Čtvrtek 10. června 1926

Neblahé účinky postihující zemědělství zavedením obilních cel dlužno mezi jiným hledati v tom, že se půda uměle zdražuje. Ovšem pro držitele, který chce prodávati a který spekuluje, jest to výhodou. Avšak zemědělství nemá přece býti obchodním podnikem, má v dostatečné míře opatřovati výživu pro všechny lidi. Tomu se však zabraňuje tím, že se v kapitalistickém systému půda činí předmětem spekulace. A kdo vyzískává nejvíce při této spekulaci? Ovšem velkoagrárník. Poukázal bych v tomto směru na jeden příklad. Roku 1912 koupila hraběnka Olga Zedwitzova u Plzně velkostatek za dva miliony korun a prodala jej za několik roků za tři miliony, získala tudíž při tom 50%. Že následkem zvýšení cen stoupá také zúročení, že budoucí nabyvatel vidí před sebou nová zvýšená břemena, kterých nemůže zmoci, že tím vzniká požadavek po zvýšení cel, aby příjmy uměle byly zvýšeny, budiž jen tak mimochodem řečeno. Vysoké stoupání cen zemědělských pozemků dráždí vždy k jejich prodeji, to jest také statisticky prokázáno. Tak stoupla od r. 1897 až do r. 1912 cena nemovitostí neméně než o 212% a změny v hospodářstvích rozmnožily se následkem toho o 18%. Tak vypadá skutečně ten osudný systém, jenž agrárními cly byl inaugurován. Jestliže pan Böhm a druzí k tomu poukazují, že jest disparita cen, že znehodnocení peněz jest sedminásobné, tu chtěl bych s veškerou skromností poznamenati, že také ceny za potraviny jsou sedminásobné i vyšší. Chlebová mouka stála v roce 1914 30 h, v roce 1926 2·15 Kč, mouka k vaření stoupla ze 46 h r. 1914 na 3·60 Kč v roce 1926, hovězí maso ze 2·02 K na více než 14 až 16 Kč, vepřové maso ze 2·30 K na 17 až 20 Kč, vepřové sádlo ze 1·80 K na 16 a více korun, cukr ze 80 h na 5·20 Kč. Vidíme tudíž sedmiaž osminásobné zvýšení cen proti době předválečné. Avšak pánové stále ještě nemají dosti! Co se týče disparity cen průmyslových, jest jisto, že cenové nůžky vždy se zužují, že průmysl vždy spíše jest s to, aby rolníkům za přiměřené ceny nabízel, co oni potřebují. Chtěl bych ještě poukázati na slovo rytíře Pantz, který klade důraz na něco, co také na dnešní celní politiku většiny se hodí: "Provozujeme cenovou politiku, avšak žádnou produkční politiku. Tuto politiku" - tak praví Pantz "nemůžeme po válce naprosto zachovati v platnosti, aniž bychom se neoctli v hospodářském úpadku." A na jiném místě prohlašuje: "Péče o konsumenty nabude v budoucnosti významu" a "organisace lidové výživy jest úkolem vládním". Kde jest však vláda, která u nás tuto úlohu splniti má anebo by splniti mohla? Prohlašuji rozhodně, že my, sociální demokraté, rádi jsme ochotni vyjíti vstříc skutečným zájmům zemědělství a podporovati je, vidíme-li, že prospěch z toho skutečně přichází celku k dobru. Nejdůležitější problém jest zlevnění výroby, především výroby zemědělské, opatření levného nářadí, dobrého osiva atd. Právě celní politika zdražuje půdu, zvyšuje úrokové břímě, dráždí ke spekulacím, způsobuje silnou výměnu hospodářství a zatěžuje budoucí dědice. Pantz zjistil dále, že se postavení sedláků důsledkem agrárních cel v starém Rakousku zřejmé zhoršilo a že materiál v tomto směru svého času rakouským ministerstvem orby sebraný byl potlačen, poněvadž veřejnost neměla býti informována, že politika vysoké celní ochrany nepřinesla rolníkům nejmenšího výsledku a že ohromné oběti spotřebitelů byly přineseny nadarmo.

Jak připouštějí také vedoucí členové svazu zemědělců, tak posl. Windirsch a sekretář Karel Haas, spočívá hlavní zájem německých malorolníků v chovu dobytka. To potvrzuje statistika, která vykazuje značné přibývání chovu koz a vepřového dobytka v posledních desetiletích, kdežto chov velkého dobytka zůstal pozadu. Tato skutečnost nutí nás k poznatku, že v zájmu převážné většiny malých rolníků dlužno promluviti o zrušení cel na obilí ke krmení. Jest příznačné, že o této otázce členové svazu zemědělců a křesťanští sociálové mlčí jako hrob. Již dávno poukazovali význační národohospodáři, jako na přiklad dr Heinisch, nyní státní president Rakouska, a rytíř Pantz, na nutnost zavésti obilní monopol. Laciná krmiva a monopol na dovoz obilí byly by nejdůležitějšími předpoklady zdravé agrární politiky, vedle toho ovšem snížení daňových břemen. Do kapitoly o zatížení zemědělství patří také průmyslová cla, jejichž odstranění se domáháme. Dělnická třída jest ráda ochotna - upozorňuji na kongres českých svazových organisací konaný v Praze v posledních dnech, který se výslovně postavil proti průmyslovým clům zemědělství škodlivým, jakož i na družstevní den v Karlových Varech - vyjíti vstříc oprávněným přáním zemědělství. S naší strany vidíte tudíž ochotu pomoci zemědělství, avšak přívrženci cel jdou daleko za nezbytnou míru, dávají státu nekonečné mnoho milionů, což by bylo zbytečno, kdyby mohl býti uskutečněn monopol na dovoz obilí.

Přicházím ke konci. Podle Pantze, který byl jedním z mluvčích agrární politiky v rakouském parlamentu, dlužno zemědělskou politiku ve smyslu jednotné, na celý národ v oboru ochranné péče se vztahující národohospodářské politiky uvésti v harmonický soulad s hospodářskými potřebami ostatních výrobních stavů a spotřebitelů a tím zajistiti pro budoucnost zdárný vývoj našeho národního hospodářství. To jest možné, praví Pantz, musí pouze vážně býti o to usilováno a dlužno toho chtíti. Při návrhu na cla, o kterémž se jedná, není však naprosto řeči o nějakém ohledu na ostatní vrstvy obyvatelstva, o nutnosti ochrany druhých výrobních vrstev. Celní předloha jest diktována pouhoprostou chamtivostí po zisku malé hrstky kapitalistických interesentů, agrárníků, průmyslníků ve společenství s klerikály, aby se z lidu vymačkaly nové miliardy. Považujeme to za počátek období reakce nejen na poli národohospodářském, nýbrž také na poli duševním a kulturním. Oproti boji našich zapřísáhlých nepřátel klademe tudíž úsilí o sociální pokrok, o vzestup širokých mas, o odstranění vládnoucího systému a o zavedení nového společenského řádu ve smyslu socialismu. Pánové z opačné strany! Shledáme se, budeme venku bojovati, uvidíme se opět u Philippi. (Potlesk něm. soc. demokratických poslanců.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. inž. Dvořáček. Uděluji mu slovo.

Posl. inž. Dvořáček: Slavná sněmovno! Řešení otázek celních patří a patřilo vždy ve všech státech a ve všech parlamentech k nejtěžším a sporným otázkám. Ale vždycky k otázkám, které vyřešeny býti musí. Tak je tomu též u nás. Nemůžeme dělat isolovanou politiku celní, nýbrž ve svých rozhodnutích o linii hospodářské politiky, kterou chceme a můžeme jíti, musíme přirozené bráti v úvahu především hospodářskou a sociální strukturu naší republiky, avšak při tom třeba současně také dívati se na to, jakým způsobem řeší tyto otázky státy jiné, s nimiž naše hospodářství je v souvislosti, a to zejména státy sousední, jak průmyslové, tak zemědělské.

A tu každému, kdo objektivně sleduje vývoj řešení celního problému u nás, bylo jasno, že otevřená otázka zemědělských cel jest už od let věcí, která se nevyřídí odklady, protože tyto odklady vyvolávaly rozpaky a potíže jak vnitropolitické, tak způsobovaly krisi naší obchodní politiky v poměru k zahraničí. Celní tarif je smluvním instrumentem při uzavírání obchodních smluv a jeho nedostatky u nás jsou zřejmě jednou z hlavních příčin, proč ve své obchodní politice jsme uvázli, proč na příklad dodnes v osmém roce republiky nemáme obchodní smlouvy s tak důležitým odbytištěm jako je Maďarsko.

V srpnu 1923 jako surogát celní ochrany zostřila tehdy koaliční vláda povolovací režim na obilí a mouku v souhlase všech tehdy v koalici zúčastněných pěti stran. Tehdy, tedy v srpnu 1923, bylo rozhodnuto, že dovoz obilí a mouky bude kontingentován ze všech států a že tímto způsobem prozatím bude nahrazena ochrana celní. S tímto řešením jsme však nevystačili, naopak ztížilo naše postavení v jednáních o obchodní smlouvy, jako na druhé straně nepřineslo prospěchu a ochrany zemědělské výrobě. Západním státům jsme povolili roční kontingenty 4000 vagonů obilí a mouky, z Maďarska fakticky, přes to, že byl stav bezesmluvní, byl dovoz mnohem větší, nežli tyto smluvní kontingenty. Při tom však do řádného smluvního poměru jsme se vůbec dostati nemohli.

Konstatuji při té příležitosti, že povolovací režim a dovozní omezení se právem v obchodní politice považují za zlo daleko větší, nežli mírná celní ochrana, a to proto, poněvadž povolovací režim znamená nejistotu v obchodních stycích, znamená umělé stlačování nabídky a může cenové znamenati daleko těžší poškození i kruhů spotřebitelských nežli mírné clo. Budu míti ještě příležitost v dnešní diskusi ukázati, jak cenotvorné působí povolovací režim a jak poměrně málo pozornosti věnuje se právě této věci. Nemusím podotýkati, že obchod a celý rythmus hospodářského života je povolovacím řízením neobyčejné sešněrován a omezován a my při tom i z hlediska zahraniční a obchodní politiky dostáváme se do světla, jako kdybychom chtěli dělati prohibitivní politiku a jako bychom se chtěli vylučovati ze světové hospodářské souvislosti, do níž jako stát s tak vyspělou výrobou včleniti se musíme.

Tedy s povolovacím řízením pro naši obchodní politiku jsme nevystačili a nevystačíme, naopak je překážkou a to překážkou mezinárodně nepříjemnou. Neudržitelnost této situace vedla k další etapě, která loni v létě projevila se řešením klouzavými cly. Největší vadou bylo to, že vzor, který před tím přes všechny teoretické námitky vytvořilo v tomto směru Rakousko - a není, prosím, neznáma role, kterou při stanovení klouzavých cel v Rakousku hrál vůdce sociální demokracie rakouské dr Otto Bauer - jsme podstatně zhoršili tím, že spodní hranici nechali jsme bezcelnou, zatím co systém klouzavých cel v Rakousku vždy počítal se clem obilním, třeba minimálním plus tři zlaté koruny, to je 21 Kč přirážky na mouku. My jsme tento vzor zhoršili zavedením bezcelnosti na obilí a mouku pod spodní hranici a tím se přirozeně objevily zřetelněji všechny vady a stupňovaly možnosti, které má spekulace s výkyvy při klouzavých clech, zatím co v Rakousku ulomili hroty výstřelkům spekulace clem i při spodní hranici.

U nás byli jsme svědky těchto výkyvů, zejména v těch momentech, kdy nastupovalo střídání cla s bezcelností. Statistika našeho dovozu, zejména v měsících, kdy cla střídala se s bezcelností, je nejlepším dokladem této chyby, které jsme se dopustili a o níž mohu zde říci, že nebyla naší vinou, poněvadž jsme chtěli - byl to dr Kramář, který naléhal na to, aby nikdy nebylo bezcelnosti a aby i pod spodní hranicí byla minimální cla a aby mlynářství v každém případě mělo ochranu minimálním clem na mouku, tak jako je to v Rakousku. Neudělalo se to tehdy a důsledky, které se projevily tak markantně, zejména zavedením únorové bezcelnosti letos, byly příčinou živelnosti požadavků zemědělských kruhů po ochraně zemědělské výroby pevnými cly. (Předsednictví převzal místopředseda Stivín.)

Není opět vinou naší strany, že došlo především pro tuto otázku k rozbití národní koaliční vlády. Objektivní historik české politiky nebude moci nekonstatovati, že také strany socialistické měly míti největší interes na zachování národní koaliční vlády, poněvadž koalice národní je v daných mocenských poměrech zároveň útvarem nejpříznivějším s hlediska sociální politiky. Předpokladem národní koalice je ovšem nutnost řešiti spravedlivě všechny otázky, ať týkají se kteréhokoliv stavu, kterékoliv třídy, vždy s hlediska prospěchu národního celku a státu. Pádem koalice nebyla ovšem celní otázka vyřešena, poněvadž odkladem vyřešiti se nedá. Celní otázka zůstala dále otevřena a naléhala na své řešení. Přišel v senátě resoluční návrh na změnu nařízení o klouzavých clech v tom smyslu, aby byl zrušen článek II a aktivován článek I o klouzavých clech, t. j. 6tinásobky příslušných autonomních sazeb. Tento návrh byl podán také v této sněmovně. Měl jsem tehdy příležitost mluviti k tomuto návrhu s tohoto místa a prohlásil jsem: Jsme pro to, aby zemědělství dostalo se nutné a spravedlivé ochrany, snesitelné s hlediska celku, neboť prospěch zemědělství je zároveň prospěchem živností, obchodu a průmyslu. Krise zemědělství znamená odbytovou krisi na vnitřním trhu, který hraje tak význačnou roli pro odbyt naší výroby, ať průmyslové, ať živnostenské. Při stanovení celní ochrany zemědělské třeba vedle momentu nutnosti ochrany zemědělství vzíti v úvahu také všechny ostatní okolnosti, se kterých tato otázka musí býti posuzována a také momenty obchodné-politické, momenty, které pro nás jsou důležité s hlediska úpravy našich styků v poměru k cizině.

Nelze zaváděti a udržovati bezcelnosti u důležitých odvětví výrobních, když všude jinde mají cla. Platí to stejné o zemědělství jako o průmyslu. Celní politika musí odpovídati hospodářským potřebám, jakož i hospodářským a sociálním poměrům toho kterého státu. Nelze proto dělati politiku bezcelnosti ani v oboru zemědělském, když všude v okolí cla jsou a když intensivní hospodaření našeho zemědělství musí obstáti v konkurenci s hospodářstvím namnoze extensivním za poměrů často mimořádných, kde soutěživost je favorisována poměry valutními, pak opatřeními obchodné-politickými, tarifními atd.

Jsme tedy pro spravedlivou ochranu zemědělské práce, jako jsme pro ni v průmyslu, a chtěli jsme pouze, aby ochrana této zemědělské práce byla vyměřena podle jednotlivých druhů zboží s ohledem na všechny momenty přicházející v úvahu, a zároveň chtěli jsme, aby při tom byl brán zřetel na naše poměry vůči cizině a na nutnost sjednávání obchodních smluv. (Posl. Geršl: To se ukáže v praksi, to je falešný argument.) Pane kol. Geršle, o tom budeme mluviti, já vám uvedu čísla.

K jednání o clech projevili jsme ochotu, vycházejíce z reality situace, která ukazovala každému, kdo chtěl viděti, že bez rozřešení otázky celní není řešení ani krise vnitropolitické ani vyváznutí ze stagnace obchodně-politické v poměru k cizině, zejména vůči zemědělským státům. A politika, prosím, je také uměním dosažitelného. Slíbili jsme svým voličům positivní práci (Výborné! Potlesk.), tu od nás očekávají a budou nás posuzovati především podle výsledků. Jsem přesvědčen, že docílíme více, když postavíme se kladně k problémům a budeme usilovati o jejich vyřešení se svého hlediska, než když omezíme se pouze na kritiku, která na vývoj událostí nemá vlivu. Chtěli-li jsme kladně řešiti státně zaměstnaneckou předlohu, musili jsme řešiti i otázku celní, nehledě k důvodům politiky hospodářské, o kterých jsem se již zmínil. Konali jsme tedy svou povinnost, jestliže jsme se aktivně a kladně postavili k tomuto problému, usilujíce o jeho positivní řešení s hlediska našich hospodářských poměrů. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)

A nyní k předloze samé. Sledoval jsem pozorně jednání o ní ve výborech, ve výboru zemědělském i rozpočtovém, a mohu konstatovati z daných pozměňovacích návrhů, a to i se strany komunistické, že v této sněmovně není jediné strany, která by byla zásadné proti clům. (Tak jest!) Zajímavo jest sledovati, jak jednotlivé strany potírající iniciativní celní návrh, šly vysoko ve svých pozměňovacích návrzích. Tyto číslice, třebaže nejsou směrodatny, poněvadž jsou to číslice z politického boje a jistě by byly modifikovány v kompromisním řešení, řešení dohodou, ukazují, že diference - alespoň mezi některými stranami - nebyly tak velké, aby bylo nutno vyvolati tuto politickou situaci.

My jsme malou stranou čítající pouze 13 poslanců a přece musím konstatovati, že velké strany, se kterými jsme jednali o iniciativním návrhu, měly zřetel k momentům, jichž uplatnění jsme žádali s hlediska zájmů spotřebitelských a výrobních, které zastupujeme, a s hlediska potřeb všech vrstev, k nimž při řešení problému musí býti přihlíženo. (Posl. Trnobranský: Smluvili jste si kompromis o těch clech!) Historie vývoje celní otázky je dosti známa. Proto přidržíme se konkretního a budu poukazovati na číslice.

Ve skupině obilí a mouky standardní artikl, o který jde, je mouka, v souvislosti s níž nutno pak řešiti i cla obilní. Podle původního resolučního návrhu mělo býti na mouku 90 Kč, to jest šestinásobek, v iniciativním návrhu je 70 Kč, to je čtyři a půlnásobek. Z toho je viděti, že konali jsme svou povinnost vůči kruhům spotřebitelským, jestliže jsme usilovali podle svých nejlepších možností o to, by clo na mouku bylo zmírněno. Konstatuji, že valorisační násobek není 4 1/2, nýbrž 7. A pokud se týče rozpětí mezi moukou a obilím, na které jsme byli povinni rovněž klásti důraz s toho hlediska, abychom naše mlynářství nezničili "nehodili do starého železa", jak píše "Pester Lloyd", nýbrž abychom je udrželi, starali se o toto rozpětí, které je dáno poměrem 1: 2·33, tedy lepším poměrem, než bylo v původním resolučním návrhu, ale zároveň v takovém, že není důvodu, aby mohlo býti tvrzeno, že je to rozpětí bojovné a prohibitivní, které by mohlo býti příčinou zmaření obchodních smluv, poněvadž předválečné rozpětí mezi obilím a moukou podle smluvních cel bylo 1: 2·38. Tedy i tu jsme pod bývalým rozpětím. (Výkřiky.) Budu mluviti také o smlouvách. (Hlas: Ty, jako diplomat, bys nedával pátý článek!) Budu mluviti také o tom pátém článku obšírně.

V jakém poměru je naše clo na mouku ke clům jiných států, chtěl bych konstatovati z těchto číslic: Německo od 1. srpna 1926 bude míti 152 koruny cla na mouku. (Slyšte!) Je to jisté clo negociační, bude tedy z něho sleveno, ale my máme efektivní clo více než o 50% nižší. Maďarsko, exportní stát katexochén, pokud se týká mouky, kde mlynářský průmysl je největším nacionálním průmyslem, má na mouku clo 91 korun, Jugoslavie má 66 až 92 koruny, Sovětské Rusko, jehož celní tarif, pokud se týká výše, předstihuje bývalý starý carský tarif, a ten byl již vysoký, má na mouku 46 až 63 korun. Tedy pro mouku vzhledem k bezcelnosti pšenice je daleko větší rozpětí než je tomu u nás. (Výkřiky.)

Na mouku byla zavedena jednotná cla pro všecky typy a proto mohlo býti vyhověno tomu, aby zejména na naše horské plodiny, ve kterých jsme soběstačni, byla poskytnuta vyšší celní ochrana, než ta, která byla u pšenice, kde jsme deficitní a kde deficit musíme hraditi dovozem.

Druhá skupina, o které bych chtěl mluviti, je dobytek. U dobytka jest ochrana poměrně vyšší, mnohde přesahuje o něco šestinásobek, ale je vyměřena tak, že vchází do relace masa, u kterého je 5 1/2, resp. čtyřnásobek. A zase u srovnání, jaká cla mají jinde, uvedu dva státy, jeden na východě, druhý na západě, Maďarsko a Švýcary. V Maďarsku na krmený hovězí dobytek je 700 korun na kus, ve Švýcarsku 520 korun na kus, u nás zavádíme na kus 360 korun. (Výkřiky.)

Konstatuji, že cla na dobytek, která byla vtěsnána do relace masa 5 1/2 resp. 4, jsou vyměřena tak, aby nebyla přehnána. Srovnáme-li je s jinými státy, snesou kritiku. Ale zase bych jednu věc chtěl zdůrazniti, že mírné clo není nikdy tak škodlivé, jako prohibice a zákaz. Ukáži na několika cifrách, co znamenal zákaz dovozu dobytka z Polska, pokud se týče cen u vepřů. A přece neslyšeli jsme ve sněmovně těch protestů jako při řešení celní otázky, ač zde musíme důrazné žádati nápravu. (Výkřiky.)

Před zákazem dovozu vepřového dobytka z Polska byl na pražských jatkách 1 kg živé váhy přibližné za 9·10 až 9·80 Kč, 29. března, tedy den před vstoupením zákazu dovozu vepřového dobytka v účinnost, reagoval trh tak, že cena 1 kg živé váhy stoupla na 10·30 až 10·70 Kč. Vidíme, že od té doby se cena drží výše než byly ceny do konce března. Reakce trhu s počátku se neprojevovala tak silně, poněvadž za chladného počasí se to vyrovnávalo dovozem masa poraženého a teprve když nastává oteplení a dovoz masa poraženého se stává obtížným, to jest začátkem května, vidíme, jako na barometru zvýšení další, a to na 11·30 až 12·35 Kč. (Výkřiky.) Spočítejte si tuto diferenci a vezměte laskavě v úvahu, že právě v zájmu toho, aby byla udržena naše uzenářská výroba, a pokud potřebuje cizích surovin, na které byla odedávna odkázána, bylo pamatováno v iniciativním návrhu tím, že pro nejbližší rok na příslušný druh uzenářských vepřů je koeficient 4 proti nynějšímu 3. Kdyby se celé toto clo projevilo v ceně - a je známo, že cenové pravidlo o působení cla je jiné - znamenalo by to 25 hal. zvýšení na jeden kg masa. A podívejte, co znamenal cenově zákaz dovozu. Tvrdím, že volnost obchodu, kterou žádáme zároveň s touto celní předlohou, a na jejíž zásadě strany podávající iniciativní návrh se shodly, je pro nás nejdůležitějším a s hlediska konsumních kruhů nejužitečnějším požadavkem, poněvadž zároveň přinese řešení všech otázek, kterých v zájmu obchodní politiky potřebujeme. (Potlesk.)

A mohl bych mluviti o další velké skupině, která tu přichází v úvahu. To jsou tuky. Račte se podívati na řešení otázky tuků. U másla ponechali jsme koeficient 6, poněvadž také ceny másla jsou vyšší než ceny sádla. Zatím co cena sádla pohybuje se přibližné od 14 do 16 Kč, cena másla ve městě je až 28 Kč. U másla byl tedy zaveden šestinásobek, ale u sádla, které pro dovoz přichází tolik v úvahu a jehož dovážíme přibližně ročně kolem 1/2 mil. q, byl šestinásobek zrovna jako u margarinu stlačen na polovičku. Prohlašuji, že u umělých tuků není nejmenší příčiny, aby na př. margarin byl z titulu cla o haléř zdražen, poněvadž pokud se týče surovin k jeho výrobě, zachovali jsme dosavadní stav, to jest bezcelnost surovin, ze kterých se margarin vyrábí.

A nyní několik slov k ostatním otázkám, které byly řešeny v iniciativním návrhu. Pokud se týče ostatních položek, přihlíželi jsme k tomu, abychom nezatížili nikde zbytečně své hospodářství. Vidíte, že tam, kde jde o suroviny, necháváme eventuelně i bezcelnost. Tam pak, kde se určitá cla průmyslová zavádějí, děje se tak ne proto, že bychom chtěli za cla zemědělská cla průmyslová, tato jsou vyměřena tak, že znamenají jen nejnutnější ochranu naší průmyslové a živnostenské výroby.

S tohoto místa bylo opětovně poukazováno na to, že prý naše průmyslová výroba těší se přehnané celní ochraně. Prosím, pánové, abyste se laskavě podívali, jak dnes vypadá celní tarif. To je rozdíl proti konci r. 1921, kdy nynější koeficienty byly stanoveny! Dvě třetiny celních položek našeho celního tarifu jsou smlouvami sníženy anebo vázány, a stojíme před dalším smluvním jednáním, kde tyto korektury budou provedeny. Pokud by se tak nestalo smlouvami, bude to provedeno autonomně. Jestliže z některých stran bylo zde mluveno o úplném odbourání průmyslových cel, pak to jisté není míněno vážně, poněvadž když jinde mají průmyslová cla, tedy je musíme míti také. Jde jen o to, aby byla tato cla spravedlivá. A mohu zde říci, že nebyla to jedna dělnická deputace, která, když jednalo se o smlouvy, přišla a žádala, abychom v redukci celní ochrany nešli příliš daleko a neohrožovali zaměstnanost.

Ta cla průmyslová, která zde nové zavádíme, byla vyměřena tak, že neznamenají žádný protekcionismus a žádnou prohibici, poněvadž naše celní politika nemůže a nesmí býti prohibiční. Naše celní politika musí se držeti v mezích mírné celní ochrany, ovšem musí míti zřetel k tomu, jakým způsobem jde vývoj také v těch státech, s nimiž naše hospodářství má těsné styky.

Na př. cla na automobily jsou zde v témže znění, v jakém byla podána Národnímu shromáždění za předvolební koaliční vlády. Co znamenají tato cla na automobily? Snížení dosavadního autonomního stavu. Dosavadní autonomní clo je 65% z hodnoty a toto převedeme nyní na cla specifická. Kdybychom je vyjádřili v procentech podle jednotlivých v typů, dostáváme se u mnohých vozů už při tomto autonomním stavu pod sazby smluvní, které ve smlouvách byly sníženy na 45%. Zvýšení nemůže v žádném případě nastat, poněvadž toto je horní hranice vázaná v našich obchodních smlouvách a při jejich změnách teprve clo může býti převedeno na specifické, ve výměře, jaká v jednotlivých smlouvách bude ujednána.

Pokud se týče superfosfátů a vápnodusíku, bylo zde o tom mluveno také z některých socialistických stran a bylo to zde postaveno jako výtka protizemědělské politiky. Prosím, cla, která jsme v této věci stanovili, jsou minimální a vyměřena tak, abychom tuto výrobu zde vůbec udrželi - také v zájmu zemědělství. Jak je to se superfosfáty? Máme starou výrobu, která je u nás už od let 60tých, výrobu, která stačí úplné krýti naši potřebu. Ale chceme-li superfosfáty vyráběti, musíme k nim dovézti suroviny, jednak fosfáty a pak pyrity na výrobu kyseliny sírové. Na výrobu 100 kg superfosfátů je totiž třeba 110 kg kyseliny sírové, která má clo 18·20 Kč. Platíme tedy na 100 kg superfosfátů jen v kyselině sírové 9·20 Kč. Clo 18·20 Kč na kyselinu sírovou, na které je založena naše velkovýroba anorganických chemikálií, není ze vzduchu. Podívejte se, že podobné clo je v Rakousku, a to je v těsné souvislosti s naší soutěží v Horním Slezsku, kde kyselina sírová vyrábí se jako odpadek při výrobě zinku, zatím co u nás pracuje se z pyritů. Když se podíváte do Polska, vidíte, že výroba kyseliny sírové založená na pyritech, která tam byla před přičleněním Horního Slezska, jest zastavena. Clo na superfosfáty, které jsme stanovili 7 Kč za 1 q, nejeví se v této souvislosti nikterak přehnaným, je clem, které je v jiných státech, i v Rakousku, které dnes dělá politiku, aby pozvedlo ve svém státě zemědělství a tím zlepšilo obchodní bilanci.

Podobně u vápnodusíku clo 3·60 Kč, které zavádíme, znamená 2% hodnoty a je zde jen proto, aby byl jakýsi korektiv, poněvadž vápnodusík vyrábíme kaloricky ve hnědouhelném revíru, zatím co konkurence pracuje s levnými vodními silami. Nepřišli jsme v těchto celních věcech se žádným justamentem, se žádnými požadavky, které by znamenaly zvyšování profitu průmyslových závodů, přišli jsme s existenčními požadavky, abychom udrželi výrobu, a to je především zájem dělnictva. (Potlesk.)

Měli jsme při vyměřování těchto položek zájem, aby clo na př. na traktory, kterých zemědělství potřebuje, bylo sníženo, a také z cifer je viděti, že byly podstatně sníženy, jak bych mohl uvésti výpočty jednotlivých traktorů, nehledě ani k tomu, že je možno počítati s tím, že další slevy budou provedeny cestou smluvní.

A nyní několik slov k naší smluvní politice a ke článku V, o kterém zde tolik bylo mluveno, a k těmto veškerým souvislostem. "Pester Lloyd" podle dnešního Českého Slova píše, že naše cla minimální a zejména článek V znamená celní válku mezi Československou republikou a Maďarskem, neboť Maďarsko nemůže prý svoji mlýnskou industrii hoditi do starého železa.

Konstatuji: obchodní politika nezná sentimentality, nedostali jsme nikde nic zadarmo, také nikde nic zadarmo nedostaneme, nemůžeme a nechceme toho také chtíti, ale nemůžeme zadarmo také nic dávati! (Tak jest!) My jsme měli bezcelnost obili a mouky už skoro 8 let a smlouvu s Maďarskem jsme neudělali, pánové. Chtěli jsme ji opravdově dělati. Jednali jsme opětovně, prosím, ale s maďarské strany se nám řeklo: Vy nemáte cla a nezavedete jich. Tedy my musíme chtíti, abychom za svoje koncese dostali přiměřeně protikoncese. V obchodních smlouvách musí býti rovnováha mezi tím, co dáváme, a mezi tím, co dostáváme. Oběti smíme tenkráte přinášeti a jich výše je tenkráte odůvodnitelna, jestliže za ně dostaneme příslušné protikoncese, a právo obětovati některé odvětví výroby měli bychom jen tenkráte, kdyby také kompaciscent obětoval některé důležitosti korespondujících odvětví své výroby.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP