána až do pozdní noci drobný a střední rolník se svou ženou a dětmi v čele svých pomocníků koná nejtěžší práci, konati ji musí, má-li splniti požadavky svého povolání. Požadavky, které se však dnes kladou na rolnický stav v tomto státě, vyžadují, aby se půda využitkovala co nejintensivněji. Břemena, která dnes byla vložena na bedra zemědělství, a to ještě bez sociálního pojištění, jsou několikráte větší než daňová břemena před válkou. Rolník, dokonce nešetře zdraví a nedbaje ostatních lidských přání, pracuje rád, aby splnil své povinnosti ke v - státu a společnosti, což při nejhorší stravě a ošacení nedělá po něm žádný jiný stav. Zaleží-li nyní všem politickým stranám na tom, aby na rovinách udržely samostatný rolnický stav jako podklad veškerého národního hospodářství, nezbývá nic jiného než hlasovati pro zavedení ochranných cel. (Posl. Schweichhart [německy]: Proč mluvíte pořád o rovinách, mluvte přece také o horských zemědělcích!) Pane kolego Schweichharte, náhodou jsem také horský zemědělec ze Šumavy a v tomto oboru mám jistě tolik zkušeností jako vy.

Ochrannými cly rozumíme cla, jejichž účelem jest chrániti domácí výrobu proti soutěži ciziny a podporovati výrobu domácí, a tak zachovati nejdůležitější odvětví národního hospodářství. Máme-li na jedné straně a zavádějí-li se ještě průmyslová cla, která dosahují desítinásobné a čtyřicetinásobné mírové ceny, pak zemědělství nesmí a nemůže na žádný způsob zůstati bez cel a bez ochrany. Takovéto poměry jsou nesnesitelné a neudržitelné. Na náležité odměně za svou práci nemá zájem jedině zemědělec, nýbrž veškeré národní hospodářství státu. Pohyblivá cla, zavedená vládním nařízením ze dne 4. června 1925, se neosvědčila. Podporovala jen dovoz, nedbala však ochrany domácí práce. Zemědělství není však jediným postiženým touto krátkozrakou celní a obchodní politikou. K ostatním postiženým náleží především sami spotřebitelé. Udržováním nízkých cen zemědělských výrobků byla přímo ubita daňová síla zemědělství. Sta milionů korun za zemědělské výrobky přestěhovalo se na škodu státu, průmyslu a jeho dělnictva do ciziny, které jen při poněkud přátelské celní a obchodní politice, mohly býti vyzískány doma. Že jsme my, němečtí křesťanští sociálové, podepsali návrh na zavedení cel na obilí a dobytek společně se Svazem zemědělců, německou živnostenskou stranou a českými a slovenskými občanskými stranami, nemusí vás rozčilovati, neznamená to, že se vzdáváme svého oposičního stanoviska v této sněmovně, znamená však tím méně národní zradu na našem národě, vydání na pospas našich národních práv. Jako lidová strana musíme se snažiti přivoditi vyrovnání všech poctivě pracujících stavů, což se již také podařilo našim bratrským stranám v cizině. V našem starém a vyzkoušeném programu strany praví se v bodu 2, odst. 6: V zemědělství dlužno podporovati zdravý, samostatný rolnický stav. Musíme mu tedy poskytnouti také ochrany. Jsouce obklopeni zeměmi pracujícími v oboru zemědělství většinou extensivně, nemůžeme v zemi, jako jest Československo, při intensivním hospodářství doma vydati se bez ochrany na pospas levnější výrobě a bezcelnému, nepromyšlenému a nesoustavnému dovozu z ciziny. Oddíl hospodářských dějin, který prodělalo naše zemědělství v posledním roce, jest chmurný, ba, uvážíme-li význam, jaký má domácí zemědělství v celkovém hospodářství po stránce hospodářské, beznadějný. Ceny výrobků od roku 1924 velmi silně poklesly. Cena pšenice, která do počátku 1925 činila 290 Kč, klesla až na 180 Kč, žito z 245 Kč na 115 Kč, ječmen z 300 Kč na 135 Kč. Pozorujeme-li proti tomuto vývoji cen ceny chleba a mouky, můžeme jen konstatovati, že se tyto ceny nepřizpůsobily. Chléb jest nepatrně levnější, mouka dokonce dražší. Kdežto v létech 1920 až 1924 bylo dovezeno průměrně 912.190 q pšenice, činil dovoz v r. 1925 1,670.692 q, u žita 1,701.381 q proti 719.894, vedle toho ještě 322.342 q žitné mouky proti 79.834 q. Dovoz stoupl v roce 1925 asi dvojnásobně proti průměru v posledních 5 letech. Zahraniční obchod Československa jest tedy v roce 1925 pasivní u pšenice o 1, 669.050 q, u žita o 1,696.437 q, u pšeničné mouky o 2,345.821, u žitné mouky o 309.332, u obilí, sladu, luštěnin, moučných a mlynářských výrobků a rýže dohromady o 9,437.420 q, což vyjádřeno v procentech, činí stoupnutí o 113% proti pětiletému průměru od roku 1920 do 1924. V žádném poměru k těmto číslicím nejsou však požadavky, jež klade stát a průmysl na zemědělství. Příčinu tohoto zjevu ohrožujícího zemědělství a tím veškeré národní hospodářství v jeho základech nelze hledati v přechodných okolnostech, jejichž účinek jest omezený. Stojíme před společným účinkem nejrůznějších pochybených opatření v oboru hospodářském, jejichž výsledkem jest katastrofální pokles výrobní kapacity. Poslední důvod těchto zjevů dlužno hledati ve výslednici působení pozemkové reformy, daňové a celní politiky. Co zde bylo zničeno v několika málo letech, nebude lze opět vybudovati ani desítiletou prací.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP