Pátek 25. června 1926

Předseda (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. Votruba. Dávám mu slovo.

Posl. Votruba: Slavná sněmovno! Kol. Johanis skončil svoji řeč o tomto návrhu zákona výzvou, abychom zkoumali celou tuto záležitost věcně a národohospodářsky. I kdyby tato výzva zde nebyla pronesena se strany kol. Johanise, může býti jist, že stejně já vstupuji sem tak jako tak s tím nejlepším úmyslem a pevnou vůlí, tuto věc vážně a národohospodářsky řešiti.

Nejprve je potřebí, abychom se podívali poněkud na vývoj nemocenského pojištění v našich zemích. Vývoj nemocenského zákonodárství v zemích naší říše podle ustanovení a dekretů ze dne 25. července 1829, č. 3311, ze dne 18. února 1837, č. 12.356, ze dne 19. března 1843, čís. 14.711, ze dne 10. března 1848, č. 7777 (č. sbír. pr. zák. 60), jakož i zákonů ze dne 20. prosince 1859, č. 227 ř. z. a 15. března 1873, č. 39 ř. z., ukazuje jasně, že právě cechy a později jich nástupci - společenstva - byly těmi korporacemi, které zabývaly se prvně poskytováním nemocenských podpor svým zaměstnancům a že tyto připravily půdu pro zákon nemocenský.

Avšak nejen historie dokazuje, že byly to právě korporace společenstevní, jež hleděly vybudovati řádnou organisaci, skýtající ochranu dělnictvu v nemoci. I další vývoj nemocenských pokladen byl dokladem této cílevědomé práce.

Bohužel, při tvoření zákona o sociálním pojištění zaměstnanců uplatnila se touha po monopolisaci pojištění a byl tak obětován prospěch pojištěnců. Je s podivem,, že právě vrstvy, jež na poli hospodářském ze všech sil boj ují proti kartelům a monopolům, vidíce v nich omezení konkurence a tím i možnosti zlepšení a zlevnění zboží, právě na poli tak hluboce dotýkajícím se zájmu národního hospodářství vůbec a dělnictva zvláště, opouštějí tyto své zásady a směry. Podle ustanovení zákona o sociálním pojištění mají býti 1. červencem 1926 zrušeny pokladny, jež nejen řádně staraly se o své členy a jež i nastřádaly veliké reservní fondy, aby mohly z nich poskytovati členům v budoucnosti zvýšenou péči, nýbrž které již nyní daleko s větším pochopením prováděly praxi pojišťovací než mnohé pokladny okresní.

Pan kol. Schäfer a p. kol. Johanis tvrdili opak. Pan kol. Schäfer uváděl příklad z Karlových Varů, a to nemocenskou pokladnu tamních hostinských. Já mu mohu posloužiti opačným příkladem, a to hospodářstvím nemocenské pokladny obchodního gremia v Karlových Varech, a to podle výkazu činnosti z r. 1924.

Z celkových výdajů, které činily 927.939.72 Kč, bylo použito na nemocenské podpory v šestinedělí, porodním asistentkám, na premie na kojení, pohřebné pro členy celkem 284.502 Kč, pro příslušníky rodiny pojištěnců 42.159 Kč, celkem 326.661 Kč. Na lékaře, léčení v nemocnicích pro členy, a tu se obešli úplně bez kontroly, poněvadž vychovávali své členy k tomu, aby nebyli simulanti, 277.442.18 Kč, pro příslušníky rodiny 52.334.86 Kč, celkem 329.777.04 Kč, na léky pro členy 85.734.36, pro příslušníky rodiny 27.222.55 Kč, celkem v 112.956.91 Kč.

Výdaje správní naproti tomu činily při tomto velikém vydání 122.550.43 Kč. Zde byla pojišťovna jistě jen pro pojištěnce a nezvrhla se myšlenka pojišťování, jak se, bohužel, namnoze zvrhla, že pojišťovna sloužila více lidem v této pojišťovně i v její správě sedícím. (Výborně!)

Při tom však nutno míti na paměti a vytknouti, že reservní fond této pokladny koncem minulého roku činil 341.492.16 Kč. To můžeme nazvati jistě hospodářstvím vzorným.

Stejně tomu je u pokladny gremia obchodního v Mariánských Lázních. Výdaje roční činily 693.813.76 Kč. Z toho věnovala na nemocenské příspěvky, premie v šestinedělí atd. 241.450.52 Kč, na lékaře, zase bez kontroly, tak jako v Karlových Varech, léčení v nemocnicích 209.385.50 Kč, na léky 98.409.60 Kč a na výdaje správní jenom 106.314.23 Kč.

Podobné poměry jsou u pokladen nemocenských gremia knihkupců v Praze, u obchodního gremia v Teplicích-Šanově, u obchodního gremia v Brně, Olomouci a v Plzni.

Daleko nespravedlivější by bylo však rušení zde pokladen společenstevních. Dlužno předem upozorniti na okolnost, že se mají zrušiti pokladny nikoliv nepatrné, nýbrž velmi moderně vybudované a plně svému úkolu vyhovující, tedy ne nějaké pokladničky o několika stech členech v některé zapadlé Lhotě, o kterých mluvil pan kol. Johanis. (Posl. Johanis: Které to jsou?) Budu je také jmenovati.

Likvidovati mají pokladny s milionovým reservním fondem, jako je na př. nemocenská pokladna truhlářů v Praze, jejíž reservní fond čítá 1,236.754.98 Kč, nemocenská pokladna tkalců v Rumburku s reservním fondem 1,076.257.85 Kč, v Mor. Ostravě s reservním fondem 1,197.900.09 Kč, stavebních živností v Brně, jejíž jmění dosahuje dokonce 2,730.000 Kč, t. j. téměř 2 a  3/4 milionu Kč, a pokladna hostinských a krejčí v Brně.

Pokladny takto hospodařící jistě nelze pokládati za nepatrné a nelze o nich naprosto říci, že by tříštily pojištění. Ba ony by naopak mohly býti vzorem jiným.

Než i ostatní pokladny, jichž jmění reservní nedostupuje sice takových výší, přece však pohybuje se mezi 400.000 a 800.000 Kč, nelze pokládati za pokladny malé, nutné k vymření. I ony řádným hospodařením a plněním povinností k členstvu obhajují si plné právo na existenci. Jsou to zejména nemocenská pokladna obchodníků uhlím a dřívím v Praze s reservním fondem 957.831 Kč, řemeslníků v Mor. Ostravě s reservním fondem 827.463.99 Kč, holičů v Praze s reservním fondem 712.562.08 Kč, na Král. Vinohradech s reservním fondem 674.131 Kč, v Jiřetíně s reservním fondem 400.000 Kč a další.

Naskýtá se nyní otázka, zda je možna náprava v této otázce a jakým způsobem?

Zákon o sociálním pojištění potřebuje nutně novelisace. Postrádá totiž v §u 239 předpisů o stanovení lhůt pro odvolání z rozhodnutí politických úřadů. Tím stává se, že podle nynější úpravy zákonné je doba odvolací z výměru nemocenské pokladny o příslušenství určité činnosti k pojištění nepromlčitelná. To ovšem způsobuje právní nejistotu, jež není ani k dobru zaměstnanci, ani neprospívá pokladně. Podobnou závadu odstranil návrh zákona o sociálním pojištění osob samostatně výdělečně činných a v §u 121 doplnil ustanovení osnovy. Z ohledu na jasnost dlužno proto předem žádati doplnění osnovy v podobném směru i u zákona o sociálním pojištění osob nesamostatně výdělečně činných.

Další změny bude třeba i v předpisech §u 267 onoho zákona. Podle něho mají býti zrušeny veškeré okresní nemocenské pokladny, pokud nejsou v sídle okresní správy politické. Řešení toto však nezdá se býti šťastným. Vzdálenost ústředí od podniků pojistných není ani k dobru závodu ani pojištěnců, ani pokladny, nejde-li o pokladny specialisované pro určité živnostenské odbory. Vzroste tím jen počet revisorů, ježto členové ústředí nebudou naprosto informováni o stavu členů tak vzdálených - přímá ingerence členů výboru na jednotlivé pojištěnce bude čím dále tím menší. Centralisace bude míti proto za následek jednak zbyrokratisování pokladen, jednak rozšíření simulace a tím i výdajů neužitečných a zdražení nákladů na úkor řádně platícího pojištěnce. Z toho důvodu i zde bude asi dlužno činiti výjimky a zákon doplniti.

Při této novelisaci pak dlužno vzíti zřetel na společenstevní a gremiální pokladny nemocenské, jež - jak jsem již uvedl - byly tak významně činny v oboru nemocenského pojištění.

Zejména dlužno ostraniti závadu spočívající v stanovení pevného data jako termínu pro rušení pokladny. Jak nesprávné je podobné řešení, nejlépe vysvítá z těchto ukázek:

Nemocenská pokladna stavebních živností v Brně, jejíž reservní fond činí 2,730.000 Kč. (Výkřiky posl. Johanise.) I k tomu vašemu tvrzení přijdu, že okresní. nemocenské pokladny daleko lépe hospodaří, než pokladny společenstevní. Tato pokladna také dobře hospodaří, její jmění spočívá ve vlastní budově, nezatížené, moderně zařízené s vlastními lékařskými ordinačními místnostmi v hodnotě 1,200.000 Kč, v reservním fondu pokladny 740.000 Kč, v mimořádném podpůrném fondu 190.000 Kč a v ostatním jiném ca 600.000 Kč; zrušuje se podle ustanovení zákona proto, že 1. ledna 1924 neměla povinný počet 4000 členů, ač průměry členů byly roku 1924 - 4424, roku 1923 - 4753 a roku 1925 - 4004.

Úbytek členstva r. 1925 proti r. 1924 byl jen následkem neobnovení zákona o podpoře stavebního ruchu r. 1925.

Nejvyšší stav členstva měla pokladna v těchto letech: 20. června 1923 5939, 17. července 1924 7180 a 26. září 1925 5955.

Ještě 4. listopadu byl počet členstva 5400. Klesl teprve s dostavivšími se mrazy a tím obmezením stavby, což samo sebou se rozumí, takže 1. ledna 1924 činil 1809 členů. A proto by musila tato pokladna svou činnost zastavit. Je to přece zcela přirozeno, že je to pokladna sezonní, při níž v zimě je daleko méně členů a tedy k 1. lednu, když se nestaví, vykazuje a musí vykazovati taková sezonní pokladna daleko menší počet členů než v letních měsících a proto je nedoporučitelno zachování tohoto ustanovení zákona a bude zde potřebí nápravy.

Podobnou sezonní pokladnou je spojená pokladna v Mar. Lázních, jejíž počet členů v srpnu 1924 činil 4312, r. 1925 v červenci 5216, která však v lednu 1924 měla pouze 1334 členů. Stejný osud sdílí i společenstevní pokladna kupců v Karlových Varech. Činitelé zúčastnění na vypracování tohoto zákona neuvědomili si patrně úplně významu a dosahu volby 1. ledna 1924 jako rozhodného dne, poněvadž jinak pro posouzení otázky velikosti nemocenských pokladen vzat byl by buď průměrný stav členstva posledních tří let, jak to učiněno je v §u 69 cit. zák. ohledně systemisace počtu úřednictva, jednak dle velikosti pokladen, anebo u pokladen, které ani tohoto průměrného počtu nedosahovaly, avšak v určitých měsících počet jich členů předepsaný počet přesahoval a jichž hospodářství bylo vzorné a vykazovalo značný reservní fond, měl by býti rozhodným den největšího počtu členů pokladny.

Dalším požadavkem bylo by snížení počtu členů uvedených v §u 27 na polovici, t. j. z 2000 u společenstevních pokladen na 1000 a ze 4000 u společenstevních pokladen na 2000 členů. Jak oprávněn je tento požadavek, vidno z toho, že ač mnohé z gremiálních společenstevních pokladen nedosáhly požadovaného počtu členů, nelze je vzhledem k jich vzorné péči o zaměstnance v hospodaření, jež možno posouditi velikostí reservního fondu, pokládati za drobné pokladny a mluviti proto o tříštění sociálního pojištění.

Důležitost tohoto požadavku dokumentována je v těchto datech: Nehledíme-li ani k uvedené pokladně stavebních živností v Brně, měla společenstevní pokladna truhlářů v Praze 2771 členů, reservní fond byl 1,236.754 Kč. Společenstevní pokladna svobodných a koncesovaných živností v Mor. Ostravě měla 2460 členů a reservní fond byl 1,197.900 Kč. Společenstevní pokladna při společnosti tkalců v Rumburku měla 3015 členů při reservním fondu 1,076.257 Kč, Společenstevní pokladna obchodníků uhlím a dřívím v Praze 2305 členů a reservní fond 957.831 Kč, Společenstevní pokladna řemeslníků v Mor. Ostravě 3327 členů a reservní fond 827.463 Kč. Podobná data jsou - ovšem počet členů a velikost reservních fondů jest menší - u společenstevní pokladny holičů v Praze, u spojené společenstevní pokladny v Chomutově, u společenstevní pokladny uzenář*v Praze, u společenstevní pokladny při společnosti I a II v Rossbachu, u společenstevní pokladny v Ústí n. L. a u společenstevní pokladny oděvníků v Brně. (Posl. Johanis: Kolik každá poslala do sanatoria a jiných léčebných míst, to byste nám mohl říci!) Snad toho není potřebí, buďte ujištěn, že to, čeho potřebují, dostanou, a proto také trvají na zachování těchto společenstevních pokladen.

Z gremiálních pokladen, jež mají býti zrušeny, měla pokladna kupců v Karlových Varech 1575 členů, ale 341.462 Kč reservního fondu. V uvedený den pokladna obchodního gremia v Plzni měla 1796 členů, ale reservní fond 610.621 Kč.

Pan kol. Johanis ve své řeči dotknul se otázky správného hospodaření nemocenských pokladen a táže se, co pojištěncům jest v těchto společenstevních gremiálních pokladnách poskytováno v poměru k okresním nemocenským pokladnám. Odpovídám: Správné hospodaření pokladen společenstevních nám ukazuje též statistika nemocenských pokladen z r. 1920, vydaná ministerstvem soc. péče. Myslím, že jí bude i pan kol. Johanis věřiti. Podle té již r. 1920 připadalo na jednoho člena pojištěného u společenstevních pokladen průměrně 77.27 Kč z reservního fondu, na jednoho člena pojištěného u okresních pokladen pouze 55.21 Kč, ač z běžných příspěvků připadalo na člena pojištěného u společenstevních pokladen průměrně 74.48 Kč, u okresních nemocenských pokladen 82*95 Kč. Bylo tudíž již r. 1920 pojištění u pokladen levnější, zajištění však daleko větší.

Zajímavo je, že bezpodmínečné zachování nemocenských pokladen společenstevních a gremiálních přejí si též, pane kol. Johanisi, pojištění zaměstnanci, a to proto, že tyto nemocenské pokladny spravovány jsou po většině zaměstnanci, a to zaměstnanci vlastního stavu, kteří mají patřičnou odbornou znalost zvláštních poměrů v té které živnosti, znají ponejvíce též osobní a rodinné poměry pojištěnců z vlastní zkušenosti a tím jsou s to, aby individuelně posuzovali zdravotní péči nejen všeobecné povahy, nýbrž aby ji organisovali a povolovali s náležitým zřetelem na zvláštní a ohledu zasluhující poměry. U těchto nemocenských pokladen neznamená proto pojištěnec jen mrtvou číslici, ježto se uznává, že tu běží o nejdražší jeho majetek, totiž jeho zdraví, na kteroužto však mrtvou číslici musí nevyhnutelně klesnouti v ústavě příliš velikém. Důsledek tento vyvěrá též z toho, že ve správě nových okresních nemocenských pojišťoven nebudou zastoupeni pojištěnci živností těchto buď vůbec, nebo tak nedostatečným počtem, že zbaveni budou jakéhokoliv vlivu na sociální péči. Zde máte klíč k tomu, proč se brání proti zřízení velkých okresních nemocenských pokladen a rozpuštění svých. Brání se tak pojištěnci, poněvadž nebudou míti vliv, a brání se i majitelé závodů, u nichž pracují, poněvadž rovněž nebudou míti na správu vliv. Je zcela přirozeno, že každý chce viděti, jak se hospodaří s penězi, které do pokladny dává.

Konečně zápas konkurenční a tím i boj za vytvoření nemocenského pojištění co nejlevnějšího a nejúčelněji uspořádaného vyžaduje, aby nebylo zamezeno tvořiti pokladny nové, ovšem nutno požadovati tvoření pokladen větších. Proto by se doporučovalo, aby bylo dovoleno tvořiti nové pokladny, po případě i sloučiti již trvající společenstevní pokladny v jednu pokladnu v sídle obchodní a živnostenské komory, která by pak mohla zřizovati i v místech odlehlých vedlejší sběrny. Tímto způsobem by zajisté byla zajištěna prosperita pokladny a rovněž i konkurence by u všech pokladen vyvinula snahu dosáhnouti co nejlepšího výsledku.

Tento námět podporuje i ustanovení zákona o sociálním pojištění samostatně výdělečně činných osob, jez samo nedrží se důsledně zásady, že pro řádné plnění úkolu nemocenského, invalidního a starobního pojištění je potřebí velkých a hospodářsky silných ústavů, ponechávajíc v §u 25 nejen všecky zemědělské pokladny bez ohledu na jejich třebas nepatrný stav členstva, nýbrž připouštějíc i tvoření nových zemědělských pojišťoven nemocenských, aniž by předpisovalo pro tyto nově vzniklé pojišťovny určitý počet pojistně povinných zemědělských a lesních zaměstnanců, tudíž tvoření pojišťoven bez jakéhokoliv reservního fondu a záruky na splnění velkých úkolů, které je očekávají. Je samozřejmo, že při takovémto stavu musí na šablonovité rozpuštění nemocenských pokladen společenstevních a gremiálních, které nevyhovují ustanovením §u 27 zákona č. 221/1924, pohlížeti tyto nemocenské pokladny právem jako na bezpráví.

Budeme se domáhati, aby: 1. odstraněno bylo pro posouzení otázky velikosti nemocenských pokladen stanovení rozhodného dne na 1. ledna 1924, aby vzat byl za základ průměrný stav členstva posledních tří let, jak to učiněno bylo v §u 69 zák. stran systemisace počtu úřednictva, a u pokladen vykazujících jak správné hospodaření (prokázané zejména značným reservním fondem, za které možno pokládati částku 350 tisíc Kč), tak i péči o důkladné splnění úkolů jim uložených, den největšího počtu členů v roce; 2. aby snížen byl počet členů nutných k ponechání pokladny vzhledem k obzvláštní působnosti pokladen na polovici; 3. aby dovoleno bylo zříditi nové pokladny společenstevní a gremiální v sídle obchodní komory pro celý její obvod.

Předložený návrh zákona, který stanoví prodloužení lhůty, dává nám možnost, abychom mohli o tyto požadavky usilovati. Naše strana podala též obdobné návrhy a proto budeme hlasovati pro návrh Stenzlův.

Kol. Schäfer, který byl prvním řečníkem "proti", pravil zde, že potřebujeme k provedení sociálního pojištění silných, života schopných pokladen. Já myslím, že jsem více než dostatečně prokázal statistikou celé řady těchto společenstevních a nemocenských pokladen, že jsou životaschopny, že hospodářství u nich je vzorné a že zajišťují vedle toho pojištěncům vše to, co pojištěnec v případě nemoci potřebuje. (Tak jest!) Proč by tedy tato věc se nemohla řešiti, proč by tyto pokladny neměly dále existovati? Jestliže v Německu už několik set samostatných pokladen továrních, zapsaných, společenstevních, gremiálních a jiných může existovati - a toto sociální pojištění a nemocenské pojištění je tam již daleko staršího data než u nás, poněvadž my teprve s tím začínáme - proč bychom upírali těmto vzorným pojišťovacím ústavům, aby nemohly existovati vedle nemocenských pokladen?

Vytýká se nám, že nemáme mluviti jménem dělnictva. Pánové, vy také nemáte práva mluviti jménem všeho dělnictva, nýbrž každý jménem svého úseku podle politického přesvědčení, jež zde zastupuje. Ale něco vám řekneme: Živnostenské dělnictvo je zcela jinak založeno. Již kol. Mlčoch dokázal, že u něho byli dělníci z Moravské Ostravy a Olomouce, u mne byla deputace dělníků pekařských z Brna, která žádala, abychom zachovali tuto pokladnu, deputace dělníků krejčovských, která tutéž žádost o zachování pokladny vznesla. Proč to dělali? Poněvadž vidí, že toto hospodářství je poctivé a rádné, poněvadž vidí, že tam nemohou býti simulanti, poněvadž v těch menších okresech se pojištěnci navzájem znají, poněvadž mají na správě účastenství a poněvadž se jim v době nemoci poskytne vše, co v takovém vážném případě každý nemocný potřebuje.

Byla nám zde učiněna výtka, že stavíme se proti sociálně-politickým snahám. Nestavíme se, pánové, a nestavili jsme se. Právě naopak celé naše působení v minulé sněmovně dokazuje, že my jsme byli pro všechny ty sociálně-politické zákony, které nám byly předloženy, a že jsme je odhlasovali tak, že v tom směru naše republika dnes stojí v čele možná všech států v Evropě. Snad jediná Australie se může chlubiti, že má o něco více a některé lepší sociální zařízení, než máme my. Ale v čem záleží cena takového sociálně-politického zákona? Ne v té mrtvé liteře zákona, na kterém jsme se usnesli, nýbrž cena jeho spočívá v tom, můžeme-li tento zákon prováděti, čili jinými slovy řečeno, když si na to vyděláme. Já bych prosil, aby se společně nesla vaše snaha k tomu, aby se nepodlamovala výrobnost, aby se nepodlamoval náš obchod, abychom si mohli na to všechno, co jsme zákonem udělali, také vydělati.

Jestliže v otázce nemocenského pojištění máme vlastní své a samostatné stanovisko, pak se, pánové, nedivte, neboť zkušenosti učí. My u nemocenských pokladen při tom máme na mysli prospěch členstva, které by dostalo náležitého lékaře, jenž by mu rozuměl, chtěl a mohl také náležitě léčiti, náležitou podporu, tvoření reserv, které pro tyto ústavy jsou nutné.

Bohužel tyto momenty jsme však posud u okresních nemocenských pokladen neviděli, neboť, pánové, jestliže rozmnožujete počet úředníků, zaměstnanců a zřízenců pokladen, když potřebujete nové pomocníky v politické agitaci, a když nemocným dáváte předepisovati nejlacinější léky a když je brzy ženete do práce, to není žádná sociálně-politická a humánní práce. To jsou důvody, které nás vedou k zachování samostatných pokladen.

Mluvilo se zde také o odbornictví a vzal se snad příklad, jak kolega Johanis rád činí, z nějaké Zlámané Lhoty, takže bych si pomalu mohl mysliti, že si ji tak zamiloval, jako by byla jeho vlastním rodištěm a jako by z ní vyšel. Chcete tvrditi, pánové, že u vás v těch okresních nemocenských pokladnách jsou samí odborníci? Chcete tvrditi, že jste většinu úřednictva přijali na základě průkazu odbornického? Co musili dříve prokázati? Legitimaci, politickou svou příslušnost! Snad dnes se děje náprava. Vím, musila se díti náprava, poněvadž zákon to žádá. Dnes se pořádají kursy, aby se náležitě vyškolili úředníci pro provádění celého sociálního zákona. Ale znám celou řadu nemocenských pokladen, o kterých vy tvrdíte, že tam jsou odborníci, kde však mohu s klidem říci pravý opak, že jsou tam lidé neodborní. (Výborně!)

Na konec musím odmítnouti jednu výtku. Podkládají se nám záludné úmysly při tom. Pánové, vy jste na omylu! My nemáme záludných úmyslů ohledně sociálního pojištění. Chceme jen zachovati si to, co jsme si vybudovali, ty své nemocenské a společenstevní pokladny. (Hlas: Ale rušíte zákon, pro který jste hlasovali!) Ano, poněvadž bylo dojednáno, že tato otázka se dodatečně upraví, než se začne prováděti. Jen pod tím slibem! My chráníme jen své. V této věci jsme za jedno se všemi pojištěnci, máme právo jménem jich mluviti a proto se nedivte, že budeme pro předloženou osnovu zákona také hlasovati. (Výborně! - Potlesk čsl. nár. demokratických poslanců.)

Předseda (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Schmerda. Dávám mu slovo.

Posl. Schmerda (německy): Návrh, který byl dnes podán, jest jistě počátkem útoku na sociální pojištění, které sice nepřineslo dělnictvu mnoho, avšak přece něco. Mluvíme-li k tomuto návrhu, chceme především poukázati na to, v jakém duchu a za jaké nálady byl tento návrh podán.

To, co nepřátelského vykonala koalice v posledních dnech vůči lidu, ještě jsme zde nezažili. Frivolita, s jakou vystupuje celní koalice proti obyvatelstvu, odhaluje celou nestydatost jejího surového vykořisťovatelství, které ve svém despotismu nezná mezí a zuří proti všemu, čeho se má dostati pracujícímu obyvatelstvu; je to kletba kapitalistického hospodářského řádu, který z pudu sebezachování páše neustále zlo a pokoušeje se zadržeti svůj pád, nezastavuje se ani před největší potupou pracující třídy, doufaje, že bude moci prodloužiti své panství o několik dní na útraty pracujícího obyvatelstva. Zatím co se na jedné straně házejí každoročně miliardy do chřtánu militarismu a zbankrotovaným bankám a popům se přikazují miliony národního jmění, dekadentní buržoasie se obohacuje korupcí, korumpuje se veřejný život, na druhé straně se drancují široké vrstvy pracujícího obyvatelstva. Vedle vykořisťování soukromými kapitalisty drancuje také stát jako nástroj majetné třídy, rafinovaně hledaje stále nové cesty, kapsy obyvatelstva, k obohacení majetných vrstev a k upevnění státních zařízení na zotročování obyvatelstva. V tomto státě, jako v každém měšťáckém státě, zuří despocie, pocukrovaná národními vlasteneckými frazemi, ovládaná pendreky a kriminálem, jak jsme to viděli v posledních dnech. Parlamentarismus, který měl lidu tolik přinésti, jak jste slibovali, selhal; zde nerozhodují volení zástupci lidu, nýbrž strany řízené kapitalistickou třídou, a jestliže tyto již nestačí, státní zástupce. A jestliže pan Stříbrný nedávno byl toho mínění, že pro bouřící se lid postačí pendrek, pan dr Kramář šel dále a vypomohl mu míněním, že pro zástupce lidu postačí státní zástupce. Pendrek a kriminál jsou moderní pomůcky bezmocného československého měšťáctví. Zchátralé parlamentní mravy hledíte zakrýti zákonem na ochranu republiky, abyste mohli lid lehčeji vykořisťovati. Blížíme se bulharským poměrům, balkanisování, přecházejíce k přímé diktatuře. Dnes stojí 60 demonstrantů na Pankráci před soudcem, poněvadž nechtěli mlčky vzíti na vědomí celní diktát. Státní zastupitelství žádá 27 oposičních poslanců, kteří plníce svou povinnost jako zástupci nemajetných lidí impulsivně se bránili proti vykořisťovatelskému diktátu. A jestliže se nikdy ještě mezinárodní kapitalistická třída neukázala v pravé své podobě, stalo se to dnes jako velkolepý příklad, kdy měšťáctví samo si sňalo masku, a to odhaluje pracujícím třídám desetiletý podvod, který provozujete s tak zvanou demokracií a parlamentarismem. A jestliže dodnes ještě někdo z dělnických vrstev věřil ve zdar parlamentarismu, události posledních dnů poučily ho o něčem lepším. Slepé záští k dělnické třídě a bezohledná panstvíchtivost svádí mezinárodně sdružené měšťáctví k poslednímu kroku, aby se před celou veřejností odhalilo jako bezohledný reakční vykořisťovatel, který je způsobilý bráti se každou cestou a užívati každého prostředku, aby udržel soukromokapitalistický hospodářský řád. Národní fráze padá a stále zřetelněji vidíme pitvoru po penězích lačnícího kapitalismu, který si žádá svých obětí. V posledních 14 dnech byly přesunuty na bedra dělnictva největší oběti. Cla, která byla vylíčena jako nevinná věc, počínají již míti účinky, kongruou hází se do chřtánu popů každoročně 150 milionů, daň z cukru a z lihu znovu sníží životní úroveň dělníkovu, rozmnoží bídu mass. Zatím co 110.000 dělníků je bez práce, nestyděli jste se uložiti jim nejtěžší oběti. A co vám zbylo pro dělnictvo? Svědčí o tom události v sociálně-politickém výboru, který jest ventilem pro dusné ovzduší parlamentu. Každý pokus projednati slib, který již měl býti dávno splněn, celní koalice přehlasuje nebo překazí. Zákon o stavebním ruchu, zákon o bytech pro zemědělské dělníky, návrh o obchodních pomocnících, návrh o nedělním klidu jsou stále protahovány, starobní zaopatření 60letých musilo býti odsunuto, poněvadž koaliční strany samy uznaly, že je to hanba pro staré, zmořené dělníky. A tak jsme viděli v posledních dnech v sociálně-politickém výboru, že strany, zvláště strany německé, zvláště pak křesťansko-sociální strana lidová, která stále předstírá, že je také zástupkyní dělníků, se nestydí hlasovati proti prodloužení podpor podle gentské soustavy. Odborový tajemník křesťansko-soc. textilních dělníků prostě se zdržel hlasování, dnes dopoledne prostě nepřišel, poněvadž věděl, že dojde k hlasování, má-li se nezaměstnaným textilním dělníkům vypláceti dále podpora. (Německé výkřiky: Stydí se!) Velmi správně! Stydí se a stydí se velmi mnoho těchto pánů. A křesťanské sociály, kteří hlasovali proti nedělnímu klidu, kteří se jinak vydávají za dobré křesťany, vidíme jako spolu zajaté, kterak vykonávají vše, co diktují koaliční strany. A pokud jde o tento návrh, který byl dnes podán, prohlásil jej pan posl. Tichi za kompromisní formulku, která se předkládá sněmovně v poslední chvíli. Avšak jak nevinná je tato kompromisní formulka, vidíme z druhého návrhu, který byl předložen sněmovně dnes odpoledne, návrh Ježkův, Matouškův a druhů, v němž se žádá, aby ze sociálního pojištění byli vyloučeni učedníci a služky, a dále ze zhoršení, k němuž by došlo, kdyby zůstaly zachovány společenstevní nemocenské pokladny. Pánové, panovačnost nynějších koaličních stran vyhání krásné květy, pudí je k tomu, aby ještě v poslední chvíli, před skončením, přivedly k platnosti všechny ony reakční zákony, jichž potřebují pro sebe. A jestliže se tážeme, z jakých důvodů se to vše děje, není to sociální potřeba, naopak pan Votruba prohlásil: "Brání se pojištěnci." V důvodové zprávě k návrhu posl. Stenzla, dr Spiny se praví v prvém odstavci: "Obchod a průmysl pocítily to jako těžkou ránu proti sociálně-politickým snahám." Jak vypadají tyto sociálně-politické snahy, ukazuje nám neustálé zhoršování a prozrazuje nám také pan posl. Dubický, který dopoledne prohlásil: "na podzim přijdeme se značně velkým návrhem na novelování sociálního pojištění", to je: páni přijdou, avšak nikoliv ve prospěch dělnictva, nikoliv ve prospěch zaměstnanců, nýbrž ve prospěch podnikatelů a ke zhoršení pro dělnictvo. (Posl. Dubický: Sami socialisté volají po novelisaci!) Ale na zlepšení sociálního pojištění a ne na zhoršení. A jestliže sociálně-politické snahy vypadají takto, pak se za ně dělnictvo poděkuje. A dále se praví v důvodové zprávě: Když zákonem o nemocenském pojištění bylo zrušeno mnoho malých nemocenských pokladen, znamenalo to - skoro úplné vymýcení jmenovaných ústavů. Pánové, kdo prodělal likvidaci malých společenstevních pokladen? Snad ti páni, kteří podali návrh, neviděli onen materiál, který mají nemocenské pokladny, neboť pak by se styděli za nemocenské pokladny, které dříve existovaly, a přešla by je chuť zřizovati takovéto pokladny znovu. Hrůzou vstávaly vlasy na hlavě, viděl-li člověk administrativu a to, co se v těchto pokladnách pro členstvo dělalo. A jak vypadají dnes sociálně-politické snahy zvláště živnostenské strany? Živnostníci nepřetržitě podávají návrhy okresní politické správě, aby byly sníženy příspěvky učedníků. To znamená zhoršení postavení mladistvých dělníků v sociálním pojištění. Stále a stále předkládají nové požadavky, brání se proti velkému zatížení, které prý mají s mladistvými dělníky a učedníky. Jak je tomu však ve skutečnosti? Ve skutečnosti dá si živnostník zaplatiti příspěvky od rodičů, ačkoliv... (Posl. Tichi [německy]: To se vůbec neděje, vždyť je to zakázáno.) Je to zakázáno, velmi správně, pane Tichi, a přes to se to obchází tím, že se uzavírají s rodiči tajné smlouvy, podle nichž rodiče musejí platiti příspěvky za učedníky. Jestliže o tom nic nevíte, dotažte se u vašeho sekretariátu v Šumperku, jak se naléhá na rodiče, aby platili příspěvky mistrům. Tak vypadá sociální úsilí živnostníků, a aby to bylo levnější, žádá se znovuzřízení a zachování společenstevních nemocenských pokladen, aby se dělaly úspory na útraty chudých, na útraty dělníků. Podobně je tomu s pomocnicemi v domácnosti. Návrh, který byl dnes podán sněmovně, zní takto: "Osoby služebné, zaměstnané v domácnosti, nemají podléhati nemocenskému pojištění." Podnikatelé se již jednou pokusili vyjmouti služky ze sociálního pojištění. Přes to však ponechává je větší část zaměstnavatelů pojištěny, a to ony služky, jimž hrozí častěji nemoci. Věc se neosvědčila, ministerstvo sociální péče musilo znovu vydati nařízení, podle něhož služky byly opět zahrnuty do sociálního pojištění. V důvodové zprávě se dále praví: Prohlašuje se, že nemocenská pokladna nesmí sloužiti stavovským nebo stranickým zájmům. Má tedy nárok na ohledy, jen plní-li také své určení. Jak se má plniti určení nových nemocenských pokladen, o něž se usiluje? Sami to prozrazujete. Pan posl. Tichi prohlásil, že má dojíti k odpolitisování nemocenských pokladen. Sám prohlašuje, že jednotná nemocenská pokladna má býti moderním proudem v sociálním pojištění. Sám připouští, že musí dojíti k novelisaci sociálního pojištění, aby se vyhovělo všem. Co však znamená váš požadavek? Nic jiného, než že si chcete zříditi v jednotlivých místech politické posice, často na účet pojištěnců, na účet dělnictva, na účet mladistvých, na účet nedospělých, na účet učedníků. Chcete přednostní právo, chcete je zbaviti svéprávnosti, chcete jim škoditi, zřizujíce si politické mocenské posice. A sami dále říkáte: "Bylo-li umožněno zřizovati vlastní zemědělské nemocenské pokladny, také nás to svádí." Tedy ze zcela obyčejného popudu, poněvadž na to máte chuť, chcete roztříštiti sociální pojištění, chcete poškoditi sociální pojištění, chcete připraviti dělnictvo o jeho nabytá práva, poněvadž vás to dráždí. Máte-li, jak tvrdíte, nějaké sociálně-politické snahy, proč se nesnažíte působiti nějak na agrárníky, aby zrušili zemědělské nemocenské pokladny, které jsou pro zemědělské obyvatelstvo kletbou. Několik pánů mluvilo dnes s tohoto místa a ujišťovalo, jak je nutno a jak je to prospěšno zřizovati nové, malé nemocenské pokladny. Poukázal bych vám na roztrpčení, které se zmocnilo zemědělského dělnictva v našem okrese, když vámi svedeno hlasovalo pro vás, později pak na svém vlastním těle musilo zakusiti, jaké nevýhody jim přineslo zřízení zemědělských pokladen. Avšak nejen že jste zemědělským dělníkům uškodili, i tím, že dělník není zaměstnán v zemědělství po celý rok, nýbrž v zimě musí choditi do továrny, ztrácí opět práva, která získal v nemocenské pokladně. Kdybyste slyšeli žaloby zemědělského dělnictva, pochybuji, že byste měli odvahu a že byste mohli prohlašovati, že pomocníci žádají zřízení vlastních společenstevních pokladen. Snad jich žádají tak, jako jich žádá zemědělské dělnictvo, pod terorem a tlakem zaměstnavatelů, nikoli však dobrovolně. Žádají-li jich dobrovolně, činí to proto, poněvadž nevědí, jaký dosah má roztříštění nemocenského pojištění a jaké újmy to má pro jednotlivého dělníka. Pánové, prohlášení pana posl. Dubického, které zde učinil dopoledne, nám postačilo, abychom viděli, že to, co jste dnes položili na stůl sněmovny, jest jen počátkem velké kampaně proti dělnickým právům, že je to jen nevinný počátek boje, který má býti na podzim zahájen proti všemu, co si dělnictvo dnes vydobylo. Ať přijdete s jakýmkoli terorem, ať zastrašíte nejen dělnictvo tím, že je voláte před soud, že je zavíráte, ať si hrozíte také poslancům státním zástupcem, ať je vydáte, ať je vsadíte do vězení, přes to vám prohlašujeme: Nebudeme plakati, nýbrž budeme bojovati proti oněm reakčním snahám, které sledujete od založení této nové koalice česko-německého měšťáctví, budeme bojovati tak dlouho, až padne také ta bašta, která je překážkou vzestupu dělnické třídy. (Potlesk komunistických poslanců.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP